Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony-topman: draadloos en groter blikveld zijn nodig voor adoptie vr-brillen

Voor de verdere adoptie van virtual reality is het nodig dat de resolutie omhooggaat, hdr-weergave aanwezig is, het blikveld wordt verruimd en de hardware draadloos functioneert. Dat vindt de topman van Sony's onderzoeksafdeling.

Dominic Mallinson, vicepresident van de research & development-afdeling van Sony, gaf zijn visie op de toekomst van virtual reality deze week tijdens het techevenement Collision 2019 in Toronto. Daarover schrijft Venture Beat. Mallinson ging niet specifiek in op een eventuele opvolger van de PSVR, maar gaf wel aan waaraan vr moet voldoen voor verder succes.

Ook meldde hij dat Sony inmiddels 4,2 miljoen exemplaren van de PlayStation VR-headset heeft verkocht, maar dat het bedrijf het beter wil doen. "We willen veel meer mensen omdopen tot PSVR-gebruikers. En we stoppen niet bij de PS4." Ook de PlayStation 5 krijgt ondersteuning voor Sony's eigen bril.

Hoewel dus nog niets bekend is over een nieuwe generatie vr-brillen van Sony, gaf Mallinson aan dat hij verwacht dat de resolutie van komende vr-producten verdubbelt. De PSVR moet het nog doen met een 1080p-resolutie maar nieuwe vr-headsets van Oculus en HTC bieden hogere resoluties. Zo toont de Valve Index 1440x1600 pixels per oog.

Ook noemt de topman een groter blikveld als 'must-have'. Hij verwacht dat deze 120 graden gaat bedragen, terwijl momenteel zo'n 100 graden de standaard is. In de 'nabije toekomst' krijgen vr-brillen volgens hem ook ondersteuning voor hdr, wat nodig is voor de illusie van presence of aanwezigheid in de virtuele wereld. "Het menselijk oog ziet een enorm bereik van licht, van zonlicht tot diepe schaduwen. De huidige vr-panelen kunnen slechts een fractie daarvan weergeven."

Ten slotte noemde hij gebruiksgemak als enorm belangrijk voor een grotere adoptie van virtual reality. Hij benoemde daarbij nadrukkelijk het ongemak van kabels en de noodzaak daar een oplossing voor te vinden. Volgens hem ligt die bij aan de ene kant een alles-in-één-headset, en aan de andere kant het gebruik van draadloze communicatie. Volgens hem kunnen all-in-one-modellen nog lang niet concurreren met bekabelde versies en gaat het de goede kant op met de ontwikkeling van draadloze technieken zoals 60GHz. Wel wees hij erop dat die technieken de bril duurder kunnen maken. Volgens hem zou dit dan ook als optie aangeboden kunnen worden voor brillen met los te koppelen kabels.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

24-05-2019 • 15:32

70 Linkedin Google+

Reacties (70)

Wijzig sortering
Geef mij een draadloze PSVR, of eentje waar op zijn minst die camera niet langer voor nodig is, met degelijke controller ipv die outdated dildo's, en ik ga er meteen om. Ik geniet echt van mijn PSVR maar mijn (heel oud) move controllers laden slecht of niet op, altijd gedoe met die camera, kabels zitten in de weg enz.
Al een lange tijd op zoek naar iemand die de PSVR heeft.

Wat is jouw ervaring. Ik ben een beetje bang dat het een google cardbox idee is. Ik heb al 2 maal met de vive gespeeld, Enig idee of het te vergelijken is? Zijn de pixels heel erg. Etc.
De PSVR is echt heel degelijk. De pixels zijn het probleem niet. Het primaire probleem is de camera-gebaseerde tracking van de headset en controllers dat... twijfelachtig werkt. Echter, voor het geld een goede deal. De headset is ook goed comfortabel

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 24 mei 2019 16:20]

En de games in mijn ogen. In mijn ogen is Resident Evil 7 een van de weinige 'volwaardige' games die voor de PSVR is uitgekomen. Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen leuke titels zijn, echter is het niet de kwaliteit die voor de reguliere PS4 beschikbaar. Overigens vind ik de kabels echt wel een groot nadeel. Het is daardoor voor mij niet iets wat je oppikt om een half uurtje te gamen.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 24 mei 2019 17:07]

Hoe zit het met porno?

