Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nieuwe macOS-release introduceert ondersteuning voor externe gpu's

De nieuwe release van macOS, aangeduid met versienummer 10.13.4, introduceert ondersteuning voor externe gpu's. Het is alleen mogelijk van deze functie gebruik te maken op Macs die zijn voorzien van een Thunderbolt 3-aansluiting.

Naast de release notes van de nieuwe versie heeft Apple een aparte pagina over de externe gpu's gepubliceerd. Daar is vermeld dat de ondersteuning aanwezig is op MacBook Pro's die in 2016 en later zijn uitgekomen, net als in iMacs en Pro-varianten uit 2017 en later. Ook schrijft Apple dat het mogelijk is meerdere gpu's op deze manier aan te sluiten, waarbij een directe verbinding de beste prestaties oplevert.

Het bedrijf heeft een lijst met 'aanbevolen' gpu's gepubliceerd, waarop alleen AMD-exemplaren zijn opgenomen. Bijvoorbeeld de Radeon RX 570 en 580, net als de RX Vega 56-gpu. Naast de kaarten noemt Apple ook aanbevolen behuizingen, die voldoende vermogen leveren voor de kaart zelf en om tegelijkertijd een MacBook Pro op te kunnen laden.

Niet alle applicaties ondersteunen versnelling met behulp van een externe gpu, aldus Apple. Deze is bedoeld om applicaties met Metal, OpenGL en OpenCL te versnellen. Er is een pagina voor ontwikkelaars in het leven geroepen waar meer informatie te vinden is. Ook werkt het gebruik van een dergelijke gpu niet via Windows in Boot Camp. De nieuwe versie van macOS brengt verschillende andere wijzigingen met zich mee, waaronder beveiligingsupdates.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

30-03-2018 • 18:53

63 Linkedin Google+

Submitter: begintmeta

Reacties (63)

Wijzig sortering
Ik vind de melding vreemd dat externe GPUs niet werken via windows.
Deze functionaliteit was toch reeds aanwezig in windows?
Voor zover ik het door had was dit de enige optie om recente nvidea kaarten vlot te laten werken via een eGPU op je mac.
Niet echt naar mijn weten.
Ten tijden van mij T500 met Intel en ATI Graphics heb ik vernomen dat een dergelijk setup niet verder ondersteund werd.
Kort geleden gehoord dat Windows binnenkort het 'veilig verwijderen' van een externe GPU ondersteunt.

Wat er wel of niet ondersteund wordt is erg vaag dus maar het gaat voor eGPU's de betere kant op waarschijnlijk.
Ik heb gewoon mijn Lenovo T470s aangesloten op mijn externe GPU en dit werkt dus gewoon goed onder windows.
Dit gaat over bootcamp. Apple bied geen ondersteuning aan voor Windows dat op een Mac draait onder Bootcamp.
"Thunderbolt 3 and graphics cards have only recently started to play nicely together thanks to Intel’s Thunderbolt 3 external graphics compatibility technology, which PC makers must specifically enable. It’s a slightly maddening situation that should improve over time as Thunderbolt 3 matures" ;)

eGPU is alleen interessant als je het ook snel over kan pompen naar je cpu/pc, dus Thunderbolt 3 of iets vergelijkbaars zoals usb 3x...

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 30 maart 2018 20:05]

Belangrijk verschil: Windows in Bootcamp. Daar schrijft Apple nog steeds de drivers voor, en hiermee zeggen ze dus eigenlijk dat als je het wel lukt, veel plezier met de support en bugs/bricks.
Paar maanden geleden vertelden jullie net hetzelfde met een nieuwsartikel, terwijl ik daar al meldde dat ik al lang een externe GPU gebruik op een MBP Late 2016.
Dit kan dus al een hele tijd in MacOS en je hebt een 5tal fabrikanten die enclosures aanbieden via TB.
Het kon al langer dankzij de hardware, maar nu ondersteunt Apple het ook officieel, softwarematig.
Ik snap niet wat je probeert te zeggen. Wat is het verschil met nu dan. Behalve een vage "oh ja we erkennen dat dit kan"
De switch tussen extern en intern werkt gewoon veel soepeler omdat het systeem zich meer aware is van het feit dat er een externe GPU is

