Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Schiermonnikoog gaat dronevluchten voor medicijnbezorging testen

Door , 85 reacties, submitter: AnonymousWP

De gemeente Schiermonnikoog gaat akkoord met het uitvoeren van testvluchten met drones om te kijken of dit een bruikbare methode is om medicijnen naar het eiland te bezorgen. De test zou met drie verschillende drones uitgevoerd worden.

Het initiatief is afkomstig van ANWB Medical Air Assistance, dat hiervoor samenwerkt met UMCG Ambulancezorg. Het gaat om dronevluchten voor medische doeleinden, waaronder het met spoed kunnen bezorgen van medicijnen. De drones zouden van en naar de helikopterhaven vliegen.

De dertig testvluchten met drie verschillende drones moeten in de periode van 15 oktober tot en met 31 maart 2018 plaatsvinden. Niet bekend is welke drones ANWB Medical Air Assistance wil inzetten. De organisatie moet nog toestemming krijgen van de provincie Friesland, maar de gemeente Schiermonnikoog spreekt zijn goedkeuring uit. Wel is de gemeente tegen commerciële vluchten, 'omdat deze de rust verstoren'.

Het idee om drones in te zetten voor bezorging naar Waddeneilanden is niet nieuw. DHL voert hier in Duitsland al tests voor uit.

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

06-10-2017 • 11:48

85 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Reacties (85)

Wijzig sortering
Hoop niet dat mensen straks het idee krijgen om medicijnen te gaan stelen door zo'n drone naar beneden te helpen..
Mocht dat wel zo worden dan komen medicijnen dus niet aan of te laat omdat er een nieuwe zending moet worden gedaan.
We hebben het hier over schiermonnikoog, niet downtown LA.
Want we hebben hier geen criminaliteit? :s
Toch een stuk minder dan in LA.

Bovendien heb je binnen Nederland zelf ook nog altijd grote verschillen. In de ene wijk gaat men 's nachts systematisch alle autodeuren af, in de andere laat men rustig de achterdeur van het huis open terwijl er niemand thuis is.
Zeker. Maar als je kijkt wat er nu allemaal al gesmokkeld wordt aan de NL kust dan zou het me niet verbazen als er gekken zijn die denken: 'he, die drone kunnen we ook nog wel meenemen' ;)
Daar gaat het om tonnen drugs, niet een pakje oxycodon wat aan een drone hangt. Daarnaast heb je een grotere kans dat je insulinemedicatie of een asthma-inhaler vangt, dus daar komt een drugscrimineel echt niet z'n bed voor uit.

[Reactie gewijzigd door Lekkere Kwal op 6 oktober 2017 17:01]

Er wonen 1000 mensen op Schiermonnikoog en bijna 4 miljoen in LA. De kans dat je ermee wegkomt om de medicijndrone neer te halen in zo'n kleine gemeenschap is wel wat kleiner dan in een miljoenenstad.
Volgens mij bedoel je Compton LA en niet Downtown want daar is alles goed beveiligd ;)

Toch zal men moeten opletten dat er niet van die grappenmakers zijn die het leuk vinden om zo'n drone neer te halen, zulke mensen heb je altijd, ook op Schiermonnikoog.
Mijn ouders wonen aan de waddenkust, daar rijden 's avonds toch regelmatig minder gure personen rond om een of ander pakketje bij de dijk op te halen.
Een koerier stoppen lijkt me makkelijker dan een drone neerhalen. :p
een drone neerhalen kan met een andere drone en een groot vangnet.

dus het is wel mogelijk, maar dan moet je wel flink veel oefenen.

het hangt er ook af hoe goed beveiligd de drones zijn.

het is ook mogelijk dat ze zulke drones inzetten:
https://www.wired.com/201...eliver-medicine-rot-away/
Makkelijker wel natuurlijk, maar die koerier kan zich verdedigen + op overvallen staan zwaardere straffen dan op diefstal, en mensen zijn minder snel geneigd om foute dingen te doen als er andere mensen bij zijn.

Exact de reden dat er bij iedere mobiele flitser een politie agent blijft.
De reden dat er een agent bij een flitser blijft is in eerste instantie omdat een politie ambtenaar met bepaalde bevoegdheden aanwezig moet zijn bij het constateren van de overtreding.

