Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Delftse studenten proberen 24 juli hoogterecord met zelfgebouwde raket te breken

Studenten van Delft Aerospace Rocket Engineering, of DARE, gaan op 24 juli proberen het Europese hoogterecord voor studenten- en amateurraketten te verbreken. Daarvoor wordt een grotere en veel zwaardere derde versie van de Stratos-raket gebruikt.

Met Stratos III willen de 130 Delftse studenten van DARE proberen om op dinsdagavond 24 juli het huidige hoogterecord te verbreken. Dat record is in handen van Duitse studenten uit Stuttgart, die op 8 november 2016 met hun 7,5 meter lange Heros 3-raket een recordhoogte van 32,3km haalden.

Een woordvoerder van het studententeam wil geen voorspelling doen over de te verwachten hoogte die dinsdag gehaald moet worden, maar zegt dat het doel is om minstens de 32,3km te overschrijden. Er is in het verleden ook wel eens uitgesproken dat de Kármánlijn op een hoogte van 100km moet worden gehaald, maar dat gaat volgens de woordvoerder 'niet lukken met deze generatie raketten'.

Stratos III is met een lengte van 8,2 meter en een gewicht van 330kg langer en beduidend zwaarder dan de voorganger, Stratos II+, die in 2015 een hoogte van ruim 21km haalde. Deze vorige verse had een lengte van 6,9m en woog 185kg. "De gewichtstoename komt doordat Stratos III veel meer brandstof meeneemt. Het leeggewicht van Stratos III is minder groot dan dat van Stratos II+ door het gebruik van meer geavanceerde, lichtere materialen", aldus de woordvoerder.

De nieuwe raket gebruikt dezelfde soort DHX-400-raketmotor als de Aurora-motor uit de vorige raket, al zijn de hoogte en diameter van de huidige Nimbus-raketmotor iets groter. Dit is een hybride raketmotor, waarbij elementen van een vastebrandstofmotor en van een raketmotor met vloeibare brandstof worden gecombineerd. Net als bij de Aurora wordt N2O als oxidator gebruikt en vormen sorbitol, paraffine en aluminium de brandstof, of zoals de woordvoerder het noemt: 'koffiezoetjes, kaarsvet, aluminiumpoeder en lachgas'.

Het belangrijkste verschil tussen de raketmotor van de vorige raket en die van de huidige Stratos III is het feit dat het lachgas sneller in grotere hoeveelheden in de verbrandingsmotor wordt gepompt. Bij de Stratos II+ ging dat met 2,6kg/s, terwijl het in de Nimbus-motor met 6kg/s gebeurt. Daarmee wordt een hogere stuwkracht bereikt, wat in combinatie met de grotere hoeveelheid brandstof moet leiden tot een nieuw Europees record.

Eigenlijk had de recordpoging vrijdag moeten plaatsvinden, maar het moment is uitgesteld naar dinsdag 24 juli omdat een essentieel onderdeel nog ontbreekt. Het gaat om de zogeheten flight termination receiver, die cruciaal is voor de veiligheid. Dit onderdeel, dat het lanceerplatform tijdens de lancering beschermt, is teruggestuurd naar de Amerikaanse fabrikant voor aanpassingen. In principe moet dit onderdeel op tijd terug zijn voor een lancering op 24 juli, maar helemaal zeker is dat nog niet. Eventueel kunnen de dagen na dinsdag ook nog worden gebruikt voor de lancering.

Links is de de raketmotor te zien en daarnaast de vluchtcomputer.

Wat de elektronica betreft, wordt het grootste gedeelte van de neuskegel van Stratos III ingenomen door de vluchtcomputer die uit meerdere speciaal gemaakte pcb's bestaat. Deze computer verzamelt alle data van de sensoren en actuatoren, die door microcontrollers van NXP wordt verwerkt. De pcb's sturen naast vluchtdata ook een live videofeed via antennes terug naar de aarde. De neuskegel bevat ook een box met avionica van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum. Hiermee wordt, met behulp van gyoscopen en data van gps- en Galileo-satellieten, onder meer de locatie en de positie van de raket opgeslagen. Die wordt dan via de vluchtcomputer weer doorgestuurd naar een grondstation.

