Roamingdata in EU stijgt naar meer dan 70 petabyte na afschaffen roamingkosten

In de drie kwartalen na het afschaffen van de roamingkosten in de EU, is de hoeveelheid data die Europeanen over de landsgrenzen verbruiken bijna verviervoudigd tot gemiddeld 72 petabyte.

Volgens de Europese Commissie is er een duidelijk groeiende trend te zien wat betreft dataverbruik en gesprekstijd na het afschaffen van de roamingkosten op 15 juni 2017. Het dataverkeer bij het roamen is bijna verviervoudigd sinds de invoering van roam-like-at-home. Ook bellen Europeanen op reis binnen de EU gemiddeld 1,7 keer meer. De Europese Commissie baseert zich op cijfers van het International Roaming BEREC Benchmark Data Report October 2017 - March 2018.

Daarnaast wijst de commissie op de uitkomst van een Eurobarometer-onderzoek, waaruit blijkt dat 34 procent van de reizigers graag via roaming online gaat, tegen 15 procent voor juni 2017. Het aantal reizigers dat omgekeerd geen data verbruikt tijdens reizen in de EU zou volgens dat onderzoek gedaald zijn van 42 naar 19 procent.

Aan het eind van Q2 2017 werden roamingkosten afgeschaft

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

14-12-2018 • 15:14

103

Reacties (103)

103
100
43
4
0
46
Wijzig sortering
Inderdaad. Ik begreep de inleiding ook verkeerd, ik dacht dat het 70 PB in 3 kwartalen was, todat ik de grafiek zag.

Maar het valt me mee, een ruime 2PB per dag. Dit verdeeld over Europa is niet bijzonder veel lijkt me.
2 PB per dag over de mensen die niet op hun "eigen" provider netwerk zitten. (Veelal mensen die dus niet in hun thuisland zijn) op 65.7 PB per dag over alle inwoners in de EU (gebasseerd op het gemiddelde gebruik 4.1 GB per maand in de Europese Unie met 511,5 Miljoen inwoner gerekend).

Valt inderdaad heel erg mee

[Reactie gewijzigd door TunefulDJ_Mike op 24 juli 2024 01:21]

Ik weet niet waar die gegevens vandaan komen, maar ik geloof er niks van dat het gemiddelde in de EU 4.1gb per dag aan mobiel dataverkeer is. Dat is 500MB per dag voor ELKE van de half miljard inwoners...
Behalve dat ik niet weet waar die gegevens vandaan komen, snap ik ook niet hoe jij op 500MB uitkomt. Bij mij is 4.1 gigabyte gedeeld door een half miljard net iets meer dan 8 bytes.
Hij heeft z'n post gewijzigd, er stond dat het ging om 4.1gb gemiddeld (per persoon neem ik aan dus) per dag. 4.1gb is ~500MB. Maar er stond dus per dag gemiddeld.
Ik weet niet waar die gegevens vandaan komen, maar ik geloof er niks van dat het gemiddelde in de EU 4.1gb per dag aan mobiel dataverkeer is. Dat is 500MB per dag voor ELKE van de half miljard inwoners...
Dat is het mooie aan statistieken
Als niet alle grondwaarden bekend zijn, kan je het zo ruim maken als je zelf wilt

Dit kan prima, als al de providers alle abonnees nemen, dus ook de non-data en zelfs prepaid-simkaarten tellen
VF heeft zo een hele tijd hun FUP laag gehouden ( in de tijd van onbeperkte internet )
Mocht je max 5x de FUP gebruiken voor je een waarschuwing kreeg.
Om deze te berekenen namen ze AL hun abonnees, alle gebruikte data ( dus daar waren het alleen de data-abo's ) en gedeeld met elkaar.

Het resultaat van 20 mensen en 10 koekjes is 0,5 koek pp gemiddeld
Maar er werd door 10 mensen betaald om recht te hebben op die koekjes, de andere 10 konden ze niet eens pakken.
Eerlijker had ( toen ) geweest om de koekjes te delen door de echte klanten, maar dat gaf een te hoog gemiddelde natuurlijk ( en van die 10 'echte' klanten, gebruikte er misschien maar 6 daadwerkelijk het recht )
Excuses dat was per maand, ik ga de berekening even opnieuw doen...