Het stelen van medicijnen zou je kunnen zien als het bewust in gevaar brengen van iemands gezondheid, daarmee kom je in het juridisch teritorium van het toebrengen van lichamelijk letsel, of zelfs dood door schuld.

[Reactie gewijzigd door VorCha op 6 oktober 2017 13:06]

De reden dat er een agent bij een flitser blijft is in eerste instantie omdat een politie ambtenaar met bepaalde bevoegdheden aanwezig moet zijn bij het constateren van de overtreding.
dan zou er bij elke vaste flitser ook eentje moeten staan, dus die redenering gaat niet op. diefstal voorkomen en het verplaatsen zijn dus waarschijnlijk de hoofdredenen
Als ze de medische drone als hulpverlener aanmerken dan zijn het iig dubbele straffen voor het stelen :p
een drone kan misschien redelijk hoog vliegen waardoor er minder goed bepaald kan worden waar dit pakketje kan vallen? plus er kan natuurlijk gelijk een alarm afgaan (intern & bij de meldkamer). dit is wat ik me kan bedenken maar ik denk dat goede beveiliging vanzelf komt wanneer het een keer fout is gegaan.
die mobiele flitser word bemand door een zogenoemde BOA (althans in NL), en dus geen verkeersagent, BOA heeft een stuk minder bevoegdheden, zoals het pijnlijke filmpje van de roze buurtjes (geenstijl) ook goed duidelijk maakte enkele jaren terug, de "collega's" werden opgeroepen om irritante journalistje even af te werken, de BOA kan op dat moment niets doen gezien hij er geen bevoegdheid toe heeft.
tja, een drone met megagroot reclame erop van een apotheek, of de lokale PTT die een bruine doos met adres label aflevert, wat valt meer op als het om medicijnen gaat?
Ik verwacht niet dat de zwarte markt voor spoedeisende medicijnen heel erg groot is.

De kans dat je dus iets uit de lucht haalt wat ook nog voor jou of een ander iets waard is, is niet zo heel groot. Wat niet wegneemt dat het zou kunnen gebeuren.
Maar ja hoevaak hoor je nu dat er is ingebroken in een Ambulance. Die zit ook prop vol medicatie. en gaat ook makkelijk hoor.
Je haalt niet alleen het pakketje uit de lucht.. ook de drone, die zal vast wat waard zijn. Maar als dat ding een bepaald uiterlijk heeft, hetzij ambulance kleuren oid zal bij ontdekking vast zwaarder gestraft kunnen worden. Mits niet iedereen zijn drone zo mag schilderen.
Een traumahelikopter is ook vast wel wat waard, die worden ook niet zovaak gestolen. Toegegeven, het is een stuk kleiner en d'r zitten geen mensen bij, maar over het algemeen zitten er niet bepaald boeven in de struikjes te wachten tot er een drone langs komt vliegen.
Dat zou een risico zijn als dit voor algemene medicijnbezorging gebruikt werd. Het is echter alleen voor spoedbezorgingen, wat niet al te vaak zal voorkomen
Het gaat om dronevluchten voor medische doeleinden waaronder het met spoed kunnen bezorgen van medicijnen.

Ik denk dat het iets ruimer is dan alleen dat. Wanneer het goedkoper is dan regulier transport, zal het zeker voor meer (medische) doeleinden ingezet gaan worden. Het woordje 'waaronder' doet mij vermoeden dat dat direct al zo zal zijn.
Nu worden voor spoedjes vaak de traumaheli's ingezet.
Dit zijn dan wel de secundaire heli's, maar toch.
Een heli laten transporteren is best prijzig, zeker voor relatief weinig gewicht.

De drone is nog steeds niet gratis, maar het zou een hele grote prijsfactor schelen.
Daarbij de vermindering van de geluidsdruk om en rond de luchthaven, ik woon in een oefenzone van Vliegbasis Gilze, en het is heel veel minder nu er geen F16 meer rondfladdert, maar de wieken van de Apaches en Chinooks trekken elke keer weer aandacht.
* FreshMaker vindt het niet storend btw