De recordpoging vindt plaats op het lanceerterrein El Arenosillo in het zuiden van Spanje. Dat is eigendom van de Spaanse ruimtevaartorganisatie, het Instituto Nacional de Técnica Aeroespacial. Er is voor deze locatie gekozen, omdat de Spaanse organisatie helpt bij de recordpoging. Bovendien zijn de weersomstandigheden en de drukte van het luchtverkeer op deze locatie gunstiger dan bijvoorbeeld in Nederland.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

19-07-2018 • 17:28

33 Linkedin Google+

Reacties (33)

Wijzig sortering
Voor DARE hebben wij een app voor iOS en Android gemaakt waarmee de raket in AR te zien is! Ook is het mogelijk om de raket te inspecteren door er doorheen te kijken. De raket is ook op 1:1 schaal neer te zetten om goed het perspectief weer te geven. 🚀

iOS: Binnenkort!
Android: https://play.google.com/s...=com.xebia.nl.stratos_iii
Artikel: https://articles.xebia.co...or-the-stratos-iii-rocket

[Reactie gewijzigd door bartosss op 19 juli 2018 22:17]

Ik vraag me alleen af wat dan een reden is om compatibeliteit te beperken tot bepaalde toestellen. Mag hem op mijn Mi 6 niet downloaden vanuit de play store namelijk
De app is gemaakt met Google ARCore en deze ondersteunt jouw Mi 6 helaas niet.
Een lijst van ondersteunde apparaten kan je hier vinden: https://developers.google.com/ar/discover/supported-devices.
Ik hoop dat Google de lijst snel uitbreidt!
Lijkt me wel een vermeldingspuntje waard dan vanuit @bartosss , aangezien vele toestellen dit nog niet ondersteunen.
Helaas kan ik de oorspronkelijke reactie niet meer wijzigen.
De versie voor iOS is online:
iOS: https://itunes.apple.com/...ii/id1408917106?ls=1&mt=8

[Reactie gewijzigd door bartosss op 24 juli 2018 11:14]

Raketten lanceren is leuk! Maar wat is het nut van deze lancering? Een louter educatief project? Een stunt om meer interesse te wekken voor technologie?

Ik vemoed dat de raket gebaseerd is op gekende technologie en weinig nieuwe wetenschappelijke kennis oplevert?
Voor de studenten zelf is het enorm leerzaam en ze beleven er vooral veel plezier aan. Is dat niet voldoende? :)
Het lijkt me een beetje kosten baten vraag. Is het de investering waard voor vooral veel plezier?
Schijnbaar voor het educatieve deel wel. De lancering is, mits deze goed gaat, een beloning voor hun inzet.
Ik vemoed dat de raket gebaseerd is op gekende technologie en weinig nieuwe wetenschappelijke kennis oplevert?
Sterker nog, deze raket zal geen noemenswaardige wetenschappelijke kennis opleveren. Maar dat zal het doel ook niet zijn.
Wil je in staat zijn nieuwe technologie te ontwerpen (of bestaande techniek te vernieuwen), zal je eerst de oude techniek in je vingers moeten hebben. Dat kun je doen door in een werkplaats sleutelonderdelen te maken en die in de kast te zetten (of naar de recycling te brengen). Je kunt ook alle onderdelen maken/ inkopen/ aanpassen/ integreren en kijken of het werkt. Dat is niet alleen educatief, maar ook natuurlijk erg leuk.
Er is voor deze locatie gekozen, omdat de Spaanse organisatie helpt bij de recordpoging.
Volgens mijn inside information is dat niet de hoofdreden, de hoofdreden was dat dat de goedkoopste locatie was. ;)

[Reactie gewijzigd door Frozen op 19 juli 2018 18:02]

En het is erg moeilijk om een locatie te vinden waar niet vele vliegroutes in de buurt zijn. Als je de kaart met high alt vliegroutes bekijkt ligt deze locatie in een zeer rustig gebied. In Nederland krijg je het nooit voor elkaar om een gebied af te sluiten voor een hobby lancering. Nooit.
Natuurlijk zijn er een aantal eisen waaraan voldaan moet worden. Je kunt natuurlijk niet op elke locatie zomaar een raket de lucht in schieten, echter was van alle mogelijke locaties dit de goedkoopste. Daarom is voor deze locatie gekozen.
Waarom dan niet in België? Daar wordt nu het vliegverkeer toch stilgelegd :+

