Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ov-bedrijven beslissen nog dit jaar over vervangen nfc-chip door emv op ov-kaart

Ov-bedrijven beslissen nog dit jaar over de vervanging van de huidige nfc-chip door een exemplaar op basis van de emv-standaard voor de ov-chipkaart. Dat zou het opwaarderen van de ov-kaart door reizigers overbodig maken.

Als de samenwerkende vervoerders, verenigd in het Nationaal Openbaar Vervoerberaad, besluiten over te stappen op emv, zouden binnen enkele jaren nieuwe betaalmethodes gemeengoed kunnen zijn, schrijft OVPro, het online vakblad voor de openbaarvervoerbranche. Een deel van de huidige ov-poortjes zou al geschikt zijn voor de emv-standaard.

Niet alleen zou de emv-standaard die van de huidige nfc-chip van de ov-kaart kunnen vervangen, maar de stap zou ook voor betalen met smartphone, bankpas en barcode zorgen. Reizigers hoeven dan niet meer na te denken over het verhogen van het tegoed. De chip regelt verificatie en de betaling verloopt via het gekoppelde account van de gebruiker. "Het moment waarop je reist en het moment van afrekening kunnen daarmee makkelijker uit elkaar getrokken worden", meldt Janse de Jonge, voorzitter van het NOVB.

Ov-bedrijven testen al langer het in- en uitchecken via mobiele telefoons en bankpassen. Wanneer het definitieve besluit over invoering van emv valt, is niet bekend. Wel melden de ov-bedrijven aan de site Treinreiziger dat de huidige ov-chipkaart een prijsverlaging krijgt en goedkoper dan 7,50 euro wordt.

Emv is vernoemd naar de initiatiefnemers Europay, Mastercard en Visa. Het is een standaard voor  betaalmethoden op basis van chips en ondersteunt onder andere nfc, qr-codes en tokenization. De huidige ov-chipkaart bevat de Infineon SLE-66 nfc-chip. Deze verving de MiFare Classic van NXP toen deze eenvoudig te kraken bleek.

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

30-03-2018 • 14:32

214 Linkedin Google+

Submitter: osmanov

Reacties (214)

Wijzig sortering
De titel klopt niet. NFC en EMV zijn totaal verschillende dingen die elkaar niet uitsluiten. Een EMV kaart zal ook een NFC chip bevatten.

Een OV chipkaart is een pre-paid kaart met extra mogelijkheden. Een EMV kaart is een payment identification kaart.

Titel had moeten zijn: "Ov-bedrijven beslissen nog dit jaar over vervangen mifare-chip door emv op ov-kaart"

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 30 maart 2018 17:52]

Dat is precies wat ik ook al veronderstelde. Beetje suggestieve titel
Nee, de OV chipkaart is een credit kaart, aangezien je er rood op kan staan.
pre-paid houd in dat je nooit meer kan verbruiken dan je op je kaart hebt staan.
Niet mee eens.
Het is in de basis een debetkaart.
Het stukje krediet dat je kunt krijgen is meer om de onhandigheid van het systeem te verhullen.
Je hebt gelijk. In theorie kun je soms met een prepaid en debitcard ook negatief komen te staan. Bijv. als je in een vliegtuig ermee betaald, en de betaling kan niet meteen online uitgevoerd worden. De bank kan de betaling achteraf alsnog accepteren ook al is er geen saldo. Dit noemen ze ook wel een "debit card ovedraft".
Je kan er maar 4 euro rood op staan. Dat is zodat je altijd met de bus of tram kunt als je minder dan 4 euro op je kaart hebt (de meeste ritjes zijn immers niet zo duur).

foutje, bedankt

[Reactie gewijzigd door Lrrr op 30 maart 2018 20:20]

Onjuist. Je kunt een treinreis van 42 euro maken met 20 euro saldo.
Nee, want dan zul je op je eindstation niet uit kunnen checken. Bij paaltjes kun je dat nog ontwijken, maar als er poortjes staan zul je hem eerst op moeten laden voordat je door de poortjes komt.
Nee, dat is onzin, want je kunt niet overal opladen voordat je uit de poortjes komt (bvb Amsterdam Arena en Zuid) ook heb ik een keer -11 gestaan. Behalve dat het onzin is, mag een bedrijf je niet permanent opsluiten, zou te gek voor woorden zijn 8)7
Bij station zuid staat er wel een oplaadmachine binnen de poortjes. Daarvoor moet je met de lift of de roltrap naar beneden, dan kan je er komen.

Ik ken eigenlijk geen station waar er wel poortjes staan, maar geen oplaadmachine binnen de poortjes. Volgens mij is dat ook de bedoeling, precies voor deze reden.

En ze hoeven je niet opgesloten te houden, maar ze kunnen voor je een poortje open doen. Ik kan me wel voorstellen dat ze dan wel meteen wat gegevens van je willen noteren.
Wie is “ze” wanneer het bvb. midden in de nacht is? Goed, iedereen kan drammen wat ze willen, je kunt met een negatief saldo door de poortjes naar buiten komen.
Volgens mij staan er op ondertussen alle stations wel informatiepalen. Geen idee of de mensen met wie je dan in contact staat je door de poortjes kunnen laten, maar ze kunnen je vast wel helpen. Volgens mij is er ook een knop aanwezig waarmee de poortjes open gaan, maar ik geloof dat die bedoeld is voor noodgevallen, dus misschien zit er een alarm op.

Overigens ben je wel zelf verantwoordelijk voor het genoeg saldo op je kaart hebben:
21. Als u gaat reizen op saldo, zorgt u ervoor dat er voldoende saldo op uw OV-chipkaart staat.
(Voorwaarden OV-chipkaart)
4.2 U bent ervoor verantwoordelijk dat het saldo op de OV-chipkaart toereikend is voor het kunnen voldoen van de ritprijs, waarbij u tevens rekening dient te houden met het feit dat op het moment van check-in het instaptarief zal worden ingehouden van het saldo van de OV-chipkaart.
4.9 Indien bij uitchecken blijkt dat het saldo op de OVchipkaart onvoldoende is om het nog verschuldigde deel van de ritprijs te voldoen (aanvullend op het al ingehouden instaptarief), dan dient u eerst saldo op de OVchipkaart te laden alvorens opnieuw uit te checken.
(NS voorwaarden reizen op saldo).

Ik heb nergens gevonden wat er gebeurt als je te weinig saldo hebt bij het uitchecken, maar ik vermoed dat de uitcheck niet geaccepteerd wordt en de poortjes dus niet zullen open gaan. En dan zal je dus ofwel moeten opladen, ofwel contact moeten opnemen met NS personeel.

[Reactie gewijzigd door Desirius op 30 maart 2018 22:49]

Je kunt inderdaad niet uitchecken met een kaart als daar negatief saldo op staat op een station met poortjes en zo'n automaat binnen de poortjes. Eigenlijk best wel vreemd dat dat kan, want de meeste mensen reizen met de trein op een persoonlijke kaart dus kunnen die persoonlijk gecontacteerd worden als er te weinig saldo op staat en iemand zou niet opwaarderen.
Nergens staat dat volgens mij, maar in de praktijk is dat wel wat ik meemaak.

Wat betreft de infopaaltjes, het klopt dat er twee soorten knoppen op zitten. Een noodknop en infoknop. Met de infoknop kun je inderdaad vragen om uit het gebied gelaten te worden, mocht er iets met je kaart aan de hand zijn (of QR code in mijn geval, spreek uit ervaring).
Bij het station in Helmond is het zo gedaan dat toegang tot het perron alleen met in/uit-check kan. Nou is mijn ervaring dat ik ook met negatief saldo kan uitchecken bij Arriva en NS.
Ga maar eens kijken op Station Breda.
Veel succes met het opladen van je ov als dat pas kan na de poortjes. Je kan uitchecken maar als je de ovkaart weer wilt gebruiken moet je m opwaarderen eerst (nieuwe kopen op dat moment is toch veel goedkoper dan 20§ opwaarderen)
Dat heb ik gemerkt ja. In Arnhem Centraal staat die oplaadpaal nogal onvindbaar in een hoekje. Kon hem dan ook niet vinden en ben 'illegaal' door een poortje geglipt om mijn kaart op te laden bij de normale automaten.

Die oplaadpaal is ook niet echt als zodanig herkenbaar. Beter zetten ze een normale kaartjesautomaat op een goed zichtbare plek binnen de poortjes.

