Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Huawei brengt MateBook-laptops in Nederland uit - update

De Chinese fabrikant Huawei brengt zijn MateBook-serie van laptops uit op de Nederlandse markt. Het bedrijf start de verkoop van de MateBook X Pro- en Matebook D-modellen, met verschillende schermformaten.

Huawei kondigde begin 2016 zijn eerste MateBook-model aan en na deze tablet, verschenen er begin 2017 laptops in de serie, maar nog niet op de Nederlandse markt. Huawei maakt nu bekend dat Nederlandse winkels drie modellen in de MateBook-serie gaan verkopen.

Het gaat ten eerste om de MateBook X Pro. Dit is een 14,6mm dikke laptop met aanraakgevoelig 13,9"-scherm van 3000x2000 pixels en maximale schermhelderheid van 450cd/m². In de smalle schermranden was geen plek voor de camera: die is in het toetsenbord verwerkt en kan omhoog geschoven worden. Huawei voorziet de laptop van een Core i7-8550U-processor en GeForce MX150 met 2GB gddr5. Er is verder 16GB lpddr3 en een pci-e-ssd van 512GB. De usb-c-poort ondersteunt Thunderbolt 3.

Daarnaast verschijnen twee MateBook D-modellen: een met 14"-scherm en een met 15,6"-scherm. De MateBook D 14 heeft een schermresolutie van 1920x1080 pixels en een metalen behuizing met dikte van 15,8mm en gewicht van 1,47 kilogram. De 60B-uitvoering van dit model levert de fabrikant met een Core i7-8550U-processor en GeForce MX150. Een 50B-variant moet het met een i5-8250U processor doen. Verder is er 8GB lpddr3 en een ssd van 256GB.

De 15,6"-MateBook D is met een dikte van 16,9mm en gewicht van 1,9 kilogram een stuk forser. Dit model heeft ook een ips-scherm met fullhd-resolutie en wordt met een Intel i5-8250U processor geleverd. Er is 8GB ddr4 en een ssd van 256GB aanwezig.

Huawei Nederland laat weten dat de MateBook X Pro een adviesprijs van 1899 euro krijgt, de Matebook D 14 met Core i7 1149 euro gaat kosten en de MateBook D 14 met Core i5 1049 euro. De MateBook D met 15,6"-scherm komt voor 949 euro op de markt.

Update, 14.45: Huawei meldt dat de MateBooks in het vierde kwartaal op de Belgische markt komen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

24-08-2018 • 13:04

174 Linkedin Google+

Reacties (174)

Wijzig sortering
Shit, qua specs en design zou ik hem wel willen kopen, nog maar afwachten op reviews en de eerste kinderziektes. Ben nog wel wat sceptisch om bij dit bedrijf een laptop te kopen.
Shit, qua specs en design zou ik hem wel willen kopen, nog maar afwachten op reviews en de eerste kinderziektes. Ben nog wel wat sceptisch om bij dit bedrijf een laptop te kopen.
Is al bijna 6 maanden te koop in de US, er zijn zeer veel reviews te vinden:
https://www.theverge.com/...laptop-review-specs-price

kinderziektes bedragen(in sommige modellen):
- Ratelend touchpad zie hier oplossing
- Dode pixel(zeer zelden)

Over het algemeen een vrij solide laptop, het interessante is dat de adviesprijs in de US 1500 USD bedraagt een pak lager als hier dus en je kunt daar ook voor 300USD minder een versie met onboard graphics i5 processor en 256gb ssd/ 8gb ram kopen wat voor de meeste mensen meer als genoeg is.

[Reactie gewijzigd door izzet3838 op 24 augustus 2018 14:49]

Ah thanks, had nog niet gevonden.

EDIT: ah VAT is anders voor deze, dan voor 1250 eu klaar ofz

[Reactie gewijzigd door Emin3m op 24 augustus 2018 14:48]

Ah thanks, had nog niet gevonden.

EDIT: ah VAT is anders voor deze, dan voor 1250 eu klaar ofz
Hier op Tweakers zijn er verschillende mensen die hem al geïmporteerd hebben / proberen te importeren, moest je geïnteresseerd zijn kun je hier terecht.
Waarom zou je het importeren?

Als je vervolgens garantie nodig hebt moet je het weer terugsturen.

En ga altijd er vanuit dat je garantie nodig zult hebben.

Het is toch niet zo dat er niks vergelijkbaars te koop is?
Het is toch niet zo dat er niks vergelijkbaars te koop is?
-Een windows laptop van 14 inch met 13 inch formaat.
-3k touchscreen met 100%srgb en 97%?? adobe color coverage.
-groot prescision touchpad.
-quad speakers.
-thunderbolt 3 EN FULL size usb
-opladen via type c
-sherm openbaar met 1 hand.
-vervangbare accu,ssd
-zeer degelijke bouwkwaliteit, mors bestendig toetsenbord
-...

je hebt gelijk er zijn veel vergelijkbare producten te koop

Het enige vergelijkbare dat er in mij opkomt is de dell xps 9370, maar die heeft dan weer problemen met coil whine, is niet te openen met 1 hand en heeft een mindere bouw en -speaker kwaliteit.

