Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties
Bron: The Register

Volgens dit bericht op The Register is alle opwinding omtrent de beveiliging van Microsoft's Whistler een tikje overdreven. Allan Nieman van MS heeft een en ander nader toegelicht aan The Register, en tracht daarbij de ontstane opwinding te ontkrachten:

The product activation copy protection system that will ship with Whistler and Office 10 will form the basis of a "cross product" protection system for Microsoft software, and the signs are that the company will move heaven and earth to make it stick. Speaking to The Register earlier today Microsoft product manager, licensing technology group, Allan Nieman went through the checklist of gotchas, and explained why product activation is a pussycat really.

[...] Nevertheless, registration will be separate, and won't be compulsory. Not exactly, anyway - Microsoft has required registration for access to product updates in the past, and the position here tends to be a bit variable. The activation process was described as the "Office Registration Wizard" in the O2K test, but that was what you might call infelicitious. Nor did you actually have to register as such - according to Nieman the only data required was country.

Al met al wil Microsoft de eindgebruiker dus verzekeren 'dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen'. Het bedrijf heeft dus volgens haar zegsman niet de intentie om heel erg strak toe te zien op de registratie van Whistler en wil vooral een duidelijk onderscheid maken tussen activeren en registreren van de software. We zullen zien waar dit ons brengt . Wil je het hele artikel nogmaals nalezen dan hoef je alleen maar hier te klikken. Dank aan Renegade voor de tip.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Microsoft heeft nog steeds de intensie om een product aan een PC te koppelen ipv een gebruiker. Als de gebruiker zijn PC gestolen wordt of iets ernstigs waarbij hij een nieuwe PC moet aanschaffen moet hij ten aller tijden een nieuwe licentie erbij kopen terwijl deze mogelijk save in een kluis ligt en bewaard is gebleven. Hier kan een gemiddelde gebruiker niet mee accord gaan, of wel :?
Als je een nieuwe auto koopt moet je toch ook niet een nieuw rijbewijs erbij kopen ?
Of een beter voorbeeld zijn applicaties die wel weer aan gebruikers gekoppelt zijn.

Ik denk dat MS eens met de klant mee moet denken en gewoon de licenties aan naam koppelen. Bij een internet registratie kan dmv een IP wel degelijk de juistheid van gegevens gecontroleerd worden en direct gekeken als er dubbel geïnstalleerd wordt.
En de thuisgebruiker die via z'n (kabel)modem inbelt en steeds een ander IP-adres krijgt dan? Nee, IP-based verificatie is niet mogelijk. Ook als je NAT (Network Adress Translation) toepast werkt het niet, omdat je eigen IP-adres dan voor de buitenwereld niet te zien is.
"cross product" protection system for Microsoft software
Nadeel:
Ze zullen het dan wel behoorlijk goed gaan maken...

Voordeel:
Als je er eentje hebt gekraakt.... :)

Ik heb niet het geld om alles wat ik heb te registreren (hé, mijn videokaartdrivers zijn legaal.... :)), en hoop niet dat ik sommige programma's door te ver doorgevoerde beveiliging straks niet kan gebruiken. Klinkt lullig voor de bedrijven, maar is de realiteit voor mij.
Ik ben Bram Bouwmans, inmiddels 3de jaars student Bestuurlijke Informatiekunde aan de KUB.
en
Ik heb niet het geld om alles wat ik heb te registreren
en
Beroep: Webdesigner
Rara wat gaat hier fout?
a) je verdient totaal geen poen met dat beroep van je?
b) je gebruikt teveel dure software waar je de goede goedkopere alternatieven niet van kan/wil gebruiken.
c) het is nooit in je opgekomen dat je als student de grote MS producten bijna voor nop kan krijgen. Iig kun je waarschijnlijk Windows en Office beide voor < fl.100,= halen.
Klinkt lullig voor de bedrijven, maar is de realiteit voor mij.
Agossie...

Ik gebruik ook illegale software, maar zo'n verhaal er om heen brouwen is gewoon complete onzin.

