Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google test Nederlandse stembediening op Home-speaker

Nederlandstalige stembediening werkt al enkele weken bij testers van de Google Assistant en sinds deze week ook op Google Home-speakers. De spraakassistent werkt echter nog niet helemaal foutloos.

Een bètatester die Google Assistant in het Nederlands mocht proberen, kwam er deze week achter dat de spraakassistent ook op zijn Google Home Mini werkt. "Het vreemde is dat ik als taal Engels heb ingesteld", vertelt hij. Google test de Nederlandstalige assistent al enige maanden, maar eerder liet het bedrijf weten dat deze aanvankelijk op smartphones te gebruiken zal zijn bij de bèta en pas later op de Home-speakers.

De assistent werkt nog niet zo vlekkeloos als in het Engels en mist nog enkele functies, volgens de testgebruiker. Zo werken apps van derde partijen nog niet en krijgt de gebruiker geen dagoverzicht na de assistent goedemorgen gewenst te hebben.

Op smartphones klonk de stem ook onnatuurlijker dan nu op de Home-speaker, vindt de tester. De spraakassistent kan overigens Nederlandstalige en Engelstalige commando's door elkaar verwerken. Het is niet bekend wanneer Google ondersteuning voor het Nederlands officieel naar de Assistant brengt en ook niet wanneer de ondersteuning voor de Home-speaker volgt.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

04-07-2018 • 15:26

79 Linkedin Google+

Reacties (79)

Wijzig sortering
Het werkt al op de Google Home Mini sinds de start van de beta test op 4 april. Het werkt ook al op Wear OS. Als je in de beta test zit maakt het inderdaad niet uit of je je taal op Nederlands of Engels hebt staan, je kan ze allebei gebruiken.

De Nederlandse stem is sinds deze week vernieuwd en klinkt een stuk natuurlijker. De stem is niet meer de stem uit het artikel. Ook de 'Goeiemorgen' met het dagoverzicht zit er sinds deze week in.

Bewijs :).

Edit: Hierbij de nieuwe stem:
https://vocaroo.com/i/s0Gt7yDGjI0n
https://vocaroo.com/i/s0vVUT1ewoJ4

[Reactie gewijzigd door Frikandel op 4 juli 2018 19:56]

Is er een mogelijkheid om je op te geven als beta tester? Ik heb een Home speaker en ben wel benieuwd :)
Voor zover ik weet niet, ik ben uitgenodigd omdat ik een Local guide ben. Ik heb ook een NDA moeten tekenen en als ze erachter komen wie ik ben raak ik waarschijnlijk mijn google account kwijt. Ik geloof dat Google had belooft dat ze het voor het einde van het jaar uit zouden brengen.
Hoezo "als"? ;)

Ik zit er ook al een tijdje op te wachten. Onderweg doe ik alles (niet auto-gerelateerd) met die assistent. Een beetje jammer dat ik daar momenteel thuis altijd mijn telefoon of computer voor nodig heb. Hoog tijd voor zo'n ding! Dit is namelijk wel de doorslag voor mij persoonlijk.
Hoezo "als"? ;)
Mooi gezegd 😂
Volgensmij helaas niet. Je moest level 6 zijn van de Google local guides

[Reactie gewijzigd door jojobos op 5 juli 2018 07:11]

Dat ben ik nu. Kan het alsnog? :'(
Volgensmij niet, ik had het net de dag dat het aangekondigd werd en ik heb het ook niet helaas.
Wat zijn de Google insiders?
Vergissing in de naam, aangepast
Weet je dan toevallig ook of het "dagoverzicht" / agenda nu ook werkt met een Gsuite account? Of nog steeds alleen met een gratis Google account?
Ik heb geen Gsuite account, dus ik kan dat niet voor je testen.
Even nagekeken in de Home app : "Ik kan nog geen toegang krijgen tot je G Suite-agenda. Maar ik leer elke dag nieuwe dingen".
Ik ben erg benieuwd naar de stem!
Is er nou een groot verschil tussen de mini en de normale variant?
Ik ben zelf aan het kijken naar een google home, though het verschil is mij onduidelijk...\

Overigens blij dat er een nl variant komt :-).

