Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Opt-in-variant van Coinhive-cryptominer wordt nauwelijks gebruikt'

Beveiligingsbedrijf Malwarebytes claimt op basis van eigen gegevens dat de opt-in-versie van Coinhive, een dienst waarmee sites de cpu van bezoekers kunnen gebruiken voor het Monero-mining, nauwelijks wordt gebruikt ten opzichte van de versie die geen toestemming vereist.

Het bedrijf schrijft in een blogpost dat het op basis van eigen telemetrie-gegevens heeft vastgesteld dat het de opt-in-versie ongeveer 40.000 keer per dag tegenkomt. De variant die geen toestemming vereist, scoort flink hoger met ongeveer 3 miljoen detecties per dag. Coinhive reageerde tegenover The Register op de bevindingen van het bedrijf en zei dat het zich niet in de conclusies kan vinden.

Op basis van eigen statistieken claimt Coinhive dat ongeveer 35 procent van zijn hashrate afkomstig is van AuthedMine, zoals het de opt-in-versie noemt. The Register haalt onderzoeker Troy Mursch aan, bekend van BadPackets, die zegt dat zijn bevindingen overeenkomen met die van Malwarebytes. Coinhive stelt verder dat Malwarebytes ook zijn 'legitieme' versie blokkeert en dat het niet op verzoeken reageert om dit te bespreken.

De dienst van Coinhive is populair geworden omdat hij mensen in staat stelt om een javascript-coinminer aan hun website toe te voegen, die de cpu van bezoekers inzet om de cryptovaluta Monero te delven. Die leent zich voor cpu-mining door zijn CryptoNight-proof-of-work-algoritme. Na kritiek kwam Coinhive met de AuthedMine-variant, die eerst toestemming vraagt aan sitebezoekers. De scripts van Coinhive die geen toestemming vragen, zijn sindsdien op veel sites aangetroffen, bijvoorbeeld een actiesite van Albert Heijn, een betaalde streamingsite en overheidssites in onder meer de VS en het VK.

Er zijn echter ook sites die de opt-in-versie gebruiken, zo maakte de Amerikaanse publicatie Salon onlangs bekend daarvoor Coinhive in te zetten. Internetcriminelen zien bovendien steeds meer een bron van inkomsten in het toevoegen van coinminers aan malware, zoals verschillende beveiligingsbedrijven ontdekten. Malwarebyes schrijft in de conclusie van zijn huidige blogpost dat criminelen aangetrokken worden tot de anonimiteit die cryptovaluta biedt en door de mogelijkheid om cryptominers op grote schaal te verspreiden.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

27-02-2018 • 11:53

98 Linkedin Google+

Reacties (98)

Wijzig sortering
Waarom doet Tweakers dit nog niet? Je mag op mijn pc best een tijdje minen zolang ik nieuws van jullie aan het lezen ben. Desnoods wil ik het wel specifiek aan zetten in mijn profiel ;).
poll: Ads <-> cryptomining

75% van de Tweakers geeft aan daar niet op te zitten wachten.
Ik snap het niet echt. Ik denk dat dit een goed alternatief zou zijn voor advertenties. Per dag dat je Tweakers bezoekt een bepaalde tijd minen. Zo heeft de gebruiker geen last meer van advertenties en krijgt Tweakers zijn inkomsten.

Enig probleem dat ik wel zie is: Wat met mobiele apparaten?
Ik ervaar mining via websites als misselijkmakend.

Tijdens het browsen open ik veel pagina's die ik vaak langere tijd open laat staan. Niet alleen tijdens het lezen maar ook om later weer naar terug te komen.
En wanneer ik zo een browser open heb staan voor studie-bezigheden, werk, nieuws en nog wat andere lopende projecten ...
Dan zou mijn laptop de hele dag door minen voor al die websites.
Ik besteed nu al veel te veel tijd aan het vinden en sluiten van veel te actieve sites met drama scripts.

Mijn manier van browsen werkt goed voor mij, maar dit soort zooi zou mij dwingen om van strategie te veranderen. Omdat sommige mensen nooit meer dan 2 tabs open hebben.