[Reactie gewijzigd door TunefulDJ_Mike op 24 juli 2024 01:21]

Dit jaar ook maanden lang in het buitenland geweest en dus erg veel gebruik gemaakt van mijn thuisbundel. Het werkt echt ideaal en heb dus mijn bundel ook daadwerkelijk zo gebruikt zoals ik dat thuis ook doe. Zeker wanneer je een korte vakantie hebt is het ideaal zonder kosten internet te hebben als je snel even wil opzoeken waar je heen moet of wat er in de buurt is ect.

Daarom een van de betere wetgevingen binnnen de EU als je het mij vraagt.
I second that. Ik ben regelmatig, soms wel 2x per week, in het buitenland (woon een paar kilometer van de grens, dus niets bijzonders) en het is wel zo prettig dat je zonder nadenken kan googlen, wikipedia of bestandjes downloaden zonder dat je in een restaurant of waar ik dan ook ben eerst de wifi-code moet vragen.
Als je het omrekent per inwoner kom je op ongeveer 140MB per kwartaal per inwoner. Per dag is het inderdaad helemaal weinig.
Totdat je er bij stil staat dat het gros van de mensen niet op vakantie gaat naar het binnenland, maar hoofdzakelijk blijft hangen rond toeristische plekken.

Een extreem voorbeeld is Ibiza. Daar wonen nog geen 150.000 mensen, maar periodiek is er een invasie van toeristen met de grootste piek in de zomer.
Klopt, het zelfde geldt voor wintersport gebieden. Maar ik moet zeggen; ik heb een heel goede dekking gehad om de Oostenrijkse bergen afgelopen winter. Veel beter dan ik had verwacht.
Ja maar de vraag is ook of jij volgend jaar weer terug gaat als je daar je hele vakantie geen verbinding hebt en alleen op wifi kunt internetten.
Zullen genoeg mensen dat meenemen in de keuze en daarom loont het.
Ja, maar dat zijn de Oostenrijkse Telco's die dat moeten betalen. Ik vraag mij dus af of de skigebieden meebetalen aan de dekking in de bergen?
Nouja, die Oostenrijkse telco's die krijgen als het goed is gewoon een eerlijk bedrag van de Nederlandse provider voor de data die over zo'n netwerk loopt.

En het zou best goed kunnen dat ze voor een deel meebetalen. Ik weet dat bij grote evenementen in Nederlands dat er ook extra masten tijdelijk neergezet worden zodat alle bezoekers fatsoenlijk internet hebben. Ga er eigenlijk van uit dat de organisatie van zo'n evenement daar aan meebetaald. Dus misschien bij zo'n skigebied ook wel.
Ik heb er afgelopen zomervakantie dan procentueel flink aan bijgedragen. Volgens mij heb ik ongeveer 30GB verbruikt in de vakantie.
Volgens mij zit er een FUP bij roam-like-home, ongeveer 5-15 GB p/m (zelfs bij onbeperkte bundels), aangezien de providers onderling wel betalen voor gebruik netwerk.

[Reactie gewijzigd door mohf op 24 juli 2024 01:21]

Hij kan nog een oude T-Mobile abonnement hebben, waarbij je bij unlimited 60 dagen onbeperkt EU kon roamen.

Of bij KPN kan je de volle 50gb of 100gb in de EU verbruiken, bij Vodafone van de 40gb 20 gb.

Dus 30gb kan zeker.
Wat @dutchnltweaker klopt.
Ik heb een Vodafone Red Together abonnement en die data geldt in NL/EU dus geen limiet aan EU gebruik, gewoon je bundel.
Alles en onbeperkt is relatief ;) een Fair Use Policy geldt overal en altijd ook bij Vodafone

Vanaf 1 juni 2017 kun je je abonnement in de EU net zo gebruiken als in Nederland. Dit heet “Roam Like At Home”. Het Nederlandse tarief is nu ook het tarief voor in de EU. Hier gelden wel bepaalde voorwaarden voor. De Fair Use Policy (FUP) heeft als doel om onredelijk gebruik in het buitenland te voorkomen.
Ik trek 6 maanden per jaar ongeveer 20-30gb p/m binnen in het buitenland, dus dat valt reuze mee.

