Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Registraties van Nvidia wijzen op drie nieuwe GeForce-gpu's

Registraties van Nvidia bij de Europese Economische Gemeenschap lijken te wijzen op de komst van drie nieuwe GeForce-videokaarten. Er verscheen al een foto van een pcb met modelnummer PG180; de registraties wijzen op de komst van de varianten PG160 en PG150.

De GeForce-naam wordt bij de registraties bij de EEG niet genoemd, maar volgens VideoCardz staat het nummer 699 voor consumentenproducten, waardoor het aannemelijk is dat dit om GeForce-videokaarten gaat. Er zijn ook registraties gedaan met het nummer 900, waarbij het om Quadro- of Tesla-videokaarten zou gaan.

Nvidia heeft een lange lijst van modelnummers ingediend, maar bij de GeForce-producten zijn die in te delen in drie segmenten: 1G150, 1G160 en 1G180. Volgens VideoCardz komt dat overeen met de modelnummers van het pcb van de videokaarten. Begin deze maand verschenen er foto's van het PG180-pcb, vermoedelijk voor de GTX 1080-opvolger.

Pcb van GTX 1080-opvolger

De registraties lijken dus te wijzen op de komst van meer pcb's, die vermoedelijk een afwijkende gpu gebruiken. Het lijkt voor de hand te liggen dat de modelnummers van de pcb's gelijklopen met die van de videokaarten en dat er dus een GTX 1050- en GTX 1060-opvolger in de lijst staat, maar volgens VideoCardz hebben de modelnummers niets te maken met de nummering van videokaarten.

Het feit dat er per modelnummer zoveel verschillende registraties zijn, heeft te maken met kleine verschillen, zoals de gebruikte aansluitingen, de montagepunten voor koeling en de kleur van het pcb, stelt VideoCardz.

Het is de verwachting dat Nvidia op 20 augustus nieuwe videokaarten presenteert tijdens zijn Gamescom-evenement. Hoeveel kaarten Nvidia precies zal presenteren, is nog niet duidelijk. Vaak wordt eerst alleen een topmodel gepresenteerd en komen er later goedkopere modellen met een kleinere gpu. Ook is er nog onduidelijkheid over de naam; zowel GTX 1180 als GTX 2080 wordt genoemd.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

09-08-2018 • 14:31

93 Linkedin Google+

Reacties (93)

Wijzig sortering
PG? Dat lijkt mij Pascal Generation? Had VG (volta generation) verwacht.

Zelf verwacht ik geen grote upgrade. Nvidia hoeft niet zo nodig te innoveren nog. Kost ze alleen maar geld wat betekend dat ze de kosten van de videokaarten hoger moeten houden. Ze kunnen nu zo tunen dat ze net wat sneller zijn dan AMD, voor dezelfde prijs. En als AMD met iets snellers uitkomt, kunnen ze makkelijk een TI-versie uitbrengen.
Dat zou wel een grap zijn als het gewoon Pascal is met wat hogere shader counts en misschien een ander productie proces. Al zou TSMC 12nm gewoon een gefinetunde 14nm node kunnen zijn. (net als Gloflo 12nm van Zen+. Dat is eigenlijk 14nm+ zoals intel het zou noemen)

Voor 7nm High performance is het denk ik nog iets te vroeg die verwacht ik eigenlijk volgend jaar pas.
Al heeft AMD ook al Vega 20 samples op 7nm terug. Echter gaan ze die niet voor de desktop uit brengen. Dus wellicht zijn de yields daar nog niet al te best.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 9 augustus 2018 16:02]

Hoezo een grap? Dat er op allerlei vage sites wat gehyped wordt verandert niets aan de realiteit, en die is dat AMD een aanbod heeft dat niet verder reikt dan de GTX 1080 en daarna houdt het op. Kortom, Nvidia concurreert alleen met zichzelf boven dat prestatieniveau en dan is het veel interessanter om met 'baby steps' te komen. Daar gooien ze wat marketing, een nieuwe techniek voor AA en wat geleuter over Ray Tracing overheen en voila, mensen hebben het gevoel dat er wat te halen valt.

AMD heeft niets maar dan ook echt niets in de pijplijn dat ook maar 'concreet' lijkt te zijn behalve een Vega shrink. Nou, daar gaan ze een refresh van 15-20% bovenop Pascal misschien nét mee goedmaken, maar dan is dat al optimistisch want dat betekent dat ze rond de 50% meer perf/watt uit 7nm moeten trekken. Ga er maar aan staan. Ondertussen zit Nvidia dan nog niet eens op een échte andere node en zelfs niet op een andere/verbeterde architectuur.

