Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Zotac kondigt passief gekoelde Zbox-pc's met mobiele Coffee Lake-quadcores aan

Zotac heeft zijn C-serie van Zbox Nano-pc's een update gegeven. De fabrikant rust de compacte passief gekoelde systemen uit met Intel-processors van de achtste generatie, waaronder de Core i7 8550U-quadcore.

De Zbox Nano C-systemen hebben een behuizing met afmetingen van 129x204x68mm en een inhoud van 1,79 liter. De boven-, onder- en zijkanten zijn geperforeerd in een honingraatstructuur en binnenin heeft Zotac een omvangrijk blok met koelvinnen over het moederbord geplaatst.

Zotac brengt drie varianten van de Zbox Nano C uit: de CI660 Nano met Core i7 8550U, CI640 Nano met Core i5 8250U en CI620 Nano met Core i3 8130U. Deze processors hebben een tdp van 15W en worden meestal in laptops gebruikt.

Zotac levert de systemen zonder geheugen en opslag, maar er zijn twee so-dimmsleuven aanwezig en er is plek voor een 2,5"-opslagschijf. Aan de voorzijde zitten twee usb-c-poorten en een usb 3.0 type-a-variant, naast de audioconnectors en de geheugenkaartlezer. Aan de achterkant zijn nog eens vier usb 3.0-poorten en ook zitten hier twee gigabit-lan-aansluitingen, hdmi 2.0 en displayport 1.2. De systemen ondersteunen wifi-ac en bluetooth 4.2 en de antenne voor wifi is aan de achterkant te bevestigen.

De prijzen van de modellen meldt Zotac niet en aangezien nog geen webwinkels de pc's in hun assortiment lijken te hebben, is het nog wachten op die prijzen en de beschikbaarheidsdata.

Zotac Zbox Nano C Series

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

10-08-2018 • 12:52

71 Linkedin Google+

Reacties (71)

Wijzig sortering
And again, geen audioconnector aan de achterkant. Zucht...

Die aan de voorkant is leuk voor een koptelefoon, maar als ik er standaard een paar speakers op wil aansluiten, dan heb je dus altijd een kabeltje wat van de voorkant van de pc-tje naar je speakers loopt! Dat ziet er toch niet uit? Een beetje hetzelfde als dat ik de HDMI aansluiting voorop doe, omdat dat zo lekker handig is als ik een beamer wil aansluiten ofzo...
Als er S/PDIF op had gezeten, zou het een perfect emdiapCtje zijn geweest, die 4K op 60Hz uit HEVC10 kon decoden...
Als er S/PDIF op had gezeten,
Je kan online in China een HDMI 2.0+HDCP 2.2 switch kopen die PCM/Dolby Digital/DTS geluid uit het HDMI signaal haalt en op een TOSLINK (optische S/PDIF) uitgang zet, wat je ook 1-op-1 weer kan omzetten naar coax S/PDIF als dat nodig is. Ook kan je het S/PDIF signaal door een delay kastje kan gooien om zo het beeld (vaak vertraagt door de pre-processing van televisies) synchroon te krijgen met het geluid (dat ook vertraagt moet worden). Dat werkt dan meteen voor alle HDMI apparatuur die je aansluit op die switch.

Ik snap wel dat er geen S/PDIF meer op zit, want echt veel wordt dat niet meer gebruikt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 augustus 2018 13:43]

Oh, dat is wel cool, dat wist ik niet. Dank je wel :)
De switch die ik twee jaar geleden kocht in China is niet meer beschikbaar, maar er zijn alternatieven. Dit is een voorbeeld, maar die komt uit de VS. Al wil je zoeken naar een ander model, hou er dan rekening mee dat de switch ondersteuning moet hebben om de EDID te configureren (zodat het zendende apparaat weet dat PCM 2.0, Dolby Digital en DTS verstuurd kunnen worden over HDMI), en dat het HDMI 2.0a en HDCP 2.2 moet ondersteunen.

