Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

OnePlus 6 krijgt achterkant van glas

OnePlus stapt over van metaal op glas voor het ontwerp van de achterkant van zijn nieuwe smartphone. De OnePlus 6 zal vijf lagen met coating hebben, terwijl veel andere smartphones er volgens de fabrikant drie hebben.

Het glas aan de achterkant heeft volgens OnePlus diverse voordelen. Zo moet het gebruikers een 'premium-gevoel' en 'idee van waarde' geven, terwijl het een 'transparant, helder en puur gevoel' moet overbrengen. Het glas zal bovendien enigszins gebold zijn, op dezelfde manier als dat bij de achterkant van de OnePlus 5 en 3 het geval was.

Vrijwel elke smartphonemaker is afgelopen jaren overgestapt op glas voor de achterkant van smartphones. Het breekbare materiaal verscheen op de Samsung Galaxy S6 in 2015 en vorig jaar kwam het gebruik van glas terug in de iPhone 8, de Huawei Mate 10 Pro , de LG G6, de Sony Xperia XZ Premium en HTC U11. Veel fabrikanten noemen het 'premium-gevoel' als reden voor de overstap. Bovendien maakt glas draadloos laden mogelijk, waar dat bij metaal niet mogelijk is. Er staan ook nadelen voor gebruikers tegenover. Veel vormen van glas zijn glad en bovendien breekt het vaak bij een val, wat een hoesje zo goed als noodzakelijk maakt voor veel gebruikers.

De OnePlus 6 wordt na de OnePlus X uit 2015 de tweede telefoon van de Chinese fabrikant met glazen achterkant. De fabrikant zei enige weken geleden dat de OnePlus 6 eraan komt, maar er is nog geen releasedatum bekend. De fabrikant heeft ook enkele specs vrijgegeven. De soc is een Qualcomm Snapdragon 845, de opslag is maximaal 256GB en het scherm heeft een inkeping aan de bovenkant.

OnePlus X uit 2015

Achterkant?

Welk materiaal zou OnePlus moeten gebruiken voor de achterkant van zijn telefoons?

Metaal, als de OnePlus 3, 3T, 5 en 5T
47,6%
'Sandstone'-kunststof, zoals de OnePlus One en 2
36,4%
Glas, als de OnePlus X
16,0%

Stemmen: 8.045 · Reacties: 10
Deze poll is gesloten

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

23-04-2018 • 14:48

197 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Reacties (197)

Wijzig sortering
Helaas, nadat OnePlus een poll online had gezet waarin de vraag wat mensen het liefst voor achterkant hadden, en minder dan 10% van de ondervraagden voor glas koos, hoopte ik op een keramieken of aluminium achterkant. Glas is toch wel heel bros en glad. Ik vind het persoonlijk ook niet bijster mooi. Dit zal waarschijnlijk het jaar zijn dat ik dan ook met OnePlus breek, nadat ik de One, 2, 3 en 5 heb gehad.

Van mij hadden ze gewoon mogen kiezen voor keramiek, aluminium of zelfs kunststof (Sandstone, iemand? Iets wat OnePlus zelf verzon, en ongelofelijk goed ontvangen is). In een markt waar veel toestellen hetzelfde zijn kan je uitsluitend uitsteken met prima software, prijs en design. Iets wat OnePlus de afgelopen jaren prima doorhad, echter sinds de 3 toch wel op design vrij standaard.

[Reactie gewijzigd door Makine_31 op 23 april 2018 15:06]

Premium kunststof is ook helemaal niks mis mee, bijvoorbeeld het polycarbonaat van de HTC One X en sandstone van de OnePlus One zijn echt prima.

Kunststof smartphones hebben helaas een slechte naam gekregen door dat goedkoop-ogende glossy plastic van Samsung.

Glas op smartphones is gewoon idioot. Glazen achterkant van je iPhone X kapot? Kost je ¤611,10 8)7

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 23 april 2018 15:10]

Kunststof heeft zoveel voordelen t.o.v. metaal en glas...

- het is goedkoper
- het is lichter
- het voelt prettiger aan (minder heet/koud)
- het buigt en vangt klappen op
- de verf valt er niet vanaf
- je ziet er niet zo snel vingerafdrukken op
- het houdt geen straling tegen
- het kan in zeer diverse vormen worden gegoten
- het hoeft niet uit één gedeelte te bestaan om waterdicht te zijn

En eigenlijk maar één nadeel...

- je kunt er niet mee patsen
Ben het met je eens. Vraag me af waarom er geen carbon fiber wordt gebruikt. Op m'n Dell XPS voelt dat heel premium aan. Het heeft nog steeds alle voordelen die jij noemt behalve dat het niet goedkoper is.
Ja ik ben ook erg fan van de carbon fiber! Ik heb het op mijn dell precision 5510 (zelfde vormgeving als de xps) en had het vroeger dus op mijn Droid telefoons.
Ik heb de Droid Maxx nog steeds in mijn la liggen voor android 4 backwards compatibility tests en elke keer als ik die weer vast heb denk ik "Ja! dit is zoals een telefoon zou moeten zijn."
iPhone is wel even een ander verhaal. Nieuw scherm kost bij een iPhone X ook een exorbitant bedrag. Bij Oneplus 90 euro. Dus de achterkant zal Oneplus kennende best meevallen.

