Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: komende Founders Edition van GeForce-kaart bevat twee fans

Nvidia zou het ontwerp van de komende GeForce-kaart die als ofwel de 2080 ofwel de 1180 uit gaat komen, aangepast hebben ten opzichte van de vorige generatie. Het bedrijf zou naar verluidt twee ventilators gaan gebruiken.

Dat meldt althans Benchlife, dat bewezen heeft goede contacten bij de Taiwanese technologieindustrie te hebben, maar tegelijkertijd een slag om de arm houdt. Volgens de vertaling van het bericht, meldt de site dat het wachten is op de presentatie van Nvidia-ceo Jen-Hsun Huang. Naar verwachting vindt die op 20 augustus plaats, vlak voor de start van het Gamescom-evenement.

VideoCardz schrijft dat het bericht waarschijnlijk niet waar is. Die site verwijst daarnaast naar uitspraken van een woordvoerder van Galax tijdens de ChinaJoy-conferentie, die zouden wijzen op een beschikbaarheid van de nieuwe generatie in september.

YouTube-kanaal AdoredTV claimt verder in een uitgebreide video dat Nvidia de kaart onder de naam RTX 2080 gaat uitbrengen. Het kanaal heeft een opsomming van de namen en verschijningsdata van Nvidia's komende kaarten gekregen, maar niet na te gaan is of de informatie klopt en het zou makkelijk om valse gegevens kunnen gaan.

De opsomming spreekt van een Titan RTX en RTX 2080 in augustus, RTX 2070 in september en GTX 2060 en GTX 2050 in november. Dat Nvidia de aanduiding RTX gaat hanteren is nog wel aannemelijk. In juli vroeg het bedrijf merkrecht aan op onder andere de namen Quadro RTX en GeForce RTX.

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

10-08-2018 • 11:44

71 Linkedin Google+

Submitter: landcross

Reacties (71)

Wijzig sortering
Is dit Volta? Of alleen een kleine redesign?
het wordt waarschijnlijk ampere, als je kijkt naar de code naam van de GPU ( GA104-400 )
Het wordt waarschijnlijk Turing. Ze hebben die merknaam deze week geregistreerd.

https://www.tmdn.org/tmvi...il?st13=EM500000017940470
Dat is dan rijkelijk laat als ze 20 augustus willen releasen.
Daarentegen heeft HWiNFO64 ook GV104 en GV102 toegevoegd aan de database, waarbij de V voor Volta staat. En ook AIDA64 heeft een referentie naar GV104.

[Reactie gewijzigd door XWB op 10 augustus 2018 12:25]

Had Volta niet met AI te maken:
AI is Revolutionizing Every Industry It's already revolutionizing the fields of supercomputing, healthcare, financial services, big data analytics, and gaming. That reach is about to take a massive leap forward. The introduction of the NVIDIA Volta™ architecture to the world of AI is bringing humanity's moonshots within reach. Breakthroughs in eradicating cancer, more intelligent customer experiences, and the adoption of self-driving vehicles will be the milestones of our journey into this new era of AI.
The Big Bang of Modern AI Evidence of an exploding AI ecosystem is everywhere. From AI conference attendees to the number of students studying AI to a massive growth in investments.

Gehele stuk is hier te vinden/lezen: klik = images.nvidia.com

En AIDA64 met:
AIDA64 Engineer is a streamlined Windows diagnostic and benchmarking software for home users. AIDA64 Engineer provides a wide range of features to assist in overclocking, hardware error diagnosis, stress testing, and sensor monitoring. It has unique capabilities to assess the performance of the processor, system memory, and disk drives. AIDA64 is compatible with all current 32-bit and 64-bit Microsoft Windows operating systems, including Windows 10 and
Windows Server 2016.

