Alphabet-bedrijf Wing mag met drones pakketjes bezorgen in Australië

Het bedrijf Wing mag in de Australische hoofdstad Canberra voortaan pakketjes bezorgen met drones. De Australische luchtvaartautoriteit Casa heeft hiervoor toestemming gegeven. Wing is een zelfstandige onderneming binnen Alphabet, het moederbedrijf van Google.

Wing heeft zijn dronebezorgdienst in de voorbije achttien maanden uitgebreid getest. In die periode werden onder meer pakketjes met voedsel, drankjes, medicijnen en lokaal geproduceerde koffie en chocolade bezorgd. Dinsdag kreeg Wing van de Australische luchtvaartautoriteit Casa officieel groen licht voor de bezorgdienst met drones.

"Het verkeersmanagementsysteem, het onderhoud, de training van de piloten en de operationele plannen van Wing zijn grondig onderzocht", vertelt een woordvoerder van Casa aan de krant Guardian Australia. "Alle mogelijke veiligheidsrisico’s zijn geanalyseerd, met als conclusie dat er geen gevaar is voor mensen op de grond, gebouwen of vliegtuigen in het luchtruim."

Wel zijn er strikte regels opgesteld waaraan Wing zich moet houden. Zo mag er alleen overdag worden bezorgd, mogen de drones niet over belangrijke wegen vliegen en moeten ze een minimale afstand respecteren tot personen op de grond. Tijdens de testperiode waren er volgens Guardian Australia enkele klachten van omwonenden over geluidsoverlast. De luchtvaartorganisatie heeft daar naar eigen zeggen rekening mee gehouden bij het goedkeuringsproces.

Naar verwachting leveren de drones van Wing binnen enkele weken al de eerste pakketjes af in het district Noord-Canberra. Eerst is een honderdtal woningen in de wijken Crace, Palmerston en Franklin aan de beurt, later volgen Harrison en Gungahlin. Wing verwacht dat de dronebezorgdienst, als die eenmaal op volle toeren draait, jaarlijks goed is voor een omzet van dertig tot veertig miljoen Australische dollar, omgerekend zo’n 19 tot 25 miljoen euro.

Het bedrijf Wing komt voort uit Google X, de proeftuin van Google-moederbedrijf Alphabet waar onderzocht wordt welke projecten tot zelfstandige ondernemingen kunnen leiden. Wing werd in juli 2018 ondergebracht in een zelfstandige onderneming die wel nog gewoon onder Alphabet blijft vallen.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

09-04-2019 • 10:25

78 Linkedin

Reacties (78)

78
78
30
3
0
38
Wijzig sortering
Prima idee natuurlijk.

Alleen bepaalde factoren.
1. Het weer (voorlopig kunnen busjes makkelijker tegen harde wind. Hoe doet een drone dat?)
2. De reacties van mensen? In Nederland heb je niet echt veel mensen met een jachtgeweer etc. In het buitenland kan dit anders zijn dus hoe is de reactie ''gaan ze schieten op de drones etc''
3. Welk soort pakketjes worden verstuurd? Simpele pakketjes wat een waarde heeft van 10-100,- of ook echt hele dure producten 500,- / 2500,- en als het gestolen wordt of het wordt vergoed etc.
4. nog veel meer kleine vragen etc.
Allereerst is Australie natuurlijk iets minder druk bevolkt en zijn huizen wat minder makkelijk bereikbaar.

Camberra is 4 keer zo groot als Amsterdam in opervlakte met ongeveer de helft van de bevolking. Drones zijn niet beperkt tot het wegennet.

Best wel interresaant om te zien hoe het uitwerkt. Maar ik zie best wel goede redenen voor Drones daar.
Bij elk verhaal over drones komt weer het spook boven water dat je in nederlands bijna nergens mag vliegen. Heel veel gebieden liggen immers bij vliegvelden, en binnen de bebouwde kom mag het ook niet. (ik ken de preciese regels niet, die zijn vast al gequote in dit topic)

Maar dat is theorie. Als ik met mijn speelgoeddrone een rondje in de tuin vlieg piept niemand. En met een vergunning mag weer best veel.
Anoniem: 310408
@theduke19899 april 2019 11:10
Ja, in het buitenland schieten ze ook de hele tijd op bestelwagens nietwaar?

