TP-Vision maakt Android 8 Oreo-update voor Philips-smart-tv's beschikbaar

De update naar Android 8 Oreo voor diverse Philips-tv's met Android TV is beschikbaar. Deze versie bevat onder andere een vernieuwde interface. TP-Vision wil dat elke geschikte tv tegen het tweede kwartaal van 2019 is bijgewerkt.

Volgens FlatpanelsHD krijgen de smart-tv's uit 2016 de update als eerste. Daarna volgen de toestellen uit 2017 en 2018. De nieuwste oled-tv's draaien na verschijning nog een tijd op Android 7 Nougat en krijgen als laatste de update naar 8 Oreo.

In de nieuwe interface kunnen app-providers hun content beter uitlichten, door middel van kanalen. Apps die minder interessant zijn voor de gebruiker kunnen ze in een 'app-lade' stoppen. Daarnaast krijgen de modellen uit 2017 en 2018 Google Assistent-ondersteuning.

In september maakte TP-Vision bekend dat het Android 8 Oreo naar de Philips-smart-tv's wilde brengen. Volgens topman Piotr Herod heeft het een jaar geduurd voordat het OS stabiel genoeg was voor de televisies.

Google Android TV Oreo

Door Loïs Franx

Redacteur

14-12-2018 • 16:42

103

Reacties (103)

103
102
43
2
0
44
Wijzig sortering
In september maakte TP-Vision bekend dat het Android 8 Oreo naar de Philp's smart-tv's wilde brengen. Volgens topman Piotr Herod heeft het een jaar geduurd voordat het OS stabiel genoeg was voor de televisies.
Wil niet negatief zijn, maar moeten we android voor Tv's wel willen als er zo lang over gedaan dient te worden?

Sowieso, als een TV fabrikant met een oude os versie aan komt zetten voor een gloednieuwe tv en er 500+ voor vraag vind ik dat best schandalig.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 23 juli 2024 21:20]

Om eerlijk te zijn, nee. Ik heb een Android TV van Sony en buiten het feit om dat de updatesupport dramatisch is, heeft de TV ook last van gigantisch veel bugs en is de UI niet vooruit te branden. TV fabrikanten plaatsen doorgaans goedkope MediaTek SoC's in de TV's die simpelweg niet geschikt genoeg zijn om het hele OS op te draaien. Het is daarbij ook onmogelijk om echte 4k content af te spelen met bijvoorbeeld Kodi. Ik vind het met alle crashes, unresponsiveness en security vulnerabilities een te onvolwassen ecosysteem en ik zou er voorlopig nog even ver vandaan blijven. Hetzelfde geldt overigens net zo goed voor Philips TV's, al ik die wel iets sneller vind aanvoelen zonder alle Sony bloat.
Hoewel ik heel erg goed snap dat mensen klagen over trage socs op vele televisies moet ik zeggen dat juist mijn Philips het enorm goed doet als het gaat om snelheid. Het is een 65PUS6412 met Android 7 (dus niet het topmodel) maar doet alles wat ik wil.

Met MXPlayer gevoed door de ARM7 codec speel ik alle 4k HDR videocontent met bitstream audio out zonder problemen van een USB drive op de TV af. Plex doet alles wat het moet doen vanaf verschillende lokale PMS en stuff als Netflix en Amazon Prime draaien ook zonder issues. Dit allemaal erg responsive en zonder wachten. Slechts 1 keer in de zoveel weken voelt hij traag aan, maar dan ga ik naar de Android instellingen en laat ik de TV rebooten (Ben te lui om de stekker eruit te halen). Ik kan dan weer weken zonder issues verder.

Dus het kan wel degelijk en zeker niet alleen op de duurste modellen.
Ik heb dezelfde tv en ik ben eigenlijk wel verbaasd over de snelheid van Android. Ik heb namelijk ook nog een Philips 46inch zonder Android, maar smart tv is er niet op vooruit te branden.