Ik gebruik het met een soortgelijke computer zoals de Zotac uit dit artikel, enkel met HDMI. Werkt perfect.

[edit]
En bij twijfel... Geen HDMI switch, maar gewoon een USB geluidskaart. Eventueel plak je die achterop je versterker/subwoofer als er achter de PC geen ruimte is om het netjes weg te werken. Dat model heeft coax en TOSLINK aansluitingen, en zelfs 192Khz ondersteuning voor de S/PDIF ontvangers die dat ondersteunen. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 augustus 2018 15:34]

Als huewelijkcadeau voor een vriend van me ben ik een mediaPC in elkaar aan hetz etten. Ik heb aanvankelijk gekeken naar NUCjes, maar er was toen niks wat betaalbaar was en HEVC10 kon trekken.
Alleen die Intel 8 NUCs van bijna duizend euro.

Heb dus componenten bij elkaar gekocht, verreweg het meeste van Megekko, maar er was iets stuk. dus dat loopt nu nog, en het huwelijk komt dichterbij...

Als ik dat van USB S/PDIF had geweten, toen, had ik wellicht een andere keuze gemaakt.
Onder een media PC zet je gewoon een versterker met 2x HDMI through, zoals een Onkyo versterker. Wel duurder, maar meestal heb je toch een versterker nodig voor een beetje geluid.

[Reactie gewijzigd door uiltje op 11 augustus 2018 05:39]

Je kan via HDMI het audiosignaal naar je monitor krijgen. Mijn LG monitor heeft een blauwe uitgang en daar kan ik mijn speakers op aansluiten.
Jup, werkt hier ook super
Daar heb je wel gelijk in ja. Achter zou wel mooi wezen.
Gewoon aansluiten op usb aan achterzijde:
Google search

[Reactie gewijzigd door Chayan71 op 10 augustus 2018 13:17]

HDMI audio naar de tv? Of je monitor en dan daar 3.5mm in.
Als je nou ook nog voor ee goede adiosoftwareoplossing kiest, sluit je je dac aan op usb, en ben je af van de audfio-ingangen aan de voorkant. Bedoel natuurlijk Roon als softwareoplossing.
Er zit een USB 3.1 poort aan de achterkant, kan je alles van maken wat je maar wilt.
Een USB speakersetje is ook de duurte niet.
categorie: PC speakersets
is dat dual-lan i see, pfsense anyone :)
Nee, Realtek nics... :-(
Die kans is er zeker, kijkende naar hun eerdere 'nano' barebones. Ik vind echter zo snel geen bron die melding maakt van de NICs die erin zitten, heb jij er een?

[Reactie gewijzigd door job_h op 10 augustus 2018 14:38]

Als je naar https://www.zotac.com/fil...40&driver_type=All&os=All gaat, zie je dat je daar de Realtek GLAN driver kan downloaden.
Dat betreft de MI620 nano. De M serie zijn andere apparaten dan de C serie, waar die nieuwsbericht over gaat ;)

Je hebt echter wel gelijk. Dit is de juiste pagina: https://www.zotac.com/fil...40&driver_type=All&os=All
CI620/ CI640/ CI660 Realtek GLAN driver (Win 10 64bits)
323.2017
OS: Windows 10 64-bit

[Reactie gewijzigd door job_h op 10 augustus 2018 14:49]

Sorry, verkeerde link. Heb hem bijgewerkt. Driver naam is "CI620/ CI640/ CI660 Realtek GLAN driver (Win 10 64bits)" ;-)
Maakt dat nog wat uit dan?
Google maar eens op "realtek pfsense". Genoeg (vage) issues.
Google eens op intel pfsense en je krijgt sort gelijke vage problemen, dus tja.
Wij gebruiken voor onze firewalls ook enkel intel nics. Maar dat zijn de quad port intel nics op servers... Maar je wilt liefst wel goede drivers voor je nics.
Dat snap ik, maar Realtek werkt 99% out of the box op Linux dus wat is dan het problem vraag ik me dan af, tuurlijk intel heeft iets minder load op cpu maar tegenwordig merk je er toch niets meer van.
Voor een standaard desktop niks mis, maar als je er een router van maakt en vlan's gaat gebruiken en geavanceerde opties gaat gebruiken wel. Ook buffergroottes e.d. spelen dan enorm mee. Nu zal je deze voor max 10-25 gebruikers inzetten of sporadisch tot 50 maar daarboven wil je iets meer uitgeven aan een klein servertje. Kan al vanaf 500-600 euro.

