Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Campagne verwijst Android-gebruikers door naar cryptomining-captcha'

Onderzoekers van beveiligingsbedrijf Malwarebytes hebben een cryptomining-campagne ontdekt, die Android-gebruikers naar een captcha-pagina doorverwijst waar het apparaat wordt ingezet voor mining. De geïdentificeerde domeinen trekken veel dagelijkse bezoekers.

De onderzoekers melden dat ze de campagne op het spoor kwamen toen ze een andere malwarecampagne onderzochten. In het huidige geval gaat het om een vorm van drive-by mining, waarbij de cpu van het apparaat van de gebruiker zonder zijn medeweten wordt ingezet voor het delven van cryptovaluta, in dit geval Monero. De ontdekte campagne gebruikt daarvoor een captcha-pagina, waar Android-gebruikers naar verwezen worden vanaf bepaalde domeinen. Daar moeten ze een code invoeren omdat hun apparaat 'verdacht surfgedrag vertoont'. Tegelijkertijd wordt de volledige cpu-capaciteit van hun apparaat gebruikt om op de achtergrond Monero te delven via de dienst Coinhive.

Malwarebytes schat dat omgeleide gebruikers gemiddeld vier minuten op de pagina doorbrengen. Op basis van onderzoek van SimilarWeb concluderen ze dat de vijf geïdentificeerde domeinen waarnaar wordt doorverwezen in totaal ongeveer 800.000 bezoeken per dag genereren. Omdat de ARM-processoren van mobiele apparaten maar een gematigde hashrate kunnen bieden en bezoekers niet lang op de captcha-pagina blijven, schat het bedrijf dat de inkomsten van de campagne niet groter kunnen zijn dan een paar duizend euro per maand. Het eerste domein werd in november van vorig jaar geregistreerd.

Volgens het beveiligingsbedrijf heeft cryptojacking, zoals de techniek ook wel wordt genoemd, de afgelopen maanden een grote groei doorgemaakt. Dat geldt ook voor mobiele apparaten. Zo ontdekte bijvoorbeeld Kaspersky een kwaadaardige app die onder meer een cryptominer aan boord had. Maandag bleek verder dat er een cryptominer aanwezig was in een populaire toegankelijkheidsplug-in. Tweakers schreef in november een artikel over het verschijnsel.

Afbeelding via Malwarebytes

Door

Nieuwsredacteur

88 Linkedin Google+

Reacties (88)

Wijzig sortering
Als een site nou de keuze gaf: ads of 20% cpu voor minen hoefde het allemaal niet zo stiekem. Bovendien kan ik me voorstellen dat een hoop mensen bereidt zijn hun favoriete sites te steunen met wat cpu kracht als ze dan geen irritante pop-up reclames krijgen of dat artikelen onnodig over meerdere pagina's worden gespreid om meer pageviews te genereren.
Er zijn op dit moment al cryptocurrency die deze casus (legitiem) willen oppakken.
Een voorbeeld is Oyster Protocol: https://oysterprotocol.com/. Middels één kleine code kan de webmaster traditionele Ads vervangen door inkomsten middels Cryptomining.

Wel blijft het gissen hoe de markt hier op reageert (inzet van bijvoorbeeld een Adblocker?). Het blijft voor vele een eng idee om je computerkracht ter beschikking te stellen aan derden. Echter gebruikt je computer nu ook al rekenkracht om de Ads weer te geven.

[Reactie gewijzigd door DragonXZ op 13 februari 2018 10:36]

Hier ben ik het niet mee eens. Die luttele procent voor een afbeelding of video tegenover 100 load waardoor je PC/tablet/whatever gewoon niet is vooruit te branden. Ik vind het een akelige ontwikkeling. Deed ook al niet mee aan het folding @ homeproject van Sony, alhoewel hun dat toen allemaal netjes uitleggen. Het is mijn stroomrekening. Ik internet vooraan met een task manager open. Zie ik iets dat me niet aanstaat. Blacklist... Er blijft zo niet heel veel over. Maar ja alle rotzooi houd je zo iig wel buiten de deur.