MS leeft trouwens op het bestaan van de illegale kopieermarkt. Op het moment dat hun marktaandeel beneden de 80% zakt kunnen ze hun invloed nl. minder effectief doen gelden.
Overigens geldt voor elk soort beveiliging dat: it's to keep honest people honest. Oftewel: maak het niet te makkelijk en de mensen die kunnen en willen betalen wel omdat het de minste problemen geeft. Ik weet zeker dat als ik mijn software makkelijk kan betalen dat ik voor de meestgebruikte software (shareware) licenties aan zal schaffen.

Paul
waar koop jij windows zo fucking goedkoop als student zijnde dan ? ik ben ook student en ik heb geen flauw idee :)
Universiteiten en hogescholen kunnen individueel een contract afsluiten met de vrinden van MS. (misschien zelfs wel via SURF - een internet/universiteitsinstelling).

Bij de RuG kocht je twee jaar geleden een CD'tje met Office97 en Windows 95 voor fl75
Toch heb ik weinig intresse in Win95 en Office 97, bijvoorbeeld Windows 2000 Pro kan je er niet krijgen, en dat zijn toch de producten die het meest worden gekopieerd, ik ga nu echt geen Win95 meer gebruiken, laat staan kopen.
Zomaar een greep uit de softwarepakketten die je bij de CIVShop op de Universiteit Twente kan halen:

cd MS Office 2000 Pro UK (9x/NT) 50,-
cd MS Office 2000 Pro NL (9x/NT) 50,-
cd MS FrontPage 2000 UK (95/NT) 50,-
cd MS SQL Server 6.5 (NTserv) 75,-
cd Visual C++ 6.0 (95/NT) 50,-
cd Windows 98 UK of NL 50,-
cd Windows 2000 UK 50,-
cd Windows NT4 server UK of NL 75,-
cd Windows NT4 workstation UK Upgrade 50,-

Andere universiteiten en hogescholen hebben vergelijkbare producten en prijzen.
Ik heb toevallig kort geleden voor 100 piek win2k professional gehad, van de uni. En office 2k voor 35 piek! :) :)
Dit betekent wel dat je wanneer je geen student meer bent je licentie vervalt...
Inderdaad, je mag het gebruiken zolang je student bent. Zodra je werkt (of niet natuurlijk) zul je een volledige versie aan moeten schaffen.

Je bespaart dus tijdelijk een beetje geld uit.

Als je op lange termijn veel geld wilt besparen kun je beter als student kennis maken met linux. 8-)

Daarom biedt microsoft ook windows voor een lagere prijs aan aan studenten en scholen. --> het OS waar je als student mee hebt leren werken, zul je later welicht ook gebruiken omdat je geen alternatief kent. Als M$ dat niet zou doen zouden scholen veel vaker linux installeren. WP office, mozilla, the gimp, licq, maple, draaien allemaal op linux, dus is het zeer geschikt daarvoor. Zeker als je bedenkt dat scholieren nogal ruw met de software omspringen. Daar is linux toch wat beter tegen bestand. :)
Als ik me niet vergis moest je zelfs, toen ik nog studeerde, in de tijd van WP5.1, de floppy's terug brengen zodra je student af was :). Echt iedereen deed dat natuurlijk :Z.
Als je in die branch zit dan is linux wel leuk maar er wordt ook nog M$ gebruikt.
Als je in een bedrijf wordt gezet waar voornaamlijk M$
wordt gebruikt heb je toch M$ nodig en linux meer voor prive.
en zijn er zat mensen die hem bijna gratis voor me willen burnen.
okee, misschien is het dan wel immoreel om illegale software te gebruiken, maar het is ook immoreel om aan concurrentievervalsing te doen :)
dus microsoft en ik staan weer quitte. :)
Als je zn website hebt gezien weet je gelijk waarom ie er geen geld mee verdient
Whaaaa, site down for maintenance

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat Bram naar de winkel is gerend om licenties te kopen :)
Waar zal ik beginnen...
- Webdesigner verdient goed, maar ik heb ook nog andere dingetjes te financieren zoals eten&drinken, studieboekjes, collegegeld en -jawel- een sociaal leven. Verder webdesign ik niet continue maar gewoon lekker rustig zodat ik alles prima red, maar net niet genoeg ruimte vrij heb om (al) mijn software te registreren.
- Grote MS producten heb ik wel geregistreerd met een studentenkorting idd, zoals jij zei. Maar er is ook nog andere software, waarmee ik GRAAG werk, die gewoon enorm veel geld kosten, en zoals hierboven uitgelegd, dat heb ik niet.

