Proef om te betalen met smartphone in Nederlands openbaar vervoer stopt

De proef om te betalen met een smartphone in het openbaar vervoer in Nederland zal op 15 juni stoppen. Dat heeft TransLink Systems, de uitbater van de ov-chipkaart, bekendgemaakt. TLS zal zoeken naar een ander systeem om afrekenen met de telefoon mogelijk te maken.

Het betalen per smartphone in het ov werkte als proef voor gebruikers van een Android-telefoon bij KPN of Vodafone sinds mei vorig jaar. TLS zegt in het onlangs gepubliceerde jaarverslag dat er momenteel achtduizend actieve gebruikers zijn, die over het algemeen tevreden zijn met de mogelijkheid om per smartphone te betalen in het ov. Zij zullen weer met hun ov-chipkaart moeten gaan reizen, meldt het AD.

TLS heeft besloten om het systeem niet aan het grote publiek aan te bieden, omdat het complex is in de set-up. Zo moeten gebruikers twee verschillende apps installeren om het te laten werken en een bedrag van 0,01 euro overmaken aan TLS voor ze kunnen reizen met de smartphone. Bovendien mocht het systeem van Apple niet werken op iPhones door beperkingen van iOS. "Een landelijke uitrol zal worden gebaseerd op een andere, nieuwere onderliggende techniek, omdat gebleken is dat de huidige techniek niet geavanceerd genoeg is voor grootschalig gebruik", aldus TLS. Welke techniek dat zal zijn, is nog niet bekend.

Hoewel de proef met mobiel betalen stopt, gaat TLS door met het proberen van nieuwe betaalmethodes. Zo kunnen reizigers vanaf volgende maand met de bankpas gaan betalen op het traject tussen Leiden en Den Haag. Over die proef maakt het bedrijf vermoedelijk later meer bekend.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

24-04-2018 • 06:34

356

Submitter: Carfanatic

Reacties (356)

356
334
104
11
4
194
Wijzig sortering
Misschien goed om er op in te gaan waarom het faalde :)

Wat is de reden? Veel klanten kwamen niet uit het registratieproces. Omdat Translink vereiste dat je een Vodafone of KPN-simkaart met Secure Element hebt (onterecht gemarket als een 'NFC SIM', maar dat terzijde), had je 2 of 3 verschillende apps nodig en was de registratie erg lastig en omslachtig en ook niet geschikt voor ieder toestel. Providers hebben gebruikers telefonische ondersteuning gegeven om door de registratie te komen.
https://www.ad.nl/binnenl...-totaal-mislukt~a690b257/
Translink concludeert dat deze techniek niet geavanceerd genoeg is voor grootschalig gebruik.

Wie er in slaagde de app op de telefoon werkende te krijgen was volgens Translink wel tevreden over het systeem.

Met andere woorden: het proof of concept is geslaagd. Mensen zijn tevreden. Er is 1 probleem: de enorm halfbakken en omslachtige techniek om een provider lock-in met KPN en Vodafone te realiseren. Translink had gewoon de native Android manier moeten gebruiken!

In plaats daarvan is er 1,3 miljoen euro opgemaakt. "KPN en Vodafone hebben nooit willen zeggen wat zij investeerden in het avontuur" nou; daar durf ik wel een gokje op te wagen. De app is ontwikkeld in samenwerking met deze providers. Ik denk eerder dat KPN en Vodafone hier goed aan verdiend hebben, nog buiten de potentiële overstappers die bewust voor KPN of Vodafone kiezen om in te checken met een smartphone.

Deze processtappen zijn ook al eerder zo gelopen. Rabobank hanteerde met de eerste Rabo Wallet-app hetzelfde systeem: je had een KPN 'NFC sim' nodig om de app te gebruiken (of een Samsung met secure element zoals de S6). Dat werkte ook voor geen meter met een moeizame registratie en veel crashes.
Sinds enkele maanden is er een Rabo Wallet app gelanceerd die op de native Android NFC-code werkt. Deze app werkt prima.

Translink, als je mee leest: schrap KPN en Vodafone uit je contract en re-release je app!

[Reactie gewijzigd door Richh op 23 juli 2024 05:29]

Misschien goed om er op in te gaan waarom het faalde :)
...
Translink, als je mee leest: schrap KPN en Vodafone uit je contract en re-release je app!
NS, als je mee leest, schrap TransLink uit je contract en re-release je kaartjes. :'(
Scheelt mij in ieder geval als onregelmatige en zeldzame ov gebruiker een verlopende ov kaart a 7,50 per x jaar.
Ik gebruik ov mobiel al sinds 1 jaar geloof ik, ja de app is niet 100% goed maar kwa registratie is er ook niet zoveel uitgelegd in het algemeen, bij Vodafone heb je een speciale 3in1 sim kaart nodig bij KPN weet ik zover niks over, De app draaide altijd stabiel bij mij, 2'3 keer kon ik niet uitchecken maar dat kwam denk ik door de poortjes/paaltje. in het algemeen ben ik zeer teleurgesteld dat ze het cancelen want ik hou niet van pasje's gaan altijd stuk..

Ik hoop dat er in de toekomst een andere oplossing komt, bijvoorbeeld met bank of een andere soort techniek.
In en uitchecken met je smartphone?

Je kan natuurlijk ook je OV chipkaart in het (niet blokkerende) hoesje van je smartphone stoppen. Dan heb je effectief hetzelfde. :) Voor telefoons met RFID moet wel getest worden dat dit niet stoort, maar als dat niet zo is... Waarom dan nog zo moeilijk doen met enkel een smartphone?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 05:29]

Waarom willen ze eigenlijk een eigen pas in eerste instantie. Heel dit systeem kan draaien op koppelingen met bankrekeningen. Hierdoor werkt elke nfc bankpas en elk toekomstig (of bestaand) mobiel betaalsysteem.

In mijn ogen wil translink gewoon niet de inkomsten missen van de te dure ov-chipkaart passen
Inderdaad en in London werkt dit zelfs al prima, zelfs met een Nederlandse bankpas. Je hoeft geen Oyster card mee te kopen en dagelijks checken miljoenen mensen in en uit met hun bankpas of pay-app op de telefoon. Het is vaak zelfs goedkoper doordat voor contactloos in en uit checken je een daglimiet hebt van ca. 6/7 pond waarna je gratis reist terwijl een dagkaart 9 pond kost.
Dat komt omdat in Londen al voor Oyster EMV implementatie heeft plaats gevonden. In NL is hier op dit moment een proef mee bezig. TLS is momenteel met HTM, RET en NS hiermee een POC aan het houden. Normaal gesproken gaat dit nog dit jaar live en kan je dan ook met bankpassen betalen.

Waarom OV-chipkaart en bankpas combineren niet kan, heeft met de verschil in architectuur te maken van de systemen. Bij contactloos betalen met bankpas wordt er elke keer een connectie gemaakt naar de bank, en gecheckt of je saldo hebt en aan de hand daarvan wordt gezegd of je wel of niet mag betalen. Architectuur van OV-chipkaart zegt dat de saldo op de kaart staat. Bij elke check-in check-out wordt er een transactie bestand aangemaakt dat op de kaartlezer wordt opgeslagen. De transactie worden dan op een latere periode in één keer geuploud naar een back-office dat bij de vervoerder draait. Deze back-office stuurt het 1 keer per dag transacties van alle voertuigen in een keer naar TLS.

Hierdoor zal het niet werken om OVchipkaart te vervangen met bankpas. Maar een parallelle implementatie met EMV lukt wel. Nadeel is wel dat het langzamer gaat. Momenteel kost inchecken rond 500ms, terwijl met bankpas je snel in secondes moet denken.

ondertekende werkt dagelijks in de ov ticketing systemen
Anoniem: 170251 @MM9924 april 2018 14:54
In Londen wordt je dagelijkse verbruik pas de volgende dag afgeschreven. De eerste keer dat je je bankkaart gebruikt, schrijft Transport for London 1 pence af van je kaart om te controleren of de kaart actief is en vanaf dan kun je de kaart gebruiken. TfL weet niet wat je banksaldo is. Maar zodra de dagelijkse betaling drie dagen wordt geweigerd, kun je de kaart niet meer gebruiken.
Thanks voor de background info! Die extra tijd komt dus doordat de EMV integratie hier nog niet is geïmplementeerd? Want in London duurt het zeker niet enkele seconden, voor mijn gevoel bijna even snel als in Nederland (helemaal als je in de spits de metro uitgaat met poortjes dan moet je wel even snel).

P.s. ze lijken er een speciaal systeem voor te hebben realiseer ik mij, want de transactie is alleen maar geaggregeerd tot het dagtotaal op mijn bankafschrift terug te vinden.

[Reactie gewijzigd door lqvd op 23 juli 2024 05:29]

In Londen kost inchecken met een bankpas ook minder dan een seconden. Op de website staat ook dat er één afschrijving per dag plaats vind. Ik denk toch dat er met EMV een soort offline authenticatie plaats vind en dat dit later online geverifieerd word.
Mijn oude bankpashad ook zoiets, heette de Chip-knip. Kon je ook mee betalen in telefooncellen en parkeermeters, maar hield niet bij welke apps je had, waar je was geweest etc.

[Reactie gewijzigd door mbb op 23 juli 2024 05:29]

Zouden ze in NL ook moeten doen.. zulke prijzen... hier betaal ik al snel 30 euro voor een treinkaartje.. en al het gedoe wat je moet doorstaan om een kaartje te bemachtigen.. maakt voor mij de auto een stuk aantrekkelijker..
De trein is in Engeland véél duurder hoor, en de infrastructuur is een ramp.

Londen is leuk (alhoewel ze daar ook om de haverklap staken en de metro uit elkaar valt) maar de rest van Engeland is beschamend.
Kan het bericht van YangWenli geheel onderstrepen. Daarnaast geldt er een vliegtuig-achtig ticketprijs systeem: voor elke pietluttige afstand is 3 maand van tevoren een kaartje bestellen voor een reis op een maandag om 13.00 heel goedkoop, maar wil je dezelfde dag nog en in de spits reizen, dan kan het bedrag wel 10x hoger zijn. Jaartrajectkaarten over een afstand van 50km gaan daar weg voor prijzen waarvoor je in NL een eersteklas OV jaarkaart hebt (dus onbeperkt in al het OV mag). Daarnaast zijn er in Engeland tig vervoerders op het spoor wat het er niet overzichtelijker op maakt. Punctualiteit is ook niet geweldig (Nederland staat wereldwijd op plek 3 na Zwitserland en Japan).
Voor Amsterdam Maastricht, nu vertrekken, eerste klas, betaal je in Nederland € 42.

Voor London Manchester, even ver, nu vertrekken, eerste klas, betaal je in Engeland £ 242 (€276)

(Engeland spant de kroon maar andere landen zijn ook stukken duurder dan Nederland.)
Ach in londen werkt het prima,, de hele dag reizen voor minder dan een tientje.. Londen is al bijna net zo groot als Nederland als het op reizen aankomt.. Na 2 uur ben je de stad nog maar net uit, in 2 uur rij je hier ook het land uit... (als je het zo gaat vergelijken)

Verder natuurlijk een heel bedrag, 242 pond voor zoon stukje rijden... voor dat bedrag kan ik me eerste autotje haast terug kopen en wat benzine om het stuk te overbruggen...
wacht effe, kun je in Londen nu al je nederlandse pinpas met contactloos betalen gebruiken ipv een losse Oyster card?
en hoe werkt dat dan, is het net zoals hier in en uitchecken? en hoe wordt dat dan zichtbaar op de rekening?
De transactie is een dag later. Mocht die geweigerd worden dan word je bankpas geweigerd in het ov systeem
Je gaat bij het betreden van het trein- of metrostation door een poortje met een betaalunit waarin je je kaartje kan plaatsen, die wordt gecheckt, die pak je gelijk weer uit en je loopt door het poortje (in 1 vloeiende beweging).