Met de vive en rift kan je lekker allerlei porno films/spellen consumeren, kan dat uberhaupt met de PSVR of is het écht alleen voor (supported) playstation spellen en applicaties/demo's?
Is PSVR 'locked' aan de playstation omgeving of kan je ook bijv. een 3d video speler gebruiken om dingen (zoals porno) filmpjes te consumeren?

(Ik weet niet hoe anti-adult-content Sony is?)

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 24 mei 2019 17:41]

Het kan met Littlstar op de Playstation 4 zelf (zit tegenwoordig wel een maandelijks abonnement aan vast) of Trinus PSVR (kost eenmalig €15) op pc in combinatie met SteamVR.
ugh, ja ik zie het.

Kijk het voordeel van mijn Rift vind ik dus juist dat ik gewoon SLR kan opstarten en in hún omgeving (online) filmpjes kan zoeken, bekijken en kopen. Wat ik dus lees op de pagina die ik zojuist linkte is dat je Littlstar moet installeren, en dan vervolgens filmpjes moet downloaden VANAF JE PC naar een hdd die je dan vervolgens aan je PS4 koppelt om ze af te spelen...

Dat zijn toch wel redelijk wat extra stappen..

Vraag me af waarom SLR geen native Playstation App heeft, zou dat aan hen liggen (te lui om te maken) of aan Sony (geen porno op de PS store)?
PSVR library bevat bijna 300 items. Met een kleine greep uit top games:

-Skyrim VR incl alle PS4 DLC
-Borderlands 2 compleet en in de zomer de DLC
-Dirt Rally
- Astro Bot
- Everybodys Golf

Ik kan nog wel even doorgaan. Ik speel al sinds de launch in 2016 bijna alleen nog maar in VR.

De tracking is afdoende, mits je rekening houdt met spiegelende voorwerpen en zonlicht. Dat kan in het begin echt wel moeite kosten, maar daarna werkt het gewoon naar behoren.
Tja, die remakes geloof ik allemaal wel. Ik vind Skyrim VR zo lelijk op de PS4 Pro dat het de vr-ervaring direct verpest. Borderlands 2 is eveneens een opgewarmde titel van vele jaren geleden. Dirt Rally en Astro Bot zijn beide leuk, terwijl Everybody's Golf VR niks bijzonders is. Dat de library 300 games bevat hoeft natuurlijk niets te zeggen over de kwaliteit.

Gezien de originele aanschafprijs van de PSVR had Sony wel wat meer aandacht mogen besteden aan het aanbod. Die van mij ligt vooral stof te happen vanwege het feit dat de bibliotheek voornamelijk bestaat uit wat goedkope en eenvoudige games. Als je normaal alleen maar AAA-games speelt, dan is de PSVR echt een grote stap terug.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 24 mei 2019 18:17]

Ik game al bijna 40 jaar. De standaard "AAA" titels op het platte scherm doen het niet meer voor me. Een enkele daargelaten. Ik heb BL2 plat een keer of 3 doorgespeeld. I speel nog steeds liever de VR versie daarvan, dan 90% van de platte AAA titels.
Ik heb zelf een paar keer driveclub in VR geprobeerd in de winkel (met mn hoofd uit het raam racen was wel lachen), en het werkt inderdaad degelijk.
Ik zie het niet als een gimmick, maar het is alsnog best veel geld voor hoevaak je het uiteindelijk gaat gebruiken, ook al is die relatief goedkoop.
De PSVR is zeer te vergelijken met de Vive. Moet eerlijk zeggen dat ik het beeld van de PSVR eigenlijk bijna beter vind dan van die Vive (ondanks de lagere resolutie, maar door de subpixels layout toch een stuk scherper). De eerste keer dat ik de PSVR opzette was ik stomverbaasd, want ik las op enkele fora dat mensen het echt heel slecht vonden, maar was zelf mijn DK2 en de Vive gewend en vond het echt goed uit zien. Tja het is geen 4k per oog. Als je al een PS4 hebt staan en een beetje rondkijkt dan kun je redelijk goedkoop de PSVR kopen (had em zelf vorig jaar voor 249, dat was inclusief camera en nog een extra losse game erbij (naast de game die al in de doos zat)).
Qua kwaliteit zeker vergelijkbaar met een Vive, al heeft die natuurlijk wat voordelen zoals room scaling wat PSVR niet heeft. PSVR is veel en veel beter dan cardboard, die vergelijking kan je echt niet trekken. Ik denk dat je blij verrast zult zijn zoals de meeste mensen die PSVR voor het eerst proberen. Qua prijs kwaliteit verhouding simpelweg verreweg de beste VR optie op dit moment.
De reden dat ik de PSVR teruggestuurd heb naar bol.com was destijds gewoon het gebrek aan leuke content. Ik heb het bij launch geprobeerd, helaas toen te weinig leuke games om aan de slag mee te kunnen. Nu heb je toch al betere games er tussen zitten. Ik durf alleen niet te zeggen of de COOP games die ik leuk eruit vindt zien ook 'bewoonbaar' zijn met spelers anders is het nog niet echt tof spelen.