Waarvan het gehele stuk hier te vinden/lezen is = documentation.help

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 10 augustus 2018 14:02]

Dat is op dit moment nog de grote vraag. Er is veel speculatie op dit moment over de volgende generatie videokaarten van Nvidia. Er staan een paar dingen vast, zoals de vastgelegde merknamen en een presentatie op 20 augustus zal er ook komen, voor zover ik kan overzien. Voor de rest gaat er een hoop rond, en niemand weet precies hoe het zit.
Nog niet duidelijk, realtime raytracing moest met de volgende generatie aankomen, ook niet duidelijk of dat ook het geval is met deze kaart en hoe of wat (tensor cores?)
Ik verwacht een marginale verbetering op gpu rauwe kracht gebied en grotere sprongen geheugen -GDDR6 en alle voordelen. De compute markt heeft al VOLTA en HMB2 mem, op consumenten vlak loopt AMD nog enorm achter en als bedrijf maakt nV gewoon monster winsten. Dus ze hoeven in ieder geval niet, maar misschien is het een trots bedrijf en toont het ons iets leuks. laten wij het hopen.
Ze worden weliswaar niet zo gepusht door AMD, maar als de nieuwe generatie maar nauwelijks beter is dan de huidige generatie dan gaan veel mensen gewoon niet upgraden. Dus om die reden is het voor Nvidia toch belangrijk om genoeg te blijven innoveren, anders kunnen ze gewoon niet tegen hun eigen oude product concurreren.
Een refresh van de Pascall kaarten.
Misschien moet je alles niet klakkeloos overnemen van andere sites, want de informatie is niet afkomstig van Benchlife, maar van een gebruiker van Baidu zonder enige reputatie. Het bericht is zelfs op Baidu verwijderd. Daarnaast vraag ik me af of een YouTube nobody uit Schotland daadwerkelijk over deze informatie beschikt, klinkt als een verhaal van een creatieve geest. Bovendien lijkt zijn tabel ook niet echt te kloppen: 8% sneller dan de GTX 1080 Ti en 50% sneller dan de GTX 1080.
Lenovo maakt in een interview melding van de komst van een 'GeForce 11-serie' en de 'GTX 1180-videokaart' van Nvidia.
Dat lijkt me toch een stuk aannemelijker.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 10 augustus 2018 12:41]

AdoredTV is zo Schots als het maar zijn kan (niet Iers dus), en hij heeft vaak treffende analyses. Over de juistheid van het lek in zijn laatste video heb ik overigens grote twijfels.
Met name de hoeveelheid geheugen die minder zou worden: 7GB ipv 8GB in de 2070, 5GB ipv 6GB (normale versie) in de 2060. Ook lijkt de gestelde snelheidswinst onwaarschijnlijk, nog los van relatieve winst tov verschillende kaarten. Daarvoor zou een nieuw procede noodzakelijk zijn denk ik, en voor 7nm is het denk ik te vroeg. Dat zou ook niet overeenkomen met het eerder gelekte PCB en de grootte van de GPU.

[Reactie gewijzigd door Dionamuh op 10 augustus 2018 12:49]

Over de juistheid van het lek in zijn laatste video heb ik overigens grote twijfels.
Met name de hoeveelheid geheugen die minder zou worden: 7GB ipv 8GB in de 2070, 5GB ipv 6GB (normale versie) in de 2060. Ook lijkt de gestelde snelheidswinst onwaarschijnlijk, nog los van relatieve winst tov verschillende kaarten.
Ik ook, volgens mij is grotendeels uit de duim gezogen met wat losse inschattingen.
Overigens is er al een prototype PCB gelekt geweest met 12GB aan GDDR6 aanwezig.

Er zijn lek(ken?) geweest dat er webshops een GTX1180/2080 aan wilde bieden met 16GB GDDR6, echter lijkt me dat nep en photoshopped.

Het is nog meer onlogisch omdat bij de voorgaande generaties de GTX%80 van de nieuwere generatie altijd meer VRAM heeft meegekregen dan de GTX%80 en Ti daarvan bij de vorige generatie.
Hier zijn een paar voorbeelden:
GTX680 2GB -> GTX780 3GB.
GTX780 3GB -> GTX980 4GB.
GTX980 4GB -> GTX1080 8GB.

GTX780Ti 3GB -> GTX980 4GB.
GTX980Ti 6GB -> GTX1080 8GB.

GTX1080 8GB -> GTX2080 12/16GB?
GTX1080Ti 11GB -> GTX2080 12/16GB?

Natuurlijk is naar de geschiedenis kijken geen garantie dat het in de toekomst ook zo is, maar het is enorm krom als een GTX2080 sneller is dan een GTX1080Ti top-end kaart uit de vorige generatie met minder VRAM.