Is het nog steeds 1 gebruiker gebonden of kunnen meerdere mensen tegen google home aan praten?

[Reactie gewijzigd door .Vii op 4 juli 2018 15:31]

De normale heeft een grotere speaker, die beter geluid weergeeft dan de Mini. Overigens is de Mini ook een tof apparaat. Een vriend van mij heeft de Mini, kocht hij in Duitsland geloof ik, voor een prikkie. Hoewel die Mini mij niet kende, reageerde die Mini ook wanneer ik tegen het apparaatje sprak, dus nee, het is niet gebruiker gebonden. Wel kun je natuurlijk 1 commando tegelijk doen. Het is niet dat je opdrachten door elkaar kan doen.

EDIT:
Ik bleek eea even anders opgevat te hebben, maar ben wel gaan zoeken. Meerdere profielen in combinatie met Voice Match maakt het wel mogelijk dat je dus meerdere gebruikers hebt en dat bijvoorbeeld ieders Spotify geschiedenis bijgehouden wordt, of die van Netflix e.d. Hoe je dit instelt, legt deze how to uit.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 4 juli 2018 16:28]

Gebruiker gebonden is het wanneer je de mini gebruikt i.c.m. apps die een account hebben. Zoals de agenda, Netflix, Spotify etc. Tenminste, wanneer je wilt dat een film of serie van je eigen Netflix profiel wordt gespeeld en hetzelfde geldt voor de rest.
Ah, op die manier. Zo had ik het even niet opgevat inderdaad. Lijkt me dan dat de Home dan idd de gegevens pakt van de gebruiker wiens smartdevice gekoppeld is als hoofdgebruiker inderdaad. Wil je dus via een ander profiel kijken, zul je dus een ander profiel moeten selecteren op het betreffende smartdevice.

EDIT:
Ik vind wel een how to hoe je Voice Match kan gebruiken in combinatie met meerdere profielen. Dan kan iedereen op diens eigen Netflix voortgang teren.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 4 juli 2018 16:27]

Je kan hem met Voice Match begrenzen in het gebruik. Zo kunnen vreemden bij mij niet opeens van alles aan en uit zetten of mijn boodschappenlijst vol gooien.
Aha. Ik vond het wat vreemd om Voice Match te zien op Wear OS, omdat je een horloge meestal niet met meerdere personen deelt.

Maar om te voorkomen dat-ie reageert op commando's van anderen, is het wel handig ;)
Je kan wel 2 commando’s tegelijk gebruiken door een koppelwoord als ‘x and y’. Eerst even wat onderzoek doen?
Jij bedoeld een contaminatie van opdrachten, maar dat is niet wat ik bedoel.
Ik bedoel dat het niet mogelijk is met 1 aanroep, door meerdere personen commando's te versturen. Het is dus niet:

Jan: OK, Google
Reactie Home
Jan: Can you tell us a joke?
Piet: What's the local weather?
Reactie Home (vertellen van een grap)
Reactie Home (vertellen van het lokale weer)

Waarom dus gelijk gesmeten moet worden met 'Eerst even onderzoek doen?' is mij daarom een raadsel, terwijl jij mij overduidelijk niet begrepen hebt. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 4 juli 2018 16:29]

Het enige verschil tussen de Google Home Mini en de normale variant is de kwaliteit van de speaker en de (vermoedelijk) de microfoons. Qua functionaliteit zijn ze verder identiek.