Je hebt gelijk dat die laatste 2 zinnen onnodig waren, maar blijkbaar vond jij het nodig om dit toch enigszins zeikerig aan iedereen te laten overkomen (zo kwam het tenminste op mij over).

OK, ik heb gebeten, dus gereageerd hierop. Had ik beter niet kunnen doen, dat weet ik, maar ja. OK, modereer deze post nou maar omlaag als flaimbait ofzo, het doet er niet toe, ik wilde dit gewoon ff kwijt.
-No hard feelings.
Sorrie hoor, maar ik kon het niet laten even te reageren:

Jou reactie op Bram Bouwmans' post:
Ik gebruik ook illegale software, maar zo'n verhaal er om heen brouwen is gewoon complete onzin.

Toen volgde ik het dus al niet meer, welk verhaal? Er staat gewoon dat 'ie legale software niet kan betalen.

Vervolgens schrijf je een eindje verderop:
Ik weet zeker dat als ik mijn software makkelijk kan betalen dat ik voor de meestgebruikte software (shareware) licenties aan zal schaffen.

Is dat ook geen verhaal dan :?

En dan nog ff, voor sommige dure software is geen goedkoop alternatief. En wat moet je als je geen student meer bent?

Iedereen koopt illegale software omdat hij/zij legale software niet kan betalen. Nogal logisch dus dat je als je geld zat hebt wel een licentie koopt (duh!)

Volgens mij ben je bang dat Bram een beter verhaal heeft als jij ;)

Dit is dus een reactie op Rakapul, niet op Bram's post hierboven.....
Wie heeft er een AH-Bonus kaart? Zo ja: niet meer zeuren over Whistler copy protection ivm registreren.

Bij AH kun je niet meer van aanbiedingen profiteren zonder bonuskaart. Moet je je ook voor registreren, waarbij je MEER gegevens moet opgeven dan bij MS, plus dat bij AH je koopgedrag in kaart gebracht wordt mbv die bonuskaart.

De barricaden op tegen privacy inbreuk e.d.: prima. Maar wel a) consequent en b) doelmatig graag.
Ik heb een AH bonuskaart, maar het leuke is dat je die ook anoniem kunt aanvragen. Je hoeft dan dus géén gegevens in te vullen. Sorry, maar jouw argument gaat hier niet echt op...
De albert hein is bovendien enkel een winkel onderhevig aan zware concurrentie.

Geen enkel persoon is afhankelijk van de albert hein om boodschappen te doen. Als het niet bevalt ga je naar een andere winkel. Albert Hein weet dat, dus doet geen domme dingen waar de klant het niet mee eens is. Daar jaag ze ze mee weg

>95% van de PC gebruikers zijn wel afhankelijk van windows. Een reeel alternatief is er niet op de korte termijn.

Die 95% van de mensen hebben dus zeker wel reden om te zeuren. De overige 5% heeft overigens ook het recht te zeuren, daar alles dat microsoft doet doorgaan sterke invloed heeft op te gehele industrie. Meestal dragen de M$ acties bepaald niet bij aan een gezonde economie. :(

Pas als M$ windows minder dan ruwweg 25% marktaandeel heeft op de OS-markt, is er voldoende concurrentie en gaat bovenstaand verhaal (van otis) helemaal op. Zover is het nog (!) lang niet.

