Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: versies Assassin's Creed en Splinter Cell komen uit voor Oculus-brillen

Er komen vr-versies van Assassin's Creed en Tom Clancy's Splinter Cell uit voor Oculus-brillen. Dat meldt techsite The Information op basis van een anonieme bron. De games moeten de verkopen van de brillen opstuwen.

Ubisoft en Facebook willen de overeenkomst niet bevestigen, meldt The Information. De site staat bekend als betrouwbaar. Het is onbekend of het gaat om een variant op bestaande versies van Tom Clancy's Splinter Cell en een Assassin's Creed-game of dat het hele nieuwe varianten zouden moeten worden van die spellen. Facebook heeft in totaal bijna een miljard dollar over om game-ontwikkelaars en exclusieve rechten op games te kopen.

Als Facebook de stap zou zetten, wil het vermoedelijk de vraag naar Oculus-headsets opstuwen door games ervoor te laten ontwikkelen. Er zijn tot nu toe weinig grote games uitgekomen in vr-versies. Wel werken Respawn en Oculus aan een shooter, waarover beide bedrijven in september meer bekend maken.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

10-07-2019 • 19:55

55 Linkedin Google+

Reacties (55)

Wijzig sortering
Facebook heeft in totaal bijna een miljard dollar over om game-ontwikkelaars en exclusieve rechten op games te kopen.
Ugh, exclusieve rechten voor alleen de Oculus :/ Niet leuk als je een Vive of Index hebt...
En dus niet goed voor de consument. Maar goed, ik snap toch al niet dat mensen iets van Facebook aanschaffen.
Je kan je afvragen of Ubisoft zonder een zak geld van Oculus VR titels zou gaan ontwikkelen. Veel van de betere VR games zijn toch Oculus exclusieve... Dat is misschien vervelend, maar dankzij Oculus worden wel hoogwaardige titels geproduceerd en dat is, vind ik, juist wel goed voor de consument. Veel titels die je trouwens koopt op Steam kan je ook op een Oculus afspelen zonder problemen. Andersom helaas wat lastiger, met Revive.
Zonder hun zware investering in VR hadden we nu nooit de oculus quest kunnen hebben. Hij verkoopt boven verwachting en brengt VR weer in een stroomversnelling die we zonder facebook waarschijnlijk niet hadden gezien. Ik ben er blij mee al hoef ik niets van facebook. Niet-Oculus apps kunnen gewoon gesideload worden en je kan een soort emulator gebruiken op de pc om met de vive\index oculus games te spelen. Win win.
Ik het een Oculus Rift en ben een enorme Facebook hater. Je hoeft geen Facebook profiel op te stellen of in te loggen bij Facebook. Je kan zelfs je software bij SteamVR kopen en draaien, dus Facebook hoeft ook helemaal niet te weten wat voor software je draait. Je opmerking is dus onterecht.

Aanvulling: Ik had nooit een Facebook account en stond er neutraal tegenover. De afgelopen 2 jaar ben ik door alle schandalen een Facebook hater geworden.

[Reactie gewijzigd door Kamiklase1 op 11 juli 2019 10:44]

Ik raad je aan om je 'haat' te laten vallen, dat is niet nodig en ongezond ;)
Enkel gezond verstand en een beetje sceptisch zijn is voldoende.

Facebook heeft trouwens geen account nodig om de gegevens te verzamelen. Daarvoor hebben ze hun Oculus software voor. Die draait op de achtergrond altijd en monitort al het gebruik ook al gebruik je de headset op dat moment niet. Ze kunnen daarna alle relaties zelf wel leggen. Zie ook de privacy policies (ze zijn daar prima transparant over):

