Ontwikkelaar uBlock Origin verwijdert Finse Easylist wegens machtsmisbruik

Raymond Hill, de ontwikkelaar van uBlock Origin, heeft de filterlijst Easylist Finland uit zijn adblocker gehaald. Degene die de lijst onderhoudt had een aantal websites geblokkeerd als politieke stellingname. Hill vindt dat dat niet de plek is voor dat soort uitingen.

De geblokkeerde websites behoren toe aan Finse vakbonden, die momenteel in een conflict verwikkeld zijn met de Finse overheid, aldus The Register. De aanvulling werd gemeld door een gebruiker, waarop Hill besloot om de filterlijst volledig te verwijderen uit zijn app. Deze update is op het moment van schrijven echter nog niet gepubliceerd op de add-on-winkels van Firefox en Chrome.

Hill reageert op de melding met de woorden 'tenzij een filterlijst duidelijk gepresenteerd wordt met een politiek standpunt innemen als primair doel, beschouw ik dit als een vertrouwensbreuk'. De standaardfilters waarmee uBlock Origin geleverd wordt, worden niet door Raymond Hill zelf onderhouden. Dat wordt gedaan door externe vrijwilligers, die door het bundelen met uBlock veel macht in handen krijgen.

Volgens The Register is de hele filterlijst inmiddels van zijn hostingplek verwijderd en ook een Facebookpagina over de filterlijst is verdwenen. De Fin die achter de lijst zit, is niet bereikbaar voor commentaar.

Onderhouders van dergelijke lijsten hebben niet alleen de macht om een politiek statement te maken. Van Adblock Plus bijvoorbeeld, een andere bekende advertentieblokkeerder, is bekend dat sommige grote adverteerders moeten betalen om op zijn 'acceptable ads'-lijst te komen, ondanks dat de advertenties reeds voldoen aan de criteria van die lijst.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

27-10-2018 • 13:04

28

Reacties (28)

28
27
18
2
0
0
Wijzig sortering
Terecht besluit van Hill lijkt me. Dit lijkt me een vorm van censuur van Easylist, het lijkt me niet dat je als ontwikkelaar je wil laten leiden door dit soort machtmisbruikende lijsten.

De gebruikers van de plugin moeten tegen dit soort misbruik beschermd worden. Goed dat Hill daar dus scherp op blijft en direct actie onderneemt.
Totdat heel simpel straks Finse bezoekers weer te veel ads gaan zien.

Dan gaan ze de lijst eerst handmatig toevoegen omdat ook de site van een vakbond niet belangrijker is dan het blocken van ads, en op den duur stappen ze over op een alternatief dat geen extra handelingen nodig heeft voor het werkt.

Gewoon om even de andere realiteit te benoemen. Ik vind dit verder de enige juiste beslissing, al had ik liever gezien in het eerste bericht dat er meteen een plan/vrijwilliger aangewezen werd om de lijst over te nemen.

[Reactie gewijzigd door Sando op 22 juli 2024 17:37]

Dan gaan ze de lijst eerst handmatig toevoegen omdat ook de site van een vakbond niet belangrijker is dan het blocken van ads
Vergis je niet, hier in Finland zijn vakbonden erg belangrijk: wat in Nederland de WW is, wordt hier meestal door de vakbonden zelf betaald. Werknemers betalen een klein percentage van hun brutoloon (ik betaal 1,2% per maand) aan de vakbond. Er zijn ook "werkloosheidbanken" waar je dat kunt regelen, maar de meeste mensen (meer dan 80%) zijn lid van een vakbond. Zonder vakbonden/werklooshedibanken is men op de staatsuitkeringen aangewezen maar die zijn erg klein (tussen de 500 en 600 euro per maand, geloof ik). Het is dus weldegelijk erg belangrijk om de website van je eigen vakbond te kunnen bereiken.
Maar wat werd er nu geblokkeerd door die lijst dan? De hele site of alleen advertenties van die sites?
De hele site werd dus geblokkeerd. Zie de screenshot door de submitter van de 'issue' in GitHub: https://imgur.com/aK37Vh9

En de vertaalde 'comment' van de maintainer van de FI EasyList op Facebook:

"As an objection to actions of trade unions.The finnish adblocking list now block sites of those unions which are joining the strike. Not all sites are there, but more are coming. They will removed after the unions start to respect the goverment again by ending these political strikes."