Van mij mag er wel een black-list komen van sites die miners plaatsen.
... Ik zie nog liever paywalls dan dit soort geintjes.
Er is geen alternatief voor ads. Punt. T.net draait op de achtergrond. Geen miners gewenst.

[Reactie gewijzigd door Core2016 op 28 februari 2018 03:28]

Ik hoor ook bij die 75%..dat betekent alleen niet dat er geen nette manieren zijn om zoiets te implementeren.
Gewoon een simpel overzichtje waar je kan zien wat en hoeveel capaciteit er gebruikt word kan al wonderen doen.
Dan val je naar mijn idee toch buiten die 75%.
Nee, aan mijn processor geen polonaise
Ze doen maar, ik blokkeer alles
Ik ben zelf ook gewoon voor een opt-in en laat de bezoeker maar kiezen. Ads, abbo of crypto.

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 27 februari 2018 13:58]

Snap ik, maar ik denk dat dat ongeveer hetzelfde percentage is dat liever geen reclame ziet op de website. Het is gewoon een ander/extra verdienmodel voor websites die je een warm hart toe draagt. Vandaar ook het idee dat je het zelf aan of uit kunt zetten.
T.net is toch 1 van de nettere, mogelijk wel netste site qua reclames. Het is geen Nu.nl of consorten waar 90% van je CPU kracht en 80% van de laadtijd uitsluitend voor reclames zijn.
Als ik zou moeten kiezen tussen reclame en mining dan zal ik kiezen voor de reclame. Ik stoor mij er niet aan en mijn CPU blijft er koel van.
Dat is nou het mooie als je de keuze hebt! Hier in mijn kantoortje is het gemiddeld gezien vrij koud sochtends, ideaal als je dan je steentje bij kunt dragen aan Tweakers en tegelijk je kantoor wat opwarmt. Ik snap echt wel dat niet iedereen er op zit te wachten maar ik zou het zeer zeker wťl gebruiken.
Voor de mensen die geen reclame en miners willen. https://tweakers.net/abonnementen/

Edit: Haha, correcte moderatie is op dit moment weer ver te zoeken. Ik hoop dat er mensen zijn die snappen dat het geld ergens vandaan moet komen. als je het ene niet wil: dan pak je een andere optie, toch?

[Reactie gewijzigd door gjmi op 27 februari 2018 13:46]

En voor mensen die geen tracking willen is dat niet voldoende, die zullen alsnog een tracking en adblocker moeten gebruiken al hebben ze een abonnement.
Maar dan draag je je steentje wel bij aan de website.
Als je het abonnement hebt op een advertentievrije tweakers, zie je geen advertenties en heb je _voor tweakers_ geen ad blocker nodig.

Ik heb al twee jaar een ad-free abo en heb nog nooit in opera's ingebouwde ad-blocker de teller boven 0 zien komen van advertenties die geblokkeerd worden - of een advertentie gezien.

De gehele social media meuk is ook in je instellingen uit te zetten, waardoor er alleen maar een interne telemetrietracker van Tweakers zelf op de website actief is. Als je _ook_ dat niet wil, hou je Ghostery aan.

Tweakers is op dit gebied dan ook ZEER accommoderend in de wensen van gebruikers en ik vind het dan jammer dat mensen zich telkens achter drogredenen blijven verstoppen als gevraagd wordt een kleine tegenprestatie te leveren voor de content die ze hier dagelijks nuttigen.

[Reactie gewijzigd door Chrotenise op 27 februari 2018 14:41]

Ik denk de stap on te "betalen" voor non-advertenties op Tweakers een veel grotere stap is dan dat mensen op de achtergrond weten dat er gemind wordr om zo inkomsten te genereren. En dus minder erg vinden.
Dit was mijn punt niet helemaal. Ik wil niet een abonnement maar wel op een andere manier bijdragen door bijvoorbeeld reclame te kijken en crypto te minen zolang ik alleen maar aan het lezen ben op Tweakers.