Ik kan me voorstellen dat als de medi-heli overvliegt, er toch enige zorg ontstaat, over wŠt er nu aan de hand kan zijn.
Alsof dat een issue is: Je weet niet wanneer dat ding langs komt vliegen en wat voor medicijnen er aan boord zijn. En dan nog,de meeste medicijnen zou ik niet zomaar randomly gaan gebruiken.
Randomly ? Alle voor en tegens, staan keurig op de bijsluiter vermeld en daarnaast kan je zeker zijn dat het niet versneden is :). Verder denk ik ook dat het nogal een taak is om zo'n ding te pakken te krijgen.
Die drone zal vast in contact staan met een centrale. Dus zal een signaal uitzenden, dan weet je of er een aan komt. Dan kun je altijd nog naar buiten gaan om te kijken waar hij zich bevindt. Als ze redelijk hoog vliegen dan is het natuurlijk wel lastiger om neer te halen.
Altijd zo'n plaag die dronedieven die een beetje de hele dag op de Waddenzee rondhangen.
Sil de Strandjutter versie 2.0.
Ik kan er niks aan doen, maar ik moet gelijk aan Dirk Jan denken......
Dat zal het wel worden.. Maar als de straffen zwaar genoeg worden zal het wel de foute en/of dronken en of andere vandalen afschrikken

O wacht je maakt maar een grapje

:)

[Reactie gewijzigd door Plux op 6 oktober 2017 16:45]

Denk wel dat ze zo snugger zijn om er iets van een klein kluisje onder te hangen waar de medicatie in zit, die op zijn beurt weer is voorzien van gps.
Al mag het allemaal ook weer niet teveel wegen natuurlijk.

Maar als ik naar mijzelf kijk, heb een chronische aandoening.
En de medicatie die ik daarvoor gebruik is alles behalve goedkoop.
120 euro per pakje om precies te zijn.
Dus denk dan ook wel dat ze het zo voor elkaar zullen maken, dat ze niet zomaar mee te nemen zijn, wanneer i uit de lucht gehaald wordt.
En mocht dit dan toch gebeuren, dat ze dus vrij makkelijk te traceren zijn, en zo dus terug gehaald kunnen worden.
Maar een mooie ontwikkeling dit, en voor drones een nuttige/goeie toepassing.
Hier in het dorp staat zo'n afhaalkast.
Het is voor zover ik kon vaststellen nťt iets beter beveiligd dan de snoepmachine in de sporthal ;)
Een bivakmuts en breekijzer, en de kast met dagvoorraad is leeg.
En toch is het in al die jaren nooit voorgekomen.

Wil natuurlijk niet zeggen dat het nooit gebeurt, maar landelijk komt het niet zo heel vaak in het nieuws dat er wťťr een medicijnvoorraad gestolen is.
Pinautomaten daarentegen .... ondanks de mislukkingen, vrijwel elke dag weer.
Een dikke gietijzeren kluis van 120KG eronder hangen en dan teleurgesteld kijken dat hij niet onhoog gaat.. damn! :D
De kans dat het medicijn toevallig een narcotisch middel is lijkt me veel te klein om dat rendabel te maken zonder vertrouwelijke info. Met die info kun je dan weer makkelijker elders in het transporttraject iets onderscheppen.

De meeste medicijnen zullen wel dingen zijn zoals insuline, maagzuurremmers en oogdruppels zijn zeker als je de bevolkingsopbouw ziet van het eiland.
En dat zijn buiten de insuline, niet eens spoedeisende zaken.
Denk eerder aan hartmedicatie of antibiotica.
De medische post op die eilanden zijn bovengemiddeld voorzien, het zal echt geen dagvlucht worden mag ik aannemen.
Het lijkt mij dat de drone vanaf een vaste locatie op het vasteland als eiland opstijgt en land. En die locaties zijn dan makkelijk af te schermen met een hek en of toezicht. En de drone uit te lucht halen vanaf 50-100 meter hoogte kan bijna alleen met een roofvogel of drone.
Een roofvogel die getraind is om drones te onderscheppen heeft waarschijnlijk alleen de politie. En een drone die zo'n (best wel grote en stevige, waterdichte) bezorg drone uit de lucht kan halen is waarschijnlijk meer waard dan de medicatie zelf.
Ja want er worden ook dagelijks bestelauto's van apotheken beroofd.
Trek niks van de mensen aan die zo sarcastisch op je reageren. Waddeneilanden is inderdaad geen criminelen walhalla, maar ze beseffen niet dat bepaalde waardevolle items deze criminelen wel degelijk kunnen aantrekken. Het is immers gratis geld. Helemaal geen gekke gedachte van je dus.