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 392841 op 22 juli 2024 17:37]

Totdat heel simpel straks Finse bezoekers weer te veel ads gaan zien.
Dat zal wel loslopen gok ik, dit is maar één van de vele soortgelijke lijsten in uBlock Origin, er zijn er nog veel meer die men kan gebruiken.

En anders staat er vast wel iemand op ie een nieuwe lijst maakt, waar geen censuur wordt toegepast.

Daarnaast lijkt het zien van ads me nog altijd een beter iets dan het censureren van dingen. Dan weet je namelijk helemaal niet wat je mist, en mis je wellicht belangrijke dingen omdat die niet stroken met de mening van de lijstbeheerder en daarom door hem weggecensureerd werden.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 22 juli 2024 17:37]

Dan moet er wel een vrijwilliger bekend zijn. Hill heeft geen invloed wie de lijst behoudt dat wordt door derden gedaan. Je kan dezelfde lijsten namelijk ook in Pi-Hole en andere oplossingen gebruiken.
Het enige wat Hill dus kan doen is gewoon zeggen ja dat is politiek en daar doen we niet aan mee dus is de lijst weg klaar.
En dat is precies hetgeen hij heeft gedaan. Als iemand anders de lijst mirrored en bijhoudt zonder de censuur zal die zonder problemen worden opgenomen.

Het probleem ligt ook helemaal niet bij Hill maar bij Adblocker for Finland groep op Facebook die de lijst bijhoudt.
Totdat heel simpel straks Finse bezoekers weer te veel ads gaan zien.

Dan gaan ze de lijst eerst handmatig toevoegen omdat ook de site van een vakbond niet belangrijker is dan het blocken van ads, en op den duur stappen ze over op een alternatief dat geen extra handelingen nodig heeft voor het werkt.
Maar dan is het een bewuste keuze van de gebruiker
Nu worden er automagisch de beste lijsten al gepresenteerd voor de gebruiker, met dus als gevaar dat je onwetende bent van het blokkeren.

Ga je nu de Finse lijst toevoegen, kun je je inlezen in het waarom het geen standaard is.
Totdat heel simpel straks Finse bezoekers weer te veel ads gaan zien.
Eh... nee, dat klopt niet. Er zijn een aantal land-specifieke lijsten naast de generieke lijsten. Als er geen Finse lijst meer is, wordt nog steeds de meerderheid van de ads geblokkeerd door de generieke lijsten. Daarnaast staan zelfs in de Franse en Noorse lijsten ook Finse websites.
Je kunt het ook zelf testen! Ga eens naar Chinese sites. (Er bestaat geen EasyList China.) Je zult zien dat de meeste ads gewoon geblokkeerd worden.
Handmatig toevoegen dat is een tweaker antwoord. Veel gebruikers zullen dat niet doen, klik werkt of werkt niet.
Helemaal mee eens. En blij dat sommige mensen hier inderdaad wel meteen actie op ondernemen!
Dit lijkt me een vorm van censuur van Easylist
En zo ontstaan nou fabeltjes. Uit de commit:

https://github.com/gorhil...2058734090fa5b0a6fa8fa674
"title": "FIN: Finnish Addition to Easylist"
(Vetgedrukt door mij.)

Finse toevoeging op Easylist.