Maar ik heb wel het gevoel dat de 64PUS bij elke update trager wordt.
Nou... mijn nu drie jaar oude 55pus7909 krijgt nada niks. Soc traag, bugs, soms niet eens opstarten. Destijds was dat ding behoorlijk duur en beeld technisch echt niet afgeschreven.
Jammer, maar binnenkort gewoon een htpc er aan
Ik raad je een upgrade naar 7909/R2 aan. Het oude moederbord eruit, nieuwe erin, en het systeem loopt als een zonnetje. Uit de doos heb ik er Android 7.1.2 op, ga ik nog updaten naar Oreo.
Uit nieuwsgierigheid, ik ben wel fan van Philips Ambilight, maar zie Android op TV niet zo zitten (updates en privacy). TV is -neem ik aan- toch een beetje te gebruiken zonder Android Smart gebeuren?
Uiteraard, zolang je niet naar het 'smart' gedeelte gaat is en blijft het een normale TV en heb je niets te maken met Android.
Overigens vind ik het perfect werken op Philips TV's.
Ik maak gebruik van NLZiet, Netflix en Videoland. Deze apps werken uitstekend en snel. Eigenlijk heb ik geen regulier tv abonnement meer nodig. Alles kan via Android TV, ook live tv kijken.
Ook handig dat chromecast zit ingebouwd. Dus een prima TV, zeker met het voor mij inmiddels onmisbare ambilight!
Ik heb onlangs geheel tegen eigen verwachting in, een Philips 803 OLED (model 2018) gekocht, en vind de Android TV prestaties eigenlijk heel erg meervallen, in positieve zin.
Nee, het is niet zo vloeiend als een Shield, maar qua gebruikerservaring zou ik hem eerder met een Xiaomi Mi box3 vergelijken. (hoewel zo'n Mi box natuurlijk nog een krachtigere SOC heeft)
Merk helemaal niets van vertragingen, alles voelt gewoon goed en vlot aan, zelfs 8/16bit retrogaming (met een gepairde PS4 controller) werkt eigenlijk gewoon perfect,
Nu gebruiken we verder niet zo heel erg veel apps, Netflix, Plex, Youtube en Twitch. Shield is afgelopen weken eigenlijk niet meer aan geweest.

Maar je bent gelukkig sowieso niet gebonden aan de Android TV, TV is prima als 'monitor' te gebruiken. De TV menu's (ook snel) gaan verder buitenom Android.
Ik heb de Philips 49pus7502. Echt een fantastische tv! Geweldig beeld, geen vastlopers gehad, 3zijdig amibilight. Beste tv naar mijn mening. Ik gebruik de YouTube cast functie en Netflix app en deze werken vlekkeloos. Meer dan lof voor philips want ik heb serieus nul problemen gehad (op 1 keer dan dat de tv uit en aan moest omdat Netflix niet wilde laden).
Als je een philips tv van de laatste 2 jaar koopt, moet je al dat gezeur van die 60 jaar oude mensen met "philips is niet philips meer" niet geloven. De eerste paar generaties waren wel problemen mee, maar nu is alles goed.

[Reactie gewijzigd door Gossedehaan op 23 juli 2024 21:20]

Bovenstaande ben ik helemaal met je eens! Ik heb de grotere broer, de 55PUS7502, alleen de cast functie is echt een ramp. Haperingen, stotteringen, dubbel beeld etc. Het probleem had ik al met een ander type uit 2016, toen kreeg ik van Philips uit garantie dit nieuwere model. Top geregeld, maar de cast blijft ruk. Heb er dus een Chromecast 4k aan hangen om vloeiende beelden te kunnen krijgen. Ben benieuwd of de nieuwe update dit verbetert, maar wat hier ook geschreven wordt: ik ben bang dat er op cast gebied een slechte CPU in zit om dat goed te kunnen doen.
Ik krijg ook meestal de chromecast, alleen met 4k niet. Bij mij doet de cast het goed als ik Android (niet de tv zelf, maar via instellingen bij Android) restart. De bugs zonder herstarten zijn daarnaast niet zo groot als bij jou.
In de chromecast lijkt me ook niet een enorme snelle soc te zitten, het is een mini apparaatje. Maargoed, tv doet het verder helemaal perfect bij mij.
Misschien eens een fabrieksreset uitvoeren. Wij hebben ook de 55PUS7502, en in een klein jaar nog geen énkele keer een probleem met cast gehad.
Heb ik al eens gedaan, sterker nog, ik kreeg deze vanuit garantie omdat mijn vorige het probleem ook had. Dus dit is ook nog een vervanger.. Kan uiteraard ook aan het internet oid liggen, maar weet zeker dat de chromecast ultra gewoon een betere stabiliteit biedt.
Ik heb echt nog nooit een stabiliteits-issue gehad. Maar misschien omdat wij alleen heel licht casten. Alleen Youtube (veel), NPO-start en het beeld van radiozenders. Alleen dat laatste geeft af en toe iets geks bij de Radio 2-app. Als het beeld van de telefoon uit gaat of de app naar de achtergrond, gaat de cast op tv ook uit. Maar volgens mij ligt dat echt aan die app. Ik heb nog wel een paar chromecasts liggen, maar tot nu toe gaat het prima op de Phillips.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 23 juli 2024 21:20]

