Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung beargumenteert keuze voor vouwbare smartphone met scherm aan binnenkant

Een vouwbare smartphone met het scherm aan de binnenkant werkt veel natuurlijker dan een met het scherm aan de buitenkant. De beweging om het scherm te openen zou makkelijker gaan, beweert Samsung, dat zo'n model heeft aangekondigd.

Een topman van Samsung, Eui-suk Chung , vergelijkt het mechanisme van de Galaxy Fold met een boek in een interview met Australian Financial Review. "Je opent het als een boek en je sluit het als een boek en dat werkt veel natuurlijker dan met een scherm aan de buitenkant."

Daarnaast zou het voordelen bieden op het gebied van accuduur. Omdat gebruikers het grote scherm niet gebruiken voor lichte taken zou de accu langer meegaan dan met een scherm aan de buitenkant. "Een scherm aan de buitenkant is bovendien vatbaar voor allerlei soorten fouten van gebruikers. Je kan iets per ongeluk aanraken of per ongeluk iemand bellen", aldus Chung. Desondanks zijn er diverse nadelen aan het ontwerp van de Galaxy Fold. Chung merkt op dat het niet mogelijk is om het scherm helemaal op te vouwen. "De technologie om dat te doen bestaat nog niet."

Waar Samsung met de Galaxy Fold een apparaat presenteerde met scherm aan de binnenkant, heeft Huawei met de Mate X een toestel met scherm aan de buitenkant. Dat zorgt voor een dunner ontwerp, er zijn minder camera's nodig en beide toestelonderdelen passen plat op elkaar, zo redeneert Huawei.

Beide telefoons komen dit jaar uit. De Fold is de goedkoopste van de twee en kost bijna tweeduizend dollar, terwijl de Mate X 2300 euro moet opbrengen. De Fold komt eind april uit, de Mate X moet in de zomer volgen. Tweakers publiceerde vorige week een achtergrondverhaal over de zoektocht naar het ideale ontwerp voor vouwbare smartphones.

Terugkijken: round-up van diverse producten op Mobile World Congress, met daartussen de Samsung Galaxy Fold

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

06-03-2019 • 18:12

35 Linkedin Google+

Reacties (35)

Wijzig sortering
"Omdat gebruikers het grote scherm niet gebruiken voor lichte taken."

Uhh.. bij de Mate X staat ook gewoon alleen het deel aan wat je gebruikt als je de telefoon dichtklapt hoor Samsung. OLED heet dat, ik geloof dat je daar zelf aardig wat ervaring mee hebt |:( |:( |:(

De galaxy Fold heeft als voordeel dat je geen plastic scherm aan de achterkant van je telefoon hebt in folded mode wat kan krassen, De mate X heeft als voordeel dat hij niet belachelijk is in folded mode. Dat scherm van de Fold in folded mode is echt hilarisch en een schande.

Als de Galaxy Fold gewoon een normaal screen to body ratio had gehad in folded mode was het een mooi ding geweest. Helaas heeft dat ding een lager screen to body ratio dan een iPhone 6 7 8

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 7 maart 2019 09:48]

"Een scherm aan de buitenkant is bovendien vatbaar voor allerlei soorten fouten van gebruikers. Je kan iets per ongeluk aanraken of per ongeluk iemand bellen"

Dat is normaal ook zo, toch? Beetje een loos argument dit. Het is een mooi ding verder, wel vind ik de ratio van het scherm aan de 'buitenkant' een beetje vreemd en smal.
Klopt, maar de vouwbare schermen zijn veel zachter dan de Gorilla Glass schermen die we nu gewend zijn en zullen daarom (waarschijnlijk) een stuk vatbaarder voor krassen zijn.
Ah vandaar, als er ander materiaal gebruikt wordt hebben ze wel een punt. Of het inderdaad zo krasgevoelig is als gesuggereerd wordt is nog maar de vraag, nog even aftellen tot april!
ik weet niet of je dat niet zou kunnen mixen ?
de vlakke delen gorillaglas en er tussen waar het moet kunnen plooien dat zachter "glas".
nuja de vouw is hier wel cruciaal en meest kwetsbaar vrees ik.
@J-r0en
met toevallig kunnen opbellen wordt er wss bedoeld dat de achterkant ook actief scherm kan zijn/is en daar waar je normaal je toestel vasthoudt, je nu op een actief oppervlak 'bezig bent'.
Dat zou inderdaad top zijn. Ik weet niet of die combinatie mogelijk is (gaat zijn), maar aangezien ik nog geen fabrikant deze claim heb horen maken, denk ik dat het op dit moment nog niet kan.
Lekker, opgevouwen met zand ertussen...
Nou ja “normaal” is de buitenkant van een huidige Smartphone van gehard glas in verschillende gradaties. Sommige zelfs dusdanig hard dat screenprotectors vrijwel niet meer nodig zijn.