Er zit een verschil tussen "Het werkt" of "Het werkt goed"

[Reactie gewijzigd door smiba op 30 maart 2018 23:13]

Dat je nu ook bij problemen naar Apple's Support afdeling kan gaan. Ervoor kreeg je droog iets a la "out of scope" te horen ;)
software GPU?
Gisteren heb ik er nog 2 gedownload!

(Het is mij ook onduidelijk)

[Reactie gewijzigd door oef! op 30 maart 2018 20:00]

Wat waarschijnlijk daarmee bedoelt word is dat apple het zelf allemaal heeft getest en de nodige quality control en softwaretweaks erover heen heeft gegooit zodat ze nu zich er goed genoeg bij voelen om het officieel te ondersteunen.
Dat het via een hack mogelijk is wil nog niet zeggen dat MacOS het ondersteund.
Zo belangrijk is officiŽle ondersteuning volgens mij niet. Mijn DIY eGPU uit 2014 met Thunderbolt 2 en een GTX 970 werkt perfect onder OS X en Windows 10.
Wel belangrijk is het feit dat vanaf 10.13.4 jouw setup niet meer gaat werken. eGPU's zijn namelijk pas sinds Thunderbolt 3 officieel ondersteund. Je ziet nu ook dat Apple hele specifieke eGPU features die met TB3 ondersteund worden is gaan inbouwen. Wellicht dat dit dusdanige problemen met TB1/2 setups oplevert dat ze maar besloten hebben om het TB3-only te maken. En wellicht zijn ze door Intel op de vingers getikt en dienen ze de standaard strikt na te leven (Thunderbolt is namelijk van Intel en niet van Apple zoals sommigen denken). Of dit permanent of tijdelijk is zal de tijd uit moeten wijzen. Tot die tijd kun je maar beter niet naar 10.13.4 upgraden.
Intel heeft inderdaad nooit toegelaten TB 1 en 2 te gebruiken voor GPU's. Dus waren zowel hardware als software hacks nodig. De community vindt wel een oplossing :) Mijn 4K scherm kan ik onder Mac perfect aansturen aan 52 Hz (limiet iGPU uit 2013). Dus eigenlijk gebruik ik de eGPU enkel maar voor games onder Windows.
Nůůit geweten dat Thunderbolt van Intel is! Nu ik het even nazoek, zie ik dat je inderdaad gelijk hebt. Verklaart waarom het zoveel breder wordt geÔmplementeerd dan alleen apple apparatuur. Volgens mij is Apple dan wel weer het meest bezig met Thunderbolt, aangezien het zon universele connector is.Als je "Thunderbolt" googlet, is www.apple.com/thunderbolt het eerste resultaat ;)

Ze houden natuurlijk ook van dat dongle ecosysteem, dat het best werkt met thunderbolt door zijn hoge bandbreedte.
Zo leer je elke dag (zelfs in het weekend) weer wat!
Erg bijzonder om te zien hoe Apple bij Amd gpu's blijft terwijl veel bedrijven in zee gaan met het nvidia partnership.
Ik snap dat Nvidia niet in staat is tot het dwingen van Apple om alleen Nvidia aan te bieden. Toch snap ik niet hoe Apple waar alles om imago draait nu samenwerkt met Amd dat door de ietwat tegenvallende prestaties van vega in combinatie met zijn hoge stroomverbruik niet het image heeft van premium.
Zo bijzonder is dat niet. In de oude Apple Macbooks zaten nVidia chips vroeger die net als bij ons tweakers met bosjes issues kregen door overmatige krimp en uitzettingen. Toen gaf nVidia niet thuis en ook niet voor een partner zoals Apple. Apple heeft veel garantiegevallen toen zelf moeten oplossen. Dat heeft veel imago schade gegeven eigenlijk door een toeleverancier die foute chips maakte. We zullen het wel nooit te horen krijgen maar ik denk dat dat wel een moment is geweest waarbij Apple een switch heeft gemaakt naar AMD only.