Over 5 jaar kunnen we hopelijk zeggen: "Dat moet M$ zelf weten dus niet zeuren." 8-)
* 786562 Flipz
Ik heb een AH bonuskaart, maar het leuke is dat je die ook anoniem kunt aanvragen.
En al was dat niet zo, je kunt gewoon bij AH winkelen zonder die Bonus kaart hoor, dat is bij MS anders.
Een Bonus kaart kan je ook anoniem aanvragen hoor (dat vindt AH niet leuk, maar ze zijn verplicht je er eentje anoniem te verstrekken als je daarom vraagt).
Hee, misschien is MS volgens dezelfde regels wel verplicht je de mogelijkheid te geven Windows ongeregistreerd te laten gebruiken. :D

Maar ik hoop dat ze er een erg goede kopieer beveiliging op zetten, daarmee snijden ze alleen zichzelf maar in de vingers.
Kort samengevat: Ze maken zich dus niet druk om de huis, tuin en keuken kopieerder, maar ondersteuning en updates kun je wel shaken dus!

Persoonlijk zou ik er dus gewoon wat irritante dingetjes ingooien, die je kan verhelpen door met een juiste code op een website een patch te downen.
Veel huis tuin en keuken hobbiers hebben wel een gekopieerde versie, maar zo'n kopie is voor de gebruiker meestal makkelijker dan een site met passworden!

Stel: Er zouden misschien honderdduizend illegale windows kopien zijn in Nederland. En er zouden zo'n 22258 tweakers zijn.
Die andere 77742 mensen zullen iets minder snel aan zo'n code kunnen komen. En dat is toch wel een redelijk percentage, vooral als ik mag aannemen dat er wel meer illegale kopien zijn in Nederland alleen al.

[voor de mensen die denken dat whistler niet zo best wordt vanwege de vele aandacht aan de beveiliging-mode]
Microsoft zal hun gelederen echt wel in divisies hebben opgedeeld hoor. En als ze ergens wat meer mensen nodig hebben, trekken ze daar gewoon nieuwe voor aan.
[/voor de mensen die denken dat whistler niet zo best wordt vanwege de vele aandacht aan de beveiliging-mode]


\[ah-mode]
En AH zal het een worst zijn, wie je bent. Je bent er één van de honderdduizenden die daar koopt.
Je bent toch al bij hun, dus zijn ze weer even blij.
Het enige wat ze willen weten is wat je koopt. En of daar nu een naam bij staat of een nummertje, dat maakt weinig uit.

Of denken jullie dat later de cassiere al klaar staan met de boodschappen, omdat de computer uitgerekend heeft waar je nu weer zin in hebt omdat je in die plaats woont, op dat adres, die en die hobbies hebt en die en die intresses hebt?
Klinkt wel heel makkelijk (komen ze het ook nog brengen? dan wordt ik wel lid!), maar ook wel een beetje vreemd niet?
\[/ah-mode]
\[beetje-off-topic-mode]
Het invullen van je adresgegevens op een bonuskaart heeft voor de klant wel een meerwaarde: er zit een bonus-kaart sleutel hanger bij met de tekst: "Wanneer u deze sleutelbos vindt, stuur deze dan in een ongefrankeerde enveloppe naar Albert Heijn enz."

En als Albert dan in een beetje een vrolijke bui is, stuurt ie de sleutels misschien wel weer door naar je huis.

Met Windows CD's wordt dit wat ingewikkelder denk ik.
\[/beetje-off-topic-mode]
Dat van die bonus kaart is onzin.

Ik heb een bonus kaart maar heb alleen maar een kruisje bij handtekening gezet op het formuliertje dat je moest invullen. Ze keken wel even raar maar ik kreeg de kaart wel.
Ja ja, ook M$ moet eens erkennen dat ze groot zijn geworden door het "grijs" beschikbaar zijn van hun OS'en..
Of jouw bewering waar is daar valt over te discusseren maar neem even aan dat het waar is. Moeten ze het dan maar toe blijven staan? Waarom mag een bedrijf er niet voor zorgen (nouja, proberen dan ;) ) dat hun producten niet illegaal worden gecopieerd.

Tuurlijk wil ook ook gratis w2k en whistler. Maar de toon op t.net klinkt als of we het recht hebben m$-producten illegaal te kopieren onder het mom van dat was altijd al zo of ze dringen ons de standaard op.
Allereerst wil ik zeggen dat ik principieel tegen gebruik van illegale software ben (dat mag toch ofniet :+ )

Maar als ik windows zou kopen wil ik ook alleen betalen voor windows, en niet voor hun IExplorer en al die andere zut die er bij wordt geleverd.

