Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Proef met inchecken via emv op stations van Leiden en Den Haag start in de zomer

Deze zomer moet er een proef van start gaan op het traject tussen Leiden en Den Haag, waarbij reizigers door toepassing van emv kunnen inchecken met een bankpas of een smartphone. De proef vindt ook plaats in trams van HTM in Den Haag.

Voor de proef zijn speciale poortjes nodig, schrijft het AD. Daar kunnen reizigers vervolgens contactloos inchecken met hun telefoon of bankpas. Dit werkt op basis van de emv-standaard, die is vernoemd naar de initiatiefnemers Europay, Mastercard en Visa. Het is een standaard voor betaalmethoden op basis van chips en ondersteunt onder andere nfc en qr-codes. Mastercard en Visa zijn deel van de proef, aldus de krant. Dat geldt ook voor Nederlandse banken.

Berend Jan Beugel van Betaalvereniging Nederland zegt tegen het AD dat de proef eigenlijk dit voorjaar had moeten plaatsvinden, maar dat het begin is uitgesteld omdat er extra zorgvuldigheid nodig was. Dit heeft te maken met de recentelijk stopgezette proef, waarbij reizigers konden betalen met hun smartphone. Volgens TransLink Systems, het bedrijf achter de ov-chipkaart, was het systeem te complex.

Zo zouden negen systemen met elkaar moeten communiceren om de functie mogelijk te maken. Maarten Bijl van TransLink zegt tegen de krant dat reizigers de komende jaren drie mogelijkheden krijgen als het gaat om inchecken: dat kan met een bankpas, een smartphone of een bar- of qr-code. Eerder bleek al dat de ov-bedrijven dit jaar willen beslissen over de ingebruikname van de emv-standaard. Toen was er ook sprake van dat de ov-chipkaart deze standaard zou gebruiken, al noemt TransLink deze mogelijkheid nu niet expliciet.

Bijl stelt dat de overstap een ingrijpende beslissing is: "Het is alsof je de fundamenten van de ov-chip wijzigt. Nu hebben we een card based system waarbij alle informatie op de kaart staat en de poortjes die gegevens uitlezen. De toekomst is een systeem waarbij je reisgegevens centraal opgeslagen zijn, zodat je op diverse manieren kunt reizen." Saldo op een kaart zetten is dan niet meer nodig.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

25-04-2018 • 09:10

122 Linkedin Google+

Reacties (122)

Wijzig sortering
Verwarrende titel, want EMV (ja, met hoofdletters) is het kader van regels dat ooit is opgesteld over hoe de chip technisch en applicatief werkt. Maar als dit analoog is aan de proef in Londen, dan zullen de palen een pre-autorisatie bericht gaan opstellen zoals gedefineerd in de specs van MasterCard of VISA en dan bij het uitchecken een boeking sturen.
Ik ben heel benieuwd of ze alleen betaalkaarten of ook andere contactloze devices toestaan (zoals je telefoon of ring/wearable).

Heel vergelijkbaar dus aan hoe het bij onbemande pompstations gaat, als het gaat om het berichttype.


edit: Ben ik trouwens de enige die het gevoel heeft dat de treinwereld nog in 2009 leeft? Het klinkt wel of ze de hele migratie van magneetstrip naar chip hebben gemist bij de betaalkaart. Daarnaast is dit in principe niet zo ingewikkeld omdat ze gewoon bestaande standaarden gebruiken.

[Reactie gewijzigd door celshof op 25 april 2018 12:55]

Al die miljoenen die translink onterecht op balans heeft moet ergens aan verbruikt worden.
Eigenlijk gaat de discussie over saldo nergens over, ik bedoel die 10-20 euro aan saldo op mijn OV Chip. Het is niet dat Translink die gelden op de balans zet om te gebruiken voor investeringen. Gelukkig is mijn banksaldo beter dan wat er op mijn OV Chip staat en daar krijg ik ook geen rente over.

Het voordeel van saldo is dat je ook een reservering hebt en tegelijkertijd een limiet. Dat is handig zodat je toch daar kunt komen waar je wilt, maar bij verlies van je pasje de schade ook beperkt wordt.

