Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Fitbit levert 117 procent meer smartwatches dan jaar geleden

Fitbit heeft afgelopen maanden 117 procent meer smartwatches geleverd dan in dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf haalde 42 procent van zijn omzet uit smartwatches en 58 procent uit de verkoop van fitnesstrackers.

Fitbit Versa Lite

In totaal leverde Fitbit 36 procent meer apparaten dan in dezelfde periode vorig jaar, meldt het bedrijf. Het gaat in totaal om 2,9 miljoen apparaten, maar welk aandeel de smartwatches en fitnesstrackers daarin hebben, maakt Fitbit niet bekend. Uit de cijfers is af te leiden dat het waarschijnlijk gaat om ongeveer 550.000 smartwatches en 2,35 miljoen trackers.

Fitbit leverde meer apparaten, maar verdiende daar gemiddeld minder aan, namelijk 91 dollar per apparaat. Dat is 19 procent minder dan in dezelfde periode een jaar geleden. Dat komt doordat het bedrijf zich heeft gericht op goedkopere producten, zoals de Versa Lite-smartwatch en Inspire-fitnesstracker.

De totale omzet van Fitbit kwam uit op 272 miljoen dollar, een stijging van bijna 10 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het nettoverlies kwam uit op 79,5 miljoen dollar, tegenover 80,9 miljoen dollar in dezelfde periode een jaar geleden.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

02-05-2019 • 15:01

71 Linkedin Google+

Reacties (71)

Wijzig sortering
Ik denk dat FitBit met afstand de meeste populaire wearable is. Overal in mijn omgeving zie ik mensen met een FitBit lopen, dit in tegenstelling tot ander smartwatches; die zie je maar mondjesmaat...
Ik zie juist precies het tegenovergestelde. De mensen die met een Fitbit liepen hebben deze bijna allemaal al ingeruild voor een Apple watch, Samsung smartwatch of Garmin / Tomtom horloge. Ik zie Fitbits minder en minder.
Dit soort speeltjes zijn wel modegevoelig. Na een maand of twee weet je zonder Fitbit ook wel hoeveel stappen je per dag zet.
Dat Apple ding kan wel ietsje meer, maar na een maand of vier is ook daar wel het nieuwtje af.
Blijft over een horloge, maar daar waren we nou net van af omdat de tijd toch wel binnen oogbereik is.
Nou dat is wel heel kort door de bocht dat de Apple Watch naar 4 maanden alleen nog maar een horloge is...ik denk dat heel veel Watch gebruikers het daar niet eens mee zijn. Ik niet in ieder geval.
Na een maandje of 4 is ook wel het nieuwe van een net gekochte auto af, of huis of....
Ik zie een mooie automaat meer als het enige juweel wat ik wil dragen als man, de functie van de tijd is zo goed als weg, het heeft meer de rol van een stropdas gekregen, het maakt het plaatje af. De apple watch vervult die rol echter niet voor de meeste mensen, een mooie IWC wel.
Geef mij dan maar de Tag Heuer connected
Maakt me toch wel benieuwd wat je in het dagelijks leven met een Apple watch doet.
Ik heb (el cheapo) een Chinese 'fitbit' en kijk er vrijwel alleen op om te zien hoe laat het is en wie me nu weer een Whatsapp bericht heeft gestuurd.
Hoi, als je mijn bericht goed leest kan je er denk ik wel uit opmaken dat ik geen smartwatch man ben maar met een automaat rondloop, een traditioneel horloge dus. Ik heb geen smartwatch.
Ik reageerde denk ik (verkeerd) op @OkselFris ...
Ah, ja, dat zou het verklaren! :)
Je ziet het omdat je er zelf ook één hebt ?