Mag ook wel eens als je bedenkt dat ik voor televisie/internet thuis/internet mobiel gewoon € 1200,- p/jaar aan ze aftik, dan moeten ze niet zeuren over mijn data gebruik in het buitenland.
Volgens mij zit er een FUP bij roam-like-home, ongeveer 5-15 GB p/m (zelfs bij onbeperkte bundels), aangezien de providers onderling wel betalen voor gebruik netwerk.
Die uitweg heeft een provider inderdaad, maar KPN doet daar niet aan mee
KPN gebruikers mogen hun volledige bundel ( en evt gedeelde data van anderen ) in het buitenland gebruiken.
Wat bedoel je 5-15 GB p/m met onbeperkt??? Dat spreekt zichzelf tegen! :?

FUP grapje natuurlijk.
Dat betalen tussen providers ook relatief.

Vodafone. Heeft in veel eu landen een pootje. Vodafone nl en de zullen zo hun kosten laag kunnen houden. Zo zullen nog meer partner providers zijn binnen de eu.

Zal mij niet verbazen als jij over een paar jaar naar DE gaat je met Vodafone alleen op het Vodafone net zou mogen.
"Per dag is het inderdaad helemaal weinig"

True, dan kom je namelijk uit op 1,53 MB per dag ;)
Volgens mij ben je ook een kwartaal nodig om 140MB te roamen.
Is natuurlijk lichtelijk overdreven, maar de snelheid/dekking is toch wel om te huilen.

Word in Duitsland vaak op O2 gezet, maar zelfs een whatsapp verzenden valt dan soms niet mee.
Zowel bij de roaming ondervinden bij een abonnement van KPN als ook Tele2
In Duitsland moet je zo ver mogelijk weg blijven van O2. Zet hem met de hand op Deutche Telecom of op Vodafone. Dan heb je (iets) meer kans op een betere verbinding
Bedankt voor de tip.
Waar kan ik dit eigenlijks instellen?
Bij de instellingen van je sim. Naam van de provider. Vergeet niet hem weer op automatisch te zetten als je terug gaat naar Nederland, anders blijft hij bv naar Deutche Telecom zoeken en die is er riet in Nederland
Bedankt :)
Zal het de volgende keer proberen.
Wel een kleine kans: https://www.agconnect.nl/...land-schaamt-zich-voor-4g
Ik ben er deze zomer ook geweest en het klopt. Mobiel bereik en snelheid is prut
Zelfs ik heb in één dag in Belgie al meer dan 140MB verbruikt :o
Gefeliciteerd mij lukt dat in een maand nog amper
Gebruik je je telefoon zo weinig of zit hier nog een speciale reden achter?
Ik gebruik sowieso mijn mobiel niet veel nee, maar goed

Thuis WiFi
Werk WiFi
Holland Casino als voorbeeld WiFi
Trein WiFi
Familie WiFi

Daarbij heb ik geen YouTube ofzo op mijn telefoon(weet al niet eens wat ik met YouTube moet doen), behalve af en tor video walktrough als ik vast zit in een spel.
Asociale media als Facebook Snapchat/instagram verschrikkelijk :)

Whatsapp zo ingesteld dat het niks download aan foto’s enzo, alleen als ik er zelf op druk(scheelt heel veel troep op de telefoon).
Apps update ik alleen thuis of op het werk, hoezo app updaten onderweg als die nog prima doet.

Het is dus alleen beetje whatsapp verbruik onderweg, batterij duur ook van 2,5 tot 3 dagen met iPhone 8 plus.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 24 juli 2024 01:21]

