Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft brengt bètaversie Edge uit voor macOS

Microsoft heeft een testversie van Edge voor macOS uitgebracht. Het is de eerste keer dat de browser voor Apples besturingssysteem verschijnt. De experimentele versie draait op Chromium en werkt onder andere samen met de Touchbar.

Een Insider-versie van de browser is te downloaden op de website van Microsoft. De zogenaamde Canary-build is te gebruiken op macOS 10.12 en hoger. Naast een bètaversie komt er binnenkort ook een aparte Edge-versie voor ontwikkelaars uit. Microsoft belooft ook een bètaversie voor Windows 7 en 8.

Edge voor macOS is grotendeels hetzelfde als de aankomende versie voor Windows die is gebaseerd op Chromium, al zitten er wat esthetische veranderingen in die de browser meer in het besturingssysteem doen passen. Uniek is wel dat gebruikers de browser kunnen aansturen met de Touch Bar door bijvoorbeeld van tabbladen te wisselen of media te bedienen. In de toekomst krijgt Edge ook nieuwe privacy-tools en een verbeterde manier om afbeeldingen en tekst in notities van het internet te verzamelen. Die laatste functies werden eerder al aangekondigd en komen binnenkort ook naar de Windows-versie van de browser.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

21-05-2019 • 07:26

92 Linkedin Google+

Submitter: se_bastiaan

Reacties (92)

Wijzig sortering
Ik snap persoonlijk niet dat Microsoft tijd en geld investeert in het ontwikkelen van een browser voor MacOS.
Wat is de meerwaarde in een landschap van meerdere goede browsers die al beschikbaar zijn? Of mis ik iets?
Snap je punt, wellicht inspireert het volgende:

Cross platform compatibiliteit is wat Microsoft nastreeft sinds Nadella. Een browser kan gebruikt worden om gebruikersgemak aan te bieden aan mensen die ook de rest van Microsoft al gebruiken - het continueren van een browse sessie bijvoorbeeld, of bepaalde functionaliteit die je zou willen aanbieden die dan geen admin rechten nodig hebben omdat ze in de sandbox van de browser draaien.

Daarnaast kan het zinvol zijn in relatie tot de enterprise markt en rechtenbeheer - meer controle cross platform.
Ik ben het met je eens, maar ook weer niet.

1) Cross-platform is top! Maar om die continuïteit te hebben dien je op bijv. een windows PC ook Edge te gebruiken. Dat zijn echt maar heel weinig mensen. De meeste mac gebruikers gebruiken reeds Safari (by default, prima browser) of Chrome, voor de sync tussen beide systemen.
2) Ja, het is goed dat er browser concurrentie is. Google Chrome heeft al bijna een monopolie positie, het is zeker goed dat dat wat minder wordt. Echter zie ik dat met Edge niet zo snel gebeuren, ongeacht Edge nu op Chromium is gebaseerd.
3) Ik denk dat Microsoft beter kan focussen op andere cross-platform functionaliteiten dan in de browser markt. Ze zijn daarin al sinds juni 2012 niet meer leidend en is sindsdien alleen maar afgezwakt.

Wie weet heb ik het wel mis en zijn ze over 4 jaar weer op gelijke hoogte met Chrome. Dat is het mooie van IT, het kan zomaar omslaan. Mijn gevoel zegt van niet, waardoor ik hoop dat Microsoft er niet te veel tijd en geld in heeft gestopt.

[Reactie gewijzigd door Qlusivenl op 21 mei 2019 17:46]

1) dat is toch wel logisch? Of had je verwacht dat edge met chrome of safari zou synchroniseren. Dat is voor mij bijvoorbeeld een reden dat ik opera gebruik, edge is gewoon nog niet overal beschikbaar.
2) door edge cross platform te maken hopen ze meer gebruikers te trekken.
3) zie punt 2
Eh..Edge is nog niet overal beschikbaar? Volgens mij is het al geruime tijd beschikbaar op het iOS en Android platform. Daarnaast is de nieuwe Chromium versie er nu dus voor Windows 10 en mac OS. Daar komen volgens mij in een later stadium ook Windows 7 en 8 nog bij.

