Amerikaanse tak T-Mobile biedt 'wereldwijd' onbeperkt data

De Amerikaanse tak van T-Mobile biedt klanten vanaf 20 oktober de mogelijkheid om zonder meerkosten onbeperkt data te gebruiken in meer dan honderd landen, waaronder Nederland en België. Het is onduidelijk of ook Nederlandse klanten daarvan kunnen profiteren.

Amerikaanse klanten van T-Mobile kunnen vanaf 20 oktober onbeperkt data gebruiken in honderd landen, zo staat op de site van de provider. Omdat er ook geen meerkosten gerekend worden voor sms'jes, schaft de Amerikaanse tak van T-Mobile effectief de roamingkosten voor alle communicatie behalve bellen in veel landen wereldwijd af.

Gebruikers in landen buiten de Verenigde Staten kunnen binnen dit schema geen snel internet gebruiken; T-Mobile USA vermeldt 'up to 2g speeds', wat in de praktijk vermoedelijk neerkomt op maximaal 384kbit/s. De dataverbinding is daarmee voldoende om bijvoorbeeld te whatsappen of mail te checken, maar video's kijken op YouTube of Netflix is met die snelheid niet mogelijk.

Dat T-Mobile in de Verenigde Staten deze dienst kan aanbieden, betekent dat er afspraken bestaan over het niet in rekening brengen van roamingkosten tussen alle landen waar T-Mobile actief is. Het ligt voor de hand dat ook de Nederlandse tak van T-Mobile vroeg of laat van die afspraak gebruik kan maken. T-Mobile Nederland heeft nog niet gereageerd op vragen van Tweakers hierover.

T-Mobile USA is de eerste wereldwijd actieve provider die de stap neemt om roamingkosten voor zijn klanten zo goed als af te schaffen. In Europa spant de Nederlandse Eurocommissaris Neelie Kroes zich in om roamingkosten af te schaffen, maar tot nu toe is dat niet gebeurd. Wel is roaming goedkoper geworden en kunnen klanten van providers in sommige gevallen in andere Europese landen data gebruiken vanuit hun bundel.

Update 10:39: T-Mobile Nederland zegt in een verklaring tegenover Tweakers, dat dit een volgende stap is van een trend die al enige jaren aan de gang is. De provider wil nog niets zeggen over of roaming in de toekomst in 100 landen uit de bundel kan en zegt niets over uitbreidingen van het aanbod voor roaming. "Maar als leider in mobiel internet heeft het absoluut onze aandacht."

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

10-10-2013 • 09:55

102

Submitter: Geckoo

Reacties (102)

102
102
57
4
0
34
Wijzig sortering
Dat T-Mobile in de Verenigde Staten deze dienst kan aanbieden, betekent dat er afspraken bestaan over het niet in rekening brengen van roamingkosten tussen alle landen waar T-Mobile actief is
Da's niet per se waar hoor, waarschijnlijk worden er wel gewoon kosten in rekening gebracht onderling. Alleen die kosten zijn redelijk laag. Dat zijn ze trouwens bijna altijd wel, want de thuisprovider maakt verreweg de meeste winst op de gesprekken... zij hebben immers de monopoliepositie naar de klant toe. Als een buitenlandse provider te duur is kun je gewoon niet ermee bellen als je T-Mobile hebt; met KPN kun je bijvoorbeeld niet bellen als je T-Mobile USA-klant bent, en met Vodafone alleen via 2G. Vaak worden deze afspraken ook bilateraal gemaakt, zodat gebruikers van de internationale netwerken ook goedkoop gebruik kunnen maken van T-Mobile USA.

Voor telefoongesprekken wordt wel gewoon $0.20 per minuut gerekend trouwens, maar da's te vergelijken met nationaal gebruik. Voor hogere datasnelheden kun je een pass kopen trouwens.
Als de Amerikaanse tak van T-Mobile dit kan aanbieden... waarom zijn de abonnementen zo gruwelijk duur hier?

Ligt het aan mij of klopt hier gewoon iets niet?
Ligt het aan mij of klopt hier gewoon iets niet?
Ligt aan jou? Een standaard 500MB abonnement (met onbeperkt bellen en smsen) bij T-Mobile USA kost al $50 dollar.
Het verschil valt wel mee.

Het middelste Vodafone (NL) Red abonnement kost normaal gesproken € 49 ($ 66,15) met onbeperkt bellen, onbeperkt SMS en 2 GB. Bij T-Mobile USA betaal je € 48,12 ($ 65) voor onbeperkt bellen, onbeperkt SMS en 2,5 GB dataverkeer over 4G.

http://www.t-mobile.com/cell-phone-plans/individual.html

Als je zo gaat kijken verschillen die kosten dus vrijwel niks van elkaar. Sterker nog; bij T-Mobile USA ben je ruim een dollar voordeliger uit en krijgt er 500 MB meer data dan bij Vodafone NL.

