Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Downloadlinks voor eerste versies Edge voor macOS zijn al actief

Microsoft heeft zijn op Chromium gebaseerde Edge-browser voor macOS officieel nog niet vrijgegeven, maar de downloadlinks zijn al wel ontdekt. Geïnteresseerden kunnen per direct dus aan de slag met een Canary- en Dev-build van de browser.

Microsoft liet bij zijn Build-conferentie al doorschijnen dat de allereerste macOS-release ophanden zou zijn, maar een concrete datum was er nog niet. Twittergebruiker WalkingCat tweette de twee links dinsdag. Het gaat om links van Microsoft-servers, wat betekent dat men er ondanks het gebrek aan een officiële boodschap van Microsoft vanuit kan gaan dat de downloads legitiem en veilig zijn.

In deze eerste builds is te zien dat Microsoft de lay-out van de browser heeft aangepast om deze meer het gevoel te geven dat het een macOS-applicatie is. Daarnaast ondersteunt de browser ook al Apples eigen sneltoetsen en is er Touch Bar-ondersteuning. De tabs hebben in deze versie rondere randen, een ontwerpaanpassing die op den duur ook naar de Windows-versie moet komen.

Microsoft maakte bekend dat Edge in de toekomst ook Collections krijgt, een soort opslagplaats voor tekst en afbeeldingen die opgeslagen zijn. Deze kunnen geëxporteerd worden als Word- of Excel-document. Word levert een netjes opgemaakt document op, inclusief voetnoten over naam en online vindplaats van de geplakte webinhoud.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

07-05-2019 • 17:42

57 Linkedin Google+

Reacties (57)

Wijzig sortering
Zou deze ook Netflix 4K aanbieden op de Mac?

Tot nu toe is Edge de enige browser die 4K Netflix ondersteund op computers. In 4K Netflix kijken kan tot nu toe dus ook nog niet op een Mac. Vraag me af of het in deze Edge ook kan.
Dat denk ik niet.

Edge (en ook edge chromium) maakt gebruik van PlayReady. Dat is een driver level DRM intergratie, met een aantal hardware vereisten voor 4k weergave.

Voor zover ik weet is er nog geen SDK die MacOS, IOS of Android ondersteunt.
Nee, Edge4Mac heeft alleen Widevine aan boord voor DRM, en Netflix doet enkel 720p en lager in Widevine-browsers (op ChromeOS en Chromecasts na, aangezien die diepere integratie hebben met media decoding).

Edge (on Chromium) op Windows heeft waarschijnlijk wel PlayReady support en kan dus 'veilig' high-res video decrypten en decoden op systeemniveau.
Idd zou mooi zijn om niet gebonden te zijn aan 720p met Netflix onder MacOs
Krijg gewoon 1080p op de Mac hoor. (Via Safari op macOS 10.10.3 of hoger in ieder geval)
Chrome lijkt sowieso gelimiteerd te zijn tot 720p behalve op ChromeOS
Waarschijnlijk niet. Vanuit een technisch aspect is dit eigenlijk een release van de Chrome browser, maar dan met een Edge-sausje.
Als het nu ook al op Windows zou kunnen met de Chromium Edge browser (wat ik niet weet overigens) dan zie ik niet in waarom dit voor MacOS dan niet het geval zal zijn.
Ja, dat kan "Edgeium" op Windows. Ze hebben dat dus in hun Chrome fork weten in te bouwen.

Wie weet... Zal wel een USP zijn tegenover andere third-party browsers
Voor zover ik weet is het het streven van Microsoft om op de verschillende platforms dezelfde ervaring te bieden, dus als Edgium for Mac het nog niet kan dan zal het ongetwijfeld snel volgen.

Ik gebruik overigens zelf Edgium Dev naar grote tevredenheid. Ik merk dat ik zowel Chrome als Edge en IE zo goed als niet meer gebruik. Enige minpuntje waar ik zelf tegenaan gelopen ben is dat mijn bookmarks niet syncen naar Edge op mijn telefoon.
Dit is instelbaar volgens mij, je kan met Edge Dev syncen
Heb ik ook ingesteld, maar werkt dus niet bij mij..

Edit: nu dus wel :)

[Reactie gewijzigd door murkienl op 7 mei 2019 22:59]

Chromium. Het is chromium.