Daarbij wordt de nieuwe versie op Windows 10 goed ontvangen....dus ik zie zeker een groei aankomen voor de nieuwe versie van Edge.
Je snapt wel dat je met het schrijven van M-dollarteken (ik zal het hier zelf vooral niet doen) een lawine van -1's over je afroept he? De tijd waarin dat sentiment op z'n plaats was is inmiddels wel voorbij. Of je moet alle bedrijven op de korrel gaan nemen omdat ze uiteraard geen van allen 100% zuivere koffie zijn.
Nu je het zegt. Dat is automatisme geweest, dat heb ik niet eens doorgehad.

Dat bevestigd wel mijn statement dat mensen de kudo's net als op facebook gebruiken. -1 is dislike +1 is like etc. Terwijl de -1 bedoeld is voor ongewenst. Wellicht kan alleen M$ ongewenst zijn, maar verder niet.. Ik ga het wel even aanpassen, want het is inderdaad niet zo netjes
In mijn ogen diskwalificeert het gebruik van M$ je stante pede als serieus te nemen deelnemer aan de discussie (net zoals bijvoorbeeld het bewust mangelen van de namen van politici [Greet Wilders, Jan Peter Bakellende] of partijnamen). De drempel hier op Tweakers mag wmb. wel wat hoger liggen dan gemiddeld, het is hier geen Facebook of NuJij.
"Maar om die continuïteit te hebben dien je op bijv. een windows PC ook Edge te gebruiken."

Want Edge is niet beschikbaar voor Android en iOS? 8)7
Edge werkt binnenkort op Chromium dus er gaat weinig verschil zijn tussen Chrome en Edge zijn.
Als deze implementatie goed aanvaard word kan dit wel de grootste browser worden. Persoonlijk is dit al mijn Favoriet.

Je kan een preview nu installeren van https://www.microsoftedgeinsider.com/en-us/download/
"Het voegt niets toe, gebruik liever het origineel Chrome van Google."
"Het is alleen een laatste poging van Microsoft om nog iets van leven in die browser te krijgen."
"Bijna niemand zit hier op te wachten, helemaal niet op macOS."
"Weggegooid geld."

Zou je al die fraaie uitspraken eens willen onderbouwen met bronnen?
En indien het je eigen mening is, waarom breng je ze dan als voldongen feiten?

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 22 mei 2019 14:17]

Kijk naar de lange neergang van het marktaandeel van IE of Edge en je weet genoeg.
Wat meer eigen inzet en het nieuws beter volgen kan natuurlijk ook.
Jij bent de persoon die die dingen roept, dus toon jij maar aan waar je die wijsheden vandaan hebt (het is hier geen Facebook, dus probeer iets beter je best te doen).
Maar ik snap dat dat allemaal wat lastig gaat wanneer je die statements gewoon uit je onderbuik opboert zonder enige vorm van onderbouwing, dus het komt ook niet echt als een verrassing dat je met je staart tussen de benen aftaait.
Als je je verstand gebruikt dan zie je wat een nutteloos product dit is geworden. Niemand gebruikt dit bijna, net zoals de Windows Phone. Total fail.

Ga maar fijn met Edge spelen. En kijk over een jaar hoeveel dat er nog doen.
Cross platform compatibiliteit is wat Microsoft nastreeft sinds Nadella.
Dat, en het maakt Microsoft eigenlijk niet eens uit wat voor device of OS je gebruikt, zolang je hun software maar draait. En als het niet hun eigen software is, proberen ze ervoor te zorgen dat de backend in Azure draait. Microsoft is uiteindelijk een software&cloud company, het device of OS is eigenlijk bijzaak (tenminste in de ogen van Microsoft dan, ze zullen het nooit zo communiceren).
Als mensen beginnen het MS Ecosystem te gebruiken en vinden dat het beter bij hun past als het Apple Ecosystem, dan is dat toch ok. Andersom kan ook gebeuren.
Je spreekt als een oude, vastgeroeste IT'er die geleerd heeft MS te haten en niet meer in staat is open en objectief te kijken/denken.
Microsoft is enorm veranderd sinds die idioot van een Balmer weg is. Ik was vroeger anti-microsoft, heb echter begrip en waardering voor de verandering die ze doormaken sind Nadella aan het roer staat. Hij is een heel andere mens als Balmer en Gates (ratten waren dat).