Ik dacht overigens persoonlijk meer aan de natuur; wat nou als al die medicijnen de zee in valt? Giftige stoffen zo het water in.. We verpesten al genoeg op deze aarde.
Zo'n drone zal vast en zeker wel een camera- en trackingsysteem aan boord hebben, dus wanneer er iemand met kwaadwillende bedoelingen met de drone/medicijnen ervandoor gaat, dan weten ze wanneer en waar dit precies gebeurd is. En als ze mazzel hebben, staat de betreffende persoon ook op camera, waardoor ze de dader kunnen achterhalen.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 6 oktober 2017 13:11]

Door drones te gebruiken voor medicijn transport, in plaats van een dure (trauma) helikopter, kan wel aanzienlijk op onkosten bespaard worden. En blijft de (trauma) helikopter paraat voor (dringende) eerste hulp vluchten
Voor de waddeneilanden is een speciale helikopter http://www.rav-fryslan.nl...r-vanaf-de-waddeneilanden en kan de "gewone" trauma helikopter zijn werk blijven doen.
https://www.youtube.com/watch?v=sFKW0mrl_Sg

Een van de eerste 'echte' vluchten van de Airbus H145
Als ze al een helicopter gebruiken is het sowieso al een uitzonderlijke situatie; de gewone dag-tot-dag meuk gaat gewoon met de veerpont mee.
Dit lijkt me een hele nuttige toepassing voor een drone. Volgens mij gebeuren dit soort spoedvluchten nu met een helikopter De kosten zullen aanzienlijk lager zijn dan bij het gebruik van een helikopter.

Ik kan me echter voorstellen dat een helikopter wat minder last heeft van de weersomstandigheden zoals regen en hard wind (binnen bepaalde grenzen uiteraard).
Dit soort spoedvluchten moeten nu nog met de boot mee. De helikopters komen alleen als er een patiŽnt van eiland naar ziekenhuis moet.
Ligt eraan hoeveel spoed het heeft. In het laagseizoen gaat de boot om de 3 uur en de laatste om 18:30. Dan kan het echt wel uren duren voordat het bij de boot is afgeleverd en dan nog wachten totdat de boot vertrekt en aankomt. Zeker als je het na 18uur besteld dan moet je tot de volgende ochtend wachten.

Aanname dat het met de veerboot meegaat en niet met een separate (speed)boot.

[Reactie gewijzigd door jongetje op 6 oktober 2017 12:16]

Ongeacht hoeveel spoed het heeft gaat het met de boot. Helikopters worden daar niet voor ingezet, kost simpelweg teveel
Als je er ruim een halve dag op kan wachten dan is mijn definitie van spoed anders.
Weet er alles van, alleen dat is een nadeel van op een eiland wonen...
Een klein speedbootje lijkt me ook een prima optie.
Die is er ook in een kwartiertje
Zoiets:
http://boten.nl/boten/rib...sole-trailer-hypalon.html

En daar kan je grotere artikelen mee verplaatsen of ook andere noodtochtjes mee ondernemen zoals bijvoorbeeld een dokter of patient overbrengen

[Reactie gewijzigd door TWyk op 6 oktober 2017 14:16]

Schiermonnikoog weet ik niet zeker. Maar zijn op Terschelling in ieder geval ook snelle taxi bootjes. Dus als het echt met spoed moet kun je op en neer naar de wal.
Dit lijkt me een hele nuttige toepassing voor een drone. Volgens mij gebeuren dit soort spoedvluchten nu met een helikopter De kosten zullen aanzienlijk lager zijn dan bij het gebruik van een helikopter.

Ik kan me echter voorstellen dat een helikopter wat minder last heeft van de weersomstandigheden zoals regen en hard wind (binnen bepaalde grenzen uiteraard).
Ze zullen de helikopter wel achter de hand houden. Die hebben ze ook nodig als er iemand met spoed van het eiland naar het ziekenhuis moet worden gebracht.

