Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Amazon werkt aan ontwikkeling van thuisrobot

Amazon werkt aan de ontwikkeling van een thuisrobot, melden ingewijde bronnen aan persbureau Bloomberg. Het bedrijf zou momenteel mensen aannemen voor het project en eind dit jaar willen beginnen met interne tests.

Volgens de bronnen draagt het project de naam Vesta. Het project zou al jaren geleden zijn opgestart binnen Amazons Lab126-afdeling, waar ook de Echo-speakers, de Fire TV-settopboxes en de Fire Phone zijn ontwikkeld. Amazon zou nu echter meer mensen in dienst nemen om aan de ontwikkeling van de robot te werken. Dit blijkt volgens Bloomberg ook uit de beschikbare banen bij het Amazon-onderdeel. Een groot deel daarvan zou gericht zijn op robotica en sensoren.

Er is momenteel een prototype van de robot dat over 'geavanceerde camera's en computer vision-software' beschikt. De functies van het prototype en van het uiteindelijke product zijn onduidelijk, al zou het wel in staat zijn om zich autonoom door de woning te bewegen. De bronnen speculeren dat het apparaat een soort 'mobiele Alexa-speaker' zou kunnen zijn. Het project onderscheidt zich van de robots die Amazon voor zijn eigen warenhuizen ontwikkelt, wat gebeurt in Massachusetts en in Duitsland.

Amazon zou de robots aan het einde van dit jaar in de huizen van werknemers willen testen. Dit zou dan volgend jaar in de huizen van consumenten moeten gebeuren. Bloomberg merkt echter op dat de plannen nog kunnen veranderen en dat hardwareprojecten van Amazon soms midden in hun ontwikkeling worden stopgezet.

Het Amerikaanse bedrijf is niet het enige dat zich interesseert voor robots. Zo toonde LG aan het begin van dit jaar drie modellen in zijn CLOi-lijn, die zijn bedoeld voor in winkels of hotels, en vorig jaar Hub Robots, voor smarthomebediening.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

23-04-2018 • 15:00

47 Linkedin Google+

Reacties (47)

Wijzig sortering
Ok - robots zijn natuurlijk erg tof, maar ik moet er niet aan denken om een mobiele camera en microfoon in mijn huis te hebben. En al helemaal niet als deze een directe internet verbinding kan maken.

Alhoewel het natuurlijk een fantastische hulp kan zijn voor mensen met een handicap!
Uhm.. Zoiets als een mobiele telefoon bedoel je? ;)
Ik bedoelde het natuurlijk meer als een camera en microfoon die autonoom door je huis kunnen bewegen, en/of mogelijk op afstand bestuurd kunnen worden :)
Ik bedoelde het natuurlijk meer als een camera en microfoon die autonoom door je huis kunnen bewegen, en/of mogelijk op afstand bestuurd kunnen worden :)
Uhm.. Zoiets als een mobiele telefoon bedoel je? ;)
Plus het feit dat het wellicht Amazon is die meeluistert, kijkt, etc.
"I see that you are currently having intercourse. Can I interest you in these related products"?
*proest* en toen lag mijn koffie over mijn toetsenbord... [/beelddenker]
3 generaties verder is dan de vraag Can I join you.
Niet wellicht amazon luister altijd mee, jou stemcommando's moeten immers herkend worden.
De vraag is echter of ze buiten de commando's ook alles wat je zelf opslaan. De mogelijkheid is er natuurlijk wel.
Omdat veel van de 'kennis' die een robot moet hebben om ons te helpen (en ons te verstaan etc) alleen op servers kan werken zal die constante verbinding er zeker zijn. Ik heb geen enkel probleem met de huidige Amazon Alexa etc die altijd verbinding heeft, ook niet dat mijn Tesla 8 camera's en drie microphones heeft en ook 24/7 in verbinding met servers is.

Je moet bang zijn als je het NIET weet, daarom zit er een plakkertje op mijn webcam, daarom staat mijn smartphone ook te laden in een hoekje zodat ie niets kan zien. Als een firma zegt dat ze verbinding nodig te hebben weten ze dat ze altijd in de gaten gehouden gaan worden. En als je de nutcases die denken dat een Alexa alles wat ie hoort meteen naar Amazon even aan de kant schuift is er ook gewoon niet veel aan de hand. Naast wat incidenten met firma's die er niet veel van snapte is er ook niet veel bekend over misbruik.
Naast dat het risico natuurlijk altijd bestaat dat er iemand 'live' mee kan kijken of luisteren, lijkt me de kans hoger dat het aparaat data verzameld en deze ergens online opslaat. AI en machine learning kan deze opgeslagen stem- of geluidgegevens en/of beeldmateriaal analyseren, zodat ze input kunnen herkennen en hierop kunnen inspelen.

En het lijkt me dat je weinig tot geen keuze hebt over hoe deze informatie wordt opgeslagen.

