Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Storing Tele2 opgelost, klanten moeten eventueel telefoon rebooten - update

Tele2 meldt dat de storing waardoor abonnees in het buitenland niet met een mobiel netwerk konden verbinden, inmiddels volledig verholpen is. Klanten die nog steeds niet kunnen verbinden, moeten alleen nog hun telefoon rebooten, aldus het advies van de telco.

Volgens een woordvoerster is het probleem in de loop van afgelopen zaterdag volledig opgelost. De oorzaak zou een 'update zijn geweest die doorgevoerd werd door een internationale onderaannemer.' Naast Tele2 zouden ook andere wereldwijd actieve operators hierdoor getroffen zijn, hoewel niet bekend gemaakt wordt welke dat dan zijn.

Alles bij elkaar heeft de storing ongeveer anderhalve dag geduurd. In het Tele2-forumtopic over deze zaak regende het klachten van vakantiegangers die op hun bestemming geen netwerk konden vinden met hun telefoon.

Update, 15:11: Veel klanten in het Tele2-forumtopic hebben in de loop van deze storing hun onvrede geuit en geïnformeerd naar een financiële compensatie voor de downtime. Tele2 zegt dat het zich, nu dat de dienst volledig hersteld is, daarover gaat buigen.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

05-08-2018 • 12:30

143 Linkedin Google+

Reacties (143)

Wijzig sortering
Het probleem zat niet in het Tele2 netwerk, maar bij Comfone. Dat is een ISTP. Zeg maar een broker die alle signalering van de 600 mobiele netwerken in de wereld met elkaar verbindt. Als zo'n knooppunt eruit valt hebben alle klanten van Comfone daar last van. Dat kan dus ook Three zijn.
Ik vind "telefoon rebooten" weinig specifiek. Is opnieuw laten zoeken naar een netwerk (of handmatig selecteren) niet genoeg?
Nee, een telefoon die bij aanmelding op een netwerk -om welke reden dan ook- geweigerd is zal deze weigering opslaan in een lijstje van netwerkcodes op je SIM. Het toestel zal geen nieuwe poging meer doen om zich opnieuw aan te melden totdat het toestel opnieuw is opgestart. Bij het opstarten van het toestel wist deze het bewuste lijstje op de SIM schoon (de exacte procedure is iets complexer, maar hier komt het grofweg op neer). Een toestel opnieuw starten (of de SIM eruit halen en er opnieuw in starten, dat helpt ook) geeft je dus een 'frisse' start.

(deze procedure is er om te voorkomen dat een toestel een netwerk blijft lastig vallen met herhaaldelijke requests terwijl hij er toch niet op komt)

[Reactie gewijzigd door Odiebla op 5 augustus 2018 14:25]

Nee, een telefoon die bij aanmelding op een netwerk -om welke reden dan ook- geweigerd is zal deze weigering opslaan in een lijstje van netwerkcodes op je SIM. Het toestel zal geen nieuwe poging meer doen om zich opnieuw aan te melden totdat het toestel opnieuw is opgestart.
Niet helemaal waar. Zoals je wellicht ook weet is dit afhankelijk van welke error code wordt terug gestuurd. Indien een "network error" wordt terug gestuurd, dan zal het toestel blijven proberen. Gebeurt vaak met congestie...

Wellicht niet aan de orde bij deze specifieke storing...
Mee eens, ik ga uit van een fatsoenlijke "no suitable cells in TA/LA" * of "no roaming allowed" melding, waar trouwens ook weer onderscheid in zit hoe de handset ermee omgaat. In het laatste geval zal hij het 'nooit' meer proberen, in het eerste geval alleen niet zolang de handset in de betreffende TA/LA zit.


Ik poogde alleen duidelijk te maken dat opnieuw netwerken zoeken of airplane mode niet hetzelfde werkt als een toestel uit en aanzetten. Bij gezeur is een koude herstart altijd slim, ook al komt dat soms als "overbodig" over.