Er zijn ook GTX680's geweest met 4GB en GTX780's met 6GB, echter waren dat volgens mij gťťn officiŽle Nvidia referentiemodellen maar toevoegingen van aftermarket fabrikanten, dus dat tel ik niet mee als we het hier toch over nieuwe referentiekaarten hebben. (wel zo logisch ook)

Ik zie overigens liever meer VRAM dan sneller dan nodig VRAM, de GDDR5/GDDR5X en straks GDDR6 zullen snel genoeg zijn om deze videokaarten aan te sturen, terwijl het performance verschil met nog sneller VRAM zoals HBM waarschijnlijk niet wezenlijk veel verschil gaat geven, in ieder geval voor normaal consumenten gebruik qua gaming etc.

De impact van te weinig geheugen als de grens is bereikt en overschreden is vele mate groter omdat je dan problemen krijgt met pop-in, stutters en dat soort zaken met het swappen via het RAM geheugen, dan kun je de kleine snelheidswinst ook weggooien.
Waar de nieuwe PCB designs (die gelekt zijn) 6 en 8 pin PCI-E stekers en een 10+2 phase setup hebben, gingen de geruchten van een dubbele blower al langer rond. Dit omdat het dan waarschijnlijk wel hele hete kaarten zullen worden.
Dat er nu een erkende site met een minder erkende gebruiker dit uit, gaat iedereen ineens door het dolle heen :P.
AdoredTV is een Schot, en die gast heeft veel connecties. Hem een "nobody" noemen is ietwat grof.
Ook zijn veel van zijn analyses "spot on" en voorspellingen accuraat.
Ik ben ook grof, vooral bij dit soort charlatans. Mensen geloven in dit tijdperk alles. Het 'moet wel waar zijn, want het staat op Facebook'-gehalte is ongekend hoog. Als de GeForce RTX-videokaarten op komst zouden zijn, waarom is de merknaam dan aangevraagd met de volgende omschrijving: "software for operating multi-media applications, producing multi-media content and for enhancing audio clarity and video display".
RTX Tech is inderdaad NVidia's Raytracing tech, dus is het nog slimmer om die nieuwere kaarten ook RTX te noemen, toch?
Maakt meteen alles van daarvoor overbodig.
Hij geeft ook altijd netjes aan wanneer iets speculatie is, of hij herstelt eerder gemaakte fouten in de opvolgende video.

Chralatan is echt geen goeie karakterisering van AdoredTV. Als je er dan toch een label op wilt plakken, hij is aardig pro-AMD, maar hij is gewoon eerlijk over hoever NVidia voorloopt.
Best wel objectief gebracht ook, in mijn ogen.

Edit: Verder gaat hij ook gewoon (in dit geval) in op de bron, en dat je het geheel dat hij schetst als nonsense weg mag zetten of er iets leuks in kan zien.

[Reactie gewijzigd door HMC op 10 augustus 2018 13:12]

Dus als zijn informatie niet klopt, dan is het nog steeds leuk?
RTX Tech is inderdaad NVidia's Raytracing tech, dus is het nog slimmer om die nieuwere kaarten ook RTX te noemen, toch?
Niet bepaald, want Nvidia heeft een enorm sterke merknaam neergezet met GeForce GTX en daar veel geld geÔnvesteerd.
En gezien de grote menigte vooral in bekende merknamen kan denken is het ook geen slimme keuze.

Als iemand bijvoorbeeld 'RTX 2080' roept kan iemand het zomaar verwarren met AMD, waarom?
Omdat de R in RTX mogelijk voor 'Radeon' kan staan, anderzijds omdat AMD de R-series en de RX-series heeft.

Het lijkt me dus geen goede zet die naam te hanteren en ik betwijfel dus ook sterk dat ze dit zullen doen.
Ja echter hebben we het hier nog over Quadro's en geen echte consumenten GPU's.
Dus nog even afwachten maar dat lijkt me geen slimme zet om dit ook bij de consumer-grade GPU's te gaan voortzetten.
Kan ik me in vinden, ja.
Heb je die AdoredTV video eigenlijk gekeken?
Want zijn gedachtegang over waarom het wel een goed idee is kan ik ook in meegaan.
Facebook is een mediabedrijf dat het beste voorheeft met zijn gebruikers en dagelijks met duizende moderators werkt om alles wat fake-news is te verwijderen. Mark heeft dat zelf gezegd... op Facebook.
Smoelboek is een verkapte inlichtingendienst met onnavolgbare en onbegrijpelijke gebruiksvoorwaarden.
Voor mij onacceptabel, daarom doe ik niet mee aan de "social media"-hype....
Ik ben ook grof, vooral bij dit soort charlatans. Mensen geloven in dit tijdperk alles.
Waar maak je je druk over? Het gaat om de benaming van een videokaart, of het nu wel of niet klopt, er veranderd geen drol in de wereld. Ik zo me liever druk maken over zaken die wel invloed hebben.
Ja want het verschil tussen de 1080 en TI is ook echt 42% |:( |:(