Dat is de basis van Chrome.
"In deze eerste builds is te zien dat Microsoft de lay-out van de browser heeft aangepast om deze meer het gevoel te geven dat het een macOS-applicatie is."
Amper. De afwijkende contextmenu's, lettertype grootte en manier van animaties renderen vallen direct op. Ik zie ook dat ze dat "Hold to Quit" hebben overgenomen uit Chrome. Geen standaard macOS app die dat zo doet. Zo'n '...' toolbarknop met allemaal taken hoort ook niet thuis op macOS, daar heb je de menubalk voor. Het hele toolbar design wijkt af van macOS-standaarden. Verder ook geen integratie met de ingebouwde spellingschecker, Keychain (voor zover ik zie) of andere API's die macOS biedt. Wat dat betreft is het niks anders dan Chrome.

Als dit al het uitgangspunt is zal het ook verder weinig anders worden denk ik. Behalve met meer Microsoft-diensten i.p.v. Google's

[Reactie gewijzigd door n-evo op 7 mei 2019 18:16]

Vre-se-lijk! Dat vind ik toch nog 't sterke punt van macOS en de apps. Op windows is het een grote meuk van allerlei zaken door elkaar. En Microsoft introduceert dat nu ook op macOS.
Gelukkig is er geen reden om te kiezen voor edge. Tenzij je geen safari of Google product wilt gebruiken.
Dan kan je altijd nog naar Firefox uitwijken :)
De interface van Firefox is het ergste van allemaal op macOS. Die doet behalve een oppervlakkig frontje echt niks qua integratie.

[Reactie gewijzigd door n-evo op 7 mei 2019 21:33]

Firefox heeft thema's, dus daarmee zou het toch kunnen? Zie hier bijvoorbeeld....
Betere integratie met het besturingssysteem op gebied van gedrag, animaties en API's (zoals de standaard spellingscontrole en regels gebruiken) verkrijg je niet met het toepassen van zo’n thema. Er zit meer achter dan alleen het oppervlakkige uiterlijk.

[Reactie gewijzigd door n-evo op 8 mei 2019 13:56]

lijkt een beetje op het verleden, toen er IE jaren geleden was voor MacOS en eerste MacOS X versies..
Misschien komt MSN Messenger for Mac nu ook wel weer terug :D
Lol ik weet niet wat ik ervan moet vinden ben eigenlijk Safari gewend op de Mac. Maar het is wel leuk om te zien dat je de Edge ook op MacOS kan draaien :p
Als de IE11 compatibility layer ook voor macOS komt, scheelt dat weer voor web developers die macOS gebruiken.
Ga daar maar niet vanuit. Dat is gewoon de oude IE 11 engine in een sandbox en die engine is er alleen voor windows. De laatste IE engine voor OS X (dus voor de naamsverandering) is 5 en die was niet eens hetzelfde als de Windows versie. IE was toen wel de meegeleverde browser op Macs, hoe tijden veranderen.
Safari is het best geïntegreerd in MacOS, dat is ook de reden dat ik het gebruik. Voor de rest zie ik bij andere browsers weinig voordelen. Heel af en toe als een site vreemd doet start ik Chrome nog wel eens op voor een "second opinion" :Y)
Ik vind adblock plus in Safari niet goed werken. In FF blokkeert deze alle pre-rolls en zo maar Safari laat toch een aantal reclames door die ik storend vind.
AdBlock maakt Safari enorm traag. Ik leun zelf op JSBlocker en Ghostery, maar die eerste zal helaas verdwijnen dankzij Apple's stompzinnige overhaul aan het extensie-systeem. Dat laatste zorgt er ook voor dat Safari voor mij onbruikbaar zal worden in de volgende versie van MacOS. Helaas, want ik vind het de prettigste browser die er is op MacOS.
Wat ik fijn vind aan Safari is dat ik pagina’s op mijn iPhone ook op mijn Mac of iPad kan openen en andersom.
Dat kan met zowel Firefox als Chrome toch ook?
Niet “snel”, op safari krijg je een extra knop in je browser met de link naar andere open tabbladen op andere devices.

Edge (en anderen) doen dit waarschijnlijk niet.
Ik zou gewoon een pihole installeren, dat werkt uiteindelijk veruit het beste, en als het op je router/nas/server/rPi hebt draaien krijg je gratis adblocking op alle browsers en alle devices op je netwerk. Als je geen enkel ander apparaat hebt om pihole te op te installeren kan je hem op macos lokaal draaien via docker.
Ik heb al een PiHole (aanrader inderdaad :)), maar dat:
1.) Kan niet alles blokkeren (zonder problemen te veroorzaken). Ironisch genoeg kan het wel meer trackers beter blokkeren heb ik het idee.
2.) Dat doet helemaal niets tegen scripts en frames en bepaalde posts/get's binnen de origin zelf :P Een PiHole kan een tool als JSBlocker of uMatrix dus nooit vervangen. Ook kan het geen extensies vervangen die de tracking van Google en Facebook uit URL's sloopt - helaas! ;(