Er wordt zo veel data over ons verzameld, waarvan de gemiddelde gebruiker niet weet wat er wordt opgeslagen, voor welke doeleinden dit wordt gebruikt of wat de risico's hier van zijn.
Als techneut denk je wel na, maar een steeds groter deel plaatst zonder nadenken een alexa in huis. En in feite zijn we eigenlijk allemaal al aan de intocht in ons huis begonnen (hey siri of ok google iemand?). Privacy is steeds meer een holle kreet aan het worden, en mensen worden steeds dommer omtrent dit onderwerp.

De recente invoering van de nieuwe aftapwet zou 20-30 jaar geleden nog een paar mensen gemobilseerd hebben tot protesten, ik zie mensen het niet eens meer proberen en waarom zouden we... Inmiddels pleuren we alles op Facebook voor die paar likes. Dan kan het gekreun in de wc of in de bedkamer er nog wel bij, want "Ik heb toch niets te verbergen".
Er zit een camera en microfoon op m'n tv, laptops pc scherm, thermostaat, tablets, smartphones. microfoons in m'n Sonos speakers, afstandsbedieningen. Dan heb ik nog beveiligingscamera's hangen, en een intercom systeem met camera en microfoon.
Geweldig, ook zeker gericht op zorg of andere diensten waarbij er een tekort is aan personeel voor taken waarbij robots ondersteunend kunnen zijn (dat is wat anders dan bepalend). In Japan worden robots al enkele jaren ingezet in bejaarden- en zorgcentra.

Alleen in mijn ogen volkomen *** als het gegevens deelt met diensten zoals google, facebook of amazon.

Nu denk je misschien wat heeft Facebook ermee te maken, maar als ene bedrijf als amazon ermee komt, dan is het een kwestie van tijd dat spyware als facebook het ook gaat aanbieden.

[Reactie gewijzigd door litebyte op 23 april 2018 17:15]

Ik heb er hier nog een thuisrobot staan, ontwikkeld door mijn eigen ex-startup-bedrijf. Helaas niet genoeg durfkapitaal hier in Nederland om de ontwikkeling verder te kunnen financieren. Maar wel leuk speelgoed :)

Bovendien weet ik precies wat ie doet, en wat hij (niet) verzend. Een robot van Amazon e.d. zou ik hiervoor niet zo snel vertrouwen - ik ben een beetje bang dat er veel informatie richting 'the cloud' gaat. Het ding staat er slot van rekening wel in je huis met camera en microfoon, dus privacy-gevoelige info te over.
Deze thuisrobot, was dat een "smart speaker / screen" op wielen, of kon deze toch wel meer?
We hebben een pilot gedaan met een robot-arm erop. De eerste insteek was een smart camera / speaker / screen om de kosten nog enigszins binnen de perken te houden. Een robotarm alleen maakt het apparaat al tegen de 15k¤ duurder, en dan heb je een zeer goedkoop exemplaar.

De robotarm erbij werkte op zich prima en dat biedt inderdaad veel toegevoegde waarde qua functionaliteit maar maakt het financiële plaatje nog veel complexer.
Ja precies, met een arm zie ik zelf nog wel toegevoegde waarde, maar zonder kan ik die zelf zo niet verzinnen momenteel. In ieder geval voor mijn gebruik over een normale smart-speaker. Bij die van Amazon verwacht ik eigenlijk ook niet dat hij armen heeft.
Niet lullig of verkeerd bedoeld maar aangezien jij die robot heb gemaakt weet jij wat die doet en niet verzend. Maar zou iedereen jouw robot kunnen kopen blijft blijven wij met dezelfde vertrouwens probleem die jij nu heb van de Amazon robot. Dan weet ik niet of ik zou kiezen voor een onbekende merk robot of toch Amazon. Maar data verzamelen is helaas een leuke hobby geworden van veel bedrijven.
Op zich heb je natuurlijk gelijk - echter was privacy wel een van onze speerpunten. Concreet betekende dat dat de robot géén data verzond tenzij daarvoor expliciet ingesteld. Hij is dan ook voorzien van een vrij krachtige CPU om alle data te analyseren. Dat is eenvoudig te controleren middels een firewall - je kunt duidelijk zien dat er alleen communicatie is met diensten waarvoor je zelf hebt ingesteld dat dat moet gebeuren.
Op zich heb je natuurlijk gelijk - echter was privacy wel een van onze speerpunten.
Waarschijnlijk één van de redenen dat er niet genoeg belangstelling van investeerders was. Zonder de verkoop van persoonlijke data (al dan niet in de vorm van de verkoop van gerichte advertenties aan specifieke profielen op basis van verzamelde persoonlijke data) zullen veel investeerders niet geloven dat er een verdienmodel is.
Tsja, wie zal het zeggen. Ik denk dat de markt er best voor is - maar daarmee zullen de producten waarschijnlijk wel duurder zijn dan met advertenties gefinancierde concurrerende producten.
Heel interessant om dit van jouw perspectief te lezen.