En in het buiteland gebruik je zeker de wifi van het hotel :p

Ik mijd juist met opzet openbare wifis
Klopt, openbare wifi’s is het laatste wat je zou moeten gebruiken. Je weet nooit of het een “eerlijk” access point is of de laptop van een hacker. Maar met de stijging van het gebruik van ssl wordt het gevaar steeds minder. Stel al je verbindingen in via ssl en je bent zelfs via de laptop van een hacker nog best veilig. Mail is redelijk triviaal (bij sommige providers zelfa verplicht), de meeste websites zijn al https. En de meeste apps zijn toch niet belangrijk (publieke data enzo). Alleen niks gebruiken waarvan je weer dat het wél belangrijk is en niet zeker weet of het via ssl loopt.
Maar hoezo zou je openbare wifi niet kunnen gebruiken, ligt er net aan wat je erop doet.
Kijk ik ga niet vrolijk mijn bank zaken bespreken ofzo, maar als alleen is om eens onzin filmpje te downloaden via WhatsApp ofzo.
Omdat een hacker bij een niet-versleutelde verbinding gewoon je apparaat over kan nemen door de data aan te passen. Ze kunnen extra scripts injecteren in webpagina’s, exploits in dat onzinfilmpje stoppen, etc. Geen enkel bitje kun je meer vertrouwen. Zie het als een gesprek voeren via een tolk waarbij de tolk het gesprek compleet verdraait.
Ja en bij android ben je gelijk de Sjaak want 1 vinkje en je toestel kan alles, daarbij zoveel zit ik ook niet op publieke wifi's.
Zelfs al zou ik nooit op publieke wifi zitten haal ik 250mb maandelijks niet, ik wacht wel met al die youtube onzin enzo tot weer thuis ben.

Ik hoef niet de hele dag door website A te zien, en youtube filmpje B die ik krijg, en daarna website c weer.
Of te wel niet elke website elk half uur of uur opnieuw te zien onderweg, kan ook wel weer als ik thuis ben(Of werk).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 24 juli 2024 01:21]

Als je internet bankiert, dan is dat uiteraard wel versleuteld, ook als de wifi dat niet is. Een hacker kan er dus niks mee.
Nee in buitenland dan gebruik ik mijn telefoon juist niet, dan ben ik als goed is op vakantie.
Dan gebruik ik hem nog minder dan als ik in Nederland ben, en de openbare wifi zit ik ook niet veel op maar hoezo niet gebruiken ?.
Kan iemand uitleggen waarom er niet gewoon echt onbeperkt (zonder FUP van 50GB) 4G internet abonnementen bestaan, zoals in het wired landschap? Ik kan me vanuit een wired (mast - ISP - en verder) perspectief namelijk geen reden bedenken, maar mogelijk zijn daar capaciteitsbeperkingen op 4G masten? Het lijkt mij namelijk dat het de hoogste tijd wordt dat je gewoon "internet" afneemt, of dat nou mobiel is of via een thuisaansluiting.
Een 4G mast heeft inderdaad simpelweg een beperkte capaciteit, die deel je met elkaar. Wat je ook tegenwoordig veel ziet is dat 4G snelheid wordt verhoogd door carrier aggregation. Effectief is het dan dat je meerdere kanalen van een 4G mast parallel gebruikt voor je download. Met 2x zoveel kanalen gaat het 2x zo snel. Dat is dus handig voor snelheid, maar voor de totale capaciteit van die mast helpt het niks: Je gebruikt twee keer zoveel capaciteit voor de helft van de tijd.

Nu zijn er ook technieken om de capaciteit van master te verhogen, zoals MIMO en beamforming. Maar als je echt veel meer data gaat verbruiken, zoals wanneer we allemaal ons thuis abbo opzeggen en daarvoor 4G gaan gebruiken, dan is de enige echte oplossing voorlopig om heel veel meer masten neer te zetten met een beperkter bereik. En dat kost geld. Daarom is het niet vreemd dat er limieten zijn op hoeveel data je mag gebruiken per maand.
Er zijn inderdaad capaciteitsbeperkingen per mast. Een kabel is eigenlijk heel simpel: wil je de capaciteit verdubbelen, dan leg je extra kabel aan. Als je dat met 4G wilt doen heeft dat veel meer voeten in aarde.
Functioneel is dat niet zo lastig, celplanning gaat veelal automatisch. Het probleem is dat voor iedere antennelocatie huurcontract met de eigenaar van de grond of gebouw moet regelen, bouwvergunningen moet aanvragen (inclusief de lange doorlooptijden i.v.m. bezwaarprocedures) en meer van dat soort dingen. Een antenne is niet zo duur, maar de kosten voor een complete installatie kost al gauw 100.000 euro.