Als ik draadloos vs camera in view point moet zetten, wil ik de camera weg hebben. Technisch gezien lijkt het mij makkelijker met alle aanwezige techniek om beter te bepalen of ik links/rechts/onder/boven kijk zonder assistentie van een camera dan draadloos te dit voor een camera alsnog te moeten uitvoeren. Ik moet zeggen dat dit ook echt de enige VR-bril is waarbij zelf een bril dragen ook prettig zit.

Gelukkig zijn er ook allerlei software dingetjes die voor de PSVR in omloop zijn, maar dat is googlebaar :)
Oculus Quest iets voor jou? Grafisch ietsjes minder maar wel volledig draadloos met degelijke controllers.
Voor de verdere adoptie van virtual reality is het nodig dat de resolutie omhooggaat, hdr-weergave aanwezig is, het blikveld wordt verruimd en de hardware draadloos functioneert.
Maak er 1 en verkoop hem samen met de ps5 als vr bundel. Ik zal dan 1 van de eerste zijn die hem koopt :) :)
Ik heb een PSVR gehad, en voor mij het gewoon te veel gedoe.
Het is heel trippy als je dat voor het eerst doet, maar toen de coolfactor is een beetje was afgesleten hield ik het voor gezien en na twee maanden niet omgekeken te hebben naar die kit heb ik het weer van de hand gedaan.
Ik zie mezelf ook niet ooit nog weer wat gaan doen met VR. Ik vind het gewoon te veel gedoe voor een beetje casual gamen.
Het is wachten totdat we een serieus kwalitatieve vorm van immersie hebben. Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat VR pas echt populair wordt als er standaard een oplossing is om volledige gezichten te scannen terwijl je een VR bril draagt zodat je lichaamstaal (vooral gezicht) kunt repliceren in multi-gebruiker VR omgevingen. Facebook/Oculus zijn hier onder andere mee bezig (https://www.youtube.com/watch?v=86-tHA8F-zU), maar ze geven zelf aan dat het nog jaren gaat duren voordat dat in een consumenten product komt.

En sowieso, het moment dat we boneworks-achtige interactie (https://www.youtube.com/watch?v=GJ2lzV2LLwM) met objecten hebben in een wereld zoals Skyrim zal het sowieso heel anders zijn. PSVR en de Oculus Quest zijn naar mijn mening gimmicks die af doen aan de mogelijkheden die VR biedt. Wat ze doen is het mainstream maken van de "wow-factor" zonder de voordelen van VR. Niet dat daar per se iets mis mee is, maar een consequentie daarvan is wel dat je reacties krijgt zoals "Ik zie mezelf ook niet ooit nog weer wat gaan doen met VR" wat compleet logisch is.
Moet juist eerlijk zeggen dat heel dat social gedeelte het minste is waar ik in geinteresseerd ben als het op VR aan komt. En de Quest is toch echt verre van een gimmick, het is JUIST een voorbeeld wat VR kan bieden, ondanks de mindere grafische kracht van het apparaat. Hier zit nog de 835 soc in, maar als de zie zouden upgraden naar de 845, dan is er EN een heel stuk betere grafische pracht EN extra functionaliteiten specifiek voor VR. Hoop dus ook dat ze over nog niet eens al te lange tijd een incremental upgrade aanbieden.
Laatst bij de rondleiding bij Bavaria nog de Oculus Go opgehad voor een virtuele tour als flesje door de fabriek heen, en was best verrast door de kwaliteit van het beeld.
Ik heb dan ook nog de Forte VFX-1, een vuzix VR920 en een Oculus DK2 zelf (en nog een PSVR liggen, maar nog niet gebruikt ivm nog geen connector voor de AUX naar USB die ik nog moet maken), een Vive op het werk. En als iemand die al sinds begin jaren 90 VR volgt, ben ik toch zeer blij met wat we nu langzaamaan krijgen..
Ben ik niet met je eens. Het hele sociale gedeelte is JUIST wat VR zo goed maakt....