Anyway, ik heb dus linux 8-)
en ben gelukkig (bijna) niet meer afhankelijk van wat men in Redmond allemaal vindt en gaat bedenken wat ik allemaal wel en niet moet gebruiken.
Nee joh dit is geen typisch voorbeeld van een first post. DUH WEL!!!

Wanneer zien mensen zoals jij nou es de goede dingen die ms doet?
Ik zal niet in gaan op het hele rijtje osjes en wat ik daar van vind, want dat kunnen de pro-m$-sers vast niet waarderen. }> 1 ding wil ik er wel over kwijt: ze zijn stuk voor stuk veel te duur.
Zonder windows zat je nu waarschijnlijk nog op MS Dos
Onzin, (een vaak gemaakte fout btw) OS/2 was destijds de concurrent van win95. Dus OS/2 versie 10 oid, zou (!) nu het meest gebruikt kunnen worden. OS/2 is btw technisch beter opgezet dan win95. M.a.w. "Dat zou dus zo slecht niet zijn geweest".

Een andere mogelijkheid zou uiteraard linux zijn. Versie 1.0 is in 1994 uitgebracht. Als linux massaal gebruikt zou worden zou de ondersteuning uiteraard perfect zijn, en zouden er duidelijk verschillende smaken zijn:
1) een super eenvoudige (zowel in gebruik als installatie) voor de leek die alleen op |ok| kan klikken.
2) een snelle voor de games
3) een allround voor de allrounder
4) een tweakbare voor de tweakers 8-)
5) etc...etc...etc..

Die distributies zouden onderling concurreren -> voer voor het westerse kapitalistisch systeem dat draait op concurrentie.

Het mooiste is dat linux bij een 100% marktaandeel een publiek goed is en geen monopolistisch. De opensource staat borg voor concurrentie, hetgeen de economie en welvaart ten goede komt.

Dat M$ windows uit heeft gebracht is dus feitelijk niet al te best voor de economie geweest. Om drie redenen:
1) het is closed source
2) het valt onder 1 bedrijf dus een monopolie bij groot marktaandeel.
3) machtsmisbruik
Win95/98 is een prima OS
Jij kent duidelijk geen andere OS. Installeer eens linux of Beos en vergelijk dat met win95. (en vergeet niet dat de prijs meetelt in de beoordeling)

Tot slot: Als windows nooit zou zijn uitgebracht, zou Mac OS al jaren geleden geport zijn naar de PC.
Concurrentie en mogelijkheden te over.
Je bedoelt dat pakket met die 1 april bug ? :)

Maar alle gekheid op een stokje het is een fantatisch product ! Een voorbeeld van hoe Microsoft de rest van zijn applicaties zou moeten ontwikkelen... :'(
MS windows 3.11
MS windows 95/98
MS windows 2000
MS office
MS internet explorer
Visual C++ (alhoewel ik het niet gebruik is iedereen er positief over :))
Games
Spelapparatuur

En nog veel meer. Zonder windows zat je nu waarschijnlijk nog op MS Dos, alhoewel, misschien wel Apple OS. Dan was linux nooit geboren in het ergste geval. Verder ook het enige besturingssysteem ooit wat voor alle thuisgebruikers een mogelijkheid biedt. En hun games zijn ook prima..

* 786562 DKasemier

Maar goed, ik vind MS flamen zo kinderachtig... Win95/98 is een prima OS en misschien ligt het de tweaker wat dwars soms omdat het toch de enige mogelijkheid is om veel gebruikelijke software te draaien. En ok, voor de tweaker is linux beter (maar toch niet omdat al die software daar niet op draait :() maar de grootste groep gaat altijd voor in zo een geval...
Okay, hier is er een:

Visual C++

mot ik meer zeggen.
ja die vierde heb ik later weer weggehaald. Dat was: "windows is gebaseerd op DOS, en niet op unix."