Bij vrijwel elk nieuwsbericht tegenwoordig zoeken tweakers de problemen en komen tot de conclusie dat het niets zal worden.
Er vliegt geen bestelwagen over mijn huis/tuin vandaag. De openbare weg is een duidelijk afgebakende zone. Je kan dit niet vergelijken.
Het luchruim is ook duidelijk afgebakend, en hier in Nederland heb je niks te zeggen over de lucht boven je huis, daar mag gewoon gevlogen worden (mits andere regels en wetgeving dit toestaan)
luchtvaart nerd hier, als je binnen dorp/stad woont, mag er geen vliegtuig lager komen dan 300 meter of ong. 1000 voet.

als je het idee hebt dat hier niet aan gehouden word kan je hier melding van doen bij het ILT.

je hebt dus wel wat te zeggen over het luchtruim boven je eigen terrein(huis/tuin/land) tot 300 meter, mits je binnen de bebouwde kom(lees: aaneengesloten bebouwing)woont.

woon je in een buitengebied, mag een vliegtuig tot 150 meter, zo'n 450 voet.
ook hier, heb je het gevoel dat regelmatig te laag gevlogen word, kan je dit melden bij het ILT.

dit geld voor het sport en recreatief vliegen(General aviation), niet voor boeings
Dus zoals ik zei: mits andere regels en wetgeving dit toestaan.
Er vliegen elk uur meerdere vliegtuigen over onze steden, zowel particulier als bedrijfsmatig mag het luchtruim gebruikt worden, er zijn uiteraard strikte regels. In veel gevallen mag je buurman gewoon drone vliegen boven jou tuin, mits hij zich houd aan alle regels.

Voor particulier drone gelden de volgende regels:
https://www.rijksoverheid.../regels-drone-particulier
Ik denk dat de meeste Tweakers gewoon lekker kritisch is en sommige gevallen zeker ook terect.

Een consument staat minder stil bij de gevaren en gevolgen van de technologie, daar staan Tweakers wel weer bij stil. Het is nou eenmaal een feit, dat in het buitenland regelmatig drones uit de lucht geschoten worden door bewoners.

Dit zijn best punten waar zorgen over mogen zijn.
Het is nou eenmaal een feit, dat in het buitenland regelmatig drones uit de lucht geschoten worden door bewoners.
Wat is regelmatig? Afaik een paar dozijn gevallen in de US in de afgelopen jaar, gezien het aantal inwoners en drone-vluchten is dat natuurlijk helemaal niks.
Elke 10 eeuwen een aardbeving is ook regelmatig, maar niet iets waar ik wakker van lig.
Dat kan je toch niet met elkaar vergelijken man..
Afaik een paar dozijn gevallen in de US in de afgelopen jaar
Dat is wat er bekend is, geloof mij maar dat niet elk incident gemeld word of uberhaupt gepubliceerd word.

Maar wellicht heb ik de feit verkeerd verwoord, het een feit dat niet iedereen blij is met vliegende drones omzich heen. Dat geld dan ook voor een pakket drone, en al helemaal niet als je het niet weet.
het een feit dat niet iedereen blij is met vliegende drones omzich heen
Ja en? Ik ben ook niet blij met alle auto's om me heen.
Dus dan kan dat ook een zorg zijn toch :)

Ik snap je punt, maar je begrijpt hopelijk ook wel dat autos geaccepteerd worden en drones in principe nog niet op die manier?

De meesten zien het als fun of juist als bedreigend.
Zo kan je de auto's om je heen ook zien, maar dat is niet meer zo.
Je hebt helemaal gelijk. Als het aan de gemiddelde Tweaker lag hadden gebruikten we nu nog steeds postduiven en paard en wagens. Voor een techsite zitten er zomaar veel doemdenkers.
Bij mij in het dorp heeft bijna de helft wel een buks als al niet meerdere zijn,, zitten waarschijnlijk genoeg pubers tussen die wel een gratis pakketje willen scoren. Dus lijkt mij opzich best iets om rekening te houden
Haha. Helemaal mee eens.
Jij slaat de spijker op zijn kop, allemaal delusionals.
1 - Geen idee hoe het weer daar is, maar ik verwacht bij zware wind gewoon een vliegverbod voor deze dingen.
2 - Daar komen we dan vanzelf wel achter. Kwestie van een testprogramma opzetten - zoals dit.
3 - Maakt natuurlijk geen bal uit - in ieder geval niet voor de ontvanger. Zolang ik dat pakketje niet in handen heb, is de verzender verantwoordelijk. Het is aan de verzender of hij hier gebruik van wil maken, en dus eventueel dat risico wil lopen.
Punt 3 zoals jij het stelt is natuurlijk in Nederland zo geregeld, maar of dat ook geldt voor andere landen is maar de vraag.
pakketjes met voedsel, drankjes, medicijnen en lokaal geproduceerde koffie en chocolade