Ooit een keer een servertje met realtek nics ingezet als firewall, klant met 500 clients. Die mag er hoogstens eens per 3-5 jaar uit vliegen (vastloper). Dan is het knap kl'te als die iedere 6 maanden gereset moet worden, ook midden in de nacht.

[Reactie gewijzigd door Nox op 11 augustus 2018 11:06]

Ah ok, duidelijk.
Dat snap ik, maar Realtek werkt 99% out of the box op Linux dus wat is dan het problem vraag ik me dan af, tuurlijk intel heeft iets minder load op cpu maar tegenwordig merk je er toch niets meer van.
99% is voor desktop prima. Maar voor een firewall, zeker als je vlan e.d. gaat doen wordt het een ander verhaal.

En als het op Linux maar 99% werkt, dan vertrouw ik er niet op dat het onder FreeBSD beter is. (En pfsense is FreeBSD)
OPNsense bedoel je.

Die zou je in een VM kunnen draaien.

Maar dit apparaat heeft geen ruimte voor 3.5" HDDs, dus een geschikte NAS is het niet echt.

En als je enkel OPNsense wilt draaien, dan is er heel wat lichter en goedkoper spul beschikbaar.
Je kan en NAS op zich prima draaien met een 4-5 TB 2.5” drive, die kosten per GB vrijwel net zoveel. Maar dan is altijd de vraag: past een 15mm hoge drive in dit huisje?
Voor een NAS heb je toch liever een raid opstelling van minimaal 2 schijven. Met 1 schijf staat je data niet echt veilig (een ssd of hdd wilt nog wel eens crashen).

Ik zie dit eerder als multimedia pc die in een lan staat waar een NAS aanwezig voor de data storage. Dan heb je aan een 256GB ssd genoeg lokale opslag in de meeste gevallen.
Met twee schijven ook niet, als de data belangrijk is kan je toch beter een off-site backup hebben.
Al heb je 10 schijven lokaal, de boel kan altijd afbranden. Maar toch voor een NAS kan je het beste minimaal twee schijven hebben ( met offsite backup naar een of meerdere niet directe buurman als de data echt belangrijk is, daarnaast kan je nog elke dag een offline kopie maken en in een kluis offsite bewaren )
Je kunt bovendien prima je belangrijke data syncen over bijv Nextcloud (TransIP bijv).
En als je enkel OPNsense wilt draaien, dan is er heel wat lichter en goedkoper spul beschikbaar.
Nee PFSense, waarmee je een krachtige router hebt die een VPN verbinding kan leggen met minimaal 400Mbps up/down + AES256-cbc encryptie + snort kan draaien (uiteraard met AES-NI ondersteuning) en een CPU TDP van "slechts" 15 watt?

Ik laat mij graag door je informeren! 8)

[Reactie gewijzigd door SB[NL] op 10 augustus 2018 20:14]

Voor VPN hoef je toch geen 2 NIC’s te hebben? Dat kan ook met een willekeurige VPN server ergens in je netwerk.
Klopt, maar daar hebben we het dan ook niet over ;) Bekijk dat PfSense linkje. Dan begrijp je beter wat er bedoeld wordt.
400 Mbps up/down over een VPN is goed? Nou, dan hou ik het graag bij WireGuard. Ik saturate dan namelijk de 1 Gbit.

AES-NI is niet zo'n bijzondere feature meer. Kun je op een APU2 ook regelen. Die bovendien stukken goedkoper is.