[Reactie gewijzigd door izzet3838 op 24 augustus 2018 15:57]

Lenovo X1 carbon voldoet ook aan al je punten, is zelfs een pak lichter, maar ook duurder met prima garantie.
Net als bij de telefoons staan ze gewoon aan de top qua hardware. Alleen de software was bij telefoons weleens een discussiepunt, maar hier draait een bijna lege Windows 10 op, dus dat probleem is er niet.
Blijft jammer dat er geen netwerkpoort in zit.
Meh, ik heb zelf de Dell XPS 15 en alhoewel ik het sentiment deelde, heb ik nu zowel op mijn werk als thuis als bij mijn vrienden nu een usb naar netwerk adapter liggen. En zeer dunne machine is imho het inleveren van de netwerkpoort waard.
Een premium notebook beschikt vaak over premium draadloos netwerk zoals 4x4 MIMO WiFi. Dat werk veel beter dan die goedkope dingen met 2 antennes of zelfs 1 antenne. Dan begint het toch echt een beetje ouderwets te voelen om je "portable computer" bedraad aan te sluiten.
Dan moet je router dat ook wel ondersteunen, denk niet dat de gemiddelde consument die in huis heeft..
Als iemand 1500 euro uitgeeft om een premium laptop in huis te halen dan kan daar best een beetje geld bij voor een router / access point met fatsoenlijke MIMO ondersteuning. Ik begrijp mensen niet die er van uitgaan dat draadloos internet in huis het probleem is van hun internet access provider. Het is algemeen bekend dat de provider het draadje levert en daarbij een doosje met doorgaans waardeloos WIFI.
Tegenwoordig is de wifi best prima, maar het doosje waardeloos.

Vorige week nog ergens een 600mbit consumenten glas aansluiting laten installeren, en zowel up als down haalde ik volgens speedtest.net via wifi 600/600. Reden dat ik via wifi moest testen was overigens dat ik de USB c naar USB A adapter vergeten was op een 2017 MBP.

daarentegen als je heel even veel verkeer over dat ding laat gaan, of 20 computers erop aansluit (bekabeld danwel draadloos) dan crasht ie en komt er niks meer door, en mag je 'm rebooten. Paar keer meegemaakt tijdens het testen.

Reden genoeg om dat ding nu gebridged te hebben en er een mikrotik achter gehangen te hebben voor het routeren en DHCP, met voor de verbinding unifi hardware (24p switch en een AP AC Pro). Werkt zonder problemen, maar had wel een (kleine) extra investering nodig.

Dit is overigens voor een kantooromgeving, dus budget was ook niet zo'n groot issue. Binnenkort komt er nog een 2e lijn bij 600mbps symmetrisch en 2 48p unfi switches en 5 AC AP Pro access points, die hangen nog in het oude kantoor maar verhuizen mee.
Dat ook nog eens een keer, maar ik kan begrijpen dat in sommige situaties een tweaker zijn netwerk poort nodig heeft.
Inmiddels zit ik op locaties waar de wifi vaak overbelast is en is een netwerkkabeltje best lekker als je net bezig bent met een wijziging in je infrastructuur.
Los van het draagbare (wat voor mij niet veel boeit, ik draag 'm in m'n rugzak en loop er niet vaak mee zo), wat is er fijner aan een dunnere laptop? Of is dat het enige?
gewicht? mobiliteit? ergonomie?
Dikte zegt weinig over gewicht en ergonomie. Sterker nog, voor je polsen is het beter als de achterkant wat dikker is, dan past er nog prima nog een netwerk poort in een dik scharnier. Qua mobiliteit maakt die paar mm aan één zijde echt niet zoveel uit..

In de praktijk maak ik mij drukker over minder performance met WiFi, daarom gebruik ik altijd een docking(lost óók ergonomie op). Dus ook eigen lijkt geen geen UTP poort nodig :)
Dikte zegt weinig over gewicht en ergonomie. Sterker nog, voor je polsen is het beter als de achterkant wat dikker is, dan past er nog prima nog een netwerk poort in een dik scharnier. Qua mobiliteit maakt die paar mm aan één zijde echt niet zoveel uit..

In de praktijk maak ik mij drukker over minder performance met WiFi, daarom gebruik ik altijd een docking(lost óók ergonomie op). Dus ook eigen lijkt geen geen UTP poort nodig :)
Ik weet niet of het voor je polsen beter is. De uitklapbare pootjes op een normaal toetsenbord zitten er niet voor de ergonomie. Ze kantelen het toetsenbord naar de gebruiker zodat de letters beter te lezen zijn.

Ik had zo'n ergonomische Microsoft keyboard. Die kon je zelf zo instellen dat ie een beetje naar achter helt. De letters zie je dan niet meer. Dus werkt enkel goed als je blind tikt.
Makkelijker in gebruik, een hoge laptop veroorzaakt bij mij pijn in mijn polsen. Daarbij is het zakelijk een stuk makkelijk aangezien je vergadering, vergadering uit moet. En aesthetics al is dat meer een persoonlijk dingetje maar toch.
Heb zelf ook een XPS 15 en deel je mening, zeker in combinatie met het dock waar hij 95% van de tijd inhangt. Op locatie heb ik dan mijn netwerk dongle. Voor mij werkt het goed.
Ik ben het daar niet mee eens. Een netwerkpoort past al in laptops van 18 mm dikte. Bij de dunste laptop uit het artikel hierboven bespaar je zo'n 3 mm. Naar mijn gevoel is dat te weinig om het inleveren van de netwerkpoort te compenseren. Daar komt nog bij dat hoe dunner je laptop, hoe moeilijker het wordt om de warmte binnenin af te voeren. Dan verlies je dus je netwerkpoort en je krijgt er nog mogelijke hitteproblemen bij. Voor mij redenen genoeg om deze toestellen links te laten liggen.
Wanneer heb je voor het laatst een netwerkpoort gebruikt dan op een laptop?
Sinds 5ghz wifi een beetje commonplace is trekt ik rustig 200 megabit lokaal wat ook het dak is van mijn internet verbinding en heb ik nooit meer de behoefte gevoeld om er een kabel in te prikken.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 24 augustus 2018 14:20]

