Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Netflix biedt in sommige landen goedkoper abo aan met alleen mobiel streamen

Netflix is begonnen met het aanbieden van abonnementen in sommige landen, waarbij het gebruikers alleen mobiel laat streamen. In ruil daarvoor kost het abonnement de helft van het huidige Basic-abonnement.

Screenshot: The Star

Het Mobile Only-abonnement werkt niet in de Benelux, maar als dat zo zou zijn, zou de prijs uitkomen rond 4 euro per maand. De prijs in Maleisië is 17 ringgit per maand, waar het Basic-abonnement uitkomt op 33 ringgit per maand, meldt The Star, een krant in dat land. Voor dat bedrag werkt Netflix met één stream tegelijk en niet in hd.

De stap is logisch in landen waar een smartphone de enige of primaire manier is om video te bekijken of op internet te gaan. Dat is zo in grote delen van de wereld, waaronder veel Afrikaanse en Aziatische landen. Netflix had al eerder gezegd te gaan kijken naar goedkopere abonnementen voor Aziatische landen.

Het is onbekend of en wanneer Netflix de Mobile Only-optie in meer landen zal gaan aanbieden. Netflix heeft nu vier abonnementen in de Benelux, waarvan Basic het goedkoopste is voor 7,99 euro per maand en Premium het duurste met 13,99 euro per maand, terwijl sommige gebruikers Ultra kunnen afsluiten van 16,99 euro per maand. Daarbij biedt Netflix naar eigen zeggen de 'beste audiokwaliteit'.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

14-11-2018 • 17:10

51 Linkedin

Reacties (51)

Wijzig sortering
Netflix prijzen van het reguliere abonnement fluctueren ook al sterk tussen landen. Daarbij is het reeds middels geo-spoofing gemakkelijk om significante korting op Netflix te regelen; ik vermoed dat dat dezelfde fix ook werkt om een mobiel-streaming abonnement af te sluiten vanuit de Benelux.
Kan je de locatie van een bestaand abbonnement veranderen?

Edit: voor de duidelijkheid, is het mogelijk om het "billing address" van je bestaande account te veranderen via geospoofing?

[Reactie gewijzigd door Dauthi op 14 november 2018 21:50]

Nope, Je bent dus aangewezen op het aanbod van dat land.

Edit: my bad, blijkbaar is het dus mogelijk via VPN om Netflix te manipuleren.

[Reactie gewijzigd door Cybergamer op 14 november 2018 20:56]

Prijs ;)
Aanbod verander je via vpn.
Helaas niet meer tegenwoordig. In het verleden gebruikte ik wel eens de VPN van mijn werk (naar UK of US) om andere content te krijgen. Tegenwoordig werkt dat nog steeds, maar krijg ik gewoon hetzelfde te zien als in NL. Kennelijk wordt de content bepaald door je abonnementsadres en niet meer door waar je internet op gaat.
Dan gaat er iets mis met je vpn. Want hij zal of:
- zeggen dat je op een vpn zit en dat dit niet mag(wanneer je een video probeerd te kijken(je kan dan de video niet bekijken))
- je kan alle content zien die in dat land beschikbaar is

Dit is zover ik weet niet veranderd sinds maandag toen ik tijdelijk in us was.

[Reactie gewijzigd door pepijnm op 14 november 2018 23:55]

Binnen de EU krijg je in het land waar je je bevindt, de content van het land waar je Abo afgesloten is als dat een EU land is. (Is het land van afsluiten geen EU land, dan krijg je de content van het EU land waar je je bevindt)
Ga je naar de USA, met een EU-abo, dan heb je het USA-aanbod.

Voorbeeld: Abo afgesloten in de UK, geeft het UK-aanbod in NL :)
En met een VPN naar de States, heb je met dat abo het USA-aanbod

[Reactie gewijzigd door softmatic2 op 15 november 2018 01:25]

Onzin, je krijgt gewoon het Nederlandse aanbod als je vervolgens in Nederland Netfix start met een account gemaakt in het buitenland via bovenstaande 'truuk'.

[Reactie gewijzigd door FlashBang op 14 november 2018 20:31]

Waarschijnlijk is dit vooral bedoeld voor opkomende markten aangezien ze daar vaak alle content consumeren via hun smartphone. In de wat rijkere landen wordt Netflix ook veel gebruikt op laptops, computers, tablets en televisies dus dan heb je een stuk minder aan een mobile only abonnement. Ik ken ook serieus niemand die Netflix uitsluitend op de smartphone kijkt, en dat komt voornamelijk omdat het veel fijner kijkt op een televisie of laptop. Een televisie of laptop zijn in opkomende markten geen gemeengoed dus dan is dit een prima oplossing van Netflix.
Via Mobiel streamen, en dan met Chromecast casten naar je tv :-)
Ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen.
Hebben ze mobiele ip subnetten in kaart gebracht (onwaarschijnlijk)? Is casting uitgeschakeld? Of wordt er niet zo nauw gekeken want SD?
Simpel toch, gewoon enkel de mobiele clients toegang geven. Bij casten is je Chromecast/Apple TV de client, niet de telefoon (de telefoon is dan maar een domme afstandsbediening).

