Nederlandstalige Google Assistant is binnenkort beschikbaar

De beschikbaarheid van Google Assistant in het Nederlands is nabij. Dat meldt de zoekgigant in een vertrouwelijke e-mail aan bètatesters. Deelnemers kunnen uiterlijk tot en met donderdag 26 juli feedback invullen over de test met de spraakassistent.

Google HomeGoogle noemt in de e-mail geen exacte datum, maar schrijft dat het einde van de test in zicht is en dat testers binnenkort geen toegang meer hebben tot de bèta. Een officiele releasedatum van de Nederlandstalige versie van Assistant is nooit bekendgemaakt, in februari kondigde Google aan dat deze er binnen 'enkele maanden' zou komen. In maart begon de bètatest.

Na het uitbrengen van Google Assistant in het Nederlands, zal ook de Home-speaker en de Mini-variant daarvan uitkomen in Nederland. Dat gebeurt nog niet direct als de spraakassistent beschikbaar is voor Android, maar op een later moment. Google bracht de Home in 2016 uit in andere werelddelen, samen met zijn eerste Pixel-smartphone.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

20-07-2018 • 07:36

127

Reacties (127)

127
125
87
1
0
21
Wijzig sortering
Fijn! Zou dat dat ook eindelijk betekenen dat ik met m'n telefoon in Android Auto mode kan roepen "beantwoorden" als ik een appje van iemand heb gekregen en beluisterd? Als ik dat nu roep dan krijg ik altijd een lieve mevrouw die tegen me zegt dat chatten niet wordt ondersteund of dat ik de app moet updaten. Echter, wanneer ik roep "stuur een whatsapp bericht aan <naam>" gaat het wel goed.
Nee, dit kan nu ook al.

Daarvoor moet je raar genoeg Hangouts installeren op je telefoon. Dan kun je ook voor Whatsapp 'beantwoorden' gebruiken.
Ben dan wel benieuwd of Android Auto ook officieel bechikbaar komt in Nederland. Je kan hem natuurlijk nu sideloaden, maar vanuit de store is makkelijker.
Waarschijnlijk niet helaas. Zoals ze hier uitleggen, komt dit omdat je in Nederland niet je smartphone in de auto mag gebruiken. Google mag officieel de app niet aanbieden, ondanks dat deze wel volledig Nederlandstalig is.
Toch bijzonder dat die Apple variant wel mag.
Hou er wel rekening mee dat de Apple variant, Carplay, geen standalone functie heeft. Die werkt alleen samen met een ingebouwde HUD (die bij de auto kwam of after-market). Daarentegen kon Android Auto dit eerst ook niet en toen was het ook niet beschikbaar in de Nederlandse Playstore.
Ik kan vanaf 6 augustus mijn mazda updaten met CarPlay en Android Auto in 1 update.
Dat is niet (meer) correct. Gebruiken mag wel, alleen vasthouden niet. Met een goede autohouder is gebruik van Android Auto dus in Nederland gewoon toegestaan.

(zie o.a. nieuws: Gerechtshof: smartphone in autohouder bedienen tijdens het rijden mag...)
In Belgie is het eenvoudiger... alles is verboden wat je aandacht kan verstoren.

Probleem is dat dit vaag is... eigenlijk mag je je vrouw dus ook niet meenemen in de auto :+
Dat is niet vaag, dat is erg breed te gebruiken. Dan is het maar net hoe iemand er tegenaan kijkt. Anders zou het eeg abstract / zwart-wit worden en dat moet je ook niet willen.
Hoezo moet je dat niet willen? Ik wil als bestuurder weten wanneer ik de wet overtreed en wanneer niet. Als je het allemaal vaag en voor interpretatie open houdt, dan wordt boetes uitdelen niet meer met één maat gedaan en kunnen mensen niet meer fijn achter het stuur zitten, omdat ze elk moment aan de kant gezet kunnen worden voor iets waarvan ze niet eens weten dat het niet mag. Dat is niet aan een agent om te bepalen, maar de wet.
Omdat je ten eerste altijd verschil in interpretatie houdt. En je als je letterlijk alles zwart/wit ziet qua regels en wetgeving, je zoveel regels krijgt, dat het onoverzichtelijk wordt.
Altijd aandacht op de weg en controle en blaat is inderdaad zo maar je mag perfect je telefoon in een houder hebben en ertegen praten. Zelfs texten mag als je kan bewijzen dat je daardoor niet afgeleidt bent van het verkeer ;)

Je mag het toestel niet in de hand houden.

