Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nvidia behaalt recordomzet door populariteit battle royale-games en cryptomining

Nvidia heeft opnieuw recordkwartaalcijfers gepresenteerd. De omzet uit zijn belangrijkste divisie, Gaming, steeg met 68 procent. Nvidia schrijft dit toe aan de populariteit van Battle Royale-games en cryptomining. De prijzen voor videokaarten zullen normaliseren, zo verwacht Nvidia.

Nvidia's omzet van de Gaming-divisie, waar de GeForce-kaarten onder vallen, steeg van 1 miljard dollar vorig jaar, naar 1,7 miljard dollar. Volgens Nvidia zorgt het populaire battle royale-genre voor een nieuwe golf van GeForce-kopers. Daarnaast noemt het bedrijf Far Cry 5 en Final Fantasy XV als games die afgelopen kwartaal de videokaartverkoop een duw in de rug gaven.

De huidige GeForce-generatie is op de Pascal-architectuur gebaseerd, die Nvidia twee jaar geleden introduceerde en inmiddels heeft 35 procent van de bezitters van een GeForce-kaart een Pascal-gpu. Verder noemt Nvidia de Nintendo Switch en een toename van het aantal notebooks met Max-Q-gpu als aanjagers van de omzet.

De vraag naar kaarten voor het delven van cryptovaluta was hoger dan Nvidia verwachtte. Met zijn specifiek op die markt gerichte kaarten zette het bedrijf 289 miljoen dollar om. Voor het komende kwartaal verwacht Nvidia dat die omzet een derde ervan bedraagt, maar zowel Nvidia als AMD laten zich steevast voorzichtig uit over deze volatiele markt.

De ergste schaarste door met name cryptomining is in ieder geval voorbij volgens Nvidia. Aan het begin van het eerste kwartaal waren er nog tekorten, maar die zijn inmiddels voorbij waardoor de prijzen zullen gaan dalen tot een normaal niveau, aldus het bedrijf.

Ook de andere divisies van Nvidia deden goede zaken, met name die voor datacenters. Die omzet groeide met 71 procent tot 701 miljoen dollar. De omzet van Professional Visualization, waar de Quadro-kaarten onder vallen, steeg met 22 procent en die voor Automotive, met Tegra-chips, met 4 procent. In totaal kwam de omzet uit op 3,2 miljard dollar, een stijging van 66 procent. De nettowinst nam met 145 procent toe tot 1,2 miljard dollar.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwsco÷rdinator

11-05-2018 • 12:08

63 Linkedin Google+

Reacties (63)

Wijzig sortering
Valt er nog goed met een NVIDIA te minen dan?

Naar mijn weet haalde je met een AMD een hogere hashrate dat je dichter bij een break-even bracht dan met een NVIDIA.
Voor het minen van bepaalde alt coins is het beter om Nivdia (1070 bv) te gebruiken. Als je het goed bekijkt hangt het er heel erg vanaf welke coins je wilt minen, of je vrijheid wilt hebben in verschillende coins minen en andere grote factor is de prijs van de kaart.

Je kan niet per definitie zeggen dat het ene beter is dan het andere, zo simpel ligt het niet.

[Reactie gewijzigd door Penhoat op 11 mei 2018 12:30]

AMD heeft het voordeel dat in de landen waar energie nog een grote belasting is op de cryptowinsten, dat bij wat lagere clocksnelheden/voltages, de performance per watt hoger wordt dan bij Nvidia.

Men kijkt niet alleen maar naar de totale performance per kaart.
Als je de kaart goed optimaliseert is AMD bijna altijd beter ook per Watt. Want meestal hoef je alleen de memory clock omhoog te gooien en core clock zover mogelijk naar beneden en dan een zo laag mogelijk voltage. Zo krijg ik bij mijn vega 56 150-180W bijna gelijk aan een 1080Ti.
Dit hangt helemaal af van de cryptomunt en het bijbehorende algoritme dat gebruikt wordt. Bij de op dit moment populaire nieuwkomer Ravencoin is NVIDIA bijvoorbeeld overduidelijk de snelste.