Naast een PiHole ben je dus eigenlijk altijd afhankelijk van een browser-extensie voor optimale blokkade van ads, trackers, frames en scripts die je niet wilt laten draaien.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 7 mei 2019 21:52]

Thanks, misschien een leuke lijst om toe te voegen aan m'n PiHole als ie die nog niet heeft. :P
Ik gebruik Ka-Block (http://kablock.com) en heb geen klachten.
Ga die maar eens installeren dan. Ik had altijd goede ervaringen met AB+ toen ik nog Windows gebruikte en altijd FF gebruikt maar soms merk je dat Safari net iets beter kan zijn voor bepaalde websites.

Weet er niet zo 1-2-3 een op te noemen maar ik heb weleens gehad dat een webwinkel niet zo fijn liep in FF.
Dan zou je uBlock Origin eens moeten proberen. Laat bij mij in Safari nooit advertenties door :)
Ook bij YouTube filmpjes? Ik ga hem proberen!
Idem hier. Of als ik toch even de ‘developer’ uit wil hangen is Chrome ook heel handig :P
Vooral de dev console van chrome is erg goed. Als developer erg handig om af en toe wat dingen te bekijken qua cookies enzo. Ik gebruik chrome op m’n mac eigenlijk alleen voor developer werk.
Is het ijdele hoop om te verwachten dat er Sleutelhanger-support gaat komen...?
Waarom zou ik Edge op mijn Mac willen als de gemiddelde windows gebruiker het al niet eens op zijn PC wil....
Ik denk oprecht dat mensen Edge niet gebruiken door de slechte naam van Internet Explorer en doordat mensen Firefox of Chrome(voornamelijk Chrome) gewend zijn.
Ik denk dat het vooral is dat mensen zich "vastklampen" aan wat ze al kennen (helemaal als dat naar tevredenheid is) i.p.v. dat ze het niet willen. Overigens is dit de Chromium variant en niet de oorspronkelijke Edge waar dit artikel over gaat.
Ben geen Mac gebruiker, maar als Edge even fijn werkt op Apple als op Windows dan kan ik hem toch zeker aanraden. Puur als proef Edge Canary op Windows geinstalleerd en verwachtte er niet veel van, maar merk dat ik Chrome of Firefox amper meer gebruik.
Ook geen Mac gebruiker, maar waarom zou ik deze Chromium Edge willen tov Chrome?
Omdat je misschien niet een browser wil gebruiken die vol zit met Google diensten, maar wel iets wil wat gebruik maakt van de engine.
Hmm dat werkt niet echt lekker op macOS omdat ze geen autoupdate hebben. Brave is de chromium variant die ik nu gebruik.
Dat had ik me niet gerealiseerd, ik gebruik al een tijd geen MacOs meer maar werk op Ubuntu. Dat zou voor mij ook een deal-breaker zijn, het is geen 2003 meer.
Jep, vanuit chromium raden ze aan om Chrome te gebruiken. Volgens mij update Chromium op Ubuntu ook alleen maar via apt en niet via de ingebouwde updater.
Dat klopt, maar dan zijn de updates nog wel geautomatiseerd door Ubuntu's software updater.
Als het via apt kan komt Ubuntu ermee aan tijdens grafische update rondes. Apt is namelijk de back end voor dat hele circus :-)
Ok, dat is voor mij -en wss- voor vele niet voldoende of zelfs niet wenselijk.
Downloadlinks voor eerste versies Edge

Helemaal geen eerste versie, als ik naar het versienummer kijk staat er echt Version 76.0.151.0 (Official build) :+

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 7 mei 2019 20:48]

[q]Het gaat om links van Microsoft-servers, wat betekent dat men er ondanks het gebrek aan een officiële boodschap van Microsoft vanuit kan gaan dat de downloads legitiem en veilig zijn.[\]

Ben ik de enige die dit een heel opmerkelijk statement vind? Ik zou er iig heel erg voorzichtig mee zijn om dit soort uitspraken te doen.
Ik vind het vooral bijzonder dat een bedrijf een nieuw product uitbrengt zonder zelfs maar een geschreven persverklaring. Je wil toch aandacht voor je product? Maar goed misschien komt dat nog.

[Reactie gewijzigd door breakers op 8 mei 2019 10:23]

Onder Mojave loopt ie prima, onder El Capitan laat hij zich niet installeren. Dan maar thuis op het werkstation en niet onderweg tijdens verloren ogenblikken experimenteren. ;(


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.