Of je het nou hebt over de interactie met je team in een VR shooter als Pavlov of Onward of in een social game als PokerstarsVR of RECRoom. Het is JUIST de sociale interactie van andere ‘echte’ mensen die zorgt voor extra immersie.

Wij ontwikkelen momenteel een eigen VR Collaboration platform JUIST vanwege de sociale aspecten van multi-user VR / multiplayer.

Ben het verder wel met je eens over de Oculus Quest. Wat wen verademing vergeleken met een PCVR oplossing die veelal vast staat op 1 fysieke plek. En het wordt vanaf nu alleen nog maar beter: ik snap wel waarom FB volledig inzet op mobile VR en de PCVR oplossing door Lenovo laat bouwen (ze kunnen moeilijk het pcvr platform direct dood laten gaan, geeft nl ook niet echt veel vertrouwen aan de consument).
Ja, tuurlijk heb jij er een ander idee over. Maar voor mij zal het sociale niet verder rijken dan nu in een doorsnee multiplayergame. Dat JIJ het bijzonder interessant vind, wil nog niet zeggen dat anderen het ook vinden. VR is voor mij gewoon een mogelijkheid om me nog meer in een andere wereld te plaatsen dan met een 2D monitor kan.
En pcvr is niet echt dood, en zal ook niet gebeuren, maar het probleem nu is gewoon dat pcvr te duur is om op consumenten niveau uit te brengen (ofwel max 400/500 euro), de doorsnee consument heeft er niet de GPU voor om die aan te sturen. En een all-in-one (mobile) model lost voor een consument het probleem op dat je hoopt dat het fatsoenlijk werkt op jouw hardware.
Oh ik zeg ook niet dat PCVR dood is - verre van. Ik zeg dat ik snap waarom FB er zich minder op focussed en het dus maar laat uitbesteden.

En het hele sociale wel/niet vraagstuk. Ben nu 6 jaar intensitief bezig met VR (prive/werk): en vr zonder sociale interactie (in je eentje) voelt aan als een computer zonder internet.

Beetje scheve vergelijking (het gaat dus niet letterlijk over het hebben van internet), maar wat ik er mee bedoel te zeggen: het kan wel en er zijn zeker usecases dat het niet boeit (jaren opgegroeid met computers zonder internet), maar tegenwoordig verveelt een pc zonder online verbinding toch bijzonder snel.
Ik vind headsets van 800 euro anders een grotere niche dann de psvr of oculus quest.
M'n punt heeft dan ook niks te maken met de grote van de markt. M'n punt is meer over wat voor voordeel VR kan bieden tegenover een tradtioneel beeldscherm.

Een voordeel zou kunnen zijn dat het simpelweg 'groter" is dan een tradtioneel scherm, maar op het moment is de resolutie niet hoog genoeg dat we kleine teksten kunnen tonen goed (de dual screen per oog oplossing van Varjo lost dit bijv. goed op) dus wat productiviteit is het momenteel nog beter om twee of drie beeldschermen op werk te hebben i.p.v. een VR bril, maar op een bepaald moment is dit zeker een voordeel wat VR kan bieden.

Een voordeel zou kunnen zijn om communicatie op afstand te verbeteren, Op dit moment is op afstand werken enigszins lastig omdat om de 1 of andere reden skype gesprekken toch niet hetzelfde zijn als het onmoeten in het echt. VR kan in principe ieder probleem wat we op dit vlak tegen komen oppakken en verhelpen, al zal dit zeker tijd duren. Vandaar dat ik dat project van Facebook op dit vlak zo interresant vindt. Immersie is niet het doel an sich, immersie is een weg die een dergelijk doel mogelijk maakt.