Overigens ben ik van mening dat het met een kaart op naam onzin is dat ze je niet uit laten checken. Ik zal hem toch weer moeten opladen voor ik de volgende keer ga reizen.

Ook heeft het de NS al eens geld gekost, aangezien ik niet gemerkt had dat ik niet uitgechecked was (ik geloof in Leeuwarden) en de reis zonder uitchecken goedkoper is dan met. (Het reisbedrag van Arnhem naar Leeuwarden is meer dan de borg).
Je hebt helemaal gelijk, foutje.
Hier met de bus kan je gewoon niet rood staan, sterker nog onder 5 euro ofzo, ook al sta je dus 4 euro plus, kan je gewoon NIET reizen.... Want je instaptarief is al hoger.... Dit geldt niet als je op je abo reist maar dus wel als je op saldo reist!

[Reactie gewijzigd door Nokian95dude op 30 maart 2018 15:42]

Met de bus kan dat wel degelijk (althans, bij de vervoerders waarmee ik reis). Daar kun je onder de 4 euro nog gewoon inchecken. Maar volgens mij hanteert inderdaad niet iedere vervoerder dat principe, en misschien ook niet met elk type kaart.
Niet helemaal. Met een pre paid kaart kan je overal betalen, met een ov chipkaart dus NIET!
Pre-paid impliceert niet dat het een algemeen geaccepteerd betaalmiddel is.
Je hebt helemaal gelijk.

Ik betaal altijd bij de bakker om de hoek met mijn Vodafone pre paid kaart. Laatst nog zelfs een nieuwe Mac afgerekend met mijn pre paid kaart voor de Nintendo. Met de ov chipkaart kan dat allemaal NIET! Belachelijk!!!

/s
In mijn opinie vind ik dat de OV chipkaart helemaal geen geld mag kosten. Dat vind ik sowieso voor elke vorm van kaart waarvan geforceerd wordt dat deze gebruikt moet worden. Of het nu een fitness abo is of een bieb pas. Als een ondernemer ervoor kiest een bepaald systeem te gaan gebruiken dan mag de gebruiker hier niet de rekening voor betalen.

Zo moet ik een OV chipkaart aanschaffen om fatsoenlijk te kunnen reizen. Prijzen voor het aanschaffen in de bus/trein/metro is altijd duurder. Natuurlijk kun je ook online een treinkaartje aanschaffen, maar dan stelt de NS de absurde eisen dat je je e-ticket uitgeprint moet meenemen voor als de conducteur langs komt.(bron: https://www.ns.nl/reisinformatie/online-kaartje-kopen.html). Ik bedoel WE LEVEN IN 2018! Kom op mensen, dit kan toch allemaal veel efficiŽnter!

Het feit dat met de trein reizen zo onnodig duur wordt gemaakt is voor mij een reden om sowieso niet met het openbaar vervoer te gaan. Om maar te zwijgen over het belachelijk instaptarief van §20,-.

Als ik nu met mijn familie een dagje Amsterdam zou boeken, ben ik de bijenkorf parkeergarage §40,- goedkoper uit dan als ik met de trein zou gaan.
Wat me ook ergert is dat je enkel met iDeal kunt betalen. Drie keer raden wat toeristen die gewend zijn via internet tickets te prebooken (zo kan dat in elk land waar ik geweest ben voor treinkaartjes) niet hebben...
In Europa mag je dankzij de PSD2 geen kosten in rekening brengen voor Credit Cards.
Een CC betaling is duurder, dat kost dus geld (vinden zij waarschijnlijk)....

Ik snap daarom het nieuwe parkeren niet waarbij je moet pinnen.
Ik ga 10 minuten parkeren (kosten §0,20) en moet dat pinnen :p
Ligt vast aan het feit dat iemand niet steeds die palen hoeft te ontdoen van zijn muntjes.

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 31 maart 2018 00:44]

Je kan tegenwoordig ook een kaartje kopen via de NS-app en via de QR-code het poortje openen. (Bron: https://www.ns.nl/reisinf...biel/mobiele-tickets.html). Neemt jouw andere argumenten niet weg :)
Het is niet een harde eis, maar vooral te danken aan de enorme hoeveelheid mensen die niet snapt hoe een PDF op een telefoon geopend moet worden. Mensen die niet weten hoe de helderheid van het scherm omhoog moet. Mensen die een screenshot maken van hun scherm, wat bij inzoomen alleen maar vervaagt. Mensen met flinke barsten in hun scherm. Allemaal gedoe wat controle onnodig irritant en langdurig maakt.

En daar zijn hele simpele oplossingen voor:
- Inladen in de Reisplanner app die vanzelf de helderheid omhoog schroeft en alle informatie duidelijk leesbaar weergeeft.
- Fatsoenlijk uitprinten.

Maar als jij een goed leesbare, fatsoenlijk ingezoomde PDF op je telefoon met maximale helderheid laat zien, is er geen conducteur die daar moeilijk over doet hoor.
Ik weet niet hoe het sinds de afachaffing van het samen reizen is, maar toendertijd deden de meeste conducteurs moeilijk en stond het ook overal aangegeven dat je een uitgeprinte versie nodig hebt als een officiŽle reisdocument. Een pdf op je telefoon hoeft niet als officieel document te worden geaccepteerd door de conducteur. Meerdere malen gevraagd in 2014, 2015 en 2016. Terwijl ik bij vele evenementen gewoon met een barcode of qr code op mijn telefoon scherm kan inchecken. Dat jij toevallig relaxte conducteurs hebt gehad betekent niet dat dat bij iedereen zo is. Kan me moeilijk voorstellen dat alle reizen in die 3 jaar tijd dat ik alleen maar chagrijnige conducteurs heb gehad die het leven van de reiziger moeilijk wilt maken. Het waren toendertijd de regels vanuit hoofdkantoor. Het is dat het samen reizen vele malen goedkoper dan de auto was, anders had ik zeker de auto genomen. Dat is ook gebeurt toen je niet meer kon samenreizen vanaf verschillende begin stations. Werd de auto ineens veel aantrekkelijker dan het ov. Je bent sneller deur tot deur en je kan gaan wanneer jij wilt en hoeft niet bang te zijn dat je je trein/bus/tram mist door de vertragingen in het ov.

Edit: de scanners van de ns waren ook nog niet van een goede constante kwaliteit. Met mijn helderheid voluit, scherm netjes schoongemaakt met een doekje en qr code uitvergroot op het scherm, wordt die de ene keer wel gepakt en de andere keer gewoon niet. Er was niks mis met de code of scherm want ik was er ook ermee door de poortjes gekomen

[Reactie gewijzigd door Dxue op 31 maart 2018 00:30]

Het scannen van een scherm is dan ook lastig er dan het scannen van een stuk papier. Simpelere scanners werken met een lasertje en meten de intensiteit van weerkaatsing om te bepalen of iets zwart of wit is. Aangezien een scherm zelf een bron van licht is werkt dat dus niet. Nou is het ook wel zo dat tegenwoordig de varianten die wel van een scherm kunnen scannen ook weer niet zo veel duurder zijn en mogen we toch echt wel verwachten dat NS dat gewoon ondersteund.
kijk dat is nou een goede reden waarom de ns het nog niet kan ondersteunen, omdat de scanners gewoon nog niet allemaal geupdate zijn om van een scherm te kunnen aflezen. als ze nou gewoon zeggen van, vanaf moment x zijn alle scanners gewchikt en kunt u met een digitale vervoersbewijs reizen, dan is er ook veel meer begrip dan dat ze zeggen, nee wij accepteren alleen maar papieren vervoersbewijzen en u moet en zal het printen.
Toch, een pdf op een telefoon is genoeg voor de meeste internationale vluchten, maar niet de NS? Dat gaat niet over leesbaarheid van de barcode, dat gaat over moeilijk doen.
Nee dat gaat erom dat het respect voor treinpersoneel lager ligt dan dan dat voor de steward bij de gate op een vliegveld. Ik kan het totaal niet hard maken, maar iets zegt mij dat iemand met een brak telefoonscherm nog wel het gokje durft te nemen in de trein, maar niet in het vliegtuig. Met de conducteur kan je namelijk gaan discussiŽren (en over het algemeen zijn ze vrij soepel). Hetzelfde gokje op het vliegveld met het risico dat je op de vlucht geweigerd wordt voelt veel meer als het "eigen" probleem...

NS zal het preventief in de regels hebben opgenomen zodat een conducteur hiernaar kan verwijzen en niet 5 minuten in discussie hoeft.
In dat geval zou men kunnen zeggen: pdf op eigen risico, app om het zeker te weten (Easyjet doet of deed het ook zo).