By the way, vendor lock-in is een normale strategie voor elke IT Vendor. Ik wilde het alleen maar even zeggen 8)7

[Reactie gewijzigd door zotteke op 22 mei 2019 10:07]

Zelfde reden waarom Chrome beschikbaar is op alle platformen, ze willen hun (zakelijke) diensten zo toegankelijk mogelijk maken en bij Edge ligt de focus op Office 365 en Azure. Er zijn enkele mooie filmpjes te vinden op YouTube van Microsoft build 2019 die dat aantonen.
Integratie van de Microsoft diensten, denk aan Office 365 en Bing. Daarbij is een eigen browser aardig essentieel.
Office 365 wordt reeds door de halve wereld al gebruikt, daar hebben ze geen Edge voor macOS voor nodig. Ik zie ook niet in hoe een browser ervoor gaat zorgen dat mensen office 365 gaan gebruiken. Reclame? Daar zit niemand op te wachten.
Office365 kan in elke browser worden ingezet, Bing daarentegen, wordt bij IE en Edge als standaard gebruikt, zoals Google Search in Google Chrome. Maar ik ken geen levend wezen die Bing gebruikt of ooit in zijn/haar leven zou willen gebruiken. Nou is mijn vrienden/kennis kring wellicht niet representatief genoeg, maar ik denk dat deze grafiek wel genoeg zegt.

Daarnaast ken ik maar weinig mensen die edge bewust gebruiken. Meestal is dat omdat ze niet beter weten en dat gewoon de default browser van Win10 is. Als je kijkt naar deze statistieken zie je dat edge (nog) net heel goed in de markt staat. Ik denk niet dat macOS gebruikers ook er maar over na zullen denken om Edge te gebruiken... Safari en Google Chrome staan daarin alsnog 10 stappen op voor.
Nou is mijn vrienden/kennis kring wellicht niet representatief genoeg
Je zegt het zelf, ik zie juist onwetendheid bij de volgers van Chrome, dit omdat ze het meestal gevraagd hebben aan anderen wat te gebruiken en als antwoord het populairste kregen.
Wat is de ontwetendheid hierin? Dat Google je online gedrag volgt en gebruikt voor advertenties? Fair enough, maar ik ga mijn moeder geen duckduckgo laten gebruiken, laat staan Bing. Ik ga mijn moeder ook geen Opera, Edge of safari (niet dat ze macOS gebruikt, maar toch) laten gebruiken.

Privacy en gebruiksvriendelijkheid zijn 2 tegenpolen. Hoe gebruiksvriendelijker iets is, hoe minder je zicht en/of invloed je hebt op je privacy mogelijkheden en je online data. Maar hoe stricter deze privacy settings worden gezet, hoe minder gebruiksvriendelijk een product wordt. Je moet een middenweg kiezen, en voor de ene persoon neig je wat meer naar gebruiksvriendelijkheid dan naar Privacy.

Om even mijn moeder als voorbeeld te houden, heb je enig idee hoeveel vragen ik krijg als ze met een Bing of uberhaubt DDG moet werken? Daarin krijgt ze niet de resultaten die zij zoekt, simpelweg omdat zij gewoon niet een "professioneel googler" (om toch die naam even aan te houden) is. Maar op Google zoek je, en meestal vind je het in de eerste 5 hits wel wat je wilt.

Ik zou wel met DDG kunnen werken, wat ik ook een tijd heb gedaan, maar als IT-er snap je een beetje wat er gebeurd. 90% van de wereld bestaat uit mensen die het 1) niet snappen of 2) niet willen snappen en het moet gewoon werken.