Neem aan dat wat getest is mogelijk vervoerd gaat worden

Klinkt als niet al te veel waarde, medicijnen uitgezonderd.
3. Welk soort pakketjes worden verstuurd?
Wasmachines?
xD Die wordt bezorgd door een Chinook gevlogen door AI :o
tja... veel kleine pakketjes, kan de bestelwagen de wasmachines en zo nog leveren :D
Je mag ook in australie niet zomaar op dingen schieten.
Dit wordt helemaal niks, de geluidsoverlast gaan ze niet kunnen beperken. Buiten zijn of een raampje open doen wordt een hel met de herrie van vliegende drones om je oren.
Dat hangt er natuurlijk vanaf hoe vaak er met zo'n pakketje wordt bezorgd. De buren hier boren ook wel eens in hun muur, dat hoor je ook in het hele gebouw.

Het lijkt me dat dit een vrij co-2 neutrale manier van bezorgen wordt. Dan heb ik echt liever een drone die af en toe eens voorbij komt vliegen, dan een vervuilende bestelbus, dat kan ik alleen maar aanmoedigen.

I kneem dan wel aan dat op deze drones in de toekomst wel meer pakjes kunnen bezorgen in een enkele ronde.

[Reactie gewijzigd door 110124 op 9 april 2019 11:43]

"Het lijkt me dat dit een vrij co-2 neutrale manier van bezorgen wordt"

Niet als je hem oplaadt met een diesel generator.
(Context: Zie 3 jarige reis van een nederlander met electrische auto.)
Ja, ik ben het helemaal met je eens dat het erg krom is, dat een electrisch voertuig wordt voorzien van stroom dat door een kolen/diesel-bron wordt opgewekt. Ik heb 10 jaar in Noorwegen gewoond, daar is het allemaal een stuk groener.

Als we naar een geheel co2-neutraal transportmiddel willen gaan, dan kunnen we er natuurlijk niet vanuit gaan dat de energiebronnen ook gelijk allemaal van de kolen/diesel etc. af gaan stappen. Dat is een proces wat erg lang kan duren. Laten we dus gewoon doorgaan met het doorontwikkelen van schoon transport, dan zijn we in ieder geval goed voorbereid op een schonere toekomst.
Het transportmiddel, de drone, zal niet CO2 neutraal zijn.
De energie waarhij mee geladen wordt zou dat eventueel zijn.

Daarnaast zal er voor de hele opslag van electriciteit een aanslag op het milieu plaats vinden. CO2 is geen milieu vervuiling, iedereen kan dat gewoon inademen. No problem. Ook dieren en planten kunnen er mee over weg. Het vergif dat we met de wereldwijde energietransitie gaan veroorzaken zal ons nog eeuwen blijven achtervolgen. Iedereen roept natuurlijk dat we het verantwoord gaan doen. Maar zo werken multinationals niet. Die zouden nog babies door een vergiet persen als ze daarmee een dubbeltje extra konden verdienen.

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 9 april 2019 12:16]

Het transport middel, de drone, zal niet CO2 neutraal zijn.
De energie waarhij mee geladen wordt zou dat eventueel zijn.
Zoals ik zei:
Het lijkt me dat dit een vrij co-2 neutrale manier van bezorgen wordt.
Ik beweer nergens dat het momenteel CO2 neutraal is, maar dat dit in de toekomst een schone manier van transport zou kunnen zijn.
Voordeel is dat het niet in de stad word uitgestoten waar het in Nederland al aantal keer vuiler is dan het platte land, in stad als Amsterdam krijg je lucht binnen wat gelijk staat aan 10 sigaretten per dag. In stad als Arnhem is dat ongeveer 6 sigaretten. De techniek is er allang maar de weerstand van de grote bedrijven is nog te sterk om de verandering door te zetten. En is niet het eerste gevecht, kan iemand nog loodhoudende benzine herinneren en hoeveel weerstand dat opleverde?
Weet je ook nog van toen bromfietsers verplicht een helm moesten gaan dragen in de jaren 70?
Daar moest ik van de week aan denken. De geschiedenis herhaalt zich :)