Extra voordeel van een (automatische) drone is dat er geen piloot uit bed moet worden gehaald. Zo'n drone staat altijd stand-by en kan onmiddellijk vertrekken als het nodig is.
Er hoeft geen piloot uit zijn bed gehaald te worden maar je zult altijd mensen hebben die de drones moeten vliegen. Tenminste... De komende 5 jaar iniedergeval nog.
Neem aan dat ze in de proefperiode nog niet gaan proberen met automatisch van punt A naar B te vliegen, zullen ze op het begin iniedergeval nog wel een drone piloot bij houden
Gaan ze dan een bootje meevaren of denk je echt dat je je drone visueel kan landen landen op Schier vanaf het vasteland?
Ik hoop op het eerste, lijkt me wel een komisch gezicht :P
Zoiets zou wel kunnen. Drones van dji (andere merken weet ik personnelijk niks van af) kan al via GPS punten vliegen. Ook met hoogtebepaling.
Het zou inderdaad kunnen, vraag me alleen af of ze het ook doen in een test fase
De toekomst, nu nog een beter bereik, meer stabiliteit bij slecht weer, en accuduur omhoog. Besturen via een computer o.i.d. En we zijn weer een stap dichter bij het jaar 2051. :)

[Reactie gewijzigd door Macboe op 6 oktober 2017 12:14]

We komen hoe dan ook dichterbij 2051...
Dat ik de dag mee mag maken. :D
Als ik het haal ben ik 91... Close call
Met een beetje accu en de juiste onderdelen kom je een heel eind.
https://youtu.be/z_PxhU9i9Ng
Dat is een vliegtuig geen quadcopter, zit een behoorlijk verschil in qua accu en dergelijke.
Mooie ontwikkeling, als de techniek een kans krijgt zal het in de toekomst ook wel mogelijk zijn om de drones stiller en efficiŽnter te laten werken.

Zou het geheel automatisch verlopen is zou er nog een piloot die de drone bestuurd?
Ik vermoed dat er bij opstijgen en landen wel iemand meekijkt. Als je er verder met een bootje achteraan moet om eea te besturen, dan kan je net zo goed de drone en drone-piloot thuis laten en medicijnen in de boot meenemen.

[Reactie gewijzigd door soldeersnuiver op 6 oktober 2017 14:09]

Dit vind ik wel een mooi voorbeeld van hoe drones ingezet kunnen worden.
Als apotheker leuk om dit soort ontwikkelingen te volgen. Het transporteren van medicatie is een handeling die onder stricte regulatie valt, de zognaamde Good Distribution Practices
of kortweg GDP (https://en.wikipedia.org/wiki/Good_distribution_practice).

Onlangs heeft Amazon een 50-tal apothekers in dienst genomen te werken aan bezorgen van medicatie per drone. Ik denk dat bij uitstek het verzenden van medicatie een heel goed voorbeeld kan zijn waar Drones voor kunnen worden ingezet. Juist omdat dmv moderne techniek veel vast te leggen en te controleren valt kan het denk ik voldoen aan de eisen die gesteld worden in de GDP.

Het punt van fraude/stelen oid ben ik niet heel bang voor. Het kom zeer regelmatig voor dat familieleden in de apotheek de medicatie komen ophalen voor een patiŽnt. Hier vind niet altijd een goede check plaats of de persoon wel familie is en of die wel de medicatie mag ophalen. Ook wordt veel medicatie nu al thuisbezorgd bij de patient dmv koeriers en ook hier vindt niet altijd een check plaats. Mijn vermoeden is dat dmv drones de veiligheid en privacy alleen maar beter wordt
Gisteren in Philips stadium nog een selfie gemaakt met alle 8000+ philips medewerkers door gebruik van een drone......toch handig :)
Ik neem aan dat ze een vliegtuigdrone zullen gebruiken en geen multicopter gezien de afstand
Ze zetten een multicopter drone in want de drone met medicijnen land op de helipad op Schiermonnikoog.

Maar ja de vraag blijft, is er een of the shelf multicopter drone die 2x 5 kilometer kan afleggen zonder bij te hoeven laden (of tanken), op GPS automatisch van A naar B kan vliegen en een gewicht van rond de 5 kilo kan dragen en niet 10.000 euro of meer kost?!
5 km is korter dan ik dacht.
Ik denk verder dat 5 kilo wat veel is voor medicijntransport.

Maar voor dat geld kun je ook prima een boot in lauwersoog neerleggen waar je veel meer mee kan vervoeren dan alleen medicijnen.
10.000 is wat weinig voor een degelijke boot.
Ze kunnen natuurlijk wel opladen op het eiland.
Ben benieuwd wat voor drone er gebruikt wordt. Gezien de afstand en de load.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8