Als je wat GB wil uitwisselen met je NAS is een bedrade aansluiting toch effe sneller ;-)
Wanneer heb je voor het laatst een netwerkpoort gebruikt dan op een laptop?
Sinds 5ghz wifi een beetje commonplace is trekt ik rustig 200 megabit lokaal wat ook het dak is van mijn internet verbinding en heb ik nooit meer de behoefte gevoeld om er een kabel in te prikken.
trek ook tegen de 200mbps(maximum in abo) met 5ghz, maar sommigen hebben het nodig ivm werk.
Zelf heb ik een surface laptop en wij hebben ethernet nodig om de bestanden in te dienen na de examens op school(hogeschool pxl) omdat er ivm fraude dan geen wifi beschikbaar is.

Zelf heb ik voor €15 een adaptertje aangeschaft op amazon met nog eens 3 usb 3 poorten omdat ik er maar eentje heb, mij stoort het niet omdat ik het enkel tijdens de examens nodig heb maar ik kan begrijpen dat er mensen zijb die het dagelijks nodig hebben. maar die moeten dan volgens mij gewoon kijken voor een iets dikkere laptop.
Als er nou een iets competenter videochippie in had gezeten, iets met Vega/Kaby Lake G ofzo, dan was het een duidelijke winnaar geweest.
Dat wordt veel te warm voor zo'n dunne laptop.
De Dell XPS 15 2in1 kan het ook, zo ook de HP Spectre. Als die het al kunnen, dan deze ongetwijfeld ook. Zowel de Spectre als Dell zijn iets dikker vanwege het feit dat ze convertibles zijn.

Ja, deze Huawei is iets dunner nog dan de normale XPS en Spectre, maar een Kaby Lake G is best wel dun te bouwen en met de juiste configuratie hoeft 'ie echt niet veel warmer te worden dan een MX150.

Bedenk dat een macbook pro met Radeon Pro 560x trager is dan de Vega M GL GPU en die past ook in de macbook pro die bijna net zo dun is als deze. Een Kaby Lake G is ook nog eens een stukje efficiënter (betere chip, HMB2) dan de combinatie die Apple heeft gekozen. Moet dus gewoon mogelijk zijn.

Sinds Intel in de laatste paar drivers het power management tussen de CPU en GPU zeer goed geoptimaliseerd heeft, is de Spectre namelijk ook niet zo'n heethoofd meer, terwijl 'ie wel serieus snel is omdat de CPU veel meer TDP kan pakken, omdat 'ie het deelt met de GPU die op dezelfde package zit.

Een i7-8550U is beduidend trager dan een Kaby Lake G, want de Kaby Lake G kan z'n TDP verder verhogen omdat 'ie 't afsnoept van de GPU als die niet zo in gebruik is.
Ik hoop dat je begrijpt dat er met deze formaten 'bijna net zo dun' niet helemaal meer werkt ;)

Als een laptop 30 mm dik is de ander is 31 mm, ja heb je nog speel ruimte. Maar als je een laptop hebt 16 mm en een andere laptop van 17 mm dan heb je eigenlijk vrij weinig tot geen speelruimte meer over.

Zelfde geldt voor temperaturen, de Vega M GL GPU kan tot 65W opslurpen en de MX150 doet 30W in de snelste variant. Dat is dus een enorm verschil en ja het is te overbruggen, maar er is een verschil tussen de R&D kosten die andere fabrikanten hebben (Apple?) en Huawei en de winstmarges die zij pakken op de laptops.

Wil je perse een snellere GPU, dan koop je de HP of de Apple? In deze prijsklasse is er weinig mis met deze specs.
Je hebt het fout qua verbruik. De Kaby Lake G kan tot maximaal 65W slurpen genereren, maar in laptops staat 'ie vaak op rond de 55W. Let op, dat is de TDP van de CPU en de GPU samen.

De MX150 kan 30W verbruiken genereren. De i7-8550U kan 15W tot 25W verbruiken genereren afhankelijk van de configuratie. Tel dat bij elkaar op en je zit op een 45W-55W. Daarbij is het videogeheugen van de MX150 nog niet meegerekend. Dat is maar een paar W, maar het is er wel.

Maar als de MX150 niet nodig is, dan kan de CPU er niet voor kiezen om lekker het overige "TDP" te gebruiken van de MX150. En dat is bij de Kaby Lake G dus wél zo. Dat maakt Kaby Lake G zo interessant. Daarbij is de Vega M GL héééél veel sneller dan je MX150 en zit er op hetzelfde package nog eens 4GB HMB2, wat ook lekker gaat met die Vega chip.