[Reactie gewijzigd door Brent op 30 maart 2018 16:53]

De beveiliging op een vliegveld is een stuk strakker. Ga je in de trein de discussie met een conducteur aan, waarvan er twee rondlopen in een lang treintoestel, dan bevind je jezelf in een compleet andere situatie dan op een vliegveld waar douane en marechaussee je binnen no-time wegwerken en in hechtenis kunnen plaatsen.

Dat heeft natuurlijk niets te maken met de situatie dat het OV, technisch gezien, een stuk gemakkelijker en gebruiksvriendelijker vormgegeven kan worden. Wel denk ik dat dit inderdaad te maken heeft met het risico dat mensen nemen in het op orde hebben van hun reisdocumenten.
Ik zeg je juist dat, mits het ticket fatsoenlijk leesbaar is, er helemaal niemand moeilijk zal doen.

Echt, waar komt dat idee toch vandaan? Dat er geen enkele logische verklaring achter een dergelijke regel kan zitten, maar het puur verzonnen wordt om reizigers te pesten.. Wat een trieste gedachtegang.

Ook veruit de meeste luchtvaartmaatschappijen geven je eenzelfde keuze: de officiŽle app of website gebruiken, of uitprinten.
Ik weet niet hoeveel jij vliegt, maar een pdfje does the trick hoor, ook bij poortjes etc. Ook in diverse treinen in Europa gedaan. Eigenlijk is het alleen de NS waar het uitgeprint moet worden.
Nog leuker is op Rotterdam Centraal Station, de OV poortjes staan daar buiten het gebouw. Dus wil je met wat vrienden een patatje gaan eten bij Smullers of koffie drinken bij de Starbucks of een gebakje halen bij een andere zaak, dan moet iedereen eerst door de OV-poortjes en met minimaal het instaptarief van §20,- op een OV chipkaart hebben staan. Je hebt dan geen zak met het OV te maken maar dan wordt alsnog die kaart door je strot gedrukt 8)7
Ik denk dat Smullers en Starbucks daar zitten voor de reizigers. Ze betalen waarschijnlijk huur aan NS/Prorail.
Dat klopt. Smullers, Starbucks en vele andere winkeltjes op het station vallen onder NS Stations Retailbedrijf B.V.
Bij Schiphol ook, wil ik lekker naar de See Buy Fly, moet ik eerst een ticket naar Sri Lanka of whatever kopen om daar te komen. Bah.

/s
Zat al te wachten op Schiphol reacties maar See Buy Fly is totaal wat anders, dat is na de controle bedoeld om tax free te winkelen. Voordat je in die zone komt kun je ook gewoon shoppen, ook als je geen tickets hebt.

Hetzelfde kon vroeger WEL op Rotterdam Centraal, totdat die poortjes kwamen. Er zijn ook mensen die met de tram reizen zoals scholieren. En die kunnen daar dus ook niet meer naar binnen. Het is niet dat je door een paspoort controle moet voor vertrek naar buitenland en tax free kunt shoppen.

Ga eens even de meningen vragen bij de winkeliers daar of ze het na de veranderingen van die OV poortjes beter vinden geworden. Dacht het niet.

[Reactie gewijzigd door Executor16 op 30 maart 2018 20:38]

Scholieren kunnen daar niet meer naar binnen, wel met een OV kaart toch, je kunt gewoon weer uitchecken zonder te reizen? Of de winkeliers het beter vinden is ook maar een deel van het verhaal natuurlijk. Zo'n station gaat vooral om vervoer en passagiers. Wat vinden die er van, misschien wel prettiger dat het iets rustiger, overzichtelijker en doelgerichter is dat reizen zo?
Je moet wel opschieten. Volgens mij heb je maar een kwartier de tijd om in-uit te checken op een station. Daarna ben je geld kwijt.
OV is leuk als je via een actie kaartjes kan kopen. Weekend vrij reizen voor 20 euro of zo. En als je ergens heen gaat waar je slecht kunt parkeren.
In alle andere gevallen kun je beter de auto pakken. Goedkoper, betrouwbaarder en je reist gewoon van huidige locatie naar bestemming in plaats van vanaf je huidige locatie naar een station te reizen en dan naar een ander station waar je moet overstappen zodat je naar weer een ander station kunt reizen om dan uiteindelijk vanaf het laatste dichtbij zijnde station naar je bestemming te moeten lopen.
60 minuten de tijd om weer uit te checken.
Ja wel met een OV kaart, mits je er dus 20 euro op hebt staan.
De poortjes zijn er gekomen vanwege de veiligheid. Het is niet meer de jaren 50. Stations waren onveilig, zeker snachts. En conducteurs werden aangevallen door zwartrijders. Het station is eigendom van de NS en volgens mij doen de winkels en horeca op Rotterdam CS goede zaken.
Geloof je nou werkelijk dat NS zoveel geld investeert om het voor het publiek een klein beetje veiliger te maken?

Ten eerste is er geen aanleiding om te geloven dat het veiliger wordt, want wie maakt het dan onveilig en waarom zou een poortje deze personen tegenhouden? Iedereen kan een OV-kaart kopen.

Die poortjes zouden er niet zijn geweest als het geen geldelijk gewin op zou leveren. NS heeft blijkbaar gedacht dat ze daarmee het zwart reizen kunnen terugdringen terwijl ze tegelijkertijd met minder personeel toekunnen.
Mee eens! Weg met die onzin!

Bij dfds seaways exact dezelfde ongein. Wil je even met wat vrienden wat eten daar aan boord, moet je meteen een ticket naar New Castle kopen! Je hebt geen ene malle moer met varen te maken, maar dat wordt je alsnog een TICKET door DE STROT gedrukt!!!
De NS Business Card. Kosten: 0 euro.
Mooi zo. Daar heb je als particulier ook zoveel aan .
Don't shoot the messenger.

PS: Je kan het proberen via je werkgever aan te vragen en alle kilometers prive aanmerken op de factuur. Ik weet niet of je werkgever dat wil, maar in principe kan het wel.

[Reactie gewijzigd door atlaste op 30 maart 2018 20:24]

Ik ben het grotendeels met je eens. Het enige is dat je niet wil dat mensen die kaarten achteloos behandelen en zomaar elke week kwijtraken. Het kost de maatschappij namelijk wel wat. Maar de kosten zouden dan wel gelijk moeten zijn aan de kostprijs, en volgens mij is §7,50 een veelvoud van de kostprijs. Ik zou eerder een euro of zo verwachten voor zo'n kaart inclusief verzenden.
Een kaart kan tot -§4 gebruikt worden, dus minimaal §5 dan :)

Met §0,01 saldo kun je gewoon met de bus of tram, is genoeg om het §4 voorschot te halen.
Dat eTicket printen hoeft sinds vrij recent niet meer, je kunt dit in de NS app laden.
Contactloos betalen via bankpas? Hoe simpel kan het zijn... :)
Niet zo simpel. De uitdaging is de controlemogelijkheid. Je wilt inchecken, maar kan je wel betalen? Staat er wel genoeg saldo op je bank? En hoe wordt gecontroleerd dat je ingecheckt bent? Nu staat de benodigde informatie op je OV-chipkaart. Met inchecken via je bankpas staat die informatie niet op je bankpas, maar in een centraal systeem. De controleur moet dus een real-time verbinding hebben met dat systeem. Leuke uitdaging qua bereikbaarheid voor tunnels en ondergrondse metro's.

[Reactie gewijzigd door Faeron op 1 april 2018 07:30]

Waarom kan het in Londen dan wel ?
Daar werkt het technisch het zelfde als met de 'oude' ov kaart. De kaarten verschillen vooral op nummer: de eerste 4 cijfers zijn anders. Verder is het technisch praktisch het zelfde.

Grootste verschil: in Londen (Groot londen) hebben ze maar een beperkt aantal zones en hier in NL het hele land. In Londen bedienen ze 'alleen' de metro en bus maar niet (alle) treinen. Hier in NL bedienen ze de tram/bus/metro met 1 tarief en de trein met een ander tarief. En zo zijn er nog een paar organisatorische/politieke verschillen.

En vergeet niet dat de Engelsman/vrouw een cultuur heeft van rustig in de rij gaan staan en netjes betalen waar de Nederlander (en alle andere culturen hier in NL) daar iets anders tegenover staan.