Daarnaast kunnen er meerdere personen tegen een Google Home praten, en zal deze reageren op deze specifieke persoon: als ik om mijn agenda vraag krijg ik ook die van mij, een ander zal die van hem/haar krijgen (mits deze stem aan een account gematcht wordt).
ik vernam dat bij de mini de aanraak inschakeling aan de bovenkant was uitgeschakeld en en geen zicht was op wanneer het weer ingeschakeld zouden worden. dus naast het feit dat je geen touch inschakeling hebt op de mini denk ik dat er inderdaad geen verschil in zit.
Edit: verkeerd begrepen, onzinnig antwoord dus:

Je hebt wel zicht op wanneer hij word ingeschakeld. Op het moment dat je ‘Hey Google’ (ik gebruik vaak ‘Hey Noodle’) zegt, zie je 4 lampjes aangaan. Op het moment dat hij uitgaat, gaan deze lampjes weer uit (fade).

[Reactie gewijzigd door SirJesse93 op 4 juli 2018 16:08]

Jarmo bedoelt dat er nog geen zicht is op wanneer Google de bovenkant touch op de mini weer inschakelt ;)

Verder klopt het wat je zegt! 8-)
Haha! Op die manier had ik het nog niet begrepen :)
Touch-inschakeling voor de "Okay Google"-actie inderdaad. Volume veranderen bovenop werkt wel nog steeds.
Alleen de speaker van de normale home is beter.
De pcb met de microfoons is hetzelfde voor zover ik weet.

[Reactie gewijzigd door flowerhack op 4 juli 2018 22:20]

Ik hoop nog steeds dat Google een mogelijkheid gaat geven het wakeword te veranderen. Ik had hiervoor een Echo Dot, en 'Alexa' bekt toch wat makkelijker dan 'hey Google' of 'OK Google'.
Ja inderdaad. Zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om zo'n functie toe te voegen.
'Alexa' bekt toch wat makkelijker dan 'hey Google' of 'OK Google'.

Ik vind het juist prettiger, neutraal.

Ik ken Alexa niet, maar haar aanroepen en een antwoord met een mannenstem krijgen zou ik toch vreemd vinden.
Met HEY GOOGLE kunnen ze iedere stem nemen.
Is al aangekondigd, dus ja dat gaat komen.
Ja ik vind het ook jammer dat ze gewoon de Google Maps-stem gebruiken, de Engelse is toch wat meer sci-fi. Het Nederlands lijkt ook wat meer gegenereerd, een beetje hetzelfde als de reguliere Engelse text-to-speech van de Home.

Ik heb al wel tijdenlang dat als hij mijn agenda-items voorleest en hij daar Nederlandstalige items in herkend (tandartsafspraak) bijv., dan wordt dat woord door de Nederlandse Google Maps-stem gedaan, waarna de agenda verder weer door de Engelse stem verder gaat.

Ik heb een poosje geleden wel aangevinkt dat ik in het beta-programma wil, zal eens kijken straks of dit misschien ook werkt bij mij.
Ik heb ook net een mini gekocht..... waar vink ik dat aan van het beta programma?
Zal het thuis even opzoeken, zit nu in de Google Home App op m'n telefoon te bladeren, maar krijg de Google Home-instellingen niet zichtbaar, volgens mij omdat ik me nu niet in de buurt van de Home Mini bevind.
Nergens. Dat is enkel op persoonlijke uitnodiging.
Heb het gevonden: https://support.google.com/googlehome/answer/6343937?hl=en alleen is het niet per se een beta-release-club, maar meer features die nog niet massaal uitgerold zijn, dat je daar in potentie eerder bij zit.