Het verschil is dus helemaal niet enorm, het verschil is juist héél klein.

edit: TDP is natuurlijk niet verbruik maar het genereren van warmte in dit geval.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 25 augustus 2018 10:46]

TDP heeft niet direct met verbruik te maken, het gaat dan om Thermal Design Power. Dus niet om verbruik, maar om warmte :)
Verbruik en warmte staan in directe relatie tot elkaar.
Ja, maar een TPD is een ontwerpquotum die iets zegt over de warmteafgifte van een processor bij een gemiddeld gebruik. Een theoretische rekenwaarde dus omhuld met allerlei randvoorwaarden. TPD is op zijn best indicatief. Een processor met een TDP van 65W is warmer dan die met een TPD van 45W, veel verder kom je niet.

De relatie tussen TDP en het verbruik en warmte afgifte op een bepaald moment laat zich dus ...... moeilijk beschrijven. Er wordt hierboven lustig met TDP's heen en weer geschoven alsof het emissierechten zijn. Uit de TDP's afleiden of het voor de totale koeling van een laptop profijtelijk is om een CPU met IGP te gebruiken in plaats van een losse CPU en GPU is alleen afgaande op TDP waarden niet te bepalen. Gebruik van een IGP kan ook weer een ongewenst effect hebben omdat veel warmte op een punt wordt gegenereerd. Warmte opwekken op meer dan een punt in het apparaat (distributie van warmte) kan een strategie zijn. Of Huawei dit allemaal zo bewust heeft meegenomen zou ik zo niet kunnen zeggen.

[Reactie gewijzigd door teacup op 25 augustus 2018 17:32]

Gegenereerde warmte en verbruik zijn zo goed als equivalent. TDP is inderdaad een soort “toelaatbare warmte”, dus nog een ander concept.
Nou, vaak zie je unified heatpipe structures voor GPU & CPU. In dat soort gevallen kan het dus wél en kan de CPU de overtollige afkoelcapaciteit inzetten om sneller te draaien in theorie.
Ja, maar dus niet in de praktijk, want de CPU weet niet wanneer de GPU stilstaat en dat regelen is nogal een dingetje. Daarom is voor de Kaby Lake G dus die interconnect ingezet tussen GPU/CPU, zodat het gezamenlijk TDP gewoon geregeld kan worden.

Kaby Lake G is dus de uitwerking van wat je zelf beschrijft. Daarom is het ook zo zonde dat hier een MX150 in zit en niet gewoon een Kaby Lake G.
Ik ben geen expert en trek je verhaal zeker niet in twijfel maar wat ik wél weet van koeling en unified cooling is dat de processor op basis van de temperatuur zichzelf throttled of juist niet.

Er is dus een 1:1 relatie tussen processor prestatie en temperatuur.
Er is ook een 1:1 relatie tussen een zwaardere koelsetup (voor cpu én voor GPU) waarbij alleen de CPU (en built-in-gpu*) belast wordt.

Als de MX150 dus uitgezet wordt dan heb je méér koelcapaciteit beschikbaar en zal de temperatuur van de CPU dus dalen tov gelijktijdig gebruik. De CPU zal dus performanter zijn aangezien hij niet gethrottled wordt (of iig minder).
Die XPS, Specre's en al die andere mega dunne perfomance laptops (hoi Apple) hebben met thermal throttling dan ook best wel een issue zo links en rechts.
Dat zijn foutmarges die blijkbaar normaal gevonden moeten worden maar het is wel een factor als je zo'n ding koopt om er ook daadwerkelijk workstation achtige taken op te doen.
Thermal throttling is geen issue, maar een feature. Je krijgt ontzettend veel performance in korte tijd terug, en voor de wat langer durende taken heb je gewoon een uitstekend presterende CPU die even niet op z'n uiterste draait. Dat maakt 'm helemaal niet traag. De performance van een Spectre of Dell met Vega chip is héél stabiel, maar als je een spel speelt voor een uurtje, dan is dat even geen 4ghz.

Als je zo'n ding koopt om er workstation-achtige taken op te doen, ben je eerlijkgezegd ontzettend dom bezig. Daar zijn andere laptops voor, die net wat dikker zijn. Dit zijn portable apparaten waar je (in het geval van een Kaby Lake G) ook leuk een spelletje op kunt spelen. Wil je workstation-achtige werkzaamheden, dan ga je naar een HP Zbook, maar niet naar dit soort apparaten.

Dit soort apparaten zijn er om zo snel mogelijk te zijn, binnen de beperkingen van het design. Je krijgt dus een mooie, luxe laptop. Maar niet de aller aller snelste. Logisch toch eigenlijk. Sneller is altijd minder portable dan dit. Het enige dat mij tegenstaat is dat ze te snel kiezen voor troep als een MX150. Laat die dan weg of gebruik een Kaby Lake G. Een MX150 is het nou net niet.
Grappig ding, perceptie.
Jij noemt het een feature, ik noem het een designprobleem.
Ik zie letterlijk het nut niet van zo'n mega CPU die door problemen met het afvoeren van hitte gewoon niet ten volste benut kan worden. Zeker niet als je zoals Apple nu heeft dan een machine krijgt die bij een beetje vuur aan de schenen gewoon minder presteert dan de voorgaande generatie.
Stop er dan gewoon een tragere CPU in.
Nergens wordt je bij het kopen van zo'n laptop adequaat duidelijk gemaakt dat je minder van dat ding moet verwachten dan de specificaties impliceren omdat ze hem plat hebben gemaakt.