Mag ik vragen wat voor data de robot zou verzenden als je hier toestemming voor had gegeven?
De robot maakt standaard gebruik van CMU Sphinx voor spraakherkenning. Er was een mogelijkheid om dit via Google Speech API te doen. Hierbij werd, zodra de waarschijnlijkheid dat er tegen de robot gesproken werd boven een bepaalde grens kwam, de opgenomen informatie naar Google Speech gestuurd. CMU Sphinx werkt volledig offline en best goed, maar als privacy je niet boeit doet Google Speech het wel wat beter.

Daanaast is een van de functionaliteiten het detecteren van inbrekers en ongelukken binnenshuis. Bij een dergelijke detectie werd contact opgenomen met wie je daarvoor zelf ingesteld had: vrienden, familie, artsen.

Ook is er integratie met Skype waarmee je kunt videobellen. Daarbij vindt vanzelfsprekend communicatie met Skype plaats.

Dat zijn de belangrijkste functionaliteiten waarbij van externe communicatie sprake is. Allen niet nodig voor het functioneren, en volledig opt-in.
Zeer interessant - bedankt! :)
Ik denk als Amazon een robot bouwt, Alexa toch wel een nodig onderdeel zal zijn... Als je dan tegen de robot kan praten via Alexa, biedt het vele mogelijkheden!
Enkel als het objecten kan oppakken, herkennen en manipuleren lijkt me. Een rijdende Alexa lijkt me niet beter dan een Alexa met een goede microfoon die je vanaf een afstand ook goed verstaat.
@ZpAz @XO101
True, als je enkel kan vragen om bijvoorbeeld je smart home te bedienen (of om het weer te vragen), dan zal de speaker handiger blijven. Kan het inderdaad zaken manipuleren of bijvoorbeeld helpen om je huis te kuisen met nadien de bestelling van de al dan niet duurste producten, zie ik potentieel :P

[Reactie gewijzigd door JMoeyersons op 23 april 2018 15:13]

Uh.... Een robot met Alexa kun je gebruiken om je dumb home te bedienen.
"Alexa, dimm lights and turn on the TV." En de robot rolt naar de lichtknop, draait de dimmer omlaag, rolt naar de TV en drukt op de aan-/ uitknop (en brengt de afstandsbediening naar je toe). En wanneer het een echt slimme robot is rolt het meteen naar de keuken, waar het een biertje uit de koelkast pakt.
Dan zou er wel altijd het te dure schoonmaakmiddel besteld worden zonder dat je het door hebt :Y)
Allesreiniger is helaas hier niks meer bij haha

[Reactie gewijzigd door michaell958 op 24 april 2018 17:49]

De hamvraag is natuurlijk of dit een wandelende audio/video-assistent wordt of een robot die daadwerkelijk taken kan verrichten (fysieke interactie met objecten in de brede zin van het woord). Het eerste type robots zien we inmiddels al een tijdje maar heeft onder de streep wel beperkte meerwaarde. Wanneer een robot daadwerkelijk fysieke handelingen kan ondernemen opent een wereld aan mogelijkheden. :)
Ga maar uit van een rijdende Alexa. Kan me niet voorstellen dat een complex ding als wat jij beschrijft zo uit het niets als consumenten product uitkomt. Lijkt me logischer als zoiets vanuit het leger de zorg in komt rollen met wat heel basale varianten een keertje naar de consument.
De grote vraag blijft dan of het een rijdende Amazon Echo wordt of dat het ook fysieke handelingen zou kunnen doen.
Alles om de FBI camera beter te kunnen positioneren :+

Ik zou mij toch een stuk minder prettig voelen dat als ik zelf iets anders op de bank ga zitten en de robot ook eventjes 'bzzt' doet om mij beter in beeld te krijgen.
Alexa, Iron my shirt.

Ik koop er direct eentje !
De enige robot waar ik interesse in heb op dit moment is er eentje die het huis kan schoonmaken, dan houd ik tijd over voor leukere dingen zoals melige berichten op Tweakers plaatsen :P
Waarom heb ik zo'n robot nodig? Heb iets veel geavanceerde in huis gemaakt van biologisch materiaal. Heeft me al veel geld gekost genaamd vrouw. Maar kan veel meer werk verrichten dan zo'n robotje. }> }>
Heb ik ook, maar denk na over een wat nieuwer model O-)
Het is 2018. 1950 is als lang dood. Maar waarschijnlijk ben jij niet degene die het thuis voor het zeggen heeft....

[Reactie gewijzigd door keenan001 op 23 april 2018 16:28]

Niet zo serieus joh..
Amazon staat inderdaad bekend als een techbedrijf, dus dat dit er aan zat te komen was natuurlijk logisch.
Maar.. meteen gaat bij iedereen (terecht) de privacy alarmbellen rinkelen. Misschien toch maar eens goed om een open-source robot te introduceren?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True