Ook biedt T-Mobile USA een geheel onbeperkt abonnement aan (bellen / SMS / 4G data) voor $ 70 (€ 51,83). Om eerlijk te zijn vind ik dat best wel een koopje in vergelijk met de karige abonnementen waar ze je in Nederland mee afschepen.
Ook biedt T-Mobile USA een geheel onbeperkt abonnement aan (bellen / SMS / 4G data) voor $ 70 (€ 51,83). Om eerlijk te zijn vind ik dat best wel een koopje in vergelijk met de karige abonnementen waar ze je in Nederland mee afschepen.
Met als verschil dat er in de VS veel meer gesmst wordt en niet zoveel data verstookt wordt (per abbo) als hier in Nederland. Daarnaast zijn er verschillende staten waar T-Mobile geen goede dekkingsgraad heeft: http://opensignal.com/network-coverage-maps/t-mobile-coverage-map.php

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 23 juli 2024 05:52]

Daarbij mag in in heel het land bellen/sms/internetten. In Nederland betaal je de volle mep als je één nanometer over de grens gaat. Hier is het gewoon belachelijk duur.
De volle mep? In Europa zijn de roamingtarieven vaak lager dan de buitenbundeltarieven in het land zelf hoor, zowel voor data als voor bellen/sms.
Je hebt misschien makkelijk praten. Ik moet 15€ per maand extra betalen omdat ik in een grensstreek woon. Slaat toch nergens op?
Roaming uitzetten is helaas geen optie. Ik heb de helft van de dag een duits netwerk, maar moet wel emails voor het werk beantwoorden.

Ik vind het gewoon raar dat ik bij Vodafone NL geen gebruik mag maken van Vodafone DE. Tenzij ik er goed voor betaal natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Frustus Maximus op 23 juli 2024 05:52]

Bij Vodafone in Nederland is het zakelijke RED-abo met onbeperkt bellen/sms en 1 GB internet in het buitenland ook zo'n €15 duurder, maar dan is het wel onbeperkt:
http://business.vodafone....biel_bellen/abonnementen/

En slaat nergens op? Hoezo niet? Moet er maar met regels geforceerd worden dat bedrijven zonder kosten gebruik moeten kunnen maken van elkaars netwerk? Waarbij er scheve situaties kunnen ontstaan waarbij providers kosten moeten maken waar geen omzet tegenover staat?
Je moet helemaal niks.. Je kunt heel eenvoudig roaming uitzetten hoor.
Kun je heel gemakkelijk voorkomen door roaming uit te zetten. Ik woon al mijn hele leven in een grensstreek maar het is me toch echt maar één keer gebeurd dat ik eroverheen ging, daarna is dat uitgeschakeld en ik heb er nog nooit last van gehad (bijvoorbeeld minder bereik of wat dan ook). Wil je wel in het buitenland kunnen bellen en gebeld worden zul je de optie even aan moeten zetten. Iets wat 10 seconden duurt.
In Nederland betaal je ook de volle mep als je vlak bij de Belgische of Duitse grens woont en je vergeten bent om "roaming" uit te schakelen of je eigen provider handmatig in te stellen terwijl de buitenlandse zendmasten op jouw locatie een beter signaal leveren.

Daarom ben ik er ook een voorstander van dat roamingkosten worden afgeschaft. Er wordt zo hard gehamerd op het gegeven dat wij één Europa zijn, hoewel we wel de hoofdprijs betalen zodra we over de grens gaan.
Vergeet niet dat deze amerikaanse T-Mobile abonnementen sim only zijn. voor bijv. een HTC one dien je nog 24 x $ 21 en $ 99 dollar neer te leggen.
Daar heb je gelijk in. Echter, als je kijkt hoezeer onze bundels versobert zijn de afgelopen jaren terwijl we steeds meer moeten bijbetalen voor nieuwe smartphones, denk ik dat de verschillen met Amerika steeds kleiner zullen worden.
Ik doelde meer op het duur zijn in buitenland, Terwijl er ook een (noem maar iets) Vodafone in Duitsland is. Volle mep betalen als je over de grens bent.
en btw: $70 voor een 'unlimited' plan, en dan in ~100 landen ook nog eens onbeperkt kunnen internetten. beetje vreemd dat dit nog niet in de EU is.

Edit: Bij de Nederlandse T-mobile kan je als particulier niet eens een onbeperkte bundel krijgen.

[Reactie gewijzigd door D0phoofd op 23 juli 2024 05:52]

Al zouden ze daar inderdaad mee beginnen. Voor de meeste Europeanen is onbeperkt bellen + internetten in de EU al meer dan genoeg :)
Omdat in de VS de abonnementen nog een flink stapje duurder zijn.
Daar betaalt men zonder morren 80-100 dollar p/m voor een verbinding.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 23 juli 2024 05:52]

Dan heb je wel in heel de VS een abbonnement. Voor het geld dat je in Nederland betaald krijg je alleen dekking in Nederland. Dat is wel een groot verschil.

edit: Ik heb het natuurlijk niet over dekking in plattelandsgebieden en natuurresservaten e.d. Maar het punt is dat ik in de VS wel met een T-mobile abbonnement in bijna elke grote stad of dichtbevolkt gebied kan bellen. Dat in Europa nog absoluut niet. Dichtbevolkt of niet.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 23 juli 2024 05:52]

Waar je met welke provider dekking hebt in de VS verschilt juist heel erg. Geen enkele provider heeft 100% dekking. Vaak kies je, zeker als je niet in een grote stad woont, een provider die goede dekking geeft op jouw locatie.

Wat dat betreft hebt je het in Nederland juist makkelijk. Elke provider heeft praktisch 100% dekking in het hele land. Van grote stad tot gehucht.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 23 juli 2024 05:52]

In heel de VS :)
Zou eerst eens goed kijken naar de kaart waar je bereik hebt. Normaal is dat rond de grote steden in dicht bevolkte gebieden

http://www.t-mobile.com/coverage.html

Ik zie nog veel gebieden zonder bereik. Logisch want bergen, bossen daar woont geen hond maar meer dieren en dat zijn geen klanten.

Vergeet ook niet dat er veel meer mensen wonen dan in Nederland dus de markt is ook groter.

Met ups stuur je daar bijv voor dezelfde prijs een pakket van oost naar west en in Europa kost dat nog een vermogen.

Die werelddekking is heel leuk voor de t-mobile marketing maar feit is dat maar een heel klein % van de amerikanen ooit het land verlaat. In de praktijk zal dus maar een heel klein deel dit gebruiken en daar kijkt men ook naar.
wat is het verschil daadwerkelijk? Het zijn beide souvereine landen. De een een stuk groter dan het ander. Maar daadwerkelijk is er geen verschil.
Daarnaast zijn, zoals eerder gesteld, de abonnementen in de USA stukken duurder dan hier.
Inderdaad, daarnaast komt de gemiddelde amerikaan zelden of nooit in het buitenland, dus is de impact hiervan heel laag. In Nederland is dat heel anders.
En als ze al in het buitenland zijn kopen ze tenminste geen lokaal simkaartje en blijven ze hun mobiel gebruiken.
Omdat T-Mobile in de USA bekend is als een budget netwerk voor lage prijzen, in de hoop om marktaandeel te pakken van AT&T en Verizon. Daar is T-Mobile het afgelopen jaar (althans, in de periode waar ik hun een beetje volg) bezig door goedkope aanbiedingen of als een van de weinigen nog onbeperkt data te verkopen in ruil voor kwaliteit vergelijkbaar in Nederland en nauwelijks 4G.

Hier in Nederland is T-Mobile (een van) de grootste providers. In USA niet, dat is het verschil.
Hier in Nederland is alles gewoon duur. De nederlandse burger is een melkkoe van de staat en het bedrijfsleven :P

In andere landen zijn de mobiele kosten een fractie van wat wij betalen. Wel vreemd enigzins want de populatiedichtheid/per km is hier veel groter dan in de meeste landen.
Helemaal niet vreemd. In landen waar het welvaartsniveau hoog ligt, liggen ook de prijzen hoog. Dat is ook geen probleem want ook de inkomens liggen hoog.
Nederland staat (volgens Wikipedia) op plaats 23 van meest dichtbevolkte landen ter wereld : http://nl.wikipedia.org/w..._naar_bevolkingsdichtheid

We zitten allemaal op een kluit gepropt, dus zal er zwaardere hardware nodig zijn om al die mobiele verbindingen fatsoenlijk in stand te houden. Bij landen zoals Amerika (plaats 176 in de lijst) hoef je (m.u.v. de steden) relatief gezien minder te investeren in je infrastructuur. Grote afstanden kun je eenvoudig overbruggen d.m.v. satellieten.

Dat providers ons al sinds decennia in de nek slaan met illegale onderlinge prijsafspraken en kunstmatig hooggehouden tarieven (vooral voor belminuten en SMS) laat ik even in het midden.
Echt een fractie? Dan mag jij mij eens gaan uitleggen welke landen dat dan wel niet zijn waar je hetzelfde krijgt voor slechts een fractie van de prijs.
Want in West-Europa zul je het niet veel goedkoper, krijgen, vaak zelfs nog duurder.

Mensen zeuren altijd over de prijzen hier maar bij de buren is het echt niet beter.
Ga maar eens kijken wat hetzelfde toestel en hetzelfde abonement kost bij de buurlanden.
Hmm, ik vind anders dat we in België niet mogen klagen als ik zo naar de tarieven in Nederland kijk. Met de komst van Mobile Vikings zijn de tarieven hier bij alle operatoren aardig gedaald.

€15 voor 2GB data, 2000 SMS naar alle netwerken, 300 SMS en 1u bellen/dag naar eigen netwerk, en dan is die €15 nog eens op te gebruiken als belwaarde ook (20 cpm).
Wat gebeurt er in de US als je zonder baan komt te zitten? Dan krijg je maandelijks nog minder dan in Nederland. Wat gebeurt er als je arbeidsongeschikt raakt in de US ? Wat gebeurt er als er massa ontslagen plaatsvinden in de US ?

Allemaal gevallen waarbij je inkomsten zo laag komen dat je hooguit nog eten kunt veroorloven en de betaling van je woning niet meer kunt realiseren. Aan die sociale zekerheden betalen jij en ik mee door middel van hogere abonnementsprijzen en voor de rest is natuurlijk ook de rest van toepassing wat ik elders al aangeef.
je bedoelt eigenlijk te zeggen, door dat wij al zo veel meer belasting betalen door alle sociale zekerheden die wij hebben, hebben wij netto veel minder te besteden dus moeten de abo prijzen veel lager zijn en moeten wij wel meer krijgen..... ;)
Jij denkt dat al die zekerheden uit belastingen komen ? Wat denk je van de premies die werkgevers betalen over hun werknemers en wat diezelfde werknemers dan dus weer betalen aan belastingen over hun inkomen ?

Van jou abonnementskosten wordt niet alleen onderhoud en het infrastructuur betaald, de lonen van werknemers en dus ook de premies die werkgevers over hen moeten betalen zitten hierin. Ik vermoed zelf dat er van een Vodafone Red abonnement a € 34,00 (Sim Only) misschien tussen de 10 en 20 % resteert wat daadwerkelijk overblijft aan naar de kassa van het bedrijf zelf rolt.
------
Wat ik dus bedoel is, als jij die zekerheden opgeeft ga je dus akkoord met het gemiddelde loon dat een Amerikaan verdiend (vaak stukken lager dan in NL), dan ga je ook akkoord dat als je baas je eruit schopt, je maar langs de straat een handje op moet houden of van die minimale uitkering alleen nog eten koopt en je de rest niet kunt behouden.

Daarnaast is een mobiele telefoon vooralsnog geen eerste levensbehoefte maar een luxe, niet iedereen kan een abonnement zich permitteren en koopt 'verstandig' gewoon een prepaid. Dat is net als de krant en een tijdschrift, de kosten van het bedrijf zijn niet afhankelijk van jou inkomen als dat zo was, hadden ze de abonnementskosten wel aangepast naar wat de gemiddelde Nederlander verdient.
ik heb het natuurlijk over de totale belasting druk die wij hier in NL hebben vergeleken met USA.

ik denk dat de gemiddelde belasting druk (dus belasting, premies, maar ook bv BTW) hier gewoon echt tussen de 60% zit van ons inkomen

ik denk dat als je 5000 bruto verdiend dat er direct 40% (2000) wordt ingehouden
dus je hebt nog 3000 over. veel dingen dat je daar mee betaald zit ook weer 21% btw op. Gelukkig voor eten maar 6% maar daarnaast hebben we weer heel veel accijns op alcohol, tabak en ook onze benzine/diesel.. Dus van de 3000 euro die je "netto" te besteden hebt, breng je zo weer 25% naar de overheid.

Volgend jaar met de heffingskorting er ook weer af (wat gewoon een ordinaire belasting verhoging is) komt er nog wel weer 5% bij in dit voorbeeld..
Helemaal mee eens... qua belastingen, premies etc. zit het gewoon scheef. En er is op dat vlak ook heel veel verschil vergeleken met de USA. We kunnen dan natuurlijk wel vele vergelijkingen maken tussen wat mensen daar betalen voor abonnementen e.d. en wat men er hier voor neerlegt.

Alleen ben ik van mening dat mensen dan ook moeten kijken naar de sociale voorzieningen. En dat het geld ergens vandaan moet komen, en door werkgevers en werknemers moet worden opgebracht ("de consument").

Dat het krom is hoe het er hier in Nederland aan toe gaat, zijn velen het wellicht dan wel mee eens maar geef eens een manier hoe dit anders kan. De wijze zoals de US is een slecht voorbeeld aangezien er daar een enorme hoeveelheid mensen letterlijk op straat leeft. Goedkoop is dus per definitie wel duurkoop kun je daaruit opmaken.

Het is overigens wel offtopic verder :) Wat ik n.l. bedoelde is dat het geen de consument aan een telco betaald, uit meer bestaat dan alleen maar het doorgeven/mogelijk maken van een dienst ;)
Nou ik als I.N.D.O. (In Nederland door omstandigheden) ben wel dankbaar en blij dat we in Nederland zijn gestationeerd. Eén van de redenen om niet naar het buitenland te gaan zijn de sociale voorzieningen. Goed, de belastingen zijn hoog, maar dat moet je zien als een soort van verzekeringspremie. Ik moet toegeven dat de belastingen wel steeds hoger en hoger worden, maar ik zou niet willen ruilen met de Zuid-Europese landen. Dan hebben wij het hier goed geregeld. Al moet ik bekennen dat me wel zorgen maak hoelang deze sociale voorzieningen nog blijven bestaan. Nederland gaat volgens mij ook meer richting een Amerikaanse mentaliteit, alleen hebben wij dan wel hogere belastingen daarbij.
T-Mobile USA doet het slim. Zo kunnen gewoon gebruikers in andere landen waar T-mobile hun services heeft gewoon gratis internetten. Man, Europa moet ook even dit gaan doen. Dit zou voor de meesten zo fijn zijn, maar dan heb je wel men die dan op vakantie lopend staat te Facebooken en te Appen.
Klinkt misschien gek, maar ik vind het wel zo zijn charme hebben dat je in het buitenland niet zomaar kunt doen wat je thuis doet. Vroeger moest je nog op zoek naar een Nederlandse krant om iets van nieuws mee te krijgen, nu hoef je alleen je datalimiet in de gaten te houden en zelfs dat hoeft dan niet meer.....

De grens tussen vakantie en thuis zijn vervaagt op deze manier. Vakantie wordt steeds minder 'vakantie', of ben ik nu een ouderwetse en te romantisch ingestelde gek?

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 23 juli 2024 05:52]

Volgens mij ben je hier nog altijd zelf bij... Dat iets dan mogelijk word is daar niet van invloed op. Ik laat bijvoorbeeld mijn smartphone thuis als ik op vakantie ga en neem een simpele mobiel met prepaid sim + digitale camera mee. Ik kan het aanraden, ik ben in die 2 weken echt tot rust kunnen komen.
Anoniem: 156329 @Hoppa!10 oktober 2013 10:08
Helaas zijn er ook mensen die niet alleen voor hun plezier en genot naar het buitenland moeten maar ook voor hun werk.
Dan is het echt een zegening om van dit soort services gebruik te kunnen maken, vooral als baan van een bedrijf wat veel internationaal zaken doet kan dit echt een flinke kostenbesparing opleveren.
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar mijn algemene punt is dat de druk die we onszelf opleggen in professionele zin (alles moet snel, makkelijk, beter) ons in privé-zin niet per definitie gelukkiger maakt.

Ik begrijp natuurlijk je punt wel, ik vind alleen dat we doorschieten.
Je legt jezelf druk op hè. Wees dan ook sterk en zet je dataverbinding gewoon uit in het buitenland zodat je net als vroeger alleen kunt bellen en sms'en :)
5 Mbit down en 2,5Mbit up en 1000 connecties per devices is voor 99% van gebruikers meer dan voldoene, ook op 4G. Tegelijk bied het meer stabiliteit

Mobiele providers creeren juist problemen wat niet nodig is, door te stellen dan meer Mbit te leveren aan klant beter is. Ik vind ICT een stelletjes losers bij de providers, dat ze het zelf niet in zien.

[Reactie gewijzigd door mysterieworld op 23 juli 2024 05:52]

Jij hebt er zo te horen echt superveel verstand van joh. Ga er solliciteren, de managers daar zullen meteen overtuigd zijn van je kwaliteiten en je aannemen :+

(hint: het aantal Mbits dat wordt geleverd is dus niet het probleem, en meer Mbit/s leveren kan juist zorgen voor minder netwerkoverhead en minder problemen vanwege de manier waarop 3G in elkaar zit)
Anoniem: 126717 @Hoppa!10 oktober 2013 10:44
De grens tussen vakantie en thuis zijn vervaagt op deze manier. Vakantie wordt steeds minder 'vakantie', of ben ik nu een ouderwetse en te romantisch ingestelde gek?
Tijdens mijn vakanties ben ik het grootste deel van de tijd offline omdat er simpelweg geen dekking is. Zelfs geen spraak. Dus wellicht de vakantie iets anders plannen? ;)

Ik snap nog steeds niet helemaal waarom je, terwijl je op het netwerk van dezelfde firma zit, niet altijd kunt roamen, desnoods voor iets meer geld. T-mobile kan intern verrekenen als ze dat speciaal willen.
Ik ben het grotendeels met je eens. Wel is bij ons het ouderwetse belletje naar huis vervangen door / aangevuld met een e-mail met wat foto's naar familie / schoonfamilie en vrienden. En dat gebeurt echt niet vaker dan 1x per week maar juist dan is het wel fijn als je niet heel erg op moet letten op hoeveel foto's je mee kan sturen zonder dat het ineens heel duur wordt.
Anoniem: 462912 @Hoppa!10 oktober 2013 11:39
Punt is, dat je de keuze hebt. Als jij het een charme vindt om een nederlandse krant te zoeken in het buitenland, dan laat je je mobieltje/tablet lekker thuis. Als je je liever wilt bezighouden met wat het land te bieden heeft, anders dan logistieke beslommeringen, dan is het fijn dat je informatie hebt wanneer je het hebben wilt, zonder daar veel moeite voor te hoeven doen. Vakantie zoals vroeger beleven gaat op heel veel gebieden sowieso al niet meer: reizen naar het buitenland is veel toegankelijker dan vroeger, waardoor je een veel grotere kans hebt om landgenoten tegen te komen. En dat mensen als zombies met hun mobieltje over straat lopen... als vakantiegangers dat niet doen, dan weet je gelijk wie toerist is en wie niet :-)
Je kan natuurlijk altijd je telefoon thuis laten.. Lekker ouderwets in een telefooncel naar de familie in Nederland bellen enzo.. Lekker romantisch.. ;)
Probeer maar eens een telefooncel te vinden tegenwoordig.
Volgens mij worden roaming kosten sowieso al behoorlijk teruggedrongen door druk van de E.U. meen ik mij te herinneren.
Dit zou een goede vooruitgang zijn nu maar hopen dat T-mobile NL dit snel (kan) overneemt!
Zolang als KPN in Nederland nog een dikke vinger in de pap heeft op telecom gebied zou ik er maar niet op rekenen. Tot nu toe heeft elke telecomprovider in Nederland nog het voorbeeld van KPN gevolgd (kijk maar naar de datalimieten in het tweakers archief) en die is alleen nog maar bezig geweest om juist datalimieten te pushen en mobiel internet zo veel mogelijk te beperken (het apart abonnementskosten betalen voorwhatsapp debacle wat na veel protest niet is doorgegaan).
Aparte datakosten voor whatsapp was omdat dit anders de netneutraliteit in de weg zou staan. Op zich is het nog best mooi opgelost, ze hebben gewoon voor "alle" klanten zelfs met een dumbphone de kosten globaal verhoogd.

Of te wel, als klanten gaan klagen op iets waar ze niet achter staan. Dan wordt er middels een wetgeving (netneutraliteit) of op een andere wijze de misgelopen inkomsten gewoon door middel van prijsverhogingen gecompenseerd.

Kijk/denk maar eens terug aan de laatste keren dat consumenten veelal massaal hun mening kenbaar maakte, in het nadeel van het geen wat een telco wilde doorvoeren:

- Deep Packet Inspection ?
Willen we niet, niet veel later gingen de tarieven omhoog.

- Net neutraliteit ?
Willen we dolgraag, dus niet apart betalen voor whatsapp, voip etc. gevolg? Tarieven gingen omhoog.

- Tethering verbod ?
Willen we niet, dus tarieven gingen omhoog.


Hoe meer consumenten dus inkomsten van een telco proberen tegen te werken, hoe hoger de abonnementskosten vervolgens worden. Enerzijds heeft dit wel weer beweging gebracht in het abonnementsvorm want sindsdien kennen we onbeperkt bellen en sms'en en is bij een partij als Vodafone de bundel bij Vodafone Red niet langer 1 GB maar 2 GB.

Het kan dus allemaal wel, maar niet zoals Nederlanders het willen. En alles benutten zoals ze dit willen en minder betalen....
Ik ben het helemaal met je eens hoor. Alleen het verschil is hier dat ik ooit (toen ik nog een HTC TyTn 2 had) van een T-mobile abonnement afkwam met onbeperkt internet voor 10 euro per maand naar een datalimiet nu.

Nu snap ik wel dat mensen de "Fair Use Policy" zijn gaan abusen en te veel gingen downloaden waardoor de servers van de providers overbelast raken en er dus óf een data limiet moest komen óf de abonnementskosten verhoogd moest worden. Teven zijn KPN e.d. een grote melkkoe kwijtgeraakt door mobiel internet, namelijk SMS.

Ik probeer ook niet te zeggen dat ik niet begrijp waarom de acties zijn genomen. Ik zeg alleen dat men niet op korte termijn hoeft te verwachten dat de abonnementen ineens onbeperkt gaan worden zonder roamingskosten.
Nu snap ik wel dat mensen de "Fair Use Policy" zijn gaan abusen en te veel gingen downloaden waardoor de servers van de providers overbelast raken en er dus óf een data limiet moest komen óf de abonnementskosten verhoogd moest worden.
probleem is dat er zowel datalimieten als hogere tarieven gekomen zijn. Dus het werd geen of of, maar en en.
Het was zoals "Annihilism" aanhaalt volgens mij wel degelijk het geval. Er kwam eerst de beperking op dataverkeer voor nieuw afgesloten abonnementen. Daaropvolgend kwamen de prijsverhogingen.

Op ieder ding waarover de consument begon te klagen en al dan niet wettelijk werd opgetreden, kwam een prijsverhoging.

Volgorde was volgens mij ook:
-> Tethering was al enige tijd niet toegestaan vanaf periode ~2008

-> Teveel dataverkeer door Fair Use Policy / Onbeperkt
-> DPI & QOS

-> KPN kondigt Messenger & VoIP/SIP optie aan en anders wordt het geblokkeerd. DPI kwam vervolgens ter sprake net als QOS.
-> Wettelijk werd dit alles verboden.

-> Tarieven gingen massaal omhoog.

Dat zijn dus geen prijsafspraken naar mijn mening, dat zijn antwoorden van bedrijven naar de consument waarin ze aangeven. Jullie klagen? Wij antwoorden hiermee. De tussentijdse verhogingen waren in tegenstelling tot de laatste verhoging minimaal en als je goed kijkt naar de voorgaande jaren ook helemaal in lijn in telecom markt maar vooral die laatste is een flinke uitschieter op basis van net neutraliteit die is ontstaan door consumenten klachten.
QoS en DPI zijn niet wettelijk verboden. Netneutraliteit staat los hiervan en DPI kan ook op legale wijze worden ingezet (een beetje als een keukenmes :+).
En je denkt niet dat de hogere kosten te maken hebben met het afnemen van sms en belminuten? De redenen die je opnoemt waren ook al bedoeld om meer inkomsten te generen, nu is het voor iedereen tenminste nog duidelijk en hebben we nog steeds net neutraliteit. Internet op je mobiel was in het begin juist zo goedkoop omdat het nieuw was, nu het eenmaal de vervanger is gebleken van sms moet het geld toch ergens vandaan komen.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 23 juli 2024 05:52]

Zolang als KPN in Nederland nog een dikke vinger in de pap heeft op telecom gebied zou ik er maar niet op rekenen.
Juist wel. Als T-mobile en Vodafone deze weg gaan kan een kleine eenling als KPN dit niet gemakkelijk volgen en raakt de rol van KPN, dat toch al aangeschoten wild is, steeds verder uitgespeeld.
Ik ben het met je eens dat KPN niet meer zo relatief groot is als het was, maar KPN een kleine eenling noemen vind ik een wel heel cynische kijk op de rol van KPN in de telecommarkt.
Om eerlijk te zijn zie ik het niet gebeuren. De huidige abonnementen hebben allemaal nog een datalimiet op de verbinding zitten. Ze zouden dan alle abonnementen moeten gaan vervangen en nieuwe voorwaarden toe gaan passen.

Het zou natuurlijk mooi zijn, maar ik verwacht niet dat ik straks onbeperkt kan internetten zonder terug te vallen naar 64 Kbps (wat ik sowieso absurd laag vind).
Al zou je alleen maar je databundel wereldwijd kunnen inzetten, dat zou al een héle grote verbetering zijn.
Met vodafone kan het al. Er bestaat een RED variant die niet duidelijk op de website te vinden is. RED PLUS. Deze is ook in de voordeellanden geldig. 72 Euro/maand met daarin onbeperkt sms/bellen. Data is dan 1GB.


Zelf heb ik nog een oud VF abonnement (BSW), waarin de gehele bundel ook geldig is in de voordeellanden, dus ook data (nu 1GB limiet in de bundel). Ideaal. Helaas hebben ze die afgeschaft, heeft slechts kort bestaan die bundel met die voorwaarden, is de helft van het geld tov Red Plus namelijk.

[Reactie gewijzigd door Get!em op 23 juli 2024 05:52]

ja onbeperkt maar heel eerlijk 72 euro per maand is toch voor veel mensen gewoon niet te betalen .
Inderdaad, ik heb er dus ook vriendelijk voor bedankt toen ze me het aanboden.
Huidige abonnement is veel voordeliger, zelfs als ik over de bundel belminuten heen ben (100)
T-mobile doet het met data vodafone met de business red heeft daarbij weer roaming vrij bellen in 43 landen.

Zie er dus naar uit dat de roaming revolutie gaat beginnen., goede zaak en nu hopen dat er snel meer volgen.
Het is niet zo zeer dat ze alle abonnementen en voorwaarden moeten gaan aanpassen. Dataverkeer in Nederland is al per definitie duurder dan in Amerika.

Daarnaast zijn de sociale voorzieningen in Amerika heel anders geregeld dan in Nederland. Uitkeringen, toeslagen etc. etc. etc. dat geld moet ergens vandaan komen. Moet je in Nederland als telco vergunningen, lege's etc. betalen om überhaupt een mast te mogen plaatsen, in Amerika is het naar wat ik begrepen heb een heel stuk gemakkelijker en kan zelfs iedere gek nog een mast de lucht in jagen zonder dat er iemand naar om kijkt.

Vervolgens, kopen telco's in de US de telco's hun apparatuur nog groter in en krijgen ze dus wellicht grotere staffelkortingen en betere voorwaarden wat ze direct of indirect kunnen doorberekenen aan hun klanten.

Tel dat alles bij elkaar op, en je zult zien dat het vrijwel onmogelijk is om Nederlandse telco's te vergelijken en/of gelijk te trekken met menig ander land.


Note; de kosten voor het vervoeren en importeren van de apparatuur waarover ik spreek zijn dan overigens nog niet meegenomen. Want ook dat kost nogal wat, inclusief de aanschafkosten.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 23 juli 2024 05:52]

De prijzen zijn ook gewoon belachelijk, voorbeeldje van Youfone, een Nederlandse virtuele provider voor mensen met een beperkt budget:
Welkom in Turkije! Bellen naar NL kost 275ct p/m. Bellen binnen Turkije kost 275ct p/m. Gebeld worden 150ct p/m. Sms versturen kost 125ct, sms ontvangen is gratis! Een mms versturen kost 102ct plus datakosten. Data kost 15 EUR/MB. Geen tariefberichten meer ontvangen bij de grens? Sms INFO UIT naar 1330.
Correctie, Youfone is een provider voor mensen met ieder budget.

Binnen de bundel hanteren ze inderdaad lage tarieven. Om het winstmodel kloppend te maken inderdaad hoge tarieven buiten de bundel.
Probeer eens Vodafone in Turkije.
€ 2,00 voor 35 MB, 20 minuten bellen, 20 minuten gebeld worden, 20 sms. Ga alleen niet over die hoeveelheden heen :P

Sommige mensen denken dat ze mooi 2 euro per maand goedkoper uit zijn bij zo'n provider, maar dan bellen ze ineens 10 minuten op vakantie en dan zijn ze die winst van die paar euro per maand in 10 minuten zomaar ineens kwijt omdat de provider kneiterduur is in het buitenland :+
Zo gauw ik in het buitenland ben bel ik uitsluitend nog via Voip over Wifi (in het hotel) of over de Mifi met daarin een lokale data sim. Voor een tientje kun je soms meerdere GB's krijgen op maximale snelheid. 4,5u bellen vanuit de VS, kosten: € 0,60.
Helaas is de bandbreedte in toeristenhotels schrikbarend slecht en is syncen niet eens mogelijk laat staan VOIPen.
Hoop dat ze er snel mee komen, ga eind deze maand naar amerika dan zou het mooi zijn als ik overal kan whatsappen.
ik heb voor 150 USD een Verizon Wireless 4G jetpack gekocht met 10GB internet voor een maand. Na een maand betaal je niks meer en als je terug gaat kan je gewoon weer een data bundel kopen :). Databundel los voor 10GB is 90 USD dus tja.
Dat vind ik echt heel veel geld! Heb zelf een ready sim gekocht, 25$ voor een week incl onbeperkt bellen binnen de VS (gebruik ik voor local access nummer van voipcheap) en 500 mb data, meer dan genoeg voor een week, omdat in hotels en vele andere plaatsen gratis wifi is
Dit staat op de site van T-mobile:
Netherlands
Simple Choice Plan international roaming rates

Rate per minute: 20 cents
Texting: Included**
Data services: Included***
* Rates are for calls within destination country and back to the US and from one qualifying country to another.
** Texts sent over Wi-Fi are 20 cents each.
*** Included data at up to 2G speeds. High-speed data passes available for purchase.
Qualifying Simple Choice plan and capable device required.
Rates are subject to change without notice. Airtime charges apply
quote: url
Wat zou men met die 20ct per texts over wifi bedoelen? Normaal zou wifi toch juist aanvullende kosten moeten drukken? Of bedoelen ze hier de wifispots van T-mobile zelf?

[Reactie gewijzigd door mr_phobos op 23 juli 2024 05:52]

[...]
Wat zou men met die 20ct per texts over wifi bedoelen? Normaal zou wifi toch juist aanvullende kosten moeten drukken? Of bedoelen ze hier de wifispots van T-mobile zelf?
Dat zijn de kosten als je via WiFi een smsje verstuurt (evenduur als een gewone sms dus).
T-Mobile noemt deze dienst WiFi Calling:
Sometimes phone signals don’t reach where you need them, like in your basement. But with Wi-Fi Calling, you can always make calls or send text messages by using your Wi-Fi connection, or by connecting anywhere with Wi-Fi access. T-Mobile is the only national carrier that has it at no additional charge, and it’s easy to set up. http://www.t-mobile.com/coverage.html

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 23 juli 2024 05:52]

Betekend dit dan ook dat alle virtuele providers die op het netwerk van tmobile zitten, zoals tele2, dit ook gaan krijgen?
Nee. Die hebben hun eigen prijsbeleid. En of het binnen afzienbare tijd ook in NL komt, is allerminst zeker.
Geweldig dit. Hopelijk is het eerste stap naar wereldwijde providers en netwerken.
Lijkt me een stap in de goede richting! We zijn als consument natuurlijk ook mooi uitgebuit al die jaren dat we torenhoge rekeningen hebben moeten betalen voor de paar telefoontjes naar familie terwijl we op vakantie waren.
Ik ben zelf uiterlijk 2 keer per jaar in het buitenland. Toch zou ik het fijn vinden als ik op die momenten me niet druk hoef te maken of mijn internetverbinding op mijn telefoon uit staat, of hoe ik het best/goedkoopst bereikbaar kan blijven.
Goede ontwikkeling. Ben benieuwd hoe dit er over een jaar of 10 uitziet. Zouden vrijwel alle providers dit dan wereldwijd hebben ingevoerd?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.