Zelfs ik als ICT'er kwam daar pas achter toen ik me in dat fenomeen ging verdiepen, jij doet alsof dat vezelfsprekend gevonden moet worden.
Vind ik toch raar.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 24 augustus 2018 14:31]

Omdat een tragere CPU mij niet de burst performance kan geven die zo ontzettend helpt. Overigens bij het aankopen van zo'n laptop staan er helemaal geen performance specificaties, alleen de hardware die erin zit.

Je kunt wel de volle performance benutten van je CPU, alleen niet 24/7. Maar de meeste taken duren ook geen 24/7, dus is zo'n CPU die zo'n burst aan performance kan leveren heel handig. Een tragere CPU kan best, maar dan is die altijd traag, en dan net zo traag als en throttled CPUtje. Nou, doe mij dan maar die burst af en toe, dat merk ik wel duidelijk.
Het is duidelijk een feature die jij niet gebruikt :p

ik vind het best fijn dat ik zo nu en dan wat extra performance krijg op het moment dat ik ze nodig heb (excel of zoiets). Voor de rest heb ik een lightweigt, kleine stille laptop.


ergo: (het doelpubliek van dit soort toestellen draait zijn CPU niet continue tegen de 100%)

[Reactie gewijzigd door Yalopa op 24 augustus 2018 14:41]

Zeker niet als je zoals Apple nu heeft dan een machine krijgt die bij een beetje vuur aan de schenen gewoon minder presteert dan de voorgaande generatie.
Dit was een configuratiefout die ondertussen opgelost is. Door een foute instelling werd er niet zozeer gethrottled als aan de noodrem getrokken.
Ik zie letterlijk het nut niet van zo'n mega CPU die door problemen met het afvoeren van hitte gewoon niet ten volste benut kan worden.
Jij hebt liever een auto die afgeknepen is op 130 km/h dan een auto die normaliter 130 rijdt maar voor een inhaalactie even kort 160 kan ?

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 24 augustus 2018 16:40]

Ik denk niet dat je er mee weg komt stilletjes beperkingen in zo'n auto te hebben omdat hij een bepaalde vorm heeft als ze daar bij de verkoop niet zeer expliciet over zijn.
Als ze een motor in zo'n auto steken die omwille van specificaties een bepaalde prestatieverwachting met zich meebrengt waar ze ook nog cijfermatig mee adverteren komt je er echt niet mee weg dat dat ding door een ontwerpkeuze na een beetje werken gewoon cilinders gaat afschalen om niet te warm te worden.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 27 augustus 2018 10:41]

Ik denk niet dat je er mee weg komt stilletjes beperkingen in zo'n auto te hebben omdat hij een bepaalde vorm heeft als ze daar bij de verkoop niet zeer expliciet over zijn.
Dat zijn ze toch ook ? Er staat overal netjes bij wat de base frequency is en wat de turbo-boos frequentie is.
Je info over Apple’s 6-core Macbook Pro klopt inmiddels niet meer (die is sinds een software update wel degelijk een stuk sneller “dan de vorige generatie”).

Los daarvan is een apparaat altijd een kwestie van compromissen. Jij noemt throttling een design probleem, maar ik kan evengoed argumenteren dat een laptop van 3cm dik ook een design probleem heeft.

Alles hangt af van je doel. Als je maximum sustained performance wil zal een ultradunne/lichte laptop niet zo goed presteren als een dikkere laptop. Als je maximum portability wil zal je wellicht moeten genoegen nemen met een zekere impact op sustained performance.

Sowieso is aannames maken over performance alleen op basis van cpu-specs nogal beperkt.
Sowieso is aannames maken over performance alleen op basis van cpu-specs nogal beperkt.
Dit vind ik dus onzin, als ze er een x-cpu in steken mag je gewoon van benchmarks uit gaan, daar lijkt me niets onredelijk aan. Nergens roepen ze expliciet dat dit haken en ogen heeft vanwege de formfactor van de laptop.
En waar leg je bij die performance hits de grens? Wanneer is het wel een probleem? Wanneer is dat ding gewoon defect/niet adequaat? Wanneer is zo'n ding eigenlijk een ultrabook en dus wanneer moet je beperkingen verwachten in prestaties?

Het is allemaal veel te vaag.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 27 augustus 2018 10:48]

“Waar leg je de grens”: inderdaad, het is niet zwart-wit. Een benchmark is een momentopname binnen een bepaalde context. Verschillende benchmarks geven verschillende momentopnames binnen een bepaalde context. Als je denkt dat de performance van een apparaat tot één cijfertje herleid kan worden, dan heb je een wel heel simplistische kijk op deze zaken..
Als je denkt dat de performance van een apparaat tot één cijfertje herleid kan worden, dan hen je een wel heel simplistische kijk op deze zaken..
Volgens mij doe ik dit helemaal nergens dus ik weet niet waar je naartoe wil met dit verhaal.
thermal throttling in gamelaptops is ook zeker een feature. Het zou maar wat zijn als je een ferarri koopt, waar je maar 10 seconden mee voluit mag rijden omdat de motor anders overhit raakt.
We hebben het hier in geen enkel geval over game laptops, maar over de dunste laptops op de markt. Dat is totaal niet te vergelijken. Je verwacht van een Bentley wel redelijke performance, maar geen Ferrari performance. Dat is hier ook aan de hand. Daarbij draaien auto's helemaal niet 24/7 op vol vermogen, maar wisselt het daar ook continu. Je moet toch remmen voor je bochtjes. Ook in een Ferrari. Dan heb ik liever dat ie snel accelereert, dan een hoge topsnelheid aan kan houden. Hey, dat lijkt wel op wat deze cpu doet, snel accelereren en niet continu op 8000rpm kunnen lopen. Red je met je Ferrari ook niet namelijk. Langer dan 10 seconden op maximale toeren is ook een goede manier om je motor op te blazen. Dus eigenlijk is je voorbeeld wel goed, maar niet voor ie eigen punt.