Enkele maanden terug riep ik al wel eens dat de kans groot is dat er gewoon een Kepler Refresh herhaling komt en dat is nog altijd zeer waarschijnlijk, zeker als je het vanuit het perspectief van Nvidia bekijkt.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 9 augustus 2018 19:27]

Grap omdat iedereen denkt dat er een nieuwe architectuur van nVidia zou komen maae dat is dus nog maar de vraag.

Vanuit nVidia snap ik het wel. Die kijken alleen maar naar $$$.

Maar als de 11xx gewoon Pascal met aanpassingen is zou ik hem lekker links laten liggen en wachten op de echte opvolger als je toch al een Pascal kaart hebt.

Vega 20 gaat waarschijnlijk niet voor consumenten uit komen. Daar voor moeten we op Navi wachten en die komt volgend jaar pas. Dus voor de prestatie kroon hoeft nVidia zich geen zorgen te maken.
AMD kan hooguit in de low-end en midrange mark / semi high end mee doen.
Maar in low en mid wordt wel het meeste verkocht. Er zijn relatief gezien als je naar alle gamers op de wereld kijkt maar heel weinig mensen die 500+ voor een videokaart over hebben.
Nouja, 'iedereen denkt' - is dat echt zo?

Dat er elke paar dagen een nieuw geruchtje op een website te vinden is maakt nog geen waarheid. Tegelijkertijd vliegen er al tijden 'echte' namen rond van Nvidia architecturen, maar vooral van spin-offs van bestaande architectuur: bijvoorbeeld Turing en Ampere. Die vind je niet op (oudere) roadmaps. Dus dat zijn recente aanvullingen en we weten allemaal al wel dat we geen full fat Volta met tensor cores gaan krijgen, want dat zou een mega verspilling zijn van resources. Dus waar kan Nvidia nu heen met wat ze hebben? Een marginaal kleinere node misschien, en wat Volta verbeteringen links en rechts, minus de deep learning meuk. Klaar toch...

Het zal nooit zo zijn dat Nvidia nu 3 radicaal verschillende architecturen gaat ondersteunen, dus hier zit een opvolging in (en Turing zou prima een mining-georienteerd pad kunnen zijn maar die tijd is alweer voorbij) en Volta was ook met tensor cores nauwelijks sneller dan Pascal. Maw een refresh is zeer waarschijnlijk. Want we hebben alleen nog maar Volta gezien en de release is dichtbij.

Enne, je zegt Navi komt volgend jaar pas... ik denk dat je dat ook met een zak zout mag nemen, want Vega was rijkelijk laat, en ik heb nog niets geroken of gezien van een radicale ommekeer bij RTG. Dus ze hebben nu al wat op de plank liggen, of ze zitten keihard te zweten om binnenkort iets te laten zien. Anders zijn ze al aardig te laat om tijdig in 2019 iets te releasen. Verder hangt dit dan ook nog allemaal op 7nm productielijnen... die nog niet bestaan of druk bezet worden/zijn.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 10 augustus 2018 19:32]

Of ze proberen misschien om AMD met 1 klap uit het water te slaan in de hoop hun grootste concurrent zo'n harde tik te geven, dat het ze jaren gaat duren om er bovenop te komen..... en NVidia zo op de lange termijn meer geld eraan verdiend. Wie weet.... maar ik vermoed dat jij wel gelijk hebt.
Dat zou niet verstandig zijn, Nvidia zal zichzelf uiteindelijk in eigen voet schieten hierdoor. Als monopolist gaan overheden heel anders naar jou kijken en ben je aan heel andere regels verbonden.
Zou je een paar voorbeelden hiervan kunnen noemen? Want, naast dat overnames van bedrijven heel lastig worden, zie ik niet heel veel andere problemen voor NVidia. Behalve dat ze het lastiger maken voor zichzelf om aankomende jaren flink te kunnen innoveren.
Noem alle monopolisten of ex- maar op, Intel, Microsoft etc. In het verleden onder de loep genomen door overheden en boetes mogen incaseren.
Boetes zijn voor dit soort bedrijven gewoon ingecalculeerde aftrekposten volgens mij. Oh jullie hebben kunstmatig prijzen hooggehouden of misbruik van jullie monopoly positie gemaakt en daar door 200 miljoen extra verdiend?
Hier hebben jullie een boete van 100 miljoen, 3x raden wie er het hardst lacht :P
De vraag is of Nvidia een voldoende groot totaal marktaandeel bereikt. Dat er high-end weinig concurrentie is, betekent nog niet dat die er op de middle- en low end chips/kaarten weinig concurrentie is. Sowieso draait een groot aantal systemen tegenwoordig zelfs op integrated graphics, zodat de situatie niet echt te vergelijken is met Microsoft, Intel of Google.
Ja intel die het zelfde doet met AMD, ze als ze alleen speler zijn krijgen ze te maken met andere regels moeten ze concurrenten toelaten in hun patenten etc.
Nu er concurrentie is binnen de gpu markt zal nV gewoon enorme marges kunnen blijven maken met feitelijk steeds de zelfde producten. Opzicht heeft nV het spel slim gespeeld en laten wij niet vergeten gewoon een goed product.