Wel frappant, iedereen schreeuwt moord en brand over de nVidia exclusive only partnerschappen met MSI Asus e.d. afsluit maar dit is denk ik toch ook wel een beetje vergelijkbaar. Apple en AMD hebben ook zon partnerschap.
Sorry maar dat is dus helemaal niet te vergelijken. Dit is een eigen keuze van Apple, terwijl nVidia zijn machtspositie misbruikt om de gaming brands van zijn partners zich toe te eigenen. De ophef gaat over de manier waarop het gebeurt, niet over het feit dat er exclusiviteit is.
Nvdia waar de klant msi asus geforceerd wordt om concurent te mijden.
AMD waar de klant die andere merk mijd.
bwaaa, tegenvallend? AMD kaarten zijn over het algemeen beter in gp computing, waar nVidia vooral graphics is.

Lijk mij dat dingen als beeldbewerking (waar velen zweren bij Mac) eerder op het compute gedeelte gedaan worden dan op het 3d deel?
Mooi dat dit kan maar Apple zou beter eerst de problemen met de interne GPU oplossen of om te beginnen erkennen. Telkens wanneer ik een monitor inplug is het maar weer hopen dat er normaal beeld komt, soms komt er helemaal niets, soms werkt dan het uittrekken wel en soms geeft dat op het Mac scherm ook niks meer of een helemaal rood vlak of zo...
En ik zie soms in postings op diverse fora dat ik niet de enige ben met dit probleem (Macbook Pro 15" van eind 2016 / begin 2017). Apple heeft blijkbaar weinig geleerd uit de GPU problemen met de oude 17" Macbooks die ook kapot gingen... Alleen met de vrij standaard 13" Macbooks van 2010 tot 2012 heb ik nooit problemen gehad... Het is dat het OS redelijk fijn werkt (in elk geval beter dan Windows)... maar de hardware is niet wat het voor dit geld zou moeten zijn.
Ik heb Macbook Pro’s uit 2009, 2010 en 2011 gehad en nu een Air uit 2013, nog nooit problemen gehad met verschillende externe monitoren en beamers.
Gebruikte je toen een Apple adapter? Ik denk dat pauldebra een pc monitor aan een Apple product probeert te koppelen, wat soms voor problemen kan zorgen. Maar via displayport 2.1 mag dat geen problemen opleveren.
Ik gebruikte altijd Apple adapters en als Apple een usb-c naar displayport adapter zou verkopen dan zou ik die ook gebruiken, maar er bestaat zo geen adapter. Apple geeft zelf aan dat je op zoek moet naar een compatibele usb-c naar displayport adapter. En mijn adapter doet het ook prima. Alleen soms wil de Mac geen signaal leveren en soms loopt het grafische deel van de Macbook vast (zwart of rood scherm). Niet handig wanneer er voor de volledige schermresolutie geen enkele Apple adapter bestaat...
Mijn monitor is overigens een Dell met vga, hdmi, displayport... en is niet specifiek een "pc monitor".
Moshi USB‑C-naar-DisplayPort-kabel

https://store.apple.com/xc/product/HLR62ZM/A

30 seconden zoeken, graag gedaan. Wel een dure grap trouwens. Gewoon te koop bij Apple zelf.