* (TA = Tacking Area, LA = Location Area)
Bij gezeur is een koude herstart altijd slim, ook al komt dat soms als "overbodig" over.
Dat geldt overigens voor alle zeurende electronica waarvan je onvoldoende kennis hebt om het onderliggende issue correct en volledig in te schatten.
eensch! Toch interessant dat telecom gebeuren!! Inderdaad is de handset ook een factor in deze. Vele M2M modems gaan niet goed om met error codes..
Zoeken is teveel gedoe, gewoon vliegtuigmodus uit en weer aan is 9 van de 10 keer even effectief als een reboot. ;)
Nee, dat is dus niet het geval, zeker niet als het over geweigerde location-updates gaat, zie mijn andere antwoord hieronder.

Ook tussen netwerken zoeken en airplane mode zit een verschil. Bij zoeken doet het toestel echt eerst een scan van het spectrum, bij airplane mode kijkt het toestel eerst op welk netwerk hij als laatste zat en probeert daarop in te haken.

[Reactie gewijzigd door Odiebla op 5 augustus 2018 14:32]

Misschien wel (geen idee), maar leg dat de gemiddelde (niet-technische) gebruiker maar eens uit. Telefoon even herstarten is een stuk makkelijker, en vermoedelijk minstens net zo effectief.
Je telefoon opnieuw opstarten. Hoe specifiek wil je het hebben? :+
Het zal wel aan mij liggen, en het is ook geheel mijn eigen mening: ik vind het allemaal wel een beetje gejank, duizenden klachten. Koop een prepaid simkaartje in het land waar je zit en stuur dat nummer door naar je belangrijke contacten. Whatsapp werkt gewoon met je eigen nummer, die heeft alleen data nodig. De ANWB en kampioen en weet ik veel wat voor gidsen leggen al 100 jaar uit hoe je goedkoop kan bellen en internetten op je vakantiebestemming. Ga genieten van je vakantie.......
Dat werkt zo niet. Elk land hoeven z'n eigen regels voor pre paid. Zo zal je in Zwitserland een Zwitsers paspoort vaak moeten hebben. En in Italië moet je een hele waslijst aan info invullen.
Je paspoort of id moet je in heel de wereld toch al op zak hebben als reiziger, dus heel veel moeite kan dat niet zijn toch?

En ja: formeel moet je in de VS je prepaid SIM ook registreren op je huisadres. En toch is tot nu toe elke medewerker van AT&T bereid geweest om mijn Sims op het adres van het hotel of meestal zelfs op het adres van de winkel te zetten. Even je ID laten zien, hoewel het me ook vaak zonder gelukt is.

Ook in Spanje heb ik gewoon prepaid Sims meegekregen op het adres van de winkel. Zo moeilijk is het allemaal niet, ik krijg zo onderhand het idee dat sommige mensen geen moeite wíllen doen.

[Reactie gewijzigd door Odiebla op 5 augustus 2018 19:55]

Nee, je moet een Zwitsers paspoort hebben, zoals hij zegt.
Onjuist; de betreffende wettekst:
Die Anbieterinnen von Fernmeldediensten (FDA) müssen ab dem 1. August sicherstellen, dass die Personalien der Kundinnen und Kunden anhand eines gültigen für den Grenzübertritt in die Schweiz zulässigen Dokumentes mit Foto erfasst werden.
Maw, het gaat om identiteitsvaststelling middels een in Zwitserland geaccepteerd (reis)document met foto.

[Reactie gewijzigd door McOrmick op 5 augustus 2018 22:30]

Er is een tendens om anonieme prepaids onmogelijk te maken, maar prepaid alléén aan je eigen burgers willen verkopen heb ik om eerlijk te zijn nog nergens waar genomen. Het verhaal van @corset kan ik ook niet plaatsen, maar goed ik heb geen handson ervaring. De wettekst, texten op sites van operators en travelforums lijken het tegen te spreken.

Zelfs een land als de VAE is niet zo streng. Je moet daar wel alles documenteren en je IMEI vast laten leggen voor je een SIM mag kopen, maar ze gaan de cashcow van prepaid Sims voor import volk echt niet droogleggen. Ik geloof niet dat een Europees land (ja ik weet dat Zwitserland geen EU is, maar het ligt wel in Europa) strenger zou zijn op dat gebied.
OK duidelijk. Ik vatte alleen de stelling van Corset samen, omdat die niet goed begrepen leek te worden. Die overigens dus onwaar bleek te zijn.
Ja, een Nederlands paspoort inderdaad. Of heb jij een Zwitsers paspoort even in zak?