Heb een vega 64 (red devil)... die ik te koop zet bij launch van de opvolger 1080, 295watt ingame is gewoon absurd (de warmte ook). Prestaties zijn goed, ben daar niet ontevreden over maar je moet hem waterkoelen maar er zijn nog geen blokken beschikbaar voor dit model.
AMD doet het zo slecht nog niet op processor gebied, zie het bericht bij de buren:

https://nl.hardware.info/...loopt-flink-achter-op-amd
nu niet meer, na jaren kwakkelen en intel die gewoon jaren lang op zijn gat heeft gezeten.
En daar ligt juist net een ander probleem op de loer: Intel's iGP's. Intel CPU's komen bijna altijd met geïntegreerde GPU en is het maar de vraag of nVidia dan geen monopolist word.
Dat worden ze zeker aangezien de igpu voor niks gebruikt word behalve mensen die geen dedicated kaart nodig hebben.

Nvidia zijn langzaamste kaart is al sneller als de 630.
Kantoor PC's genoeg die 'gewoon' de iGPU gebruiken en totaal geen dedicated GPU nodig zijn. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 9 augustus 2018 22:31]

ik heb even geen bron maar ik zag al gelekte? benchmarks dat de "1180" maar iets beter is dan de 1080ti. Verschil was echter zo klein in verhouding dat ik er niet vanuit ga dat dit een nieuwe generatie is. Als dat echter de realiteit blijkt te zijn ga ik shoppen bij Amd. Zij doen naar mijn gevoel veel harder hun best ipv recycled shit uit te brengen. Zeker afgelopen jaren doen ze het weer prima.

[Reactie gewijzigd door Tweakwondo op 9 augustus 2018 15:56]

Behalve dat amd vega een absurd stroomverbruik en absurde hitte productie heeft die je hele pc vertraagd aangezien je kast warmer word en je pc dus eerder gaat throttlen.
En wat is er mis met een laart die iets sneller is als een 1080ti. Dat is een peima prestatie aangezien hij waardschijnlijk op minder units draait en de 1180ti/2080ti dus wel fors sneller zal zijn als de 1080ti. In tegenstelling tot amd is het nvidia gelukt om de gpu en fors zuiniger te maken en sneller.
180 watt voor de 1080 is een zeer nette prestatie als je dat vergelijkt met de power slurpende vega64. Daarnaast heeft de vega 64 significant meer shaders en core oppervlakte nodig als de 1080 wat het absurder stroomverbruik van tot wel 60% meer verklaard. Nvidia heeft gewoon heel goed werk geleverd afgelopen generaties ondanks dat mensen graag een kaart dien die voor 300 euro 4k 144fps op ultra kan renderen en oedere generatie 50% meer prestatie levert. Maar realistisch gezien hebben ze het heel goed gedaan. Sterkerd nof de 1xxx serie is op 4k ver boven de verwachting van velen uitgekomen niemand had verwacht dat we zo sbel al 4k konden gamen na het uitkomen van 4k monitoren.
Als je gaat shoppen moet je gewoon kopen wat het beste is maar ook stroomverbruik meerekenen. Want met 2 uur gamen per dag en een levensduur van 3 jaar is 80 watt toch weet 35 euro aan dtroom meer wat je dus bij de prijs optellen moet. En ik game de laatste tijd zelfs veel meer en dan gaat het aardig in de papieren lopen.
Want met 2 uur gamen per dag en een levensduur van 3 jaar is 80 watt toch weet 35 euro aan dtroom meer wat je dus bij de prijs optellen moet. En ik game de laatste tijd zelfs veel meer en dan gaat het aardig in de papieren lopen.
35 euro in 3 jaar.. nou nou nu zul je wel dat biertje moeten laten staan anders overleef je het niet

Wat kunnen mensen toch altijd overdrijven, ik zeg niet dat het geen stroom vreter is maar blijf wel realistisch.