Uiteindelijk is het misschien ook wel de organisatie die op 1 of andere manier eerder zijn/haar verlies pakt, het hoofd opheft en 'geen probleem' heeft.
Contactloze bankpassen van over de hele wereld (behalve een paar afwijkende exemplaren uit Nederland, blijkbaar) werken in Londen. Voor zover ik weet is er geen speciale ruimte in de standaard om data op de kaart zelf op te slaan.

Verder zou het verschil niet uit moeten maken, immers moet je in- en uitchecken bij aparte vervoerders en krijg je in Nederland ook geen korting als je het centrale gebied (de Randstad) vermijdt, dus is de enige data die je nodig hebt het begin- en eindstation waartussen je een tarief kan berekenen wat direct naar die vervoerder overgemaakt wordt. Ook kunnen de banken ook nog een speciale deal sluiten met de vervoerders zodat pincodes nooit nodig zijn, waarbij de vervoerders dus de kosten van fraudegevallen op zich nemen (of iets dergelijks).

Toegegeven: Londen heeft op bussen het voordeel dat je alleen maar hoeft in te checken om te betalen, en niet hoeft uit te checken, wat het geheel in Nederland misschien iets ingewikkelder maakt.

[Reactie gewijzigd door field33P op 30 maart 2018 15:46]

Maar als je alleen inchecked weten ze toch niet waar je uitstapt?
Er zijn steden waar dat niet uitmaakt. Daar zijn de routes zo ingedeeld dat het tarief altijd hetzelfde is. Nadeel van dat systeem is wel dat je relatief meer betaald als je vaak moet overstappen.
Wij zijn in Nederland te betalen naar gebruik (per zone / per km) en daar is ons systeem op ingericht.

Laat Tallinn (Estland, hoofdstad) nou ook een mooie OV chipkaart hebben, met dezelfde OV mogelijkheden binnen de regiogrenzen ("het aanbestedingsgebied") voor die OV chipkaart.
Daar is het systeem dat je per tijdsduur betaald: 1 uur onbeperkt alle mogelijkheden (bus, tram & trein) voor 1,25.
Zit je nog in hetzelfde voertuig na 1 uur? Je betaald pas na je overstap weer die 1,25.

London Metropool biedt trouwens voor ~ 24 GBP een dagkaart aan, waarbij je trein, tram, metro en bus kan gebruiken, buiten de spits.

Aan jou de keus wat eerlijker is ;)
Voor zover ik weet is er geen speciale ruimte in de standaard om data op de kaart zelf op te slaan.
Dat is inderdaad het verschil, maar de controle is gebaseerd op achteraf controleren. Als je een controle krijgt wordt je nummer genoteerd. Achteraf wordt dan gekeken of je op het moment van de controle ingecheckt was. Zo niet -> boete.

Zo werkt de betaling ook. Je checked-in, en je checked-uit, en het exacte bedrag wat de reis kostte wordt achteraf berekend.
Duidelijk. Ze controleren in Engeland dus waarschijnlijk wat minder omdat de cultuur anders is. Eerlijk gezegd heb ik inderdaad vrijwel geen controles gezien toen ik met de metro reisde.

Maar ik verwacht dat ze het wel zullen kunnen ? Ik doel hier vooral op het volgende wat @Faeron zegt:

"En hoe wordt gecontroleerd dat je ingecheckt bent? Nu staat de benodigde informatie op je OV-chipkaart. Met inchecken via je bankpas staat die informatie niet op je bankpas, maar in een centraal systeem. De controleur moet dus een real-time verbinding hebben met dat systeem. Leuke uitdaging qua bereikbaarheid voor tunnels en ondergrondse metro's."
Als je een keer in Londen geweest bent, besef je misschien niet dat er veel gecontroleerd wordt maar bij ieder poortje staat wel een service medewerker. Zo komt dat in ieder geval over. Maar ondertussen is wel iedereen, van jong tot oud, Brits en toerist, van een kaartje voorzien.
Daar had ik inderdaad nog niet bij stil gestaan. Door de controle bij de poortjes heb je er minder nodig in de metro's zelf :)
Ik heb 75% van de metro ritten in Londen een controle gehad. Ik had meestal wel de DLR vanuit London City Airport naar Bank. Dus het maakt wellicht nog uit op welke lijn je zit.
Ze controleren dus wel degelijk.
Die rit heb ik 2x gehad, van en naar airport ;)
Lol.. Toen ik in Londen was, zag ik anders heel veel mensen die over de poortjes sprongen in de metro. Veel meer dan in Nederland.
misschien ook omdat het een meer toeristische plek is? metro-systemen in het buitenland kunnen nog wel eens verwarrend zijn, vooral bij eerste gebruik. Ik ben zelf ook wel vaker over poortjes geklommen wanneer dat de enige manier is om het station af te komen. vooral de overstap van trein naar tram en vice versa is nog wel eens gek ingericht, ook omdat het soms niet helemaal duidelijk is welke vervoersmiddelen ze in het land onderscheiden.
In Stockholm kon ik prima betalen met een mobiele app, ook in het Engels. En die kon ik gebruiken hoefde ik alleen mijn creditcard te koppelen. Kom ik uit in een webpagina van de rabobank waar ik de randomreader nodig heb om 4 euro 40 over te maken. Ja, en die had ik natuurlijk niet bij me. Papieren versie gekocht, kon niet door het poortje heen. Maar er zat een dame die op een knopje kon drukken. Terug bij af :)
In Londen bedienen ze 'alleen' de metro en bus maar niet (alle) treinen
Maar wel trams en zelfs de Thames Clippers River Bus services ;)
Hoeveel verlies zou het opleveren om deze controle niet uit te voeren, maar alleen te controleren op een eigen OV-systeem of de pas wel geldig is bevonden. Bedragen achteraf incasseren, vaker dan drie keer niet kunnen afschrijven, pas blokkeren voor OV gebruik.
Laat staan als de verbinding even wegvalt. Mag je dan meteen niet meer inchecken?
Mij maakt het persoonlijk niet zoveel uit een extra pasje en dat er saldo op je OV moet staan. Mensen die het toch zelden gebruiken komen een los kaartje.
Nooit na gedacht over de problemen en uitdagingen bij het controleren.

Maar dan zou alsnog een systeem met een app wel kunnen.

In principe reis ik bij NS alleen met de app, bij HTM kun je tickets wel kopen via de app, maar die zijn 2 of 3 keer duurder bij een korte enkele reis ivm ov chip. Kunnen ze gewoon zorgen dat je met de app in en uit kan checken, dan klaar.
Is helemaal geen uitdaging... De WiFi in de trein van NS werkt ook gewoon prima in de tunnel bij Rotterdam Blaak, en de Schipholtunnel.

En, Rijkswaterstaat heeft bv in de Coen tunnel een antenne van Vodafone 'laten plaatsen', en dat werkt schijnbaar ook als een jecko
Weet ik. Maar werkt dat ook snel genoeg om binnen een paar seconde een controle op een kaart uit te voeren? Het gaat vooral om de latency, niet de doorvoersnelheid. Het hebben van een verbinding is niet per se voldoende.
Dat dit zo lang moet duren snap ik ook ťcht niet. Zo'n gedoe dat ik naast m'n contactloze ING-pas ook nog een ov-chipkaart moet hebben.
Dit kun je niet echt gedoe noemen vind ik. Je stopt de OV-Chipkaart gewoon in je portemonnee en haalt deze er alleen uit als je hem moet opladen. Bij het inchecken houdt je je portemonnee tegen het paaltje en je kunt gewoon inchecken.
Als je net zoals mij, een portemonnee hebt waarbij die soorten straling tegengehouden wordt kun je het pasje altijd nog buiten dat vakje stoppen of het pasje er met inchecken gewoon even uithalen..
Met name het gebeuren rond het 'opladen' is het gedoe. Zo hebben ze bij mij op de hogeschool ook een speciale pas waar je geld op moet zetten voordat je kan printen en/of in de kantine iets kopen. Elke keer weer kutten en wachtrijen bij de oplaadapparaten, in plaats van dat ze gewoon net als de rest van het land het mogelijk maken om te pinnen.

Daarnaast heb je nog het probleem dat je als student niet honderden euro's over houdt om op zo'n pas te zetten, dus je zit elke keer weer op te laden.
Scholen etc... betalen liever 1x transactiekoste, dan dat ze telkens als iemand print transactiekosten betalen. Maar natuurlijk is daar ook wat voor te verzinnen. Persoonlijk vind ik het ook niet fijn om geld op een pasje te zetten om te kunnen printen, maar een OV-Chipkaart met automatisch opladen is wat mij betreft helemaal prima. Mocht je pas bijna verlopen en er staat toch nog geld op, dan kun je dit gewoon laten storten op je bankrekening en ben je dit geld dus niet kwijt.