Bij Ethereum was AMD lange tijd de beste keuze maar sinds kort is er een tooltje ( https://github.com/OhGodACompany/OhGodAnETHlargementPill) waardoor 1080 (TI) NVIDIA kaarten bij het minen van Ethereum significant sneller worden en serieuze concurrentie voor AMD vormen. Ik zag al diverse miners die daarom nu ook voor ETH voor 1080 (TI) gaan.

[Reactie gewijzigd door beursstarter op 11 mei 2018 16:50]

Als je in de pricewatch naar de grafieken kijkt zie je dat de RX580's op een gegeven moment richting de 500 euro gingen omdat de miners alles opkochten.

Dan kan het met een "dure" nvidia kaart ook wel.
AMD introduceert Radeon RX 480-videokaart met Polaris-gpu - update
AMD heeft tijdens de Computex-beurs in Taiwan zijn eerste gpu in de nieuwe 'Polaris'-generatie ge´ntroduceerd, die op het 14nm-finfet-procedÚ gebakken wordt. De gpu in de RX480-videokaart is volgens AMD snel genoeg voor het draaien van vr-games en kost 199 dollar.
nieuws: AMD introduceert Radeon RX 480-videokaart met Polaris-gpu - update

Wat een verschil.
De prijzen van een RX580 hebben uiteindelijk rond de prijzen van een 1070 geschonmeld. Dan kan je ook wel overstappen naar Nvidia :P
Niet veel later steeg ook de 1070-prijs de pan uit.
nVidia is nog steeds de zuinigste dus ja.
Ik denk echt serieus dat je "battle royale-games" uit de titel weg kan laten, komt alleen maar door miners.
Wat ik hier en daar lees hebben het gros van de gamers hun graka aankoop uitgesteld. En al die battle royale games kunnen met groots gemak op oudere kaarten gespeeld worden.

[Reactie gewijzigd door Cogency op 11 mei 2018 12:21]

Daar verkijk je op, zoveel mensen om mn heen die me vragen voor een pc samenstelling, ongehoord. Jaren niks over gehoord. Nu helemaal hot door pubg. Bekijk de statistieken eens van dat spel, echt gestoord ook Fortnite. Weinig spellen die dat ooit hebben geevenaard.

Niet om te bashen verder, maar denk toch echt dat t veel invloed heeft.

Ook op marktplaatst zie je prijzen flink stijgen. Zelfs een oudere 680 speelt pubg prima op alles low en textures ultra en distance view ook ultra. Zo speel ik t namelijk haha, geen zin om meer aan uit te geven. Toch altijd 50-75 fps, was in begin wel anders.
Aan de andere kant kun je wel heel leuk 10-20 mensen hebben die gaan gamen. Maar dat zijn dan ook 10-20 GPU's. Terwijl die ene loods waar je nooit wat van hoort doodleuk duizenden GPU's afneemt. Net als 1 thuisminer die ook meteen voor 10-20 gamers telt.

Met de idiote prijzen en beschikbaarheid vraag ik me serieus af hoeveel gamers een GPU hebben gekocht de afgelopen tijd. En als je dat al toeschrijft aan battle royale of dat dure exemplaren waren, met een 1050 ti kan je prima uit de voeten en het snellere spul was vaak helemaal niet beschikbaar.
Zo gek is het niet hoor, de populariteit van pubg en fortnite kunnen er best voor hebben gezorgd dat ook de verkopen van gamelaptops en en kant en klare pc's omhoog is gegaan. Maar inderdaad de crypto mining heeft het echt grote verschil gemaakt.
Ik denk niet dat je "Wat ik hier en daar lees" als maatstaaf kan hanteren. De gaming industrie is enorm, en je leest alleen dingen die mensen melden, dus krijg je een heel vertekend beeld.
Juist de BR games hebben een boost gegeven aan het onderste segment. (1050-1050Ti en zelfs 1060 enz)
Veel mensen die nog met oude GTX650ish kaarten enzo draaiden en daar prima LoL, en DOTA2 enz op konden spelen zijn ook BR achtige games gaan spelen. en omdat de oude lage segment kaarten vaak VRAM tekort komen voor die titels terwijl ze het qua rekenkracht nog wel aankunnen dwongen ze de mensen die in dat segment shoppen tot upgraden terwijl ze anders vrolijk waren blijven zitten op hun oude kaartjes.
Ik heb mijn GPU-upgrade nu letterlijk al meer dan 6 maanden moeten uitstellen. Is echt niet normaal meer. Er was een tijd dat GTX1070 evenveel kost(te) als een GTX1080Ti!
De duurste en goedkoopste idd maar dat soort idiote kaarten zitter er altijd tussen.