Dat laatste zou technisch beter zijn en dus welicht ook voor de economie, maar daar ik het wou beperken tot economische aspecten heb ik die maar weg gelaten.
Het mooiste is dat linux bij een 100% marktaandeel een publiek goed is en geen monopolistisch. De opensource staat borg voor concurrentie, hetgeen de economie en welvaart ten goede komt.
Dream on :Z Zo werkt het dus niet, kijk maar naar de geschiedenis van Unix. Dat MS Windows heeft uitgebracht is juist heel goed voor de economie geweest. Daardoor is het mogelijk geworden applicaties te ontwikkelen voor een groot publiek op een enkel platform dat ook nog continuiteit garandeert.
Het kapitalistische systeem garandeert dat je waar krijgt voor je geld. Dat is op dit moment zo. Voor erg veel computergebruikers is Linux juist heel duur, vergeet niet dat de aanschaf van de software maar een fractie van de werkelijke kosten vertegenwoordigt.
Mac OS al jaren geleden geport zijn naar de PC? Het marktaandeel van de Mac is een aardige weerspiegeling van het concurrentievermogen van dit platform.
\[Off-topic]

De beste producten van MS = hun hardware + hun games.
En dat lees ik hier vanaf mijn RH7-bakkie. Nou, dit loopt anders ook great hoor. Win9x ZUIGT Z*U*I*G*T gewoon. Dit is geen flamebait (lijkt maar zo :) ) maar gewoon waar. Ik heb dit niet alleen uit eigen ervaring, maar ook uit studie op de specifieke besturingssysteemtaken. Overigens zeik ik hier nietM$ af, maar win9x. Win2k is bijvoorbeeld naar mijn mening en ervaring en kennis een goed besturingssysteem. Ik draai niet voor niets dual :) (Eigenlijk trial, winME voor testing purposes...)
Dat M$ windows uit heeft gebracht is feitelijk niet al te best voor de economie geweest. Om vier redenen:
Vier? ik lees er maar 3 :?
nou en ?
we copieren de OEM cd's wel gewoon :-)
En ook dat zal tegen gegaan worden door beveiligingen zodat de OEM versies alleen maar op de daarvoor bedoelde computers geinstaleerd kunnen worden.
Dat kan niet, want grote multinationals ontvangen ook OEM cd's en die gaan echt niet aan Microsoft melden wat voor pc's ze gaan gebruiken om het op te installeren.
Dat gaat MS gewoon geen zak aan namelijk.
Multinationals ontvangen helemaal niets. Een beetje mulinational sluit een raam contract af met Microsoft om de werkplekken te kunnen standaardiseren. Er moet dan een vast bedrag per werkplek betaald worden. Voor dat bedrag (meestal maar enkele tientjes per werkplek per jaar) mag je dan de software installeren die in dat contract wordt genoemd. En de basis bestaat vrijwel altijd uit Windows NT en Office 97. Of je Office nou wel of niet gebruikt is dan ook geen probleem meer, naar verhouding kost het bijna niets. 1 keer per jaar moet je aan MS doorgeven hoeveel werkplekken je hebt, en daar krijg je een rekening voor.

MS wil graag van dit soort grote contracten afsluiten dus zitten er meer voordelen aan dan alleen maar de kosten. Je bent ook niet langer gebonden aan de OEM serials die bij elke PC worden meegeleverd. (Zolang je gebruik maakt van de OEM licentie MAG je alleen het OEM nummer gebruiken dat bij de machiene wordt geleverd). Om dit dan weer te vergemakkelijken kan je ook de CD's kopen waar al een serienummer op zit ingebrand

Deze laatste CD's zitten ook vaak in de MSDN, maar dat heet niet voor niets Microsoft Developpers Network, dat zijn versies die je alleen mag gebruiken in een ontwikkel omgeving (dus niet op een computer waar je je dagelijkse werk op doet). MSDN is bedoeld om een software pakket dat je ontwikkeld te kunnen testen op verschillende platformen (win9x EN NT) zonder dat je de volledige licentie hoeft te kopen.