En dan kom je bij gaming uit... en bij gaming was de gedachte "oh, 360 x 360 is speciaal genoeg", want jump scares en rollercoasters waren geweldig... maar uiteindelijk bleek het meest populaire spel een WII-achtig spel wat meer gedefinieerd is door de input methode dan VR. Niet dat hier iets mis mee is, maar m'n punt is dat VR momenteel voor gaming niet al te veel te bieden heeft. En dat maakt dingen zoals de Quest of de PSVR een gimmick die poogt VR naar de mainstream te brengen zo snel mogelijk. Niet daar wat dan ook mis mee is! Gimmicks zijn vaak fun en leuk, maar het gros van de mensen die een PSVR kopen laten hem op de plank liggen na een tijdje. Niet omdat ze per se spijt hebben van de aankoop, maar omdat de gimmick waarde over is. Persoonlijk denk ik wel degelijk dat VR een gigantisch voordeel kan bieden voor gaming (op het moment dat je daadwerkelijk kan vergeten dat je thuis in de woonkamer op de bank ligt), maar dat is nog niet eens haalbaar op high end PC's (al denk ik persoonlijk dat Boneworks die kant op eindelijk gaat) en het gaat nog jaren duren voordat dat beschikbaar is voor mainstream gebruikers met een normaal budget. Persoonlijk verwacht ik dat de Quest veel gebruikers nog dieper de Through of Dissilusion zal indrukken (Google de term als het je niks zegt).

Dat iets een niche is betekend niet dat het niet op lange termijn een veel waardevollere ontwikkeling is. De voorlopers van PC's (mainframes), laptops (portable PC's (dat waren koffers), mobieltjes (auto telefoons) en smartphones.(PDA's) waren allemaal complete niches.
Lijkt me wel te kloppen. Nu is het nog voor de early adopters, maar bv bij mij zit die draad af en toe nog in de weg, en is het nog te vermoeiend voor mijn ogen. De stappen die gemaakt worden laten wel zien dat VR een blijvertje wordt itt 3D televisies
De stappen die gemaakt worden laten wel zien dat VR een blijvertje wordt itt 3D televisies
Over welke stappen heb je het precies? De ontwikkeling gaat glaciaal traag en er zijn geen doorbraken in het nabije vooruitzicht. Verkopen zijn matig tot slecht (pas bij diepe kortingen zien je verkopen opleven), je ziet ze steeds minder in winkels, zoals enkele tweakers al aangaven verkopen veel bezitters de hardware na een paar maanden. etc etc.

Het zou mij niets verbazen als dit een hele kleine niche blijft.
Tsja.... dan zou ik toch even wat verkoopcijfers googlen. Die laten namelijk het tegenover gestelde zien wat jij nu verkondigt.

VR is booming en verkoopt steeds beter. De verkoop verdubbeld zowat elk jaar. Verwachting voor 2019 is ook dat de verkoop met ruim 50% zal stijgen.
Ik vind 4,2 miljoen verkochte exemplaren van de PSVR niet echt indrukwekkend als je het vergelijkt met het aantal verkochte Playstations.
New technologies such as 60 gigahertz are allowing for these options to become possible for VR products. But it might well remain an option, because it will be more costly than with the cable.
802.11ay gaat de grootste kansen bieden voor VR. Het is de nieuwe IEEE standaard die 802.11ad opvolgt en exclusief op 60 GHz werkt. Waar we het met 2,4 GHz vaak over 20 MHz kanalen hebben en op 5 GHz over 80 of 160 MHz, gebruikt 802.11ay kanalen van 2,16 GHz. Vervolgens kunnen ook nog meerdere kanalen gecombineerd worden en meerdere streams per kanaal toegevoegd worden met MIMO, wat data snelheden van 20 tot 40 Gb/s mogelijk maakt. DisplayPort 1.3 doet 25,92 Gb/s effectief.

Hiermee maak je je datapijp naar een PC zo ongelooflijk veel groter, dat je niks meer van compressie gaat merken of het zelfs niet toe hoeft te passen. Dit verlaagt latency en stroomverbruik (geen ingewikkelde coderingen).