[Reactie gewijzigd door anessie op 24 juli 2024 18:49]

Heerlijk!! Geweldige humor!!!
Hahaha stel je voor dat je daar een boete voor krijgt.

Hier in Nederland hebben we een Artikel 5 van verkeer waar ze alles onder kunnen gooien. Of je nu een krant leest, je makeup doet of angry birds zit te spelen, zodra het je rijden negatief beinvloedt zouden ze je kunnen bekeuren.
Inderdaad, wij hebben ook een gelijkaardig artikel... men heeft dus eigenlijk totaal geen nieuwe wetten nodig voor smartphone gebruik.
Anoniem: 470811 @Gugger20 juli 2018 12:08
Het wordt zelfs wat aangeprijst door de Consumentenbond: https://www.consumentenbo...one/smartphone-in-de-auto
Ik denk dat Android Planet er naast zit. Android Auto is juist gemaakt om zo min mogelijk interactie te hebben. Als dit de reden zou zijn, zou het in heel veel landen verboden zijn, je mag namelijk in UK, US en Frankrijk je telefoon ook niet in de auto gebruiken en daar is het ook gewoon beschikbaar.

Ik dacht dat het vooral lag dat Android Auto erg afhankelijk is van de Google Assistant en deze is nog niet 100% beschikbaar in het Nederlands.
Da's gek. Het is al even een tijdje geleden voor mij dat ik in een wagen met Android Auto heb gereden, maar ik kon gewoon de berichten voorgelezen krijgen en er zo direct op antwoorden...

In het Nederlands uiteraard

[Reactie gewijzigd door xFeverr op 24 juli 2024 18:49]

Klopt, indien je taal op Nederlands staat gebruikt AndroidAuto op dit moment niet de Google Assistent maar de ouderwetse text to speech en Ok Google functionaliteit.
Blijkbaar met je het OS in het Engels zetten, dan werkt alles wel binnen Android Auto.
Zou dit ook werken voor de nVidia Shield Android-TV box die “Hey Google” ondersteund?
Ja, als je nu de Engelse assistent beschikbaar hebt, zou die straks ook Nederlands moeten kunnen.
De "OK, Google" functionaliteit waar Kecin op doelt is een wat andere dan de Google Assistant.
Met de "OK, Google" functionaliteit zijn de spraak commando's wat beperkt. Tegen Google Assistant kan je zeggen "Vertel een grap" (Tell a joke) en krijg je een grap terug. Doe je dat bij "OK, Google", dan gaat Google zoeken daar naar. ;)
Dank voor de reacties. Waarschijnlijk dus nog niet en in het beste geval Nederlandstalig maar dan minder uitgebreid. Het ding kan sindskort wel Hue enzo aansturen met een losse stick erin (gebruik ik niet door een overkill aan domotica)
Mijn S7 ondersteund ook de "OK, Google" functionaliteit (mede omdat ik de Pixel launcher gebruik), maar als ik Google Assistant wil installeren, krijg ik de melding dat geen enkele van mijn apparaten (S7 en Nexus 9) ondersteund zijn. Ik snap wel dat ik kan sideloaden, maar met een app als Google Assistant wacht ik daar nog liever mee tot Nederlandse ondersteuning en Google Home er is.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 24 juli 2024 18:49]

De google asistent vervangt Google now zit gewoon in de standard Google app
Ben benieuwd hoe dan, als zelfs de support zegt dat het uitsluitend in Asstant kan. En juist Google Assistent is niet beschikbaar voor mijn S7, zoals ik aangaf.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 24 juli 2024 18:49]

Assistant en Google Lens en al die leuke dingen werken gewoon op m'n S7 zonder iets te moeten sideloaden... Zolang m'n systeemtaal in het Engels staat.
Hmmm, dat zal ik eens gaan testen dan, moet binnenkort toch Oreo nog flashen op mijn telefoon. ;)
Ik heb ook een S7 maar ik heb assistant gewoon draaien. Maar ik heb hem dan wel gesideload zoals je eerder al aangaf
Je hebt de door jou genoemde app niet nodig. Assistent zit in de standaard Google app.
Zet je taal op Engels(VS) in de device settings en daarna open je de Google app, ga naar instellingen en daar kun je de assistent aan zetten. Ik heb het hier werkend zonder de door jou gelinkte app.
Ik ben benieuwd hoe goed het werkt ten opzichte van de Engelse versie. Zodra het uit is meteen maar even testen, maar kan me goed voorstellen dat ik mijn Home nog even op Engels laat staan.