Hoesje om je telefoon is imho sowieso geen overbodige luxe, ook niet bij een plastic telefoon.
Ik heb nooit een hoesje gehad, en nooit breuk, tot nu mijn laatste toestel met glazen achterkant, die is nu 2 keer dikker dan nodig, maar ik durf het risico niet te nemen gezien de hoge reparatie kosten.
Tsja, of er nou één of twee glasplaten op zitten, als ik voor die glasplaat aan de voorkant toch een hoesje moet, is de achterkant ook gelijk beschermd toch? Ook mijn alu en plastic telefoons had ik in een hoesje, en heb nooit van mijn leven met een gebroken scherm rondgelopen. Kwestie van zuinig doen met je spullen
Als je dan toch al je telefoons in een hoesje stopt (wat ik ook doe want ik heb weinig trek in honderden euro's aan reparatiekosten bij een noodlottig ongeval), wat is dan precies de meerwaarde van een glazen achterkant? Het is enkel voor de fabrikant om er mee te koop te kunnen lopen bij de presentaties en in de winkels. Om een "premium gevoel" te kunnen bieden in de periode dat je hem uit de doos haalt en in een hoesje stopt. Volslagen idioot als je het mij vraagt.

Ik ben enorm zuinig geweest in de 3 jaar dat ik mijn Galaxy S6 had. 2 jaar lang een hoesje er omheen gehad en alleen het laatste jaar niet. Een maand geleden brak de glazen achterkant door nog onbekende oorzaak (geen val) en afgelopen weekend bij een relatief zachte val mijn scherm.

Conclusie? Altijd maar direct in een hoesje stoppen > Weg "premium gevoel". :X 8)7
Glazen achterkant is vaak voor het draadloos opladen, althans bij de iPhone 8 en x. Zelfs een kunststof hoesje kan het draadloos opladen blokkeren. Een doorzichtig hoesje daarentegen werkt prima
Kunststof blokkeerd zeker geen draadloos laden. Dat is echt onmogelijk, tenzij er bewust een metalen coating overheen zit. Datzelfde kan je ook doen bij glas en dan werkt glas ook niet meer omdat het magnetisch veld koppeld in de metalen coating waarbij er een wervelstroom ontstaatnin het metaal. Daarmee gaat het grootste gedeelte op in warmte.

Dit kan niet gebeuren bij niet magnetische materialen zoals kunststof en glas. Of het hoesje transparant is of niet doet echt niet te zake.

[Reactie gewijzigd door TLer op 24 april 2018 09:06]

Ehm, nee.
  1. Kunststof blokkeert niets van inductieladen.
  2. Hoe een hoesje eruit ziet (transparant of whatever) doet niets af aan de kwaliteit van het inductieladen. Materiaalsoort en materiaaldikte wel.
Mijn Nexus 5 (2013) kan met een kunststof achterkant + leren hoesje prima draadloos laden. Geen glas voor nodig.
Uhm nee je zit echt fout. Probeer maar met een hard kunststof hoesje draadloos op te laden. Gaat je echt niet lukken. Hoeft echt geen metaal in te zitten. Doe nou niet alsof je slim bent want zo te zien heb je er geen verstand van. Ik had eerst een harde kunststof hoesje van alleen kunststof. Daarmee kon ik niet draadloos opladen. Nu heb ik een dikkere kunststof hoesje en daarmee kan ik prima draadloos opladen. Verklaar dat maar eens met jouw simpele filosofie!
Ik ken jouw hoesje niet natuurlijk, maar de behuizing van zowel mijn telefoon als mijn primaire case als de behuizing van de draadloze lader: allemaal hard kunststof.

Maar ja, ik weet er niets van schijnbaar... :z
dat is onzin, het gaat om de dikte van een hoesje, die dikte zorgt vaak net dat je m niet goed draadloos kunt laden. inductie wordt niet tegengehouden door plastic, maar door de dikte van een hoesje kan de afstand wel te groot worden

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 24 april 2018 12:20]

Een bepaalde samenstelling van kunststof blijkbaar wel. Ik heb het proefondervindelijk ontdekt
Ik verkoop mijn telefoons graag nadat ik er klaar mee ben. Mijn OP3t heeft aluminium, en dat zit na 1 jaar helemaal vol met putjes en krasjes, ondanks het hoesje eromheen. Dat gebeurt niet bij glas. Plastic heeft dat ook wel, ik zeg ook niet dat plastic geen optie is ofzo, alleen dat ik glas met name een veel beter materiaal vind dan het zachte aluminium dat ze nu gebruiken.

Dat het er mooi uit ziet is mooi meegenomen, maar geen reden om het toestel te kopen.
Wat voor soort hoesje zit er om dat er toch nog putjes e.d. in komen ? Een leren lapje?
https://www.oneplus-shop....range-case-oneplus-3.html

Wel uitstekend tegen laten vallen. Ook toen er nog een Otterbox omheenzat, die van Oneplus zelf gebeurde dit al. En bij een vriend die de OP3 heeft, met een andere bumpercase exact hetzelfde probleem.
Plak er een vinyl skin op en er komen geen putjes meer in. Mijn 3 zag er gloednieuw uit toen ik na een jaar de dBrand skin verwijderde.
Putten en krasjes heb ik helemaal geen last van op de achterkant van mijn OP3, het scherm daarentegen...
Ervaringen verschillen in dat opzicht. Ik heb pas putjes gekregen in de aluminium rand van mijn S6 nadat ik hem zonder case ging gebruiken. Met andere woorden, dat is ook al geen geschikt materiaal.
Ik begrijp niet goed dat we (en dan met name de fabrikanten), als het op high-end toestellen aankomt, we het beste van het beste eisen, maar dat bij de materiaalkeuze het eigenlijk al voldoende is als we kunnen kiezen tussen de slechtste opties.

Het moet als designer toch ook een doorn in het oog zijn als jouw mooie design door 90% van de klanten bedekt wordt door een lelijk plastic hoesje, puur uit noodzaak.
Wat maakt het uit of er putjes of krasjes opzitten je doet er toch een hoesje om heen :-)
Ik snap het eigenijk ook niet meer, mensen kijken heel erg naar hoe de telefoon er uit ziet, maar om het te bescherme proppen ze hem in een lelijk hoesje.
Ik heb zelf nog nooit en hoesje gebrukt voor me telefoon. wel is een glasplaatje er over heen gelegd.
ik heb liever ook geen glazen achterkant want dat kan makkleijk stuk. dradloos laden boeit me totaal niet.
Nogal offtopic, maar bij mijn Nexus bleek de glasplaat in de achterkant kapot te zijn gegaan door een zwellende batterij.