Alleen dit had al alarmbellen moeten laten afgaan!

(Echte verschil is rond de 20-25% gemiddeld).
Ja want het verschil tussen de 1080 en TI is ook echt 42% |:( |:(

Alleen dit had al alarmbellen moeten laten afgaan!

(Echte verschil is rond de 20-25% gemiddeld).
Als je met de getallen +8% en +50% rekend kom je op een verhouding 1080 Ti vs 1080 van +39% (1,5/1,08). Daarnaast zouden dit best marketing getallen kunnen zijn (dus hoogste score bij een bepaalde test), dus het zou nog steeds kunnen kloppen.

Daarnaast heb ik met dit soort geruchten iets van: het uiteindelijke product wordt er niet door beÔnvloed, dus ik wacht wel gewoon tot de echte producten beschikbaar zijn in plaats van helemaal in te gaan op de hype.

2 koelers...so what? Waarschijnlijk door meer warmte productie maar andere zaken zoals efficientie in de warmte huishouding of geluidsproductie zouden ook mee kunnen spelen!

Edit: kleine typos

[Reactie gewijzigd door MRTNbos op 10 augustus 2018 15:07]

Bovendien lijkt zijn tabel ook niet echt te kloppen: 8% sneller dan de GTX 1080 Ti en 50% sneller dan de GTX 1080.
Er lijkt hier ook helemaal niets van te kloppen.
Een GTX1080Ti kan vaak makkelijk 20-30% boven de GTX1080 scoren, als je 50% minus die 20-30% doet heb je alsnog een overschot van 20-30% aan performance winst.
Dit overschot aan performance winst tel je dus bovenop de 1080Ti en dan klopt 8% eigenlijk al van geen kanten meer.
een blower koeler is een foolproof n00b oplossing, en daarbij heel handig voor meer pro gebruik (2 of 3 naast elkaar). Ik kan me niet voorstellen dat er standaard geen blower op zit?

[Reactie gewijzigd door maratropa op 10 augustus 2018 12:05]

Dat lijkt mij dus ook, daarom vraag ik me ook af of het misschien een heel bijzondere koeloplossing wordt. misschien moet de bovenkant nu ook wel gecooled worden ofzo ;)
Jep, zat ik ookal te denken : NVIDIA RTX = pagina NVidia.
Is a ray tracing technology that brings real-time, cinematic-quality rendering to content creators and game developers.
NVIDIA RTX is the product of 10 years of work in computer graphics algorithms and GPU architectures. It consists of a highly scalable ray tracing technology running on NVIDIA Volta architecture GPUs. Developers can access NVIDIA RTX technology through the NVIDIA OptiX application programming interface, through Microsoft’s new DirectX Raytracing API and, soon, Vulkan, the new generation, cross-platform graphics standard.

Zo, en nog even een .pdf'je erbij voor de liefhebbers (waaronder inkzelf)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 10 augustus 2018 13:03]

Ik ben helemaal de weg kwijt aan het raken. IS het dan de bedoeling dat RTX de nieuwe GTX wordt? Of is dat de naamgeving van de business line en GTX voor de consumentenlijn?
RTX is de high end waar waarschijnlijk Tensor Cores op zitten die helpen bij ray tracing.
Twee fans is wel nodig bij een kaart van 200 watt tdp. Het kan wel met een hele grote of een kleine en veel herrie.
EVGA had eens de GTX680 4GB Classified kaarten, deze waren blowers met een redelijk grote overclock.
Maar de blowers waren groter in diameter en de kaart zelf was ook groter om hiervoor ruimte te creŽren.
De fans hiervan konden maximaal ingesteld worden op 55% binnen de PrecisionX software, en dan bleven ze ook koel genoeg zonder erg veel lawaai.