Functioneel prima mogelijk, maar praktisch vaak lastig. Vooral op plaatsen waar je de capaciteit wilt hebben. Het zou trouwens wel makkelijker worden als we als consument niet voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Bij Swisscom in Zwitserland bijvoorbeeld heb je onbeperkt alles, met een super 4G dekking, maar daar betaal je dan wel voor.
Er zijn een aantal 'onbeperkt' 4G abonnementen en in de fair use policy staat vrijwel altijd dat er een max aantal GB per dag toegestaan. Dit ten behoeve van de capaciteit van het netwerk en iedereen kan genieten van snel internet. Het idee daarachter is dat misbruik (veel data wegstoken) ten nadele zal zijn voor men die gewoon gebruikt maakt van het netwerk.

De ene aanbieder heeft daar een verdienmodel achter zitten waarbij je extra data kan kopen. Maar bij de ander kan je gratis extra gb's krijgen door een smsje te sturen

Overigens kan ik niet wachten op echt onbeperkt 4G want dan gaat mijn dure Ziggo abonnement de deur uit. Heb nu altijd het gevoel dat ik dubbel betaal omdat ik en internet via telefoon heb en internet via kabel. Thuis roamen voor het gezin zijn nog niet echt gunstige opties voor

[Reactie gewijzigd door AOC op 24 juli 2024 01:21]

Ik gebruik zelf T-Mobile unlimited in mijn LTE Surface pro. Mijn extender ziet de Surface Pro, waar ik standaard de hotspot heb aanstaan, als router en heb ik dus in mijn hele huis internet via 4G en als ik op pad ga met mijn Surface pro, heb ik dus nog steeds 'onbeperkt' internet'. Ik zet onbeperkt tussen aanhalingstekens, omdat je 5Gbyte per dag krijgt wat je als het op is steeds met 1Gbyte kan verhogen. Dat is het enige nadeel, als je bijvoorbeeld Netflix kijkt en je film in 1 keer stopt omdat je een Gbyte extra moet activeren.

Voordeel is dat ik internet van Ziggo heb stopgezet en dat scheelt 30 euro per maand wat de T-Mobile unlimited al bijna eruit haalt...

Of het officieel mag? Denk het niet, je namelijk ook T-Mobile unlimited Thuis, wat speciaal voor 4G internet voor thuisgebruik is, maar dan gelimiteerd op 25Mbit/sec, terwijl ik nu vaak 160Mbit/sec haal...
@Swerfer kan je niet met een IFTTT achtig concept automatisch een sms sturen wanneer je tegen je limiet aan zit?

en officieel hoort je simkaart in een apparaat te zitten met een 06nummer
Dit is een tablet sim. Zonder SMS, ik moet via de website extra data vragen. Ik heb dus een 09-nummer...
omdat de ether gewoon volraakt. Die 4G antenne's kunnen maar X telefoons van Y data voorzien, dat is gewoon een bandbreedte probleem. Als iedereen onbeperkt data verstookt zal het vebruik zoveel druk op het netwerk zetten dat er veel meer masten bij moeten, dus vandaar de FUP's.
Capaciteit in de lucht is beperkt, als iedereen zijn vast internet gaat inruilen voor 4G ga je daar tegenaanlopen. Net als met wifi op 2.4Ghz in flatten bv.
Nu weet ik niet hoe het momenteel is, maar een aantal jaar geleden had Ziggo ook een fair use policy. Nu was die uiteraard een stuk hoger dan 50GB, maar toch.
Vond altijd al een onzin dat het niet te gebruiken was. Nu nog de data bundels vergroten naar een paar gig voor een acceptabele prijs voor landen buiten de EU. Nu betaal je iets van 50 euro voor 100 mb ofzo wat belachelijk is.
Ja inderdaad. Als je nu op vakantie gaat met 2 kids op de achterbank ben je snel door je data heen. Ook op locatie gebruik ik toch wel vaak internet om info over de omgeving op te zoeken, tijdens de reis file info, af en toe netflix. tsja. Als je bundel dan op is betaal je indd nog steeds schandalig veel.