Heb een Medion 23” scherm via een Lightning-naar-DVI kabeltje, werkt ook perfect. Officieel Apple spul.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 30 maart 2018 20:33]

Moshi is dus niet Apple. Apple verkoopt wel meer accessoires die niet van Apple zelf zijn.
Met mijn officiŽle Apple adapters heb ik ook nog nooit problemen gehad, maar een echte Apple usb-c naar displayport adapter bestaat dus niet.
Het probleem met deze generatie Macbook Pro is al eerder in Tweakers commentaren aan de orde geweest, maar een oplossing nog niet.
Usb-C op de mac is ook een thunderbolt en DisplayPort uitgang. Je hebt dus helemaal geen verloopje nodig, maar gewoon de juiste kabel.

Zoiets:
https://www.onlinekabelsh...ort-kabel-1-2-meter-46339

[Reactie gewijzigd door cmegens op 31 maart 2018 08:59]

Klopt, ik heb ook geen verloopje maar en usb-c naar displayport kabel.
Ik zou nog kunnen aannemen dat de externe monitor niet altijd helemaal goed werkt met een kabel die niet door Apple gemaakt is maar niet dat het scherm van de laptop zelf op zwart of op rood gaat en niet meer op de controls (op de touchbar) reageert, zelfs niet wanneer de schermkabel is losgermaakt.
Als Apple het zelf via zn eigen Store verkoopt, zal het ongetwijfeld supported zijn...
Dat zou logisch zijn. De wereld werkt zo echter vaak niet.
En waarom niet? Apple verkoopt iets niet als het niet compatibel zou zijn met hun eigen hardware..
Dell is een pc merk, niet specifiek voor Apple. ;)

Met pc monitor bedoelen de meesten een niet Apple product.
Ik heb met Mn Dell monitor totaal geen problemen op Mn MBP17 15inch. Zonder adapters op USB-C aangesloten en werkt perfect.

Er zijn dus ook mensen zonder dergelijke issues mbt de grafischekaart en externe monitor
Dit is inderdaad een relevant verhaal voor dit artikel.
Hetzelfde probleem met eentje uit de eerste reeks met Touchbar... Je bent dus niet de enige, al is de frequentie van issues wel geminderd. Hier hangt het vanaf welke dock/adapter ik gebruik.
Dat zou Apple misschien wel willen. Maar wanneer je niets anders doet dan een usb-c-displayport kabel insteken en/of weer uithalen en/of Macbook scherm openklappen en het beeld valt weg of wordt ineens een heel rood vlak dan is het zeker niet de fout van de gebruiker. Het is onvoorspelbaar of het wel of niet gaat werken. Het werkt ruwweg ongeveer even vaak wel dan niet. Een reboot lost het meestal op, maar soms is nog een tweede reboot nodig vooraleer alles weer werkt.
Maar wie weet, misschien lost 10.13.4 het wel op zonder dat Apple toegeeft dat er ooit een probleem was.
Ik denk dat dit probleem iets met de USB-C drivers van Apple te maken heeft, ik heb hetzelfde probleem als ik mijn MacBook aan mijn scherm hang (UltraFine 5K). Ook de rode vlakken, zwart scherm, soms hangt de hele laptop zelfs. Het lijkt echt een software/driver probleem want ik kan voorkomen dat het optreedt door simpelweg de laptop open te klappen voordat ik de USB-C kabel in/uit plug. Met vorige (pre-USB-C) MacBooks en schermen nooit problemen gehad.
Laten we hopen dat 10.13.4 dit oplost... weten we over een paar dagen wel uit eigen ervaring...
ik herken je probleem wel (deels) volgens mij. Ik heb een moshi usb-c naar hdmi adapter waarmee ik een asus monitor wilde aansturen. Uit sleep komen was kansloos. Nu heb ik een satechi variant en heb ik die problemen niet meer. Er waren ook problemen met de LG 5k displays.
Deze problemen spelen niet alleen bij Apple. Ook Dell kent problemen met externe monitoren via usb-c (met exact die Moshi adapter). De hdmi en usb-c standaarden worden gewoon niet altijd goed geÔmplementeerd en dat kan Apple niet oplossen.
Heb je al andere schermen geprobeerd? Want of dit is een probleem van je MacBook, of van je scherm. Je zit hier op tweakers, iets meer onderzoek en inzicht naar wanneer het probleem plaats vindt mag wel. Tuurlijk is het vervelend, en daar mag je zeker over klagen, maar met wat meer onderzoek is dit wellicht op te lossen.