Die batterij kan zwellen tot die knalt. Dus het is erg gevaarlijk.

Is de batterij duur de laatste tijd sneller afgenomen?
Ik heb nog nooit een telefoon met een glazen achterkant gehad en ook nog nooit een barst in mijn scherm gehad. Maar ik doe wel tempered glass op mijn scherm, dat barst zo nu en dan wel, maar dat vervang ik na een jaartje en voila, een nieuw scherm voor 5 euro!

Ik ben niet van plan om een big, bulky case om mijn telefoon te doen, wat ook nog eens de thermals in de weg zit (accu bakken). Een afstandsbediening van je TV maak je toch ook niet van glas? (al vallen die wel een stuk meer, maar een telefoon is ook een geschikte kandidaat, heb ooit al genoeg telefoons van anderen gerepareerd :+ )

Dit is mijn inziens een slechte ontwikkeling, al denk ik dat voor mij een skin wel soelaas zou bieden, maar dit is gewoon nog een stap verder naar geplande veroudering... Het liefst heeft de fabrikant dat je niks repareert, hem wegflikkert na 1-2 jaar en weer een nieuwe koopt! ;)
Een hoesje is niet zaligmakend hoor: Afgelopen december mijn OP3 mét flip cover buiten laten vallen terwijl ik 'm opengeklapt in m'n hand had. Als een boterham met pindakaas draaide in de lucht het scherm richting de grond... Recht op de enige kiezel in heel de omgeving...
Barst van linksboven naar rechtsonder. Ja, dat was huilen en schelden!

Schade: ¤85,- gerepareerd door Oneplus. Viel me nog alleszins mee. Nu ook maar een dikke screen protector erop.

OT: het materiaal maakt mij eerlijk gezegd niet zo veel uit. Alle smartphones die ik tot nu toe gehad heb, zaten in een flip cover. Ook al heb ik een keer pech gehad, blijf ik zuinig op mijn spullen en bescherming hoort daarbij.
Flip covers zijn natuurlijk ook niet echt een goeie valbescherming. Heb zelf een bumpercase die de telefoon al een aantal keer gered heeft
Mijn punt was dat je ongeacht de mate van bescherming, toch pech kunt hebben. Met een bumper case was mijn scherm nog steeds kapot gegaan.
Ik ben ook zuinig op mijn spullen en heb toch 1 keer een gebroken scherm gehad omdat iemand anders lomp bezig was. Verder moet je ook geluk hebben dus om te zeggen dat het 'een kwestie van zuinig zijn is' gaat zeker niet altijd op.
Dan heb je helemaal niets meer aan een dikkere, zwaardere, duurdere glasplaat. Kunnen ze net zo goed goed plastic gebruiken. Weer de helft minder om te versplinteren bij een val.
Plastic is weer krasgevoeliger, tenzij je zo'n cheapy Samsung < S5 materiaal hebt (hansaplast achterkant, of zo'n glimmend en alsnog megaglad Galaxy S3 materiaal).

Geen enkel materiaal is perfect natuurlijk, maar ik heb liever dit dan plastic.
Hoewel kunststof krasgevoeliger is dan glas of metaal, zijn krassen vaak minder goed zichtbaar.

Althans niet bij mijn behoorlijk gehavende Lumia 800 (cyan), die is ongelooflijk veel en hard gevallen. Toch waren de krassen erop pas zichtbaar onder een bepaalde hoek.
Dat kwam doordat er geen gebruik werd gemaakt van een dun lak-laagje, maar van volledig gekleurde plastieken behuizing.

Een premium gevoel wordt naar mijn inziens niet bekomen door dure/moeilijk te bewerken materialen te gebruiken, juist maar door er degelijke en geschikte te gebruiken.

Maar ja, vermoedelijk is dat niet bling-bling genoeg voor de gemiddelde consument.
Och, ik heb ook niks tegen plastic hoor. Snap alleen die enorme haat tegen glas niet.

Ik vind het in ieder geval een beter materiaal dan aluminium, wat bij mij na 1 jaar heel zuinig gebruik compleet onder de putjes in het metaal zit. De manier waarom Samsung en Sony glas op de achterkant hebben zorgt er in ieder geval voor dat zowel mijn Z1 Compact als mijn Galaxy S6 na 2 jaar nog piekgaaf waren.

Nou heb ik er een hoesje om, maar dat zou ik bij een plastic telefoon toch wel doen, aangezien aan de voorkant ook nog een kwetsbare plak glas zit.
Ik heb persoonlijk ook helemaal geen haat jegens glas. Ik vind het een mooi product, en kan ook echt niet zonder, op mijn ramen. Vind dat het op een telefoon (afgezien van de voorkant, waar je niet aan ontkomt, niet van toegevoegde waarde. Het is minder mooi in mijn ogen, ook hartstikke glad, en veel gevoeliger voor schade, want ondanks dat het wel veel harder is als bijvoorbeeld aluminium, is het ook veel brosser. Schade aan glas is gewoon ook duurder als schade aan aluminium.