Ik heb een Apple watch en plots zie ik ook iedereen met een Apple watch… is gewoon conditionering denk ik.
Je ziet het omdat je er zelf ook één hebt ?
Klopt, zo werkt het.
Heet alleen geen conditionering maar "selectieve aandacht"
Dit heeft een naam, namelijk het Baader–Meinhof effect :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Baader%E2%80%93Meinhof_effect
Dan vraag ik me af waarom ik niet constant mensen met een BlackBerry zie, aangezien ik er zelf één heb... Your theory is flawed, brother.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 2 mei 2019 16:32]

Je hebt waarschijnlijk de laatste :+
En binnenkort ook niet meer, dan zie ik iedereen met een Planet Computers Cosmo Communicator rondlopen omdat ik die dan zelf heb i.p.v. mijn huidige BB KEY2 :+

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 2 mei 2019 16:35]

Off topic....Goed zo, mooi ding!!
De Mi Band 3 is, in ieder geval wereldwijd, veruit de meest populaire.

https://venturebeat.com/2...w-leads-apple-and-fitbit/

Edit: inmiddels Apple blijkbaar, https://techcrunch.com/20...l-172-2m-devices-shipped/

[Reactie gewijzigd door Leo1010 op 2 mei 2019 16:15]

Dat je moet een account moet hebben om de fitbit te gebruiken vind ik echt NIET kunnen.
Ik was aan het kijken om de mi band te kopen. De fitbit van men vrouw heeft amper gediend hier vanwege dat account!
Komt vast ook wel omdat Fitbit zowat alle kleine startups qua smartwatches en fitness watches afgelopen 5 jaar heeft opgekocht.
Exact de reden waarom Fitbit van mij geen cent krijgt. Mijn pebble ligt helaas stof te vergaren.
Die van mij ook, maar vooral omdat de rubberen buttons stuk zijn (het rubber laat los). Behalve dat werkt-ie eigenlijk nog prima.
ik heb nog nooit een FitBit gezien eigenlijk. Ik zie overal Apple Watches maar dat is omdat ik er zelf eentje heb. Maar Fitbit is zeker niet de populairste. Apple is in een paar jaar tijd de grootste horloge fabrikant ter wereld geworden een dan spreken we over horloges in het algemeen, niet enkel over smartwatches
Apple is in een paar jaar tijd de grootste horloge fabrikant ter wereld geworden een dan spreken we over horloges in het algemeen, niet enkel over smartwatches
Heb je dit ergens ook met feiten? Merken als Casio e.d. lijken mij vele malen groter.
Ik denk dat hij hier op doelt: nieuws: Analistenbureau: Apple gaat Xiaomi voorbij en is marktleider in weara...
Alleen klopt het dus niet dat Apple de meeste horloges maakt, maar wearables.
Oh jawel hoor. Apple is de grootste horloge fabrikant ter wereld. Rolex was de grootste fabrikant tot Apple met de Apple Watch kwam en ze direct van de troon stootte
Apple is now the biggest watchmaker in the world, overtaking Rolex during the last quarter. This achievement happened less than two and a half years after Apple entered the watch market. Rolex, on the other hand, was founded in 1905, 112 years ago at a time when watches were the avant-garde of technology.
Bron
Oh jawel hoor. Apple is de grootste horloge fabrikant ter wereld.
Heb je die bron ook daadwerkelijk goed gelezen? De cijfers zijn gebaseerd op een persoonlijke schatting ipv verkoopcijfers.
Given this revelation of sales, we can test the estimates I put forward on the Apple Watch sales, shown below:

We know that Rolex produces about 1 million watches a year and we also know that Rolex had sales of $4.7 billion in 2016. The average revenue per watch1 was therefore about $4,700.

My estimate has been that Apple sold about 15 million Watches in the last 12 months at an average price of about $330. This puts the Apple Watch revenue run rate at $4.9 billion, indeed above Rolex.

They may be slightly high but the news makes me feel quite comfortable in my methodology.
Cijfers presenteren op basis van ruwe schattingen is vrij waardeloos in dit geval.

Daarbij kijk je ook nog eens naar oude "cijfers".

[Reactie gewijzigd door Bor op 2 mei 2019 19:33]

Zucht, dat Apple de grootste horloge maker in de wereld is is eigenlijk oud nieuws of zou algemene kennis moeten zijn. Ik heb gewoon het eerste resultaat genomen dat duck duck go gaf. je zou toch denken dat als je je verstand gebruikt het logisch is dat Rolex Apple niet meer terug kan inhalen. Maar goed. Je wil "nieuwe" cijfers? Apple extends its lead as the world’s biggest watchmaker

Toon jij anders eens met cijfers aan dat het niet klopt :O
En ook hier kom je weer met estimates. Dergelijke cijfers zijn niet objectief noch betrouwbaar.
Respected technology analyst IDC estimated that Apple Watch sales in Q4 last year reached 8 million units, a figure that Francisco Jeronimo, research director,
Voor zover ik kan zien zijn er geen betrouwbare cijfers:
Apple does not break down sales by individual products in its financial reports,
Ook dat is marketing ;)

[Reactie gewijzigd door Bor op 3 mei 2019 09:27]

En ook hier kom je niet met cijfers die het tegendeel bewijzen maar met verdachtmakingen. Je zou toch verwachten dat moest het niet kloppen een horloge fabrikant het zou weerleggen met cijfers maar dat doen ze niet.