De reclame boeit mij niet, tracking is handig omdat de reclame dan juist op jou slaat vind ik. Ik kreeg van de week een reclame te zien met het fijne nieuws dat Hertog Jan een serie nieuwe bieren uit brengt!
En hoeveel ads worden er geblocked? en hoeveel van 25% die wel cryptomining wil blokeert op het moment geen advertenties? het kan toch een onaangesneden inkomensbron zijn (die wel optioneel moet blijven uiteraard)
Verbaas me hier over. Liever crypto minen dan die bloedirritante reclames die ik overal te zien krijg. Ik zie hier wel iets in, sites die dit optioneel aanbieden. Ik vind dit ook echt iets voor tweakers....
Waarom betaal je dan niet gewoon direct? Je betaalt namelijk alsnog door de miner aan te laten staan. Is het dan niet vee efficiŽnter om dan meteen een bedrag over te maken naar Tweakers dan het via jouw energieleverancier te doen? Je moet tenslotte ook de stroomkosten afrekenen en afschrijving door gebruik gezien mining niet vanzelf gaat. Of ben je van plan deze aan te zetten in een werk of schoolomgeving zodat een derde partij opdraaien voor de kosten van jouw 'donatie'? Ik hoop dat Tweakers dit nooit zal toelaten omdat er veel meer haken en ogen aanzitten dan gewoon even een miner aanzetten.
Helemaal mee eens :) , en vergeet de "carbon footprint" niet van het minen
En de extra degradatie (dus verkorting van de levensduur) van je hardware die meer dan normaal op volle toeren draait. Het zal vast niet veel zijn, maar alle beetjes "helpen".
Ach hoe belangrijk vinden mensen carbon footprint nou. Meeste mensen zullen bijvoorbeeld hun auto echt niet weg willen doen dus die extra paar Watt zou ook weinig uit maken dan.
Je laat het minen niet aan staan... Je draait het zolang je de website leest.
Ik moet zeggen dat ik niet ieder artikel interessant vind, dus 1, 2 of 5 artikelen lees je en dan gaat tweakers weer even dicht voor een aantal uur.

Kost geen drol, zet je de throttle op 20%, dan draait je CPU op 20%. sluit je tweakers en doe je iets anders. Donaties is psychisch vervelender dan het minen, je hebt dan namelijk direct geld dat je spendeert.
Dat zelfde argument kan je maken voor advertenties, dat geld moet ook ergens vandaan komen.
WAUW, dat is wel de meest negatieve benadering die ik kan bedenken. Hoewel ik op zo'n reactie eigenlijk geen zin heb om me te verantwoorden doe ik het toch, ik heb een overschot aan zonnepanelen dus die paar extra wattjes boeit mij niet zo. Nee, een abbo afsluiten hoeft wat mij betreft niet. Adblock staat gewoon uit hier waardoor ik mijn centje bijdraag hoop ik maar op deze manier zou ik graag nog iets extra kunnen doen!
Klik je ook op de ads?
Met zonnepanelen op je dak is het nog steeds verspilling van de energie he? Als je het aan het net zou leveren zou mijn PC er op kunnen draaien.
nou nee, er wordt ook gewoon energy verspilt als er teveel wordt gemaakt. het is niet alsof die energy standaard word opgeslagen als er teveel word gecreeert. als je tijdens de uren van teveel stroom generatie dan coinhive inzet ontlast je alleen maar het netwerk die de energy niet kwijt kon. Het komt zelfs voor dat je moet betalen voor de energy die je opwekt omdat het de netbeheerder belast.