[Reactie gewijzigd door Core2016 op 13 februari 2018 14:17]

Het is een goed idee, maar wat ik mij dan afvraag wordt die 20% alleen gebruikt zolang je op die pagina bent? Of blijft die 20% aanstaan totdat je je browser afsluit?
Voor de minder 'tech savy' moet daar wel duidelijkheid over zijn, anders creëert het meer verwarring, denk ik.
Alleen zolang je op de pagina zit. Javascript kan niet blijven draaien als je de website verlaat, dit houd elke normale browser tegen.
Klopt, hoewel er al varianten de ronde doen die een mini popup venstertje openen en achter je taakbalk verstoppen. Als je dus niet op let ben je alsnog aan het minen.

Die variant zul je alleen tegen komen op websites die wel meer smerige trucjes met advertenties ed uithalen. In die gevallen is het dus niet altijd makkelijk te herkennen. (extra venster op de taakbalkknop is de enige zichtbare hint)
Sluit m af als je bedrag x hebt bereikt en dat geeft x dagen addfree toegang. Zoiets?
Bij www.gamekings.tv kan je door te minen je premium abbo betalen
een perfecte oplossing in mijn ogen.
Klinkt tof maar zie het niet op hun site staan. Heb je een linkje?
Het zal er dan wel op neerkomen dat de ouders hiermee ongemerkt (via stroomrekening) het premium Gamekings abo van de kids betalen.
Dat is een mogelijkheid. Ik zie dan liever dat je hem open kunt laten staan, afsluit en dan een melding krijgt: als u nu afsluit krijgt u 1 dag addfree toegang voor deze website. Blijft u nog één uur of iets, dan wordt dit 2-3 dagen. Ik noem maar een dwarsstraat. Dan is het meer een beloningsysteem.
Zeker bij mobiele gebruikers moet dit duidelijk zijn. Ik heb genoeg keren mensen gezien die tientallen tabs open hebben staan. Ik weet niet in hoeverre de performance daalt als je 5x zo'n link open heb staan maar mag wel hopen dat hij per apparaat het minen doet in plaats van per tab.
Je kunt je processorkracht maar 1x gebruiken, of de miner nou draait op 1 tab of op 5.
Als ik zou mogen kiezen zou ik inderdaad zeker voor de cpu-tijd gaan.
Wellicht een suggestie voor de volgende wijzigingsronde van de Tweakers website?

Een ander interessant ding komt dan echter naar voren: nu betaal ik doordat mijn brein gehersenspoeld wordt en ik een product ga kopen, als ik echter op mijn werk of in een café o.i.d. een pagina open laat staan betaalt de werkgever, klant of uitbater met de energierekening voor de pagina die ík (al dan niet bewust) open zet.
Als ik zou mogen kiezen zou ik inderdaad zeker voor de cpu-tijd gaan.
cpu-tijd = accu capaciteit.

Als elke ad vervangen zou worden door een miner, dan krijgen we mooie schone pagina's die we niet mobiel meer kunnen bezoeken omdat telkens de accu leeg is.

Nog afgezien van het feit dat het al snel én, én gaat worden, dus én een miner op de pagina én ook de ad's.

edit: quote toegevoegd voor de leesbaarheid.

[Reactie gewijzigd door T-men op 13 februari 2018 11:48]

Daarom moet de accu technologie een duwtje in de rug krijgen.