Los daarvan is de dekking in het buitenland soms ook nog vaak helemaal niets. Vooral in Frankrijk heb ik daar "last"van gehad. Afgelopen jaar in Oostenrijk helemaal top trouwens. Misschien dat ze de europese netwerk infrastructuur eens goed onderhanden kunnen nemen, zodat je echt overal goede dekking hebt.
Crappy dekking heb je nou eenmaal met bergen en afgelegen dorpjes, dat is economisch gewoon niet interresant. Misschien dat het met 5g wat makkelijker word, maar verwacht hier geen wonderen.
Nou, gek genoeg had ik in Oostenrijk bijna overal, dus ook in de bergen gewoon redelijk goed 4G bereik.Kom je terug in Nederland net over de grens bij Emmen, geen bereik...Net als op het strand van Schiermonnikoog oid. Geen bereik, of je krijgt een bericht, Welkom in Duitsland :)
Staan er geen masten op Schiermonnikoog dan? Op Ameland heb ik altijd prima bereik, dus mogelijk heeft dat iets met regelgeving van doen (natuurwaarde of te dicht op de grens?). Het lijkt me toch prima mogelijk om daar wat antennes aan de vuurtoren te hangen of zo iets.
Ik heb niet zoveel verstand van telefoonsignalen. Maar is het door de bergen in Oostenrijk niet makkelijker een dekkend netwerk te creëren. Neem bijvoorbeeld Tirol. Zowat alle dorpen liggen in een dal met aan weerszijden bergen. Je kan dus relatief eenvoudig masten kunnen neerzetten en daarmee een heel dal dekken zonder obstakels. Bijkomend voordeel is dat 99% van de bevolking relatief gecenraliseerd woont in de dalen. De dekking in de bergen, op plekken waar geen skigebieden zijn, zal waarschijnlijk ook veel beperkter zijn.

In een gooiend, uitgestrekt heuvellandschap zoals in Duitsland of Frankrijk veel te vinden is, is het volgens mij veel duurder en moeilijker om een dekkend 3/4/5G-Netwerk op te tuigen.
Je kunt met Netflix ook series downloaden naar een device ;)
Nu betaal je iets van 50 euro voor 100 mb ofzo wat belachelijk is.
Mis ik soms iets? Je kunt zo een abonnement krijgen met 10gb voor zo'n 22 euro.
Het gaat om de prijzen die je betaalt als je in het buitenland ben en je dus over je bundel heen gaat. Dan moet je extra MB's kopen en dat is schrikbarend duur.
Ah ja buiten de EU, maar daar heeft de EU ook niet veel over te zeggen.
Als je vaak buiten de EU komt is een glocalme misshien iets voor je. Afhankelijk van waar je naartoe gaat natuurlijk.

https://www.glocalme.com/...verage?lang=en-US&giso=IS
Mooi voorbeeld hoe lagere prijzen hand in hand gaan met hoger verbuik - en daarmee ironisch genoeg meer omzet/inkomsten, aangezien alle benodigde infrastructuur al aanwezig was (en is).

Benieuwd of dit resultaat straks in meer sectoren voor bewegingen gaat zorgen. Zijn genoeg markten die ook een enorme stijging in klandizie/omzet kunnen zien zonder noemenswaardige extra kosten omdat alle investeringen vooraf al zijn gemaakt. Denk aan bijvoorbeeld de gameindustrie, de filmindustrie, tv/internet aansluitingen, ...
Hoe komen hierdoor hogere inkomsten?
Volgens mij zijn de inkomsten nog steeds hetzelfde, alleen wordt er meer gebruik van de infrastructuur gemaakt.
Er valt een argument te maken waarbij je zegt, normaal zou je die belminuten / GB aan data niet op maken omdat je er los voor moet betalen (als je veel naar andere EU landen gaat). En nu doe je dat wel, dus als je direct zou betalen voor bellen of data, dan zijn daar direct meer inkomsten van, omdat die anders nooit zouden zijn gemaakt (tegen oude tarieven).
Voor mensen die databundels hebben en nu dikkere bundels aanschaffen omdat ze er nu meer aan hebben (omdat ze veel naar andere EU landen gaan en alleen om de prijs nu, er gebruik van gaan maken) zou dat ook het geval zijn.
Echter, ik weet niet of dit in de verhouding staat tot verlies in gederfde inkomsten voor mensen die normaal bereid zijn om de kosten buiten bundel etc te betalen als ze in het buitenland bellen / data gebruiken.
In mijn omgeving zijn grotere data bundels gekomen, want op reis is dat wel makkelijk (en thuis was er altijd wifi), dus die mensen hebben nu duurdere abonnementen dan voor het EU Roamen waardoor hun omzet bij hun provider omhoog gegaan is.
Mooi voorbeeld hoe lagere prijzen hand in hand gaan met hoger verbuik - en daarmee ironisch genoeg meer omzet/inkomsten,
Een leuk statement, maar kun je dat ook onderbouwen met cijfers?
Zijn genoeg markten die ook een enorme stijging in klandizie/omzet kunnen zien zonder noemenswaardige extra kosten omdat alle investeringen vooraf al zijn gemaakt.
Meer verbruik levert over het algemeen meer kosten, en verhoogt de toekomstige investeringen.
Volgens mij hebben meerdere providers al aangegeven dat hun inkomsten uit roaming zijn gedaald. En volgens mij zijn de kosten voor het beschikbaar stellen van het netwerk juist alleen maar gestegen; ze zijn verplicht om tegen een relatief laag tarief te leveren aan andere Europese providers.