Je hebt dus Easylist. En je hebt Finse toevoeging op Easylist. Dit gaat over dat laatste, en uBlock Origin de Finse toevoeging op Easylist eruit gegooid waardoor die censuur minder exposure krijgt.
Ik merk er in ieder geval niks van: beide vakbonden waar ik en mijn vrouw bij horen zijn gewoon bereikbaar... wel schandalig dat zoiets als een adblocker ongevraagd voor politieke doeleinden wordt gebruikt. :/

Het conflict waar het over gaat betreft trouwens de ontslagmogelijheden: de regering wil het voor bedrijven tot 20 medewerkers veel makkelijker maken om mensen die in vaste dienst zijn te ontslaan.
EasyList Finland (en tig andere landspecifieke EasyLists) staat niet standaard aan. Dat kan het zijn.
Gebruikte je ook specifiek de regionale Finse lijst? Standaard staan de regionale uitbreidingen niet aan.
Behoorlijk offtopic en alvast excuses daarvoor, maar u woont in Finland? Bijzonder! :D
Hoe bevalt het eigenlijk, ik heb gehoord en ervaren dat het Fins een erg moeilijke taal is.
:)

Ja, al een jaar of 9... het bevalt erg goed. Het leven is op hetzelfde niveau (en voor sommige aspecten zelfs beter) als in Nederland, maar wel een stuk rustiger (het scheelt dat Finland 8 keer groter is maar alleen maar één derde van het aantal bewoners heeft). Zeker vanwege de extra ruimte zou ik niet zo snel naar Nederland terugkeren: voor de prijs van een starterswoning in Nederland kun je hier een vrijstaande woning kopen met een aardig stuk grond, zelfs in de stad.

De taal is inderdaad pittig in het begin, maar de mensen hier zijn aardig en helpen graag, hoewel ik moet zeggen dat ik ook een voordeel heb gehad in het feit dat mijn vrouw fins is. :-)
Ja inderdaad, ik heb vrienden in Finland, o.a. in Seinäjoki en ik weet mede via hen ook dat bepaalde zaken een stuk beter zijn in hun land, bijvoorbeeld wat u zegt over de woning- en grondprijzen, het verschil schijnt erg groot te zijn.
De taal lijkt me een enorme drempel, ik ben student en ik heb pasgeleden in mijn vrije tijd een poging gedaan wat Fins te leren, maar het is me wat zeg! Ik zou het erg graag willen, emigreren lijkt me een zware uitdaging maar ook een positieve ervaring, het lijkt me een prachtig land.
Ik zou zeggen: jong en gemotiveerd genoeg om de taal vlot te kunnen leren. Gewoon doen dus. _/-\o_
Ik heb in een aantal projecten met mensen uit heel Europa gewerkt. De Finnen zijn in mijn ervaring ontzettend plezierig om mee samen te werken. Wat geregeld moet worden wordt geregeld en nog op tijd ook... Heel anders dan wat ik in Nederland meemaak.
Gewoon in Österbotten gaan wonen, dat Zweedse dialect aldaar ligt een stuk dichter bij Duits / Nederlands dan wat ze in Zweden spreken ;-)
wel schandalig dat zoiets als een adblocker ongevraagd voor politieke doeleinden wordt gebruikt.
De adblocker gebruikt de lijst, niet andersom, het is een keuze om de betreffende lijst te gebruiken. En die keuze is nu aangepast.
tenzij een filterlijst duidelijk gepresenteerd wordt met een politiek standpunt innemen als primair doel, beschouw ik dit als een vertrouwensbreuk
Netjes van 'm. Het is al erg genoeg dat diverse overheden onwelgevallige sites blokkeren. Niemand zit te wachten op nog meer vormen van censuur door dit soort privé "initiatieven".
Helemaal mee eens. Als iemand een lijst op wil zetten met specifiek een politiek doel moeten ze dat vooral doen, maar als je een lijst onderhoudt die gewoon ads blokkeert in het algemeen dan kan je niet zomaar stiekem je politieke tegenstanders gaan censureren.
Prima. Ads zijn ads en neutraal; content censureren op basis van onwelgevallige inhoud doe je maar elders.

[Reactie gewijzigd door michelr op 22 juli 2024 17:37]

Heb je 't nou over die meerderheid die staakt, of de minderheid die dat niet bevalt? :z
..of is het een Fins woord dat iets anders betekent ? Hagelslag ? Golfslagbad ?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.