Of je houdt je pasje een halve seconde voor het gele vlakje, waarna het poortje opent.

Als frequente Londen-reiziger gebruik ik nu eigenlijk altijd mijn creditcard (NFC), voordeliger dan een dag- of weekkaart. Alles wordt achteraf in 1 transactie per dag afgeschreven en wordt gecapt op een vast bedrag (als je in de centrumzones (1-6) blijft 8 pond). Deze zones zijn zeer ruim, de meeste touristen komen hier niet buiten, tenzij ze hotels buiten de centrazones hebben liggen.

De maximum fare (let op: niet hetzelfde als daily capping) geldt voor al het vervoer van de TfL wat binnen Londen plaatsvindt, dus underground, overground, de emiratenlijn (hetzij met extra fee) en bus.
En kun je dan ook naar de dichtstbijzijnde andere stad of dorp en van daar ook weer ooit terug ?
Met 1x inchecken ?
Tsja zover als de metro gaat, dat is een paar dorpen buiten Londen op sommige lijnen. Het is niet te gebruiken voor een van de (meerdere) rail bedrijven bij mijn weten.
Tsja zover als de metro gaat, Het is niet te gebruiken voor een van de (meerdere) rail bedrijven bij mijn weten.
Dus het is niet te vergelijken met Nederland. Dat dacht ik al.
Dus degenen die Londen als voorbeeld nemen kletsen maar wat.
Misschien niet in bedrijven en geographical coverage maar qua aantal passagiers is de London metro al 3x zo groot als de NS. De transportkaarten met elkaar vergelijken kan daardoor juist hier wel goed omdat de drukte maatgevend is. Als we hier EMV integratie krijgen kunnen we vast in London geleerde lessen mee nemen. En zij kunnen vast wel weer wat van het systeem hier leren :)
Misschien niet in bedrijven en geographical coverage maar qua aantal passagiers is de London metro al 3x zo groot als de NS.
Maar hoeveel verschillende merken en soorten vervoer zijn er ? Het stikt hier van trams bussen treinen en regio's. En dat kan hier in Nederland allemaal met 1 ov-pas volgens mij.
Maar het gaat allemaal via Translink uiteindelijk dus in London alle bussen, metro's, enz. via Transport of London en in Nederland via Translink. Ben wel blij dat we in Nederland in het in het hele land kunnen gebruiken inderdaad :) Maar treinsysteem in de uk is dan ook bedroevend....
Interessant. Hoe zit dat met wisselkoersen tussen euro en pond?
Sinds de brexit beslissing is de pond wel een dubbeltje minder waard geworden ten opzichte van de euro, maar een 'pariteit' tussen die twee (dus dat € en £ gelijk zijn) schiet nog niet erg op, ook al speculeren sommige analysten daarop.
Bedoel je dat nu de Britten wel in de EG zitten en er geen enkele vaste verhouding tussen de munteenheden zit, er op gespeculeerd wordt dat als ze uit de EU gestapt zijn er wel een pariteit zal komen?
'Pariteit' betekent, in deze context althans, ook weer niet dat de wisselkoers echt vast 1:1 is, laat staan voor lange tijd. Je moet dat met een korreltje zout nemen.

In de praktijk gaan die veranderingen vaak jaren duren.

Het onderliggende nieuws is niet zo zeer dat de – al dan niet precies – evenveel waard zijn, maar dat het Engelse pond altijd aanzienlijk meer waard was dan de Euro. Dus het is bijzonder als daar een eind aan komt. Het is de eerste stap in de richting van het omgekeerde: Dat de Euro misschien wel meer waard wordt dan de Pond.

Eigenlijk zegt men daarmee: De Engelse munt is flink gedevalueerd. De economische verhoudingen zijn veranderd. Ik weet het, niet is geen spectaculair nieuws-van-de-dag maar het zegt wel veel over hoe de economie van Engeland.
Het ging mij meer om de wisselkoers fee die meestal gerekend wordt. Afhankelijk van waar je wisselt, krijg je meer geld. Pinnen in UK > Wisselen bij bank > Wisselen bij GWK > Wisselen bij ABN op Schiphol, etc. Meestal is dat bij een bank ook een bepaald bedrag standaard fee (eg. 1.50 per transactie). Hoe zit dat hier?
GWK rekent achterlijk hoge tarieven dus die zou ik sowieso alleen bij wanhoop gebruiken.

Probleem met contactloos betalen is dat het 'in principe' zou moeten werken met alle Europese bankpasjes met een contactloos-betalen-chip, volgens https://tfl.gov.uk/fares-...ment-cards#on-this-page-1 maar toch klagen veel klanten dat het niet werkt.

Tarieven verschillen per bank én per bank aan de ontvangende kant, om het ouderwetsch chaotisch en onvoorspelbaar te maken. Knab helpdesk zegt hierover:
In landen met een andere valuta dan de euro en in een aantal landen die (deels) onder het bestuur van een Europees land vallen, betaal je 0,5% koersopslag over het opgenomen bedrag.
Sommige banken, zowel binnen als buiten Europa, rekenen daarnaast opnamekosten per transactie aan een geldautomaat. De hoogte van deze opnamekosten verschilt per bank. Over de kosten en de hoogte hiervan word je meestal tijdens de geldopname geïnformeerd op het scherm van de geldautomaat.
Kortom dat weet je pas als je met je rolkoffeertje 's avonds laat bij de metro staat..

Anderzijds zijn betalingen in euro's (met een Knab-pasje tenminste) in het buitenland gratis, dus dat is mooi. Qua metro in Londen kost het dus 0,5% van het transactiebedrag plus wat hun bank nog rekent per transactie.

Volgens mijn Londense connectie is het al gauw goedkoper om een Oyster-kaart te nemen als je een weekje Londen doet.

[Reactie gewijzigd door laptopleon op 23 juli 2024 05:29]

Het belangrijkste punt is volgens mij dat je met de ov-chipkaart ook offline transacties kan doen (bijv. in bussen). Dat kan (in Nederland) niet met betaalpassen. Als ik het mis heb hoor ik het graag.
Sinds de chip in de bankpassen hebben we over bijna de heel de wereld de EMV standaard voor bankpassen en Apple/Android Pay enz. En ook bij de metro in London. EMV ondersteunt ook offline transacties, deze worden dan later verwerkt. Echter wordt dit bij pinautomaten in de winkels niet gebruikt. Maar bij de poortjes van de metro in Londen wel en daarom kost inchecken in Londen ook minder dan een seconde.

Zie dit filmpje.

[Reactie gewijzigd door martijnsch op 23 juli 2024 05:29]

Dat weet ik, alleen offline transactions wordt door de banken in Nederland niet toegestaan. Dat het EMV-protocol deze optie biedt weet ik, maar dat wil nog niet zeggen dat deze mogelijkheid beschikbaar.
Het word niet toegestaan omdat daar geen enkele noodzaak voor is nog. Ook willen banken dat translink garant gaat staan voor geweigerde betalingen. Waar translink dat niet wil doen doen Google en Apple dat wel met hun betaalsystemen
Precies, zoals bij een onbemand tankstation bijvoorbeeld. Je zet gewoon een reservering klaar, die je niet kunt terugdraaien en die gewoon gaat oplopen voor zover nodig. Dat moet inderdaad prima kunnen.
Een reservering van 50€ oid is voor sommige mensen niet niks, als je maar 1 halte wilt. Want ik gok dat een enkeltje 1e klas Groningen Maastricht zoiets kost?

En hoe checken ze eigenlijk of je 1e of 2e klasse rijdt?
Dan snap je niet wat ik zeg. Ik zei: "die gewoon gaat oplopen voor zover nodig." Die gaat dus niet gelijk naar €50. Bij tanken kan je ook je bankrekening refreshen en zie je niks. Zodra je de slang terug hangt, gaat het bedrag wat nodig is naar de bank. Met inchecken zet je zo'n reservering dus gewoon klaar en zodra je uitcheckt stuurt de NS het bedrag wat nodig is naar de bank. Er wordt helemaal niks ingehouden op je rekening van te voren, er wordt alleen gecheckt of je kredietwaardig bent. Je kunt het dus niet gebruiken met €2 euro op je rekening, maar met €2 kan je ook niet reizen, dus dat is alleen maar goed in mijn ogen. :)
En hoe checken ze eigenlijk of je 1e of 2e klasse rijdt?
Dat vind ik dan weer een hele goede, daar had ik niet bij stil gestaan. Ik vind dat dat er sowieso wel uit mag, dus misschien is dit een mooi moment. Ik zie daar maximaal 2 a 3 mensen zitten, maar de rest staat op elkaar gepakt in het 2de klas gedeelte...
maximaal 2 a 3 mensen? De eerste klas is bij mijn weten op sommige trajecten ook regelmatig vol. Daarbij, de eerste klas is (met name) een manier om zakelijke reizigers in de trein te kunnen krijgen. In de eerste klas heb je voldoende ruimte zodat je kunt werken op een laptop en ben je bijna verzekerd dat je inderdaad kunt zitten om dat te doen. Dit in tegenstelling tot de tweede klas waar, zoals je zelf al aangeeft, iedereen op elkaar gepakt staat. Dit maakt dat eerste klas reizen veelal gezien kan worden als effectieve werktijd, terwijl dat in de tweede klas absoluut niet opgaat.
Van alle zakelijke reizigers zijn er maar weinig die dit verkiezen boven een lease auto. Echter verplichte sommige bedrijven dat bij gebrek aan parkeer ruimte
Om mensen zakelijk in de trein te krijgen? Ik zou wel achterlijk zijn om zakelijk in de trein te gaan zitten:

1. De trein is duurder, in mijn geval veel duurder.
2. Het is een kippenhok, oke eerste klas misschien niet, maar ik ga gewoon niet voor mijn lol in een trein zitten.
3. Effectieve werktijd, mwa, alleen als je er een uur inzit. En wat ga je dan doen, wat je op je mobiel niet kunt?

Conclusie: Hopeloos mislukt dat idee, maar wat hadden we dan verwacht met de privatisering?
Jij hebt het over duur. En over werken op mobiel. Maar welk vervoersmiddel is dan goedkoper en kan je werken op laptop/mobiel? Ja de trein is in de spits duurder als een auto. Maar je kan dat uur bv gebruiken om te werken. En mijn zus kreeg reizen met de trein gewoon betaald omdat ze kon werken. Met de auto kon dat niet. Dat scheelde haar toch een 3 uur per dag.
Tarieven eerste klas: 0,19 euro per KM
Tarieven auto: 0,23 euro per kilometer

Uitleg (per KM):
0.11 euro aan benzine
0.05 euro aan afschrijving auto (gebaseerd op 40.000km/p/j / aanschaf: 10.000)
0.017 euro aan verzekeringen
0.008 euro aan motorrijtuigbelasting
0.006 euro aan onderhoud carrosserie
0.01 euro aan reparatie en onderhoud
0.008 euro aan banden
------+
0.23 euro per kilometer

Bron: https://www.anwb.nl/auto/autokosten#/autokosten

Ik vind dat je dan wel de volledige som moet gebruiken, en niet alleen vergelijken met de brandstofprijzen. Ja, dan kun je nog discusseren over het feit dat je die auto toch echt nodig hebt (ik gebruik zelf altijd fiets + OV), waardoor je weer alleen op de brandstofkosten komt, maar zelf vind ik dat een beetje scheef.
Dat gaat bij mij helaas niet op, dus in mijn geval is het duurder en meer hoofdpijn. ;)
Ik was het lang eens met deze stelling. Maar tegenwoordig is een autoritje in de spits minstens net zo stressen als 2e klas treinreizen tijdens een huldiging van feyenoord en is de filedruk zo gigantisch dat je soms 100% extra reistijd kwijt bent. Dus is de trein op mijn traject meestal sneller. ( Maastricht - Rotterdam )

Dus sinds ik van m'n werkgever een 1e klas businesscard heb gekregen die ook de parkeergarage dekt, is het hele reizen een stuk relaxter en kan ik in de trein ook al wat werken. (Behalve als voetbalsupporters de trein weer eens slopen...)