En dat het in de VS & Spanje zo werkt, geweldig. Maar in Zwitserland is het door mij en anderen meerdere keren getest. Elke keer, gewoon netjes "Geen paspoort? Geen simkaart"

Ik krijg zo onderhand het idee dat sommige mensen denken "Het werkt hier, dus overal"
Ik heb nooit gepoogd om een prepaid in Zwitserland te kopen maar de diverse travel forums geven aan dat je op vertoon van je paspoort als toerist een SIM kan kopen, de eis van een Zwitsers document staat nergens. Ik zeg niet dat het niet zo is of dat de regels niet zo zijn, maar ik kan het of niet terug vinden. Maar goed, misschien werkt het niet ik elk land.
nogmaals, dat is anders per Kanton. Iets wat in Graubunden werkt, werkt totaal niet in Tessin etc. Het is daar niet zoals Nederland, dat alles centraal geregeld is. Een kanton mag grotendeels zelf dingen inregelen/kiezen.
Volgens mij geldt deze regeling al vanaf 2004 en die is landelijk, niet kantonaal.

Als je andere bronnen hebt graag posten, zie ook mijn bericht hierboven.
Dus kun je niet zeggen “het kan niet in Zwitserland als je geen Zwitsers paspoort hebt”... daarbij, wat @Siask hieronder aantoont: het lijkt toch echt een broodje aap verhaal.

Verder wordt dit een beetje een non-discussie dus laat ik het hier bij.

[Reactie gewijzigd door Odiebla op 5 augustus 2018 21:53]

Ik kon dat niet geloven, dus ik heb het even nagekeken.

Swisscom meldt:
Um ein Prepaid Angebot, wie z.B. NATEL® easy, zu erwerben müssen Sie nur:
- Einen Pass oder eine ID in einem unserer Swisscom Shops vorzeigen.
Vertaling: om een prepaid produkt zoals bijvoorbeeld NATEL® aan te schaffen, dient u alleen een paspoort of ID in één van onze Swisscom winkels te tonen.

Bron is hier te vinden.

De passage die ik vermeld staat in het midden van de pagina. In hetzelfde document staat ook wat je nodig hebt voor een abonnement, en dat is helemaal niet alleen een Zwitsers paspoort, maar wel een werkvergunning, een bewijs van inschrijving of een bewijsje dat je grensganger bent. Je nationaliteit heeft hiermee niets van doen, het kan een paspoort zijn uit alle landen van de wereld.

Overigens stelt voor Italie de registratie echt helemaal niets voor (Vodafone IT en Wind kaartjes gehad), je dient eenmalig een Codice Fiscale te genereren (je kunt ook officieel eentje aanvragen natuurlijk) en verder is er buiten je paspoort/ID-kaart helemaal geen extra informatie nodig.

Je kunt overigens dit soort informatie in basis ook prima nalezen op deze website.
Hmm, interessant, dat is dan aardig gewijzigd! Thanks voor de verbetering :) Vroeger (en dan heb ik het over 5-6 jaar geleden) was het wel op de manier die ik beschrijf. Tenminste in Graubunden kanton, was toen erg lastig als je familie 3 maanden in zwitserland hebt liggen, en die geen pre-paid kunnen krijgen :+
Die (landelijke, uitdrukkelijk niet kantonale) regeling is reeds vanaf augustus 2004 van kracht...
Die Anbieterinnen von Fernmeldediensten (FDA) müssen ab dem 1. August sicherstellen, dass die Personalien der Kundinnen und Kunden anhand eines gültigen für den Grenzübertritt in die Schweiz zulässigen Dokumentes mit Foto erfasst werden.
Emphasis mine - maar ook toen mocht iedereen die iedereen die naar Zwitserland reizen kon al een Zwitsers prepaid produkt afnemen.

Via deze link kun je het zelf nog een keer nalezen.