Ik hoef verder niet te surfen naar pfsense.org om te weten dat opnsense (een fork er van) beter is :D als pfsense namelijk een domein met opnsense in de naam heeft om opnsense zwart te maken, x86-32 support zomaar laat vallen, en moeilijk doen met hun trademark dan weet je wel hoe laat het is. Kat in het nauw...
400 Mbps up/down over een VPN is goed? Nou, dan hou ik het graag bij WireGuard. Ik saturate dan namelijk de 1 Gbit.,,,knip...
Ik had liever gezien dat je met echte voorbeelden zou komen van dat lichtere en goedkopere "spul" die aan de genoemde specificaties voldoet.

Als je OpenVPN client benchmarks kan laten zien van zo'n APU2 die dit soort snelheden met AES256-CBC encryptie haalt met bijv NordVPN, dan stel ik dat uiteraard op prijs, maar ik ben die zelf nog niet tegen gekomen.

Dat Wireshark is leuk als je je eigen VPN server draait, maar heeft niets van doen met een PfSense router (of een vork ervan die door een paar ontevreden ex PfSense leden gemaakt is)
Nou, goedemorgen.

Wireshark? Dat is heel iets anders dan WireGuard. Je bent nu de zaakjes door elkaar aan het halen.

NordVPN? Dat soort toepassingen van VPN gebruik zijn niet bijster interessant maar als je performance zo belangrijk vindt dat je voor peperdure hardware gaat om het te gebruiken dan zou ik zeggen neem gewoon een VPN provider die WireGuard gebruikt. Als je voor je werk aangewezen bent op andere protocollen dan WireGuard dan is dat een vervelender probleem. Maar gelukkig is WireGuard zeer eenvoudig te installeren; dat zal men binnen het bedrijf ook al gauw doorhebben. Want WireGuard is zo KISS als het maar zijn kan.

Verder zijn er zat performance benchmarks (voorbeeldje) die aangeven dat OpenVPN bagger presteert voor throughput en latency. IPsec doet het beter, maar is een gedrocht om in te stellen. OpenVPN is dat ook. Ik kan overigens een PFsense dev quoten die het daar mee eens is :Y)

TL;DR dat jij problemen hebt om goede throughput te verkrijgen met OpenVPN ligt vooral aan de software. Dat je daarom kiest voor deze hardware moet jij zelf weten, maar is schieten op een mug met een kanonskogel. Verder zijn alle nadelen die ik noemde mbt NetGate/PFsense gewoonweg waar, en is iets dat de lezer in overweging mag nemen.
bedankt voor je uitleg 8)
Ik ga deze ook in het oog houden, maar eigenlijk zoek ik iets zonder wifi, bluetooth, hdmi 2.0 ...
Wat is nu het verschil tussen de Kaby Lake refresh CPU hier gebruikt en de coffee lake in de upcoming NUC8i5? Wil een NUC-achtig toestel kopen maar ben in de war door de wildgroei aan architectures. Had gelezen dat coffee lake een aanzienlijke step-up was van de vorige generatie. Vraag is natuurlijk of hiermee de Kaby lake of Kaby lake R bedoeld werd.

Kan iemand mij het verschil uitleggen/doorverwijzen naar een artikel hierover aub?

https://ark.intel.com/pro...r-6M-Cache-up-to-3_80-GHz
https://ark.intel.com/pro...r-6M-Cache-up-to-3_40-GHz

edit: CPUbenchmark lijkt toch aan te geven dat er nog een aardig verschil op zit: https://www.cpubenchmark....Intel-i5-8259U/3042vs3299

[Reactie gewijzigd door Moes-T op 10 augustus 2018 13:38]

