Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Feral Interactive voegt egpu-support toe aan Mac-versie Rise of the Tomb Raider

Feral Interactive heeft aangekondigd dat Rise of the Tomb Raider de eerste game is waarvoor het ondersteuning voor een externe gpu op macOS introduceert. In de toekomst moeten meer games volgen.

In zijn aankondiging schrijft Feral Interactive dat spelers daardoor betere prestaties kunnen verwachten, maar dat de cpu alsnog een beperking kan vormen. In een tegelijkertijd gepubliceerde faq meldt het bedrijf dat het eraan werkt om ook andere spellen uit zijn catalogus van egpu-support te voorzien. Welke dat zijn, is momenteel nog niet duidelijk. Feral bracht de macOS-versie van de game al in april uit, een week voor de Linux-versie.

Het gebruik van een externe gpu op macOS is sinds enkele maanden mogelijk, Apple introduceerde deze functie eind maart in versie 10.13.4 van zijn desktopbesturingssysteem. Om een externe videokaart te kunnen gebruiken, moet de Mac voorzien zijn van een Thunderbolt 3-aansluiting. Bovendien is de mogelijkheid alleen beschikbaar op MacBook Pro's die in 2016 en later zijn uitgekomen, net als in iMacs en Pro-varianten uit 2017 en later. Het gebruik in Windows via Boot Camp is niet mogelijk.

Door

Nieuwsredacteur

34 Linkedin Google+

Reacties (34)

Wijzig sortering
Het gebruik in Windows via Boot Camp is niet mogelijk.
Dit is niet waar, misschien dat dit 'officieel' niet wordt ondersteund door Apple, maar het werkt uit eigen ervaring prima i.c.m. Windows 10.

[Reactie gewijzigd door faim op 11 juni 2018 16:30]

Ja, die opmerking snapte ik ook niet helemaal. Het feit dat Apple het niet ondersteund dat een eGPU in windows wordt gebruikt, betekend niet dat het niet gewoon mogelijk is en gewoon in het algemeen wordt ondersteund. Een eGPU werkt gewoon onder Windows...
Moet dit dan apart ingebouwd worden in games? Ik dacht (en hoopte...) dat zodra je een eGPU connect deze gewoon meteen werkt in alle games? Of is dit alleen in Windows?

Toch goed dat ik de aankoop van een nieuwe Macbook heb uitgesteld... :P
Dat ligt eraan hoe de eGPU gebruikt wordt. Als er een extern scherm wordt aangesloten op de eGPU en het op dat scherm wordt afgespeeld, of de applicatie multi-gpu ondersteund, werkt het altijd via de eGPU. Als je de eGPU wilt gebruiken om het af te spelen op het ingebouwde scherm van de MacBook/iMac, moet de ontwikkelaar hiervoor ondersteuning inbouwen wat eenvoudig kan via een API. Omdat het dan GPU A is die het weergeeft op het scherm, terwijl het GPU B (de eGPU, zonder display) is die het rendered. Het is relatief eenvoudig om die ondersteuning in te bouwen, maar het werkt niet standaard.
Ik weet dat je met oudere Macbooks expliciet kon instellen of hij de "dedicated" GPU gebruikte of de GPU op de CPU (met een programma van een externe developer). OSX regelt het automatisch voor je. Zou het ook hier niet op OS niveau geregeld kunnen worden?

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 11 juni 2018 16:54]

Nee, want in het geval wat jij als voorbeeld gebruikt is de display in beide gevallen aangesloten op de dedicated GPU en de CPU. In het voorbeeld van @ThomasG niet.
Dus de eGPU werkt enkel op externe schermen? Dat is wel een bummer dan lijkt me, (maar op zich wel logisch) maar verwacht dat de meeste mensen die een eGPU hebben ook wel een extern scherm hebben staan.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 11 juni 2018 17:38]

Nee, voor bepaalde toepassingen die het ondersteunen is het dus ook mogelijk de eGPU te gebruiken op de hoogte of laptopscherm. Maar dat is dus toepassingsafhankelijk.
Helaas moet er wel een verwijzing in de software komen en per game aangegeven worden welke GPU er gebruikt moet worden. Geen van de ouderen Feral games ondersteunen het.
Blizzard games werken wel goed met eGPU.
Op pc's werk het wel ten aller tijde want de gpu wordt gewoon als interne GPU gezien en TB3 ondersteunt piping naar het interne scherm ten aller tjjde.

Helaas heeft apple het niet heel deftig geimplementeerd.
Zoals in het artikel staat, is het sinds enkele maanden in MacOS mogelijk. De developer dient het dan wel zelf te imlpementeren, wat nu dus klaar is.
Bij gemis van nieuwe updates van de mac-pro en de trage GPU's in laptop, wordt gezocht naar een oplossing waarbij er extra ontwikkeltijd vereist is. Kijkend naar de recente ontwikkelingen, vraag ik me bijna af of Apple nog wel games op OSX wilt. |:(
Mijn gok is dat Apple (ondanks dat ze 't ontkennen) meer toe wil werken naar een hybride tussen MacOS en iOS. Voorheen had Apple nog formidabele workstations die vaak stabieler werkten dan de Windows-tegenhangers, maar die tijd is ook al lang geweest. Nu betaal je vooral veel voor design en een stuk minder voor de hardware. Het ziet er stijlvol uit maar qua bang for buck hoef je geen (i)Mac Pro te halen.