Als je trouwens sowieso een hoesje om je telefoon doet, wil je toch helemaal niet dat er een duurder product wordt gebruikt als je het toch niet ziet?
Voor mij is een phone een gebruiksvoorwerp en "premium gevoelswaarde" is emotionele niewlichterij. Glas, titanium, keramiek, plastic het zal me een zorg wezen.
Blijft mijns inziens eeuwig jammer dat er geen telefoonfabrikant het principe hoesje in het ontwerp meeneemt. Het is altijd een dikke laag extra eromheen waar iedereen nog eens 2 tientjes extra voor neer telt, ook al ziet het er niet uit en past het voor geen meter.
Mijn 5T heeft af fabriek een prima bumper.
Als er toch een hoesje omheen gaat waarom dan een glazen achterkant? Dan kun je net zo goed iets onbreekbaars gebruiken want je ziet het toch niet....
De Nokia Lumia's zoals de 920 en 1520 waren schitterende toestellen, even los gezien wat men van het OS vond. Inderdaad niets mis met kunststof.
Bij de 950 serie was de kunststof achterkant misschien wel wat saai, maar indien gewenst had Mozo daar hoogwaardige oplossingen voor, waarbij het Qi laden behouden kon blijven (indien men hier waarde aan hechte). Een prima keuze zo'n gemakkelijk verwisselbare achterzijde.
"Als uw iPhone behalve aan het scherm ook nog andere schade heeft, vindt u onder 'Overige schade' wat de reparatiekosten zijn."

Dat is dus met een kapot scherm er bij. Niet dat het dan niet prijzig is, want enkel het scherm is ¤321,10 blijkbaar.
Zelf heb ik een xperia z5 compact met glazen rug (mat) mooie en zowaar al een paar keer gevallen zonder breuk. (of ik moet pech hebben in de liefde.)
Hoesje :)
Ik vind de 5T te glad zonder hoesje, en de camera's steken uit waardoor de telefoon wiebelt wanneer die op tafel ligt zonder hoesje.

[Reactie gewijzigd door kr4t0s op 23 april 2018 19:21]

Ik vind het complete onzin om een hoesje te kopen. Waarom een half godsvermogen uitgeven aan een mooie telefoon, om er vervolgens er een spuuglelijk hoesje omheen te doen?

Ik vind het persoonlijk zonde van mijn investering.

[Reactie gewijzigd door Makine_31 op 23 april 2018 16:34]

Waarom een half godsvermogen uitgeven aan een mooie telefoon, om er vervolgens er een spuuglelijk hoesje omheen te doen?
Ik geef dan ook geen godsvermogen uit aan mijn telefoon. Hij hoeft van mij ook helemaal niet zo ultra dun, doe mij maar een dikkere telefoon met fatsoenlijke accu. Ik ken bijna niemand die niet iets van bescherming om zijn telefoon heeft, al is het maar voor het onvermijdelijke contact met sleutels of zand of andere krassende zooi in je broekzak. Ik heb nog nooit mijn telefoon laten vallen, maar ik wil er toch iedere keer een hoesje omheen.
Mee eens maar ik vind de metalen achterkant van mijn OP5 niet prettig aanvoelen in de winter te koud en dat ding glijdt met grootste gemak uit mijn handen zo glad en dun is dat ding vandaar dat ik een sandbox achterkant heb genomen. Zou er standaard op mogen zitten van mij hoef geen luxe achterkant liever een luxe voorkant
Beetje bescherming kan nooit kwaad natuurlijk. Er zullen best mensen zijn zoals jij, die een oneplus kopen voor het design, of voor wie het belangrijk is dat ze het kunnen zien/laten zien.

Maar ik koop m'n telefoon vaak op basis van prijs en mogelijkheden (schermgrootte, snelheid, opslag, batterijduur, etc) en reken er op dat ik er 1 of twee jaar mee vooruit kan.

Waarom een godsvermogen uitgeven aan een telefoon on hem vervolgens niet te beschermen?

[Reactie gewijzigd door pimsaint op 23 april 2018 17:03]

Dat zei ik ook altijd, totdat mijn dure telefoons na een jaar aan vervanging toe waren als gevolg van vallen, krassen etc. Dan maar functie over vorm.
Mja, ik heb de "Carbon Fiber Case" niet ideaal maar altijd beter dan kapot scherm of erger.
Bij de 5T krijg je gewoon een hoesje er bij
Dan doe je er een dbrand skin op, probleem opgelost. Ik heb zelf de dragon red van ze. Ziet er fantastisch uit en hij heeft dan weer genoeg grip.
Snap het ook niet. Hou je een poll onder je gebruikers en dan doe je precies het tegenover gestelde. Geen notch en geen glas kwam vrij duidelijk uit de polls... notch kan ik nog wel mee leven maar dat breekbare glas niet helaas... misschien de 6t maar afwachten dan...
Ach. Misschien brengen ze meerdere versies uit van verschillende materialen.
‘If I would have asked my customers what they wanted, they would have wanted a faster horse’ - Henry Ford...

Quote is hier niet helemaal valide, aangezien dit eerder een design element is, i.p.v. functionaliteit, maar je moet ontwerpkeuzes nooit bij je klanten neerleggen. Focusgroepen ed zijn leuk, maar als je je als producent wilt onderscheiden moet je iets ontwikkelen waar je zelf volledig achterstaat, niet waarvan je denkt dat het het meeste winst geeft, dat is op de lange termijn nooit houdbaar...
Mee eens, dat je niet alles aan je klanten moet vragen, maar ALS je het dan vraagt, doe er dan ook wat op uit. Nu is het meer zo van: we hebben een telefoon ontwikkeld met notch en glazen achterkant, laten we 's kijken of onze klanten dat wel willen. Niet? K*t! :X
Snap het ook niet. Hou je een poll onder je gebruikers en dan doe je precies het tegenover gestelde.
Dat soort dingen vallen dan ook gewoon onder marketing. Het is niet luisteren naar de klant het is de klant warm maken voor:
Als je het antwoord op een vraag niet wil weten, stel hem dan niet. Ze vragen eigenlijk wat hun klanten willen in de hoop dat ze meegaan in hun ideeën, nu gebeurde dat niet en proberen ze er met een onzin verhaal hun klanten ervan te overtuigen dat ze dit willen. Dit soort marketing zal vast bij iemand werken maar bij mij helaas niet. Nu wacht ik op de definitieve versie maar het ziet ernaar uit dat ik de op6 niet ga kopen. Vrees dat ik ook niet de enige ben die er zo over denkt.