Het zelfde geld voor browsers. Google chrome werkt snel, sneller zelfs dan safari op het moment op mijn mac (raar genoeg...). Opera of Edge ziet er weer heel anders uit en leken, zoals mijn lieve mams, snappen daar geen kloot meer van. Ja het doet hetzelfde, ja het heeft allemaal ongeveer de zelfde functies, maar omdat er een aantal dingen iets anders er uit zien is dat voor leken gewoon totaal anders.

Het gemak dient de mens, ongeacht dat de beste of juiste keuze is.
Precies onwetendheid op onwetendheid op onwetendheid.

De mens is duidelijk een kuddedier en aangezien het ook heel slim is worden we aan alle kanten gemanipuleerd. Zo als bijvoorbeeld het expres langzamer maken van YouTube op andere browsers als chrome.
Als je moeder iets lange Bing zou gebruiken zou ze ook gaan vinden wat ze zoekt. Of beter gezegd: weet Bing wat ze zoekt zoals Google dat nu al weet.

Ik kende er wel die bing gebruikten en ikzelf soms ook. Omdat ik daarnet de geschiedenis heb die ik met google heb en daarmee worden eventuele resultaten beïnvloedt. Bing kan mij prima de resultaten laten zien welke ik wil.


Mensen zijn inderdaad kudde dieren en gemakzuchtig. "oh jeej er is iets verandert in de UI" nu weet ik niet meer wat te doen. Chrome/google hebben ze ook moeten leren gebruiken. Dat kunnen ze voor iets anders ook leren.
Maar waarom zou ik het voor mijn moeder van 64 gaan aanpassen? Prima dat gewenning er voor zorgt dat ze er mee overweg kan, maar ik ben al blij dat ze zonder mij te bellen haar e-mail kan openen en beantwoorden. Lekker laten zoals het is.

Zal mijn kind als die oud genoeg is om internet te gebruiken (tegenwoordig gaat dat al met 4 maanden! 8)7 ) aanleren om DDG te gebruiken :+
Je hoeft het inderdaad niet aan te passen. Maar ze heeft dat ooit zo geleerd en dat was mijn punt. Als je een paar maanden Bing gebruikt weet die net zo goed als Google wat je wilt hebben. Google gebruik ik privé en Bing zakelijk zodat de algoritmen precies weten wat ik zoek en welke sites. Ook via DDG kan ik prima alles vinden wat ik wil.

Ons kind hier is net een maand en een dag oud. Maar die zal toch echt nog even moeten wachten op computer/gsm etc. Heb mijn neefjes ook opgevoed door het achterliggende te leren. Dus niet hoe bedien ik het maar hoe werkt het. Veel kinderen die je ziet kunnen inderdaad prima iets bedienen als ze het leren maar ze snappen niet hoe het werkt en dat is naar mijn idee belangrijker.
Ik dacht even dat je, net als in je bericht hierboven met Safari vs Edge, wel zou zeggen dat de meeste Mac-gebruikers Apple iWork gebruiken.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 21 mei 2019 11:44]

Misschien wel, maar vind pages nog altijd niet op het niveau van Words. En die gebruik ik dus ook meer als ik iets moet typen. Als ik meer moet doen gebruik ik zelfs Scrivener omdat dat nog meer gebouwd is op het schrijven van stukken.
Office 365 wordt reeds door de halve wereld al gebruikt,

Lol, alleen omdat Microsoft Office 365 enorm agressief pushed in Nederland wil dat niet zeggen dat de halve wereld dit gebruikt. Ik denk dat je even logisch na moet denken niet Microsoft marketing na moet praten....

Als je simpelweg kijkt naar de wereldpopulatie dan kijken we voornamelijk naar China, India en Afrika. Hoeveel Office 365 abonnementen worden daar verkocht denk je?

Ik zie ook niet in hoe een browser ervoor gaat zorgen dat mensen office 365 gaan gebruiken.
De browser is de enige toekomst die Microsoft heeft. De desktop apps zijn een doorn in ieders oog en moeten naar hun browser varianten (waar Microsoft zwaar in achterloopt) ook nog eens apart worden onderhouden.
Microsoft wil dat je Word Online gebruikt. Waarom denk je dat ieder bestand dat je in Teams of sharepoint (het document beheer systeem) eerst wordt geopend in de online office variant...

Apps hebben geen toekomst buiten de niche markt wanneer je bijna alles kan draaien in een browser. in een manier is je browser het nieuwe OS. Het nieuwe basis framework. Kijk maar naar Chrome OS. Niets meer dan een opgestarte browser.

Dus, ze moeten wel... Hun hele strategie (cloud) is afhankelijk van de browser. En momenteel wordt deze gedirigeerd door je concurrent. Hoe sluw is het dan door de browser van je concurrent te gebruiken en daar aanpassingen in te gaan maken.
Alleen zullen er denk ik weinig mensen gebruik van maken. En hopelijk dat Apple deze browser niet standaard op iedere Apple computer / laptop gaat zetten.
Standaard komt die er sowieso niet op, ze zetten er toch ook geen firefox/ google chrome standaard op ?
Geld, waarom denk je dat Google de standaard zoekmachine is op IOS? Daar worden behoorlijke bedragen voor neergelegd. En wie weet herhaald de geschiedenis zich wel weer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Explorer_for_Mac_OS_X
Ja zoekmachine ok maar browser zal er niet standaard op komen.
Waarom zou Apple deze browser standaard leveren gezien ze zelf Safari hebben?
Omdat het dan niet meer noodzakelijk zou zijn Safari te onderhouden, wat geld bespaart.
Ik verwacht niet dat ze dit zullen doen, maar zou een reden kunnen zijn.
Apple hoeft helemaal geen geld te besparen, waarom zouden ze dat willen. Ze zwemmen in de cash.
waarom zouden ze dat willen
Winstmaximalisatie...
Dan ken je niet Apple's Mission Statement.
Je haalt een heel oud artikel erbij toen het browser landschap er heel anders uit zag. Safari is nu een belangrijk onderdeel in het Apple eco systeem en al helemaal op IOS. Daarnaast levert het betere performance en integratie dan vele andere browsers.
Om geld hoeft Apple het niet te doen ,of zitten ze volgens jou krap bij kas?

Juist dat eco systeem levert geld op en Safari is daar belangrijk in.
Sinds OS X 10.4 wordt er geen Microsoft browser meer meegeleverd met Apple's besturingssysteem en die versie, Tiger, kwam uit in 2005. Lekker houden zo.
Daarbij is een eigen browser aardig essentieel.
Ik zou zeggen dat het handig is. Add-ons in andere browsers zouden ook voldoende integratie moeten geven. Voor andere zaken die niet in de browser thuis horen kan een aparte client uitgebracht worden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 mei 2019 08:40]

Chromium is een cross-platform project en daarom is het een kleine moeite om een macOS- (of zelfs Linux- als ze daar zin in hebben) versie uit te brengen. Veel minder moeite althans dan het bouwen van een eigen render-engine zoals die in de vorige versie van Edge (en IE) zat.

Overigens is het landschap van goede browsers op macOS ook weer niet zo heel groot; Safari bijvoorbeeld loopt hopeloos achter. Als Microsoft een performante browser kan bieden met integratie met Bing, Cortana, Office 365, account synchronisatie en tab synchronisatie met andere devices dan denk ik dat daar zeker vraag naar kan zijn.
Waar loopt Safari in achter waar de gebruiker last van heeft? Wat betreft functionaliteit is die browser toch helemaal bij en heeft het voordeel van integratie en performance. Dat zijn de belangrijkste zaken voor de gebruiker. Dat ze bepaalde web standaarden niet altijd 100% ondersteunen boeit vele gebruikers niet.

Voor Bing, Office365 etc hoef je geen Microsoft browser te hebben.
Wat betreft functionaliteit is die browser toch helemaal bij
Absoluut niet; Safari is de nieuwe IE6. De gemiddelde gebruiker zal dat, zolang het enigszins binnen de perken blijft, inderdaad niet heel snel merken, maar het is wel een verontrustende ontwikkeling en vooral vervelend voor web devs.
Het is een beetje een kip en ei effect. Safari loopt technisch gezien inderdaad achter wanneer het aankomt op de ondersteuning van modernere webstandaarden.