Yep Apple TV 4K en een deugdeijk uitgeruste Windows PC en Macmini er onder verbonden met hdmi werkt prima.
Mijn ouders hebben een paar jaar oude Philips tv met apps en dat ding is dramatisch: loopt regelmatig vast (daarom maar een schakelaar op het netsnoer achterop de tv), interface is traag en af en toe komt in beeld dat Start van de NPO geen https ondersteuning kan vinden op de tv - dan moet je de tv even uit zetten want de melding (een soort pop-up) is niet weg te klikken.

Daarentegen heb ik de populaire 55PUS6412 en dat ding doet alles en snel! Ik heb Soul Caliber en Crazy Taxi gesideload (apk van m'n telefoon gekopieerd) een dat gaat ook als een speer, evenals de diverse gewone apps.
Philips is Philips niet meer: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/TP_Vision
@oef! Daarom is Philips zelfs er uit gestapt, de marges zijn veel te klein geworden.
Je weet dat je die bloatware kunt disablen? Ik heb ook een Sony Android TV en draait als een zonnetje. Moet wel zeggen dat ik er buiten Netflix en YouTube geen andere apps op heb gezet en dus veel heb gedisabled.
Misschien ligt het aan de serie maar de mijne (xe9305) geen klachten over, het werkt mogelijk niet supersnel, maar naar behoren. Voor het serieuze filmwerk gebruik ik de Nvidia Shield, dat dan wel, maar beetje Netflix, Videoland of YouTube, het werkt gewoon.
Benieuwd hoe je er na de Oreo update over denkt, schijnt een aardige verbetering gebracht te hebben qua snelheid. En Kodi icm 'echte' 4K content O-) : die hoort op een schijfje te staan en afgespeeld te worden ... (in een Oppo zit net zo goed een goedkope Mediatek overigens, vrijwel dezelfde)

[Reactie gewijzigd door apis29 op 23 juli 2024 21:20]

Ja ik wacht met smart totdat de update in europa wordt uitgerold (wat voor zover mij bekend is, tussen nu en eind januari zou zijn voor Sony's 2017 en 2018 modellen (ATV2 en ATV3). Ik lees wel dat de menu's nog steeds wat sluggish zijn, maar je kunt alles wel mooi minimaal inrichten. Tuurlijk, echte 4k content speel ik dan ook wel af via m'n Nuc, maar het zou nog mooier zijn om dat gewoon via de TV te kunnen, scheelt weer een apparaat in mijn geval :).
Ik heb met mijn Philips 55PUS8601 uit 2016 nooit problemen op software gebied.
De updates verlopen ook altijd vlekkeloos en de nieuwste staat er inmiddels ook weer op.
Ik vind het erg goed dat deze modellen uit 2015 nog steeds volledige updates krijgen trouwens.
Ze worden in ieder geval nog geupdate , kunnen ze bij andere merken niet zeggen
Dat mag ook wel als je 500 euro+ uitgeeft aan een tv. Welke andere merken?
Sony maakt geen haast met het updaten van Android op hun tv's. Geen regelmatige security updates, nieuwe versies zijn er niet of zeer laat.
Nee, maar Oreo 8 komt wel. En je kan hoe dan ook alle apps installeren voor Android TV. Dus iets tekort komen, niet echt.
Helemaal mee eens. Bij diverse merken krijg je nog wel eens af en toe een security update. Of een fix die een groot probleem verhelpt.