Dit klinkt wèl meer als een beta-programma voor de Home App zelf: https://support.google.com/websearch/answer/6307673?hl=en

[Reactie gewijzigd door MsG op 4 juli 2018 16:15]

Local Guides konden kregen een tijd geleden een uitnodiging voor de bèta.
een stap de goeie richting in, alleen inderdaad de stem klinkt nog heel erg robot-like. wel erg goed om te horen dat nederlands en engels door elkaar te gebruiken zijn. kan ik dan straks eindelijk mijn telefoon weer in het nederlands instellen :P
Je kan prima je telefoon Nederlands hebben de Assistent in het Engels. Zo heb ik hem al vanaf het begin. Voor sommige eenmalige accountkoppelingen (Spotify bijv.) moest hij hier heel even in het Engels, maar daarna kon het gewoon weer Nederlands.
Vooralsnog gaat dat niet heel denderend. Nederlands en Engels door elkaar... Vaak wordt Engels als Nederlands verstaan en andersom. Met name icm Spotify erg lastig omdat artiesten en titels van nummers vaak Engels zijn. Wordt prima verstaan ook door de Nederlandse Assistant - maar wil dan nog wel eens overspringen naar Engels en vervolgens artiest of nummer gaan uitspellen als respons ('Speel' wordt verstaan als het Engelse' Spell'). Andersom snapt Nederlandse Assistant weer niet wat je met Plee Muziek bedoeld (ipv Play Music)....
Getest zegt hierboven: Ik ben heel erg benieuwd of dit ook betekent dat Google de Nederlandse markt van speech-to-text gaat betreden!

dat is er toch al
dit hele stuk heb ik geschreven met alleen praten
alleen de punten en komma's en de enters die werken bij mij nog niet goed
tenminste ik weet niet hoe het moet

of je moet iets anders bedoelen ;)

wijziging: Als aanvulling de opmerking van Getest, waar ik op reageerde, boven mijn reactie gezet.

[Reactie gewijzigd door WimmieV op 6 juli 2018 01:01]

Het gaat hier om de digitale assistent van google die kan tot op heden namelijk nog geen Nederlands bij het grote publiek
Ik had er bij moeten zetten op wie en waarop ik reageerde, de vraag van Getest, wanneer Google de Nederlandse markt van speech-to-text gaat betreden

Want speech to text doet Google al erg goed, vind ik.

[Reactie gewijzigd door WimmieV op 6 juli 2018 01:03]

Dit is dus precies waar ik al een tijd op wacht :). Ben alleen wel benieuwd wanneer de Nederlandse taal uitkomt, en ook wanneer ze webwinkels gaan integreren.
Ben alleen wel benieuwd wanneer de Nederlandse taal uitkomt, en ook wanneer ze webwinkels gaan integreren.
Een exacte datum is niet bekend. En even een beetje flauw; Als je een beetje onderzoek had gedaan, kwam je nieuws: Google Home komt later dit jaar uit in Nederland echt wel vanzelf tegen. ;) Je kunt er dus gerust op zijn, dat het dit jaar wel beschikbaar komt. Het lijkt mij namelijk zeer logisch dat dat in elk geval tegelijkertijd komt. Des te meer tijd Google heeft om het te testen en perfectioneren. :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 4 juli 2018 16:23]

De stem veranderen ze hopelijk nog? Dit is toch wel echt een flinke snerpstem. Als dit de stem wordt dan blijf ik zeker nog bij de Engelse variant.

Zou al redelijk blij zijn als je het wake word eindelijk een keer kon veranderen.. Is dit dan Hoi google bij de Nederlandse versie?
Zo.. dat klinkt even helemaal niet. Goed, Nederlands is een redelijk moeilijke taal om vloeiend te horen, maar als ik terug denk aan die voice 'emulators' (text to speech) met al 4 stemmen, dan moet een algoritme toch al ver genoeg zijn om diverse mensen de benodigde klanken in te spreken?

Die Frank van Windows 10 klinkt dan niet 'vrolijk' maar spreekt bepaalde woorden toch stuk 'Nederlandscher' uit dan deze dame.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 4 juli 2018 15:44]

Ik denk dat ik op mijn telefoon in stel om deel te nemen aan de beta firmware. Ik ben heel benieuwd hoe het is om in het nederlands instructies te gaan geven aan mijn home mini.