Zelfde met je verhaal over de temperatuur, ja die is stuk hoger dan andere kaarten, maar niet zo hoog dat het maar enige invloed heeft op de rest van je systeem, zeker niet als je gewoon een fatsoenlijke airflow hebt

https://www.anandtech.com...-vega-64-and-56-review/19
Mijn punt is dat als het 35 euro of in mijn geval eerder 70 euro per 3 jaar extra verstookt je dat ook bij de aanschafprijs van de gpu in gedachten moet houden. 35 euro op een kaart van 600 euro is namelijk een nihil verschil.
zo is de zuinigere 1080 al voor 478 te koop als goedkoopste model en de vega 64 is bij het goedkoopste model als 525 plus dat hij meer verbruikt. tel daar die 35 euro dus bij op en dan is de aanschafprijs al 82 euro meer wat een fors percentage is.
In mijn geval is het dus al meer als 117 euro meer wat gewoon dik 20% meer is.
Als je die data overdreven vind dan zou ik toch even naar jezelf kijken of of je misschien niet iets te overdreven reageert op een punt dat toch nog altijd heel belangrijk is namelijk de prijs prestatie verhouding.
Als je niet hoeft te innoveren betekent het niet dat bedrijven dat wel doen, en dat doen ze en heeft Nvidia ook gedaan in het verleden.
PG? Dat lijkt mij Pascal Generation? Had VG (volta generation) verwacht.

Zelf verwacht ik geen grote upgrade. Nvidia hoeft niet zo nodig te innoveren nog. Kost ze alleen maar geld wat betekendt dat ze de kosten van de videokaarten hoger moeten houden. Ze kunnen nu zo tunen dat ze net wat sneller zijn dan AMD, voor dezelfde prijs. En als AMD met iets snellers uitkomt, kunnen ze makkelijk een TI-versie uitbrengen.
Ze zijn met de huidige kaarten al vele malen sneller dan AMD, dus er is geen sprake van 'zo tunen dat ze net wat sneller zijn dan AMD', tenzij je de budgetkaarten van Nvidia bedoelt. Met de volgende generatie slechts enkele procenten boven de eigen topmodellen gaan zitten zal dan niet veel mensen overhalen om een nieuwe kaart aan te schaffen. Nvidia hoeft AMD echt niet in de gaten te houden; die lopen generaties achter, dus het enige wat ze hoeven te doen is hun huidige klantenbase tevreden houden, en dat doe je niet door een karige refresh uit te brengen die enkele procenten boven de huidige gaat zitten lijkt me, maar we zullen het zien.
Denk dat de Voltakaarten iets te groot zijn en dat nvidia wacht op 7nm om deze uit te brengen.
Als ze na een late release, niet met iets veel beters komen, gaan hun trouwe volgers zeker niet blij zijn, dat weten ze misschien zelf ook, ik durf zelf niet te zeggen hoe ze dit gaan aanpakken.
Ik hoop op een flinke stap vooruit. Mijn GTX 1080 doet het prima, maar 4K is in sommige games net een stapje te ver.
Let op: Ze zullen waarschijnlijk weer "50% verbetering!" roepen, terwijl ze dan de nieuwe 1180/2080 vergelijken met de oude 1080, en niet hun huidige beste gaming kaart (wat dat dan ook mag zijn).

Ik zit ook op een 1080 en 4K is inderdaad net een stapje te ver, ik denk niet dat de volgende stap dit haalbaar gaat maken helaas. Maar we zullen zien!

[Reactie gewijzigd door Iva Wonderbush op 9 augustus 2018 14:45]

Let op: Ze zullen waarschijnlijk weer "50% verbetering!" roepen, terwijl ze dan de nieuwe 1180/2080 vergelijken met de oude 1080, en niet hun huidige beste gaming kaart (wat dat dan ook mag zijn).

Ik zit ook op een 1080 en 4K is inderdaad net een stapje te ver, ik denk niet dat de volgende stap dit haalbaar gaat maken helaas. Maar we zullen zien!
Is toch geen probleem, en logies, ze vergelijken de Geforce GTX 1080 non Ti met de 1180/2080 non Ti, en dat is goed, dan moet je wachten op de 1180 Ti/2080 Ti.

En ja de Geforce GTX 1080 was 2x zo snel dan een Geforce GTX 980, dus is gewoon eerlijk van Nvidia.
Probleem is ze zeggen dan dat de nieuwe generatie 50% verbetering met zich mee brengt, terwijl dit in werkelijkheid maar 25% is (als je dan de beste huidige kaart met de beste nieuwe vergelijkt). Dit deden ze ook toen ze de huidige generatie openbaar maakten.

Dus ja, het is geen probleem, mits ze aangeven welke kaarten ze vergelijken, maar dat doen ze dus niet :P

[Reactie gewijzigd door Iva Wonderbush op 9 augustus 2018 15:48]

Zo'n vergelijking kan volgens mij op twee manieren eerlijk zijn: je vergelijkt de prestaties per watt of de prestaties per euro. Als de 1180 net zo snel is als de 1080Ti kan je zeggen dat er maar 0% vooruitgang is ten opzichte van de vorige generatie maar als die 1180 maar de helft kost van wat een 1080Ti op dit moment kost, dan krijg je dus twee keer zoveel prestaties voor je geld. Nu is dit laatste natuurlijk geen technische vooruitgang maar gewoon een prijsdaling, maar vanuit het praktisch oogpunt van de consument komt dat redelijk op hetzelfde neer.