Wat betreft onderscheiden hadden ze beter wel naar hun klanten kunnen luisteren en niet meegaan in de notch en glas hype. Maar goed dat is mijn nederige mening. Had persoonlijk liever een kunststof achterkant gezien als het om draadloos opladen zou gaan, vraag me eerlijk gezegd nog af of dat er überhaupt in komt. Zouden ze daar dash charge voor opgeven wat je dan eigenlijk doet? Persoonlijk zie ik de meerwaarde echt niet in van draadloos opladen. Maar goed de jack zit er nog in dat is in ieder geval positief.
Waarom zou je snel bedraad laden (Dash charge zoals OnePlus het noemt) moeten laten vallen als je draadloos opladen gaat ondersteunen?
Dat hoeft ook niet, bedoelde denk ik meer dat dat dan eigenlijk automatisch zal gebeuren, mensen gaan dan denk ik automatisch draadloos laden waardoor dash charging dan meer als een gimmick gezien kan worden. Lastig uit te leggen merk ik nu :)
Dit zal waarschijnlijk het jaar zijn dat ik dan ook met OnePlus breek
Dat zal wel, met die glazen achterkant :+ .
Blij dat de pun niet iedereen ontging ;)
Niet te vergeten dat glas relatief dik is t.o.v. aluminium! Het aantal butsen en deuken in mijn iPhone 6S zie ik niet snel in een glasplaat zitten helaas.
Glas kan net zo dun of dik als aluminium gemaakt worden. Het ondergaat alleen 0,0 plastische deformatie bij kamertemperatuur, wat betekent dat het inderdaad niet deukt of verbuigt, maar de belasting opneemt tot het breekt.

Ik vind glas en metaal redelijk overrated qua "premium feel". Wat is er premium aan een sub-optimaal materiaal, puur en alleen omdat het duurder is om te produceren of omdat bijna niemand het gebruikt? Doe mij maar een plastic achterkantje, liefst met een subtiel reliëf erin zodat je vingerafdrukken er niet op ziet. Daar kan ook draadloos door geladen worden, polycarbonaat is uitermate sterk en taai (barst dus niet bij een val) en draadloze signalen gaan er probleemloos doorheen (draadloos laden).
Ik vond die sandstone echt super! Toen de 5T sandstone uitkwam wilde ik die halen maar was direct uitverkocht.
Daarom verbaasde ik me al dat alle versies na de 1 & 2 geen optie meer kregen voor sandstone. Natuurlijk heb je wel de covers in sandstone maar niet iedereen, waaronder ik, wil zo'n cover om zijn toestel.

Dat sandstone was een heerlijke uitvinding. Jammer dat je dit niet meer terug ziet.
Mijn ervaring met glas en keramiek is dat het spek glad is. En je ziet er iedere vingerafdruk op. Dikke kans dat de telefoon dan in een hoesje verdwijnt. Ik vond het sandstone van de op2 prima
Heb nu de S9+, aangetroffen ook van glas. Het is na drie wel gebarsten doordat het toestel uit mijn zal viel. Je bent echt genoodzaakt een hoesje te kopen.

Zonder hoesje vijver ik mijn toestel mooier, hoesje waardeerde ik juist de sandstone back.

"Helaas is het volg gedrag voor een innovatie genaamd draadloos een erg traag opladen belangrijker dan ergonomisch gebruiksgemak icm met dash charge."
Willen jullie een Notch? Nee. Nou, hier is een Notch.
Willen jullie Sandstone design? Ja. Sorry, doen we niet, is 'inferieur'.
Willen jullie glas? Nee. Nou, hier heb je toch wel glas.
Willen jullie een prettig werkende Alert slider? Ja. Ok, gaan we misschien regelen in een toekomstige update.

De titel van het stuk is "Our Approach to Honest Design". Er is helemaal niks eerlijks aan. Moederbedrijf Oppo bepaalt voor 80% het design doordat ze dezelfde onderdelen gebruiken, Oneplus heeft in z'n eentje namelijk geen toegang tot high-end hardware voor een gunstige prijs. Ze kopen 'gezamenlijk' dezelfde onderdelen in en daarom lijken Oneplus telefoons elk jaar enorm veel op Oppo en Vivo telefoons. Leuk dat Oneplus het nu probeert de verbloemen met 'premium, helder, eerlijk, fantastisch' maar het is gewoon onzin.

Chinese smartphone paneel fabrikanten zetten in op de notch dus zijn Oppo en Oneplus geforceerd een notch te nemen. Als je geen notch of glazen achterkant wil zal je in de huidige markt extra moeten betalen voor 'afwijkende' onderdelen en dat betekent óf een duurdere telefoon óf minder winst. Never Settle? Toch wel settelen door trends, moederbedrijf Oppo en de Chinese markt.

Bekijk eens de Oppo R15 en Vivo X21 smartphones: de Oneplus 6 gaat daar een kopie van worden met wat subtiele aanpassingen. Zeer begrijpelijk hoor, maar het lulverhaal eromheen is tenenkrommend ongeloofwaardig.