Je hebt nooit meer hoeven te betalen voor een 1070 dan voor een 1070ti/1080/1080ti of hoger als je niet net specifiek dat ene model wilt.
289 miljoen totaal omzet voor cryptomining.
De gaming afdeling behaalde 1,7 miljard totaal

alleen de stijging al 2,5 keer zo hoog is als de totale cryptomining-afdeling

[Reactie gewijzigd door jqv op 11 mei 2018 12:37]

Velen kopen gewone kaarten voor crypto-mining en niet die speciale kaarten.

Als reactie op Cogency:
PUBG speelt niet echt vlot op oude kaarten hoor. Ik speel het op een Nvidia GTX 760 en kan niet op Full-HD spelen, tenzij ik 20 a 40 FPS leuk vindt.
Een GTX 680 is ook net even wat sterker dan een GTX 760. Een High end oudere generatie is net even wat sterker dan een midden moot van de generatie daarna.
Dat is niet altijd waar. Maar in jouw voorbeeld klopt dat inderdaad
Niet lang geleden moest ik het ook eerst doen met een GTX 680, en was super onder de indruk hoe goed die PUBG draaide.

En dat was voor de optimisatie toen het spel nog niet optimaal draaide.

[Reactie gewijzigd door Signex op 11 mei 2018 19:59]

Dat is wel fijn dat het spel goed draaide onder een GTX 680. Ik hoorde van veel mensen dat ze het spel niet eens goed onder een GTX 1060 konden draaien, maar blijkbaar valt het allemaal best wel mee dus.
Velen kopen gewone kaarten voor crypto-mining en niet die speciale kaarten? de 1070 of hoger dus.
Dus 1070 of 580 vind jij normaal? geen speciale kaart? prijs liegt er niet om 500 tot 600 en hoger.
Klopt maar miners kopen gewoon gamerskaarten, dus dat zegt precies niks :Y)

Tenminste ALLE miners die ik ken en hier op het forum en op MP kopen enkel en alleen maar gamerskaarten.

De cryptokaarten zijn ook gewoon kut, en dienen geen nut behalve minen, een reguliere videokaart kan je altijd nog gebruiken om te gamen of verkopen. En hebben 5 tot 10x langer garantie en zijn niet eens duurder...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 mei 2018 16:11]

Ik heb medelijden met de mensen die een tweedehands kaart kopen op Marktplaats of andere tweedehands websites. Videokaarten die helemaal af zijn, helaas is het erg moeilijk te zien of een videokaart voor een aantal maanden (of jaren) continue gedraaid heeft. :|
Ookal heeft het nonstop gedraait. Zolang het goed werkt, blijft het goed werken. Er is zelfs een test uitgevoerd. Een splinternieuwe vs een erg veel gebruikte GPU. Komen overeen qua snelheid etc.

Not: Alsnog zou ik geen 2e hands kopen ivm defecten etc
De kans op defecten lijkt me groter bij een tweedehands kaart die non-stop draait versus eentje die door een gamer gebruikt wordt die 3-4 uur per dag eventjes staat te puffen.
Langs de ander kant verslijten de meeste electronische componenten amper (tot niet). De enige die echt verslijten zijn condensatoren, en dan nog vnl de electrolytische (die juist om die reden minder en minder gebruikt worden).
Dan geldt nog dat de slijtage meer wordt bepaald door de power on/off cycli en door de omgeving (temperatuur en vocht). Oude electronica is veel vaker stuk door corrosie dan door falende componenten (opnieuw uitgezonderd elco's)
Daaruit zou je kunnen concluderen dat je beter een grafische kaart koopt die 24/7 voluit gebruikt werd in een goed gekoeld systeem, dan eentje die wekelijks gebruikt werd in slechte omstandigheden.