In mijn toekomst ziet een VR-headset er zo uit:
  • Headset met scherm, lenzen, accu en simpele processor ingebouwd.
  • 802.11ax en 802.11ay aan boord om respectievelijk met reguliere wifi-netwerken en PC's te verbinden
  • Bluetooth voor verbinding met controllers, USB Type-C voor laden.
De accu zorgt dat je nooit meer bedraad aan een ander apparaat vast hoeft te zitten, en met de simpele processor werkt wi-fi, kan je filmpjes kijken en werken eventueel simpele spelletjes. Als er een krachtige PC in de buurt is, verbindt je met 802.11ay en draai je daar de games op.

[Reactie gewijzigd door Balance op 24 mei 2019 15:57]

latency nog verder verbeteren door een 802 11ay module op de grafische kaart te integreren.....
Afhankelijk van de toepassing vind ik draadloos nog niet het grootste struikelblok.
Field-of-view is wat mij betreft het belangrijkste, dan gevolgd door resolutie en dan draadloos zonder merkbare latency.

Ik doe wel wat simracing en heb niet echt last van de kabel, zelfs niet als ik occassioneel is een game speel waarvoor ik recht sta. Nog nooit gestruikeld over de draad in 'the heat of the moment' alleszins.
Beetje opmerkelijk dat dit als nieuwswaardig wordt beoordeeld. Is dit een interview van twee jaar oud of zo? Sinds het verschijnen van de eerste Oculus Rift en de HTC Vive is dit wat letterlijk iedereen zegt. Sterker nog: mogelijkheden voor draadloos zijn er al (bijv TPCast voor Vive en Rift) en met het uitkomen van de Pimax 8K/5K+ hebben we ook brillen met een veel groter FOV dan die eerste producten. Ik heb een hoop lol gehad van de HTC Vive, zeker toen 'ie eenmaal draadloos was - maar zodra ik de Pimax in huis had is de Vive in een doos beland.

Trouwens ook opvallend hoe Pimax eigenlijk continu genegeerd wordt. Het is maar een kleine speler in de markt en door hun onervarenheid maken ze in het proces een hoop fouten (met name in de klantrelatie), maar ze doen technisch echt leuke dingen. Ik heb er hier een liggen, als Tweakers een review wil doen zijn ze welkom.
We weten hoe het met 3D is gegaan. Experts zeggen dat het voor een deel met de bril te maken heeft. Daarnaast lijkt brilloos 3D ook niet echt aan te gaan slaan ook al zullen ze het wel proberen met 8K TVs. Het zal echt niet anders zijn met VR.

Voor de meeste mensen is normaal 2D al gek genoeg blijkbaar.

Zonde van al het geld en brainpower wat in 3D en VR ontwikkeling wordt gepompt wat mij betreft.

[Reactie gewijzigd door 8mile13 op 24 mei 2019 16:14]

En hier dacht ik dat mensen die nog steeds parallellen legden tussen 3D TVs en moderne VR tech al een paar jaar geleden uitgestorven waren :)

De VR industrie is groeiende, zoals dit artikel laat zien. De technologie is ook nog verre van 'af'. Het is meer een heel mediaplatform dan simpelweg een manier om media te presenteren, zoals 3D TVs waren.
Dit artikel laat niet zien dat de VR markt groeiende is. Ik denk dat het z'n beste tijde gehad heeft. Geen hond wil zo'n helm op. Volgens mij de is de hype voorbij, en kunnen we verder mer AR, holoachtige technieken etc.
Lol.... sales cijfers laten iets totaal anders zien. VR markt is juist groeiende:
https://www.statista.com/...vice-shipments-by-vendor/
https://thevrheadset.com/vr-headset-sales-in-2019/

Dus jammer joh, maar VR is dus echt wel langzaam aan het doorbreken. Ik zeg ook bewust langzaam omdat zowel HTC/Valve als Oculus ZELF al hadden voorspeld dat VR de eerste paar jaren alleen gebruikt zou worden door een klein groepje mensen en dat de echte doorbraak pas een paar jaar later komt...
Langzaam aan het doorbreken :-) mooie contradictio in terminis :-)

Goed, de sales stijgen nog steeds gestaag. Toch denk ik dat het, als het echt de beleving van de toekomst geweest was, allang vele male groter had moeten zijn. Een hoop mensen vinden het geinig en kopen er eens een. Beetje zoals een drone of een fidgetspinner. Je wil 't gewoon ff checken. Ik ken niemand die er enthousiast over is, geen gamer geen collega geen vrienden. We hebben er vier jaar terug onderzoek mee gedaan, iedereen zou en moest toen VR. Nu is dat over, en iedereen moet big data en ai en machinelearning. Ja de hype is wel voorbij denk ik.
Grote verschil is dat drones alweer een dalende markt is. De consument kent het wel, maar ziet na het filmen van hun huis de meerwaarde niet meer (niet mijn mening, dat laten de verkoopcijfers duidelijk zien).