Apple is de grootste horloge fabrikant of weerleg het met cijfers als je het beter weet
Al kun je een Apple watch, hoe mooi en handig hij ook is, niet echt vergelijken met een horloge.
Het is een minitablet op een bandje. Een horloge heeft een echt uurwerk.
> Een horloge heeft een echt uurwerk.

Volgens welke definitie?
Van Dale
Horloge
om de pols of in een zak gedragen klokje
instrument om de tijd aan te geven; = uurwerk:

of Wikipedia
https://nl.wikipedia.org/wiki/Horloge

Maar who cares, als mensen een apple watch een horloge willen noemen moeten ze dat zelf weten. Ik zeg alleen dat er verschil zit tussen die dingen.
Inderdaad, who cares. De Apple Watch is een horloge. We leven in 2019 niet in de 19e eeuw.
Doel van een horloge is draagbaar te zijn en de tijd weergeven, wat doet de Apple Watch?
Beide kunnen de tijd met een wijzertje weergeven en voor de kleinste onderons kan je het op de Apple Watch ook door micky mouse laten weergeven. Kortom de Apple wat ch voldoet volledig aan de kenmerken van een horloge.
Ah maar is een object alleen zijn functie, of is de samenstelling van een object ook relevant? Een uurwerk is een kunstig gebouwde analoge compositie van radars en staafjes, het kan zelfs werken door iedere dag een veer aan te spannen door em op te winden. Werkt volledig zonder energie.
Daartegenover staat een minstens zo knap gebouwde smartwatch, minuscule chips, wireless verbindingen, kleurendisplay een talloze applicaties, waaronder een horlogesim.
Ik noem die twee totaal verschillend, ondanks dat beide de tijd kunnen weergeven.
bron asymco ??? Een vage site die nog niet eens in https te benaderen is. :+
Nee hoor, Rolex was de grootste. Bedrijven zoals Casio en Swatch verkopen niet meer zo goed sinds mensen GSM's en smartphones hadden om de tijd af te lezen. Rolex heeft als luxemerk wel stand gehouden Bron

[Reactie gewijzigd door monojack op 2 mei 2019 17:14]

Ik heb anders een Garmin Fenix en zie enkel Garmins ;)
Ik denk dat de meest populaire wearable geen wearable is. Ik heb geen wearable en ik zie in mijn omgeving alleen maar mensen zonder wearable lopen :+
Had deze week toevallig een probleem met m'n Ionic; hartslagmeter en stappenteller deden het niet meer. Factory reset hielp ook niet. Gebeld met Fitbit support en binnen 24 uur een gloednieuw horloge bezorgd! Heel fijn horloge met goede accuduur (ong. een week).
Nu zou de vraag kunnen zijn hoeveel van die 117 procent zijn vervangingen van defecte horloges ?
Een vriend vervangt zijn Fitbit Surge ook telkens gratis. Dat ding ziet er na 1 jaar gebruik echt slecht uit. Rubber dat langs alle kanten los komt... Mijn moto 360 blijft toch netjes krasloos.
De 117% gaat alleen over verkoop van nieuwe horloges: "Smartwatch device sales increased 117% year-over-year" (bron)
leuk die percentages sowieso
doe mij maar absolute nummers
De surge was inderdaad bagger. Heb er ook 3 gehad.
sindsdien maken ze watches met wisselbare bandjes
Ik zou graag ook wel eens een volledig artikel / vergelijking willen zien over de populairste smartwatches / Wear OS watches! ;)
En graag hier de Mi band 3 en de Amazfit Bip bij in begrepen, ben wel benieuwd hoeveel verschil er nou werkelijk zit tussen een Mi band 3 van dik €20 zit en een fitbit van €120.
Hoezo is die amazfit fitbip zo duur in 1 keer? Heb de mijne voor 40eurie gehaald en nu zie ik hem enkel voor 100+,, did I miss something?
€40 euro is wel een goede aanbieding geweest, maar ik vind ze nog steeds voor 55-60 euro. Dat is nog steeds significant goedkoper dan de Fitbit varianten.
Ik ben nog altijd heel tevreden met mijn Versa. Ik hoop alleen nog dat ING of N26 met FitBit pay komt.
Precies, ik wacht ook op ING of BUNQ voor Maestro ondersteuning.