Ik zou wel achterlijk zijn als ik 3 uur in de auto ga zitten terwijl ik ook 3 uur in de stiltecoupe kan zitten met een laptop - werken, netflix kijken, boek lezen, email beantwoorden onder het genot van een starbucks koffie.

Dus jouw conclusie zal ongetwijfeld voor jou kloppen, maar ik deel hem niet. Vanwege die 1e klasse stiltecoupe's is het leef- en werkbaar in de trein en wat mij betreft mogen ze de 1e klasse dan ook uitbreiden en de echte coupe's weer terugbrengen, vaak zit het daar ook al vol.

[Reactie gewijzigd door Crew One op 23 juli 2024 05:29]

Ja oke. Maar ik zit 30 min heen en 30 min terug in de auto en sta nooit in de file. :) De file staat altijd in tegengestelde richting, dus wat dat betreft ben ik een geluksvogel. En als ik jou verhaal zo zie, ben ik iets te kieskeurig. Maar je moet het met mij eens zijn dat die prijzen van het OV achterlijk zijn. Zeker als je als politiek zo blijft hameren op "laat de auto staan."
Ja oke. Maar ik zit 30 min heen en 30 min terug in de auto en sta nooit in de file. :) De file staat altijd in tegengestelde richting,
Ofwel je situatie is nogal uniek. Er staan enorm veel mensen in de file. Verder staan er ook enorm veel mensen op elkaar gepropt in de trein. Ik heb liever dat de fiets + het openbaar vervoer een beter alternatief wordt. En dat soms een auto de beste oplossing is? Mooi toch!
Iedereen die aan de west kant van Arnhem woont ( Ede, Veenendaal, Utrecht ) en in Arnhem werkt, heeft deze situatie. Nederland is groter dan de Randstad he?
Tja, het is maar hoe je het bekijkt. Tarieven van 1e klas komen ongeveer overeen met de 0,19 per kilometer reiskostenvergoeding die je zakelijk kan vragen.

Desalniettemin is het dus voor privegebruik dus soms rendabeler om de auto te pakken. Toen ik nog in Zoetermeer woonde was de auto echt sneller en goedkoper (zelfs fietsen naar Rotterdam was soms sneller). Dat zal per traject verschillen.
Desalniettemin is het dus voor privegebruik dus soms rendabeler om de auto te pakken.
Moet je wel een auto hebben aangeschaft. En moet de partner niet ook hoeven reizen naar ver werk,
Twee treinkaarten en de een kan naar Maastricht en de ander naar Groningen.
Op verschillende momenten.
Misschien eens tijd om wat dichterbij je werk te gaan wonen... elke dag 3 uur reizen lijkt me sowieso niet erg praktisch..
Soms gaat dichterbij werken niet. Mijn zus is tijdens haar studie van Almere naar Delft gaan rijzen. Uiteindelijk naar Delft gegaan. Om een jaar later van Delft naar Hilversum te rijzen . Maar als de voorwaarden goed zijn is 3 uur ook geen probleem.
Je kunt ook dichterbij wonen. 3 uur reizen per dag, ik vind het knap dat ze het volhoudt!
Misschien eens tijd om wat dichterbij je werk te gaan wonen..
Lang niet altijd mogelijk. En zeker niet voor twee werkenden.
Anderhalf uur is niet altijd alleen reizen; het is ook wachten en af en toe de trein missen, dus nog langer wachten.
Ik weet niet wat voor werk je doet, maar ik heb nog nooit iemand zien programmeren op z'n mobiel. Voor een aantal zakelijke reizigers is dit een prettige compromis, vooral voor personen die in een dure binnenstad wonen en geen auto hebben. Daarnaast zijn veel werkgevers wel bereid om je eerste klas te laten reizen als je daardoor in je reistijd kan doorwerken.
Ik dacht meer aan mailen etc. Ik ben consultant.
Mailen, code reviews, documentatie schrijven (kan altijd beter), documentatie bestuderen. Ik had nooit moeite om een uurtje te vullen in de trein. Ik had wel moeite met het feit dat een eerste klas kaartje geen garantie op een werkplek is. Vaak was er geen plaats in de eerste klas omdat de tweede klas letterlijk overstroomde (Den Haag<->Utrecht).
Maar goed lopend of fietsend naar je werk kunnen is natuurlijk nog veel beter :*)
Ik vind dat als er gevallen zijn en die zijn er veel, waar de auto goedkoper is dan het OV, dat het mislukt is ja. De overheid wil ons in de trein hebben toch? Met files en het milieu als reden. Stimuleer dat dan en dat gebeurt dus gewoon niet! Vind jij dat wel een succes dan?
Die politieke partij die al jaren aan de macht is wil juist meer asfalt en had ervoor gezorgd dat wij nu ook 130 mogen rijden op de snelweg.
Er zijn wel geluiden dat reizen met het OV beter is, vooral voor het milieu, maar uiteindelijk gebeurd er 0,0.

Als je het echt wilt aanpakken maak je het OV een heel stuk goedkoper of zelfs gratis ( op voorwaarden ).
Moet je eens zien hoeveel mensen dan ineens de auto laten staan!

Zolang er geen maatregelen komen blijft het huidige klimaat bestaan en schat ik zo in dat het OV alleen maar duurder gaat worden in verhouding met auto rijden.
Ik zou het niet " mislukt " noemen, dit beleid is met zin zo gecreëerd zodat de kosten van het OV en zelf rijden over het algemeen in evenwicht zijn.
Het zal dan nog per situatie verschillen wat goedkoper is, maar natuurlijk ook wat je zelf het fijnst vind, beide reismethodes bieden voordelen en nadelen in gebruik.
En eerlijk gezegd, de huidige staat van het spoor in NL kan extra reizigers helemaal niet aan. Laten ze daar eerst maar eens wat aan doen!
Ben het eens met de prijs. Mijn voorkeur gaat eigenlijk vaak uit naar het OV (NS) afhankelijk waar ik moet zijn uiteraard (ook privé). Het is vaak een stuk ontspannender, je kunt andere zaken doen dan opletten op de weg en in sommige gevallen is het ook een stuk sneller ivm files (behalve als er een wisselstoring of trein defect is).

Maar mijn grootste issue is inderdaad de prijs. Ik moest laatst een aantal keer (privé) van Rotterdam naar Amsterdam Zuid, dat kost gewoon bijna 30 euro per keer voor een retourtje. Doe dat drie keer een je bent bijna 100 euro kwijt. Ik vind dat echt belachelijke prijzen als het moet concurreren met de auto. Ben dus ook niet elke keer met de trein gegaan, maar ook om deze reden een aantal keer de auto gepakt.

Het probleem is dan gewoon, voor deze ene rit wordt er direct 30,- van mijn rekening afgeschreven. Maar die auto, die ook geld kost, die staat er al. Effectief wordt voor die ene rit met mijn auto maar 11,50 afgeschreven aan benzine, exclusief parkeren. Misschien is het onder de streep wel even duur (als je alle auto kosten meetelt), maar wat er feitelijk voor die ene rit gebeurd is 30,- vs 11,50 dat op dit moment wel of niet wordt afgeschreven/betaald om van A naar B naar A te komen.

[Reactie gewijzigd door menne op 23 juli 2024 05:29]

Hoe checken ze dat nu dan? Je kan prima abbos en speciale regelingen hangen aan een bankpas. Als er maar altijd een realtime internetverbinding is, en dat is zeker niet onmogelijk met een 99.7% dekking van 4G
Een reservering van 50€ oid is voor sommige mensen niet niks, als je maar 1 halte wilt. Want ik gok dat een enkeltje 1e klas Groningen Maastricht zoiets kost?

En hoe checken ze eigenlijk of je 1e of 2e klasse rijdt?
Er komt nog steeds regelmatig een meneer of mevrouw van de NS door de trein gewandeld met een kastje waarmee hij/zij de kaart kan scannen en dus ook kan zien voor welke klasse je bent ingechecked :P
Ja, maar die kan dan weer niet controleren of je bent ingecheckt met je mobiel... Tenminste, dat was bij mij het geval.
Bij Q-Park kun je ook met je (contactloze) bankpas betalen, maar als je ziet hoe lang dat duurt snap ik wel dat ze dat niet bij de incheckpaaltjes gebruiken.
Als ze het alleen contactloos zouden maken, zou het fantastisch zijn. Het gaat toch alleen om kleine bedragen, dus misbruik van gestolen bankpassen lijkt mij minimaal. Maar normaal pinnen houdt de boel inderdaad onnodig op.
Laatst nog ergens gebruikt (zonder PIN, aan de poort). Dat ging in minder dan een paar seconden.

Als je ziet hoe vaak men zit te pielen met papiertjes en hoe lang het wachten bij een betaalautomaat kost, dan valt een paar seconden wachten bij de poort bij het in- en uitrijden wel mee.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 05:29]

Ik heb het idee dat de standaard van contactloos betalen zo lang op zich liet wachten dat ze maar hun eigen systeem gemaakt hebben. Wat natuurlijk enorm in de papieren liep (dat hele project heeft waarschijnlijk miljarden gekost), en tegen de tijd dat ze konden uitrollen was contactloos betalen een internationale standaard.
Niet alleen die pasjes, wat dacht je van de rente die Translink trekt van die 10-20 euro die iedereen op de pas moet hebben.
Plus een lege accu is dan ook geen issue meer. Ik snap die hype niet hoor betalen met je smartphone. Doe mij maar een pasje, stuk simpeler.
OV Chip mobiel maakt gebruik van de NFC-simkaarten van de provider. Daarom waren er 2 tot 3 apps voor nodig om de OV Chip mobiel te installeren. Het voordeel daarvan was echter dat je daardoor met vele toestellen zonder dat het toestel aan stond gebruik kon maken van de OV Chip mobiel kaart.

De mobiele app bood overigens het grote voordeel dat je de status van je OV chipkaart gewoon altijd kon zien. Ben ik nou wel of niet ingecheckt? En ben ik ingecheckt op het juiste paaltje? Wat is mijn actuele saldo? Wat is mijn reishistory? Dat is bij OV Chip mobiel real-time i.p.v. met vertraging zoals in de mijn OV Chipkaart omgeving.

Ik vind het erg jammer dat het stopt. Ja, de installatie van OV Chip mobiel bevatte flinke kinderziektes. Maar eenmaal geïnstalleerd werkte het prima en naar mijn mening beter dan dat plastic pasje dat 7,50 kost en elke paar jaar vervangen moet worden!

[Reactie gewijzigd door Groentjuh op 23 juli 2024 05:29]

Maar eenmaal geïnstalleerd werkte het prima en naar mijn mening beter dan dat plastic pasje dat 7,50 kost en elke paar jaar vervangen moet worden!
Waarom kost zo'n pasje 7.50 en waarom hoort het vervangen te worden? Dat is het vreemde.

Ik heb zo'n pasje wel eens op de grond laten vallen. Misschien 4x in mijn hele leven. Irritant want als je hem verliest ben je het salso kwijt. Maar dat altijd nog liever dan een telefoon laten vallen.