Mirroring van Netflix op Android en iOS zou sowieso niet werken dankzij DRM.

[Reactie gewijzigd door AmbroosV op 14 november 2018 17:33]

Kan simpeler. Je hebt voor een paar tientjes een Android TV kastje welke je zo aan kan sluiten op de tv...
Misschien wordt er gekeken naar max screen size?
Bedoel je dan de resolutie of dat er een 5" of 50" scherm aan hangt? Want dat laatste lijkt mij niet echt te controleren door een app. En een beetje mobiel heeft tegenwoordig ook een hogere resolutie dan de gemiddelde tv.
Een app kan DisplayMetrics opvragen. Daarin staat niet de fysieke grootte van het scherm maar deze valt te berekenen. Wat je namelijk wel kunt krijgen is de schermhoogte en breedte in pixels en de x en y density in dpi. Daarmee heb je in principe (samen met de stelling van Pythagoras) alles wat je nodig hebt.
Android TV heeft een andere client, niet dat daar niet omheen te werken valt. Maar hoe dan ook het gaat hier om low bit rate streams only, wil je dat op je 4K TV?
Heb geen 4k tv, dat scheelt.
Maar nee, zou niet gewenst zijn. Mjah zolang het digitaal is, hoeft het voor genoeg mensen nog niet in HD (velen die tv kijken in digitaal SD omdat bij menig provider de HD zenders achterin het pakket zitten en de klant dit niet weet).

[Reactie gewijzigd door kameleon20 op 14 november 2018 20:32]

Die zich vervolgens niet voordoet als een mobile device. Dat werkt dan alsnog niet.
Zelf als je het via MHL of een andere omweg zou lukken zal de kwaliteit waarschijnlijk fors lager zijn. Prima voor op je 5-6" telefoon; waardeloos op een 50" TV :P
Er valt niets op te lossen.
Ik verwacht niet dat het verboden is om je mobiele stream te casten naar een groter scherm. Echter, zoals je in het screenshot kunt zien, bevat de mobile streaming geen HD kwaliteit. Je zit dan naar SD content te kijken op je telefoon/TV. Als je dat prima vindt, go for it! :)
Het 8 euro abo is volgens mij ook geen HD-kwaliteit.
Klopt, dit is vanaf het “medium” abo. Bij het duurste krijg je “ultra hd” ook wel 4k.
Op basis van extern IP-adres lijkt mij moeilijk. Als je thuis je mobiel gebruikt zit je niet in een "mobiel" subnet, maar wil je wel dat de stream werkt.

Zullen denk af moeten wachten of ze casting/mirroring naar TV gaan tegenwerken of dat ze het juist ondersteunen.
Ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen.
Hebben ze mobiele ip subnetten in kaart gebracht (onwaarschijnlijk)? Is casting uitgeschakeld? Of wordt er niet zo nauw gekeken want SD?
Ziggo sport heeft het zelfs zo dat het ene programma wel op de CC kan, en een ander weer niet.


De techniek is er al
Waarom zo moeilijk denken? Gewoon zorgen dat alleen de app client kan inloggen op het account...
En als je die app dan op een Andoidbox installeerd?
Dan kan je gewoon Netflix op je Androidbox streamen. Niet alsof Netflix daar een probleem van gaat maken, als in deze landen misschien 3000 mensen dat doen op de 500 000 abbonomenten die ze erbij krijgen (willekeurige cijfers, maar je snapt m'n idee?)

Daarbij zijn er nog mogelijkheden:
Zoals bijvoorbeeld het checken van het aanwezig zijn van een touchscreen scherm, en de schermdiameter.
En het limiteren tot goedgekeurde toestellen via Google Play, dat ze niet op androidboxes geinstalleerd kunnen worden.

Maar apk's stelen dan? Dan gebruikt Netflix gewoon verificatie van google play store installatie. Is technisch te omzeilen, maar dan verklein je het aantal misbruikers nogsteeds gigantisch.