Maar op toestellen van bijna 3 jaar oid (op 3 weken na) nog een compleet nieuwe versie van het OS. Dat vindt ik wel erg netjes.

Zelf koop ik al sinds de jaren 90 alleen maar Philips Ambilight TV's. En hoewel ze bij de eerste generaties Smart TVs wel eens te wensen overlieten. Vind ik het tegenwoordig prima werken.

Hiervoor de 49PUS6404 gehad en nu de 65OLED873. Dit is een stralend middelpunt van de woonkamer. Met vlotte bediening. Zeker in combi met de Hue lampen en Google Assistant. (hoewel de smart speaker nu eerdaags niet meer nodig is in de woonkamer, kan die mooi naar de keuken. Slaapkamer staat er al 1).

Na een paar weken gebrekkig communiceren met GA, maakt het hele gezin er nu veelvuldig gebruik van. Lampen, oven, koffie, thermostaat, thee, eierkoker etc. Heerlijk vanuit bed om het ontbijt vragen. En dan automatisch oven aan, eierkoker aan en koffiezet apparaat. TV en audio systeem afstemmen op favoriete videoclips kanaal. Kan nu elke dag kwartier langer in bed liggen. :)
Het release schema van Android TV loopt niet gelijk met dat voor smartphones... daar zit bijna een jaar tussen. Buiten dat, een nieuwe Android versie is van veel minder belang dan regelmatig security updates en fixes... ik heb nu ongeveer 2 jaar een Philips Android TV en kan eigenlijk alleen maar zeggen dat Philips tot nu toe met regelmaat updates heeft voor het platform. Daarnaast kan ik zelfs zeggen dat met de laatste paar updates mijn tv aanzienlijk sneller is geworden... Philips (TP Vision) is wat mij betreft gewoon goed bezig.

Ik vind het persoonlijk wat dat betreft altijd een beetje jammer dat er over dit soort zaken altijd wordt geklaagd met een enorme tunnelvisie. Zeker wat betreft voor OS-en op smart-tv's... welke fabrikant update nog tv's na 2 jaar? De meeste niet in ieder geval... dan zou de vraag veel meer moeten zijn 'willen we wel smart-tv's'?

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 23 juli 2024 21:20]

Mijn vorige TV (inmiddels verkocht aan een maatje) kocht ik ruim 2,5 jaar geleden. Zelfs dat toestel krijgt de update. Netjes hoor.

Had dit artikel naar hem gestuurd en krijg net appje dat de TV nu aan het updaten is.

Ik ben benieuwd hoe de appstore op deze versie gevuld is. Voorheen best nog wel eens apps (Zoals Amazon Prime) buiten de store om moeten installeren. Wel fijn dat deze omweg mogelijk was. Maar fijner als het gewoon vanuit de store kan.
Mooi is anders maar wat is het alternatief? Mijn tv draait Tizen, weinig mis mee, maar dat beperkt zich tot Samsung en hetzelfde geldt voor TV's van andere merken.

De winstmarges op goedkope tv's zijn flinterdun en dat zie je terug in de ondersteuning. Ik vind het vooral een issue bij de dure modellen. Dat het anders kan zie je bij de Nvidia Shield TV, mijn apparaat uit 2015 krijgt nog geregeld Android TV updates.
Het alternatief? Gebruik maken van een mediaspeler van €70,-. Hierop komen updates over het algemeen sneller (en langer) binnen dan bij tv's en als de support is verlopen, dan koop je na 3-5 jaar een nieuwe. De software van dit soort mediaspelers (zoals de Xiaomi Mi Box 3 of de nVidia Shield) reageert over het algemeen sneller dan die op tv's.
Mooi dat tv’s van 2016 nog ondersteuning krijgen. Mijn LG uit 2017 krijgt geen app updates meer waaronder uitzending gemist die er niet meer is.
Dat ligt dan bij de app makers die geen zin hebben om nog updates uit te brengen. Mijn LG B6 krijgt in elk geval wel nog Netflix en Youtube updates.