[Reactie gewijzigd door Siask op 5 augustus 2018 22:01]

Engelstalige link: https://www.admin.ch/gov/...eleases.msg-id-13600.html

Link werkt niet... Sorry.

[Reactie gewijzigd door jcvw op 5 augustus 2018 22:28]

Hmm OK, bij het postkantoor kon het helaas niet. En bij een andere winkel in davos en chur ook niet. Raar!
Bedankt voor de info, ik ga het zeker doorsturen
Zelf onderzoek doen en niet afgaan op wat anderen zeggen en logisch nadenken. Hulde!
Dat werkt zo niet. Elk land hoeven z'n eigen regels voor pre paid. Zo zal je in Zwitserland een Zwitsers paspoort vaak moeten hebben. En in Italië moet je een hele waslijst aan info invullen.
Kijk, dat wist ik dan weer niet!
Dankje
ik weet het alleen omdat familie van mij in de Astma Kliniek in Davos vaak zit, en dan ga je je daar toch in verdiepen :)

Zwitserland vereist echt een zwitsers paspoort, wat je weer "krijgt" als je langer dan 3 maanden in die kliniek zit, maar ja.. dat wil niemand, dus worden ze daar niet voor gekocht. Ik begreep wel dat sommige providers in het land de regels wat willen versoepelen juist voor mensen die tijdelijk werken in het gebied, of in zo'n kliniek zitten. Maar Zwitserland kennende (elk kanton is eigenlijk een soort mini regering) gaat dat wel even duren.
Aantoonbaar dus niet waar, zie de reactie van @Siask met verwijzing naar de regeling in de wet.
Ik ben een leek als het op kaarten, straten en namen aankomt. Als ik de taal ook nog niet machtig ben, vraag ik me af hoe ik aan een simkaart moet komen? Je kan moeilijk van mensen verwachten dat ze de stad ingaan een belwinkel vinden, deze binnen lopen. En zonder slag en stoot een Tarjeta sim kopen.
Waarom kan je dat moeilijk verwachten? Ik doe dat zeker buiten europa met regelmaat. Een beetje in het engels en duits en frans proberen, 'prepaid SIM?' roepen en op je telefoon wijzen en 10 tegen een dat je een prepaid simmetje onder je neus geschoven krijgt.
Dat is als je weet waar je een belwinkel vindt. Wat frans en duits kent. Je toestel simlock vrij is. En de bediende bereid is je te helpen met opwaarderen.

Als het 1 iemand lukt, dan lukt het 10 mensen niet. Ik geloif best wel dat het allemaal goed komt. Maar het online zijn is een soort basisbehoefte geworden. Iedereen kan 24 uur zonder water, maar of het prettig is?
Een belwinkel? Loop een willekeurig centrum van een beetje stad in en je vind er zo winkels van T-Mobile, Telefonica, Vodafone of Orange. En anders vind je ze wel door “telefonica shop?” naar een willekeurige passant te gooien en daarbij hulpeloos te kijken. Komop, een héél klein beetje moeite doen hoor.
Niet iedereen gaat in een stad op vakantie en in kleine dorpjes is het vaak lastig om een simkaart te vinden. Je tactiek werkt niet als je aan het kamperen bent in het bos of in de bergen, of als je naar een festival gaat.

Zelf was ik aan het klimmen in Frankrijk, en het is behoorlijk vervelend als je opeens geen service hebt zonder dat je vrienden en familie daarvan weten. Het is dat ik de telefoon van iemand anders heb kunnen lenen anders dachten mijn ouders waarschijnlijk dat ik dood was. Noem het een niche, maar "een héél klein beetje moeite doen hoor" gaat gewoon niet altijd op.
Dat is echt lariekoek. Maar we zijn liever allemaal boos zonder reden, dan dat we nog een beetje zelfredzaamheid tonen.