Dus nope, ik denk niet dat Netflix zich hier ook maar een beetje zorgen over maakt ;)
Lijkt me niet dat dat werkt, aangezien Chromecast niet via je mobiel streamt. Je mobiel is enkel een afstandsbediening.
Bij mij werkt het wel...Chromecast + TV verder heb je niks nodig.
Dat is niet wat @FearMe bedoelt. Je telefoon geeft aan je chromecast door dat je een bepaalde serie/film wilt afspelen, vervolgens haalt de chromecast zelf de link op naar de content en speelt hem af. Netflix herkent dit dus als chromecast en niet als telefoon.
Zullen ze vast wel hebben gedaan dat dat niet mogelijk is.
Als ik mag gokken zal de stream misschien geen full hd zijn, laats staan 4k.
De stream zal ook geen surround sound 5.1 hebben maar stereo.

je stream dan naar je tv dan lagere resolutie zonder surround.
Je zult de cast functie / direct afspeelfunctie van de Chromecast (wifi) niet kunnen gebruiken. In de situatie die jij benoemd zal je een screen-mirror functie moeten gebruiken en dat zal een tragische beeldkwaliteit op een groot scherm zijn. Tevens kun je dan je toestel niet gebruiken tijdens het kijken van de film. Ook al zou de wederhelft daar soms best blij mee zijn:)

Overigens kan het per definitie niet. Je telefoon moet met de wifi verbonden zijn om de Chromecast te bedienen (in geval van screen-mirror). En voor deze Netflix steam moet je telefoon verbonden zijn met een mobiel netwerk. Mobiel netwerk en wifi kan niet tegelijk.

[Reactie gewijzigd door Mvsboy op 14 november 2018 17:36]

Ik denk dat ze daar aan gedacht hebben. Dus je kan ook een converter gebruiken naar HDMI bijvoorbeeld :p
really, jeetje wist niet dat zo erg was. Onbeperkt willen kijken en dan nog inkomsten ontnemen... (indirect)
Of je download bluestacks :)
Dat kan niet want dan opent de chromecast de stream en niet je telefoon.
Tenzij de content is aangepast op goedkope smartphones met lage resolutie. Ze zullen goedkopere abonnementen niet richten op landen waar de welvaart hoog genoeg is voor duurdere smartphones.
Als de bitrate lager is ziet het er gewoon niet uit op je tv tenzij je een 24 inch tv heb dan kan je er misschien nog mee leven.
Netflix heeft nu vier abonnementen in de Benelux, waarvan Basic het goedkoopste is voor 7,99 euro per maand en Ultra het duurste met 16,99 euro per maand.
Ultra is nog steeds €14,-. Ook bij het afsluiten van een abonnement wordt €14,- aangegeven. Daarnaast zie ik nog steeds maar drie verschillende abonnement opties staan.

Of mis ik iets?

[Reactie gewijzigd door Caayn op 14 november 2018 17:22]

Netflix is aan het experimenteren met een extra Ultra-plan. Premium zou dan 4K en 2 streams worden, Ultra is 4K HDR en 4 streams. (De value van het huidige Premium gaat dan achteruit.) Afhankelijk van het land/browser kost het Ultra-plan 16,99 tot 19,99. Prijs jezelf dus gelukkig dat je niet in het experiment zit en nog netjes 4K HDR met 4 streams kan doen aan 13,99.
Kennelijk ís het een test waar mijn browser inzat toen ik checkte welke abo's Netflix nu allemaal heeft. In mijn test gaat Premium niet terug van 4 naar 2 streams. Het enige verschil is 'beste audio-kwaliteit', maar volgens een Zuid-Afrikaanse site is dat verschil niet te horen.
Aha! Waarschijnlijk gaat die beste audio-kwaliteit om Dolby TrueHD/Dolby Atmos en varianten. Standaard doet Netflix stereo (dikwijls AAC) of Dolby Digital (Plus). Dat verschil is inderdaad niet gigantisch, en te verwaarlozen als je geen stevige home cinema setup hebt.
Ik zie toch echt vier opties.Toen ik het afsloot voor 14 euro waren er iid drie met de premium versie als duurste. Het enige verschil tussen premium en ultra is de geluidskwaliteit (waarschijnlijk atmos bij de ultra?). Zeker dat je het ultra abo hebt?
Opzich logisch, veel lagere bitrate dus dataverbruik. Wel netjes.
Niet heel vreemd, in Maleisië moeten ze opboksen tegen iFlix, dat flink veel content ook gratis aanbiedt. Ook is het een belangrijke mobile-first markt en is het prijspeil er sowieso lager; Maleisië is geen rijk land dus een kleine 4 euro per maand vragen is best veel.

Het zou me verbazen als ze dit model ook in westerse landen introduceren. En als ze het al doen dan denk ik dat het max. een euro of dollar goedkoper is dan het eerstvolgende abo.
Het is natuurlijk een lucratieve commerciële strategie van Netflix, om ook op die doelgroep te mikken... Maar tegelijkertijd is er niks mis mee om mensen de keuze/mogelijkheid te geven om niet vast te zitten aan een dubbel zo duur abbo voor meerdere HD streams wanneer je dat tòch niet nodig hebt...
En een variant zonder mobiel? Is die er ook?