Het is jammer dat de mobiele OV chip gefaald is, er werd gisteren avond op het NOS journaal genoemd dat je bijvoorbeeld altijd het volle tarief moest betalen en dat was wellicht in het begin maar nu zeker niet. Om bijvoorbeeld de samenreiskorting te gebruiken dien je eerst langs de automaat te lopen om de korting in te schakelen. Dat had naar mijn idee ook in de App verwerkt kunnen worden.

Ik hoop dat deze proef spoedig grootschaliger dan het huidige gebied wordt, je hebt immers altijd je smartphone met je mee.
daar gaat het juist wel over.
je vergeet dat het om tientallen miljoenen euros gaat die op de balans als reservering staan.
Het zal na pakweg 5 jaar gewoon als winst geboekt worden. Ontzettend veel kaarten die ergens in een la zitten met saldo erop. Translink is niet gek.
Een nieuwe pas aanvragen die 7.50 kost is ook in vergelijking met buitenland absurd hoog.
In de begin jaren was geld terug vragen ook een crime. Laat die paar euros maar zitten denkt 95%. Translink is een monopolist en de tarieven en service is er ook naar.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 25 april 2018 10:14]

Klinkt leuk, maar Translink mag dat geld helemaal niet zomaar gebruiken. Boekhoudkundig hebben ze dan een groot probleem.
Hoezo? Je hebt recht op restitutie tot een jaar na het verlopen van de kaart (algemene voorwaarden art 35 jo 56f). Daarna kan Translink met dat geld doen wat ze willen; ze hoeven het niet gereserveerd te houden.
Eigenlijk gaat de discussie over saldo nergens over, ik bedoel die 10-20 euro aan saldo op mijn OV Chip. Het is niet dat Translink die gelden op de balans zet om te gebruiken voor investeringen. Gelukkig is mijn banksaldo beter dan wat er op mijn OV Chip staat en daar krijg ik ook geen rente over.
Als jij een gezin van 4 heb mag je 60 euro op verschillende kaarten zetten omdat je twee stops met de trein mee wil een keertje. Dat gaat zeker wel ergens over.
Hetzelfde rond het moeilijke gedoe van het terugkrijgen van geld rond vergeten uit te checken. Het is echt niet omdat het zo moeilijk is om die poortjes overal dicht te gooien dat die op de helft van de stations nog gewoon open staan maar er komt gewoon glashard geld binnen van mensen die op een minder helder moment door zo'n open poortje lopen en dat geld niet terugvragen dus er zit echt geen druk achter. Eerder het tegendeel.
Ze kunnen bij mij automatische incasseren omdat ik mijn bank aan dat pleuris ding heb gekoppeld maar moet desondanks gewoon nogsteeds geld op dat ding hebben. Slaat helemaal nergens op ze kunnen mijn kosten direct incasseren.
Ook het terugboeken van vergeten check-outs kan volledig automatisch als ze echt zouden willen.

Als jij denkt dat ze die miljoenen niet gewoon lekker apart zetten voor gebruik elders dan ben je mijns inziens gewoon een beetje naef of ietwat goedgelovig.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 25 april 2018 17:57]

Moet je geen geld op je Ov-kaart hebben om je Ov-kaart ook offline te kunnen gebruiken?
Waarom?
Het tarief is offline toch ook bekend? Hoe kan een offline paal anders het juiste saldo afschrijven...
Zodra die weer online komt kan dat netjes automatisch gencasseerd worden...
Maar ik vraag het me af, werkt het ook met een iPhone? Gezien Apple de NFC in de iPhone helemaal dichtgetimmerd heeft, denk ik van niet.
Ik denk van wel, als Mastercard mee doet zou het gewoon kunnen met je Apple Wallet. Maar ja dan zou Apple wel Apple Pay moeten introduceren in Nederland. Apple Pay icm Boon. is bijvoorbeeld wel al mogelijk. Helaas werkt dat ook alleen met creditcards en wordt dus maar op een handjevol locaties geaccepteerd.
Werkt het in London ook met Mastercard? Daar kun je namelijk je Oystercard gebruiken met Apple Pay.

Bij Apple moeten ze nu wel iets, of die NFC vrijgeven of Apple Pay introduceren.