Het schijnt dat ICS (Visa) en Revolut wel werken met Mastercard. Geen ervaring mee, want ICS kost sowieso €36 per jaar, en Revolut heb ik niet geprobeerd omdat (A) ik niet zeker weet of gratis het "standard" account voldoende is ("premium" kost €8 per maand) en (B) je op veel plekken zoals in de supermarkt alleen met Maestro kan betalen en niet met Mastercard. Geen zin om extra rekeningen te openen alleen zodat ik bij de benzinepomp kan betalen met mijn smart watch.

[Reactie gewijzigd door Redsandro op 2 mei 2019 19:36]

Een stijgende omzet en quasi gelijk verlies... geen idee of dat zo'n goeie evolutie is ?
Zelf over gegaan van Fitbit Blaze naar een Huawei Watch GT. Met name om de slechte accuduur van de Fitbit (Twee keer per week laden vs 1 a 2 keer per maand). Een sporthorloge met een klassieke uitstraling is persoonlijk voor mij meer weggelegd, Fitbit komt mij qua design zeer outdated over. Maar dat is wellicht een kwestie van smaak.
Toegegeven is de app van Fitbit wel superieur aan Huawei Health. Maar op alle vlakken is de Huawei qua hardware gewoon echt heel veel prettiger.

Ik denk echt dat ze een grote stap zouden kunnen maken als ze in ieder geval qua ontwerp een alternatief zouden bieden. Ik draag hem als stappenteller veel, en sport veel, dus ik wil niet continu hoeven switchen tussen echte horloges.

[Reactie gewijzigd door Inverted_World op 2 mei 2019 15:31]

Ik gebruik al 5 jaar Fitbit-devices en als fitnesstracker ben ik er altijd al heel tevreden over geweest (vooral vanwege de software). Vorig jaar de Versa gekocht en dat is voor mij de eerste keer dat ik een smartwatch zie met voldoende functionaliteit om duidelijk te maken dat het concept van de smartwatch toegevoegde waarde heeft. Vooral ook vanwege het draadloos betalen daarmee: dat werkt echt wel heel lekker. Ik geloof daarom wel dat Fitbit in de lift zit. Mooi wel dat ze de hausse aan smartwatches van "grote merken" (zoals Apple en Samsung) overleefd hebben en zelfs (weer) succesvol zijn.
Welke zijn de veiligste en meest beveiligde?
Hier nooit nog een Fitbit. Sinds de upgrade van mijn Nokia 8 naar Android 9 is synchroniseren onmogelijk. Ook mijn vrouw met haar 6.1 heeft hetzelfde probleem. Naast Nokia zijn er ook problemen met HTC, Huawei, ... Klantenservice komt dan met een lijstje ondersteund telefoons en daarmee is de kous af. 2 nutteloze ionics in de kast dus. Want zelfs de tijd geven ze naar een week of 2 niet meer synchroniseren niet meer correct weer.
Ik ben zelf ook afgehaakt na ruim 5 jaar Fitbit owv de steeds terugkerende problemen met het synchroniseren. Ik heb 5 verschillende Fitbits gehad en in die jaren 6 verschillende smartphones van HTC, Samsung en nu OP's.
Ik heb mij terug een analoge horloge aangeschaft :z
De prijzen van de fitbit charge 3 lopen sterk uiteen. Van 110 tot 150 euro. Dat komt omdat in de eerste lichting charge 3 geen NFC en dus geen fitpay inzat. Let dus op dat je goed kijkt wat je charge 3 ondersteunt als je ook contactloos wilt kunnen betalen
Volgens mij zijn er 2 modellen in omloop, die met en die zonder nfc. Die met is iets duurder.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Verenigde staten

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.