Overigens, juist in spellen heb je nooit 100% van de tijd 100% van de performance nodig. Dus je ziet daar ook technieken als Radeon chill opkomen. Daarom doen de Spectre en xps 2in1 met vega het ook vrij goed als je langere tijd een spelletje speelt. Op maximale clock gaat dat niet worden, maar snel zijn ze zeker. Daar komt bij dat de gpu niet zo throttled.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 24 augustus 2018 15:49]

Dunste laptop of niet thermal throttling betekent dat je cpu te heet word voor de chassis wat niet mag gebeuren omdat een bedrijf R&D Investeert in een product wat ze met de productprijs terug proberen te winnen.
Een dell xps15 is dan ook 15" ipv 13"...
Vergelijk het met dell xps13 en deze matebook x pro loopt er toertjes rond...

In een 15" behuizing kan je nu eenmaal veel meer kwijt, maar als nadeel is het natuurlijk zwaarder en minder mobiel.
De XPS lijn staat ook bekend om zijn thottling, hij word zonder zelf met koelpasta etc te gaan klooien ook te warm.. Hij houd het maar paar minuten vol op volle toeren.

Ik heb alle capriolen uitgehaald en ding thottled nog steeds ;(

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 24 augustus 2018 13:46]

Ik snap al dat ophef over de XPS 15 niet. Heb de nieuwe met i7-8750H en mijne werkt perfect.

De 8750H is een 45W TDP (Configurable TDP-down 35W).

Raad eens hoeveel mijn XPS hem kan laten pompen, non-stop, zonder undervolt of geklooi met koelpasta? 56W! Ruim boven de 45W waar hij voor gemaakt is, zelfs op de batterij! Alleen als de GPU aan gaat, gaat de accu throttlen, er zit een limiet rond de 70W op de accu (logisch, anders gaat je accu binnen enkele maanden kapot).

Als ik de adapter aansluit dan gaat hij zelfs korte tijd (28 sec) de 56W power limit overschrijden naar 78W!! Mijn XPS 15 heeft undervolt op -175mV en haalt hij consistent ~4.0GHz, zonder undervolt komt hij rond de 3.5GHz (verschilt een beetje).

Al dat gezeur over de koeling van de XPS snap ik dus totaal niet, realiseren mensen niet dat als je 78W in een 35/45W cpu pompt, dat hij 90C+ bereikt ??
Ook de behuizing wordt loeiheet.
Dat is lang niet zo bij iedere laptop die INTERN 90c wordt
Je snapt mijn punt niet. Hij wordt 90C OMDAT de vermogen dissipatie 2x zoveel is als waarvoor de CPU gemaakt is. Als ik de snelheid begrens naar 3GHz is het verbruik rond de 45W en komt hij niet (veel) hoger dan 70C.
Om even wat begripsverwarring in de discussie in dit topic over het begrip Thermal Design power te ondervangen hieronder de aanhef van TPD wiki:
The thermal design power (TDP), sometimes called thermal design point, is the maximum amount of heat generated by a computer chip or component (often the CPU or GPU) that the cooling system in a computer is designed to dissipate under any workload.

The TDP is typically not the largest amount of heat the CPU could ever generate (peak power), such as by running a power virus, but rather the maximum amount of heat that it would generate when running "real applications". This ensures the computer will be able to handle essentially all applications without exceeding its thermal envelope, or requiring a cooling system for the maximum theoretical power (which would cost more but in favor of extra headroom for processing power).[1]

Some sources state that the peak power for a microprocessor is usually 1.5 times the TDP rating.[2] However, the TDP is a conventional figure while its measurement methodology has been the subject of controversy. In particular, until around 2006 AMD used to report the maximum power draw of its processors as TDP, but Intel changed this practice with the introduction of its Conroe family of processors.
Dat TDP is bij Intel dus meer een thermisch ontwerpprofiel van een processor, een warmte afgifte quotum. De ontwerpers beogen dat de processor bij normaal gebruik 45W aan warmte produceert. De verwarring is mogelijk ontstaan omdat AMD eerst het verbruikte vermogen als TPD-waarde aanmerkte. Dit warmtevermogen, dat door het TDP wordt gequoteerd, heeft natuurlijk een losse relatie met het verbruik van een processor, het een wordt meer als het andere meer wordt, maar daar houdt het wel op. In de quote kan je ook zien dat het normaal is als het verbruikte vermogen hoger is als dit warmtevermogen (anders zou het een wel heel inefficiënte processor zijn, als het volledige verbruik verloren gaat aan warmteopwekking). Wat je beschrijft is dus business als usual. Je leest een verbruik, en een piekverbruik die zich beiden boven de waarde van je TDP-quotum bevinden.

