Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

OnePlus lost probleem met adaptieve helderheid bij OP6 op in volgende update

OnePlus 6-gebruikers ervaren sinds enkele weken een bug waarbij het scherm constant en snel tussen twee helderheidsstanden wisselt in situaties met veel omgevingslicht. OnePlus heeft het probleem erkend en zegt dat het 'zeer binnenkort' opgelost zal worden.

Het probleem treft volgens Android Police vermoedelijk niet alle gebruikers, maar desalniettemin is de groep groot genoeg dat OnePlus er nu aandacht aan schenkt. De bug zou erin geslopen zijn bij de OxygenOS 5.1.8-update van afgelopen juni. Wanneer de betreffende update precies uit komt, wordt niet gemeld.

De OnePlus 6 kwam op 22 mei van dit jaar op de markt. Onder andere Tweakers heeft een recensie van het toestel gemaakt en hoewel de prijs al lang niet meer zo concurrerend is als die van de OnePlus One aan het begin, was de recensent alsnog positief over de prijs-kwaliteitverhouding van deze Chinese premium-smartphone met notch.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

05-08-2018 • 12:58

56 Linkedin Google+

Reacties (56)

Wijzig sortering
Ik had de OnePlus 6 als een van de eersten in Nederland maar dit probleem is mij nog niet opgevallen ook mijn review heb ik het probleem niet beschreven. Ik heb er zelf dus geen last van, maar zijn er Tweakers die hier wel last van hebben? De afgelopen tijd is het flink zonnig geweest dus als het goed is zou het je opgevallen moeten zijn indien je er last van had.
Ik stoor me wel aan de adaptieve helderheid van het toestel. Stelt vaak te donker bij. Had me niet gerealiseerd dat het een issue binnen de community was en misschien meer aan mezelf lag. Maar fijn dat het nu wordt aangepakt, hoewel ik natuurlijk nog even moet afwachten wat het resultaat ervan is :)
Ooh wat grappig. Dit is het eerste toestel waarvan ik vind dat de Adaptieve helderheid eindelijk werkt. Mijn 6P was continu aan het bijstellen in dezelfde licht condities en vaak ook te donker, N5 had hetzelfde probleem en mijn Desire kon het ook niet.
Ik stel hem zelf ook regelmatig bij voor meer helderheid, vind het ook bijna altijd net te donker. Alleen deze bug is wat anders dus of ze dit aanpassen met de update geen ide3
moet je eens een samsung proberen werkt echt heerlijk. dacht eigenlijk altijd dat het een functie van android zelf was en dat alle toestellen gelijk aan elkaar waren op dit gebied, maar blijkbaar dus niet xd

ik verstel mijn telefoon qua helderheid nooit meer handmatig ^^
moet je eens een samsung proberen werkt echt heerlijk. dacht eigenlijk altijd dat het een functie van android zelf was en dat alle toestellen gelijk aan elkaar waren op dit gebied, maar blijkbaar dus niet xd

ik verstel mijn telefoon qua helderheid nooit meer handmatig ^^
offtopic: Ik moet toch regelmatig de helderheid van mijn s8 aanpassen omdat hij in het donker te licht of te donker is, en dat was hetzelfde met mijn toestellen hiervoor(andere android's) merk niet echt een verschil.
Ik heb eens een paar weken een s7 te leen gehad toen mijn 6p een nieuwe accu kreeg.
Die deed het ook erg goed inderdaad.

[Reactie gewijzigd door maxxie85 op 6 augustus 2018 08:30]

Ik heb niet het idee dat deze aanpassing jou probleem aanpakt. Dit ging over een duidelijk steeds wisselende helderheid in zeer lichte omstandigheden.

Op mijn telefoon kun je de helderheid bijstellen in adaptieve mode. Die stand word onthouden bij het omgevingslicht op dat moment. Zo kun je het voor jezelf tot de goede helderheid bij verschillende omstandigheden aanpassen.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 5 augustus 2018 16:40]