Volgens https://www.treinreiziger...oedkoper-hoeveel-precies/ (gaat over 2018):
De OV-Chipkaart wordt in de nabije toekomst goedkoper dan 7,50 euro. Dat laat een woordvoerder van het Nationaal Openbaar Vervoerberaad (NOVB) aan Treinreiziger.nl weten. Volgende week nemen de vervoerders een besluit over de nieuwe prijs.
Het probleem is de hoge prijs van het pasje, mogelijk ook dat ze niet gewoon je bankpas direct gebruiken. Maar telefoon? Ik dacht dat eerst ook, met betalen via je mobiel. Uiteindelijk is een pas veel praktischer.
Dat is bij OV Chip mobiel real-time i.p.v. met vertraging zoals in de mijn OV Chipkaart omgeving.
Dat zou ook (bijna) real-time gemaakt kunnen worden. Maar ja, daarvoor moet je wel investeren en een voorbereidde infrastructuur hebben.
Doe mij maar zo min mogelijk pasjes. Die dingen blijven nooit heel en scheuren werkelijk altijd. Vroeger maakte dat niet veel uit met magneetstrip maar tegenwoordig is je pasje gelijk stuk als er een scheurtje in zit
Dan moet je misschien eerder eens nagaan hoe jij met die pasjes omgaat. Al mijn pasjes blijven prima in orde en ik verbaas me er altijd over dat het ding alweer vervangen moet worden... Kijk bijvoorbeeld eens naar een Secrid.
Uit eigen ervaring: een bankpas is meestal niet stuk te krijgen, maar de OV-chipkaart die ik als student kreeg ging al stuk als je er even boos naar keek. Niet elke pas heeft dezelfde kwaliteit.
Dat gezegd hebbende: iedere pas neemt ruimte in, dus liever heb ik er niet zoveel.
Uit eigen ervaring: Bankpassen gaan ook regelmatig kapot. Heb volgens mij slechts 1x het einde gehaald met de bankpas. En dat is dan weer de enige pas die van slijtage kapot ging. Heb wel mijn eerste OV-Chipkaart kapot gehad na 1.5 jaar en had veel gezeik en gezeur nodig om te zorgen dat ik deze vergoed kreeg.

Pasjes zitten in mijn portemonnee tussen het rijbewijs en id-kaart ingeklemd. Beide zitten in een hardplastic hoesje, waardoor alle kaarten ertussen niet tot nauwelijks kunnen buigen.
Dat klopt inderdaad. Toen ik nog een OV-chipkaart had, was die vrij snel kapot, terwijl de bankpas die in dezelfde portemonnee zat er nog prima uit zag. De NS businesscard heeft overigens een slechte kwaliteit (maar toch nog een stuk beter dan die OV-chipkaart.
Wou zeggen, ik moet meestal nieuwe halen omdat ze verlopen zijn.
De laatste keer dat ik een pasje scheurde was toen mijn portemonnee nog in mijn kontzak droeg. Slecht voor broek, portemonnee en pasjes.
Ik heb nu 2 jaar een secrid, veel makkelijker. De anti RFID functie is mij niet veel waard, het compact en stevig bij elkaar houden van de belangrijkste pasjes wel.
Mag ik vragen waar je je pasjes laat? Heb persoonlijk nog nooit meegemaakt of gehoord dat er een pasje is gescheurd op wat voor manier dan ook. Moet ik wel bijzegen dat ik ze of in mn portomonee heb of in mn (hardcover) telefoon hoesje.
Anoniem: 367951 @mikesmit24 april 2018 09:15
Agreed, zeker die OV pasjes gaan belachelijk vaak kapot. Heb al 5 x een nieuwe moeten kopen sinds de OV pas uit kwam.
Plus, als je het pasje in het hoesje bij je telefoon wil doen, dan werkt de NFC van de telefoon niet goed meer lijkt me.
Ik gebruik al jaren pasjes, nergens is slijtage te vinden. Het ligt toch echt aan jezelf en hoe je met die pasjes om gaat. Als voorbeeld: mijn OV-chipkaart wordt nu al 3 jaar iedere dag meerdere keren (lees 8x per dag) gebruikt en er zijn nergens sporen van slijtage te bekennen.
Gebruiken is ook niet het probleem. De pas gaat stuk door fysieke krachten, die zijn verwaarloosbaar bij gebruik. Het probleem is hoe je hem bewaart: uit je jas, uit je portemonnee, uit een hoesje halen, terugstoppen etc. Ik dacht dat te kunnen vermijden door hem als een skipas in mijn mouw te bewaren. Één keer met mijn mouw ergens achter blijven haken en de pas was gescheurd!
Die dingen blijven nooit heel en scheuren werkelijk altijd.
Sommigen krijgen een basaltblok nog stuk.. Mijn id-kaart heeft een scheurtje. Verpleegd met sellotape. Klaar.
ID kaarten en rijbewijzen zijn berucht qua scheuren. Komt denk ik door de geperforeerde negatieve print van je foto
Alles op je smartphone, Facebook wil ook zijn dataset uitbreiden.
Ik snap die hype niet hoor betalen met je smartphone.
Hype? Is gewoon een stukje gemak; telefoon heb je altijd bij je en scheelt weer een pasje.
Ik heb twee pasjes en geen telefoon.
Nou m'n portomonnee heb ik toch eerder bij hoor, die vind ik een stuk belangrijker. Hoe neem jij anders je rijbewijs, ID en andere pasjes mee die je nodig hebt? Kun je net zo goed je bankpas ook direct meenemen.
Ik zelf heb dat probleem nog niet gehad, wellicht zou ik dan kunnen simuleren door de telefoon uit te schakelen? Ik check in en uit zonder de app te starten ofzo.

Ik vond het inchecken met de smartphone handig omdat het weer een pasje scheelt, ik heb geen portemonnee meer mee. Alleen de gemiddelde conducteur snapt niets van die mobiele OV, de handscanner detecteert hem namelijk niet in mijn geval dan. Dan maar weer het pasje tussen mijn telefoon en hoesje stoppen.
Jij hebt dus nooit geld of bankpas of ID bij?
Jawel want contactloos betalen lukt helaas nog niet overal. Daarbij heb ik mij rijbewijs altijd bij mij voor de bekende redenen, beide in het beperkt aantal beschikbare sleufjes in mijn telefoonhoesje.

De deelnemers krijgen trouwens € 7,50 op de rekening gestort als dank voor deelname. Die bijdrage zou je kunnen gebruiken om een nieuwe OV chip aan te schaffen.
Ah ja maar daar kom je hier in Belgie dus niet mee weg, Belgie is echt cash country, je kan hier echt werkelijk nergens pinnen. Ik ben zelfs naar een andere tandarts gegaan omdat het niet kon en zelfs bij de meeste huisartsen gaat het niet. Evenementen? Vergeet het maar cash only :)

7.50 trouwens das de moeite wow :)
Omdat ik geen hoesje om mijn telefoon wil.
Dus ik zal toch dat pasje uit mijn portemonnee moeten pakken.
Nou reis ik nauwelijks met de trein, dus echt storend vind ik het niet. Maar het principe achter het in- en uitchecken met je telefoon vind ik goed.
Dan moet ik ofwel mijn dunne telefoon in een dik permanent hoesje stoppen, of opletten dat als ik mijn telefoon uit m'n sleeve hoesje haal dat pasje er niet uit gaat.

Maar zo storend is dat pasje ook niet als je je spullen een beetje redelijk hebt georganiseerd.
Een hoesje om mijn smartphone? Dat heb ik nergens voor nodig.
Gezien de mogelijkheid van vele wisselende contacten met een smartphone, zou een hoesje best kunnen.

Maar oke, het is een gebruiksartikel, dus een hoesje is overdreven.
Ik wilde hier gebruik van maken, omdat ik zelden met het OV reis en geen chipkaart van 7,50 wil aanschaffen.
Ik had me hier ook voor aangemeld, maar het uiteindelijk nooit werkend gekregen door bugs in de apps.
Kreeg het ook niet werkend. Totdat ik de WiFi uit schakelde...
Ja want het is 2008 en iedereen loopt nog rond met een flipcover.

Stilstaan is slecht, innoveren die handel.
Ja want het is 2008 en iedereen loopt nog rond met een flipcover.
Nee, maar er zijn heel veel mensen die huilen over hun beschadigde smartphoneschermen. Ondertussen loop ik nog rond met een toestel van 2,5 jaar oud dat er nog nagelnieuw uit ziet en ook qua prestaties en updates gewoon nog meegaat.
https://play.google.com/s...om.yuanwofei.cardemulator Dit zou theoretisch moeten werken toch? Alle data aflezen van de kaart en dan zou je bij poortjes moeten kunnen inchecken en uitchecken toch? Je hoeft in principe de keys niet te kraken zolang ze hetzelfde blijven. Dan kan je gewoon een bestaande OV-chipkaart emuleren.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 23 juli 2024 05:29]

Dat doe ik, en ik kan bevestigen dat mijn telefoon de kaart stoort als nfc aan staat.
Gezien nfc zo beperkt gebruikt wordt. (ondanks dat bijna elk toestel het heeft)
Mis ik het ook niet echt.
Dat gaat dus storen met de NFC in de telefoon zelf ja... Telefoon gaat dan de hele tijd af dat er een NFC chip gezien worden. Bovendien gaat zowel de paslezer van het OV als bv. de pinautomaat dan steigeren omdat die maar 1 chip tegelijk kunnen lezen en er twee aangeboden krijgen (OV-kaart plus de NFC chip in de telefoon).

Ik begrijp totaal niet waarom dit in Nederland zo gigantisch ingewikkeld is terwijl het bv. in Londen al een hele tijd zonder problemen werkt... Heel dat Translink is een lachertje - volgens mij vooral bezig de eigen business van verkoop veel te dure OV-kaarten te beschermen. En maar lekker geld binnen harken. En onze overheid heeft toch de ballen verstand van ICT en techniek - dus die accepteren het gewoon.
Snap je punt, alleen hebben we niet 1 pasje, maar 10-tallen passen. Ze gaan ook vaak stuk trouwens. Moet je weer wachten op hun voor een nieuwe pas. Telefoon stuk? Kan je binnen een uur laten fixen (of nieuwe halen). Dus principe is dat je het meer in eigen hand hebt.
In en uitchecken met je smartphone?

Je kan natuurlijk ook je OV chipkaart in het (niet blokkerende) hoesje van je smartphone stoppen.
Ja ja. Contactloos betalen met je smartphone? Je kan natuurlijk ook je bankpas in je hoesje stoppen. En je rijbewijs? En vol zit je hoesje... laat staan dat het werkt als je ze allemaal tegelijkertijd in 1 hoesje propt.

Veel handiger is het natuurlijk als het wél gewoon met een app kan. Kan je ook gewoon je toestel gebruiken zonder hoesje en hoef je al die stomme plastic pasjes ook niet meer mee te nemen ;)

[Reactie gewijzigd door Richh op 23 juli 2024 05:29]

Liep er niet ook een proef met in- en uitchecken met je bankpas? Lijkt mij persoonlijk veel makkelijker. Alle passen gebruiken hetzelfde systeem, en de techniek wordt al toegepast bij gewoon contactloos betalen, maar ook in- en uitchecken bij parkeergarages.
Precies, en (sommige) banken kunnen blijkbaar wel fatsoenlijke apps schrijven voor het betalen met de smartphone (ik heb zelf ING), dus als we die dan ook zouden kunnen gebruiken ben je in een klap klaar.

Ik hoop dat ze goed kijken naar andere landen in plaats van het wiel opnieuw uitvinden.
Ik gebruik mijn bankpas praktisch niet meer... Dus dan zou het voor mij weinig voordeel zijn t.o.v. betalen met de OV-chipkaart... Maar als het met de bankpas werkt kan het qua techniek ook prima met de telefoon (zie draadloos betalen via de bank app). Dus de techniek is al lang zover. Alleen Translink nog niet.
De techniek is er wel, de adoptie van een telfoon als betaalmiddel nog een stuk minder. Het overgrote deel van de NL bevolking is nou eenmaal gewend om met een bankpas te betalen en niet met een telefoon. Bovendien heeft mijn bankpas nooit last van een lege accu of software die incompatible is. Daarnaast kan je ook nog gewoon in- en uitchecken terwijl je aan het bellen bent. Nee, voorlopig lijkt de bankpas me een betere uitbreiding op de betalingsmogelijkheden dan een telefoon...
Kan ook prima gewoon beide (zie Londen). Ben jij gelukkig met je 'ouderwetse' bankpas (:P) en ik hoef niet met onnodig plastic rond te zeulen. (en wat de bezwaren betreft: gebruik betalen middels de mobiele telefoon inmiddels alweer enkele jaren - werkt altijd, accu is nog nooit leeg geweest en bellen doe ik nog maar héél zelden - geen behoefte om op straat te lopen bellen - dan stuur ik wel een Whatsappje oid...).