[Reactie gewijzigd door Rik. op 30 maart 2018 16:36]

Dat laatste is niet alleen een probleem voor studenten.
Je hebt een extra pas en extra bedrijf naast je bank en vervoerder waarmee je moet dealen en in beheer hebt. Dat ding verloopt en vervolgens mag je weer § 7,50 ophoesten voor een nieuwe kaart. Ter vergelijking: m'n ING-pas is gewoon gratis bij verval of defect. Af- en bijschrijvingen van nieuw saldo zijn niet direct zichtbaar zoals bij ING. Dus ja dat vind ik klantonvriendelijk en onnodig "gedoe".
Als je met NS reist is je nieuwe saldo vrijwel direct zichtbaar (enkele minuten). Reis je met de bus dan is dit pas na een langere tijd zichtbaar, omdat er eerst een internetverbinding moet zijn en die bussen dus niet continue de OV-chipkaart data versturen.

Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit met een internetverbinding in de bussen voor de OV-chipkaart data, aangezien pinnen ook mogelijk is en daarvoor dus ook een internetverbinding moet zijn.

De §7,50 die je moet betalen als je een nieuwe pas nodig hebt, is inderdaad wel erg jammer, maar ik denk dat hier vast wel een rede achter zit. Ook al zou het wel heel erg normaal zijn dat er bij het vervallen van de kaart gratis een nieuwe aangevraagd kan worden. Bij defect kun je, als je het laat controleren bij een balie op het station, volgens mij al gratis een nieuwe OV-chipkaart aanvragen.

Natuurlijk hoeft er bij verlies niet gratis een nieuwe kaart geleverd te worden, dit gebeurd bij de ING ook niet ;). Dat er bij het vervallen van je OV-chipkaart niet direct gratis een nieuwe opgestuurd wordt is dan nog wel te begrijpen, omdat er anders ook een kaart gestuurd wordt naar mensen die het nooit gebruiken en deze dan weer na 5 jaar verloopt.
"Natuurlijk hoeft er bij verlies niet gratis een nieuwe kaart geleverd te worden, dit gebeurd bij de ING ook niet "
Je moet even goed lezen wat ik schreef. Ik had het namelijk niet over verlies maar over verval of defect. Die laatste twee zaken worden namelijk wťl gratis vergoed door ING.

"Bij defect kun je, als je het laat controleren bij een balie op het station, volgens mij al gratis een nieuwe OV-chipkaart aanvragen."
Nee hoor. Je mag naar een balie gaan voor hulp. Er wordt niks gezegd over dat je dan een gratis nieuwe kaart krijgt. Sterker nog dit is het verhaal op de website:

Is je persoonlijke OV-chipkaart echt kapot? Meld je OV-chipkaart online defect en vraag een vervangende kaart aan. Een vervangende kaart kost § 11 en is vijf jaar geldig.
https://www.ov-chipkaart....digen/kaart-is-defect.htm


§ 11 voor een nieuwe pas omdat ie defect is!

"Dat er bij het vervallen van je OV-chipkaart niet direct gratis een nieuwe opgestuurd wordt is dan nog wel te begrijpen, omdat er anders ook een kaart gestuurd wordt naar mensen die het nooit gebruiken en deze dan weer na 5 jaar verloopt."
Niet direct gratis? Gewoon nooit gratis. Die § 7,50 of meer ben je sowieso kwijt. Of je dat ding gebruikt of niet heeft verder geen impact op de prijs.

"De §7,50 die je moet betalen als je een nieuwe pas nodig hebt, is inderdaad wel erg jammer, maar ik denk dat hier vast wel een rede achter zit."
Het is lang en breed uitgemeten in de media dat het inmiddels bijna pure winst is.

Maar als jij het allemaal geen probleem vindt is dat ook prima Rik. Voor mij is het gewoon weer een extra onnodig stuk plastic in m'n portemonnee wat extra kosten en beheer met zich mee brengt en makkelijk door m'n bankpas vervangen kan worden. We kunnen hier vast nog eindeloos over doorgaan. Jij hebt jouw mening en ik de mijne.

[Reactie gewijzigd door n-evo op 31 maart 2018 10:40]

Over die §7,50 ben ik het volkomen met je eens. Het is vrij duur voor zo'n pasje, maarer wordt inmiddels gewerkt aan een prijsverlaging
Die ING pas is niet gratis hoor. Daar betaal je ook maandelijks kosten voor. Misschien niet expliciet voor de kaart, maar dat zit wel degelijk in de maandsom verdisconteerd.

[Reactie gewijzigd door r_bleumer op 3 april 2018 12:27]

Des te meer reden dat het onzin is om een tweede kaart te hebben waar je ůůk voor betaalt wanneer dat niet nodig is.
Nou niet helemaal, als er meerdere contactloze passen naast elkaar zitten, werkt het niet altijd. Ik heb in mijn portemonnee al minimaal 4 passen zitten (2x bank, 1x OV en 1x voor werk) maar echt niet dat ik mijn portemonnee tegen de lezer kan houden en dat het dan ook werkt.
Dat het niet altijd werkt heb je volkomen gelijk in. Of het werkt is vooral ook afhankelijk van hoe je je portemonnee hebt ingedeeld en wat voor soort pasjes er nog meer in zitten, daardoor kan het dus zo zijn dat dit niet altijd werkt.
Vroeger werkte dat inderdaad prima, tegenwoordig hebben je pinpas en rijbewijs ook een NFC-chip en moet de OV-chipkaart weer iedere keer uit de portemonnee.
Dat is ook wel een ontzettend drama, vraag me af waarom er nog geen wereld-conferentie over gehouden is!
Skijack aan en ov-chipkaart in de mouw stoppen.
Nou, gedoe... first world problem meer.

Maar gewoon inchecken met je contactloze bankpas hadden ze misschien ook wel vanaf het begin kunnen bedenken, dat wel.
Vandaar dus de keuze voor het woord "gedoe" en niet "drama", "ramp" of "verschrikking".
Zo simpel is het niet. Er staan geen incheck gegevens op een bankpasje en dat is wel nodig voor de facturering.
Zo simpel is het niet. Er staan geen incheck gegevens op een bankpasje en dat is wel nodig voor de facturering.
Is dat dan nodig? Alles wat erop hoeft te staan is een uniek nummer en laat dat er nu net op staan, want dat is mijn rekeningnummer. Het systeem checkt mij in of uit op basis van tijd en het "poortje". Dan hebben we alles wat nodig is voor factureren en voor de controleur om te kijken of ik zwart rij.
Wat je dan niet meer hebt, en in het huidige systeem wel, is de mogelijkheid van offline poortjes en controleur-check-apparaten.
Of dat erg is weet ik niet, mobiel bereik is ondertussen zo goed als dekkend. Ik kan me ook wel weer voorstellen dat ze (bijvoorbeeld in bussen) niet afhankelijk willen zijn van mobiele verbindingen.
Het gaat meer om de verwerkingssnelheid. Je wil niet dat je voor elke check-in / check-out een round trip moet doen naar een server. Zeker bij uitchecken wil je onmiddellijk (in milliseconden) het bedrag berekenen en wegschrijven naar de kaart.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 30 maart 2018 15:08]

In theorie kan het, maar dan zou het netwerk die state moeten bijhouden. Ik vermoed dat men omwille van de eenvoud, de enorme aantallen reizigers etc. alles op de kaart wil hebben staan.
Dat is inderdaad een reden geweest om alle gegevens op de kaart op te slaan en een deel van de transacties op een later tijdstip naar de centrale database te versturen (zoals bijvoorbeeld met sommige bussen of bij overbelasting). Daarom was fraude met opwaarderen mogelijk; pas 's nachts werd zulke fraude geconstateerd en werd het kaartnummer op de zwarte lijst gezet die gepusht wordt naar alle incheckpunten. Alles centraal beheren is een stuk eenvoudiger, maar geeft een gigantisch probleem als er een storing is in het landelijke systeem.