Voor buiten de EU zijn er ook wat bewegingen zichtbaar bij de 4 echte Nederlandse providers, met bundels die in bepaalde landen wel en niet gelden. Voor zakelijk gebruik inmiddels betaalbaar, voor particulieren aan de dure kant.
Minder inkomsten en hogere kosten. De infrastructuur moet namelijk worden uitgebreid als er meer data verstookt wordt. Die wordt echt niet gedimensioneerd op 1000% van het verwachtte gebruik.
Valt mij opzich nog mee, ken genoeg mensen die helemaal geen data in het buitenland gebruikten omdat het geld kosten en ze een abonnement duur genoeg vonden. Vind het heerlijk dat je voor onder de 15 euro, 7gb aan data kan krijgen en je je nooit zorgen hoeft te maken over kosten.
Dan heb je een super provider, want bij zulke extreem goedkope abonnementen, kunnen providers een maximaal aantal GBs in het buitenland hanteren. Jouw provider had er ook voor kunnen kiezen om jou alleen maar 2,1 GB in het buitenland te geven.
Momenteel kan je bij ben 7000MB en 100min/sms krijgen voor 14 euro(+1 euro voor 4G), onbeperkt bellen is 2 euro erbij. En ze zitten gewoon op het T-Mobile netwerk met prima klantenservice (had geen 4G in het buitenland, heel raar, wel snel opgelost).
En hoeveel (extra) inkomsten missen de telecom bedrijven hierdoor?

Als ik het nu zo aanvoel dan verdienen telecom bedrijven nu een stuk minder dan in het tijdperk van sms/roaming?
Hoef je niet aan te voelen, maar kan je gewoon lezen in de financiële verslagen van de telecombedrijven. Het afschaffen van roamingkosten heeft de sector een hoop geld gekost. Overigens zitten er ook daadwerkelijk kosten aan roaming. 1MB in het buitenland is dus duurder dan 1MB in je eigen netwerk.
Lebara hanteert een lagere bundel in de EU dan in Nederland. Ze moedigen het af op hun website en verkopen internationale bundel daarvoor. Waar kun je dat het beste rapporteren dat er serieus naar wordt gekeken?
Echt ideaal dat roaming in Europa. Streaming via 4G formule 1 kijken op de camping bij het zwembad!

Ik ben echt benieuwd hoeveel met name KPN nu betaalt netto. Het wordt immers onderling verrekend en KPN heeft geen aanwezigheid in Europa. Ik verwacht dat we gemiddeld meer data in het buitenland gebruiken, dan europeanen in Nederland roamen.
Als grens bewoner draag ik bijna dagelijks bij, zit vaak zonder het te merken op Belgisch of Duits netwerk.
Goh... Ik heb niet eens een data-abonnement :'(

* alleen bellen, voor wel zeker 3 euro voor 150 minuten !

[Reactie gewijzigd door Kouwe81 op 24 juli 2024 01:21]

Maar jij staat ook vermeldt, in de 19% die geen data gebruiken als ze reizen.
Je hoeft daar geen abonnement voor te hebben.
Precies. Daarmee gaan veel mensen ook de fout in.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.