Voor een gebruiker is een TDP van een processor eigenlijk alleen indicatief of ze "warm" of " minder warm" zal zijn in een mobiel apparaat. Waar is die 45W aan warmteoutput eigenlijk mee te vergelijken? Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je de klassieke gloeilampen nog hebt gekend, een 60W lamp zette maar zo'n 6W om in licht, en de rest in warmte. 54W is nog wel een tikje meer dan de hier genoemde 45W, maar zo'n lamp grijp je niet vast als hij brandt. Die lamp maak je dus plat en die prop je in een platte laptopbehuizing.

Met je laatste zin kan ik het dan ook helemaal eens zijn. Voor een platte laptop is de koeling van een CPU of GPU een kunststukje, dat in de meeste gevallen uitmondt in een ultimatum. Een facet aan dat ultimatum is die CPU temperatuur die je noemt. Een temperatuur die een enthousiasteling in zijn getunede desktop niet zou accepteren. En natuurlijk is die 90 graden nog onder de toegestane 100 graden, maar wringen doet natuurlijk wel een beetje.

[Reactie gewijzigd door teacup op 25 augustus 2018 17:31]

Ik heb elektrotechniek gestudeerd en ontwerp zelf printplaten met vergelijkbare regelsystemen, je hoeft TDP niet voor mij te uit te leggen :) (misschien handig voor andere lezers)

Mijn punt is, de CPU genereert VEEL meer warmte dan de 35/45W TDP die intel aanraad, namelijk 78W voor 28sec en dan non-stop 56W (+ evt GPU verbruik, zelfde heatsink).
Dat hij dan 90C+ wordt is dan ook logisch, als je de CPU begrensd op 3GHz dan zit hij rond de 45W en 70C.

[Reactie gewijzigd door mohf op 25 augustus 2018 04:55]

Ik heb elektrotechniek gestudeerd en ontwerp zelf printplaten
Dan heb ik niet de illusie dat ik je nog wat nieuws vertel ;). De informatie in je eerste post vond ik wel interessant, en dat deed mijn reactie onder jouw post terecht komen.

Als ik je goed begrijp zijn de vermogens die je noemt van het verbruik. Ik neem tenminste aan dat je niet een of ander listig systeem hebt waarmee de warmteafgifte is te meten. Ondanks dit zijn die vermogens best hoog. Al liggen ze nog wel in lijn met de factor 1.5 ten opzichte van de TDP die de wiki noemt. Maar zelfs dan is 78 Watt best hoog, zelf als is het processor er ruik en is de warmteafgifte hiervan maar een gedeelte. Het benadrukt eigenlijk vooral dat de TDP een theoretische rekengrootheid is die eigenlijk is losgezongen van de alledaagse gebruikswerkelijkheid. Misschien heeft het begrip TDP wat onderhoud nodig. Ze geeft te makkelijk aanleiding voor een verkeerd verwachtingspatroon.

[Reactie gewijzigd door teacup op 25 augustus 2018 17:30]

Als je 78W verbruikt, dan warmt het systeem op met 78W, maar de heat sink heeft een bepaalde thermische massa. Het duurt x minuten voordat de heatsink (+ moederbord, behuizing enzo) opwarmt. Dell heeft gekozen voor 28 sec (die aanpasbaar is), dit zou de tijd zijn om de heatsink op te warmen. Ook al geeft de 'die' al gauw 95C aan, de heatsink is dan echt niet zo warm, via AIDA64 kan je de verschillende sensoren zien. Uiteindelijk wordt er non-stop 56W in de heatsink gepompt, mijn punt is dus dat de XPS 15 de CPU meer vermogen (56W non-stop) levert dan wat Intel aanraad. Dit staat trouwens geheel los van undervolt.

PS: volgens mij bedoel je met TPD, TDP (Thermal Design Power) ;)
PS: volgens mij bedoel je met TPD, TDP (Thermal Design Power)
Yep, gelijk, TPD is technische productdocumentatie, ander domein, zit blijkbaar nogal vooraan in mijn hoofd. Ik lijk wel consequent te zijn geweest. Verander het wel, anders wordt het een rookgordijn.

Ben het trouwens niet helemaal met je eens dat de volledig toegevoerde energie wordt omgezet in thermische energie. Een heel groot deel van het vermogen gaat op aan thermische dissipatie, maar niet alles.

[Reactie gewijzigd door teacup op 25 augustus 2018 17:33]

Gaat ook op voor alle vergelijkbare laptops. De Spectre was er iets beter in, maar ook die gaat op een gegeven moment throttlen.

Maar, ook throttled is 'ie alsnog behoorlijk snel. De continu performance is echt wel goed. Hij blijft ook sneller dan de nieuwe macbook, ook na de softwarefix van apple. Oké, de CPU draait niet op 4ghz meer, maar boven de 3 blijft 'ie meestal wel hangen. Een beetje throttling, zeker met al dat Turbo gedoe van Intel is helemaal zo raar niet.

Als je serieus denkt dat je een laptop zoals dat altijd op maximale turbo clock kan laten draaien, heb je het niet helemaal begrepen :+
Dat zeg ik dus ook niet.

Mijnes haakt helft van de tijd op 0.8Ghz. Heb m zelfs al geundervolt, koelpasta vervangen en koelpads op stroom regulators.

Ik ben met tegenzin terug gestapt op de mac :Y)

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 24 augustus 2018 14:20]

Dan is je apparaat gewoon defect. Had je 'm kunnen laten vervangen. Shit happens, ook macs gaan kapot.
ja dat klopt en Dell is na 4 weken geweest maar was volgens hun normaal... M.A.W. laatste x Dell.