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 9 augustus 2018 15:58]

Ja maar ze zeggen nergens dat de Geforce GTX 1180/2080 50% sneller is dan de Geforce GTX 1080 Ti, en daar gaat het toch om?
Oh, nee, ging mij erom dat je even moet opletten voordat je een nieuwe kaart koopt en ervan uitgaat dat deze meteen 50% beter is (als ze dat deze keer ook gaan claimen). Omdat ze vorige keer niet hadden vermeld met welke kaarten ze hadden vergeleken kon je het op meerdere manieren opvatten:

(Ik negeer even de Titan series)

980ti -> 1070 (de toen laagste kaart) = 50% sneller
980ti -> 1080 (de toen hoogste kaart) = 50% sneller
980 -> 1080 = 50% sneller

De eerste twee zullen dan een "miskoop" zijn geweest door de misschien sneaky marketing. En dat is jammer. Dus alleen de boodschap; let even op! :)

[Reactie gewijzigd door Iva Wonderbush op 9 augustus 2018 16:12]

Dat is waar, je moet goed opletten of er een Ti of Titan achter staat, maar die staat er NOOIT als ze met een nieuwe high end game kaart komen, de Ti of Titan komen pas veel later, en als je dat onthoud wat al weer vele jaren zo is, heb je ook niet een miskoop.

Ik wist van de kaarten er voor dat de Geforce GTX 1080 niet 2x zo snel was als de Geforce GTX 980 Ti (al is 30 a 35% sneller toch nog aardig sneller), maar wel de Geforce GTX 980, maar ik vond de Geforce GTX 1080 snel genoeg, en de meeste spellen krijg ik zonder veel getweak nog gemakkelijk rond de 100fps op 3440x1440.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 9 augustus 2018 16:20]

4K is naar mijn mening al prima haalbaar op de 1080ti. Ja je zal niet minimums halen van 60fps op de hoogste settings, maar meestal zorgen de ultra/very high settings voor weinig grafische verbetering terwijl ze wel zorgen voor een dip in framerate. Maargoed, we hebben nu ook 144hz 4k schermen die waarschijnlijk goed gebruik kunnen maken van de volgende generatie :P
Dat is ook de bedoeling toch?
een Ti wordt dan weer met een Ti vergeleken.
Ook een 1080 en zelfs op Qhd op 34 inch
scherm met battlefield1 is al de mp al niet echt goed te doen op hogere settings , speel het maar op low en loopt het redelijk.

Jullie kunnen ook beter vermelden op welke grote qua scherm je speelt, doet toch ook terzake?

[Reactie gewijzigd door dezekeer op 9 augustus 2018 15:02]

Nope, grootte van het scherm maakt niet uit, het gaat om de resolutie. Het blijven evenveel pixels of het scherm nou 20 inch is of 80 inch, Full HD blijft Full HD :) (En ook zo voor alle andere resoluties)
Da doe ik het verkeerd met mijn pc, altijd gezeur heb ik ermee.
Grootte van het scherm maakt wel degelijk iets uit, maar niet op de manier waar jij nu aan denkt. Als de kijkafstand hetzelfde blijft, dan moet je de grafische settings omhoog gooien om hetzelfde niveau van scherpte en detail te ervaren op het grotere scherm t.o.v. het kleinere scherm. Ook al blijft de pixel grootte hetzelfde. Immers blaas je met een groter scherm het beeld op.
Of je 4K op 20inch speelt of 4K op 100inch... 4k blijft 4k..
2K ultrawide op 144Hz is ook zalig hoor. Meer is altijd beter natuurlijk, en 2K Ultrawide heeft niet hetzelfde commercieel voordeel over de gehele branche natuurlijk. Enkel nuttig voor gamers. 4K is tot hiertoe vooral bij nieuwe TV's de niet te missen feature geweest ... dik overroepen in't begin, geen enkele kaart haalt bijv 100+ fps op 4K, weinig content bij streaming diensten, ultra hoge lag bij de eerste modellen, ook de GUI is nooit 4K , ze hadden beter focus gelegd op meer Herz, betere panelen.... maar ja, dat lossen ze dan op met tussenframes en algoritmes ... 8)7
Hzo is ultrawide alleen nuttig voor gamers???????