Als gebruiker zul je dat niet vaak merken, om de simpele reden dat developers er voor moeten zorgen dat het ook op het "inferieure" Safari werkt. En zo houd Safari de boel dus een beetje tegen.

Het is hetzelfde als IE gebruikers die stellen dat het prima voor ze werkt. Het werkt niet prima omdat het een goede browser is, het werkt prima omdat developers dubbel werk er in moeten steken om het in een achterhaalde browser ook te laten werken.

[Reactie gewijzigd door Fledder2000 op 21 mei 2019 11:54]

Ze willen concurreren met de andere grote browsers, zoals Chrome en Firefox. Niet meer een browser die Windows only is. Je ziet steeds meer applicaties van Microsoft voor MacOS uitkomen. Kijk bijvoorbeeld naar het Office pakket, wat al lange tijd beschikbaar is voor MacOS en veel wordt gebruikt door Apple gebruikers.
Kijk bijvoorbeeld naar het Office pakket, wat al lange tijd beschikbaar is voor MacOS en veel wordt gebruikt door Apple gebruikers.
Sterker nog: De losse paketten voor office (word, excel en powerpoint) waren er beduidend eerder op de Mac dan op Windows. Word was weliswaar eerder op MS-DOS verkrijgbaar en in die zin "op windows" te draaien, maar Excel en Powerpoint niet.

[Reactie gewijzigd door hottestbrain op 21 mei 2019 09:08]

Denk dat MS als softwarebedrijf zoveel mogelijk vertegenwoordigd wil zijn op de verschillende besturingssystemen. Iets in de trend van 'if you can' t beat them, join them... '
De Edge browser is de enige browser die native ondersteund wordt vanuit Intune. Hierdoor kan je als beheerder deze browser vereisen voor alle business related data. Dat zal waarschijnlijk de voornaamste reden zijn. Het zakelijke landschap.
Zoveel moeite kost het niet om dat naar macOS te porten.
Omdat de hele toekomst bij browsers ligt? Kijk naar Chrome OS, de meeste mensen hebben niet meer nodig de enkel een browser. Daar wil je wel aan meedoen. Analisten denken ook dat dit de eerste stap is naar een Chrome OS concurrent met Edge.
'Er is geen synchronisatie '.. juist wel, dat is 't eerste dat ie vraagt na eenmelden met je Microsoft account.
Heb 'm net geinstalleerd, al mn favorieten en voorkeuren staan er in.
Gebruik Edge ook al op mn iPhone en heb daar gewoon de zelfde favorieten als ik in mn Windows Edge heb.
De nieuwe Edge lijkt qua functionaliteit erg op Google Chrome, en dat werkt erg goed.
Het is gewoon chromium met Edge fucntionaliteit. Wat ik 't meest verbazingwekkende vind is dat deze Edge minder geheugen gebruikt dan Chrome. Net ff nu.nl geopend in Chrome en Edge Dev: chrom: +/-740Mb, Edge Dev +/-450Mb.
Edge Dev is ook nog 's sneller dan Chrome. (openen van de browser dan, page rendering nog niet vergeleken)
Ben dus ook gelijk gestopt met Chrome. De Edge Dev is al zo goed dat ik 'm voor mn gewone werk kan gebruiken (zelfs debug sessies vanuit Visual Studio gaan problemloos)
Moah geen intergratie:
- Bookmarks e.d. syncen middels je microsoft account
- Plugins van chrome werken in edge
- Mits je ook edge op je (android) gsm hebt, kan je verder op je pc waar je was


Opmerking: dit gaat om de "nieuwe" edge, niet de huidige edge.
Nu nog 'gewoon' de Keychain/Sleutelhanger integreren in Edge en het begint ergens op te lijken....
Er is wel synchronisatie, het ondersteund plugins, wat misschien nog beter word met het gebruik van delen van chromium, en je kunt op elk apparaat (cross platform, en straks ook op mac os) verder waar je was, wat niet met safari kan (behalve met handoff op apple apparaten)
Ik hoop dat ze wat doen aan de power hunger van Chromium. Heb Zowel Safari, Mozilla en Google Chrome geprobeerd en ik haal alleen met Safari 10 uur browser. Dat is wat mij betreft toch echt wel een nadeel aan Chrome of Chrome gebaseerde browsers.