De Pro-lijn zal in meer of mindere mate wel blijven bestaan for the time being maar de consumentenlijn gaat vermoed ik steeds meer richting een iOS/MacOS hybride. Vooral de focus op design en interface en minder op specs.
Mijn gok is dat Apple (ondanks dat ze 't ontkennen) meer toe wil werken naar een hybride tussen MacOS en iOS. Voorheen had Apple nog formidabele workstations die vaak stabieler werkten dan de Windows-tegenhangers, maar die tijd is ook al lang geweest. Nu betaal je vooral veel voor design en een stuk minder voor de hardware. Het ziet er stijlvol uit maar qua bang for buck hoef je geen (i)Mac Pro te halen.
Ik hoor dit verhaal wel vaker en het is nergens op gefundeerd. Tien jaar geleden kocht je een watergekoelde G5 Quad met nog los van de CPU en koeling vrij exotische hardware met bijbehorende prijs. Als je een PC met echt de zelfde workstation kwaliteit componenten dan was je iets maar niet gruwelijk veel minder geld kwijt, met als verschil dat die PC effectief in de meeste gevallen wel veel sneller was. Leuk dat je ze toen nog beter kon uitbreiden maar dat was het verder wel.

Stabiel werken doen Macs nog steeds. Maar dat Windows slecht werkt is met een goed geinstalleerde en gecomponeerde PC al geen probleem meer zelfs sinds Windows 2000. Het gaat meer om de workflow en de calibratie, of hoe audio en MIDI werken, iets waar ik aan de Windows kant nou niet echt de vlag uit kan hangen voor de vooruitgang in de afgelopen tien jaar.

De Mac Pro was gewoon een fuckup net zoals de watergekoelde G5 een dood spoor was. En ik ga er van uit dat de nieuwe Pro's weer zowel peperduur als professioneel gaan worden. Qua laptops heeft Apple ook nog nooit enorm zware specs geboden dus waarom ze nu ineens niet meer Pro zijn en tien jaar geleden wel: geen idee.
Grappig dat je de Mac Pro als voorbeeld van een duur Mac systeem noemt. In vergelijking met een zelf gebouwd dual Xeon workstation met nvidia quadro GPU was die nu juist goedkoop. Het is de iMac die juist veel te duur is voor de geboden hardware en beperkte uitbreiding mogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door Omega Supreme op 12 juni 2018 06:58]

Ik begrijp je reactie niet helemaal?
Het staat een beetje raar geschreven, maar het klopt wel.
Je noemt de powermac en mac pro serie, maar de mac pro was scherp geprijst voor wat je kreeg vanaf het begin, tot 2012 ofzo. daarna werdt het minder, en zeker toen de nieuwe Mac pro uitkwam was het feest voorbij, en betaalde je gewoon erg veel voor wat je krijgt (net zoals in het powermac tijdperk).
Ik haat autocorrect, sorry
Ik zei ook juist niet dat de Mac Pro G5 écht over de top duur was maar dat veel mensen helemaal niet die workstation kwaliteit componenten nodig hadden. Bovendien een dood spoor qua performance. Er zijn gewoon momenten en dat is altijd zo geweest dat Macs relatief goedkoper of duurder zijn, bijvoorbeeld de jaren direct daarna. Met de hoge euro gecombineerd met de Apple prijzen van toen én de kwaliteit was het tussen 2008 en 2012 een paar keer echt interessant om een nieuwe Mac te kopen. Nu betaal je als Europeaan gewoon relatief veel voor hardware. Ook heeft Apple echt een fout gemaakt bij de Mac Pro.

Wat ik wil zeggen is dat er straks weer wat beters uit komt wat ook weer wat gunstiger geprijsd is doordat de euro weer aan het stijgen is. Het heeft altijd geschommeld zowel in prijs als kwaliteit bij Apple. Je kocht nooit wat slechts maar prijs / kwaliteit is gewoon niet zo constant geweest in het verleden als @SomerenV beweerde.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 12 juni 2018 13:41]

Vanaf volgend jaar kan je applicaties in de App Store indienen die zowel op iOS als OSX werken. Dus met een "soort van hybride" zijn ze al bezig. Maar je moet wel rekening houden met de verschillende manieren van interactie (hoewel dat gedeeltelijk voor je gedaan wordt).

Dat heeft verder weinig te maken met het wel of niet ondersteunen van de de "professionele" markt.
Ik weet niet helemaal hoe een eGPU werkt, maar wordt dat niet gezien als normale GPU door het OS (aangesloten via USB-Type C ipv PCIe)? Ook wat vreemd dat dit per game ingebouwd moet worden en dat het niet in de grafische API of in het OS geregeld wordt. Het kan aan mijn gebrek van kennis liggen maar Windows heeft die issue niet met eGPU's of wel?