Het scherm van de Fold en X is van Plastic omdat het moet buigen. Dat plastic is eigenlijk te zacht om aan de buitenkant te gebruiken en dat zal er daarom wel bedoelt worden.
Ik krijg nu ook al regelmatig broekzak telefoontjes. Dat zijn inderdaad telefoons met het scherm aan de buitenkant. |:(
De keuze heeft vermoedelijk ook wel te maken met de kwetsbaarheid van het scherm en het succes van de oude clam-shell's. Het toestel als een soort mini-laptop gebruiken kan wel handig zijn, maar verder lijkt mij een scherm aan de buitenkant praktischer. Dat kan je (zonder extra scherm) ook in gevouwen toestand gebruiken. Tijdens het gebruik kan je dan het toestel ook open en dicht vouwen, zonder dat je de ogen van het scherm af hoeft te halen. Beetje vergelijkbaar met het draaien van de telefoon nu.
Om een toestel met het grote scherm aan de binnenkant ook in gevouwen toestand te kunnen gebruiken, is er een extra scherm nodig. Dat brengt weer extra kosten, gewicht en een paar mm dikte met zich mee.
Dat is normaal ook zo, toch?
Inderdaad. Ik kreeg van een behoorlijk aantal relaties in de smartphonewereld (is dat een woord) dan ook facepalm berichten. Of deze topman deed een Trumpje en ging off-script of het team dat hem heeft begeleid snapte er ook niets van. Hoe het ook zij, zeldzaam dom. Terwijl dit toch echt een slimme man is.

Dat er iets moest gebeuren was wel duidelijk want de reacties van de providers die 75% moeten gaan verkopen waren op zijn zachts gezegd lauw. Niemand snap echt wat Samsung hier gedaan heeft. Deze hele product categorie is nog zeer experimenteel en dan moet je je niet al te zeer laten leiden door praktische zaken. Klinkt gek maar je dan beter een model hebben dat iedereen mooi vind en wil hebben dan een die wellicht beter werkt maar door niemand gekocht word.

In Barcelona stal Huawei de show van Samsung, daar was echt iedereen het daar over eens. Zelfs Samsung want op de laatste dag van de show wilde ze het er niet eens meer over hebben. Voor een bedrijf als Samsung is dat zeer pijnlijk. In de Koreaanse bedrijfsfilosofie is de oplossing dan dat een top man 'het komt uitleggen'. Voor ons westerlingen komt dat altijd wat vreemd over maar het is echt zeer voorspelbaar.

Het vervolg is ook voorspelbaar. Je hoort er de eerste paar weken niets meer over, daarna komt ie terug in marketing voor een andere markt (bijvoorbeeld het Midden Oosten waar Samsung vaak als premium merk gezien is) terwijl Samsung marketing afdelingen prototypes laat zien van nieuwe modellen. Tegelijkertijd worden de topmodellen uit de 'normale' lijn nog wat harder gezet tegenover Huawei. Wellicht wat prijs aanpassingen hier en daar. Mooie aanbiedingen voor Orange en andere grote providers.

Samsung is een meester in damage control. Op elke opleiding marketing word getoond hoe zij dat soort dingen doen. Super effectief. En nu iedereen gedwongen word om snel producten te produceren is het erg belangrijke kunde. Van elke tien producten doen drie het geweldig, zijn er drie die gewoon verlies maken en is er een die rampzalig is. Die gaat in de fik in de zakken van klanten, niemand wil hem kopen terwijl je er 400 miljoen in hebt zitten of hij blijkt na 9 maanden kapot te gaan. We kunnen allemaal de voorbeelden met producten invullen.
Als Samsung de voorkant een groter scherm zou geven.
ja mee eens, het voorscherm viel me vies tegen. had gehoopt op een S8/9/10 normaal scherm. en dat je dat formaat kon openklappen
Dit idd. Het scherm van de S10e aan de buitenkant en ik had het toestel gehaald.

Leek mij op voorhand geweldig. Een soort van Nokia Communicator voor 2019.

Nu ik deze uitwerking laat ik hem nog een generatie in de winkel liggen.
ja precies, had er ook echt op gehoopt.
maar helaas. even wachten nog met wat ze er mee gaan doen.
al vindt ik de prijs van 2000 ook wel erg veel.
Een beter argument lijkt me dat het kwetsbare vouwbare scherm zo beter beschermd is tegen krassen e.d.
Maar is dat echt zo? Stof of zand ertussen zal heel snel voor schade zorgen vrees ik.