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 23 juli 2024 05:29]

De aantal keer dat een conducteur tevergeefs probeerde mijn mobiele OV Chip te scannen en ik hem/haar moest uitleggen wat het nou precies was, dat is wel een beetje triest. Het ging dan op goed vertrouwen dat ik mocht blijven zitten.

Na de upgrade van Android 8.0 deed de app het niet meer en kon ik ook niet meer aantonen dat ik was ingecheckt (bij de conducteur althans). Inmiddels werkt dat weer, mogelijk door de upgrade naar 8.1 gefixt.
Hoe differentieer je dan tussen vervoersklasses en alle verschillende abonnementen die er mogelijk zijn?
Goed punt, niet meteen over nagedacht.

Ik denk dat als je een abonnement hebt, dat je dan al betaald hebt, dus dat is geen issue lijkt me, je kunt dan gewoon met je abonnementskaart inchecken.

Mensen die een kortingskaart hebben zijn denk ik vooral regelmatige reizigers. Die zou je dan wellicht op rekening kunnen laten rijden, de in- en uitchecktijden bepalen dan wat wel of niet binnen de korting past.

Blijft over het verschil tussen eerste en tweede klasse. Tja, afschaffen maar? Levert meteen meer ruimte in de treinen op!
In de backend koppel je deze aan het rekeningnummer (PAN)
Bij inchecken bij de ns kan je een reisproduct aan je kaart koppelen.
Zo werkt het nu ook al met meereist korting en 1e klas.
Bovendien mocht het systeem van Apple niet werken op iPhones door beperkingen van iOS
Hey als er al 2 apps nodig zijn op Android (of welk systeem dan ook) om dit te gebruiken dan dan lijkt me dat eerder een beperking van de programmeurs of de achterliggende techniek van TLS.
Heeft er vooral mee te maken dat Apple de NFC reader in iPhones niet laat volledig gebruiken door ontwikkelaars. Daar kan je niet omheen dus.

Op Android was het wel onnodig omslachtig, implementatie had veel eenvoudiger gekunt en gemoeten.

Wat ze zouden kunnen doen is verder met de QR codes voor de telefoon. Meeste stations hebben daar al poortjes voor.

Edit: op basis van comment woordje "volledig" toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Johan9711 op 23 juli 2024 05:29]

Daar heb je in de metro van London geen last van. Want daar betaal je gewoon met je bank rekening. Is het voor translink nou echt zo moeilijk te accepteren dat ze het wiel opnieuw hebben geprobeerd uit te vinden en daar hopeloos in gefaald hebben.

De tekortkoming van de ov chipkaart is de ov chipkaart zelf.

Als je een speciale simkaart en 2 apps nodig hebt voor ov gebruik terwijl andere landen enkel een bankrekening willen doe je als translink toch iets helemaal verkeerd.

Ook begrijp ik niet dat ze niet de technologie van bijvoorbeeld de VK of Japan hebben gekocht die een soortgelijk systeem als veel langer hebben
Voor de duidelijkheid: zonder registratie vooraf check je gewoon met je Nederlandse contactloze mastro pas in in elke Londonse Metro of bus. Ze cappen zelfs automatisch je bedrag per dag op de prijs van een dagkaart. Ideetje, Translink?
Dan heb je bij ons het probleem dat ons systeem fundamenteel anders werkt, met in- en uitchecken.
Binnen een stad is er best te werken met een systeem waarin je per rit een vaste prijs rekent. Maar in Nederland is er juist veel regionaal ov-verkeer, dan kun je niet meer een vaste prijs per rit rekenen.
Hoe bedoel je vaste prijs per rit.
3 haltes reizen of 10 haltes reizen is nogal een verschil.

Hoe lastig dat uitchecken misschien ook is, het heeft wel voor een 'eerlijker' ritprijs gezorgd.
Jammer dat met telefoon niet gelukt is. In theory zou dat niet zo moeilijk moeten zijn, reken ook mijn boodschappen af met de telefoon.
Dat zeg ik toch, dat een vaste ritprijs bij ons niet werkt.

In het buitenland zie je wel vaak dat er voor stadsbussen of de metro een vaste prijs is per rit (of bij de metro totdat je weer bovengronds komt). Maar dat blijft bij vervoer binnen een beperkt gebied. Ook dan heb je kortere en langere ritten, maar omdat het systeem erg simpel (en daardoor dus relatief goedkoop) kan worden opgezet is het mogelijk om één goedkoop tarief te rekenen.
In Londen moet je óók uitchecken... Hoezo fundamenteel anders?
Dat wist ik niet. Omdat er wordt gezegd dat het met pinpassen werkt nam ik aan dat er een vast bedrag per rit wordt afgeschreven.

Veel mensen hebben echter problemen met het uit moeten checken en komen dan met voorbeelden van systemen in andere landen waar dat niet hoeft. Daar slaat mijn antwoord op.
Say what?! Te lang niet in Londen geweest.
Mijn stem heb je! Het is inderdaad een ideaal systeem hoe ze het in Londen doen, geen gezeur met kaartjes kopen of NOG een stuk plastic in je portemonnee.

Maar ik denk dat als we dat hier zouden doen dat er weer een groep mensen is die gaat klagen over hun privacy omdat dan de bank je kan volgen (om een één of andere reden hebben mensen geen moeite met het feit dat je telecomboer je ook kan volgen (tot op een paar meter als ze willen) )). (Met de huidige anonieme OV-chipkaart kan je hem nog op een paar plaatsen contant betalen als je daar behoefte aan hebt)

Ik snap werkelijk niet dat ze niet gewoon die Android NFC-chip gebruiken. Laat het ze maar marketen als "Door beperkingen van Apple's NFC implementatie werkt dit niet op iPhones". Als er voldoende bedrijven dit zo gaan doen gaat Apple vanzelf overstag. (Apple heeft dan weliswaar een flink marktaandeel (20-25% in 2018 in Europa last ik net even ergens), maar die gebruikers gebruiken dan maar gewoon de bestaande OV-chipkaart)

Ik heb er geen idee van, maar is een NFC-chip niet te spoofen?
Dus stel dat iemand mijn NFC-signaal opvangt/kopieerd op wat voor manier dan ook, zou die persoon dan niet namens mij met het OV kunnen reizen en dat het dan dus van mijn tegoed af gaat, of zit hier iets slims in met publieke en private stukken enzovoorts... #durftevragen
En kun je daarmee ook prijsdifferentiatie doen op basis van tijd en plek, en kortingsabonnementen verwerken en controle doen?

Ik denk van wel, maar het kan natuurlijk zijn dat dat anders werkt. En stel je checkt in in VK of Japan, wordt er dan meteen een reservering op je bankrekening gehouden van het theoretisch maximum tarief? (200€?) dat lijkt me ook een probleem voor iemand die alleen even van Leiden Lammerschans naar Leiden Centraal wil...
En kun je daarmee ook prijsdifferentiatie doen op basis van tijd en plek, en kortingsabonnementen verwerken en controle doen?
Waarom zou dat niet kunnen?

Zolang je maar real-time internetverbinding hebt, hoeft die chip alleen maar een unieke identifier te zijn. Al die andere zaken kun je op de back-end doen.

Zelfs als een chiplezer op station of bus, tijdelijk geen internetverbinding heeft, dan kan je het gewoon op de chiplzer bufferen en doorsturen naar de back-end, terwijl in de tussentijd de reiziger gewoon "voordeel van de twijfel" krijgt. Dan zegt hij gewoon "ingecheckt" en dan wordt het later wel verrekend.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 23 juli 2024 05:29]

Zelfs als een chiplezer op station of bus, tijdelijk geen internetverbinding heeft, dan kan je het gewoon op de chiplzer bufferen en doorsturen naar de back-end, terwijl in de tussentijd de reiziger gewoon "voordeel van de twijfel" krijgt. Dan zegt hij gewoon "ingecheckt" en dan wordt het later wel verrekend.
Ik vraag me af hoe dat werkend te krijgen is bij controles.

Het lijkt me daarnaast ook erg onhandig wanneer je meerdere bankrekeningen hebt (kan ik dan mijn abbos aan meerdere rekeningen koppelen?). En wat als je je bankrekening deelt met anderen (en/of rekening)? Dit geeft al aan dat een koppeling aan bankrekening niet zal werken als id.

Heel veel van deze systemen werken volgens mij prima als je je beperkt tot korte afstand OV (bus/tram/metro) maar worden een stuk complexer wanneer het ook moet werken voor de trein en met abonnementen.
Ik vraag me af hoe dat werkend te krijgen is bij controles.
Back-end weet of er wel/niet storing is op een poortje. Stel het is Leiden Lammenschans en een persoon is niet ingecheckt, dan hoeft de controleur alleen maar te vragen "waar bent u ingestapt".

Als iemand dan zegt "ik ben op Leiden Lammenschans" ingestapt, dan gaat de controleur door naar de volgende. Voordeel van de twijfel aan de klant.

Zodra er weer verbinding is met het poortje, kan de back-end binnen seconden het weer geregeld hebben en alle transacties reconcilieren.
Het lijkt me daarnaast ook erg onhandig wanneer je meerdere bankrekeningen hebt (kan ik dan mijn abbos aan meerdere rekeningen koppelen?). En wat als je je bankrekening deelt met anderen (en/of rekening)? Dit geeft al aan dat een koppeling aan bankrekening niet zal werken als id.
Waarom niet? Let ook op: een bankPAS is een uniek token. Een bankREKENING is iets heel anders.

Met een onbekende bankpas kun je wat mij betreft anoniem reizen. Je zet er wellicht een daglimiet op (maximale treintarief ofzo) en dan gaat het van de rekening van die pas, net als contactloos betalen.

Maar wat je ook kunt doen is je bankPAS (of meerdere) koppelen aan een Mijn-NS account. De pas is puur het token, de account is de key. Aan de account koppel je vervolgens een bankREKENING (overmaken met 1 cent enzo) en wellicht abonnementen.

Welke PAS je gebruikt is dan volkomen onafhankelijk van welke REKENING je gebruikt. De pas van de bijbehorende rekening is het meest logisch, maar is volledig je eigen keuze. Je kunt in dit scenario ook prima inchecken met 1 geregistreerde pas en uitchecken met een andere en het geld laten afschrijven van de rekening van iemand anders (een ouder ofzo). Als je dat leuk vindt.

Voor vaststellen van identiteit bij vermoeden van fraude met abonnementen kun je een aantal dingen doen. De stamkaart weer invoeren als zichtpas. In je backend foto's van mensen opnemen, zodat bij het scannen van een bankpas de controleur een foto op zijn apparaat krijgt. Of gewoon niet zo moeilijk doen, en het voordeel aan de reiziger geven dat je wel eens op het pasje van iemand anders met korting een reisje maakt.

De reis wordt immers wel betaald en er is altijd maar 1 unieke reiziger!