Voor coding is het ook perfect
En voor speelfilms. Die zijn allemaal van dit formaat.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 9 augustus 2018 21:12]

Ik ken geen werkgevers in BE die IT'ers een mooi ultra wide desktop aanbieden hoor :)
Mijn ervaring is dat developers alles krijgen wat ze willen, mits het efficientis en gemak ten goede komt (dus geen RGB, maar als je beter codeert op een macbook pro met 2 4k schermen... nooit een probleem geweest). Een beetje slimme werkgever realiseert zich dat de loon kosten en kosten van recruitment zoveel hoger zijn dan die paar centen op IT equipment dat ze daar echt niet op moeten besparen. Een timmerman werkt ook niet met thuis klus rommel... als het goed is.

Zelf heb ik dan wel m’n eigen muis/keyboard gekocht omdat ik geen zin had om door allerlei procedures te gaan mbt aankoop en 1 of 2 weken te moeten wachten (en ik verwacht dat een mechanisch keyboard met custom demping wat lastig zal zijn :) )
Hopen dat het een flink stukje beter wordt deze generatie. Kan ondertussen wel extra gebruiken op 3440x1440 @100Hz. Ben vooral benieuwd naar het TDP van de kaarten aangezien dat hand in hand gaat met geluidsproductie :p
Ben vooral benieuwd naar het TDP van de kaarten aangezien dat hand in hand gaat met geluidsproductie :p
Op zich ja, maar met minder tdp kan een fabrikant dus een goedkopere koeler gebruiken die alsnog net zoveel herrie maakt, om 30 cent te besparen
Daar heb je inderdaad wel punt! Maar als je bijvoorbeeld de GTX 980 Ti] kaarten vergelijkt met de 1070 (bijna dezelfde prestaties, afhankelijk van de software/game) dan viel het me wel op dat de gemiddeld de 1070 net wat beter presteerde qua geluidsproductie. Heb in de dezelfde kast meerdere merken van zowel de GTX 980 Ti als 1070 gehad.

Laten we in ieder geval maar hopen dat ze niet gaan besparen.
Gewoon full waterkoeling gaan, dan heb je geluidsproductie volledig zelf in de hand ;)
Full cover blocks plus de loop is niet echt goedkoop al is het wel ontzettend vet. Zelfs de standaard kant-en-klaar pakketten van EK zijn al zeer goed. Toch blijf ik liever bij luchtkoeling (zonder water als geleider :P).
Dat is zeker waar maar de mogelijkheid is er wel en je kan het zo gek maken als je zelf wilt :)
Ik lees her en der op techsites dat er waarschijnlijk drie kaarten aankomen met TDP's van 120W, 150W en 180W. Die TDP's komen overeen met die van respectievelijk de huidige GTX 1060, GTX 1070 en de GTX 1080 kaarten. Of die info klopt weet ik niet, maar als Nvidia in staat blijkt met dezelfde TDP toch een bijv. 25% krachtigere performance weet te leveren t.o.v. Pascal-kaarten (uitgezonderd de 1080Ti) dan is dat qua efficiëntie een knappe prestatie.

[Reactie gewijzigd door choogen op 9 augustus 2018 19:01]

Kom maar op met die nieuwe kaarten. Wil deze generatie voor de topkaart gaan. Best tevreden met mijn 1070, maar loop vooral in Vr in combinatie met racesims toch tegen de beperkingen aan. Wilde eerst tussendoor nog wisselen, maar toen gingen de prijzen ineens over de kop en toen het weer normaal werd kon ik net zo goed wachten op de volgende generatie. Lijkt me echt heerlijk om weer even alles op volle kracht te kunnen draaien.

[Reactie gewijzigd door Beakzz op 9 augustus 2018 15:38]

Een echt nieuwe generatie hoeven we het komende jaar of anderhalf niet te verwachten, dat is een paar maand geleden al duidelijk aangegeven met name door Nvidia zelf. AMD zal eerst hun focus weer op de GPU afdeling moeten leggen, Nadat deze de afgelopen tijd voornamelijk bij de ZEN architectuur heeft gelegen.

@Beakzz Tuurlijk hij zal zeker sneller zijn, maar je hoeft geen wonderen of grote stappen in performance te verwachten.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 9 augustus 2018 15:44]