Het zogenaamde Select contract (Daar zit ECHT ALLES dat MS uitbrengt in, behalve de games, drie dialecten Chinees, twee dialecten Spaans, meer van die kul) is een aanvulling voor gebruikers van raamcontracten. Kost dus wel een bom duiten, maar je hep als multinational wel alles bij elkaar. En je kan heel makkelijk op 1 plaats een uitrol testen die je later wereld wijd wil gaan doen (De meeste japanners kunnen nog wel engels lezen, maar de chinezen hebben daar veel meer moeite mee, je wil je unattend-installatie dus ook testen op een windows versie in een andere taal).

<mode="vermoeid">
tering wat een lap.... ik ga het niet terug lezen, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is dat een illegale kopieerder aast op ceedeetjes uit de MSDN of uit het select contract. MSDN is vaak makkelijker aan te komen omdat er nogal wat bedrijven zijn die er gebruik van maken. Select is vaak wat moeilijker omdat die gekocht worden door grote organisaties, en 1 of andere manager heeft dat onder zijn hoede, vaak niet de echte systeembeheerders....

Dat je beide versies niet buiten een bedrijf mag verspreiden, spreekt voor zich, mag ik aan nemen :P )

OEM ceedeetjes daarentegen kan je vrij makelijk loskweken bij de systeembeheerder van een multinational, daar doen ze toch niets mee. En OEM's moeten sinds 98 de OEM cd's zo aanpassen dat ze maar op 1 type computer werken... daar hep je als simpele gebruiker dus niet veel aan :)
</mode>
Hmmm... dan zal dit je verbazen:
Toen ik mijn Dell -via pc-prive verkregen van "De Bank"- van mijn werkgever gratis mocht upgraden naar Win98FE, MOEST ik naam/adres/compugegevens (serial nr.) inleveren, anders ging de deal niet door...

(en ik snap best dat je eigenlijk de pc's van de multinationals ZELF bedoelt, maar vind dit toch vermeldenswaard)
OEM's moeten sinds 98 de OEM cd's zo aanpassen dat ze maar op 1 type computer werken... daar hep je als simpele gebruiker dus niet veel aan
Tja, als simpele gebruiker niet echt, maar een patch is helemaal niet zo moeilijk te maken. Kwestie van weten wat setup in de DMI wil zien (en dat kun je weer van een OEM PC halen...) De simple thuiskopieerder wordt tegengehouden, maar iemand die het semi-professioneel wil aanpakken heeft het snel genoeg :z

Ik ben blij dat ik niet voor de dillemata van Microsoft beleidsmakers sta- de afweging tussen marktaandeel enerzijds en maximale inkomsten anderzijds is geen mooie.

Ben net zelf de overstap aan het maken naar Linux. Daar weet je tenminste dat het gratis is (en toch heb ik voor m'n distributie betaald uit blijk van solidariteit :*))
bla, bla, bla. Grappig dat ze het accent van de 'paniek' verleggen. Tenminste, hier op tweakers.net had iedereen het over de licence code (idem bij The Register trouwens). Volgens die MS persoon maken de meeste mensen zich alleen druk om de registratie/enquete. tuuuuurlijk. marketing is goed van MS ja..
Microsoft has required registration for access to product updates in the past, and the position here tends to be a bit variable.
Volgens mij werken windowsupdate en officeupdate tot op heden ook zonder je product te registreren. En in de knowledge base van Microsoft kun je ook vaak links vinden naar patches.
Punt is dat ze in het verleden al behoorlijk zijn aangesproeken omtrent privacy, denk maar terug aan de windows update, hoeveel mensen waren er niet in paniek, wanthun gegevens konden doorgestuurd worden naar MS :)

(jammer trouwens dat ik me hier niet meer als renegade kon registreren, staat nu zo lullig, met dank aan Bas Raayman voor dit artikel, maar ja... ;) )
Ik denk dat we nu de verkeerde kant opgaan, de heisa was namelijk over de activatie van Whistler dmv een soort check dat controleerde de hardwarematige configuratie en sloeg die op, zodra die configuratie veranderd dan doet whistler het ook niet meer.... Dus voor ons tweakers die elke week het hele systeem ombouwd een ramp. En dus niet dat het niet et kopieeren was. :) Dat dacht ik tenminste.... Kan ook fout zitten

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True