Je kunt letterlijk naar een kioskje lopen, zo'n sim van het rek pakken en afrekenen. Het enige wat je dan hoeft te beheersen is een simpele "Merci" of Danke".
Gefeliciteerd dat je zelfredzaam bent. Als je in een keer baar de buren kijkt zal je toch wat anders meemaken.
Tegenwoordig heb je maps. Dat helpt.
Helpt niet veel als het netwerk eruit ligt, tenzij je de kaart hebt gedownload voor offline gebruik.
Door de gehele discussie te lezen was ik vergeten dat het om een storing ging van tele2. You are correct sir.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 6 augustus 2018 09:17]

Ik ben een leek als het op kaarten, straten en namen aankomt. Als ik de taal ook nog niet machtig ben, vraag ik me af hoe ik aan een simkaart moet komen? Je kan moeilijk van mensen verwachten dat ze de stad ingaan een belwinkel vinden, deze binnen lopen. En zonder slag en stoot een Tarjeta sim kopen.
Sorry, maar dan moet je niet naar het buitenland gaan, en/of van het reservaat "all-in" stappen.
Het is toch JUIST spannend om iets te ondernemen wat nieuw is ?
Ik denk dat ik oud aan het worden ben, maar ik kan me een tijd herinneren waar het eerste plan van actie was, om een kiosk te vinden die het AD of de Telegraaf verkocht voor mijn vader.

Ik sprak ook geen Spaans/Italiaans, maar met wat rondkijken, en wandelen leer je de omgeving een beetje kennen, en kom je er al snel achter dat kiosk A 3 dagen achterloopt, en Kiosk B de krant van gisteren wel heeft.

Lukt het niet om zelf de winkel te vinden, spreek je hier en daar iemand aan "sorry, speak English ?"
verrassend vaak lukt het dan met handen, voeten en een tekeningetje prima.
Ik snap je idee. En wellicht zou ik dat zelf ook meer moeten doen. Maar anderzijds heb ik weinig zin om tijdens een vakantie (die vaak al duur en kort genoeg is) eerst nog een simkaart te moeten regelen. Je moet immers wel weten wat je nodig hebt en ook zeker de kleine lettertjes lezen. Ook het afstaan van gegevens doe ik liever niet in het buitenland (is gelukkig ook niet altijd nodig).

Uiteraard is het juist spannend om zoiets te ondernemen. Echter hebben een hoop mensen zoals ik daar gewoon totaal zin in. Als ik naar een stad ga om wat moois te bekijken of naar Verona om in de natuur te wandelen, dan is dat precies hetgeen wat ik wil doen. Uiteraard koop ik een daar een simkaart als blijkt dat het nodig is, daar kom ik echt wel uit. Maar dat wil niet zeggen dat het leuk is. Onderweg vanaf het vliegveld / treinstation is het handig om al direct internet te hebben. Zeker toen ik met de trein door de EU ging was het ideaal om gewoon je eigen simkaart te kunnen gebruiken in allerlei landen. Je weet precies waar je aan toe bent en ik betaal er toch al maandelijks voor.

Ik begrijp dat mensen in het buitenland liever geen simkaart kopen. Je koopt een fictief iets, in een taal die je niet begrijpt. Met de aankoop van een banaan is dat anders vind ik. Daarbij vraag ik me af of het daadwerkelijk goedkoper is en of het nou zoveel makkelijker is. Tot nu toe heb ik eigenlijk nergens echt problemen gehad met Vodafone in de EU. Bijna dan, rond Hoofddorp is de verbinding regelmatig slecht :+
Binnen de EU hoef je het ook zeker niet te doen meer nu roaming kosten grotendeels weg zijn. Een storing kan overal gebeuren natuurlijk.

Buiten de EU is een heel ander verhaal. Dan bespaar je vaak echt bakken met geld door het kopen van een prepaid sim. Zelfs al koop je het dan maar op het vliegveld omdat je niet durft zonder de stad in te gaan of iets anders (zelf ook vaak genoeg gedaan hoor, maar is wel duurder).
Ik vind de “zone 3” tarieven van t-mobile wat te gortig, dus op Ben Gurion airport (TLV) een simkaartje (14GB LTE + onbeperkt bellen incl internationaal, voor 31 euro) gescoord.