Je hebt wel gelijk met de vervuilingen, beter buiten dan binnen de dicht bevolkte gebieden. Maar het gevaar de landelijke gemeenschappen te overbelasten ligt op de loer, zeker landen met kleine oppervlakte en met veel inwoners.
Je weet toch wel dat Noorwegen meest geld verdient met export van olie/gas...
Hoeveel pakjes passen wel niet in een busje, i.p.v. 1 ritje met de bus krijg je 80 vluchten met een drone.
Heb jij enig idee hoeveel pakketjes er op een dag in een gemiddelde flat worden bezorgd? Dat zijn er echt verschrikkelijk veel. En als dat ding maar 1 of 2 pakketjes per keer moet vervoeren, weet ik niet hoe co2 efficient dat gaat zijn. En dan hebben we het alleen over de stroom, niet over onderhoud enzo.
Gelukkig wonen niet veel mensen in Australie op het platte land in een flat.
Bij voorgaande tests is er ook rekening mee gehouden met de plek om een pakje af te leveren.

De meeste gevallen hier hebben een achtertuin waar de drone kan landen, en geen balkon.
Gelukkig wonen de meeste in een stad, waar in het algemeen mensen dicht op elkaar wonen of in een flat.

http://worldpopulationrev...ies/australia-population/
Ik ken weinig flats op het platteland, bedoelde ik te zeggen.
Ahhh, ja dan is het misschien nog een dingetje, mits die dingen zo'n afstand af kunnen leggen.
hoewel ik dat kan volgen zou ik er ook vanaf een andere hoek naar kijken. Als je een flat vol retourconsumenten hebt dan heb je de hele dag die dingen voor je raam langs vliegen. En ik bestel ook nog wel eens wat op internet maar met name kleding enzo stap ik gewoon op de fiets naar het dorp/de stad. Ik bedoel veel Co2 neutraler dan een fiets (zonder motertje he das voor mietjes) wordt het niet.

En er zijn nogal wat dingetjes. Als je moet tekenen voor ontvangst? watdan? en als je niet thuis bent? gaat die drone het dan bij de buren proberen? Of mietert ie het pakkie voor je deur no matter what en piept ie em weer. Dan krijg je net als in amerika van die gasten die pakkies gappen. Of drones uit de lucht poeieren met een luchtbuks. klinkt absurd maar ik verzeker je dat iemand dat op een bepaald punt gaat proberen.

Maar aan de andere kant (en misschien beantwoord dit mijn eerdere vraag wel) kan je bijvoorbeeld instellen dat je pakkie er zolaat moet zijn omdat je dan thuis bent en hoppa.

Maar maak er dan wel wat moois van. Die bezorger is er niet meer dus ik wil mn nieuwe pc met parachutes uit de lucht zien vallen.

[Reactie gewijzigd door Torakk op 9 april 2019 13:10]

Dit wordt helemaal niks, de geluidsoverlast gaan ze niet kunnen beperken. Buiten zijn of een raampje open doen wordt een hel met de herrie van vliegende drones om je oren.
Dan gaan de drones nog hoger vliegen... of je kunt de oordopjes gebruiken :') :P
Als je geen oordopjes hebt dan gebruik je wijsvingers in de oren!

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 9 april 2019 10:59]

Dat zeiden ze waarschijnlijk ook toen de eerste auto's er kwamen. Reken maar dat dit er komt, en niet alleen voor de inzet van pakketdiensten maar ook steeds meer surveillance en voor noodhulp.

Hier in Japan wordt al uitgebreid getest om drones in te zetten na een aardbeving.
Ik denk dat dat wel meevalt Het mooie van drones is weer dat ze hoog kunnen vliegen tot boven het adres waar ze moeten leveren. Dus onderweg heeft niemand er last van. En als dit betekent dat het aantal bestelbusjes (elektrisch of niet) afneemt, zie ik nog wel een positief effect ook.
Bovendien: ik woon op het platteland en als ik mijn raam open zet is het vrijwel nooit stil. Ik hoor auto's op de weg twee weilanden verder, ik hoor de trekker van de boer naast ons, ik hoor de wind, ik hoor de eenden en ik hoor af en toe een auto langskomen op de weg voor ons huis. Om mij heen staan ook wat windmolens, die hoor ik gek genoeg nooit. Maar samengevat: van een paar drones per dag wordt ik niet chagrijnig. En dan woon ik in een stiltegebied....
Geluidsoverlast gaan ze wel kunnen beperken door gebruik van nieuwe stillere drones..
Dit wordt helemaal niks, de geluidsoverlast gaan ze niet kunnen beperken.
Niet zo negatief, is er onlangs geen meta materiaal ontwikkeld oid die wel lucht maar niet het lawaai doorlaat ? ik veronderstel dat geluid van drones redelijk monotoon is (afhankelijk van de snelheid wel is waar) en dus dat het materiaal redelijk gemakkelijk dergelijk aangepast kan worden voor die frequenties.