Verder hoop ik dat het ook mogelijk gaat zijn om in 2 talen (Engels en Nederlands) tegen de Assistent te praten. Ik weet dat ten tijde van Google Now dit kon en aangezien veel filmtitel, muzieknummers en youtubekanalen Engelse namen hebben zou dit nu ook wel handig zijn.
Ik laat alles voorlopig ook op engels staan denk ik. Ben ik nu zo aangewend en er is eigenlijk nog geen enkele keer geweest dat ik iets wilde zeggen wat me niet in het Engels lukte omdat er bijv een Nederlandse term in zat. Misschien als een Brabantse versie uitkomt dat ik die instel. Dat hoog Hollands in mijn huis zit ik niet op te wachten ;)
Ik heb toch regelmatig situaties waarbij ik Nederlandse termen wil gebruiken. Als ik bijvoorbeeld Nederlandse muziek wil aanzetten of foto's van familie of vrienden op mijn tv wil krijgen moet ik Nederlandse termen gebruiken.
ik ga het wel uitproberen. Heb als laatste toevoeging de waterpomp voor de tuin 'compatible' gemaakt. Maar 'water the garden' of 'start watering the garden' accepteert ie maar slecht. Vaak krijg ik antwoord uit wiki omdat hij 'what is the garden ' hoort :-) . Zal wel aan mijn uitspraak liggen, maar "what" en "water" zou toch wel te onderscheiden moeten zijn ..
haha, dat zou mooi zijn... "Euj google, lempkes uit en Netflix oan"
Het vreemde is dus, ik had zoiets een paar mnd geleden werkend op mijn telefoon..
Ik praatte Nederlands. De assistant vertaalde het in een Engelstalige opdracht en voerde het uit.

Alleen toen ging ik schuiven met de talen op mijn telefoon en was het stuk. Nooit meer werkend gekregen :(
Dus nu ben ik in het engels appjes aan het versturen aan mijn vrouw.. Maar gelukkig snapt ze "I'm on my way" wel :)

Maar idd. winkels en namen gaan nog wel eens mis.
Nu nog ondersteuning voor tweetalig gebruik inbouwen. Ik erger me er kapot aan op mijn Google Home Mini dat je alleen 100% Engels kan gebruiken. Vragen tot wanneer de action open is kan nog wel, maar zodra je bijv. leenbakker or een andere Nederlandse naam roept weet mevrouw Google weer van niks.

Zelfde zal wel met die Nederlandse ondersteuning zijn.
Ik snap niet dat al die tech bedrijven zo belabberd zijn met ondersteuning van meertaligheid.
De Assistant zal binnenkort volledig Nederlands ondersteunen. Ik denk dat je gigantisch onderschat hoeveel tijd en energie het kost om een 'kleine' taal zoals Nederlands betrouwbaar in te bouwen in een dergelijk systeem.
Ja maar dat is het probleem niet. Het probleem is als je twee talen door elkaar heen gaat gebruiken. Dus de Engelse assistant vragen naar nederlandse winkelnamen ect. Daar loopt het vast.