[Reactie gewijzigd door iAmRenzo op 25 april 2018 09:42]

Mastercard werkt daar prima ja!
Ja hoor.
Mastercard en ING-bankpas werken allebei. Gebruik ze niet allebei op n dag. Wanneer je meer dan 8 pond via een kaart hebt uitgegeven is het verder gratis. Gebruik je twee passen door elkaar, dan betaal je (maximaal) het dubbele. Het geld wordt de volgende ochtend afgeschreven.
Als je je mobiele telefoon aan een ING-pas hebt gekoppeld kan je dan werkt dat ook. De ING-app werkt niet met iPones.
ga naar www.bunq.com of download de app van de eerste bank met Apple Pay in Nederland, het werkt geweldig. PS: het werkt nog steeds, k Apple Pay, k voor nieuwe gebruikers k vandaag nog... maar bezint eer ge begint.... weet dat hier onder gedeelde link en de daaropvolgende methodes noch door bunq, noch door Apple 'officieel' ondersteund zijn. maar zolang het werkt: veel plezier met Apple Pay! bunqlove.nl

[Reactie gewijzigd door DaveFlash op 25 april 2018 15:58]

Dit kon inderdaad via een omweg, maar als je dat destijds (die ene dag) niet had gedaan dan heb je nu pech. Tenzij je mij een andere manier kunt vertellen. Want ik wil ook Apple Pay, maar was net te laat voor de Bunq backdoor. Dus doe ik het nog maar met Boon.

[Reactie gewijzigd door jimzz op 25 april 2018 10:01]

Late reactie, maar heb vandaag de Bunq kaarten ontvangen, en ik wilde je even bedanken. Werkt als een trein. En nogmaals je verdient een +5 voor die post!
jah het werkt nog, maar het is officieel niet ondersteund en ze zullen zeker geen support leveren bij problemen.
Dat ga ik straks mooi proberen dan. Maar ik moet dus wel een nieuwe kaart aanvragen? Ik kan dus niet mijn huidige bunqkaarten gebruiken?
gewoon de how-to op die website volgen dan moet het lukken
Heb ik gedaan, ben benieuwd. Moet nu weer wachten totdat ze de kaarten verzonden hebben. Maar er staat niks bij over het aanpassen van de regio instellingen van de iphone zelf, ik neem aan dat dit dus niet hoeft. In ieder geval bedankt!
Apple Pay werkt ook prima met SWIFT / IBAN hoor. We hebben een paar gekke regels in Nederland vandaar de onderhandelingen.
Welke gekke regels zijn dat dan? Ben benieuwd... ;-)
Ik begrijp niet helemaal wat je zegt. Bedoel je niet dat Apple Pay met debet- en creditcards werkt? En dat dus feitelijk een Apple Pay transactie van je (IBAN)rekening wordt gehaald zoals een pin-pas (debetcard) doet?
En welke gekke regels hebben wij dan nog?
klopt, Apple Pay werkt in Itali en Spanje ook officieel met Maestro pinpassen. en onofficieel ook in Nederland met bunq (zie eerder in dit draatje)
Je bedoelt Maestro, dat is de debitvariant van MasterCard.
Ik bedoelde mastercard, aangezien dat vooralsnog de enige manier is om Apple Pay werkend te krijgen in NL. Maar maestro kan als je toevallig bunq hebt en het toevallig een maand geleden geactiveerd had. Maar zag net een link met een nieuwe methode, ga ik straks meteen proberen.
Dat werkt indien er gebruik wordt gemaakt van Apple Pay. Dat is nog niet echt in Nederland, maar dat komt wel. Mooiste zou zijn als het al direct via je bank app zou kunnen, ipv dat je je mastercard of visa in je apple wallet moet zetten.
Apple krijgt niet 30% van de transactie maar 30% van de transactiekosten. Wat op zich helemaal niet onredelijk is voor hetgeen ze doen. Een andere provider krijgt ook dat soort percentages.

[Reactie gewijzigd door keenan001 op 25 april 2018 10:51]

"hetgeen ze doen"
De blokkade van concurrentie?
30% duurder? Nooit. Apple pakt misschien 1% per transactie, al denk ik dat dat ook nog hoog gegrepen is.