vind de link niet zo 1 2 3 meer terug.
of heb ik dat gedroomd voor 1 april ?
edit 13 maart : nieuws: Onderzoekers maken metamateriaal dat geluid relatief goed kan blokkeren

[Reactie gewijzigd door bigbadbull op 10 april 2019 10:56]

ik snap de voordelen (en ook de nadelen), maar ik vind het vooral erg jammer dat als ik naar boven kijk dat het luchtruim vervuild wordt met deze drones

Op korte termijn zullen het een paar drones zijn, maar zodra dit goed werkt, wordt het luchtruim natuurlijk overspoeld met deze vliegende dingen.

Erg jammer. Gewoon rustig in je tuin zitten en genieten van de rust en natuur/uitzicht is er dan niet meer bij ;(

[Reactie gewijzigd door Ynst2003 op 9 april 2019 10:54]

Lijkt me minder erg dan al de "witte" bestelwagens die gevaarlijke toeren uithalen om al de pakjes nu op hun bestemming te krijgen. Zoiezo spreken we in Australie ook wel over grotere afstanden neem ik aan. Het zal vermoedelijk niet in een drukke stads omgeving gebruikt worden.
het is allebei niks. Ik heb liever zelfrijdende autos (pakketbezorgers) dan drones, maar dat is persoonlijk.

Als deze drones alleen gebruikt worden voor AEDs / spoedeisende medicijnen / spullen politie/brandweer/ambulance kan ik daar nog in komen.

Maar drones voor de nieuwste Avengers op Blu-Ray die net besteld is bij Bol.com, lijkt me écht verschrikkelijk.

[Reactie gewijzigd door Ynst2003 op 9 april 2019 11:02]

Doe mij maar grote vrachtwagens naar centrale ophaalpunten bij de grotere winkelcentra. Als ik kan kiezen voor bezorgen bij een PostNL/DHL/Kiala/whatever punt kies ik daar altijd voor en ga ik gewoon na het werk of bij de boodschappen langs om 't pakketje op te halen. Amazon heeft ook al van die kluisjes. Ideaal.
Anoniem: 120539
@Zebby9 april 2019 13:22
Leuk, maar als zoals hier de supermarkt kilometers verderop is, terwijl ik een behoorlijke af te sluiten tuin heb zie ik wel voordelen in bezorging per drone.

Zo zie je maar; elke situatie is anders.
Er rijden nu toch ook bussen langs je huis? Daarnaast lijkt het me sterk dat er veel drones zullen vliegen in buitengebieden. Als je rust wilt ga je dus wat meer uit het centrum wonen.
een gemiddelde PostNL doet minimaal 150 verschillende adressen aan. En heeft gemiddeld 1,3 pakketje per adres. Lijkt me sterk dat een drone 200 pakketjes kan mee nemen. Oftewel; de drone zal vaak terug naar het depot moeten vliegen..
En is het wachten op de eerste drugsdealer die wat van die drones kloont (alsof het een bezorgdrone is van firma x-y-z) en hoptee drugs per drone...
Dit wordt chaos. Ik zie hier alleen meerwaarde in bij spoedeisende hulp; epipen of AED droppen dus.
Niet om je latte macciato en je avocado op toast te laten bezorgen met je lamme reet
En waarom zou dit ook niet gebruikt kunnen worden om bv pizza's te bezorgen? Of het nu een drone is die de pizza dropt, of een persoon op een brommertje..
Wat de gek er voor geeft. En helaas leven we in een maatschappij met gekkies.