Naja ik mag toch hopen dat een 1180 sneller wordt dan de 1080TI nu. Dan hoeft het van mij geen nieuwe generatie te heten.
Ik help het je hopen maar dit lijkt me niet; NVidia gaat het kleinste sprongetje in performance maken waar ze mee weg kunnen komen. Zolang de 1180 net ietsje minder snel is als de 1080Ti en iets minder kost na de release, dan hebben ze dat segment mooi opgevuld.
Oeh daar zou ik echt heel hard van balen. Zeker als er nog een betere rift komt in de komende jaren.
Reken er maar op dat er weinig te vieren valt zolang er geen concurrentie is. NVidia zit een beetje in dezelfde situatie als Intel 2 jaar geleden; geen enkele concurrentie dus verwacht ook niet teveel vooruitgang in hun producten. Hopelijk kan AMD met Navi weer wat meer concurrentie bieden, maar dat duurt nog wel even.
Dat werd ook geroepen van 980 naar 1080 en die overstap was enorm en ook nog eens veel zuiniger.
Feit is dat we het gewoon niet weten.
We weten wel degelijk dat er geen concurrentie is, en dat leidt per definitie tot een situatie die slecht is voor de consument. Hoe slecht precies, nee dat weten we inderdaad niet. De 1080 is vooral veel zuiniger en hij bevat meer transistors. Qua architectuur was Pascal bijna niet anders dan Maxwell; klok voor klok doen de onderdelen eigenlijk hetzelfde. Ik verwacht weer hetzelfde voor Volta.

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 10 augustus 2018 06:56]

Sorry maar de 1080 was gewoon VEEL sneller dan zijn voorganger en de stap is groter geweest dan elke nieuwe videokaart die gereleased is afgelopen 20 jaar voor zover ik me kan herinneren.

nieuws: Nvidia GeForce GTX 1080 is ongeveer 30 procent sneller dan 'stock' 98...

Vergelijk maar even goed en je zal zien hoe veel sneller de 1080 is al de vorige generatie.

Als de 1180/2080 een even grote prestatiesprong maakt als de 1080 deed sta ik vooraan in de rij om mijn 1070 in te ruilen en meteen een 4k scherm erbij te kopen. Maar een stap als dat gaan we denk ik echt niet zien dat is gewoon niet realistisch. de gemaakte stap was gewoon enorm en we mogen blij zijn dat nvidia oons een zoveel betere kaart gegeven heeft die 4k gamen 4 jaar eerder als gepland mogelijk maakt.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 10 augustus 2018 14:03]

Neem me niet kwalijk maar ik zeg ook niet dat de 1080 niet sneller was dan de 980. Ik zeg alleen dat het geen grote vooruitgang was, zeker niet qua prijs/performance of performance/watt. Ja hij was misschien 30% sneller, maar ook bijna 30% duurder! En de TDP was 20% hoger. En klok voor klok doen de cores in de 1080 exact hetzelfde als de cores in de 980; de 1080 heeft er alleen meer en ze zijn hoger geklokt.

Vergelijk dat met de 7970 uit 2012 die 40% sneller was dan de 6970 uit 2010, bij gelijke TDP en gelijke prijs. Toen was er concurrentie, en toen de 1080 uit kwam niet, daarom dat NVidia een overklokte 980 kon verkopen voor 27% meer geld.

Tuurlijk was het de beste kaart die er was op dat moment, en of hij de prijs waard is mag iedereen zelf beslissen, maar de grootste sprong in 20 jaar is het absoluut niet; je kan jezelf misschien voor de gek houden...

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 10 augustus 2018 16:16]

nu de prijzen nog,die slaan nergens meer op.
Prijzen zijn nu gewoon weer normaal, 699 voor een GTX 1180 is gewoon een normale prijs.
Dat zijn waarschijnlijk stock versies en niet de AIB en AIB kaarten zijn dan weer duurder. Echter geloof ik er niks van dat de 1180 699 gaat kosten en dan heb je nog de retailers die de prijzen maar al te graag verhogen mocht het erg populair worden.
En in welk valuta is die prijs? Gok dollar, en dat is het waarschijnlijk nog before tax aangezien een hoop staten een ander percentage hebben. Dus wat het hier in Europa gaat worden als er voorraad is wordt nog wel even wachten.
Tja 699 was ook bij de 1080 de adviesprijs, dat resellers het omhoog gooien daar kan NVIDIA verder ook niet zoveel aan doen (tenzij ze de vraag niet aankunnen). Een high end kaart is nou eenmaal duur en niet voor iedereen weggelegd, ookal denken veel mensen in Nederland dat alles maar voor iedereen betaalbaar moet zijn.
Opzich nog niet zo heel gekke gedachte, als je in onze buurlanden kijkt zijn de kaarten algauw een 100 euro goedkoper. :) en dan komt het al aardig in de goede richting.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 9 augustus 2018 15:21]