Nu is mijn Hebreeuws ongeveer op het niveau van een kind van 2. Maar de medewerker van de telefoonwinkel sprak prima Engels.
Dat is wel heel netjes! Had zelf een buitenland bundel van Tele2 genomen, ¤18 voor 1GB. Bellen even achter wegen gelaten. Met 14GB zou ik ook zonder hotel wifi kunnen doen.
Op de smartphones kun je tegenwoordig offline werkende translator-apps installeren. Google Translate heeft daar support voor o.a.

En als je dat niet wilt, is een vakantie naar een dergelijk land ook niet heel handig, of je moet met Engels je nog kunnen behelpen.
Gefeliciteerd dat je zelfredzaam bent. Als je in een keer naar de buren kijkt zal je toch wat anders meemaken. 98% van de mensen in Nederland weet niet eens hoeveel RAM hun toestel heeft laat staan of google translate een offline functie heeft.
Is deze post serieus? Echt in de meest moeilijke landen is dit nog geen probleem joh.
Ik ben een leek als het op kaarten, straten en namen aankomt. Als ik de taal ook nog niet machtig ben, vraag ik me af hoe ik aan een simkaart moet komen? Je kan moeilijk van mensen verwachten dat ze de stad ingaan een belwinkel vinden, deze binnen lopen. En zonder slag en stoot een Tarjeta sim kopen.
Het lijkt me dat je in dat geval op meerdere vlakken problemen hebt op je reisbestemming.
Maar wanner je je absoluut niet kunt redden in het land van bestemming, betekent dat waarschijnlijk dat je in een all-in resort zit. Zelfs op de meest aggenebbis bestemming is er altijd wel een lobby, restaurant of café op het terrein met WiFi, waar je in je internetbehoeften kunt voorzien.
Ik was op dat moment aan het reizen vanuit noorwegen naar nederland. Je komt dan dus door drie landen heen waar je dan een simkaart zou moeten kopen (met een groep mensen die niet graag 20 minuten gaan staan wachten tot jij weer up en running bent).

Het vervelende is alleen dat niets werkt en jij ook niet bereikbaar bent in geval van nood.

Ik heb die dag dan ook uit moeten wijken naar andere middelen en geen contact kunnen hebben met vrienden en familie. Nu is een dagje niet zo erg, maar als een dagje 20 uur duurt is het toch fijn af en toe wat van je te kunnen laten horen of ff bellen naar het andere busje dat je de afslag hebt gemist. Zonder navigatie is een rit van noorwegen terug naar huis een behoorlijk pittige opgave. Amsterdam staat niet op de borden rond bremen en hamburg.
Er zijn zat offline navigatie middelen, losse kastjes of apps voor de telefoon.
Ja want die ga ik onderweg in de duurste landen van de eu even kopen |:( offline navigatie werkt ook niet meer want die moet je eerst binnenhengelen.

Ik had zelf last van deze storing. Kan je roepen wat je wil over oplossingen, maar die waren gewoon niet voor handen. Dat is dan ook de reden dat ik last had van de storing. Anders had ik er geen last van lijkt mij nogal logisch.
Daarom moet je nooit op 1 paard wedden. Als ik per auto naar het buitenland ga heb ik a. 2 telefoons bij me met Tomtom Go erop. En nog een Tomtom 930 kassie. Net zoals een reservewiel meenemen speel ik graag op safe.
Sure ik ga nog eens 1000 voor back-up telefoons en tomtoms neertellen voor het geval ik ooit eens 1 hele dag een storing heb in het buitenland.

Daar hebben ze ouderwets gewoon borden voor langs de weg en kaarten die je kunt kopen/langs de weg kunt bekijken.
En op wie kun je dan de extra kosten verhalen? Je hebt al bij tele2 betaald voor de dienst namelijk. Ze moeten gewoon zorgen dat het werkt.

Tevens, wie zegt dat iedereen die in het buitenland zit voor vakantie daar is? Ik kom vaak zat in het buitenland voor werk.
Beroep je bij je operator op de SLA die je met ze hebt afgesloten waarin staat dat je 100% van de tijd online bent en gebeld moet kunnen worden, óók in het buitenland.

Ik zal je vast de moeite besparen van het zoeken maar die SLA ga je niet vinden in je contract.
Zo simpel is dat niet. Tele2 levert ook gewoon zakelijke abonnementen met andere voorwaarden.
Vast wel, maar ook die abonnementen hebben geen garanties over coverage, bereikbaarheid en roam-garantie. Simpelweg omdat het niet haalbaar is, zeker niet qua roaming.
Als jij jezelf voor zaken afhankelijk maakt van een dienst gericht op particulieren is dat natuurlijk niet Tele2's probleem.
Wie zegt dat ik zakelijk afhankelijk ben voor tele2? Als ik op zakenreis ben, heb ik ook nog prive tijd in de avonden.
Zeer recentelijk in Duitsland bij München aan het shoppen geweest, maar ik kreeg bij 3 van de 4 winkels GEEN prepaid simkaart mee.. ik was geen Duitser... ik was er voor 2 weken en mijn KPN (O2) had zeer slecht ontvangst (zelfs geen 3G)
Inmiddels kan je in het buitenland gewoon uit eigen bundel internetten, dus is het kopen van een prepaid kaart niet meer nodig...
Ja, alleen was het dus hier het geval dat er geen verbinding was, heb je weinig aan die bundel
De wereld is groter dan de EU alleen...
Dat is alleen in Europa, maar de wereld is groter dan dat. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 5 augustus 2018 18:35]

Alsof je de brandstof moet vervangen als je met de auto in Frankrijk rijdt......
Als iets waarvoor je betaald niet werkt, dan mag je daar volgens mij gewoon terecht over klagen.
Tja, "we" hebben zelf de inkomsten die providers uit roaming halen ingeperkt. dus het is niet raar dat de providers op de kosten daarvan gaan besparen.
Maar dan sla je dus gelijk door in het andere uiterste. Er zit nog een hoop tussen niets en 16K balkon fotos uploaden per dag. 1tje die ik bijvoorbeeld belangrijk vind als ik op vakantie ben is bereikbaar zijn voor directe familie in geval van nood en andersom. Die data is leuk maar ook ik ga geen 60GB de cloud in duwen op mn vakantie.

Even mijn moeder bellen omdat ik een auto ongeluk heb gehad of van een berg ben afgerold en mn been heb gebroken is een ander verhaal en ook direct de reden waarom ik mn telefoon mee heb.

Zo vind ik het bijvoorbeeld leuk films te maken van de reis. Daar heb ik geen data voor nodig daar hoor je me dan ook niet over. Maar niet bereikbaar zijn tijdens een reis van 20 uur is nogal vervelend als iedereen moe is en minder oplettend.
Dat is niet aan jou om te bepalen wat een ander leuk vind op haar of zijn vakantie. Vind het zelfs onbeschoft hoe je praat over andere mensen.getuigd van weinig respect.
Tja de goedkope prijs komt dus ergens vandaag. Las deze week ook weer tele2 is goedkoper dan bijv vodafone. Klopt idd allemaal wel maar als je veel in het buitenland bent vertrouw ik liever op een providers die het qua roaming beter voor elkaar heeft of ook grotere internationale speler is met eigen netwerken in andere landen.
Goedkoop wilt niet zeggen dat het slecht is.
In het buitenland verbind je met het betreffende netwerk in die regio. Daar kan tele 2 zelf verder vrij weinig aan veranderen. Ik denk dat de kwaliteit eerder bij de eindgebruiker ligt dan bij de provider.
Nope, Tele2 is een een prijsstunter en ze bieden bijv. geen 4G aan bij de roaming partners in de EU. Alleen Zweden en een paar landen in oost-europa op het eigen netwerk.
Maar mijn opmerking ging niet over wel of geen 4g.
Het ging mij er om dat zoals er stond.. Goedkoop wilt niet zeggen slecht.
Of het nu 2,3 of 4G is.
Tele2 zou nog 4G roaming kunnen aanbieden, want 4G werkt veel beter in onze buurlanden.

Echter voor mij is het prima hoor, ik reis bijna nooit naar de EU, en wanneer buiten de EU koop ik wel een lokale sim, maar als ik dat niet wou doen, blijkt dat Tele2 in het buitenland ook nog de goedkoopste is, wat wel een voorsprong is, want die budget providers rekenen soms hoge prijzen voor roaming.