[Reactie gewijzigd door t link op 27 februari 2018 13:36]

ja precies, i.p.v. de paar euro per maand als abonnee, gewoon wat cryptocoins minen voor Tweakers. Zou ik ook zo doen.
Waarom dan wel? Ofwel ben je die paar euro's kwijt als prijs voor het abonnement, ofwel aan electriciteit. Tenzij jij niet zelf betaalt voor je electriciteit (en dus in feite de kost wil afschuiven op iemand anders) zie ik het nut er niet van in.
Waarom dan wel? Ofwel ben je die paar euro's kwijt als prijs voor het abonnement, ofwel aan electriciteit. Tenzij jij niet zelf betaalt voor je electriciteit (en dus in feite de kost wil afschuiven op iemand anders) zie ik het nut er niet van in.
Ik zou 't best kunnen doen overdag als ik thuis ben. Dan leveren m'n zonnepanelen in de regel meer op dan ik gebruik :)
Mee eens, ik zou het er ook voor over hebben. Vaak zit ik op het randje van wel of niet salderen, waardoor ik meer in een jaar heb opgewekt dan verbruikt. Salderen probeer ik dus te voorkomen en dat zou in theorie hiermee kunnen en dan doe ik tevens iets extra's voor Tweakers.
Nou het idee van een soort van pay per view staat mij eigenlijk wel aan.
Ik zit ook helemaal niet te wachten op meer abbo's of dergelijke.

Voor Tweakers kan het ook een nuttig verdienmodel zijn, mensen zijn lui..vinkje zetten klaar..lagere drempel kan resulteren in meer deelnemers.
Zolang dit geheel vrijwillig is en het dusdanig geregeld is dat je pc niet over de pis gaat zou ik het helemaal niet vervelend vinden als men dit bij wijze van experiment zou implementeren..lijkt me nou net iets voor Tweakers om te doen,
Nou het idee van een soort van pay per view staat mij eigenlijk wel aan.
Ik zit ook helemaal niet te wachten op meer abbo's of dergelijke.
dit dus wat @JeroenMeloentje zegt. Daarnaast kan het best lucratief zijn voor Tweakers, gezien crypto currency een stuk meer waard kan worden. Ik heb liever dat ik op zo'n manier Tweakers steun, dan een abonnement. Het gaat mij niet om die paar euro's, maar meer om het principe. Daarnaast vind ik wel dat het optioneel moet zijn (opt-in) en moet bestaan naar de huidige abonnementsvorm natuurlijk, want niet iedereen wil dit.
Niet iedereen is het er mee eens. Wat als je op je telefoon zit, even wat op Tweakers aan het lezen bent en de site zo je hele batterij leegtrekt door mining op de achtergrond? ;) Daar worden mensen niet blij van. Opt-in zou idd een optie kunnen zijn, misschien in plaats van ads? :P Keuzes zijn nooit verkeerd.
Yes, de opt-in aan user agent koppelen. Mag best aan op mijn pc, maar liever niet op mobile devices idd!
Neem aan dat T.net best kan zien of je mobiel of via een pc de site bezoekt, hier kan je dan aan koppelen dat hij alleen gaat minen als je op een pc kijkt.
Dan gaat mijn computer heeeel snel pretenderen een mobieltje met kleine accu te zijn... Mensen doen alles om onder 'betalen' uit te komen, zelfs als dat indirect meer geld kost... Daarom zijn/waren ads zo handig, wel geld voor de website, en geen gezeik met bedragen zien los te krijgen van de eindgebruiker.
Op je mobiel krijg je alsnog gewone advertenties...

En wat begrijp je niet onder “Opt-in”??

Als iemand dat zelf wil en er handmatig voor kiest om het aan te zetten, waarom zou hij het dan uitzetten?

[Reactie gewijzigd door efari op 27 februari 2018 12:46]

wat efari ook al aangeeft, als het opt-in zou zijn, dan heb je dit probleem niet. ik denk als t.net het gewoon in zou voeren zonder opt-in of opt-out zullen ze snel leden verliezen. Dus maak je niet druk om dingen die er niet zijn of zullen komen.
Maar kan die ook zien of het over een laptop of desktop gaat?
Daar gaat de battery ook snel van leeg.
Daarom zou een opt-in of opt-out systeem ook goed zijn, neem aan dat ze het niet zullen forcen want dat gaat leden/lezers kosten wat hun uiteindelijk duurder komt te staan als wat crypto kan opbrengen.