[Reactie gewijzigd door ari op 30 maart 2018 18:38]

Jouw rekeningnummer is uniek? Bij mij niet, ik heb een gedeelde rekening.
Dus dan kunnen we niet meer samen reizen?
Jouw rekeningnummer is uniek? Bij mij niet, ik heb een gedeelde rekening.
Dus dan kunnen we niet meer samen reizen?
Dat is een goede. Maar dan heb je ook twee pasjes. En elk pasje heeft ook een nummer, want je kunt precies zien welk pasje je gebruikt hebt. Dat maakt het dan weer uniek
hoe doen ze dit in engeland dan?
Ik vermoed dat ze een speciale EMV pas gebruiken, waar ook andere data opgeslagen kan worden op de kaart.
Nee je kan daar ook gewoon je bankpas gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Plenkske op 30 maart 2018 16:00]

Dat zou kunnen, maar misschien is het niet dezelfde type EMV chip die de Nederlandse banken gebruiken.
Ik wilde dit er nog bij zetten: ook mijn Nederlandse Rabobank pas werkt daar.
Dan kan je waarschijnlijk ook niet bij uitchecken het bedrag zien wat afgeschreven wordt? Of misschien werkt het alleen bij de metro in Londen?

De OV chipkaart moet in heel NL werken en ook offline (een bus heeft geen internet verbinding met een server, althans niet continu).
Of je het bedrag ziet weet ik niet zeker, maar dat is daar waarschijnlijk ook minder relevant. Op de ov kaart hier heb je een bepaald bedrag staan. Daar gebruik je de bankpas en wordt het dus afgeschreven van je bankrekening.
Daarnaast wordt bijgehouden welke zone of hoe vaak je reist per dag en uiteindelijk heb je een maximum dag tarief. Weet even niet meer hoeveel dit is maar bijvoorbeeld je reist 5x met de metro, je gaat hiermee over de §8,- (voorbeeld maximum dag tarief). Uiteindelijk hoef je voor die dag toch maar §8,- te betalen.

In Londen werkt het in bepaalde zones(bus/metro/trein). Ga je verder weg dan heb je wel een ander ticket nodig.

Ik denk dat het niet zo erg zou zijn als een bus niet continue een verbinding heeft. Het poortje zou ook een klein geheugen/opslag kunnen hebben die het eens in de zoveel tijd (mits internet verbinding) doorstuurt. Dan heb ik het over minuten natuurlijk, geen uren. Ik denk niet dat er plekken zijn in Nederland waar een bus rijd en langer dan 5 minuten geen internet heeft. Tenzij hij in de file staat in the middle of nowhere ;)
Ik denk dat het allemaal wel makkelijk lijkt voor mensen die het niet hoeven te bouwen. Maar geloof me, het is niet voor niets zo gemaakt.
Natuurlijk zijn er niet voor niets bepaalde keuzes gemaakt, dat begrijp ik ook wel. Ik ben zelf ook Software Engineer dus ik begrijp ook dat het bouwen van zo'n landelijk systeem niet makkelijk kan zijn.

Echter, misschien zijn er nu wel een hoop keuzes achterhaalt: contactloos betalen was toen nog geen gemeengoed, nu wel. Zowel via bankpas als telefoon als smartwatch. Het is allemaal mogelijk. Daarnaast heb je nu een betere landelijke internet dekking tov toen.

Wat ik hiermee wil zeggen: misschien heeft het hele systeem wel wat verbeteringen nodig :) En kan het nu ook makkelijker dan toen.
Ik dacht dat Engeland niet zo van de bankpassen was.
Vooral de creditkaart wordt daar gebruikt toch?
Dat is meer in Amerika het geval volgens mij.

Hier wat links hoe het in London werkt:
https://tfl.gov.uk/fares-and-payments/contactless
https://tfl.gov.uk/fares-...payment-cards?intcmp=8610
In Londen is het mogelijk om met ApplePay in- en uit te checken.
Make sure you have enough battery

Your iPhone or Apple Watch must be switched on to use it to travel. You should also check that you have enough battery on your iPhone or Apple Watch to complete your journey. If you don't and:

It runs out of battery in the middle of a rail journey, you will not be able to touch out at the end and could be charged a maximum fare
If an inspector asks you to touch your iPhone or Apple Watch on their reader, it will not be able to be read and you could be liable for a penalty fare.

[Reactie gewijzigd door Dutch-gabber op 30 maart 2018 15:07]

Dat zou zo heerlijk zijn als dat in Nederland mogelijk zou zijn.
Eh? Voor mensen bij wie het wel werkt wordt zelfs gewoon een optimale prijs berekend en kunnen kortingen e.d. gewoon toegepast worden. Het is niet alsof er een enorm wereldwijd uniek nummer op die pas staat ofzo.

[Reactie gewijzigd door MiesvanderLippe op 30 maart 2018 14:50]

In ieder geval zo lastig dat het niet werkte met m'n Nederlandse pas in Londen ondanks dat er overal zeer groot "Maestro" afgebeeld stond. Jammer genoeg heb ik nog geen contactloos exemplaar van m'n creditcard want ik heb denk ik voor geen enkele reis het goede kaartje gekocht.
Met mijn Bunq pas had ik wisselend succes in Londen, maar mijn ING pas deed het overal prima. Zowel insteken als draadloos. Bij welke bank zit jij?
Met mijn Rabobank bankpas werkte het prima in Londen. Een vriend van me had ING en daar werkte het weer niet mee... blijven dus wisselende resultaten. Wellicht oudere pas ofzo, geen idee.
Werkte bij mij perfect in London, zowel Bankpas, Telefoon als CC. Zowel met VPay en Maestro!
Zo'n contactloze creditcard kan je vaak gratis aanvragen :)
Ik heb net 2 dagen terug een nieuwe creditcard van ING gehad(aangezien de oude verlopen was bijna), echter zit er op de creditcard geen NFC .
ING heb ik me nooit in verdiept, heb zelf Rabobank. Daar zit het wel op de credit card.
https://www.rabobank.nl/p...alen/contactloos-betalen/

[Reactie gewijzigd door Plenkske op 30 maart 2018 15:31]

Op de pinpas wel maar creditcard bij mij blijkbaar niet, al zit ik er niet zo mee gebruik het toch niet.
Duurt wellicht te lang, maar als ik het goed lees kunnen ze met dit nieuwe systeem (of beter gezegd, nieuwe poortjes) je ov profiel koppelen aan een bankpas en dan achteraf afschrijven. Zeg maar zoals dat vanaf het begin al mogelijk had moeten zijn voor iedereen met de reguliere chipkaart.
Jij denkt dat dit 'handig' is?
Het is gewoon een stap op weg naar totale controle over het plebs. Kijk naar China. Als je niet wil doen wat de overheid wil wordt je uitgestoten.
Geen politie meer nodig, alleen camera's en A.I.
Als je sociale-kredietscore te laag wordt mag je niet meer reizen (het poortje 'werkt' opeens niet meer en iedereen kijkt naar je en beschaamd druip je af). Je kunt niet meer betalen, en je vrienden op Facebook worden gedwongen je te ont-vrienden, anders gaat ook hýn score omlaag.
Het draaiboek ligt al klaar en wordt in China uitgetest, maar het domme volk zegt vrolijk: "Oh kijk! Wat hŗndig!".
En je denkt dat dat met een losse OV kaart niet kan?
Daarom wil ik gewoon cash betalen .
Ik weet niet bij welke bank je zit, maar bij een aantal banken is dat al mogelijk hoor!
Ik zit zelf bij bunq en daar is het mogelijk. Een kennis van mij zit bij ING en die kan het ook.
Bijn ING is de keuze, uit of aan met de <25 met max 50 EUR zonder PIN verplichting
Bij Bunq is niets te vinden, dit is toch werkelijk de klant onvriendelijkste bank die ik ooit heb meegemaakt.
Ik moet zeggen dat ik bunq juist beter vind dan alle anderen, zeker zodra je de app hebt gedownloaded. Maar je kan onder de pas instellingen in de app contactloos uitzetten.
Hoezo is bunq nu weer de klant onvriendelijkste bank? Je kunt het gewoon uitzetten, geen enkel probleem.
En waar kan ik die informatie vinden? Een bedrijf/instelling die geen informatie verstrekt maar mij zover probeert te krijgen dat ik om m'n blote knieen moet vragen of ik aub gebruik zou mogen maken van hun diensten, is in mijn ogen, overduidelijk klant onvriendelijk.
Stel je niet aan zeg. De support (in de app) is 10000x beter dan die van alle andere banken bij elkaar.