[Reactie gewijzigd door bardi-1 op 25 april 2018 10:51]

Apple wil aan de ene kant zorgen voor omzet. Aan de andere kant wil Apple niet dat haar gebruikers door zo'n systeem moeten als waarom de proef onlangs is geflopt: drie apps installeren met allerlei lastigheden erbij waarop men dan zegt "inchecken met je iPhone is echt vet onhandig".
Apple is gewoon een extreme controlfreak.

Daarnaast vangt Apple geen 30% op transacties. Dat is een paar procent. Dat doen creditcards overigens ook.
Apple mag dan een partij zijn die er geen drol mee te maken heeft maar ze hebben wel een goed en handig systeem dat werkt. Dat zie ik Translink zo snel nog niet doen.
Nmi is dit idd heel hard nodig, reizen op saldo is zo foutgevoelig.

Praktijkvoorbeeld: Waar het o.a. fout gaat is dat saldo op expired kaarten niet zomaar teruggeboekt kunnen worden op rekening, (e.g dmv naar de oplaadpaal te gaan en je pas te ontladen). Je moet de kaarten hier fysiek voor opsturen.. Ik heb bvb verschillende 'kaarten op naam' en 'anoniem' -aangetekend- opgestuurd maar nooit mijn geld terug gekregen (EUR 100+) omdat de kaarten 'zoek' zijn geraakt en ik niet meer in staat was om de pasnummers door te geven. Ik kan niet de enige zijn.. Volgens mij blijft blijft er belachelijk veel geld achter bij hen.
Als het aangetekend verzonden is kan je de kosten op PostNL verhalen tot 50 euro indien het daar mis ging. Krijg je nog iets terug. Als het bewijs kwijt is geraakt bij Translink denk ik dat ze als nog moeten betalen, ander zou ik als bedrijf alles kwijtmaken dat boven de 5 euro binnenkomt...
Probleem is wel dat je zonder kaartnummer (en misschien zelfs dan..) niet kan aantonen hoeveel er op de kaart stond die je hebt opgestuurd.
Idd, zelf ik kon via de online tool ook geen inzicht krijgen van het exacte saldo, enkel dat het bedrag hoger was dan eg. EUR 50. De tool kon dat wel bepalen maar geen saldo terug koppelen

(@Sloerie: kwijt geraakt door Translink, postnl laat netjes zien dat er getekend is, incl naam)
Dan is het aan Translink om jou op jouw woord te geloven (zij hebben hem kwijt gemaakt, jij hebt de bevestinging van PostNL). Maar als je een rechtsbijstandverzekering hebt zou ik het gewoon over die schutting gooien. Scheelt je een hoop gezeur 8-)
Die heb ik, idd het overwegen waard :)
Niks overwegen, doen en aanpakken die zakkenvullers ;)
Ik hoop dat de meeste dit ook doen, want het is tenslotte jullie geld
De echte vraag is waarom je meerdere OV chipkaarten had met elk meer dan 50 euro saldo er op 8)7
Bij mij zijn ook twee anonieme kaarten "zoek" geraakt. Ik wist de saldi en nummers van de kaarten gelukkig nog wel.
Een keer bellen leverde de informatie op dat de brief met het verzoek om terugbetaling en de kaart apart worden behandeld. Daar gaat het wel eens fout. Als het nummer van de pas niet op de brief staat, of als er n brief gebruikt wordt voor het aanvragen van restitutie van meerdere kaarten, gaat het wel vaker mis.
In mijn geval had ik twee oude kaarten met n verzoek ingediend. Nergens staat dat dat niet mag. Sterker nog, er bestonden toen helemaal geen richtlijnen voor.
Men kon "helaas" niets voor mij doen. Ik heb toen een advocaat gevraagd of die een door mij opgestelde brief op zijn papier wilde afdrukken en ondertekenen. Dat hielp! Binnen drie dagen waren de correcte saldi overgemaakt.

Destijds had ik zeker het gevoel dat de procedure bij Translink opzettelijk zo krakkemikkig werd gehouden omdat er toch maar weinig mensen klaagden. De extra inkomsten waren wel aanzienlijk.