[Reactie gewijzigd door stin00 op 23 april 2018 15:27]

OnePlus kan op deze manier van mij de pot op. Eerst een poll houden waaruit blijkt dat glas niet gewild is en vervolgens een telefoon uitbrengen met een achterkant, van glas! :')

Uitslag:
  • Metal - 39.2%
  • Ceramic - 18.7%
  • Karbon (DuPont™ Kevlar® fiber) - 18.2%
  • Glass - 10.4%
  • Wood - 3.5%
Maar goed, dan snap ik even iets niet: Evan Blass liet ook een foto zien van de achterkant. Wellicht dat dat een cover is die je kunt kopen, maar kijk eens naar de zijkant van de volgende foto's. Die zijn dan ook weer anders (1 is van glas, ander is van metaal). Zouden er dan toch 2 versies komen?

https://tweakers.net/ext/f/ZkUuhUNkLKauYUTYg9RXG7eD/full.png
https://tweakers.net/ext/f/oGzZj9LpoycqoAZyfnCcW7y6/full.jpg

En nog wat anders:

CEO OnePlus post foto's die waarschijnlijk zijn geschoten met de OnePlus 6:

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 23 april 2018 15:54]

Valt me tegen dat er zo weinig gestemd is op Karbon (DuPont™ Kevlar® fiber). Niet dat het had uitgemaakt voor het resultaat, klaarblijkelijk luistert OnePlus tegenwoordig selectief naar z'n userbase. Maar met de keuze voor een achterkant van Karbon hadden ze zich kunnen onderscheiden, gemiste kans. Grip is helaas underrated.
Wat is het nou? Een achtergrond van koolstofvezel of van kevlar? Dat zijn nml twee totaal andere materialen. Raar ook om koolstofvezel (carbon) ineens met een K te schrijven, om het vervolgens Kevlar (aramide) te noemen 8)7
Misschien bedoelen ze kevlar met een carbon look en dat ze het daarom Karbon noemen? Dat of diegene die de poll heeft opgesteld heeft het simpelweg niet goed verwoord.
Mag men niet meer teleurgesteld zijn? Mag men het niet jammer vinden dat zijn verwachting niet uit komt...

In dit geval hoef jij ook niet te reageren...

Nutteloos, net zoals het bericht van mijn nu. Maar wou het je laten weten
Alright, die kopen we niet dus. Vind dat dit een inferieure materiaalkeuze is. De populaire opmerking "laat je telefoon dan niet vallen" zal hier wel een paar keer voorkomen, maar de statistieken die ik bij vorige keren ook al had gelinkt laten zien dat een kleine minderheid niet een keer met een gebroken glazen behuizing zit.
inderdaad, al die "premium" aandoende telefoons die ik zie met barsten in het glas doen dan toch ineens niet meer zo premium aan.
Inderdaad.

Idiote keuze qua materiaal. Het kwetsbaartste en meest vingerafdruk gevoelig.

Gewoon goed plastic svp.
Geef mij idd maar plastic of metal als achterkant, daarnaast hoeven al die gebogen schermen ook niet veelste kwetsbaar en voegt niet echt iets toe. Het liefste zou ik een oprolbaar scherm zien dat in een behuizing zit als het dicht is.
Mooi. Hoesje doe ik toch al om mijn telefoon, maar dit is een stuk beter bestand tegen putjes en krassen. Ziet er ook nog eens machtig mooi uit

Misschien ook Qi laden dan? Ik word er iig blij van

[Reactie gewijzigd door GreNade op 23 april 2018 14:52]

Prachtig altijd die kromme redenaties. Wat heb je eraan dat ie er mooi uit ziet als je er toch altijd een hoesje omheen hebt.
Dat maakt niet uit,

ik had ook altijd een hoesje om mijn htc one en huawei p9 en daar kreeg ik toch gewoon putjes in ondanks dat er een hoesje omheen zat en daar werd hij niet mooier van. Dat irriteerde/verbaasde me altijd als ik de telefoon uit het hoesje haal.

Mijn iphone 8+ heeft dat probleem minder omdat deze dus een glazen achterkant heeft. M.i. heeft een plastic/polycarbonaat achterkant er minder last van dan een metalen achterkant.

[Reactie gewijzigd door maqish op 23 april 2018 16:51]

Mijn Samsung Galaxy Nexus had een geribbelde, kunststoffen achterkant en daar kun je beschadigingen gewoon niet op zien. Voordeel: geen vingerafdrukken, geen krasjes, heel goede grip, draadloze signalen kwamen er prima doorheen. Oh, en de achterkant was ook nog 's verwijderbaar om de accu te vervangen.

Sinds die tijd is het qua telefoonontwerp op dat punt hard achteruit gegaan. Jammer, want de klachten die hierboven genoemd worden zijn allemaal op te lossen door plastic met een reliëf erin.
Is er al duidelijk of hij bestand zal zijn tegen water?

Daarnaast heeft glas voor mij niet echt meerwaarde. Zeker aangezien de metalen behuizing toch minder snel reparatie nodig zal hebben. Daarnaast dat "premium gevoel" zal ik niet ervaren aangezien mijn telefoon altijd in een hoesje zit.
Deze tweet suggereert dat de behuizing op zijn minst spatwaterdicht is.

https://twitter.com/oneplus/status/985895603019235328
Bedankt!

Ik hoop echt dat hij een IPS64 rating krijgt. Waterdicht is eigenlijk het grootste gemis bij de oneplus telefoons en zit ik nu al 3 generaties echt op te wachten. We gaan het zien!
Snap nog steeds het gemis er niet van?
Wie wil er nou zwemmen met zn telefoon like cmon..
Scherm is toch nooit te besturen met enkele druppels erop.