Ik denk dat Samsung sowieso niet het stukje 'krassen' als argument gaat gebruiken. Als het nu zegt dat het scherm buiten meer krassen zal geven, snijden ze zichzelf in de vingers, want een dergelijke Galaxy Fold schijnt ook in de maak te zijn.
Nintendo doet dit al jaren met de (3)DS lijn - juist met het argument dat daarmee je schermen beter beschermd zijn. Is ook één van de voornaamste tegenargumenten voor de originele 2DS. Maar goed, die schermen zitten ook niet daadwerkelijk tegen elkaar - er zit iets of wat ruimte tussen.
Ik beeld me in dat stof of zand dan ook het scherm aan de buitenkant zou beschadigen. Met het scherm aan de binnenkant heb je een kleinere kans op die schade, al helemaal tegen grotere voorwerpen (stukjes metaal, sleutel, kiezeltjes).
Ja, dat was inderdaad het eerst wat in mij opkwam. Helemaal omdat je aan de buitenkant natuurlijk gewoon Gorilla Glass kunt gebruiken. Aan de binnenkant kan dit helaas niet.
Aan de binnenkant kan het ook, alleen het stukje van de vouw kan (nog) niet.
Het Willow-glas kan wel buigen, maar helaas nog niet sterk genoeg om een scherm te laten buigen, ook niet als het aan de buitenkant zit. De radius zou dan 5 à 6 cm zijn (bij 0.1 mm dikte). Dat is te veel voor een telefoon. Gelukkig kan je krassen ook opvangen met een ouderwetse screenprotector. Als die in het midden los gaat laten zet je er gewoon weer een nieuwe op.
Zowel Samsung als Huawei hebben al gezegd dat de huidige screenprotectors (stijve, harde materialen) gewoon niet zullen werken. Buig je screenprotector maar eens een paar keer en je ziet dat het gewoon eerst wit word en daarna gewoon barst. Je moet een materiaal hebben dat niet alleen kan buigen maar ook kan rekken. Harde materialen doen dat gewoon niet goed. Gorilla is hard aan het werk maar zegt dat ze nog minstens twee jaar nodig hebben (maak daar maar drie van).

Tuurlijk zullen er wel slimme marketeers komen die buigzame varianten zullen maken en vast goed zullen verkopen. Maar zeg nou zelf, als een screenprotector echt goed zou werken zouden de fabrikanten er dan niet gewoon een paar bijleveren? Ze kosten geen drol.
De goedkopere varianten zijn behoorlijk flexibel. Bij de de samsung fold kan je nog overwegen om de vouw niet van een screen protector te voorzien. Voor de Huawei werken de huidige screenprotectors misschien al, maar anders is er vast een (Chinees) bedrijf die al heel snel met screenprotector op de markt komt die wel langere tijd goed over de vouw blijft zitten. De keuze in kunststoffen is enorm en anders werkt het toevoegen van iets meer weekmakers wel.
Volgens mij heeft 3m nu al folies op de markt die prima als screen protector voor een naar buiten vouwend scherm kunnen dienen.
Bovendien krijg je volgens mij ook luchtbellen ertussen als je regelmatig gaat open en dichtklappen.
Het voorscherm is inderdaad raar en echt te klein. Je wilt ook wel een redelijke smartphone scherm hebben als je de telefoon niet open doet.

We leven nu zelfs in de 6+ inch schermen tijdperk, omdat de randen steeds kleiner worden.

[Reactie gewijzigd door jigsaws op 6 maart 2019 18:41]

Totaal mee oneens. Voor simpele taken is het méér dan groot zat. Wil je groter, klap je hem gewoon open. Snap werkelijk niets van dit commentaar.
Toch zijn de meeste het met ons eens. Je wil ook een groot front scherm die een normale 6+ inch telefoon vervangt. Ik wil niet terug naar een 4.3 inch front scherm. Uitklappen doe je ook niet tijd. Unbox Therapy zegt dit ook. https://youtu.be/JoRy_uaqwJ0
Van "Unbox Therapy" zou ik verwachten dat ze wat meer "Out of the Box" denken ;)
Ergens als je kijkt hoe vele mensen met hun telefoon werken, hebben ze een punt. Veel hebben zo'n flip-cover, klappen ze open en kijken op de telefoon. Scherm in de andere kant (waar nu vaak bankpasjes etc zitten) is dan ergens best logische stap.
Alles komt vroeg of laat terug, de Nokia Communicator dus ook.
Het is toch ook logisch lijkt mij. Scherm aan de buitenkant geeft extra kans op krassen plus je kan geen hoesje nemen. Samsung heeft gelijk hierin. Ook de vouw/bolling/radius is groter als het vouwen aan de buitenkant gebeurd. R&D afdeling van Samsung heeft gewoon nuchter hiernaar gekeken.
Samsung is de betere in deze!
Betere software en betere hardware!

OLED van Samsung heeft zich lang en breed bewezen en dan kies ik voor het scherm aan de binnenkant, veilig en idd minder vatbaar voor schade!

Verder gaat de software verder waar je aan de buitenkant mee bezig was.

Van H-Wei vouwbaar fone heb ik niets aan softwarefilmpjes gezien en hoe dit in praktijk werkt.
Hoe zit dit nou? Heeft de Samsung een extra scherm aan de buitenkant voor als ie ingevouwen zit?
Als je naar de media kijkt wel ja.

https://www.youtube.com/watch?v=bjGwl0-k1jQ

Gewoon veel beter concept.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True