Bij een gestolen kaart op naam had ik overigens een andere ervaring. Dat werd snel opgelost. Kaart geblokkeerd en saldo stond een week later weer op de rekening.
Om de saldo van een defecte kaart naar de nieuwe kaart over te zetten moest ik nadat ik alle info online ingevuld te hebben toch even langs de automaat om mijn oude kaart te scannen voor akkoord 8)7
Al die miljoenen die translink onterecht op balans heeft moet ergens aan verbruikt worden.
En daarom is de proef met de mobiele telefoon mislukt ...
Hm, ik vraag me af over welke negen systemen dat nou gaat. Het jaarverslag is me voor nu wat te lang, misschien later. Maar ik zou zeggen dat in hun gehele infrastructuur 9 systemen erg weinig is, dus dan zal het over externe systemen gaan.

Kan iemand die het verslag wel heeft gelezen me toevallig vertellen of dat soort details erin verwerkt staan?
Ik zou zeggen, vertrek eens naar Hong Kong. Als je ziet hoe daar alle openbaar vervoer geregeld is en hoe dat werkt. Feilloos. Ga ze daar eens advies vragen en doe het niet steeds op de Dutch way. Het kan wel, maar schijnbaar zijn belangen belangrijker dan functionaliteit. Jammer.
Ook @kazz1980
Waarom wordt heel Nederland met een plaats vergeleken?
Hoe is het geregeld in de rest van China/Groot-Brittanni? Hoeveel verschillende vervoersmaatschappijen zijn daar?
Hong Kong heeft iets van 4 of 5 verschillende bus maatschappijen, 2 metro systemen, mini bussen en taxi's werken op 1 systeem (Octopus). Dat je vervolgens ook nog eens kan gebruiken in tig winkels ie Starbucks, 7-11, McDonalds en de toko op de hoek. Dus het kan zeker.
Omdat Londen pakweg 8 miljoen inwoners heeft...? Waarom zou het in ons landje met 'slechts' 17 miljoen inwoners ineens zoveel ingewikkelder moeten zijn? En de argumentatie van Translink dat het niet kan was 'omdat de techniek niet ver genoeg is'... Dat is dus onzin - de techniek kan het prima!

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 25 april 2018 11:38]

Omdat Londen pakweg 8 miljoen inwoners heeft...?
En hoeveel verschillende vervoersmaatschappijen ? Kan ik vanuit Londen met mij vervoersbewijs naar bijvoorbeeld Salisbury ? Of Liverpool ? Met diverse middelen van vervoer zoals metro, bus, trekschuit ?
Londen is niet Nederland en zelfs geen land; een vlekje op een kaart.
Genoeg, je kunt met de oyster card van london op al het ov stappen en zelfs emirates accepteert ze.
Plus je kunt in London ook gewoon een tijdelijk kaartje uit de muur halen waarmee je op de trein, metro en bus kunt. Het is daar stukken vriendelijker voor toeristen dan hier in Nederland
Het is daar stukken vriendelijker voor toeristen dan hier in Nederland
Vertel dat die toeristen dan gaan ze niet naar Amsterdam. :)
Hong Kong is nou niet echt een goed voorbeeld.
Ja, het Octopus systeem was een van de eerste goed werkende chipkaart systemen en is veelvuldig geexporteerd / gekopieerd.
Echter de overstap naar mobiel is nog steeds niet perfect.
De Octopus is geintroduceerd in 1997, het heeft tot 2017 geduurd voordat er een app was die werkt met NFC. En het betalen is beperkt (ie. alleen Samsung Pay). Sinds kort ook Alipay.

Hier in Hangzhou kan ik betalen met QR code (Wechat / Alipay), NFC (Huawei Pay, Apple Pay etc en Union Pay Quick Pay bankpas) en met een ov chipkaart.

(Octopus was trouwens wel aangeboden aan NL)
Of dichterbij huis: Londen. Daar werkt het ook feilloos met zowel OV-chipkaart, bankpassen n mobiel... Al jaren inmiddels... Hoezo te ingewikkeld??

Toch wel triest dat vervoerders nu naar andere partijen overstappen omdat Translink loopt te prutsen... Maakt het er allemaal onnodig ingewikkeld en kostbaar door. En wie betaald die rekening? De belastingbetaler en de reizigers...