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 23 juli 2024 05:29]

In Nederland kennen we zo'n systeem al als de bank tijdelijk niet bereikbaar is. Currence houdt dan bij dat je tot €500 kunt pinnen en als achteraf blijkt dat je minder saldo had, dan (zelfs zonder kredietlimiet) maken ze er gewoon een negatief saldo van.
Je betaalt toch ook een instaptarief op de ov chip?
ja, maar dat is wel van geld dat je al op je kaart hebt geladen volgens mij. Stel dat mijn bankrekening leeg is, maar morgen komt mijn loon binnen, dan zou ik niet meer per trein kunnen reizen, terwijl ik die reis misschien anders al had ingecalculeerd met de chipkaart.

Of een trajectkaart. Als je dan per bankreservering reist, dan wordt er wel een reservering ingehouden (en het poortje gaat niet open bij rood saldo), en die wordt ongedaan gemaakt als achteraf (bij uitchecken) blijkt dat je je traject hebt gevolgd. Dat weet de NS natuurlijk niet zeker vooraf. In de huidige situatie werkt het dan gewoon met de kaart of ouderwets pasje, maar met bankreservering moet ik opeens een saldo op mijn bankrekening aanhouden wat voor de een een stuk lastiger is dan voor de ander...
Daar heb je in de metro van London geen last van. Want daar betaal je gewoon met je bank rekening. Is het voor translink nou echt zo moeilijk te accepteren dat ze het wiel opnieuw hebben geprobeerd uit te vinden en daar hopeloos in gefaald hebben.
Is dat tegenwoordig anders? Heb nog ergens zo'n Oyster kaart liggen, kan ik die nog wel gebruiken als ik weer in London ben? :P
De vorige keer dat ik er was wel. Ik had een oysterkaart met week abo. Bij de poortjes zag ik dat ik met meastro kon inchecken. Niet geprobeerd wat ik had abo, maar beiden zijn mogelijk.
Design by committee.
Ze zijn ook bezig met via je bankpas.
Apple laat wel toe om bepaalde NFC te lezen vanaf de iPhone 7/7 Plus en hoger. Het gaat enkel in één richting, en dat is lezen. Maar waarom heb je bij het inchecken tweerichting nodig (data sturen richting het inchecktoestel)?

Lees een tag van het toestel en doe (error)handling op de smartphone...? Misschien moet men soms eens leren om het proces/idee te herbekijken naar wat technisch mogelijk is, in plaats van vast te houden aan een implementatie waarmee je direct een groot deel van de markt negeert. Op die manier weet je vooraf dat elk verder development werk ooit voor de vuilbak is aangezien je geen consistente ervaring zal kunnen maken voor zowel Android als iOS, wat op termijn ten koste gaat van transparantie en onderhoud.
Of Apple implementeerd NFC gewoon zoals het bedoeld is ipv alles op hun eigen manier doen. Gedragen zich wat dat betreft een beetje als Microsoft in de jaren '90 :/
Die redenering kan ook, maar daar heeft de eindgebruiker niets aan. Apple is samen met Android een grote speler, Apple uitsluiten is haast geen mogelijkheid zonder gemor te krijgen van eindgebruikers.

Meestal heeft Apple er wel een reden voor, ofwel security, ofwel UX-wise. Ik ben ook heel blij dat ze niet toestaan om in de achtergrond services te draaien en dus enkel apps die in de voorgrond draaien toestaan om NFC-tags te lezen. Op die manier vermijd je dat er vanalles in de achtergrond bezig is waar je als gebruiker niets van af weet. Geen mogelijkheid om "sneaky" NFC-tags te lezen enzo.

Ik heb ooit zelf op Android een app ontwikkeld met NFC-functionaliteit om Mifare Classics te lezen. Het meest vreemde vond ik net dat je gewoon de kaart tegen het toestel moest houden, waarop Android komt vragen welke app er geopend moet worden. Handig als je een bookcase gebruikt en die kaart sporadisch in de buurt van de NFC-chip komt... Dat maakt het dus mogelijk dat ik een app maak die in de achtergrond NFC-tag leest en deze data ergens gaat storen waar het niet hoeft? Nothanks. Geef mij maar zelf de controle, ik open zelf wel de app en zie visueel dat er iets gescand is en dat er iets aan het gebeuren is. Dan weet ik misschien niet wát er aan het gebeuren is, maar ik heb er in ieder geval wel zelf de trigger voor gegeven.

Ik zie zeker het voordeel van een virtuele kaart voor in- en uitchecken, maar in het totaalplaatje, zou ik toch ook liever hebben dat je even een app moet openen op je device waarop je het toestel in de buurt van een NFC-toestel houdt. Je leest een tag en doet afhandeling en toont de afhandeling in de app. Da's visueel mooier en misschien wat gebruikelijker.

Ik snap perfect de kritiek op Apple, ik erger me ook kapot aan sommige langzame ontwikkelingen (zoals NFC, CarPlay...), maar meestal valt het wel te plaatsen. Ik heb persoonlijk ook liever dat ze goed nadenken over de dingen (zoals de API's van TouchID, die zonder aanpassingen ook werkte voor FaceID, dus niet 100'den apps die moesten worden aangepast voor de nieuwe iOS) dan overhaaste implementaties waar je als developer achteraf 100 keer op moet terugkomen.
Omdat je een (authentieke) checkin op je al dan niet virtuele kaart wilt hebben. Als je die op het toestel aan zou kunnen maken, zonder dat je bij een paaltje staat, laat dat een risico voor misbruik vrij.
https://developer.apple.com/documentation/corenfc vanaf iPhone 7/7 plus.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 23 juli 2024 05:29]

Dat is veel te beperkt. Je kunt met die functie alleen lezen, niet verzenden. Met andere woorden: je kunt het OV-chipkaart systeem nooit laten weten dat je bent ingecheckt. Bovendien zou de app dan constant op de voorgrond moeten zijn.
Sterker nog: zelfs het lezen is beperkt. Je kunt alleen NDEF berichten uitlezen. Niet eens de identifier van een tag. Met een lege NFC tag kan je dus niks doen.
QR Codes voor de kassa van de supermarkt zou prima zijn, maar voor OV gaat mij dat te traag. Ik heb liever dat ze met een bluetooth fob komen die je gewoon in je jaszak kan houden, waarbij je automatisch wordt in/uitgecheckt wanneer je in/uitstapt.
Probleem is dat QR codes niet werken op het moment dat de NFC chip is ingeschakeld of als het regent (en de poortjes buiten staan). Dat is al helemaal een probleem bij de iPhone, want daar kan je als Apple Pay aan staat naar mijn weten de NFC-chip niet uit zetten.
En voor de bus en tram zet je 'OV aan' in de app. De app speelt dan je locatie door en de rekening komt vanzelf.
Apple staat gebruik van NFC niet zomaar toe.

https://9to5mac.com/2017/...hones-nfc-chip-in-ios-11/

Verder is grappig dat telco's aanmoedigen om je telefoon als betaalmiddel te gebruiken en een incompetent verhaal dit naar buiten durft te brengen... ze moeten zich doodschamen.

Mobiel heeft de toekomst en "huidige achterlijke techniek" zal zich niet aan Nederlandse incompetentie aanpassen.

Metropolen als Berlijn en Parijs zijn OV vriendelijk zonder dat je telkens opgelicht zal worden : betalen voor OV kaart, automatisch uitchecken en tegoeden van verlopen kaarten (waarom verlopen?).

Voor iemand zoals mij die eens in de paar jaar OV gebruikt is het telkens uitzoek werk. (Verplicht tegoed aanhouden op "anoniem" kaart).


Ik heb een OV kaart met 3 euro tegoed. Moet van de week om 23:00 van Schiphol naar Eindhoven CS kan dat?
Als je voor 3€ benzine in je auto hebt zitten en van Amsterdam naar Eindhoven moet om 23:00... Kan dat?
Ja. In principe hoef je alleen het extra benodigde verbruik bij te tanken.
Ten opzichte van het ov, waar je het extra benodigde tegoed + een minimum erop moet zetten.
Dat is niet helemaal waar. Je kunt op je OV chipkaart ook in de min gaan als je reiskosten hoger zijn dan het instaptarief.
Vooruit, bij een kort ritje heb je een minimum bedrag nodig dan. (Was een flauwe reactie op een flauwe stelling)
Reis duidelijk al veel te lang niet meer met het OV.

[Reactie gewijzigd door Morelleth op 23 juli 2024 05:29]

Niet als je een anonieme kaart hebt. Daar ben je verplicht een bepaald tegoed erop te hebben om te kunnen reizen.
Dat is niet waar. Je hoeft alleen het instaptarief te hebben en kunt wel degelijk in de min. Ik heb jarenlang met een anonieme kaart gereisd. Er wordt een "instaptarief" afgeboekt, maar ze weten niet van tevoren hoe ver je wilt reizen. Als je verder reist dan dat instaptarief dekt dan kom je bij uitchecken op een negatief saldo uit. Betekend alleen dat je moet bijladen tot minimaal het instaptarief voor je volgende reis.

Maar goed, genoeg hierover. Dat we hierover moeten mierenneuken is voor mij een signaal dat het huidige tariefsysteem niet eenvoudig genoeg is.

[Reactie gewijzigd door Yggdrasil op 23 juli 2024 05:29]

Dat is niet waar. Met uitzondering van reizen de trein, is een positief saldo het enige wat je nodig hebt met een anonieme chipkaart. Ik reis met een anonieme chipkaart, en als ik nog minimaal 0,01 euro op mijn kaart heb kan ik prima inchecken in de bus, tram en metro. Het enige probleem is dat wanneer mijn reis duurder is dan het instaptarief (4 euro), ik niet meer kan uitchecken door te weinig saldo. Ik kan dus maximaal 4 euro in de min staan met een anonieme chipkaart, maar ik kan met een negatief saldo niet meer inchecken totdat ik hem weer opgeladen heb.
Dat is nieuw voor mij. Wat ik zelf heb meegemaakt is dat ik minimaal 20€ tegoed voor de trein nodig heb en 4€ voor de bus om te kunnen inchecken en reizen. Gelukkig reis ik zelden met het OV, vind het hele systeem omslachtig en duur.

Dat het niet verder dan 4€ in de min kan is slim, want dan is het niet rendabel die chipkaart weg te gooien en een nieuwe aan te schaffen.
Het enige probleem is dat wanneer mijn reis duurder is dan het instaptarief (4 euro), ik niet meer kan uitchecken door te weinig saldo.
Niet meer kunnen uitchecken ? INchecken bedoel je misschien ?
Nee ik bedoel echt uitchecken. Als ik (met een anonieme chipkaart) incheck terwijl ik een saldo heb van bijvoorbeeld 0,01 euro, en mijn reis kost 4.80 euro dan kan ik niet meer uitchecken en krijg ik een melding in de zin van "uitchecken mislukt, saldo te laag".
En wat worden de kosten dan.? Ik bedoel, hoe los je het op ? En welk vervoermiddel.?
Dan kan ik dus niet uitchecken, en omdat het bij de bus gebeurt kan ik gewoon naar buiten lopen en het saldo weer opladen. Omdat ik niet uitgechecked ben, kost het mij het volledige instaptarief; wat standaard procedure is bij niet uitchecken. Dus 4 euro, en in dat geval goedkoper dan de reis. Maar als je dat te vaak zou doen, wordt de chipkaart geblokkeerd.
Ah, begrepen. Ik heb een ov-jaarkaart. :)
Dan kom je te hoog uit. Alleen het minimum is voldoende, eventueel aangevuld tot je ritprijs als die hoger ligt (en dat is zelfs niet strikt noodzakelijk om op je eindbestemming aan te komen).
Ik heb een OV kaart met 3 euro tegoed. Moet van de week om 23:00 van Schiphol naar Eindhoven CS kan dat?
Ehm nee. :P Of je moet automatisch inchecken aan hebben staan, dan gaat er even 20 euro van je rekening af. Ook al is de reis maar 5 minuten met de trein. _O- Waardeloos systeem inderdaad, in andere landen is het veel beter geregeld!
Je kan ook voor 10 euro kiezen.
Nope, er moet 20 euro op de kaart staan. Je kan wel opladen met 10 euro, maar dan is je saldo te laag.
Anoniem: 1029109 @nexhil24 april 2018 08:13
Dat is incorrect Het minimum waarmee je kan inchecken is €16 positief saldo.