(Ik weet het, alleen het lage vliegverkeer, maar dat maakt de grap niet leuk)
Die 32 kilometer is een Europees studentenrecord, geen wereldrecord, omdat studenten van de University of Southern California in 2017 al tot 44 kilometer zijn gekomen. Daar zitten ze in Delft dus nog wel een stukje onder.
Ook dat is geen record, zie mn andere post
Laten we duidelijk zijn dat het geen record poging is, mischien van de nederlanders.
Verre van zelfs , een Q-klasse rocket motor haalt deze hoogte op zn knieen
Het huidige record door een groep amateuren staat boven de karma lijn, met een S-klasse motor.
https://en.m.wikipedia.or...an_Space_eXploration_Team

Moet toegeven dat het voor een hybrid niet slecht is, maar de raket is erg groot ten opzichte van de power on board.

De qu8k is een mooi voorbeeld, een kleine raket, met een Q-klasse diy motor.
Deze haalt >120K feet
http://www.ddeville.com/derek/Qu8k.html

[Reactie gewijzigd door itcouldbeanyone op 20 juli 2018 07:24]

En in zuid Spanje is de gravitatieconstante lager.
Je bedoelt wellicht de valversnelling. De gravitatieconstante is een universele constante.

Overigens zullen ze op basis van het verschil in valversnelling een meter of 50 kunnen winnen. Mooi meegenomen, maar ook niet echt doorslaggevend denk ik.
Afgaande op de meetresultaten van GRACE is de valversnelling in Zuid Spanje ongeveer 20-30mG hoger dan hier in Nederland.

[Reactie gewijzigd door burne op 20 juli 2018 10:58]

Iemand die de reden weet voor hun keuzes qua propellant en oxidizer? Heb net Ignition! achter de kiezen en zou zo denken dat alles wat je in een raketmotor kan gooien wel al eens geprobeerd is (inclusief wat fluor verbindingen waar het idee alleen al mijn haar laat rechtkomen) en de keuzes hier lijken redelijk suboptimaal. Puur omwille van kosten? Veiligheid?

Hoeveel 'seconds' specific impulse krijgen ze hiermee?

[Reactie gewijzigd door bcolyn op 19 juli 2018 18:48]

Ik denk om het passend te houden voor studenten. Anders krijg kom je op een glijdende schaal met als uiteindelijke resultaat winnaars studenten die toevallig stage lopen bij spacex. Die zogenaamd een van de lanceringen voor hun rekening nemen.
Goh, ik weet niet - als low tech de bedoeling is waarom dan geen peroxide en ethanol zoals de A4/V2 van weleer. Ethanol en studenten lijkt me alvast een klassieke combinatie :-)
De A4/V2 gebruikte ethanol en vloeibare zuurstof lees ik. Vloeibare zuurstof lijkt me een beetje onhandig. Een foutje, een bout niet goed aangedraaid, en het zuurstof is weg (en de raket ook, maar niet zoals de bedoeling was).
Dit is een redelijk normale keuze voor een hybride raketmotor.

Raketmotoren met vloeibare brandstoffen en oxidatoren zijn een stuk duurder, maar hebben het grote voordeel dat ze regelbaar zijn. Een vaste-brandstof raket is een stuk goedkoper, maar niet regelbaar.

Deze hybride raketmotor is regelbaar door de toevoer van vloeibare oxidator (N2O, lachgas) af te knijpen. De eigenlijke brandstof is een vaste stof.
Ik ben zeer benieuwd of de lanceering deze keer wel gaat lukken. Het zou immers toch mooi zijn als het Europese hoogterecord voor studenten- en amateurraketten weer in Nederlandse handen komt. Veder is DARE zeker het volgen waard aangezien ik het toch altijd maar knap vind wat een groep studenten kan bereiken.
Ik kan me ook goed voorstellen dat een raket lanceren vlak naast Schiphol niet zo'n goed idee is.
Nu de gouden vraag, is het open voor iedereen om bij te wonen of niet? :D

*pakt zijn koffer alvast in*

[Reactie gewijzigd door slijkie op 19 juli 2018 18:50]