VR is nog altijd groeiende. Ik zie het hetzelfde als de eerste iPhone. Ook geen massive hit wereldwijd. Maar na het toevoegen van de ontbrekende features (store/apps) een gigantisch succes.

Voor VR zijn die missende features draadloos en resolutie.

IMHO vooral draadloos trouwens. Het gebruiksgemak moet hoog zijn. En dat is het nu niet! Je zit met draden, camera's, stations....

Ik had een HTC Vive. Vond het fantastisch. Maar met een kleine onderweg wist ik dat het tijdelijk was. Want even snel spelen is niet mogelijk. Plus ruimte is een issue.

Zodra ik gewoon in de tuin, draadloos en vrij, kan spelen koop ik direct weer. Al is het 1500 euro.... Want dat kan je even snel spelen, en heb ik genoeg ruimte.

Daarom is IMHO de switch ook zo'n succes. Je kan zo even snel een spelletje spelen. Je kan, na oppakken, direct doorgaan waar je gebleven was. En je kan hem zo weet wegleggen. Of je nu op de TV speelt of onderweg.
Ha, "hype voorbij" en je begint meteen over AR, een technologie die nog verder in de kinderschoenen staat en nog veel grotere obstakels te overkomen heeft. :P
Wacht maar af. Over tien jaar is er niemand meer die een stereomonitor voor z'n ogen neerklapt op een enkele chirurg na ofzo, en zien we straks op de binnenkant van onze ruiten overlays voor 't verkeer :)

Of denk je echt dat straks de fortnite 2 streamers met brilletjes opzitten?..... Nah...
Genoeg Youtubers die dat gewoon doen.

En chirurgen werken juist vaak met dit soort nieuwe technieken :+ dus die zie ik juist met AR/VR werken.
Wat films betreft gaat VR niks worden...natuurlijk is er een verband...dat is de bril...Wat gamen betreft kan dat iets anders zijn. Maar ik zie dat als fanatieke gamers gerelateerd. Ik denk niet dat VR bij matige gamers gaat aanslaan.
Zal je verbazen, de niet-gamers in mijn omgeving zijn juist het meest fanatiek als ik ze m'n VR spul laat zien. Zeker met de Oculus Quest is de instap nu ontzettend laag geworden. :)
De Quest gaat als warme broodjes "over de toonbank" of met de post mee.
Sorry maar zo'n ding op je kop zetten en dan opgaan in het bewegend beeld wat daarin speelt is toch echt extreem...echt niet laagdrempelig...passief 2D TV kijken dat is laagdrempelig. Mensen zijn er ook zeer verdeeld over.
Als je zo denkt dan heb je echt nooit een beetje fatsoenlijk VR gebruikt (naast dat VR sowieso al heel lang bestaat en in de industrie ook al behoorlijk lang gewoon gebruikt wordt). En wat mij betreft mogen ze rustig komen met brilloze 3D, ik heb zelf eigenlijk al niet eens problemen met een bril, ik vind 3D namelijk echt geweldig, is dan ook de enige reden waarom ik nog naar de bios ga, want in de bios (Dolby vision) is de 3D een stuk mooier dan dat ik thuis heb met mn Optoma HD131x projector..
Er zijn mensen die helemaal niks hebben met 3D of VR. En er zijn mensen die het geweldig vinden. De meeste mensen vinden het niks. Ik heb er zelf ook niks mee, een TV met OLEDachtig contrast in het donker wat voor de nodige diepte zorgt is het ideaal voor mij, maar vind dat mensen die het leuk vinden aan hun trekken moeten komen, had ook liever gezien dat 3D TVs nog steeds te koop waren voor fans. In ieder geval gaan alle 8K TVs van de grootste panelen maker geschikt zijn voor glasloos 3D dus ergens zal het gewoon weer opduiken.
De titel van het artikel zegt voor mij alles. Voor ik aan VR begin moet het blikveld fors verruimen, veel te claustrofobisch nu. En dat kabelgedoe is ook niks. Maar of Sony hier verandering in gaat brengen, betwijfel ik, die paar graden breder beeldveld die de Sony man vermeld maakt het niet beter - ze kunnen beter vergelijken met Pimax (200 graden als ik me goed herinner)
Sony op zich zal het verschil niet maken. Het is vooral een kwestie van voortgang in videokaart technologie om een grotere kijkhoek en hogere resolutie bij voldoende framerate haalbaar te maken. En graag ook betaalbaar.
VR draadloos maken is minder lastig, hoofdzakelijk een kwestie van dat men zich daarop toelegt.
Pimax, 200 graden kijkhoek
- erg duur (niet verrassend, wel een obstakel voor doorbraak op de consumentenmarkt)
- wat voor gpu is er wel niet voor nodig om 90fps (of 85, max vd Pimax) te halen op 5k laat staan op 8k? (met 'realistische' graphics, niet low-poly cartoon look).