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 11 juni 2018 16:28]

Windows moet je als game developer ook zelf kiezen.
Nee hoor, windows ziet vanwege het TB3 protocol wat ingebakken zit in het uefi bios een eGPU gewoon als interne gpu ten aller tijde. Een game kan zelf niet zien of de GPU in een TB3 doosje zit of niet. In the device manager zie je alleen dat de eGPu zit aangesloten op de PCH in plaats pci express lanes van de CPU. Daar komt de extra overhead dan ook vandaan vs andere eGPU oplossingen die direct op de pci express cpu lanes worden aangesloten.

Draai zelfs overigens 2 jaar al een eGPU setup.
Als een interne GPU. Maar ook als een interne GPU die gebundeld kan worden met andere "interne" GPU's? Dat is volgens mij de horde die je moet nemen bij macOS nu. Want losse schermen met lossen "interne" GPU's aansturen kan natuurlijk al.
Volgens mij zijn er ook een aantal macbooks (of laptops iig) die een aantal TB3 pcie lanes direct aan de CPU hebben hangen, als je 'm aansluit aan precies die poort.
Het is aangesloten via Thunderbolt. Deze gebruikt een USB-C connector, maar biedt PCI-E lanes om de data door te kunnen sluisen naar de videokaart. USB zou dit nooit aankunnen omdat USB processorkracht nodig heeft voor dit soort taken.

Ik weet niet precies waarom hier expliciet support voor moet komen. Mogelijk moet de game compatible worden gemaakt met Metal, wat lijkt op DirectX, om dit te laten werken.
De prijs van de dunste. Maar aan de andere kant is het wel weer fijn dat het met externe middelen ook is op te lossen. Maar vraag mij dan wel weer af of een e-gpu oplossing op een mac ook al weer niet gelijk 3x duurder is dan een windows pc.
Dat is met een eenvoudig rekensommetje wel achter te komen. We pakken even de MacBook Air van 1250 euro. De goedkoopste Macbook met een i5-processor. Als je een eGPU gaat gebruiken dan is dat voor zwaardere taken of games en dan ga je niet ver komen met een M3-processor. Een van de goedkopere GPU-behuizingen is de Razer Core X en die kost 300 euro. Een goedkope maar nog steeds goede GPU is de 1050ti van Nvidia en die kost ongeveer 200 euro. Dan ben je in totaal dus 1750 euro kwijt.

Voor 400 euro minder heb je een ASUS VivoBook Pro 15 met: Intel Core i7 7700HQ (sneller), 16GB Ram (2x zoveel), 512GB SSD (2x zoveel) + 1TB HDD, een 15,6" 4K-scherm en een GTX1050 (iets trager). Als je bij de Macbook een 1050 zou gebruiken als eGPU dan zou het verschil 50 euro minder zijn.

Met andere woorden: als je (ook al is het soms) een GPU nodig hebt dan kun je beter een Windows-laptop halen. Goedkoper, sneller en krachtiger. Of je moet perse MacOS willen of moeten gebruiken want dan heb je weinig keuze helaas. Zelfs de MacBook Pro heeft maximaal een Intel Iris Plus Graphics 650.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 11 juni 2018 17:02]

Een MacBook Pro heeft veel krachtigere opties dan maximum een Intel Iris Plus 650, mijne van 2016 heeft zelfs al een Radeon 460 met 4GB.
Ik zie het. Had verkeerd gekeken. Maar goed, dan ben je 2800 euro kwijt terwijl de vergelijkbare Windows-variant 1300 euro minder kost. Best flink verschil.
Ik doelde kwa prijs eigenlijk meer op de externe GPU behuizing, maar ik weet dan niet of de al bestaande hardware daarvoor ook gewoon op een Mac werkt. Gezien ze nogal van exclusiviteit houden zie ik dat nogal snel gebeuren.

En hoe zit het met drivers? De mac is zo mogelijk een beetje een opkomende markt wat betreft gaming, maar ik verwacht niet zo snel dat hier zeer actuele support voor is.
Het ligt er denk ik een beetje aan wat je doel is, ik vind het fijn om op kantoor 4 schermen aan te kunnen sluiten, maar tegelijkertijd met mijn MacBook thuis op de bank te kunnen zitten. Zonder externe GPU zou ik een beperking van twee 4K displays hebben.
Is dit tweakers?
eGPU is al jaren mogelijk onder macOS en ook met TB2.

Apple ondersteunt het alleen maar sinds een aantal maanden, dit is niet hetzelfde als mogelijk. Met paar kleine tweaks was het dus al veel langer mogelijk, en dit is zeker niet de eerste game waarmee het mogelijk is.
Waarom moet de game hier support voor toevoegen? Waarom regelt het OS dit niet?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*