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 25 april 2018 10:47]

Ze hebben het hier ook over dat de huidige proef 9 systemen nodig had om te functioneren, niet de gehele infrastructuur van TransLink.

Ik vind dat wel vrij fors, om het inchecken te verplaatsen van een OV-kaart naar een Smartphone direct 9 verschillende systemen nodig, ik ben stiekem ook wel benieuwd of iemand mij kan vertellen welke 9 systemen dit dan zijn.
Mijn gok is dat ze de vervoerderssystemen meegenomen hebben. De vervoerders moeten zelf hun incheckpunten regelen (dus dat moet werken met de telefoon/EMV) en als je de verschillende vervoerders met apparte systemen telt kom je al snel in de buurt van 9.
Ik had namelijk andere systemen verwacht, aangezien TransLink zelf aangeeft dat het door die 9 systemen te complex is geworden. Al gaat dit over de vervoerdersystemen dan zouden deze toch allemaal deels hetzelfde ingericht moeten zijn? Lijkt mij? Of werkt een maatschappij uit Utrecht met een totaal ander systeem dan dat de maatschappij van Amsterdam dit zou doen?
Op wikipedia staat een mooi overzicht van de verschillende leveranciers. Ik ben het overigens wel met je eens dat er wellicht meer wordt bedoelt maar daar heb ik geen weet over. Wat ik zelf kan bedenken zijn: (Web) services voor app communicatie, HCE interface op de telefoon (soms per telefoon anders), registratieportal, een tweede registratiesysteem voor transacties (want test), een proxy voor het routen van die specifieke berichten (want test), etc. Zo kom je al snel aan 9. Waarom dat zo complex is, is mij een raadsel maar ik ben de laatste tijd wel meer verbaast over onzincomplexiteit in (niet alleen op het ook) simpele systemen.
" drie mogelijkheden krijgen als het gaat om inchecken: dat kan met een bankpas, een smartphone of een bar- of qr-code. "

Ik ben blij met mijn huidige ov-chipkaart. Werkt prima. Gaat deze verdwijnen?
Ik ben blij met mijn huidige ov-chipkaart. Werkt prima. Gaat deze verdwijnen?
Natuurlijk niet, dit zijn enkel nieuwe methoden ;)
Dan zijn het 3 extra mogelijkheden ...
" drie mogelijkheden krijgen als het gaat om inchecken: dat kan met een bankpas, een smartphone of een bar- of qr-code. "

Ik ben blij met mijn huidige ov-chipkaart. Werkt prima. Gaat deze verdwijnen?
Voorlopig nog niet, op termijn wel waarschijnlijk. Straks heb je waarschijnlijk alleen nog je mobiel nodig en geen portemonnee meer.
Maar je hebt toch ook een bankpas, dus geen gezeur meer met opladen en een extra pas mee moeten nemen.
Goede stap vooruit dat je meer keuze krijgt. In een iedale sitiuatie zouden reizigers helemaal niet hoeven in/uit te checken maar gewoon in -en uitstappen en systemen die slim genoeg om te bepalen wat je intenties zijn.
Gewoon een chip in je arm zeker........
En ook wie je bent? En wat je saldo is? AUB NIET.
Plaats sensoren in de trein die kijken welke telefoon aanwezig is, is niet zo heel lastig. Wat heeft dit te maken met saldo en identiteit?
Batterij leeg en dan? Dacht ik als eerste, maar voorzie ze van oplaadsnoertjes en ook dat deel is geplet... Enige wat je doet is verplichten dat men op de WiFi zit van de trein, je mobiel niet automatisch disconnect van deze WiFi (wat sommige toestellen nog wel doen) en dat je een mobiel bij je hebt.

Maar vind het opzich niet zo'n hele slechte. Niet inchecken gewoon de trein in. Bij controle wordt er via de app + NFC bijvoorbeeld (of bluetooth / WiFi direct (indien er grote delen moeten worden gecommuniceerd)) gekeken of je wel echt verbonden bent.

Kan ook nog zonder app, door het intranet te voorzien in de trein van een knop "controle". Op 1 traject zullen er hooguit een beperkt aantal zijn die hierop moeten klikken van de conducteur. Met een token die je dan krijgt en doorgeeft aan de conducteur kan hij vervolgens valideren.