Als je de optie kan krijgen tussen Adverts of Mining, zou ik m`n adblocker wel uitzetten en minen toelaten zolang m`n pc gewoon bruikbaar blijft.
Een opt-in zou voor alle partijen perfect uitkomen, behalve Tweakers. Die zal er vermoedelijk een stuk minder inkomsten aan overhouden gezien maar een zeer klein percentage gebruik zal maken van de opt-in.
Indien uitgeschakeld gewoon advertenties tonen, zodat je kan kiezen.
Er bestaat een browser battery API dus het moet mogelijk zijn om te zien of het om een desktop/laptop/tablet of mobiel gaat.
Zie reactie op honeytawk, opt-in opt-out...
Maar dan moet je steeds gaan opt-in/opt-outen als je van je laptop naar je desktop verhuist. Lijkt me erg lastig. Persoonlijk gebruik ik beiden door elkaar.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 27 februari 2018 15:10]

Dan opt-in voor goedgekeurde devices, voor de overige devices altijd advertenties. Tenzij abbo. En voor de liefhebbers abbo + mining.

Iedereen blij.
Klopt, daarom stelde ik ook alleen PC en dat je het in je profiel aan kunt zetten
Ik zou graag zien dat je een beetje controle uit kan voeren. Ik zou in ruil voor geen advertenties (die ik nu blokkeer) best 10% CPU kracht willen doneren aan T.net zolang ik de website open heb staan.

Het is echt niet zo dat (de meeste van ons gok ik) T.net niets gunnen, maar advertenties zoals die nu bestaan zijn een soort terror voor je ogen en de gezondheid van je PC.
Klopt. Ik heb het eens bij Salon geprobeerd, gewoon om te zien wat het deed met de CPU. Die schoot plots van +-15% naar constant 100%. Er was dus geen reserve over voor andere taken. Resultaat: een zeer onaangename gebruikservaring omdat het minen constant het maximale uit de CPU wou halen.
ik heb eens geŽxpirimenteerd met coinhive, hierin zit een zogenaamde throttle functie waarmee je het percentage van belasting kan aanpassen. dit moet dus makkelijk te configureren zijn. en ik ga er vanuit dat deze zelfde functie ook aanwezig is in AuthedMine.
Wat gebeurt er als je 20 pagina's open hebt die allemaal zo'n miner hebben?
Of te wel, wordt er alleen gemined als je de tab in focus hebt?
Dit heb ik niet getest, maar ik denk niet dat deze processen stoppen als je de tabs minimaliseerd.
Lijkt mij dan ook dat de processen parallel draaien en dus per proces resources gebruiken.
Als ze slim zijn zullen ze het minen per session regelen en niet per page.
Misschien uit de vrees dat bepaalde "security" producten het verschil niet kennen, en dan tweakers gaan bestempelen als gevaarlijk.
Dat is inderdaad wel een fair point!
Dat is mede ook de reden waarom externe images niet meer als profiel-foto ingesteld kunnen worden.
Dus zal zeer waarschijnlijk ook niet gaan gebeuren.
De gemiddelde pc die tweakers.net bezoekt lijkt mij best krachtig...
Met alle mensen die hier beweren enkel een laptopje of tablet te gebruiken en dat PC dood is? Met de vele comments die duidelijk op een smartphone of tablet getypt zijn?
Even vlug naar de nieuwjaarsstatistieken gekeken, er zou "slechts" 53.17% met PC bezocht worden (ik neem aan dat laptop hierbij zit want de andere opties zijn "mobiel" en "tablet"). Met zo'n verdeling ligt het gemiddelde aan rekenkracht toch een stuk lager dan je misschien zou verwachten, niet iedereen heeft namelijk een 8-16 core cpu in de PC zitten (velen zullen een i5 hebben wat ook niet zo denderend is voor monero mining; een Ryzen 1700 verslaat zelfs mijn 1060, mijn 6600k is dan nog nauwelijks het vermelden waard).
Ja liever niet, die miners zijn super inefficiŽnt als je het met de energie kosten gaat vergelijken. Als je toch geld aan Tweakers wilt geven dan kun je beter een abbo nemen. Goedkoper voor jou en meer opbrengst voor Tweakers.