Feit is: met tweedehands weet je nooit iets zeker over de geschiedenis. Of het (kleine) risico de minderprijs waard is, moet ieder voor zich bepalen.
En een paar condensatoren kosten vrijwel niets. Heb een oude GS7600 nog jaren in leven gehouden door enkel voor drie euro aan condensatoren te vervangen.

Nou is dit bij nieuwe kaarten wel een stuk moeilijker omdat er veelal aan bijde zijden componenten gemaakt worden (maar met wat creatief soldeerwerk nog best mogelijk).

Ik kan dit overigens niemand aanraden :+ . De kans bestaat dat je je systeem sloopt als je niet weet waar je mee bezig bent. Ik wil enkel aangeven dat het kan.
Daar zijn de meningen verschillend over.

Een kaart voor mining gebruikt nooit 100% van z'n capaciteit omdat dit naar verhouding te veel energie kost. Normaal gesproken draait de kaart op 70/80% van z'n capaciteit. De temperatuur loopt dan ook niet hoog op en de fans draaien meestal niet voluit.

Er wordt gezegd dat kaarten die bijv. een jaar lang 24/7 draaien het minder zwaar te verduren hebben gehad dan kaarten die 3/4 uur per dag 100% performance moeten leveren. Dit omdat die 24/7 kaart waarschijnlijk al die tijd op dezelfde temperatuur heeft gedraaid (en nooit is afgekoeld) en dus nooit op hele hoge temperaturen. De kaart van de gamer wordt telkens uitgezet en weer aangezet en vanuit 20 graden weer opgewarmd naar 70 graden en vol belast (fan 100% etc.). Die temperatuurverschillen die dagelijks plaatsvinden (meerdere keren per dag als de gamer ook soms nog even iets anders doet dan gamen) is ook niet per se goed voor hardware.

Het is eigenlijk vergelijkbaar met een automotor die na 5 jaar 150.000 km heeft gedraaid. Deze is er soms beter aan toe dan een automotor die na 5 jaar 15.000 km heeft gedraaid.

Ik zou zeggen, prima een mining kaart van een jaar oud kopen, even nieuwe fans erop schroeven en gaan!

[Reactie gewijzigd door Libbz op 11 mei 2018 12:32]

Ja, die zullen dezelfde snelheid bieden maar de kans dat ze eerder kapot gaan is veel groter. Dan kun je beter iets meer uitgeven voor een nieuwe kaart met fatsoenlijke garantie bij een winkel die je kent en die mogelijk in de buurt zit.
Dat kan je doen, ik doe dat niet, het geld wat je daarmee bespaard is imho meer waard dan het geringe hogere risico. Daarbij zit er vaak ook gewoon nog garantie op dus daar zie ik sowieso geen probleem.
Als je idd. elke keer flink wat bespaart met tweedehands kan je een miskoop makkelijk hebben.
Mijn oude r9 290 heb ik na 5 jaar trouwe dienst nog gewoon kunnen verkopen. En was gewoon bij Azerty gekocht. En toen ik hem kocht zat er ook nog gewoon minimaal 1 jaar garantie op. Alleen koste hij een stuk minder.
Ik ben een van de mensen die af en toe een 2e hands kaart haal . Paar maanden geleden nog een 1070 van een tweaker overgenomen.
Wel let ik op dat er nog garantie op moet zitten. Je weet nooit zeker waar die voor gebruikt voor is , maar af en toe mensen op hun woord geloven of een gokje nemen kan geen kwaad. Ook een kaart die paar maanden oud is en toch voor minen gebruikt te zijn zal echter nog wel een 4/5 tal jaar gewoon kunnen draaien in een game pc.