Het is een lastig probleem want je kunt niet TV producenten verantwoordelijk maken voor dingen die 3e partijen moeten doen.

Dus eigenlijk moet je App makers gaan verplichten als ze een app uitbrengen deze blijven supporten voor een x aantal jaar.
En dan koopt iemand een brakke 3 jaar oude TV in de winkel die een (op dat moment) 5 jaar oud OS heeft en dan verwacht de klant nog 5 jaar app support terwijl de maker van het OS het al lang geleden opgegeven heeft. Sommige mediabedrijven doen hun best, maar met alle aanpassingen die fabrikanten doen aan het OS is het landschap nog meer gefragmenteerd dan Android mobiel.
Daarom is het mooi dat TP Vision nu geen update of fix uitbrengt. Maarr een volledige upgrade van het volledige OS op TV's van bijna 3 jaar oud (op 3 weken na).

Daarmee wordt de levensduur jaren opgerekt. Want 3rd party developers hoeven slechts Oreo te ondersteunen. En dat doen ze vast nog wel.even omdat de nieuwste toestellen die versie eerdaags krijgen. Of zelfs toestellen die nog uit moeten komen.
En daarom moet er tot 8 jaar support komen in ieder geval van fabrikant en de grote applicaties.
Mijne wel, is gewoon "NPO Start".
Dat klopt niet, uitzending gemist is namelijk omgedoopt tot NPO Start. De NPO-app is (of komt) beschikbaar op smart-tv's van de merken LG, Panasonic, Philips en Samsung. De app is alleen beschikbaar op televisies van het bouwjaar 2014 of nieuwer. Ik heb de app gisteren nog gebruikt op een 2016 LG OLED. Verder krijg ik af en toe Netflix updates en heeft Spotify ook weer een nieuwe app gelanceerd voor LG WebOS, het valt mij nog alleszins mee al biedt dit geen garanties voor de toekomst natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door stin00 op 23 juli 2024 21:20]

NPO start is geen fatsoenlijke vervanger voor uitzending gemist aangezien NPO start op 480p uitzendt, niet om aan te gluren. Uitzending gemist was veel beter. Dan heb ik niet eens over de vast lopende apps en restarts, ook Netflix vliegt er regelmatig uit (LG 55UH850v)

[Reactie gewijzigd door gielie op 23 juli 2024 21:20]

precies dit. Daarnaast geeft NPO start slecht toegang tot een kleine selectie van het materiaal (alleen meest recent uitgezonden). Daar waar je via Uitzending Gemist vaak nog best zaken van 5 jaar terug kon kijken.
Fijn natuurlijk, maar wel wat gek dat de 2018-televisies de update het laatst kunnen verwachten imo.
Het lijkt mij dat de oudere modellen een groter security risico lopen.
Ik neem aan dat die security risico’s niet in de hardware zitten? Dus om dan je nieuwste tv’s het grootste risico te laten lopen... vreemd

(Heb toevallig net de 803 gekocht, dus baal wel een beetje :9 , maar natuurlijk mooi dat de updates komen, en dat bijna 3 jaar oude tv’s nog ge-update worden)

Edit: heb de waarschijnlijke reden gevonden: “Daar is wellicht voor gekozen omdat deze oled-tv's over een dubbele tuner beschikken“

nieuws: TP-Vision brengt vanaf november Android Oreo uit voor meeste Philips-...

[Reactie gewijzigd door Captain Jorg op 23 juli 2024 21:20]

Niet in de hardware inderdaad, maar wel in de bijgeleverde software (lees: een oude versie van android met idem beveiligings patches). Daardoor kan ik me voorstellen dat de oude(re) modellen een hogere prio hebben.
Ik vind het wel normaal eigenlijk. De mensen met die tvs wachten al het langst zou je kunnen zeggen.