Bron: Zelf vorige week ingecheckt met een saldo net onder de €17.
Heb je ingesteld dat hij hem automatisch oplaadt als het saldo te laag is? Want dan geld het minimumbedrag niet.
Anoniem: 1029109 @Neko Koneko24 april 2018 08:29
Nee. Ik laad het nooit automatisch op. Ik pin en ga naa de balie met contant geld. Ze hoeven niet te weten wanneer en waar ik reis :)

Hetzelfde geldt voor de bus trouwens. Minimum bedrag van €4 word aangegeven. Echter kun je inchecken met €0.01.

De praktijk is gewoon dat het salon niet lager mag zijn dan -€4.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1029109 op 23 juli 2024 05:29]

Ja ik laad ook automatisch op met 10 euro. Maar ik krijg dan 2 afschrijvingen tegelijk haha!
Dat is alleen als je een kortingskaart hebt. Anders is het minimumsaldo om met de trein te reizen 20 euro.

[Reactie gewijzigd door Wouterkaas op 23 juli 2024 05:29]

Typisch Nederlands weer. In plaats van kijken hoe het in andere landen met succes gebeurt verzinnen we zelf een methode met allerlei rare noodgrepen voor ingebeelde problemen, en komt er een verschrikkelijk klantonvriendelijk product uit. Weten we nog, de persoonlijke domeinnamen met een nummer, waar de SIDN mee kwam? Ook zo'n prachtvoorbeeld.

Gelukkig was dit maar een proef en bleef de schade dit keer beperkt tot 1,2 miljoen euro.
In welk ander land kan je overal reizen met slechts één pas? Nederland loopt wereldwijd voorop met de ov-chipkaart, logisch dat er niet zoveel af te kijken valt.

Mensen beseffen niet dat het OV in Nederland van extreem hoge kwaliteit is en dat de ov-chipkaart een extreem succesvol en innovatieve betaalmethode is. Er is geen enkel ander land in de wereld zo vooraanstaand op dit gebied als Nederland.
In welk ander land kan je overal reizen met slechts één pas? Nederland loopt wereldwijd voorop
Daar krijg ik eigenlijk ook nooit antwoord op van degenen die zo roemen met Londen, Japan en weet-ik-veel-stan.
Erg jammer. Ondanks dat je geen abonnement kon toevoegen gebruikte ik het graag voor medereizigers. Een keer mezelf buiten gesloten zonder portefeuille, en toen kon ik mooi met mijn telefoon met bus trein bus naar mijn ouders, om een reserve sleutel te halen. Ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad. Het automatisch opladen werkte alleen maar bij de NS, dat was mijn enige probleem.

OV in Nederland betalen is eigenlijk sowieso een beetje dom. Dat constante in- en uitgecheck... OV is een graaf, die op maar n manieren kan worden opgelost. Als oorsprong en bestemming bekekend zijn, kun je toch ook de verdeelsleutel maken tussen net bezitters?
Bijzonder dat in oa UK je gewoon met Apple Pay kunt betalen voor het OV... inmiddels 3,5 jaar al.
Helaas zijn de diensten van Apple vaak alleen in grote landen te gebruiken. Zolang Apple stelselmatig Nederland blijft negeren als het gaat om Apple Pay schiet het niet op allemaal.
zwahiel Moderator HK/SG1 @MarcoC24 april 2018 08:24
Ook iets qua kosten van Apple Pay, data zekerheid van Apple Pay en t feit dat Nederland niet aan iedere techreus zomaar even een bankvergunning geeft. Aangezien deze techreus weigert zich aan de lokale wetgeving te houden en zich continue beroept op Ierse of Amerikaanse wetten ipv gewoon fatsoenlijk ondernemersschap bedrijft.

Wellicht komt Apple pay daarom niet van de grond. Al eens over nagedacht? T ligt echt niet alleen aan de banken want daar is wel animo maar aan de arrogante niet meewerkende houding van Apple die weigert de wereld de wereld als losse landen te zien...
Daar heb ik zeker over nagedacht. Lees mijn reactie nog een keer, ik zeg juist dat het aan Apple ligt.
Pfff dit is zo jammer weer, hier een gelukkige gebruiker van het systeem. Ja je moet twee apps installeren (een wallet app en de OV app) en ja je moet 1 cent overmaken (the horror) maar daarna werkt het perfect. Alles word netjes bijgehouden, je krijgt een melding dat je ingecheckt bent, het saldo word netjes opgewaardeerd en daarnaast kan je ook mooi de kosten bijhouden van je reizen.

Dit is weer een aantal miljoen wat er verspild is.... jammer.
In Polen open je een app, kies je je kaartje en betaal je met przelew24 (ideal). Dit doe je op je gemakje bij de halte of na het instappen. Waarom kan dat hier niet gewoon zo.
Je hebt het over betalen, maar hoe check je in? Hoe weet de chauffeur dat je geen zwartrijder bent? Komt er nog iemand nog ouderwets je (digitale) kaartje controleren?

En het lijkt mij irritant als je daadwerkelijk voor elk ritje een app moet openen en een kaartje moet selecteren om die vervolgens te betalen. Sneller is dan om hier zoals gebruikelijk met je pasje in te checken, die aan je bankrekening is gekoppeld zodat je niet hoeft te klooien met betalingen.

De bedoeling van het inchecken/betalen d.m.v. NFC via de telefoon is dat het net zo snel of sneller gaat dan met een pasje. Anders lijkt het mij een poespas om niets. Ik heb geen idee of de twee genoemde apps in het artikel nodig zijn om te openen of dat ze op de achtergrond draaien (ik mag voor TLS hopen op dat laatste) om te inchecken/betalen, maar dat je er al twee nodig hebt gaat het al bij mis.

Overigens is het wel lullig dat Android gebruikers deze mogelijkheid van inchecken/betalen wordt ontnomen door Apple, maar ik snap wel dat TLS geen twee systemen naast elkaar wilt opbouwen en onderhouden.
Het ouderwetse kaartje controleren was niet alleen je kaartje nakijken maar ook een vorm van sociale controle. En wat is nu het grote voordeel van die chip? Je reis data wordt gedeeld en je hebt geen idee meer wat het vooraf kost.

Nu heb ik in geen jaren meer in een bus of trein gezeten en zou dus ook niet weten of dat dat uberhaubt nog mogelijk is zonder OV chipkaart. Wat als ik bijvoorbeeld met autopech sta, kan ik dan nog met het openbaar vervoer naar huis komen?

En als ik dit al niet weet, dan moet het voor ouderen of digibeten helemaal een ramp zijn.
Je dient een OV-chipkaart te kopen (!). Voor € 7,50 nota bene. Om te mogen betalen. Uit principe doe ik dat niet. Soms pak ik de trein, maar dan alleen wanneer ik een aanbiedingskaartje kan kopen bij Blokker, Kruidvat of online via bijv. Spoordeelwinkel.

Niet alleen vind ik die prijs voor een OV card te hoog, het is ook tegen de afspraken in. Nu verdienen ze er bakken geld mee. Walgelijk verdienmodel vind ik dit. Een eerste rit van 5 euro zou me 12,50 kosten. Laat dan maar...
Bij een abonnement bij NS gratis zoals gezegd maar dat is niet relevant voor een enkele keer reizen. Maar dan heb je voor 7,50 een kaart die 5 jaar mee kan. Dat is 1,50 per jaar of 12,5 cent per maand. Dat is toch wel te overzien?
Dat hangt er natuurlijk vanaf hoe vaak je ermee reist.
1 keer in de 5 jaar? ritje is € 12,50 duurder.
1 keer per jaar? ieder ritje is € 2,50 duurder.
5 keer per jaar? ieder ritje is € 0,50 duurder.
enz...

Afhankelijk van de ritjes die je maakt kan dit een zeer hoog percentage zijn. Overigens vraag ik me af hoeveel er op zo'n kaart verdiend wordt en of de kosten voor de reiziger gemiddeld hoger zijn dan de opbrengsten (minder zwartrijders/ minder personeelskosten).
Ze maken goud geld op die OV kaarten. Die € 7,50 is vaker ter discussie geweest, omdat men er dik aan verdient, terwijl de afspraak destijds was dat er geld voor gevraagd mocht worden ter compensatie van de kosten. Nu is het een extra melkkoe.
7,50 is alleen als je prepaid wil reizen overigens. Bij een NS abonnement krijg je 'm er gelukkig (en terecht) gewoon bij.
Tegen welke afspraken in?
Je dient een OV-chipkaart te kopen (!). Voor € 7,50 nota bene.
Volgens mij is een smartphone duurder en het artikel gaat daar over.
Hier dan even korte uitleg: voor de trein kun je losse kaartjes kopen bij (bijna?) elke automaat op de stations. In bussen kun je contant en ook steeds meer met de pin losse kaartjes kopen.
Dit is niet goedkoper dan in- en uitchecken met een ovkaart, maar een prima oplossing voor als je autopech hebt.
Contant in de bus is niet meer mogelijk, iig niet in Brabant en Limburg. Alleen pin of chip. Contant alleen aan het loket.
In Friesland nog wel
Met 9292 kun je nog gewoon zien wat het kost. En mocht je iemand zijn zonder (anonieme) chipkaart is er altijd nog een veels te duur kaartje voor een enkele rit.
Als je met autopech staat zijn de meeste sleepdiensten wel zo aardig om je thuis af te zetten.

Ik vind het prima dat er gekeken wordt naar alternatieven voor de huidige OV-Chipkaart. Het vervelende van betalen met een telefoon of bankpas is alleen dat Translink naast reisgegevens opeens ook over andere gegevens beschikt.

Ik heb nog steeds geen goed antwoord kunnen krijgen op wat er mis was met de oude papieren vervoersbewijzen...

[Reactie gewijzigd door dabronsg op 23 juli 2024 05:29]

Dat kan je vergeten, dat aardig zijn. Dat geldt alleen als het in je eigen regio is.
"Ik heb nog steeds geen goed antwoord kunnen krijgen op wat er mis was met de oude papieren vervoersbewijzen..."

Ik heb nog steeds geen goed antwoord kunnen krijgen op wat er mis was met de oude landkaart en paardentram.
Paarden schijten op straat. Sta er een keertje in en je weet wat er mis mee is. De oude landkaart veranderd niet mee met de reële wereld. navigeer een keertje met een kaart uit de tijd van de paardentram en je ontdekt snel de manco's.

En nu mag jij vertellen wat er mis was met het papieren vervoersbewijs.
Als volgens jou het "schijten op straat" van de paarden de reden is geweest om het anders te gaan doen kan ik mij voorstellen dat je niet inziet wat er mis was met de oude papieren vervoersbewijzen.
Het is niet de enige reden geweest, maar paardenpoep was wel een dingetje in die tijd.

https://www.bndestem.nl/b...de-eeuw-kaartje~a5e0bc1b/
http://www.dora-besparen....-koe-wordt-minder-heilig/

Maar goed, ik ga er maar van uit dat jij ook niet weet wat er mis was met het papieren vervoersbewijs.