Oftewel: de techniek is er gewoon nog niet.
Met foveated rendering hoeft resolutie geen probleem te zijn, maar dan moeten de 3D apis weg van het door de CPU pushen van command buffers. De GPU moet onafhankelijk het frame kunnen hertekenen.
Dat is waar, maar ik vraag me af of foveated rendering snel genoeg kan zijn. Veel tijd is er niet voor nodig om je pupil een paar graden opzij te draaien, en het frame moet dan geupdate zijn voordat het brein update wat we zien. Veel meer dan een paar ms zal er niet overheen gaan.
foveated rendering is ook niet de heilige graal, ook daar kleven behoorlijk wat nadelen aan (zoals fatsoenlijke eyetracking).
HDR en varifocale displays (zoals Oculus in hun conferentie liet zien) zijn inderdaad een belangrijke stap voor VR displays, waarschijnlijk zelfs meer dan resolutie en framerate bumps.

Nu ik zelf een Oculus Quest binnen heb kan ik ook beamen hoe bevrijdend een draadloze headset is.

VR technologie is echt reuze interessant op het moment. Elke generatie heeft de potentie het speelveld op te schudden, het doet me denken aan de vroege console generaties. :)
Hoe zou je de quest vergelijken met de PSVR? Ook qua beeldkwaliteit, graphics enz.
Het scherm is zeker wel scherper, PSVR heeft een full-RGB 1920x1080 paneel en de Quest een Pentile 2880x1600 paneel. Daarnaast ook betere lenzen etc.

Het is best mooi wat developers uit de Qualcomm 835 weten te persen, maar je zal grafische foefjes zoals global illumination, excessieve post-processing, en veel andere effecten toch moeten missen. Dusver heeft dat de ervaring voor mij niet echt weten te drukken, de gameplay is praktisch net als high-end PC VR, en dan nog draadloos ook.
Kijk eens naar vridge van Riftcat ze hebben een preview versie die voor de Quest te gebruiken is.
Vridge kan je gebruiken om een Quest of Samsung Gear VR als een Vive or Oculus te gebruiken.
Hierdoor kan je draadloos ook grafisch intensieve spellen spelen want je PC doet dan het meeste werk.
https://support.riftcat.com/hc/en-us/articles/360005631080

[Reactie gewijzigd door highflyer op 24 mei 2019 17:01]

Ik heb het gezien, maar het laat ook zien waarom Oculus het zelf nog niet uitbrengt: streaming artifacts en toegevoegde latency zijn nog gewoonweg te hoog met huidige oplossingen om een high-end product er van te maken.
De enigste reden dat ik niet de Vive Index zal kopen is dat deze niet draadloos is, of compatible is met de draadloze uitbreiding van Vive. Dus ik kan mij wel vinden in de opmerkingen betreffende het gebruikersgemak/kabels van VR-headsets.
Persoonlijk heb ik nooit last gehad van de kabel van de Vive en heb de Index gepreordered. Ik weet niet wat de limieten zijn van de draadloze systemen maar geef mij maar betere schermen.
Als het beide kan is het mooi meegenomen en verwacht ik ook dat er een adapter voor zal komen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Consoles

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True