Enige punt was dat ik probeerde te maken, dat het bekend is bij XPS dat ze extreem throttlen in vergelijking met andere laptops zoals Macs etc en dat is vrij bekend...

https://www.google.nl/sea...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Moet er ook bij zeggen dat ik gemiddeld 10 Docker containers heb draaien etc, dus 'jip en janneke' gebruik val ik ook niet echt onder wellicht

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 24 augustus 2018 14:38]

Wel slecht gekozen naam die Spectre :*)
Ik heb een HP x360 Envy met een 25 watt varaint van de Ryzen 5 2500U en deze word niet warmer dan 75c under vrij zware loads. Dus het valt best mee. Ik moet toegeven dat de MX150 wel sneller is dan mijn 2500U in games.. dit kan verschillen met ene paar FPS tot aan 20FPS (of meer) de MX 150 kan zeker games draaien alzijnde op low/med settings. maar het is niet onmogelijk. Ik denk oo kdat deze laptops daar niet voor zijn gemaakt.
Precies, ter vervanging van mijn Dell XPS 15 zou ik deze laptop best overwegen, maar het verschil tussen MX150 en een GTX1050Ti is toch wel heel erg groot.
Het verschil tussen 13" en 15" ook.
1,3 vs 2,0 kg

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 24 augustus 2018 17:52]

Hoe zit het met de temperaturen? Met zo'n dun design is het vaak een garantie voor problemen. Daarnaast hebben ze een design dat me bekend voorkomt :)
Je bedoelt een toetsenbord met een scharnierend scherm? Die zie ik idd. al een jaar of wat.
Ik heb de matebook pro x sinds kort, stock zijn de temperaturen best wel hoog, cpu kwam tijdens cinebench rond de 86 graden. Na mijn 0,085v undervolt is de temperatuur onder load nu 76 graden. (ook een performance boost).
In idle rond de 40/50 dus dat is helemaal prima.
Ze hebben er best een grappige koeling in kunnen krijgen, er wordt daadwerkelijk lucht gecirculeerd en dat is vrij knap in zo'n behuizing.
Prachtig apperaat, ik heb hem net ontvangen uit amerika. als ik dit had geweten had ik wel eventjes gewacht :9~
Voor de mensen die interesse hebben in zo'n laptop, check wat reviews, ze liegen er niet om. Prachtig ding!

[Reactie gewijzigd door Dirkjanbuijs op 24 augustus 2018 14:37]

Wat ik wel jammer vind is dat iets alle USB aansluiting ook direct TB3 zijn, (volgens mij zijn ze wel allemaal laadpoorten, wat met de vorige generatie ook niet zo was).

Je moet dan aan de consument uitleggen dat het is fysiek het zelfde aansluiting, maar hier kun je X en Y aansluiting en daar niet.

Nog terug op de vorige generatie, had je een lightning logo op een van die usb-c, zag uit als een TB3 logo, maar was puur voor laden, want de andere usb-c aansluiting kon niet gebruikt worden voor laden van de laptop.

Anyways zijn wel mooie laptops, kijken als de prijzen een beetje mee vallen.
Thunderbolt USB-C poorten kunnen ook gewoon gebruikt worden als gewone usb-c poorten, ( mocht dat de verwarring zijn).
en het laden op deze poorten haalt ook geen functionaliteit weg maar houd dan wel weer 1 poort bezet.
Of je moet een dock hebben met aansluitingen die ook meteen oplaad :D
Nee dat was het het niet, andersom is het wel een probleem, sluit je een TB3 op de niet TB3 port dan doet het niet.


Wat het probleem was van de vorige generatie Matebooks, en ik weet niet als het hier speelt, is dat alleen een van de USB-C aansluitingen gebruikt kon worden voor opladen. Je hebt twee aansluitingen die identiek zijn, maar moet je wel aan de gebruiker gaan uitleggen dat de lader alleen aan de ene kant aangesloten mag worden, ook past die ook in de andere kant, het moet in de poortje met de bliksem logo.

Vervolgens koopt de gebruiker een nieuwe generatie Matebook en dan betekent die bliksem logo weer wat anders, die geef aan welke aansluiting een Thunderbolt is, en dat je bijvoorbeeld jou Monitor daar moet aansluiten en niet bij de andere port, want Thunderbolt video biedt wel meer bandbreedte, dus hogere resoluties met hogere refresh rate (minstens als de monitor het ondersteunt) dan video over USB-C, die nu gelimiteerd is op 4k 30hz dacht ik.

Point being, zulke laptops zouden gewoon de Apple way volgen en alle USB - C porten zouden laad en TB3 moeten ondersteunen.
Schaamteloze cloon, zelfs de naam moet er op lijken...
Als je zo je handel moet kwijt zien te raken...., zielig.
Dit is een verbetering ten opzichte van de Apple designs(dit typ ik van een 15inch MBPr). De vrijwel bezelloze display is erg mooi, en het verbergen van de camera is echt heel handig. Je hoeft je niet meer druk te maken om gluurders.

Wel is het jammer dat ze space gray gebruiken en de naam MateBook natuurlijk. Dat had zeker niet gehoeven.
Komt er bij Notebookcheck (i5) niet slecht vanaf
Ja, daar was ik hem ook al tegengekomen. Prima website overigens.