Als je daar je vraag stelt, kunnen ze je binnen een paar seconden vertellen hoe het zit.
Dorank stelt het inderdaad vrij overdreven. Maar je hebt er natuurlijk niks aan dat de support in de app zo geweldig is als je aan het overwegen bent om over te stappen (neem aan dat die support dus alleen te bereiken is voor klanten). Dit soort informatie heb je liever gewoon publiekelijk bereikbaar op een website.
Welke info? Dat je contactloos betalen kunt beperken? Dat is ook publiek beschikbaar hoor : https://together.bunq.com/topic/daily-limits
Bij SNS kun je van 1 tot 50 euro kiezen.
Ah, dus jij hebt liever de kans dat je pincode wordt afgekeken en vervolgens je portemonnee wordt gerold, waarmee je geen §50 kwijt bent maar veel en veel meer... :X
Dus jou stelling is dat een verplichte PIN hogere verliezen oplevert voor de klant?
Ik respecteer jou keuze om voor PIN loze transacties te kiezen, maar ik kan mijn gewenste keuze niet maken bij de banken.

BTW ik heb de goede gewoonte om niet al te veel geld op m'n betaal rekening te hebben staan. Voorkomt meerdere problemen/grote schade ook in andere scenarios dan een gestolen pas+PIN.
Hoeveel goedkoper precies of is dat nogniet bekend? Vind 7,50 eigenlijk wel aan de dure kant inderdaad. Wat heeft deze prijs ooit kunnen rechtvaardigen?
Hoeveel goedkoper precies of is dat nogniet bekend? Vind 7,50 eigenlijk wel aan de dure kant inderdaad. Wat heeft deze prijs ooit kunnen rechtvaardigen?
Corruptie. Overheids aanbestedingen. Monopolie van TLS.

Dat zo'n kaart elke 5 jaar 7,50 EUR moet kosten is al van de pot gerukt. Echter kost hij bij vervangen binnen die 5 jaar meer dan 11 EUR (ook als hij stuk gaat buiten je eigen schuld om).

Dat zijn dan zogenaamd uitsluitend de "productiekosten" zonder winst. Iedereen met enig verstand van productie van elektronica weet dat dit volledig van de pot gerukt is.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 30 maart 2018 15:09]

Ontwikkelkosten, productiekosten en ehm.. winst?
De productiekosten van de kaart ligt op 88 cent. Kan me toch niet wijsmaken dat die kaart dan niet goedkoper kan en had moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door underdog007007 op 30 maart 2018 14:51]

Wat ik duidelijk probeerde te maken is dat er nog aardig wat onderliggende kosten bestaan bij dit soort ogenschijnlijk eenvoudige zaken.

Naast de ontwikkeling en productie bijvoorbeeld ook licentiekosten voor de gebruikte technologieŽn, technische ondersteuning, training van personeel, distributie en ga zo nog maar even door.

Daarnaast willen de commerciŽle bedrijven die ingeschakeld worden voor al deze processen ook nog wat winst maken. Het is nou eenmaal niet zo dat ze er genoegen mee zouden nemen dat wij lekker goedkoop met de trein kunnen reizen.
Snap wel dat ze enigzins winst willen maken, maar dan moeten de kosten wel gerechtvaardigd zijn. Als je je bedenkt dat de overheid 100% aandeelhouder is van deze organisatie en dus al veel geld investeert, lijkt het me logisch dat dit bedrijf ook een beetje voor de consument (lees: het volk) is.
In reactie op je OP is de huidige prijs vanuit een zakelijk standpunt prima te rechtvaardigen, maar ik ben het helemaal met je eens; van mij mag de overheid best een grotere portie van de kosten opeten om het OV daardoor een beetje toegankelijker/betaalbaarder te maken. Dat is echter puur ideologisch.
Overheid die aandeelhpuder is bij een zogenaamd privaat bedrijf = plaats om uitgerangeerde politici te dumpen tegen een vorstelijk salaris (waar de overheid dan opeens zogenaamd niks over te zeggen heeft als er ophef over komt).
[quote]
Naast de ontwikkeling en productie bijvoorbeeld ook licentiekosten voor de gebruikte technologieŽn, technische ondersteuning, training van personeel, distributie en ga zo nog maar even door.
/quote]
Maar dan heb je na de eerste aanschaf jouw deel in de kosten betaald en kan het voortaan voor kostprijs, zeg een euro. Of gratis.
Voor mij als zeldzaam treinreiziger erger ik me kapot aan die ov kaart. Natuurlijk is het in principe een beter alternatief dan losse kaartjes. Maar omdat je er een minimaal bedrag op moet zetten, heb ik het idee dat ik dat bedrag ten alle tijden kwijt ben voordat ik Łberhaupt met de trein ga reizen. Ik koop dus altijd losse kaartjes, ook al zijn deze sowieso duurder.
Een e-ticket is ook een optie, daar betaal je geen toeslag voor de wegwerp-chipkaart. Tegenwoordig kun je ook een mobiel ticket kopen, dan staat het kaartje op je smartphone en heb je dus niet eens een printer nodig.
Je kan het geld wat op je 'persoonlijke' ov sta gewoon uitbetalen naar je bank.
Dan moet je de kaart wel terugsturen, ben je het aanschafbedrag van de kaart kwijt en ook een gedeelte van wat er op staat.
Ik gebruik alleen anomieme kaarten en dus kan ik geen automatische betaling gebruiken.

Dat is ook een enorme fout aan het systeem: Als je je saldo terug wil hebben van een anonieme chipkaart, moet je per se je persoonlijke gegevens opgeven. Dus ben je voor je hele reishistorie niet anoniem meer. Nog zo'n enorm gat in de implementatie.

Overigens was ik niet de gene die het over kapot ergeren had.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 30 maart 2018 15:37]

De grootste fout van 'het systeem' is dat het bestaat. :(
Yep, hier nog 1. Niet alleen is die OV kaart walgelijk duur, hij is ook nog eens maar 5 jaar geldig. Als je weinig met het OV reist tikt dat aardig aan. Ik heb mijn laatste kaart geloof ik maar 4 keer gebruikt, dat is een forse toeslag per rit!
En ik weet niet of het nog steeds is maar voor ik met de NS kon reizen moest ik eerst naar huis (!) het ding activeren, vervolgens er 20 euro op zetten en dŠn kan ik pas met de trein reizen 8)7 zijn ze achterlijk geworden of wat. Ik ben dus al bijna 30 euro verder voor ik ook nog maar 1 meter gereisd heb.
Mijn vorige OV kaart is intussen verlopen en ik heb me er nog niet toe kunnen zetten om wťťr 7,50 uit te geven voor die enkele keer dat ik eens met het OV wil reizen. Dan maar af en toe parkeerbelasting betalen.
Wat ik niet snap, is day ik in London gewoon met een contacloze bank kaart kan betalen bij de bus en metro poortjes. Ik snap niet dat in NL altijd wordt gedaan of een chipkaart super complex is...
Dat komt omdat Nederland vaak niet-standaard spul wil gebruiken. Banken hebben dat nog redelijk door, maar herinner je je nog de OV app op de telefoon? 3 apps nodig en een NFC chip op de simkaart, terwijl je dat met Rabobank, ING e.d. met elke NFC telefoon zou kunnen.
3 apps nodig en een NFC chip op de simkaart, terwijl je dat met Rabobank, ING e.d. met elke NFC telefoon zou kunnen.
Het is wellicht handig om je eerst even te verdiepen hoe NFC op je mobiele telefoon precies werkt. Je hebt namelijk altijd beide nodig - een toestel geschikt voor NFC communicatie, en een NFC simkaart. Een app op je telefoon kan bepaalde gegevens op de simkaart zetten, zoals bankgegevens of een OV abonnement. Die gegevens staan beveiligd op de chip en kun je niet zomaar kopiŽren. Daarom is een NFC simkaart vereist, want een telefoon biedt die mogelijkheden niet. De simkaart heeft op zijn beurt de telefoon weer nodig voor communicatie met de buitenwereld.

Hoewel het technisch gezien wel mogelijk is om het inchecken en contactloos betalen af te laten handelen door een app op je telefoon zonder simkaart, biedt dat niet de gewenste veiligheid omdat iedereen dan in principe bij de data kan (beetje kort door de bocht, maar daar komt het wel op neer).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 30 maart 2018 15:07]

Het is wellicht handig om je eerst even te verdiepen hoe NFC op je mobiele telefoon precies werkt. Je hebt namelijk altijd beide nodig - een toestel geschikt voor NFC communicatie, en een NFC simkaart.
Ik kan op mijn 4G(en dus SIM)-loze Nexus 7 prima NFC gebruiken. Het heeft helemaal geen SIM nodig.