Staat eigenlijk al in de artikelen waar je naar linked

De 8259 heeft een hogere toelaatbare TDP met hogere base en turbo clock. Ook is de iGPU nieuwer/krachtiger met dedicated eDram op de package van 128 mb (Iris gpu). Deze is dus nieuwer en krachtiger kwa CPU en GPU prestaties
Waarvoor kan je twee Nic's gebruiken?
Als je er een routertje/firewall van wilt maken. Maar daarvoor vind ik het een iets te dure oplossing voor.
Altijd wel een excuus voor te vinden, toch? :) één als mediaplayer voor onder je tv en de andere als high-speed NAS. Of één voor bij de modeltreinbaan en één als desktop voor in de woonkamer. Redenen genoeg ;)
Ja, ik zat te denken, een voor internet via de kabel en de ander via 4G-hub, of glasvezel.
AMD Ryzen APU versies aub.
En dan graag betaalbaar met een Ryzen 2200G van Zotac in een mooie lichtmetalen behuizing.
Ook weer graag die LED ring terug icm licht getinte metal cases en niet alles zwart en saai zonder leds. :F
Dit dus:
pricewatch: Zotac ZBOX nano AD10
dp1.2? 1.4 bestaat al ff
Ik denk dat deze PC'tjes niet krachtig genoeg zijn voor 4K content, dus dan heb je ook niks aan een hogere DP versie.
Doel je hierbij op bepaalde 4k media? Want het zou theoretisch geen probleem moeten geven.

https://en.wikichip.org/wiki/intel/core_i3/i3-8130u
Ik speel hier met een i3 NUC anders prima 4K content af hoor.
4k gaat gewoon over DP1.2 hoor.
Ik ben helemaal weg van zotac spullen sinds ik de gtx1080Ti mini van ze heb.
Mooi spul!
Mooi bakkie ook.

[Reactie gewijzigd door cptbuttlick op 10 augustus 2018 12:58]

Zboxen zijn heerlijke Hackintosh doosjes, als je zoekt naar een mac mini vervanger zijn dit heerlijke apparaten. Lijkt me pracht apparaat voor CI iOS development.
Enkel de WiFi kaart vervangen lijkt me? Al kan je m ook bedraad aansluiten natuurlijk.
ja de wifi is op dit moment niet supported; er is wel een Linux2Mac project bezig op github voor intel wifi chipsets maar die support deze specifiek nog niet.
Heb je een bepaald type nodig? Ben zelf ook nog op zoek naar een hackintosh doosje die makkelijk te configureren is.
Ik heb zelf deze thuis liggen met macOS Mojave:
https://tweakers.net/pric...zotac-magnus-en1070k.html
Er zijn nog geen nvidia drivers voor Mojave op moment dus beta's van macOS zijn niet aan te raden :)

Ethernet drivers kan je met Multibeast https://www.tonymacx86.co...s/tonymacx86-downloads.3/ instaleren. WiFi is op dit moment niet supported, deze github pagina probeert de linux drivers te porten: https://github.com/ammulder/AppleIntelWiFiMVM/

De rule of thumb blijft eigenlijk altijd, zijn er macs met de cpu / gpu / wifi chip etc. dan werkt het wel. Het makkelijkste is om een zogehete 'golden build' na te bouwen of parts te selecteren op deze pagina: https://www.tonymacx86.com/buyersguide/august/2018/

Nvidia gpu's instaleren verijst wat extra stappen, maar als je daar hulp bij nodig hebt kan je altijd even een PM droppen of op het forum van tonymacx86 rondsnuffelen :P
Vega56 gpu's werken out of the box.
If you're building a CustoMac, Intel's 8th Generation Coffee Lake CPUs + 300 Series motherboards are the current recommendation. Please refer to this post for older build recommendations.

[Reactie gewijzigd door jabwd op 13 augustus 2018 10:32]

Thanks! Ik ga mij even inlezen
Wat een top desktopje zo. 16 GB ram en een snelle SSD er in en je hebt een prima PC voor office gebruik.
Is 16gb niet wat overdreven voor office alleen? M'n pc heeft 16gb en ik kom alleen over de 12gb als ik 3 CAD programma's tegelijk gebruik, ~50 Firefox tabs open heb staan en Visual Studio laat compilen. 8 gb is M.I. meer dan voldoende als je veel tegelijk wilt doen qua office en zo.(zeker gezien de actuele ram-prijzen
Daar komt dan ongeveer 200 eur bij voor een ssd en geheugen.