Want je probeert nu een persoonlijk probleem te hypen naar een algemeen probleem van alle MacBooks, maar tot dusver kan ik online weinig anderen vinden met dit specifieke probleem. Ook bij mij op het werk, waar de hele afdeling MacBooks en externe schermen gebruikt heeft niemand dit probleem.
Ik had op het werk ook een extern scherm (ik ben recent gestopt) en het gedrag met dat scherm was identiek. Maar dat was ook een Dell, weliswaar een ander model, maar toch...
Het is niet een persoonlijk probleem. Het is op andere plaatsen op Internet door anderen ook gerapporteerd en ook hier op Tweakers.
Zelfde kabel of dongle?
Zelfde type kabel, niet zelfde kabel.
Ik wacht nu maar eerst even een paar dagen af of 10.13.4 het probleem verhelpt, want het lijkt erop dat het een software probleem is, dus kan er ook een software oplossing komen.
Heb er echt totaal geen last van. Als t op anderen wel werkt zou ik eens contact opnemen met Apple voor garantie. Werkt t op anderen ook niet dan heb je gewoon een rotte kabel.
Ik heb redelijk veel mensen met een Apple product een Apple adapter zien gebruiken voor externe apparaten zoals beamers en beeldschermen.
Natuurlijk, ik heb zelf ook zonder enig probleem vroeger allerlei adapters gebruikt, en ook de Apple usb-c naar vga en usb-c naar hdmi, maar Apple verkoopt geen eigen usb-c naar displayport adapter, en alleen met displayport kan je de maximale schermresolutie halen. In elk geval mag bij het openklappen van het Macbook scherm het beeld op dat scherm niet wegvallen op op helemaal rood springen.
Dat ben ik helemaal met je eens. Het lijkt erop dat er dan een kabel langs de scharnieren loopt die misschien beschadigd raakt? Als een gpu te warm wordt zie je meestal macro blocking e.d.
Ja idd heb ik ook
Ik heb een MBP uit 2016 en ik heb er geen probleem mee. Ik had ooit een 2011 MBP die GPU problemen had en dat heeft Apple Den Haag op een zondagmiddag, nog diezelde middag, gefixed door het mobo te vervangen.
Wat ik zelf nu bedenk, wat als je dezelfde situatie hebt maar dan met Windows; doet de Apple mee qua prestatie/throttling/verhitting als je een game doet die er ook voor Windows is?
Mooi dat deze functionaliteit eindelijk beschikbaar is. Wacht wel even af hoe de bevindingen van anderen zijn. Vond het eerst zelf wel interessant om te gamen op mijn Macbook Pro.. maar heb er toch voor gekozen mijn PC wat meer power te geven en het op deze manier gescheiden te houden. Natuurlijk begrijp ik dat deze oplossing ideaal is wanneer je veel vide / 3D-bewerking doet. Interessant is het zeker.
Er zou dit jaar een nieuwe Mac Pro komen.. die wťl uitbreidbaar/upgradable zou worden, in tegenstelling tot de trashcan.

Ik hoop niet dat ze dit ermee bedoelen.. }:|
Ik hoop het ook, dan worden de trashcans goedkoper. Dat zijn best leuke machines hoor
Heb zelf een late 2017 15” en ik vind high sierra erg slecht. De dock stottert, er zitten bugs in finder mbt het renderen van previews, animaties zijn traag, al in al voelt het niet als een machine van 2600 euro. Een fix voor die houtje touwtje programmatuur in basale os functies rond de screen estate en file system performance vind ik belangrijker dan features die je meer juice geven om dit soort tekortkomingen te compenseren

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True