Ze kunnen prima 1 taal werkend krijgen, maar ik wil juist dat het wat meer door elkaar gaat lopen. Dus Nederlands Engels en Duits door elkaar zou mij enorm helpen omdat ik vaak met mensen communiceerd die die talen spreken. Dus bijv berichtjes dicteren starten in het nederlands maar de tekst in het engels dicteren. ect
Google news werkt ook maar in één taal(gebied). Daar speelt het vertalen geen rol.
Nederlands en internationaal (Engelstalig) nieuws kan ik wel aan, maar Google niet...
Het zal wel doordacht beleid zijn maar ik word er soms een beetje verdrietig van.
Multi-language support zou geweldig zijn. Ik krijg via diverse door Android Auto ondersteunde chat apps berichten binnen in zowel Engels als Nederlands en het voorlezen alleen al gaat altijd mis voor 1 van de 2 talen.
Komt dat niet omdat NL nog niet (overal) beschikbaar is? Probeer eens Engels en Spaans door elkaar.. ;)
Als NL straks beschikbaar is, kan je in ieder geval in het Nederlands, Engelse woorden gebruiken. Bijvoorbeeld in het Nederlands vragen of ze een nummer, met Engelse titel, af kan spelen.
Anoniem: 444127 20 juli 2018 14:04
De grote vraag, gaat het voldoende bruikbaar zijn? Nederland is een klein landje, het Nederlandse taalgebied is klein. Ik kan me niet voorstellen dat Google net zoveel heeft geïnvesteerd in het 'trainen' van de Nederlandse versie als in het 'trainen' van de Engelstalige versie, is het dan niet praktischer om voorlopig de Engelstalige versie te blijven gebruiken?
Vandaar de Preview Versie.

Om het ten eerste handig en gangbaar te maken. Zoals met alles en de Nederlandse taal altijd het geval is op software gebied.
Anoniem: 444127 @Cybertek20 juli 2018 16:09
Ja, maar hebben ze niet voldoende gebruik nodig om dat te trainen? Zolang het niet voldoende goed is is de adoptierate lager, al helpt het natuurlijk wel dat je voor Nederlands-specifieke dingen (namen, programma's) de Nederlandse versie moet gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 444127 op 24 juli 2024 18:49]

Ja lijkt mij wel toch?

Dat is dus het moeilijke. Spotify en Engels talige titels in het Nederlands aanroepen. Bijv.

Het is hierboven ook al aangegeven, dus ik hou mijn handen in bid-stand.
Laat ons hopen dat er voldoende bedrijven zijn die brood zien in de nieuwe "voice" interface en leuke toepassingen gaan ontwikkelen die meerwaarde zijn. Qua AI maak ik mij geen zorgen hoor. Google is koploper in dat vakgebied. Route doen ze nu al uitstekend en dan is Nederlands echt wel handig voor de plaatsnamen, zoeken ook, media ook (chromecast en foto's) en qua smarthome zijn ze Alexa voorbij gegaan en hebben ze echt wel een fameus aanbod ondertussen waar iedereen zijn gading in kan vinden. Alleen op de Sonos ontbreekt Google nog voorlopig, maar voorlopig kan dit ook niet in Nederland en België wegens de regio-beperkingen van Sonos zelf. Je moet eerder daar kijken naar de beperkingen dan naar Google.
Vind de titel wel wat ver gezocht. Waar wordt er in de mail een aanwijzing gegeven dat de assistent binnenkort beschikbaar zou zijn?? Wie weet hoeveel tijd er nog tussen de beta en de release zit...
Reken op enkele maanden, ik denk dat we eind 2018 de definitieve versie kunnen gaan verwachten.
Zie ook https://nl.letsgodigital.org/industrie-nieuws/google-assistant-nederlands/
Ja dat dacht ik dus ook. Misschien beginnen ze wel overnieuw of komt er nog een test om verwerkte feedback te testen.
Clickbait komt ook op Tweakers steeds vaker voor.
Blijkbaar is dat noodzakelijk om genoeg gelezen te worden.
Jij en ik zijn er toch maar mooi weer ingetrapt: een artikeltje gelezen waar feitelijk niets nuttigs in staat.
En we reageren ook nog eens, waardoor het non-issue nog lekker scoort ook....
Ik ga Tweakers maar eens een tijdje negeren.
Dan zeg je tegen die nasty bitch "ignore tweakers"!
Zou fijn zijn als de Google Home de taal die diegene spreekt, herkend via Voice Match, kan herkennen. Zodat iedereen in z'n voorkeurstaal kan spreken. Bij ons thuis worden er dagelijks zeker 3 verschillende talen gesproken! Al weet ik dat we niet het standaard huishouden zullen zijn 😉
Dit kan gewoon. Ik kan voor mijn vrouw namelijk prima Engels UK instellen, terwijl ik een Engels US profiel heb.
De assistant is in ieder geval in twee talen aan te spreken, nederlands en engels werkt door elkaar heen.
Komt dit dan ook snel naar Wear OS ? (mijn vrouw heeft een Fossil Q Venture gen.3)
Ja, gelijk als de Assistent uit komt is dat ook voor Wear en Android TV.
Hier kan je zien waar de Assistant overal op beschikbaar is:
https://assistant.google.com/platforms/wearables/