[Reactie gewijzigd door sp3c0ps op 23 april 2018 15:13]

Het eerste grote voordeel ervan is het kunnen maken van foto's onderwater wat uit ervaring voor hele mooie plaatjes kan zorgen. Daarnaast is het gewoon een heel gemak als je simpelweg geen zorgen over hoeft te maken wanneer je je telefoon op het rand van het bad legt of de mensen die hem in de wc laten vallen ect.
Heeft die ook geen IP44 dan? Zou het zelfde oplossen. Even in de waterbak of wc laten vallen en eruit zou sws nooit een probleem zijn dan.
Als ik mijn telefoon in de wc laat vallen spoel ik m liever door dan dat ik m eruit moet vissen. :9

[Reactie gewijzigd door sp3c0ps op 23 april 2018 15:18]

Met IP64 kun je gebruik in een redelijke regenbui al vergeten.
Ik was gisteren aan het hardlopen en het was bloedheet. Tijdens het lopen een paar keer een glas water over mijn hoofd gekieperd. Helemaal niet gedacht aan mijn telefoon. De telefoon, die in de belt zat, was ook zeiknat. Mijn vorige telefoon had dit waarschijnlijk niet overleefd, maar mijn S8 (ook spatwaterdicht) was alleen vochtig aan de buitenkant en verder geen centje pijn. Ook is een glas bier dat over de telefoon gaat geen probleem meer. Het is gewoon een stukje extra zekerheid dat eigenlijk verder geen nadelen geeft.
Ja van daar spatwacterdicht ip44 is genoeg. :D
Inderdaad, mijn G5 ligt altijd vlakbij tijdens het douchen (wordt zeiknat), komt soms zelfs water op, maar nooit problemen gehad... Ik gebruik hem vaak om muziek af te spelen (op een waterdichte bluetooth speaker, die vaak flink in de spat staat) Maar een telefoon is niet te gebruiken tijdens het douchen, want warm water wordt geregistreerd als aanrakingen (zo heb ik het eerder in elk geval met Sony ervaren) ;)
Officieel: nee, dat kost teveel geld, zo'n licentie. De telefoons zijn sowieso allemaal spatwaterdicht. Waterdicht ook, al zou ik daar niet al te veel op vertrouwen.
Een glazen achterkant is voor mij enkel reden om hem nooit te kopen, grip op een glazen plaat is echt waardeloos. Een liggen met een gekanteld toestel is gewoon wreedheid, heb al meerdere barsten in mijn toestel omdat hij viel vanwege het gripgebrek.
Ook even op je been/ander niet egaal vlak leggen is gewoon vragen om schade.

[Reactie gewijzigd door Gieltje op 23 april 2018 15:11]

Koop dan een plastic hoesje ervoor met meer grip. Ik vind het design een beetje lijken op een iPhone 5s.
Heb juist een stoffen hoes enkel voor in mijn zak, vind telefoons al te groot vaak om lekker te besturen, een hoesje maakt het niet beter.

En een hoesje maakt het hele marketing argument van het luxuese matteriaal volledig zinloos.
Gieltje, ik ben het volledig met je eens, wat is er nou luxueus als je het materiaal meteen wegstopt in een plastic hoesje van 5 euro? :/ Ik ben blij met mijn G5 (metaal) en Lumia 950 met houten achterkant (draadloos laden werkt ook ;))
Mijn aluminium 3T is anders ook spekglad, een heel stuk gladder dan de glazen telefoons die ik tot nu toe allemaal gehad heb (Xperia Z1, Galaxy S6)
Ze hebben vorige week dit getweet: "Don’t you just hate it when you have to stop using your phone when it rains? So do we 😉"
Is wel een dikke hint zeg maar.
Echt waarom glas? Waarom niet die sublieme sandstone afwerking waar nooit een krasje in te zien is en boordevol grip biedt...

Echt, ik snap het niet.
Draadloos laden denk ik? Sandstone is 'te anders' en springt er op de foto's minder uit dan het glimmende glas.
Springt een oneplus 6 telefoon met een gebroken glazen achter er wel uit dan? En na een half jaar gebruik glimt hij ook niet meer hoor.
Op het plaatje wel, en die OP6 ligt toch niet in de winkel.
Levert hun toch uiteindelijk een slechter imago op of niet?
1. als je hem binnen krijgt ben superblij (voordegene die alleen naar het plaatje kijkt) met je nieuwe telefoon.
2. je gebruikt hem een week, de eerste krassen zullen al snel tevoorschijn komen..
3. na een tijdje glimt het niet meer of is het gebroken, toestel lijkt totaal niet meer op het plaatje..
4. oneplus is degene die moet boeten met slechte reviews
5. hoesje kopen.. omdat... weg mooie telefoon.

Ik wilde best een oneplus 6 kopen omdat mijn oneplus 5 gebarsten is (eigen schuld). Maar ik kijk nu toch voor een ander toestel. na 3 generaties oneplus, houd het helaas op omdat ik niet nog meer breekbaar materiaal wil op een toestel.
Vraag even aan Samsung, HTC, Huawei, Sony, LG en zelfs Apple of dat écht zo werkt. Alle merken stappen langzamerhand over en geen van allen lijkt er last van te hebben.

Zelf zie ik het probleem niet zo. De voorkant is ook al van glas. Vallen = barsten, waarschijnlijk. Dan gaat het sowieso een dure aangelegenheid worden. Dat achterste glasplaatje van 10 euro kan er dan ook nog wel bij...
tsja, mij hebben ze er wel mee te pakken want ik koop hem iig niet ;)
Heb je een alternatief kunnen vinden zonder glazen achterkant, dan? :P
Ik ga het iig serieus overwegen. De OP 6 was mijn hoofdkandidaat om mijn OP 2 op te volgen, maar ik ga nu toch echt buiten de deur shoppen door die glazen achterkant...
En waar buiten de deur dan? Ik kan zo snel geen high-end smartphone opnoemen zonder glazen achterkant.
Wacht nou maar tot alle details beschikbaar zijn. We weten nog niet alles
Haha geen idee, ik laat mijn oneplus 5 scherm wel repareren.
En ja die is ook van glas en daarom heb ik er dus een hekel aan om nog meer glas te nemen.
Pete vond draadloos laden vorig jaar nog nutteloos, en daarmee ben ik het volledig eens. Ik hoef geen draadloos laden vanwege de volgende redenen:
  • Achterkant wordt dan meestal van glas, en dus kwetsbaar
  • Je kunt je telefoon niet gebruiken tijdens het opladen
  • De pad zelf moet uiteindelijk ook in het stopcontact
  • Het is weer een extra accessoire, dus weer duurder
  • Certificaat voor het opladen, ook weer duurder
Ik zie er echt geen enkel voordeel in.
Nog een nadeel: De zender en ontvanger zijn samen maar ongeveer 70% efficient en worden dus warm. En daarmee je batterij ook, wat uiteindelijk je levensduur waarschijnlijk niet ten goede komt
Pete vind altijd precies wat aansluit bij de aangeboden hardware :P