Nog mooier, plaatsbepaling middels wifi of bluetooth, zodat je direct al weet dat hij/zij is ingecheckt, in combinatie met sensoren in de stoel, weet je direct in welke wagon een zwartrijder zit.

Ik vind het nog haalbaar ook. Weg poortjes, weg inchecken, weg alles.

Nadelen:
- Overvolle treinen je mobiel niet kunnen opladen
- Mobiel verplicht bij je hebben (zijn er nog mensen zonder?)
- Je mobiel wel moeten instellen op de WiFi
- Je mobiel wordt traceerbaar, en uniek te herkennen (je OV chipkaart ook, maar daar kan je nog een anonieme voor aanvragen)

Toch blijft het een leuk idee

[Reactie gewijzigd door XiniX88 op 25 april 2018 09:56]

Tja, batterij leeg. Het is een probleem toegegeven. Maar ik verwacht dat wij straks zonder portemonnee zullen rondlopen en alles op de telefoon zit. Je kan immers ookal betalen met je telefoon. Pasjes zullen steeds meer verdwijnen net zoals contant geld. Ik denk dat de toekomst voor een lege batterij nog wel een oplossing biedt.

Verplicht op WiFi hoeft niet perse, er zijn ook andere connectie mogelijkheden zoals NFC maar dat is nog niet op lange afstand inderdaad. Volgensmij zijn er ook manieren dat je niet op de wifi moet maar een apparaat kan onderscheiden welk apparaat er is, hier zal de toekomst ook zeker een oplossing voor bieden.

Mobiel verplicht bij hebben, er zijn al zoveel organisaties waar je alles op mobiel moet doen dus denk dat dit geen probleem is.

Traceerbaar, je bent net zo traceerbaar als de OVchipkaart. Je hebt weliswaar een anonieme (tot hoeverre die anoniem is want je betaalt met je bankpas), maar ik denk niet dat het zoveel uitmaakt.
- Mobiel verplicht bij je hebben (zijn er nog mensen zonder?)
Ik, maar ik heb een ov-jaarkaart.
Ik vind de OV chipkaart erg omslachtig. Geld transfereren van je bank naar OV chipkaart om vervolgens te kunnen reizen. Waarom niet gewoon betalen met je pinpas? Je wordt bij NS zelfs benadeeld als je geen chipkaart hebt. Je krijg dan een toeslag van 1 euro ( kan inmiddels veranderd zijn).

Je kan alles automatisch van je bank laten afschrijven via Translink wanneer je te weinig saldo hebt op je OV chipkaart maar maar het blijft een tussenstap die overbodig is voor de consument. Je kan ook direct pinnen/contactloos betalen voor een kaartje.

Voor mij voelt het alsof het wiel opnieuw uitgevonden moest worden. Of ik kan of wil niet met de tijd mee gaan. Dat kan ook.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 25 april 2018 09:56]

1 keer automatisch opladen inschakelen en nooit meer een probleem. (in ieder geval voor mij de laatste 5 jaar). Hoe makkelijk kan het zijn!!! Het voordeel is dat bij een evt saldo probleem/afschrijving je kaart blijft werken. Pinnen zonder saldo en je staat voor gesloten poortje.
Nou, als je em 5 jaar hebt, dan zul je em dus weer binnenkort moeten vervangen omdat deze maar 5 jaar geldig is.
Wie zegt dat je pinnen zonder saldo voor een gesloten poortje staat? De bankpas wordt dan waarschijnlijk gewoon vergelijkbaar als je ov-kaart gebruikt. Enuh, ik zie overigens het probleem dan ook niet, want geen geld om te reizen dan is het ook logisch om niet te kunnen reizen, is nu toch ook als je geen ov-chipkaart hebt en gewoon een kaartje moet kopen (net zoals decennia hiervoor al zo was).
als de OV-Chipkaart het bedrag niet kan afschrijven blokkeren ze niet maar krijg je netjes een betalingsverzoek. Heel klantvriendelijk. Een saldo tekort op je rekening kan ook per ongeluk gebeuren (in mijn geval een keer door een verkeerde afschrijving 1500 ipv 150). Een pinpas is nooit zo vriendelijk.
Is afhankelijk van wat ze met de pinpas gaan doen, misschien gebruiken ze het dus ook als identificatie en bij een tekort dat ze alsnog een betalingsverzoek doen (immers weten ze het rekeningnummer).
IK vind een aparte pas helemaal niet vriendelijk, zeker niet als ik eerst ergens naar toe moet om zo'n pas aan te schaffen, en ik ga zo'n pas niet aanschaffen als ik nooit met het OV hoef. Maar moet je dan een keer met OV dan moet je dus ergens zo'n pas vandaan halen..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 25 april 2018 23:33]