Echter Nvidia kan dat met referentiekaarten dat zich niet permitteren, je hebt dan geen videokaarten meer in een standaard afmeting die overal inpast.
Twee fans is niet perse nodig om te koelen, zelfs voor een Ti kaart met 250W TDP, maar het geeft inderdaad veel meer herrie dan veel mensen lief is.
Mensen die een Founders kopen zullen dat dus niet boeien, of gooien er een waterblok op.
Zoals Adored aangeeft in zijn video, RTX legt veel nadruk op het Ray Tracing element. Door de 2060 en 2050 onder de GTX brand uit te brengen doet NVIDIA hier verder aan meer doelbewuste fragmentatie van hun product lijn. Zou hier gaan om de Turing architectuur waarbij de 2080 zo'n 50% sneller is dan de 1080. Iets wat alleen haalbaar is bij een flinke verbetering in architectuur of een klok boven de 2,5 GHz. Iets wat niet heel logisch is op een nieuw procedť.
Twee fans zou een leuk trucje zijn om clocks op te kunnen voeren, wat lijdt tot mooiere vergelijkingen in prestaties met hun voorafgaande Founder's Edition modellen.
Op de PCB zijn toch ook 2 fan headers.
https://imgur.com/Od4AtKn

Dus leek het mij normaal dat er een nieuwe koeler komt en/of AIB verpicht deze pcb moeten gebruiken en al een voorziening voor een 2de fan.
Dat waren mijn 2 gedachten bij het zien van de pcb.
Gaat de cryptofever niet opnieuw toeslaan als er een nieuwe generatie GPU's uitkomt?
Voor dat de normale/enthousiast er een kan aanschaffen?

Prijzen van de huidige generatie blijken ook nog relatief hoog te blijven.
Nee, asic is nu sneller vaak

Huidige generatie is onder msrp grotendeels toch?
Geen idee hou de ontwikkelingen niet bji van de Cryptozijde.
Denk dat Asic dan met de huidige generatie een betere keuze is. Nieuwe GPU Generatie kan dit denk ik ook weer makkelijk in de war schoppen.

Naja als er dedicated Crypto hardware is wat voor kan blijven op GPU's dan geen probleem.
nee, ASIC's staan met kop en schouders boven GPU mining, en de prijzen van GPU's zijn zo goed als op het oude niveau(check de pricewatch).

Zodra er ASIC's uitkomen voor coins worden GPU's in een klap vrij nutteloos zelfs als ze een super Titan V Ti X(weetikveel wat over 5 jaar) uitbrengen, ja er zijn andere cryptos die GPU bestendig zijn, maar niet koers bestendig, en die gaat meestal mee met de koplopers

[Reactie gewijzigd door dakka op 10 augustus 2018 18:59]

ASICs zijn echter lang niet op alle algo's te krijgen. FPGAs zijn de nieuwe speeltjes, maar nog erg duur en op het moment voor de leek lastig te programmeren. Daarbij kunnen beiden niet on the fly switchen naar een ander algo dan hetgeen ze aan het minen zijn.

Dat gezegd hebbende, een crypto rush op GPU's ontstaat als crypto ineens piekt, zoals in december het geval was. Dan gaan ineens een hoop meer mensen een miner bouwen. Om die achteraf weer te verkopen met flink verlies, als ze erachter komen dat het slechts een piek was en geen blijvende klim.
Nee maar wel op de belangenrijkste, en die slepen de koers van andere algo's met zich mee waardoor die buiten proportie vallen van hun moeilijkheidsgraad en het ook niet interessant meer is om te minen. en zoals het nu staat gaat het je minstens 5 jaar duren om uberhaubt de kosten van je miner de uit te krijgen als je met de meest waardevolle GPU coin gaat werken, dan negeren we nog even dat de beloningen en moeilijkheidsgraad flink veranderen over die periode.

Ik zie voorlopig zeker geen GPU rush gebeuren tenzij er een nieuwe coin opstaat die zich los weet te maken van de bitcoin/etherium koersen
Word toch ook een keer tijd dat ze 2 fans erop zetten.
1 Fan kan echt niet meer.
Liever 1 grote fan dan 2 kleine. Grote fans zijn vaak stiller (volgens mijn beperkte ervaring)
Meestal zijn de single fans even groot als de dual fans.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.