Die 699 slaat volgens mij niet op de prijs van de nieuwe videokaart. Die hoeven ze niet op te geven bij het registreren. Anders had dat ook wel duidelijker in de tekst gestaan. Het kan best nog wel een heel duur ding worden.
¤700 voor een GPU aan de bovenkant van het mainstreamsegment vind jij een normale prijs? Aangezien de producent een monopolie heeft op die plek in de markt kan dat nooit een normale prijs zijn. NVidia zal in elk geval een goede klant aan jou hebben.
Bovenkant mainstream? Er is niks hogers dan een 1180 daalijk hoor.. jij zal waarschijnlijk zeggen dat de kaart 499 zou moeten kosten, tja dan kan je ook zeggen dat een Ferrari te duur is omdat jij en je buurman deze niet kunnen betalen.
De xx80 serie van NVidia zou ik wel de bovenkant van de mainstream noemen. Het zijn kaarten met een gemiddelde GPU, volledig gericht op gamers. Hun high end zijn de xx80Ti en Titan kaarten; daar zitten andere, veel grotere GPUs op (1070 en 1080 is dezelfde GPU) en extra RAM voor compute toepassingen. Daar hangt ook een veel hoger prijskaartje aan.

Een Ferrari is niet te duur want er zijn meer dan genoeg supercars. NVidia heeft een monopoly en daardoor zijn de prijzen niet normaal. Als er voldoende concurrentie was geweest, had de 1080 denk ik niet meer gekost dan ¤400.
Zowel van Nvidia als AMD hoef je het komende jaar (anderhalf) niets bijzonders te verwachten, beide om verschillende redenen. Een paar maand geleden heeft Nvidia dat zelf ook nog verkondigd. Het zal hooguit een 1x80 upgrade zijn, maar verwacht daar geen wonderen van.
Zowel van Nvidia als AMD hoef je het komende jaar (anderhalf) niets bijzonders te verwachten, beide om verschillende redenen. Een paar maand geleden heeft Nvidia dat zelf ook nog verkondigd.
Want nVidia spreekt natuurlijk de waarheid. Het is niet alsof zij (of andere bedrijven) eerder hebben gelogen over wat er in de pijplijn zit op korte termijn. Ze vinden het natuurlijk niet erg als de consument een half jaar met de hand op de knip gaat zitten terwijl zij wachten op de aangekondigde nieuwe generatie.
Ik hoop vooral dat deze kaarten ondersteuning bieden voor HDMI 2.1.

Daarnaast hoop ik dat er ook snel een LP-model aangeboden wordt dat geen bijkomende stroom vraagt bovenop die die geleverd kan worden door het PCIe-slot. Dat vormt dan meteen een leuke upgrade voor m'n HP Elitedesk 800 SFF met i7-4790. Zal vermoedelijk de PG150 worden, dus ik zal wel mogen wachten tot de jaarwisseling. :'(
Het wordt 2080 etc. vermoed ik, 1180 lijkt te veel op 1080...
Ben eens benieuwd hoe sterk de nieuwe kaarten zijn en op welke architectuur ze gebaseerd zijn. Volta zou me verbazen/ontgoochelen, zou een te kleine sprong zijn...
Het zal waarschijnlijk juist 11X0 worden, omdat er geen echte upgrades op korte termijn gepland zijn en dan is de 1 in een 2 veranderen een te grote stap.

@Game_overrr Er gaan al wat langer geruchten over een 11x0-serie, in de media.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 9 augustus 2018 16:04]

Maar Nvodia wil het laten lijken alsof het een grote stap is lijkt me?
Daar zal de marketing afdeling geen rekening mee houden, als 2xxx meer verkoop op levert al is er relatief amper winst, doen ze het nog.

Daarnaast roept nVidia dat ze wat 'groots' aan te kondigen hebben, dus zullen ze de naam wellicht ook op aan passen
maar 11 is gewoon de doortelling van 4-5-6-7-8-9-10-11, dus 11 is gewoon de meest logische benaming.
net zoals 10 of X de doortelling van 8 is (Windows / iPhones)?
En waar zijn de Nvidia GTX 8xx Series?

Namen worden niet volgens logica, maar volgens marketing gekozen...
Ik zet mijn geld op de GTX 20x0

Binnenkort zien we wie gelijk had ;)

[Reactie gewijzigd door Clemens123 op 9 augustus 2018 23:50]

de 8xx series is een mobile/laptop only line..
En de reden dat 9 bij windows/iphones is overgeslagen heeft te maken met de aziatische markt waar 9 een ongeluksgetal is.
zoals ik zei marketing, geen logica
Wat ik wel grappig vind is dat de nummers van de model wel erg overeen komen met de Eerst genoemde modellen. Qoute:
GeForce-producten zijn die in te delen in drie segmenten: 1G150, 1G160 en 1G180

Toevallig de GTX 1150, 1160, 1180?

😉😎🤣🤣
Scoop: 1380 komt er, net als de 1280, ook aan .. ergens.. in de toekomst.
You heard it here 1st!!!
Don't forget to like this post!!
Afwachten dan maar tot 20 augustus, ben wel benieuwd naar wat voor kaarten er gaan komen :)