https://www.oculus.com/legal/privacy-policy/
Information You (and others) Give Us:
we ask for information such as your name, email address, and phone number.
we collect information about the transaction. This can include your payment information, purchase activity, and shipping and contact details.
We collect information about the people, content, and experiences you connect to and how you interact with them across our Services.
When you post, share or communicate with us or other Oculus users on our Services, we receive and store those communications and information associated with them
Depending on which Services you use, you have the option of submitting information about your physical features and dimensions.
Information about your interactions with our Services, like information about the people, games, content, apps, features, or other experiences you interact with, including information collected through or from content provided by our third-party partners. For example, we may receive information about in-app purchases you have made in a game provided by a third-party developer;
Information collected in or through cookies, local storage, pixels, and similar technologies
Information about how you access our Services, including information about the type of device you're using (such as a headset, PC, TV, mobile, or other connected device), its configuration (such as your operating system and graphics processing unit), your browser, Internet Protocol ("IP") address, and how your device is performing;
when you use our voice-search features, we process your voice commands so we can deliver the content or feature you’ve requested;
Certain identifiers that may be unique to you. These identifiers include device and other identifiers, such as those from games and apps you use;
Information about the games, content, or other apps installed on your device or provided through our Services, including from third parties;
Location-related information, which can be derived from information such as your device’s IP address. If you’re using a mobile device, some of our Services collect information about the device’s precise location, which is derived from sources such as the device’s GPS signal and information about nearby Wi-Fi networks and cell towers;
Information about your environment, physical movements, and dimensions when you use an XR device. For example, when you set up the Oculus Guardian System to alert you when you approach a boundary, we receive information about the play area that you have defined;
Information we receive through device settings you choose, such as your photos or audio content.


Kort door de bocht: alles wat je stuurt, ontvangt, bekijkt, waar je bent, wat je zegt, wat je hoord en alles over jou zoals je fysieke lengte, lichaamsbouw tot locatie en grote van je kamer wordt door Facebook geanalyseerd.

[Reactie gewijzigd door dycell op 11 juli 2019 11:50]

Dan ben je geen echte hater , want dan had je geen rift maar een vive (of geen ) aangeschaft.

Sorry maar ik geloof voor geen seconde dat desondanks je niets moet ingeven FB niet mee kijkt, luistert whatever.
Zuckerberg is voor geen cent te betrouwen. En zelfs als is het zo, gun ik hem geen cent, want dat helpt enkel zijn imperium verder op te bouwen.
Minder erg als je een Pimax hebt, die kan met alles overweg... heb dat nooit gesnapt waarom dat kan, maar het werkt.
Hetzelfde als Revive. Een interface abstractie die zich presenteert als een Oculus met Touch Controllers en aanroepen vertaalt naar de eigen interface.

Als OpenXR af is en door spellen gebruikt wordt is dat standaard. Men verwacht dat Oculus dan de store zal openen voor andere brillen, want de hoeveelheid werk die Steam moet doen om al die verschillende brillen te ondersteunen is niet aantrekkelijk.
Het alternatief is dat niemand wat heeft :*)
Ach met Revive kan je ook gewoon het spelen dan. In principe is het natuurlijk logisch dat ze het alleen zelf willen verkopen op hun eigen winkel, alleen jammer dat ze dat exclusief voor Oculus brillen houden. Maar goed, ze willen natuurlijk gewoon de Apple van VR worden.
Ach, toch helemaal geen probleem met revive...
Ik ben benieuwd hoe vr-gaming en cloud gaming gaan botsen of juist samenwerken :)
Er zijn al mensen die een cloud computer gebruiken om steamVR games te streamen naar hun stand-alone Oculus Quest. Ingenieuse combinatie!
Een cloud computer? Bedoel je niet gewoon hun eigen computer? Dat is geen cloud natuurlijk... Ik vermoed dat jij bedoelt dat mensen over hun eigen wifi netwerk beeld van hun PC naar de Quest streamen en dat is heel wat anders.
Nee nee, echt een cloud computer.
https://www.reddit.com/r/...cloud_pc_is_now_flawless/

[Reactie gewijzigd door fuse.core op 10 juli 2019 20:22]

Hmm, cool. Al geven daar ook mensen aan dat het persoonlijk is of je de extra latency kan hebben in VR...

Maar wat ik me dan afvraag, als dát goed werkt, waarom is het dan zo lastig om een goede VR ervaring te bieden waarbij het beeld gewoon van PC naar bril gestreamd wordt? :S Blijkbaar lukt het dus al met het binnen hengelen van beeld via wifi wat ook nog eens via internet van een datacenter moet komen. Dan moet het toch alleen maar beter kunnen lokaal vanaf je eigen PC?

En ja daar zijn ook oplossingen voor om het zelf in elkaar te hacken, maar ik bedoel eigenlijk vooral waarom komt een Oculus, HTC of Valve niet zelf met een oplossing daarvoor...
Ik kan me niet voorstellen dat het goed werkt nee. Snel misselijk door de lag tussen fysieke beweging en visuele reactie, en het zou al helemaal niet werken met quick action games.