De SIM wordt in dat geval gebruikt als secure element en dat kan je voor een bepaalde toepassing vereisen. Maar dat maakt het nog geen vereiste voor NFC in het algemeen.
Ja, dat zeg ik in de laatste alinea 8)7
Nou, dat ziet er duidelijk ui. Je hebt geen NFC op je simkaart nodig om de NFC chip van je telefoon te gebruiken. Dat geef je later ook toe.

Maar goed, veiligheid. Dat gaat dus specifiek over de veiligheid van dit specifieke systeem, niet over NFC in het algemeen. Ik snap niet helemaal hoe iedereen bij de data op je telefoon kan komen zonder de SIM NFC? Immers zit er in mijn OV chipkaart ook geen SIM.
Immers zit er in mijn OV chipkaart ook geen SIM.
Geen SIM nee, je hoeft er immers niet mee te kunnen bellen. Maar het is wel vergelijkbaar.
Jij doelt op een secure element, een stukje beperkt geheugen waar niet zomaar in geschreven kan worden (o.a. een betaalpas heeft zo'n chip). Zo'n secure element kan op vier verschillende wijzes in een telefoon gebruikt worden:
- Simkaart (wat jij noemt).
- Embedded secure element. De iPhone is hier het bekendste voorbeeld van, naast een aantal Samsung telefoons.
- Micro SD-kaart, ABN AMRO heeft hiermee geŽxperimenteerd.
- Host card emulation (Android), het secure element in-memory emuleren. Mobiel betalen van ING werkt op deze manier.

Het lastige is dat geen van bovenstaande methodes geschikt is om bijna de gehele doelgroep aan te spelen.
NFC chip op je simkaart bedoelen ze een Secure Element mee. Gezien dat die dingen niet gestandaardiseerd op Androids zitten, kiezen ze dan voor zo'n oplossing als de beveiliging prioriteit heeft. Dat was tot voor kort ook bij de Rabo app zo. Ondertussen hebben ze of de beveiliging in Android secure enclave (iig ik denk dat ze die gebruiken) beter gekregen, of er zijn simpelweg eisen naarbeneden bijgesteld, waardoor geen Secure Element meer gebruikt hoeft te worden.
Tot er een keertje toch een kwetsbaarheid is en iedereen zich ineens afvraagt waarom er dan geen Secure Element werd gebruikt.
In Nederland is gekozen voor een volledig offline implementatie van het systeem omdat de busmaatschappijen nog niet klaar waren voor een systeem waar altijd internet bij nodig was.
Dat maakt het ook zulke troep. Nooit realtime weten wat je saldo is bijvoorbeeld (ze hebben niet eens de moeite gemaakt om een NFC uitlees app te maken voor Android). Of op kunnen laden via mobiel. Ik snap niet dat ze bij een offline systeem gekozen hebben voor een saldochecker die alleen online werkt met een dag vertraging. Dat is echt totaal nutteloos.

Er is duidelijk alleen gekeken naar de belangen van de vervoermaatschappijen en niet naar die van de reiziger.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 30 maart 2018 15:26]

Ze hebben hier redelijk een "Not Invented Here" syndroom. Die Oyster card werkt ook gewoon prima.
Eis *cash*! Luie donder.
Je verpest het voor mŪj!
/rant
Ben ik nu gek of specificeert emv alleen het betaal protocol via de chip en heb je voor de contactloze overdracht nog steeds NFC nodig?
Dat neem ik aan, anders gaan alle mobieltjes met de NFC implementatie nu ook niet meer werken voor OV Chip?
Precies. Het artikel (en vooral de titel) suggereert dat het hele NFC gebeuren eraf gaat.
Ik neem aan dat de horde zit in het moeten kunnen tracken waar je in en uit stapt. Ik vermoed dat dat niet mogelijk is op een bank kaart momenteel. (ff geen tijd om het uit te zoeken)
Bij een andere communicatie techniek zouden ook de paaltjes geupdate moeten worden neem ik
Dat snap ik ook even niet helemaal nee. Het staat later ook nog zo in het artikel.

Ik denk (citeer me niet) dat EMV een uitgebreidere chip is dan de standaard NFC chip.
"Emv is vernoemd naar de initiatiefnemers Europay, Mastercard en Visa. Het is een standaard voor betaalmethoden op basis van chips en ondersteunt onder andere nfc, qr-codes en tokenization. De huidige ov-chipkaart bevat de Infineon SLE-66 nfc-chip. Deze verving de MiFare Classic van NXP toen deze eenvoudig te kraken bleek."

De laatste alinea verduidelijkt het verhaal wel. EMV is gewoon op basis van de fysieke chip die - daarnaast - ook nog NFC e.d. ondersteund.
Wellicht dat deze ook een stuk veiliger is, mocht dat ook een overweging zijn geweest.
Volgens mij had het 'eenvoudig te kraken' niks van doen met problemen met de OV-chip kaart.
Daarnaast was daarvoor al bekend dat de toen door de OV-chip kaart gebruikte MiFare Classic chips maar een beperkte beveiliging had. Op zich aardig genoeg voor iets als een OV-chip kaart (omdat de impact beperkt is en de chip niet al te duur).
Ik vraag me af in hoeverre de naam 'Europay' niet een verborgen synoniem is voor 'Amerikaans'.
Hahaha :p zoek t eens op ;)
Ik verwacht niet dat NFC er helemaal vanaf zal gaan. Wat gebeurd er dan met de huidige OV chipkaarten? Lijkt mij niet dat al die kaarten vervangen moeten worden Š 7,50 per stuk.
FYI: Oyster card is een NFC van NXP. Ook Singapore en andere grote steden gebruiken NFC van NXP voor hun OV. Ook zijn er tolpoortjes in gebruik die automatisch afrekenen van NXP, kilometer heffing was geen probleem.
Ik stond heel toevallig langs de verkoper van NXP toen er over de bestelling werd gepraat, heel kort gezegd was deze 'not amused'. De chip die besteld werd was al 10 jaar niet meer geproduceerd! Nog sterker: was niet bedoelt voor waarvoor die werd ingezet en al bewezen dat die niet veilig was. Het is vergelijkbaar dat je nu Windows 98 besteld op je nieuwe systeem.
vervang "NFC van NXP" eens door "Mifare chip" en je hebt een veel duidelijker verhaal. Zijn al vele artikelen over geweest op tweakers. Chip is stokoud en niet erg veilig meer maar spotgoedkoop en wordt zeker nog wel geproduceerd door verschillende partijen.
De NFC chip die overheid wilde was al 10 jaar niet meer geproduceerd (misschien niet helemaal mijn commentaar gelezen?). Speciaal voor die order werd de oudste fabriek (ICN4) in Nijmegen nog open gehouden. Dat terwijl ontmanteling van die fabriek al bijna gereed was.
Huidige NFC chip met DESfire, Common Criteria Certified ... dat is nog een uitdaging voor hackers. Oystercard hacken? Hoelang word die al gebruikt in London?
Ik moet bekennen dat ik er tegenop zie dat ze weer iets gaan veranderen maar om eerlijk te zijn het ov-chip-kaart systeem wat we nu hebben is toch waardeloos dus kan eigenlijk alleen maar beter worden.
helaas... tijdens het veranderen van het oude naar het nieuwe systeem, krijg je dus het slechtste van beide systemen mee. ... soms...
Het oude systeem zal toch ook in gebruik moeten blijven tenzij ze toeristen uit landen waar bankrekeningen niet gebruikelijk zijn, mensen in de schuldhulpverlening, mensen die op hun privacy gesteld zijn en anderen die geen bankrekening kunnen of willen koppelen aan hun vervoersbewegingen willen weren uit het OV.
Eerste jaar OV chipkaart op naam gehad.
Eerste keer tram: tram rijdt weg (kaart in de hand), pak automatisch stang en de kaart breekt doormidden
Weg 7,50 en dan nog maar zien of je het tegoed terug krijgt...
Trein: extra duur papieren kaartje gekocht met NFC, "winter proef" van de NS, of ik op elk station wil instappen/uitstappen. Treinreis van Den Haag naar Groningen duurde 7 uur.

Gevolg: ben naar een autohandelaar gegaan en een auto gekocht.
Rij nu vrolijk al jaren zonder OV!
En voor die ene keer dat het moet: Anonieme OV kaart gevonden op straat, gebruikt tot geld(igheid) op was. En de kruidvat aanbiedingen :)

Denk inderdaad ook dat het met EMV niet beter wordt, die heb ik uit gezet op mijn pinpas.

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 31 maart 2018 00:37]