[Reactie gewijzigd door dabronsg op 23 juli 2024 05:29]

Daar mag je natuurlijk vanuit gaan.
Ik heb nog steeds geen goed antwoord kunnen krijgen op wat er mis was met de oude papieren vervoersbewijzen...
Privacyschendende mogelijkheden en zijn lastig met papier. En al geven ze het toe, het wordt niet teruggedraaid.
Als je voor het eerst in je leven met de bus moest snapte je ook niet van de strippenkaart. In dat opzicht is de OV-kaart net zo makkelijk, alleen het is nog onbekend. Vergeleken met een strippenkaart: Controleer of je voldoende strippen hebt -> Geef aan buschauffeur -> Ken de precieze halte waar je eruit moet -> Klaar en dan de OV-kaart: Controleer of je een redelijke hoeveelheid geld hebt (€20 altijd voldoende voor elke halte) -> Geef aan apparaatje -> "Oh he hier is het winkelcentrum" -> Geef nogmaals aan apparaatje.
Ja, dat kan. Maar dan moet je wel contant geld op zak hebben. En een kaartje kopen in de bus is een heel stuk duurder dan betalen via je OV kaart. Overigens kan je de prijs van de ritten terug zien in de OV-chipkaart app van TLS (moet je wel een persoonlijke OV-kaart en account hebben). Ik snap niet waarom je de prijs van een busrit vooraf zou moeten weten. Je moet immers toch gaan? Zou een te hoge prijs je weerhouden de bus te nemen, en je neemt vervolgens de benenwagen voor tig kilometer? Daarnaast kent men op den duur wel de routes, en wat die ongeveer kosten. 90% van de mensen gebruiken het OV omdat ze geen privé vervoer hebben, en 90% van de tijd zijn dat dus voor ritten dat zich in een vast patroon bevindt (i.e. de daily commute, of om boodschappen te doen).

Edit:
@Unimproved
Da's een goede: de prijs vooraf controleren via 9292. Helemaal vergeten.

Edit #2: contant geld schijnt steeds minder noodzakelijk te zijn (het is even geleden dat ik met het OV moest): https://9292.nl/nieuws/ni...cashloos-reizen-in-het-ov

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 23 juli 2024 05:29]

Steeds vaker pinnen ipv contant geld. Alternatief is soms een speciale betaal app gebruiken die per busmaatschappij anders is.
Contant betalen in het OV wordt om veiligheidsredenen afgeschaft, als je tegenwoordig een kaartje wil kopen in een bus of tram kan dat alleen met bankpas, creditcard of contactloos betalen.

https://9292.nl/nieuws/ni...cashloos-reizen-in-het-ov
Tot grote teleurstelling van het capuchon-tuig die nog wel eens een buschauffeur wilden beroven :P
Als ze slim waren schreven ze een buschauffeur-beroof-app. Geen cash nodig. :)
De buschauffeur van een lege bus overvallen gaat iets makkelijker en sneller als en hele bus vol mensen rollen.
Zelfs dan is het veel veiliger voor het personeel. Bovendien is zakkenrollen minder zichtbaar en wordt daarom vaak minder als onveilig ervaren.
Dus, omdat ze toch al klappen krijgen omdat "ze iemand weigeren", is het verkeerd om te zorgen dat ze geen mes op de keel of pistool op hun hoofd krijgen door te zorgen dat er geen cash is.
Wonderlijke verklaring.
Anoniem: 857639 @WimmieV24 april 2018 14:52
Ik heb al eens gehad dat mijn pinpas het een week NIET deed.. maar had wel OV nodig... eerste oplaad paal was kilometers weg.. en die krengen staan ook nog eens vaak in WINKELS... had gelukkig cash.. anders had ik zeker 45 minuten moeten lopen.. naar een OPLAAD PAAL...
Laat staan als ik 65+ was geweest...

edit: Vaak na voetbalwedstrijden krijgen agenten rake klappen.. voetbal enkel op TV uitzenden dan maar?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 857639 op 23 juli 2024 05:29]

Het feit dat jij het al jaren niet gebruikt hebt en het daarom niet weet betekent niet één op één dat het systeem complex is.

Je kunt ook gewoon je telefoon erbij pakken en even googelen mocht je plots de trein nodig hebben.
je hebt geen idee meer wat het vooraf kost.
Dat is natuurlijk onzin: je kunt prima vooraf via bijvoorbeeld een reisplanner opvragen wat de route van station/halte x naar station/halte y kost. Vroeger moest je dat op een kaartenautomaat doen, nu kun je dat op elke computer of smartphone met internet doen. Kosten zijn gebaseerd op een prijs per kilometer, dus heel transparant en voorspelbaar, m.i. eerlijker dan het vroegere zone-systeem.
Het is eerlijker, maar het is ook allemaal met de invoering van de OV kaart een stuk duurder geworden. Net na de invoering van de OV kaart hebben de diverse media daar vol mee gestaan.
...en er waren ook heel veel gevallen waarin een reis juist goedkoper is geworden. In sommige gebieden waren de zones nogal klein en mocht je al snel drie of meer strippen afstempelen als je maar een relatief kort ritje maakte.

Daarnaast zijn er gewoon heel veel veranderingen geweest in financiering van het OV ('de gebruiker betaalt meer') wat toe te schrijven valt aan de landelijke of decentrale overheden. Dat ligt niet aan de OV-chipkaart.
...en je hebt geen idee meer wat het vooraf kost.
Dat kun je nog opzoeken op 9292.nl. Met de auto heb je er helemaal geen idee van wat een rit kost.
als de mensen hebben betaald via een app kan je op een specifiek moment zien hoeveel mensen er in de bus zitten. Als er meer mensen in de bus zijn, zit er dus een zwartrijder. Simpel. er moet wel een controle systeem zijn die na gaat hoeveel mensen in de bus zijn of mensen moeten controleren. het controleren is wel veel makkelijker op zo'n manier.
Minder pasjes met je mee moeten dragen is op zich wel handig. Op zich worden er ook apps gemaakt met alleen dat doel, zoals bijv. stocard (de klantenkaart app).

Wat mij vooral problematisch lijkt: wat ga je doen als de telefoon leeg is (en je eventueel al wel bent ingecheckt)?
.
Minder pasjes met je mee moeten dragen is op zich wel handig.
De moderne luie mensch.. Wel een telefoon kunnen tillen maar een pasje is zo begrotelijk.. :)
Een ov-kaart ENn een id-kaart, dat wordt weer fysiotherapie.
Heeft niets te maken met luiheid. Een pasjeshouder / portemonnee passen maar een beperkt aantal pasjes in. Een secrid ondersteunt tot max 12 pasjes. Eigenlijk wil je die niet want muntgeld enzo... Maar goed, dat is dus: een bankpas, een creditcard, een bankpas zakelijk, een creditcard zakelijk, een rijbewijs, een toegangspas voor het bedrijf, de OV chip er nog in, de ANWB pas, de NS business card, nog een bankpas en dan heb ik nog twee lege slots.

Die 2 is echt niet genoeg voor een klantenkaart van de AH, Kruidvat, Sligro, Praxis, Karwei en ga zo maar door.

Ik ben er nog niet aan toe om handtasjes te gaan gebruiken.

tl;dr: Minder pasjes is meer praktisch.

[Reactie gewijzigd door atlaste op 23 juli 2024 05:29]

Dat kan hier toch met tranzer?
Nooit van gehoord, zie het nu voor het eerst. Reden? 75 cent fee. Op een ritje van 1,20 met de bus dus meer dan de helft fee. Gek he dat niemand dat gebruikt.
Alsof translink die prijs niet naar beneden kan onderhandelen..

Ze hebben zeker de marktmacht om tegenover een kleine appbouwer zelfverzekerd op te treden.

[Reactie gewijzigd door Garyu op 23 juli 2024 05:29]

Deze app is niet van Translink
Kan ook met de NS app voor treinreizen in ieder geval.
Dat is niet vergelijkbaar met de OV Chipkaart. Die werkt op basis van NFC, een nabijheidschip. De NS app juist op basis van QR codes.
Nee niet met OV chip mobiel app, maar wel met die Poolse oplossing.
Bij Arriva kan dat volgens mij zolang je alleen via hun reist, laatst gedaan omdat mijn OV kaart verlopen is en ik maar heel af en toe de bus pak. Je laat dan gewoon je telefoon met je gekochte kaartje aan de chauffeur zien, of als je met de trein gaat kun je een soort qr code scannen bij een paal met scanner.
Of kijk eens naar Japan, Taiwan of Hongkong.
Betalen, inchecken, no problem.
Losse kaart of geintegreerd in je mobiel.
Overal kan het wel gewoon.
Behalve in NL dankzij die lutsers van Translink. :(
Waarschijnlijk allemaal op plaatsen met een vast, beperkt vervoersgebied. Zolang je binnen een stad blijft is het makkelijk om een vast tarief te berekenen. In het buitenland zie je vaak dat OV in de regio of tussen verschillende steden beperkt is tot een paar lijnen of een aparte aanbieder.
In Nederland zijn stadsvervoer en regionaal erg met elkaar verweven. Iemand die bij Amsterdam CS op de bus stapt, kan drie haltes verder uitstappen, maar ook meerijden naar een andere stad. Om dat rendabel te maken voor vaste prijs, moet je een prijs rekenen die voor een stadsrit te hoog is. Om stadsritten voor een vast tarief aan te kunnen bieden moet je stadsverkeer en regionaal verkeer van elkaar scheiden en dat levert in veel gebieden problemen op.
En in Nederland open je de ns app selecteer je reis en koopt en kaartje met iDeal.
Kaartje staat in de app en met de qr code in de app kan je het poortje openen.
Geen ov chipkaart nodig.
Die (was omdat ie zoveel bekeken was) heel effectief om een bedrijf met slechte klantenservice wat te laten verbeteren.
TLS is overigens wel wat klantvriendelijker geworden. Maar communicatie over hoe het systeem werkt, geld terugvragen bij vergeten uit te checken, het is allemaal slecht uitgelegd.
Was natuurlijk ook te verwachten. De maker van de crappy OV chipkaart (overstappen met je ov kaart, hoe de F*ck krijg je het verzonnen?!? Wat een onzin) maakt een crappy versie om je mobiel te gebruiken.

Je kan van alles zeggen over TLS, maar iig niet dat ze goede service designers in huis hebben. 8)7
Hoe werkt dit dan in andere landen? Kan je daar wel met 1 pas bij meerdere vervoerders terecht?
Ja in Hongkong.
Ik stel de vraag verkeerd. In Nederland kan je ook overal met 1 pas terecht. Maar moet je in Hong Kong niet in- en uitchecken als je switcht van vervoerder?
Hier ben je toch ook verplicht uit te checken als je uit de trein en overstapt op de tram of bus?
Als je bij station A instapt, en je stapt bij station X uit. En je weet de routes, en welke treinen er waar en wanneer rijden, dan lijkt het me niet super ingewikkeld om uit te vinden welke vervoerders ik gebruikt heb.

Maar in plaats van die puzzel op te lossen heeft TLS ervoor gekozen dat de klant dit maar mag oplossen.
Met als gevolg enorme opstoppingen bij die overstap paaltjes, en je some bijna of net je trein mist omdat het zo druk is.

Het is gewoon een ding waar die vervoerders niet genoeg met elkaar samenwerken.
Het is gewoon een ding waar die vervoerders niet genoeg met elkaar samenwerken.
Het is niet alleen het samenwerken. Ze willen er geen geld bij in schieten. En dat lost TLS niet op.
Als je bij station A instapt, en je stapt bij station X uit. En je weet de routes, en welke treinen er waar en wanneer rijden, dan lijkt het me niet super ingewikkeld om uit te vinden welke vervoerders ik gebruikt heb.
True, maar het blijft gissen, en zeker in Nederland zijn er toch veel verschillende manieren om van A naar B te komen.
klopt dat er veel manieren zijn, alleen als je ook tijd meerekend dan zijn die mogelijkheden een heel stuk kleiner. Alle onduidelijkheden die over blijven zouden die bedrijven onderling kunnen regelen.

Maar daarvoor wordt niet gekozen. Men scheept gewoon de klant met die onzin op.
Vroeger kon je ook gewoon met 1 strippenkaart overal terecht.

[Reactie gewijzigd door MenN op 23 juli 2024 05:29]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.