Ik had een leuk budget voor een game pc en door wat 2e hands spullen over te nemen kon ik nog paar leuke dingen erbij kopen .
Zo'n videokaart is helemaal niet "helemaal af". Een videokaart waarmee geminet is, is vaak in betere conditie dan een videokaart waarmee gegamet is. De videokaart waarmee gegamet is heel vaak pieken waarop die moet presteren en waar de temperatuur hoger is. Een videokaart waarmee geminet is heeft over het algemeen een continue belasting en continue temperatuur waardoor er minder slijtage plaatsvind
Ik heb zelf wel eens een tweedehands kaart gekocht en altijd mijn op dat moment huidige daarna verkocht via of MP of Tweakers.

Je moet een beetje vertrouwen hebben in de mens en gewoon kijk wat je koopt, van wie je het koopt.
100% zeker heb je nooit, maar ik heb er nog nooit problemen mee ervaren (niet met kopen en niet met verkopen).
2019 huh, foutje of snap ik 'm niet?
Het gaat over het fiscale boekjaar 2019 niet over het jaar 2019.
Nee 2019 is geen typefoutje; Nvidia noemt het zelf het eerste kwartaal van het fiscale jaar 2019. Maar ik haal dat er wel uit, omdat het tot enige begrijpelijke verwarring kan leiden :)
Typfoutje denk ik ;)
Leuk smoesje, ligt eerder aan die idiote prijsverhogingen die nvidia gedaan heeft, een xx60 kaart hoort <=200 euro te zijn en niet 400 euro, van de pot gerukt..
Volgens mij zijn die prijsverhogingen vooral aan de retail kant, Nvidia verkoopt zelf voor de MSRP hun standaard uitvoeringen op hun website. Denk dat de omzet vooral gestegen is door de hoeveelheid kaarten die ze hebben kunnen verschuiven door de mining hype.

[Reactie gewijzigd door Joerdgs op 11 mei 2018 16:39]

Vgm verkoopt Nvidia ook boven msrp op hun site maar dan maar een klein beetje.
Die prijsverhoging kan dus omdat er zoveel koopdruk is
Denk alleen dat de prijzen niet heel veel zullen zakken, tis toch goed cashen voor ze en verdienen zal er moeten. En liever 500 binneharken dan maar 300. mensen kopen t toch wel, die schaarste is een droom voor ze.
Dat vrees ik dus ook. Er staat in het artikel letterlijk "normaliseren" ... de huidige prijs zal constant blijven dus.

Feitelijk zeggen ze dus gewoon: "Maak jullie geen zorgen, de prijzen zullen waarschijnlijk niet verder stijgen."
En ze laten maar gemakshalve weg dat ze dit jaar een poging hebben gedaan om AMD uit de markt te weren voor specifieke gamesmerken van videokaarten exclusief nVidia te maken. Dat heeft ze geen windeieren gelegd.

Vraag me af wat er straks overblijft van de omzet/winst als na onderzoek blijkt dat ze fout hebben gehandeld. Nog best veel natuurlijk. Hun schade zal kleiner zijn dan de schade van deze actie.
Ik vind het bericht omtrent met name Fortnite niet zo gek gezien de grote aantallen mensen die dit spelen (PUBG ben ik onbekend mee).

Dit draait zelfs op een i3 met 4gb ram en een Nvidia K810 quadro. Het draait erg slecht natuurlijk, maar het draait.
Doe hier een GTX1050 in en het draait nog steeds ruk (voor iemand met de eisen die ik heb), maar het draait ongetwijfeld soepel genoeg voor de wat jongere (of gewoon hen die geen bakken met geld willen uitgeven voor een game) onder ons.

Ik weet niet wat zo'n GTX1050 nu kost, maar vorig jaar rond de 150 euro en tweedehands rond de 75.
Met zo'n minimaal bedrag aan investeringen kan het natuurlijk hard lopen.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 11 mei 2018 15:14]

Tja, 400 Euro voor een instap kaart... zo kan ik het ook.

Volgende GPU dan maar 50% sneller, ze hebben geen excuus nu.

[Reactie gewijzigd door TheDeeGee op 11 mei 2018 15:29]

Ieder heeft z'n eigen referentiekader. Ik ben ook zo'n iemand die een pc heeft gebouwd en een Nvidia kaart had gekocht om pubg te kunnen spelen. Verder nog een aantal maten waarmee ik game die ook dat hebben gedaan.