Dat is ook waarom ik er tegen ben, de overhead aan mijn kant staan niet in verhouding tot de opbrengst aan de andere kant.

Daar bij kost het mij accuduur waar ik al helemaal niet op zit te wachten en ben ik niet blij als mij portable lekker warm in mijn handen zit te blazen.
Maar dat is toch hetzelfde met advertenties? waar denk je dat dat geld vandaan komt? een abbo nemen is altijd efficienter omdat je de middelman eruit sloopt.
Als het via een Opt-in is, is het geen probleem. Op mijn werk worden ze er niet blij van als ik dit aanzet denk ik. Thuis? Wat minder problemen mee.
Precies of als je op batterij werkt met je laptop ipv via AC dat je het uit kan zetten om dan je batterijduur niet te verkorten.

[Reactie gewijzigd door Tjahneee op 27 februari 2018 12:35]

Het zou dan wel fijn zijn als niet alle fans gaan staan loeien bij elk bezoek aan tweakers. Dus desnoods iets van een percentage van beschikbare resources kunnen aangeven?
Waarom doet Tweakers dit nog niet? Je mag op mijn pc best een tijdje minen zolang ik nieuws van jullie aan het lezen ben. Desnoods wil ik het wel specifiek aan zetten in mijn profiel ;).
ik vind het prima, maar wel op voorwaarde dat ze geen advertenties mogen tonen en dat ze brakke videoplayer :P moeten afschaffen!

ik vraag me af of ze ook op tablet en telefoon kunnen minnen?

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 27 februari 2018 12:29]

Advertenties is een ding, maar tracking vind ik veel erger. Als je op tweakers tracking blokkeert zie je ook geen advertenties meer dus ze willen geen advertenties zonder tracking laten zien. Dan maar niks dus.
Als ik dan toch in een filantropische stemming ben, wil ik graag zelf uitmaken waar mijn geld naar toe gaat.
Dit is gewoon zonder toestemming gebruik maken van andermans eigendom. En dat kun je weer als diefstal kwalificeren.
Hoezo? Je trekt die site zelf binnen. Dan kun je ook zeggen dat advertenties ook diefstal van je tijd zijn. Gewoon een adblocker installeren die ook coinminers blokkeert en je bent er vanaf.
Waarom zou Tweakers dit willen doen? De advertenties zijn totaal niet irritant en zitten nooit in de weg. Sterker nog, ik heb er bij Tweakers wel eens op geklikt omdat ik benieuwd was. Zo horen advertenties te zijn. Niet 5 pop-ups en ook nog eens full-page transparante javascript traps. Gelukkig is Chrome beveiliging tegen full-page ad traps aan het bouwen(geavanceerdere pop-up blocker)

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 27 februari 2018 15:57]

Tweakers kan/wil geen garantie geven dat de advertenties die zij tonen te allen tijde veilig zijn, noch enige verantwoordelijkheid nemen als via advertenties op hun site malware wordt verspreid. Met andere woorden, als dat gebeurt, komt de prijs daarvan 100% bij jou te liggen.

Ik wil op zich best advertenties laten tonen, maar alleen als er of 100% gegarandeerd geen malware geserveerd kan worden, of wanneer Tweakers deels de verantwoordelijkheid op zich neemt als het per ongeluk malware doorgeeft via hun advertenties. De "Wij zijn slechts doorgeef-luik"-vlieger is een zwakke cop-out om onder je verantwoordelijkheden uit te komen, en een "Wel de lusten, niet de lasten"-verhaal gaat er bij mij per definitie niet in.
Of ipv een OPT in, een percentage van de CPU instellen waarbij de gebruiker kan kiezen hoeveel % van zijn CPU op een bepaalde website zal minen. Is flexibeler dan een opt-in.
Dat is niet winstgevend genoeg voor de site denk ik. Inb4 mensen 1% aanklikken om zo minimale performance impact te krijgen en tůch geen advertenties krijgen.
Ze kunnen in principe een minimum instellen. Dat je pas geen 'ads' meer hebt als je minimum 10% van je CPU afstaat. Er valt wat met het concept te spelen :)
Ik blokkeer al de advertenties en heb, en wil, geen abbo afnemen..