Maargoed, ik wil er best op in gaan. Ben het opzich wel met je eens, maar zo'n drama vind ik het nou ook weer niet...
  • Glazen achterkant is kwetsbaar, dat klopt. Je bent in de huidige markt echter een buitenbeentje als je het niet doet: vrijwel ieder merk drukt een glasplaat op de achterkant van een high-end toestel anno 2018. Je hebt gelijk, maar als je een high-end toestel zoekt is het niet per se een nadeel tov de rest, want de rest heeft het ook.
  • Draadloos opladen is ook geen vervanger van gewoon opladen als je het mij vraagt. Het is een toevoeging, voor op je bureau bijvoorbeeld. Het is niet erg om het laden af en toe te onderbreken...
  • Ja, het pad moet in het stopcontact, maar je laat een pad dan ook gewoon liggen.
  • Het is geen verplichte accessoire en dat certificaat kost niet bijzonder veel.
De hele bende van glas voelt alsof je danst op het ijs, toestel kan elk moment uit je hand glijden wanneer je ietwat kleine handen hebt. Een hoesje is een pre, en hé... dat gaat het mooie industriële design.

Hoesje kopen omdat 10,4% denkt he dat is leuk...
Laat maar komen dan! Dé reden voor mij om er nog geen te hebben is het gemis van Qi, Hopelijk maakt deze dat goed.
Zolang de vingerafdrukscanner niet aan de voorkant of onder het scherm zit is het sowieso een nogo voor mij :) Na jaren OP zal het voor mij waarschijnlijk Xiaomi worden dit jaar.
Ja, ik vind het ook erg jammer inderdaad. Zo erg gewend aan de fingerprint aan de voorkant... hopelijk de volgende OnePlus wel weer dan (of onder het scherm, zou nog mooier zijn). :P
Dit is dus waar ik ook mee zit. Echter heb ik het idee dat er niet echte alternatieven zijn die wel de vingerafdrukscanner aan de voorkant hebben zitten. De alternatieven die ik vind hebben of een slechte ondersteuning, of slechte software, of horen bij de lower end toestellen.

Ik heb in ieder geval spijt dat ik niet de op5 heb gekocht maar met de 3 ben blijven zitten. Als ik had geweten dat die vingerafdruk nonsense zou beginnen dan had ik wel anders beslist...
Ik vind de face unlock op de 5T zo lekker werken dat ik die fingerprint scanner alleen gebruik als ik het toestel vast heb. En zelfs dan wint de face unlock nog.

Dacht ook enorm te moeten wennen na een iPhone (heerlijk op de voorkant) maar eigenlijk viel dat wel mee!
Lijkt me dat Qi de echte reden is? De redenen gegeven in het topic komt wel heel zweverig over 8)7
Geen idee maar tegenwoordig met Quickcharging (en Dash charging al helemaal), lijkt me dat QI minder belangrijk wordt. Ik had het vorige toestellen en mis het helemaal niet. Het laadt traag op en smartphone lijkt ook weer sneller leeg te zijn. Terwijl met quickcharging, half uurtje en je kan bijna de dag weer vooruit.
Ik heb zelf de iPhone X die ook quickcharging ondersteund via een macbook oplader. Ik heb ook een samsung wireless oplader en gebruik deze veel meer.

De hele dag ligt mijn telefoon te chillen op de oplader en 's nachts laad ik hem niet op. Snel is het niet, maar voor een kantoormuis prima te doen.

Is een voorkeursdingetje denk ik :P
offtopic:
Haha moest wel even lachen om het woordje chillen. Voelt een iPhone zich niet vies op een Samsung oplader? ;)


Merk je trouwens dat de foon wamer wordt? Ik heb QI foons gehad en soms werden deze gloeiend heet

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 23 april 2018 15:45]

Tijdens het gebruik van wireless charging is hij nauwelijks warm in tegenstelling tot quickcharge.
Is glas niet een beter materiaal om alvast te denken aan 5g internet?
"Bovendien maakt glas draadloos laden mogelijk"

hum... want golven gaan niet door plastiek/kunstof?
Is de OnePlus 5T niet van metaal? Ik denk dat er weinig mensen zijn die een plastic telefoon willen voor een bedrag rond de 600 euro. Kijk naar de kritiek die Samsung jarenlang heeft gekregen.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 23 april 2018 14:52]

Volgens mij viel die kritiek heel erg mee. Volgens mij was dat enkel kritiek van de Apple-fanatici die waren gebrainwashed met idiote termen als "premium materialen". Glas is gewoon een idioot materiaal voor een gebruiksproduct waar je niet doorheen hoeft te kijken. Kunststof heeft alleen maar voordelen. Lichter, goedkoper, sterker, schokabsorberend. De sandstone achterkant was legendarisch. Kon schuin op je knie of de rand van de bank liggen zonder eraf te vallen.

Ik denk dat er met mij een gigantische user base is die absoluut geen glas wil. Ik zit nu opgezadeld met aluminium. Al een stukje beter da glas, maar het komt in de verste verte niet in de buurt van mijn sandstone OPO.

En ja, Samsung zal best kritiek hebben gehad, maar dat zal op die achterlijke glossy covers zijn geweest...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True