Ahh ja. Nu ik het teruglees lijkt het een ander probleem te zijn. Hoewel niet uitgesloten is dat de 2 aan elkaar gerelateerd zijn of dat een eventuele fix ook direct iets voor mijn ervaring in positieve zin kan betekenen. Hoe dan ook, we kijken het aan en anders zet ik er een 3rd party app op die me helpt de helderheid in bepaalde situaties wat beter te kalibreren.
dat moet gewoon in de bestaande instellingen te regelen zijn.
Je kan alleen op het moment zelf de helderheid wijzigen.. Volgens mij ´leert´ hij hier dan niet van zodat het de volgende keer wel goed gaat. In ieder geval, bij mij niet want een volgende keer slaat hij toch weer te donker uit. Al wat zitten prutsen maar zover ik zie zitten er native geen settings voor in, dus moet je er een app voor gebruiken.
Ah, ok. Dan zal het wel aan het os/versie/model liggen.
Ik dacht er geen last van te hebben, tot ik in de volle zon met het scherm richting zon keek, toen zag ik het pas. Goede kans dus dat vrijwel iedereen wel last van de bug kan hebben, maar de situatie zo weinig voor komt om dit probleem te 'triggeren', dat niet iedereen het gemerkt heeft.
Ik heb dit probleem wel met mijn OP6. Ik merkte het met name terwijl ik onder een boom stond waar nog wel zonlicht doorheen kwam. Zodra er een klein briesje was begon het scherm te knipperen alsof er een contactje los zat.
Ik heb het 'probleem' maar ik ervaar het niet echt als storend.
Ik heb er al sinds het begin last van. Echter alleen als ik in beweging ben in de felle zon.
Zal er op letten, maar er is mij nog niets opgevallen
Op dag 1 had ik er al last van. Heb het ook direct opgezocht en zag dat veel mensen zich eraan stoorden en dat er al een issue was ingeschoten. "My work here is done" en heb het gewoon uitgeschakeld en aan trigger profielen gekoppel. Vervolgens nog maar weinig problemen mee :p
heb er tot op heden geen last van gehad
Ook hier vanaf het begin al last van gehad. Het valt bij mij direct op zodra er volle zon op het scherm komt en ziet er uit alsof het scherm een hele lage refresh rate heeft (flikkeren).
Vanaf het begin al. Ook een ticket aangemaakt op het support forum bij OP. Daar werd ik gevraagd om een hele logfile te uploaden aan de hand van vage instructies. Ben iig blij dat ze het nu op gaan pakken. Dit was een van de vervelendste minor-bugs die ik heb opgemerkt bij het gebruik van de telefoon.
JA, en heb de laatste update nog niet geinstalleerd.
Ik heb zelf ook nergens last van
Ik was een van de eerste die de OnePlus 6 had in Belgie en ik heb wel al last gehad van dit probleem.
Vraag me af hoe dit nou opgelost is. Als een bepaalde hoeveelheid dimming niet gehaald word, is dit eerder een hardware issue dan software/firmware issue. Ik kan mij alleen bedenken dat ze de minimale hoeveelheid dimming hebben aangepast naar een hogere waarde.
Bug kwam na een update dan kan het toch geen hardware issue zijn?
De bug zat er bij mij al in toen ik het toestel op release day ontving. Naar mijn mening is het onjuist dat de bug er later ingeslopen is. Maar mooi dat ze hem oplossen :)
Hmm, ja ik lees ook maar wat hier wordt aangegeven 8)7 8)7 ik verwacht idd wel een fix.
Je beseft dat niet alle toestellen dezelfde OS versie bij aankoop?
Jazeker. Maar op release day was dit 5.1.2 ;)
Het is gewoon een optimizatie issue in een configuratie bestand: Je hebt zeg maar een aantal light levels(level1, level2, level3 etc), die geef je dus waarden op basis van lumen, die worden opgehaald van de lichtsensor.

Wat mij eerder lijkt is dat er zeg maar twee levels waarden hebben die veel te dicht op elkaar staan. De lichtsensor kan nooit echt een vaste waarde houden, zelfs in een even belichte omgeving, je houdt immers nooit je telefoon kaarsrecht vast zonder hem te orienteren, en je eigen hoofd zorgt ook voor veranderingen in lumen. Dit zorgt er dan voor dat hij tussen twee levels springt.

Het kan dus ook zijn dat de threshold te laag is, want er zit volgens mij altijd een seconde tussen voordat de telefoon er voor kiest om de verlichting te verhogen of velagen. Dit lijkt me alleen sterk omdat de threshold er ook voor zorgt dat de verlichting niet direct verhoogd wordt door je vingers(omdat je vinger bijna altijd over de lichtsensor heen veegt als je de notificaties naar beneden trekt)

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 5 augustus 2018 13:31]

Zoiets inderdaad, dit zie je natuurlijk veel vaker met lichtsensoren en afhankelijkheden zoals een scherm wat meer / minder moet dimmen.
Het gaat hier niet om het probleem dat het toestel scherm niet donker genoeg kan, maar om het probleem dat het toestel veels te agressief reageert op schermhelderheids aanpassingen. Ik merk dit zelf ook, door dat ik enkel door een korte schaduw op het toestel de helderheid automatisch plots naar beneden keldert.
Er wordt dan wel niet vermeld wanneer het probleem wordt opgelost, maar dit zou 'very soon' zijn: Weekly 242: Android P, Milestone Achievement in India and More.
Plus, we have noticed feedback from some users regarding the adaptive brightness feature on the OnePlus 6, it will be optimized in the next OTA update. (to be released very soon!)
Ik ken OnePlus z'n uitspraken zo onderhand een beetje, en m'n schatting is dan ook dat deze update hoogstwaarschijnlijk volgende week zal worden uitgerold in de vorm van OxygenOS 5.1.10.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 5 augustus 2018 13:30]

Nooit echt bij stil gestaan maar inderdaad terwijl ik dit nieuwsbericht lees buiten in de zon begint mijn scherm te flippen en tussen 2 helderheidsniveaus te switchen.
Hier op 5.1.9 geen last van.
Tenminste het valt me niet op.
Al last van dit probleem vanaf release, dus niet vanaf 5.1.8. Heel erg is het niet maar zou mooi zijn als het wordt opgelost.
Dit probleem doet zich ook voor bij de OnePlus 5T. Zelfs nog bij OxygenOS 5.1.4, welke onlangs is uitgekomen.
Het is zeer storend, maar als workaround heb ik de automatische helderheid gewoon helemaal uitgezet.
Nog geen problemen ondervonden, heb de helderheid een x aantal keer op automatisch gezet.

Normaal gesproken heb ik die altijd uitstaan i.v.m batterij besparing.
Ik heb zelf ook een vreselijk probleem met de auto-focus tijdens het filmen & videochat, zelfs als het nog aardig belicht is. Dit is dan wel bij Discord, maar anderen(met een andere telefoon) hebben hier geen probleem mee. 8)7

Ik moet trouwens zeggen dat ik het probleem met adaptieve helderheid zelf niet heel erg last van heb gehad.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 5 augustus 2018 13:14]

Lijkt mij een Discord dingetje. Een tijdje geleden was er ook een microfoon probleem met de 6 en Discord. Discord heeft dit uiteindelijk met een app-update opgelost. Gek dat ze specifieke devices moeten ondersteunen :/.
Zit em in de support voor het toestel. kan oneplus niks aan doen.
Ik dacht dat hier gewoon de Camera HAL voor gebruikt wordt; een API dus. Hoe zou dit Discord kunnen zijn en niet de operating system? Dat vraag ik me dan af.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 5 augustus 2018 13:29]

Die camera API 2.0 onder Oneplus toestellen werkt niet helemaal naar behoren zijn meerdere camera/video apps die hierdoor niet goed werken op Oneplus toestellen.
Heh.. De Google Camera port werkt hier uitstekend namelijk.
Je merkt het vooral op de Oneplus 6, geen enkele camera app heeft de mogelijkheid om 4k/60fps te filmen behalve de standaard app. En zo zijn er nog wat functies die volledig missen.
De laatste Google Camera port van Arnova voor de 6 wel hoor..
Dat zou best kunnen maar dan maakt die geen gebruik van Camera API 2.0 maar van bepaalde system hooks. Zo werkt de standaard camera app ook, waardoor de store apps zoals OpenCamera & FiLMiC Pro niet volledig functioneel zijn gezien die de Camera API 2.0 gebruiken

[Reactie gewijzigd door TunefulDJ_Mike op 5 augustus 2018 17:01]

Deze opmerking krijgt een hoge downrating, maar ik moet het toch even kwijt.

Dit is echt geen nieuws meer. Het feit dat er waarschijnlijk binnenkort een kleine bug in een de software van een GSM hersteld gaat worden. Het moet niet gekker worden.
Als de Nieuwe firmware was uitgekomen dan was het nog misschien nieuws geweest, want dan hadden mensen kunnen gaan checken of hij beschikbaar was om het problem te verhelpen.

Maar als we alle bugs hier gaan beschrijven als nieuws met de mededeling dat ze misschien binnenkort verholpen gaan worden….. Dan blijven we bezig. Kunnen we voorafgaande aan de thuesday patch ronde van Microsoft een hoop dingen gaan posten
Het gaat volgens mij meer om het feit dat tweakers best een OP community is.
En dat er mensen zijn die hier last van hebben. En dus nu kunnen lezen dat hun probleem snel opgelost gaat worden.

Het is wat anders dan aangeven dat er een maandelijkse security patch uitkomt, vind ik.
Tenzij de komende PT van MSFT een "groot" probleem oplost.
Misschien een gek idee: wist je dat je niet verplicht bent om alles wat op T.net verschijnt te lezen? Alles wat dan volgens jou geen nieuws is kan je overslaan en simpelweg niet lezen. Geniaal toch? Succes ermee. 8-)
Viel mij ook al op. Daardoor lijkt het ook dat OnePlus veel problemen heeft. Echter denk ik dat de redacteur het helemaal niet zo bedoeld. Als ik het goed heb is Mark zelf ook een OnePlus gebruiker en ook best 'fan' van het merk.
Dat is op XDA Developers de laatste tijd ook al zo erg. Lijkt wel alsof die gesponsord worden door OnePlus...


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.