Dus aan mij verdien je al niks. Kan alleen maar beter worden.

Zowiezo, imo, een site als Tweakers zou dit zowiezo moeten proberen..want..grootste NL en beste IT-site, en .."Tweakers".

Is het niks? nou, dan knikker je het er weer uit. Probeer dan in ieder geval vooraan te staan en de kennis te delen als techsite ipv de kat uit de krabpaal te kijken niet?
Zelfde reden als dat gegevensverzameling bijna nooit ťcht opt-in is; als het aan staat by default heb je een handje vol gebruikers dat klaagt (maar dat boeit je toch niks, er zijn altijd mensen die wat vinden om over te klagen namelijk) en de rest boeit het niks, maar als het het opt-in maakt gaat echt bijna niemand dat aanzetten (en zeker bij gegevensverzameling zorgt dat er al voor dat je statistieken mogelijk heel wat minder representatief zijn).
Waarschijnlijk zijn mensen bang dat het minen niet stopt na het verlaten van de site, of dat er andere schadelijke software wordt geÔnstalleerd. Gezien de ervaringen uit het verleden lijkt me dat terecht.
Zolang je kraak en kraak helder bent over wat de intenties zijn, hoe het proces in zn werk gaat en je de tools meegeeft om het ook te controleren dan kon dat voor een reputabele site als Tweakers nog wel eens mee gaan vallen denk ik.
Intenties zullen goed zijn, maar waarschijnlijk gaat het net als met reclame diensten die dan ingekocht worden en alsnog rotzooi op je computer zetten. Zelf ook ook problemen mee gehad, sites die ik dacht te kunnen vertrouwen.
Een simpele opt-out:

0.0.0.0 cnhv.co
0.0.0.0 coin-hive.com
0.0.0.0 coinhive.com
...

en nog een dozijn anderen. Lost natuurlijk niet alles op maar het kan wel een verschil maken. (En voeg er meteen al die doubleclick en social network adressen aan toe als je toch bezig bent).
Ik zou persoonlijk deze lijst aanhouden: https://github.com/hoshsadiq/adblock-nocoin-list (zowel hosts als adblock lists)
Dit is net zoiets als autodelen. Ook daar doet niemand aan mee, met als gevolg een gigantisch wagenpark dat de meeste tijd geparkeerd staat.

Mensen delen hun bezittingen niet graag.
Niet iedereen gaat even netjes om met bezittingen van zichzelf en wellicht ook niet van anderen. Als je ziet hoeveel mensen een defect smartphonescherm hebben, hoe zuinig zijn ze dan met andere gebruiksvoorwerpen zoals een auto?
Precies mijn punt. Zo vertrouw ik die coinhive ook niet met mijn PC resources.
Een auto die op jouw naam staat ga je toch niet zomaar aan jan en alleman uitlenen? Handig als de politie straks voor je deur staat omdat iemand er 250km/u mee over de snelweg is gegaan. Dan is het aan jou om te bewijzen dat je het niet was. De wetgever is hier een groot deel van het probleem. Persoonlijk denk ik dat er best mensen te porren zijn om de autokosten op zo'n manier te delen. Ik heb zelf ook geen auto meer maar gebruik wel vaak deelauto's.

Met een huurauto en deel-auto systemen staan die ook als zodanig geregistreerd. Met een prive auto kan dat niet zomaar.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 27 februari 2018 13:23]

Precies, hetzelfde geldt voor mij met dit coinhive e.d.: ze zeggen dat ze gaan coin minen, maar wie weet mag jij straks aan de politie uitleggen waarom er een kinderporno netwerk vanaf jouw IP adres wordt gehost.
Tweakers, begin hier eens mee! Ik geef 10-20% van mijn CPU aan jullie met veel plezier

[Reactie gewijzigd door matthewk op 27 februari 2018 12:06]

Hoe maak je zon browser miner?
Weet iemand toevallig op op thepiratebay nu ook zon browser miner zit? Je cpu load gaat bijna naar 100 procent op alle proxy sites.