Ik zou zelf wel graag een Windows 10 app zien, die Cortana vervangt..
Is er een manier waar we deze kunnen uitproberen?
Ik ben namelijk tester volgens de app store maar enkel op de Google app. Zie geen Google assistant. (Ben wel uit België maar Nederland is Nederlands lijkt me. Bij de assistant staat wel Nederlands(Belgie) niet beschikbaar, maar geen idee hoe ik mijn land naar Nederland zet. Heeft iemand soms de APK?

[Reactie gewijzigd door theory op 24 juli 2024 18:49]

De Béta is gesloten, maar hij is nog niet publiek uitgebracht.

'Soon'.
Vergeet het maar, assistent zal enkel "Hollands" verstaan! :(
Wij Vlamingen zullen het weer eens mogen vergeten, net zoals met Cortana en al de rest.

PS: ik weet best dat er een verschil is tussen Holland en Nederland ;)
De assistant verstaat gewoon Nederlands... het heeft inderdaad moeite met Vlaams, maar ook met Fries, plat rotterdams en nog een hoop andere dialecten.
Fries is natuurlijk geen dialect, maar gewoon een andere taal dan Nederlands.
En daar sla je de nagel op de kop: "de assistent verstaat gewoon Nederlands"
Zoals altijd begrijpen die bedrijven niet dat er een wezenlijk verschil is tussen Nederlands en Vlaams, qua uitspraak, zinsbouw en zegswijzen (gij/jij, u/je, vast en zeker vs zeker en vast, ...)
Vlaams is trouwens geen dialect van het Nederlands, maar Algemeen (vroeger: beschaafd) Nederlands is een artificiële taal waarvan Vlaams en Nederlands 2 verschillende dialecten zijn.
Zoals altijd begrijpen die bedrijven niet dat er een wezenlijk verschil is tussen Nederlands en Vlaams
Er zijn anders genoeg bedrijven die wel degelijk Vlaams ondersteunen, alleen is dat op het gebied van spraakherkenning minder. Men ondersteunt de "hoofd" taal.
Ook met bijvoorbeeld Engels (US) is dat zo, er zijn diverse varianten (dialecten), en die worden niet specifiek ondersteunt.
Vlaams is trouwens geen dialect van het Nederlands, maar Algemeen (vroeger: beschaafd) Nederlands is een artificiële taal waarvan Vlaams en Nederlands 2 verschillende dialecten zijn.
Ok, dan had ik dus moeten zeggen dat de Assistant gewoon ABN verstaat, en geen dialecten zoals Vlaams....
Weet een van de beta-testers of de Harmony hub ook nog blijft werken via de Assistant als je die op Nederlands hebt ingesteld?
Als het goed is blijft dat allemaal werken omdat dat gekoppeld zit aan je Google account.
De mogelijke issue was dat volgens mij Harmony hub ook alleen maar werkt als je je telefoon en Google Home op US English had staan
ik ga ervan uit dat zodra ze de google asistent vertaald hebben ook gewoon alle kopelingen nog werken en anders kun je altijd nog terug naar engels :)
Hoe heb jij die harmony hub werkend gekregen in het Engels in Nederland via de koppeling in Google Home? Logitech laat dat niet toe. En je kan ze niet tricken met vpn of andere truckjes om je locatie te faken. Je kan de hub wel toevoegen via ifttt maar dan kan je alleen maar actions starten of stoppen, niet je volledige tv of Telenet dvr aansturen bv.
tbh, ik weet het niet meer! Ik weet dat ik er in ben geslaagd om ze te koppelen na een paar pogingen (volgens mij via de Home app). maar ik zie nu geen enkele verwijzing naar Harmony in de Home app.

Ik gebruik nu ook ifttt om gebruik te maken van wat gecombineerde commands, maar de "ask harmony to turn op the volume" opdrachten werken ook. Assistant zegt dan "hold, I will ask Harmony for you" oid en dan neemt Harmony het over.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.