In verschillende steden kennen ze de bierbus, terwijl praktische elke stad supermarkten heeft die tot 21:00 en soms 22:00 open zijn. Ik zie dit dus ook prima gebeuren.
Je vergeet de nachtwinkel.
Sommige mensen zijn beperkt en hebben niet bewust gekozen voor een lamme reet, dus juist voor hun is het ook ideaal
Niet om je latte macciato en je avocado op toast te laten bezorgen met je lamme reet
Je bent op een ICT site, met automatiseerders..... van nature lui, daarom automatiseren we.
Over geluid gesproken. Is er een manier om Drones wat geluidsvriendelijker te maken? Dat zoemend geluid is inderdaad vervelend. Dan heb ik liever een elektrisch busje wat je bijna niet hoort.
Ik heb regelmatig met een drone gevlogen en ze maken inderdaad best veel geluid. Maar, op de foto zie ik ook horizontaal gerichte propellors en vleugels. Het zou best zo kunnen zijn dat het meer een VTOL vliegtuig is dan een pure drone. Dat zou het geluidsniveau een stuk lager kunnen maken tijdens de vlucht en alleen tijdens opstijgen en landen wat meer geluid maken.

Combineer dat met een vertrekpunt van de drones op een hoog punt (bovenop een toren) en je hebt alleen nog de extra geluidsoverlast tijdens landen en opstijgen op de plek van bestemming.
dan moeten de rotorbladen groter.

zelfde met een casefan van 80 of een 140 mm, immens verschil in geluid

kan wel, maar maakt het dan wel gevaarlijker
Ik voorzie een heropleving van de katapult :+
Haha ja en we gaan ook postnl busjes beroven want diefstal is natuurlijk gewoon normaal
Er bestaat nog iets als 'de kat op het spek binden'. Het is illegaal, maar het zorgt mogelijk voor gelegenheid.

Aan de andere kant kan Wing natuurlijk ook een risicoanalyse per adres doen, net als dat pakketbezorgers in bepaalde buurten wel bij de buren afleveren en in andere buurten niet. Als het verlies in 20% van het bezorggebied onacceptabel is, dan is het acceptabel in 80% en waarschijnlijk alsnog rendabel.
Maar daar zitten mensen in, dus dat geeft een persoonlijk tintje. Maar gewoon met een apparaat de propellors slopen en met het pakje ervan doorgaan is natuurlijk heel snel gedaan, met een mulitnational(die meestal belastingontduiken etc) die de schade moet vergoeden.

Ergens moet je ze wel beroven, want google(van alpha) berooft je van je prive gegevens om geld te verdienen. Het is eigenlijk een compensatie. :P
Normaal? Wie wil er nou normaal doen, dat is zo saai...

Superleuk en spannend, met je vriendjes drones uit de lucht schieten. En een ander zal het doen omdat ie het irritant vindt, die dingen die over z'n tuin vliegen. Kortom markt genoeg voor de specialistische anti-drone katapult :+ Of boemerang idd, spot on jpsch 8-)
Dan eerder een trebuchet, aangezien dat het meest superieure belegeringswapen uit de middeleeuwen was.
In bepaalde gebieden kan ik me er wel wat bij voorstellen.
Maar in Nederland zal het zo'n vaart niet lopen.
Immers de bewegingsruimte hier wordt steeds beperkter om te mogen vliegen.
Maar in de outback of gelijksoortige gebieden lijkt me dit best wel een uitkomst.
Dit zal daar prima werken, vergeet niet dat ruimte in Australie geen schaars goed is. Flats zijn er niet en rijtjes huizen zeer weinig. Dus zeker in dit soort meer uitgestrekte wijken kan het effectief zijn om met drones te werken. In Nederland wordt dit veel moeilijker en zie ik meer toekomst in samenwerking van verzenders voor het laatste stukje, of een wijk distributie punt waar je je pakje kan ophalen.
Toevallig ben ik in 8 van de 10 grootste steden van Australie geweest, waaronder Canberra, en Canberra heeft uitgestrekte suburbs, maar ook een best interessante skyline
Lijkt me een vrij dure drone met eventuele kostbare lading aan boord. Goed target voor hackers imo.
deze hebben wss een camera feed, een gps tracker en meer... diefstal zie ik nog niet zo goed komen met die dingen. Nuja hacken en gevaarlijk maken... dat kan nog altijd mss?

afschieten zou je mss wel voor de rechtbank brengen.

geluid: valt wss te regelen (grotere propellers, lagere toeren/min). Electromotoren zijn vrij stil.

Nu nog allemaal een picknick zeil openleggen in onze tuin, en daar moet de drone maar leveren :) Gratis picknick zeil van Amazon bij eerste levering (met busje)? Of nog leuker een picknick zeil met QR-code pattroon :D

Bij bestelling, wel de goeie GPS-koordinaten doorgeven he ;)

[Reactie gewijzigd door bjp op 9 april 2019 16:40]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee