Deel KPN-klanten in buitenland weer offline door mislukken herstelactie

Een deel van de klanten die geen last meer hadden van de roaming-storing van KPN, zijn opnieuw offline na een mislukte herstelactie. Dat bevestigt KPN tegenover Tweakers. Het is nog niet duidelijk wanneer de storing zal zijn opgelost.

KPN logoAls klanten getroffen zijn door de storing, kunnen ze in het buitenland niet meer bellen, sms'en of internetten. Dat kan nog altijd wereldwijd gebeuren, maar het gaat lang niet meer om alle klanten van KPN, bevestigt een woordvoerster van de provider aan Tweakers. Wel hebben klanten die in Frankrijk, Monaco en Ethiopië zijn, nog steeds last van de storing. In de rest van de wereld heeft slechts een deel van de gebruikers last van de storing, maar onbekend is dus om hoeveel klanten het gaat.

Bij een herstelactie zondagnacht ging het mis, waardoor mensen voor wie de eerste storing was opgelost in andere landen dan Frankrijk, Monaco en Ethiopië opnieuw niet meer kunnen bellen, sms'en of mobiel internetten. Inmiddels is voor een aantal van hen ook de nieuwe storing alweer voorbij. Dat geldt ook voor klanten van KPN's Belgische dochter Base, zo stelt een anonieme bron tegenover Tweakers. Zij waren maandag ook een deel van de dag niet in staat om zich aan te melden op buitenlandse netwerken.

Een tijdelijke oplossing is om met in Frankrijk waar mogelijk handmatig het netwerk van Free te kiezen, waardoor klanten in elk geval kunnen bellen en sms'en. Mobiele data is via die provider nog niet mogelijk voor klanten van KPN. Voor klanten in Ethiopië is zo'n alternatief er vooralsnog niet.

Om hoeveel klanten het gaat, wil KPN niet zeggen, maar uit een intern document blijkt dat op het hoogtepunt een miljoen klanten last hebben ondervonden van de storing, die op zaterdag begon. De eerste storing kwam door een kabelbreuk, die redelijk snel is verholpen. De storing in Frankrijk, Ethiopië en Monaco zit in het signaleringsverkeer, het moment dat een telefoon zich op een buitenlands netwerk wil aanmelden. Omdat er zoveel mensen in Frankrijk zitten die zich tegelijk weer zullen gaan aanmelden en daardoor drukte veroorzaken in het signaleringsverkeer, is de oplossing complex, laat KPN weten.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

22-07-2013 • 16:16

72

Reacties (72)

72
69
30
4
0
30
Wijzig sortering
Als het storing in het hun cammel netwerk is het niet tot 1 land gebonden.
Dat kan niet.

Het zou msc gebonden kunnen zijn waardoor veel roamende gebruiker in de getroffen landen op de zelfde msc zitten.
Maar dat zou in houden dat het ook gebruikers in andere landen raakt.


Normaal zitten dit soort stroringen bij de locale providers dat het cammel netwerk niet door gegeven word.
Precies, en het blijkt dan ook dat het inderdaad niet tot slechts één regio beperkt was.

Een combinatie van niet optimaal redundant cammel systeem, uitbesteding (op zich niet slecht maar geeft vertraging) en dan overbelasting door verkeer doorrouteren naar andere onderdelen?
Als ik het goed heb, gaat dit om een soort krediet / aanmeldings-check.

Daar kan toch ook als tijdelijke maatregel even vanaf worden gezien? Of zou de hele belregistratie plat liggen? Zodat er helemaal geen tikken worden afgerekend? Lijkt me toch dat de franse provider zijn eigen telraam heeft en een rekening naar KPN stuurt?

Hoe het ook zij, dit klinkt meer als een bureaucratisch, dan een technisch probleem.
Ook in het andere artikel aangegeven: het punt is meer dat de verstoring zelf niet in het KPN netwerk zit maar bij toeleverende partijen waardoor het best lang geduurd heeft voor dat de juiste engineers zijn opgeschakeld daar zijn escalaties voor nodig geweest... Het heeft te maken met de toeleveranciers (een operator) van de carrier services van iBasis wat 1 van de grootste carriers ter wereld is.

Overigens is de verslechtering van de wereldwijke roaming het gevolg van herstelacties (herroutering) maar deze zijn vannacht om 5 uur al teruggedraaid. Het ging om een herroutering die tot performance issues leidde en daardoor stortte het verkeer in met gevolgen voor de andere landen.

Die performance zou weer normaal moeten zijn sinds rond lunchtijd en ook de impact voor BASE is ongedaan gemaakt. Het gebruik van de provider FREE in Frankrijk is voice-only en geen data.
iBasis, da's toch ook gewoon KPN eigenlijk?

Weet je toevallig of FREE buiten iBasis om loopt dan? Grappig dat de kleinste Franse provider ineens gebruikt wordt als oplossing voor dit probleem. Denk dat ze wel blij zijn met de extra inkomsten daar :P
iBASIS is inderdaad ook KPN, zie hier: iBasis - A KPN Company

FREE is een provider waar KPN wel een roaming overeenkomst mee heeft maar niet de preferred roaming partner. Heb zelf geen inzicht in hoe de exacte routeringen voor het signaleringssignaal lopen maar vermoedelijk lopen deze anders of via een andere peering dan voor de PRP.
Free is dus non cammel.
Dus geen home routing
Nee, als er geen communicatie tussen het buitenlandse netwerk en de HLR van het thuisnetwerk mogelijk is kan je per definitie niet op het netwerk attachen/inloggen. De VLR (buitenland) moet enkele cruiciale parameters in de HLR (thuis) opvragen. CDR's gaan in principe niet via SS7, dus dat staat hier los van.
kijk, Ik dacht echt dat het HLR/VLR puur iets administratiefs was.
weer wat geleerd vandaag, thnx!
Het is maar wat je administratief noemt... Het bijhouden van de authenticatie-data, locatie-gegevens, etc is inderdaad 'administratief' maar cruciaal in het operationele proces. Zo is het de combinatie HLR/VLR die er voor zorgt dat jouw 06-nummer in Frankrijk te bereiken is. De oproep voor je 06 komt in Nederland bij KPN binnen, de GMSC 'centrale' vraagt aan de HLR waar je bent te bereiken. De HLR weet dat jij in Frankrijk bent aangemeld bij VLR/MSC x, stuurt over de SS7 signalering een verzoek om een 'roaming-nummer' (MSRN) wat feitelijk een normaal telefoonnummer is wat het gesprek tot de MSC/VLR brengt waar jij op dat moment mee verbonden bent en vervolgens geeft de HLR dat MSRN nummer terug aan de GMSC van KPN. Deze kiest de MSRN (een frans nummer dus) aan, het gesprek komt op die wijze in Frankrijk.

Ergo, de VLR en HLR spelen een zeer cruciale rol in het operationele proces. Verstoring daarin is funest voor het kunnen bellen of gebeld worden.
Hier op vakantie in Oostenrijk heb ik ook af en toe problemen met het aanmelden bij een netwerk. De verbinding met het netwerk schiet af en toe naar alleen noodoproepen of de dataverbinding valt ineens weg. Vaak werkt het dan om handmatig opnieuw te verbinden met het netwerk.

Zou eigenlijk niet weten of het de bedoeling is dat ik met netwerken van alle providers in Oostenrijk kan verbinden, maar sommige netwerken, zoals T-Mobile, weigeren mij helemaal, met alleen de mogelijk om noodoproepen te doen. Ik krijg dan bij het verbinden de mededeling dat ik niet met het netwerk kan verbinden met mijn SIM-kaart.
Als je het een paar keer achter elkaar probeert dan werkt het vaak wel inderdaad. Vaak weigert je eigen provider je expres een paar keer bij een netwerk om ervoor te zorgen dat je verbinding maakt met het netwerk waarmee ze de beste prijsafspraken hebben.

Bij Vodafone word je bijvoorbeeld bij een eerste poging geweigerd als je in Duitsland verbinding wilt maken met O2, totdat je bij Vodafone.de uitkomt, daar word je niet geweigerd.

Probeer je het echter een paar keer dan gaat de provider ervanuit dat je het andere netwerk niet kunt bereiken en dan mag je toch O2 op. Dit is vooral lastig als je op plekken komt waar netwerkdekking van het voorkeursnetwerk slecht is.
Onzin, je kunt met de hand registreren op elk netwerk waar jou provider een roaming overeenkomst mee heeft. Overigens heeft de KPN volgens mij geen roaming overeenkomst met Vodafone Duitsland, hoe stom dit ook klinkt.

Bij automatische netwerk selectie zal een toestel altijd vijf keer proberen te verbinden met het voorkeursnetwerk, dit zijn netwerken die op de simkaart zijn voorgeprogrammeerd, en, inderdaad, dit zijn de tarieven waar jou aanbieder het meeste belang bij heeft. Als jij net wel / net niet (lees: bijvoorbeeld met de auto de grens over) in de buurt van een zendmast zit van het voorkeursnetwerk van jouw provider, kan het zijn dat deze cyclus van vijf keer meerdere keren wordt herhaald, en daardoor de registratie dus keer op keer blijft mislukken.

Zet je je telefoon (of tablet) op handmatig selecteren kun je gewoon de eerste keer direct verbinding maken met jouw netwerk van keuze.

Overigens zal het hier wel een storing in een HLR server betreffen, zoals vorig jaar in maart ook bij Vodafone het geval was. De VLR waar je ter plaatse zit zal altijd het IMSI nummer aan de Nederlandse HLR doorgeven, en vragen welke aansluiting het betreft, en welke vormen van verbruik van de simkaart zijn toegestaan. Niet kunnen registreren betekent meestal een HLR die niet of niet correct antwoord op het verzoek van het buitenlandse netwerk.
Steering of Roaming (SOR) is wel degelijk een harde realiteit en zoals Sorcerer8472 aangeeft werkt het vaak ook: het SOR platform van een telco ziet een LU (LocationUpdate) voorbij komen van een 'ongewenst' netwerk (prijstechnisch gezien ongewenst) en denied deze LU. Men hoopt dat het toestel dan in auto-scanning mode het volgende netwerk pakt, het geweigerde netwerk komt op de tijdelijke ForbiddenPLMN lijst in je SIM te staan. Echter, bij handmatige netwerkselectie omzeil je die FPLMN lijst, maar het SOR platform kan je een tweede keer of zelfs een derde keer weigeren. Uiteindelijk zal het SOR platform de LocationUpdate wel toelaten en kan de LU/ISD procedure doorgaan.

En KPN heeft wel degelijk een roaming agreement met Vodafone Duitsland, dat jij er met je prepaid geen gebruik van kan maken heeft een hele andere reden.

En het betreft geen HLR storing, het betreft een signaleringsstoring in het internationale SS7 verkeer tussen KPN en (oa) bepaalde Franse operators.
Zeker geen onzin. Lees dit maar eens van een aanbieder van dit soort systemen:
http://www.evolved-intell...steeringbriefingnote.aspx

Zowel bij KPN als bij Vodafone heb ik dit verschijnsel meegemaakt. Wordt al lange tijd succesvol toegepast en je moet wel degelijk soms 2 of zelfs 3x proberen verbinding te maken met het netwerk voordat je erop mag. Bij Vodafone merk je in Duitsland dat je alleen Vodafone.de direct op mag, alle andere netwerken geven minimaal 1x een foutmelding.

Meestal is er maar een beperkt aantal voorkeursnetwerken dat op de simkaart kan worden geprogrammeerd, zie ook SIM based steering op de pagina die ik hierboven post.
Heb je je eigen link gelezen? :)

Dat gaat over automatische connectie zoals ScoeS aangeeft, en zoals hij ook al schreef bij manuele connectie wordt dit systeem niet gebruikt.
Ikzelf die zeer vaak in het buitenland zit heb hier wel vaker last van. Zo heeft Vodafone ook af en toe perioden dat een bepaalde provider even niet werkt. Soms een paar uur, soms een paar weken en igv T Mobile USA zelfs een paar maanden (*).

Deze KPN storing is uniek dat het zo groot is, maar storingen zoals deze zijn aan de 'orde van de week'.

*) Zelfs nog gebeld om zeker te zijn dat ze nog steeds een roaming contract hadden en niet aan mij lag :) En eerlijk is eerlijk, bij Vodafoen krijg je dan ook nog personeel aan de lijn dat dit soort zaken daadwerkelijk weet! Dat is bij KPN wel anders ...
*) Zelfs nog gebeld om zeker te zijn dat ze nog steeds een roaming contract hadden en niet aan mij lag :) En eerlijk is eerlijk, bij Vodafoen krijg je dan ook nog personeel aan de lijn dat dit soort zaken daadwerkelijk weet! Dat is bij KPN wel anders ...
:')

Wat een flauwekul. Als jij blijkbaar zo vaak in het buitenland komt dan heb je waarschijnlijk een zakelijk abo. Met een zakelijk abo krijg je ook bij KPN gewoon mensen aan de lijn die antwoord kunnen geven op dit soort vragen.
Ja, is ook mijn ervaring bij Vodafone. Dan ruziën ze over tarieven en dan is een bepaalde operator gewoon niet meer beschikbaar. Of data doet het niet bij die operator (hoewel data het bij steeds meer operators doet, sinds ergens halverwege 2012 ook bij Movistar Spanje, eindelijk)...

Alleen een beetje jammer dat dat soms dus ook operators betreft die als enige dekking bieden in moeilijke gebieden. Maar da's blijkbaar de prijs die je betaalt voor die goedkope roaming (iig goedkoop vergeleken met de concurrentie).

Heb het idee dat KPN met meer partijen roamingovereenkomsten heeft in veel landen, hoewel Vodafone dan weer de exotische plekjes zoals kleine eilandjes in de Stille Oceaan heeft, die weer niemand anders heeft :+
Eens, maar een klein puntje op de i: KPN heeft aanzienlijk minder overeenkomsten van Vodafone. Dat is waarom ik bij Vodafone zit. Logisch, want Vodafone is de #2 op aarde na China Mobile, waar KPN - zeker na de verkoop van EPlus - enkel een lokale dwerg is met iets van 5 a 6 miljoen klanten. In de USA en Azie hebben veel lokale telefoonboeren al meer klanten ... :)

KPN heeft bijvoorbeeld gewoon géén contract met T Mobile USA voor SMS. Als ik dus een SMS stuur vanaf mijn zakelijke T Mobile USA toestel (USA werkgever) naar een Nederlander met KPN, komt die gewoon NIET aan. KPN delete de SMS dan gewoon.

(En toen heb ik me suf moeten bellen alvorens ik iemand aan de lijn kreeg die me dit kon bevestigen. Bij Vodafone gewoon eerste lijn support van de niet zakelijke afdeling die me precies kon vertellen welke wel/niet.)

Maar ook vaak ellende in Azie gehad met KPN. Vandaar dus mijn keuze voor Vodafone.
Nee hoor dit is een cammel probleem.
Want mensen kunnen wel registreren het zit in de transport layer en niet in de signalering
Italië mag ook aan het lijstje toegevoegd worden.
ook al 2dagen bal ...
waar ik me zelf aan stoor dat ik via de media (tweakers, nu etc)
moet vernemen dat er iets mis is...
Tja, jou kunnen ze immers niet bereiken aangezien je mobiel het niet doet. En sms'jes sturen voor als je weer online komt met 10.000en/100.000en klanten tegelijk, da's misschien ook niet slim als overbelasting een deel van het probleem is.
Als het storing in het hun cammel netwerk is het niet tot 1 land gebonden.
Dat kan niet.

Het zou msc gebonden kunnen zijn waardoor veel roamende gebruiker in de getroffen landen op de zelfde msc zitten.
Maar dat zou in houden dat het ook gebruikers in andere landen raakt.


Normaal zitten dit soort stroringen bij de locale providers dat het cammel netwerk niet door gegeven word.
Klok/klepel. Dit heeft in de basis niets met CAMEL (niet cammal) te maken. Het is gewoon een verstoring in de SS7 signalering tussen het VPLMN en het HPLMN (KPN) waarbij de VLR geen authenticatie (LocationUpdate) kan doen naar de HLR, die op zijn beurt geen InsertSubscriberData terug kan sturen.
Zou je niet beter het probleem kunnen gaan oplossen ipv het hier tot in een overdreven detail te beschrijven? Aan het werk meneer de storingsmonteur!
Ik werk niet voor KPN, als je dat probeert te insinueren. Als ik het voor je kon oplossen dan had ik dat gedaan.
Je zou maar met pech zitten langs de snelweg. Dat van die tijdelijke oplossing moet je ook maar net weten. Weer erg slecht van KPN, al de zoveelste blunder.
Je zou maar met pech zitten langs de snelweg. Dat van die tijdelijke oplossing moet je ook maar net weten. Weer erg slecht van KPN, al de zoveelste blunder.
Een snelweg is nog niet z'n groot probleem: je hebt zat mensen die er langs komen.Er zijn momenten die een stuk nijpender zijn dan een pechgeval op een snelweg waarbij de nationale noodnummers niet direct de handigste optie zijn of er geen alternatieve "mobieltjes" aanwezig zijn.

Je zou maar in nood op een berg zitten en er met een reddingsheli via je moeten worden opgehaald. Dat iemand moet worden opgehaald is trouwens niet eens erg zeldzaam dus de situatie in de bergen is nu (door de KPN storing) direct een héél stuk riskanter omdat de "standaard" route van hulp vragen niet meer kan!

Gevorderde kennis van de lokale taal (112 werkt vast nog wel) blijkt nu spontaan een must te worden zonder dat je daar vanuit ging toen je vertrok onderaan de berg.
Begrijp ik het goed dat jij eerst naar nederland gaat bellen om hulp als je op een berg vastzit 1000km van amsterdam af.?

Nood is 112, ook daar, en taal moet geen echt zwaar probleem zijn als je engels kan spreken.

Als jij echt op zo een manier de berg opgaat klimmen hoop ik niet dat je het erg zal vinden als ik niet met je meega.
Ligt eraan wat de nood is.
Als je vast zit op een berg kan je inderdaad in plaats van 112 ook je reisverzekering bellen die dan alles in touw zet om je eraf te krijgen en dat het ook gelijk vergoed wordt is altijd leuk.

Reisverzekeringen werken vaak met bepaalde bedrijven samen en als jij net een ander bedrijfje treft die een helikopter stuurt kan dat duur uitkomen, levensbedreigende situaties daargelaten natuurlijk, neem aan dat je dan wat minder zorgen maakt om de kosten..
Als je je druk maakt om de vergoeding, zal het wel niet erg levensbedreigend zijn en kun je beter genieten van het uitzicht op die berg...

Maar volgens mij moet je als je 112 wilt bellen toch echt contact hebben met een netwerk. Ik vraag me af of de getroffen KPN klanten dat wel hebben. Het kunnen doen van alleen noodoproepen op je telefoon heeft te maken met het al dan niet unlocken van de SIM met je PIN code.

Maar goed, zoals F0nz0 hierboven al meldde: wel een first world problem dit.
112 bellen kan ook zonder pincode in te toetsen. Als je niet verbonden bent met een netwerk en je belt 112 dan zal je telefoon het eerste/beste netwerk kiezen en direct contact maken, ook al zit er geen sim in of kun je niet via KPN verbinden met het netwerk.
Ze kunnen niet bijster veel aan een kabelbreuk doen. Je kan wel argumenteren dat ze de afhandeling beter aan moeten kunnen, maar het is niet iets wat elke dag gebeurt. Als ik het artikel goed lees komen de aanmeldingen binnen alsof het een DDOS is.
Is er wel daadwerkelijk sprake van een kabelbreuk.

Het komt mij onrealistisch over dat de breuk specifiek KPN raakt met de verbinding naar Frankrijk. Kabels worden zelden specifiek voor een provider gelegd. Het probleem moet dan eerder worden gezocht bij een centrale van KPN zelf.
Zou een beetje jammer zijn als KPN daar niet helemaal eerlijk over is.

Daarnaast vraag ik me af wat de afspraak van de providers onderling waard is als onlangs is afgesproken dat ze van elkaars netwerk gebruik mogen maken. De oorsprong kan in het buitenland liggen, en de afspraak is gemaakt met de Nederlandse overheid, maar moet dan weer Europees op worden aangestuurd.
Ook een gemiste kans voor de providers om een keer in een positief daglicht te komen.
Satelliet is voor voice verkeer over het algemeen vrij zinloos door de hoge latency. Nu gaat dit natuurlijk niet over het feitelijke voice verkeer zelf maar over het authenticatie verkeer, maar dan moeten de authenticatie servers wel op de een of andere manier een verbinding hebben die via die satellieten loopt. Het is niet zo dat elke server van KPN zomaar via elke verbinding van KPN loopt of zonder meer kan lopen, dat zou nogal onveilig zijn.
Ik ga er toch echt wel vanuit dat de mensen bij KPN hun best aan het doen zijn om de storing te verhelpen. Hoe erg je ook een hekel mag hebben aan willekeurige provider X, ik denk dat er geeneen zou zijn die gewoon uit zijn neus gaat zitten vreten terwijl er een dermate grote storing is.

Daarnaast hebben mensen het erover dat het geen kabelstoring zou kunnen zijn omdat een kabel zelden voor een enkele provider gegraven wordt. Dit gebeurt best wel regelmatig hoor, hoewel inderdaad de meeste kabels wel gedeeltelijk weer verhuurd worden aan derde partijen. En wie zegt er dat KPN daadwerkelijk als enige geraakt is door die kabelstoring? Het is niet alsof de betreffende kabel voor het authenticatie verkeer van alle providers gebruikt wordt ofzo, dus misschien zijn er wel degelijk meer klanten betrokken, maar hoor je daar niets van in het nieuws omdat dat verder interne bedrijfsnetwerken betreft, of irrelevante, danwel redundante systemen voor willekeurige providers X.
Kabels worden zelden specifiek voor een provider gelegd

Ik dacht hetzelfde. Het lijkt mij dus meer een kabelbreuk in een datacenter van KPN???

Immers ...

Daarnaast vraag ik me af wat de afspraak van de providers onderling waard is als onlangs is afgesproken dat ze van elkaars netwerk gebruik mogen maken.

... het probleem is de billing. Hoe weet bijvoorbeeld Orange France of ik met een verlopen SIM-kaart van KPN zit te bellen? Of met een pre-paid zonder te goeden. Etc.

(De afspraak die je aanhaalt was bovendien enkel tussen de 3 NLse providers en enkel binnen NL, en enkel bij grote storingen.)

Er vindt dus altijd eerst contact met KPN plaats, waarbij KPN fiat geeft voor kosten die Orange France gaat maken.

Als ik helemaal niet kan bellen, moet er dus in dit process iets fout gaan. Voor lokaal bellen naar Franse nummers gaat het verkeer bijvoorbeeld niet eens via Nederland. (Bij SMS, MMS en data wel.) Echter een kabelbreuk mag zoiets niet langdurig uit de lucht halen lijkt mij.

Dus het lijkt mij inderdaad een groter probleem dan enkel een kabelbreuk. Misschien dat het begon als een kabelbreuk, maar het lijkt mij dat het systeem van roaming op een meer significante manier aangetast is geraakt.
Lokaal bellen gaat in veel gevallen zeker wel via nederland. Voor Pre-Paid gebruikers is dit (afhankelijk van de exacte setup) vaak het geval.

edit: nuance aangebracht.

[Reactie gewijzigd door Odie op 22 juli 2024 20:42]

De kostenafhandeling ja, echter niet de fysieke data (spraak).
Zeker wel... Dat is nou net wat CAMEL doet.
Nee, men gaat echt niet de spraak zélf routeren naar Nederland als jij - laten we zeggen - in Australie zit en een lokaal restaurant belt. Dat zou waanzin zijn. Enkel meta-infromatie wordt gemeld.

CAMEL is bedoeld voor geavanceerde diensten (doorschakelen etc), data, SMS/MMS en pre-paid. Bij veel post-paid vindt er niet of nauwelijks transacties plaats van dat soort meta-data. Wel iets, maar dat is vooral gerelateerd aan kosten. Precies wat ik schreef.

Dit is vastgelegd in de TAP standaard (3.11 en/of 3.12). Gewoon bellen vereist daarin een van de 'laagste' vormen van contact tov andere diensten.


En tergkomend op mijn oorspronkelijke statement. Een simpele kabelbreuk kan niet het hele CAMEL systeem langdurig neerhalen. En zoals anderen hier posten, was er waarschijnlijk dan ook sprake van daarna overbelasting ivm doorschakelen van het Franse verkeer naar andere systemen. Een kabelbreuk mag geen 48 uur duren. :)

[Reactie gewijzigd door Armin op 22 juli 2024 20:42]

Je kan eigenwijs doen, maar dat ben ik ook :-)

Jij bent blijkbaar net zo goed in de materie thuis als ik en dat weet je prima dat CAMEL voor tromboning gebruikt kan worden. Afhankelijk van de CAMEL phase kan je inderdaad ook er voor kiezen om het lokaal af te laten handelen, maar veelal gaat het gesprek (in ieder geval bij ons) eerst keurig naar naar onze GMSC.

Terugkomend op het oorspronkelijke statement: ik mag gebonden door NDA's niet onthullen wat er precies aan de hand is in dit geval. Het is echter geen CAMEL probleem, het is puur een verstoring van de SS7 signalering via iBasis. En als jij voor KPN werkte dan wist je dat ook, dus de vraag is : voor welke M(V)NO werk jij? :)
Ik heb zelf ook nooit gezegd dat het zeker CAMEL was :) Goed, teruglezend -(en zeker in de relatie met andere posts) zie ik dat mijn reactie wellicht opgevat kon worden als zodanig, maar ikzelf sprak bewust vaag.

Signalering zou immers goed kunnen. Maar ook een afgefikte kast, of prutsactie met firmware. Vaak zat gezien 8-)
Ik ken KPN's interne structuur inderdaad niet. Maar ik blijf er wel bij dat enkel een gebroken kabeltje kan (mag :+ ) echt niet de buitenlandse roaming op zijn rug leggen voor 48 uur. Als dat zo is, moet de desinger daarvan een schop onder zijn kont krijgen.

Ik werk overigens inderdaad niet bij KPN, of enige Nederlandse MV(N)O maar bij een Amerikaans bedrijf in die sector O-)
Dan zou je ook moeten weten dat veel roaming-contracten maximaal CAMEL phase 1 ondersteunen en je dan bij pre-paid geen andere keuze hebt dan homerouting.
Ach, iedere provider schiet de fout in. Een onfeilbaar netwerk is onbetaalbaar. Dus tenzij je een maandelijkse rekening van €250+ wil hebben, blijf je altijd met (zij het erg slordige) storingen zitten.
Ach, iedere provider schiet de fout in.
Telecom providers schieten tegenwoordig wel steeds vaker de fout in.
Als je in je telefoon behalve een sim op 'het beste' netwerk (kpn dus, al heeft ook die niet overal dekking, zeker niet bij mij in de regio) ook een sim zit van een goede tweede hebt kun je al veel ondervangen. Je hebt dan natuurlijk wel een dual-sim-toestel nodig.

Heb je geen dual-sim, of als het je puur alleen om dekking gaat kun je natuurlijk ook gewoon een buitenlandse sim nemen, dan kun je roamen op alle drie de netwerken en minimaliseer je dus de blind spots. Voor het geval dat er met je buitenlandse home-netwerk een storing is, is een tweede sim/toestel toch nog steeds zinvol.

Triple sim is nog beter, pas met simkaarten van kpn, vodafone, én t-mobile tegelijk maak je optimaal gebruik van de NL netwerken en dan nog zijn er delen van Nederland waar zij geen en de Belgische/Duitse providers wel dekking hebben.

Waar blijven dus die quad-sim, cinqo-sim, hexa-sim en septa-sim toestellen? Ik loop nu soms al met 3 toestellen op zak en dat met en belverbruik van hooguit €5 per maand.
Anoniem: 284785 @bones22 juli 2013 17:04
Je zou maar met pech zitten langs de snelweg.
Ja, want je bent natuurlijk reddeloos verloren langs zo'n verlaten snelweg als je geen verbinding hebt... Hoe hadden mensen dat tegen het einde van de vorige eeuw toch weten op te lossen, vraag je je dan af.

Nog meer offtopic: Ving laatst een gesprek op tussen twee smartphonezombies in de trein: de ene was ergens in een stad in NL geweest, waar zij geen data verbinding had voor Google maps. Ze was de weg kwijt en heeft iemand anders op straat gevraagd of ze op zijn/haar smartphone kon kijken voor de route. Ik zou dan gewoon de weg vragen, maar goed.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 284785 op 22 juli 2024 20:42]

Dan ga je wel af als bedrijf. Op zich is een storing niet zo gek, zelfs al duurt hij wat langer. Maar je eigen oplossing teniet doen is toch wel een beetje amateur hour.

Ik snap niet wat er zo zwaar mis kan gaan dat het binnen 24 uur niet opgelost is. Dan moet er toch wel iets goed stuk zijn bij KPN. Erg lastig voor vakantiegangers, zeker als je nog even iets mobiel wilde regelen. Ik neem aan dat er een vorm van compensatie zal worden gegeven? 24+ uur is wel lang voor een storing, dan lijkt me dat wel op zijn plaats.
Hoewel ik je mening deel, vrees ik dat van een compensatie zeker geen sprake zal zijn. Overmacht...
Ligt er aan. Is er beide de tweede storing wel sprake van overmacht? Of gewoon een stommiteit? Zo kun je alles wel op overmacht gooien.
Vrij vervelend, maar dat aanmeldingen problemen geven, dat hadden ze toch kunnen voorzien ? Een kabelbreuk ligt namelijk binnen de mogelijkheden van ongeval. (relatief hoog zou ik schatten)
Precies, daarom vind ik het ook een slechte zaak van KPN. Ze weten ruim vantevoren dat het vakantieperiode is, en het lijk me dat ze wel een backup plan klaar hebben liggen voor het geval er een kabelbreuk optreed. Maar blijkbaar dus niet.
Anoniem: 103465 22 juli 2013 18:25
Vodafone heeft ook last van happerende netwerk in een paar landen malorca ofzo en krijg het idee dat er iets flink misgaat ergens want lees ook dat Tele2 problemen had maar die schijnen weer opgelost te zijn.
Ik kom echt net terug uit Boedapest en kon vanaf zondag niet meer bellen en smsen, wel internet over 3G soms zonder netwerk :?

Iemand anders die ook KPN heeft kon alleen zaterdag niets, volgens mij klopt er echt niks van. Heel raar dat ik dit ook via tweakers moet vernemen.

Hongarije kan dus ook aan het lijstje worden toegevoegd

[Reactie gewijzigd door GrooV op 22 juli 2024 20:42]

Vandaag in België geen GSM of data met mijn zakelijk KPN abonnement. Erg irritant!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.