Bankpas vind ik een mooie ontwikkeling, naast de mobiele app (welke uitstekend werkt). Mits het werkt met de huidige generatie bankpassen, as-is, en niet weer een maatwerk chip of een extra chip op de kaart moet hebben. Bij voorkeur ook met een duidelijk maximum van wat er afgeschreven kan worden in de machtiging.

Daarnaast de mogelijkeid om een tijdelijke machtiging te doen, bijvoorbeeld voor 3 dagen of een week, zodat het voor vakantiegangers ook eenvoudig is om zonder gedoe bij een automaat gebruik te maken van dit systeem. Thuis machtigen en zonder problemen treinen.

[Reactie gewijzigd door Vullisbak op 25 april 2018 09:32]

Nu hebben we een card based system waarbij alle informatie op de kaart staat en de poortjes die gegevens uitlezen. De toekomst is een systeem waarbij je reisgegevens centraal opgeslagen zijn, zodat je op diverse manieren kunt reizen.


Want als je reisgegevens niet centraal opgeslagen zijn, kan je niet "op diverse manieren" reizen? :+
Ze bedoelen dat je niet alleen vast zit aan de OV Chipkaart, maar ook andere middelen kan gebruiken om te reizen vanuit de zelfde saldo.
Toen ik dat las leek dat mij idd het geval.
De OV-chipkaart onthoudt alles zelf, daardoor hoef je dus niet zo'n centraal systeem te hebben. Dat lijkt me ook de grootste reden dat ze de OV-chipkaart zo gemaakt hebben.
Voor de nieuwe manieren is dat blijkbaar wel nodig. Als je niet in die systemen wil komen lijkt me (en hoop ik) dat ze de 'oude' OV-chipkaart beschikbaar houden en dat ze transacties daarvan niet opslaan.

Je kan natuurlijk nog steeds op 'diverse' manieren reizen: bus, trein, fiets, lopen. Alleen qua betaalmogelijkheden voor het OV hou je maar 1 optie.

[Reactie gewijzigd door reneflo op 25 april 2018 11:06]

Ik neem aan dat ze de OV chipkaart behouden, anders hebben toeristen een vrij groot probleem als ze eerst hun betaalkaarten moeten registreren om een trein van schiphol te kunnen pakken..
Het klinkt iig niet iets wat ik zomaar rucksichloss in een ander land zou willen doen als ik op vakantie was, wat ik toch 1-2x per jaar doe in NL.
Ja lijkt me ook dat de (anonieme) OV-chipkaart behouden blijft, de vraag is alleen of ze die gegevens nu ook niet verwerken via dit centrale systeem als ze dat toch al hebben.
Quote:
Saldo op een kaart zetten is dan niet meer nodig.

Dat is nu ook al niet nodig, zie de NS Zakelijk kaart.
Kost niets, niet opladen, factuur achteraf.
Voor mij prima.
"Mastercard en Visa zijn deel van de proef, aldus de krant."

Ik lees niets over Maestro. Betekent dit dat je een creditcard (mastercard, visa) nodig hebt om aan de proef deel te nemen?

[Reactie gewijzigd door jrswgtr op 25 april 2018 10:07]

Maestro is de debitcard dienst van MasterCard.
Het zal dus zeker met Nederlandse bankpassen werken.
Maestro is gewoon een ander betaalsysteem, aangeboden door Mastercard. Ik kan mij voorstellen dat je de term 'bankpas' breed kan trekken en zich niet alleen beperkt tot MasterCard of Visa creditcards.