Verder zal het echte verhaal waarschijnlijk zijn dat, mocht er met de update iets mis zijn, ze de oudere modellen eerst als proefkonijn gebruiken.
Vraag me zelfs af hoe het met garantie zit als je een update krijgt.
OTA bricked toestel buiten de garantietermijn en als klant ben je dan gewoon genaaid? Of wat?
Ik vond de Android 7 tv voor mijn nvidia shield tv anders een veel overzichtelijker interface hebben dan android tv 8.
Te gek, mijn 43PUS6401 heeft hem binnen. Ziet er een stuk strakker uit en voelt sneller aan. Mooi dat de wat 'oudere' (wat is oud) tv's de updates nog krijgen.
Nog steeds erg tevreden met dit model!
Ik vind het net andersom, trager en een stuk minder elegant dan hiervoor.
Grappig. Ik vond de vorige juist heel druk met die reclame en voorgestelde video's bovenaan. Smaken verschillen ;).
Dat verchil om sneller of trager is wel apart. Kan dat liggen aan de hoeveelheid apps die geïnstalleerd zijn en wellicht op de achtergrond meedraaien?
Ik heb een 32pfs6401 uit 2016, echter kan ik nergens de update vinden, niet online en ook niet via mijn tv..
Op de philips website vermeld voor model 32pfs6401 - bij specificaties - een Full HD LED model is.
Dit model krijgt dus gèèn upgrade.
Enkel de Philips modellen vanaf 2016 mèt 4K Ultra HD-LED krijgen de upgrade naar Oreo.

"TP Vision, who is responsible for Philips TV in Europe, released its first Android TVs in 2015, and TVs based on mobile Android the year prior. These sets will not be updated to Android Oreo for TV. Full HD models will not be updated either."

Wanneer de upgrade te verwachten ?
de Philips modellen uit 2016 mèt 4K Ultra HD-LED, waarvan de namen op 01 eindigen, als eerste de Oreo-update krijgen. Daarna zijn de 2017-modellen die op 02 eindigen en de 2018-modellen aan de beurt; deze tv's krijgen de update gelijktijdig. TP-Vision begon in 2015 met het uitbrengen van Philips-tv's die op Android TV draaien; de modellen uit dat jaar krijgen geen update naar Android Oreo.

Bron: https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1536045146
https://toengel.net/philipsblog/

[Reactie gewijzigd door g_v_rijn op 23 juli 2024 21:20]

Is er een lijst met ondersteunde modellen beschikbaar ?
Ik verwacht dan binnenkort ook de Alexa skill van Philips :)
De meest accurate bron hiervoor is en blijft https://toengel.net/philipsblog/
Bedankt! Kom er net alleen achter dat mijn TV uit 2015 is...
Hier ook. Een 49PUS7150 krijgt dus geen update. Jammer.
Wat jammer is dat zowel in de handleiding van mijn TV, als in de productspecificaties op de Philips site staan dat mijn TV al Android Oreo 8 draait, terwijl hij toch echt pas op 7 draait. Betreft een Philips 55PUS7303. Ik hoop dat de update naar 8 snel komt en dat deze een aantal bugs in de software zal verhelpen (zoals het niet kunnen zien of verbinden met 5Ghz wifi netwerken wat de tv volgens de handleiding wel ondersteund)
Verbinden met 5Ghz, gaat uitstekend. Mogelijk eens de instellingen van de router nakijken. Het ligt niet altijd ergens anders, zoek het ook eens bij jezelf.. ;)
hier een kleiner model (49PUS7503) en ook 5ghz Wi-Fi problemen.
handmatig verbinden lukt wel, maar de TV maakt vaak niet zelf verbinding als deze net aangezet is.
Gebruik een ander 5Ghz kanaal om je TV met het 5Ghz wifi netwerk te verbinden. Klinkt misschien vreemd, maar de TV verbindt niet met alle 5Ghz kanalen 😊
Hetzelfde probleem met mijn 55PUS8601 gehad. Er zijn bij Philips slechts 4 kanalen waarop 5Ghz wordt ondersteund. Wanneer in de router vast instelt dat één van deze 4 kanelen gebruikt wordt door 5Ghz dan zal de TV waarschijnlijk het netwerk wel zien.
Zie nog niks voor mijn PUS6412/12 ik heb de 65inch versie.
Enorm sloom TV vergeleken met mijn LG die ik hiervoor had.
Hoop dat de oreo update hem sneller maakt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.