Firefox ongeveer 4 uur en Chrome als ik geluk heb 5 uur. Alleen Vivaldi kwam daarboven uit met 7 uur.

[Reactie gewijzigd door RomeSDS op 21 mei 2019 13:34]

Waar vind ik nou die beta versie?
Ik zie alleen nog de daily canary builds voor MacOS
https://www.microsoftedgeinsider.com/en-us/download/
Deze waren er in het artikel van 7 mei ook al toch?
nieuws: Downloadlinks voor eerste versies Edge voor macOS zijn al actief

[Reactie gewijzigd door DeRinus op 23 mei 2019 16:43]

Intussen goed en wel een week onderweg met Edge in MacOS. Het is een bijzonder fijne en stabiele browser. Het aanbod van extensies blijft nog iets achter - maar dat is logisch. Belangrijk is dat Microsoft wel nog even de zoekfunctie in de Store gaat verbeteren. Ik snap niet dat zoiets basaals niet goed geregeld is.
De Edge versie waar over gesproken wordt in het artikel draait op Chromium niet de IE engine.
Overigens draait de Edge versie die er sinds Windows 10 is ook niet op de IE engine maar op EdgeHTML :+
Dat is inderdaad wat het artikel bedoelt, en is ook de enige versie trouwens, de oude versie is windows en android only. De beta is ook al een poosje beschikbaar op windows, dus ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met "dan is het de eerste keer dat deze browser op welk bezturingssysteem dan ook beschikbaar komt".
de huidge Edge loopt ook op iOS. Vind ik prettiger werken dan Safari (Ex Win Mobile gebruiker, dus Edge was dan logische dan Safari)
ik verwacht dat straks al die Edge varianten (Windows, macOS, Android en IOS, WM10 denk ik niet meer) op de Chromium engine gaan draaien waarbij je dan een sync van je instellingen (favorieten, website passwords e.d.) kan instellen.
[...]

Als dat is wat het artikel specifiek bedoeld, dan is het de eerste keer dat deze browser op welk besturingssysteem dan ook beschikbaar komt en is het dus misleidend verwoord. Onwaarschijnlijk.
Nee hoor, beta is al een tijdje beschikbaar op Windows.
Uhm wat? EdgeHTML is geïntroduceerd in de 3de Windows 10 Technical Preview in 2014 in IE11 ten voorbereiding op de komst van de Edge browser indertijd, niet in Internet Explorer 9.

Internet Explorer en Edge dezelfde codebase noemen is natuurlijk ook belachelijk. Een browser is belangen na niet alleen een render engine en zelfs dan lijken Trident en EdgeHTML ook absoluut niks op elkaar.
Installeer een wat oudere versie van Windows 7 met IE9, druk op F12, zet renderen op... je raad het nooit welke optie hier naar voren komt: "Edge". De naam Edge hangt al in IE sinds 9, daar wordt het nieuwe HTML5 gedeelte mee bedoelt. Toen het tijd werd om de legacy IE meuk helemaal achter te laten, heeft men de Edge term omgedoopt tot naam van de browser.

Edge komt van Bleeding Edge, wat de devnaam was voor de nieuwe Trident gedeelte sinds IE9.
Die versienummering zegt heel weinig, je doet Edge echt tekort als je stelt dat het IE is met minder legacy code. Helemaal nu ze Chromium gebruiken
Nee, de nieuwe Edge is gebasseerd op Chromium zoals ook in het artikel vermeld staat. Dat is ook de basis van Google Chrome, Safari en veel meer browsers.