Het is voornamelijk voor mensen die geen dure PC hebben neem ik aan.
Wat eigelijk de target audience is van de standalone Quest. De target audience van de PC VR zoals de Rift S is eerder een core gamer type.
Ik denk niet dat ze hun producten willen verwateren wat doel betreft, voor de kleine overlap tussen die 2.
Het kan, maar het is nou niet bepaald een geweldige combo. Gewoon omdat bij VR latency nog heel veel belangrijker is als bij reguliere spellen.
Ik gok dat er gesplitst gaat worden in low latency en high latency taken. Misschien dat global illumination raytracing online in de cloud af gehandeld wordt en de low latency rasterisatie technieken op de device zelf.
Als er een goed kopie van assasin creed uitkomt voor VR gaat het voor mij echt tijd worden een VR ontmaagding te krijgen.
Dat doet weinig pijn hoor, hooguit in je portemonnee.
Voor mij was het een eyeopener (pun).
Ja ik kijk er ook naar uit (pun)
ontmaagding hoeft niet (ik heb een broer die zo'n ding heeft en daar heb ik het wel eens geprobeerd), maar ik denk dat ik dan echt aan een upgrade voor mijn pc moet gaan denken en ook zo'n ding aanschaffen...
Lijkt me erg leuk, goed nieuws!
Dat zou geweldig zijn, op dat soort titels zit VR te wachten en daarmee kan de VR userbase verder groeien.
Klinkt betrouwbaar. Ubisoft heeft al VR Assassins creed Escape rooms. Ik hoop ook dat het uiteindelijk naar SteamVR komt zodat mensen met een Index, Vive of PiMax het ook kunnen spelen.
Kijken hoe lang het duurt voor de Occulus weer van een bak met valve titels wordt af gegooit. Herinner mij een aantal games die alleen voor de Vive waren hier is toen een hoop ellende mee gekomen qua rechtzaken etc (naar mijn weten).

Maar zoals meestal zal er wel iemand zijn die er een "tooltje" voor weet te maken.
Er is geen rechtzaak geweest wat betreft games en vive/oculus..
En om games van de Oculus store te kunnen spelen op de vive is er al heel lang Revive..
Even wat google werk later, en het ging om games van Zenimax.

https://en.wikipedia.org/wiki/ZeniMax_v._Oculus

Uiteindelijk heeft facebook 250 miljoen betaald om het te settlen.
Daarom was ik al verward, want die rechtzaak ging namelijk niet om games, maar om de (hardware)techniek die Oculus gebruikte en zogenaamd dus gestolen was omdat Carmack daar al mee bezig was tentijde dat hij nog bij ID(Zenimax) werkte. En de Vive had daar dus niets mee te maken.
Het ging dus helemaal niet om games.
Misschien kunnen ze die miljard beter investeren om de brullen stukken goedkoper te maken! Het is nu een kip-ei verhaal...
De Facebook brillen worden nu al tegen kostprijs verkocht en je hebt zelfs verschillende versies (met/zonder PC). Het nog goedkoper maken stimuleert de markt echt niet gezien je een waardeloze ervaring krijgt.

Als je echt goedkoop wilt kun je gewoon van karton gratis met je mobiel een VR ervaring nabootsen.
Ik heb nog zo’n kartonnen ding over, gratis af te halen in Amstelveen. PM me maar.
De headsets zelf zijn redelijk geprijst, het is eerder de GPU's die nodig zijn om de PCVR headsets fatsoenlijk aan te sturen die nog steeds prijzig zijn. De Quest, de standalone headset is ook een goeie optie.
Assassin’s Creed in vr game.... oh jeee maar wel een goede training tegen hoogtevrees :P
Dan nog liever Far Cry 5 in VR en dan bergklimmen... adembenemend mooi.
Ik heb op de oculus een keer een berg klim game gespeeld (ben de naam vergeten). Zag er echt cool uit, maar met hoogtevrees is dat nog best wel eng. Ben dus benieuw of een AC game het op dezelfde manier kan overbrengen.
Zoals Dnomyar96 aangeeft is er een bergklimsimulator voor de Rift. Ik heb deze en hij is erg leuk. Het is alleen jammer dat je geen beensensoren hebt, het klimmen speelt zich alleen af met de handen. Maar dat werkt goed.
waarom niet gewoon een VR modus standaard in de dx of gpu drivers bakken?
Kan je de 3d functie toepassen bij het spelen van andere games in je steam lijst?

Iemand ervaring hiermee


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True