Als de rijke miners daar nou eens in zouden investeren.
Die investeren nergens in behalve hardware om meer mee te minen en coins waarvan de koers omhoog moet zodat ze meer kunnen verdienen met minen. Het is geld scheppen. Waarom zou iemand nog wat anders doen? We hebben geen bakkers nodig, of timmermannen of ingenieurs, als we allemaal gaan minen wordt iedereen rijk.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 13 februari 2018 16:00]

Als we allemaal gaan minen hebben we in ieder geval weer genoeg tijd om ons eigen broodje te bakken :9
Het is toch te gek voor woorden dat we ons energieprobleem kunstmatig gaan verergeren?
Aangezien de stroom bij deze werkwijze meer kost dan de cryptovaluta oplevert, is het m.i. altijd een slechte zaak. Allereerst betaalt het milieu. Vervolgens degene die met de stroomrekening belast wordt. Als je dat zelf bent: dom bezig. Als dat een ander is: profiteur / oneerlijk bezig.
Dan ga ik enkel nog met m'n 1 watt ARM HTPC op het web.
Succes. Als jij jezelf wilt benadelen, niemand die je tegenhoudt. Je kan natuurlijk ook gewoon preventieve maatregelen nemen en adblockers installen die ook de miners tegenhoud etc. ( of een willekeurige andere maatregelen die voor jou effectief is)
Nou nee, ik zou absoluut geen van beiden willen. Ads, dat spreekt voor zich en 20% CPU gebruik, ja, vaker mijn telefoon opladen en trager worden zie ik ook niet zitten. Er moet regulatie komen voor dit cryptovaluta onzin want het begint echt steeds meer uit de hand te lopen nu. En bovendien is het echt absoluut niet fijn dat er van je wordt geprofiteerd voor hun EIGEN gewin.

[Reactie gewijzigd door SilverRST op 13 februari 2018 14:21]

Er zijn natuurlijk altijd mensen die alles gratis en voor niets willen. Maar er zal toch op een manier geld verdient moeten worden. Anders sluiten alle sites de deuren.

Wat is je voorstel?
Mijn voorstel: zoveel mogelijk cryptomining gevallen blokkeren. En dat de sites hun deuren sluiten is hun probleem. Dan moeten ze niet zulke ads door onze strot gaan duwen. Subtiele en niet-storende ads vind ik geen probleem, ook geen ads waarbij de volume op volle kracht is waardoor je hartaanval kan krijgen.
Ik zou graag ad blocker willen voor mijn Chrome op android is dit mogelijk of moet je dan weer extra browsers met build-in adblockers gaan aanschaffen? Juist voor dit sort zaken wil ik zo'n blocker. En dan natuurlijk whitelist ik tweakers en nog een paar andere sites.

PS: misschien een stomme vraag, maar als je opens terecht komt op zo'n site en het laat zien suspicious surfing behavior is dat vaak een ''virus'' of dat weer niet? Heb me altijd dat afgevraagd. Want in de play-store heb je gewoon ook avast virusscanner voor je mobile namelijk.
Thuis op WiFi kun je een Pi configureren met PiHole, filtert een hoop narigeheid van het WWW weg :)
Onderweg zou je afkunnen met 1 van de eerder genoemde alternatieven.
Yup, en dat werkt helemaal heerlijk als je dan een L2TP/IPSec VPN verbinding "always-on" in je Android instelt. Je hebt dan je lokale pihole adblocker via je thuisnetwerk, maar dan on the road. Daarnaast hoef je je minder zorgen te maken over het kapen van je verbinding en privegegevens, omdat je alles door versleuteld over 3rd party netwerken verstuurt.
Bij iPhone is dat always on een drama. Moet je zon management modus in en dat werkt alleen weer op een Mac.
Code invoeren vanwege verdacht surfgedrag? Klinkt toch net als al die valse virusmeldingen die je wat willen laten installeren. Zou het niet vertrouwen.
Ja dat je hier anno 2018 nog in trapt. Ik pleit nog steeds voor een internetrijbewijs.
Mwoah niet helemaal, als je een vpn oid gebruik, kom je op veel sites een dergelijke melding tegen. Bij amazon en google bijvoorbeeld dien je en captcha in te voeren voor je kan zoeken.
Hoezo? Ik krijg dat soort meldingen met regelmaat van cloudfare en als je tor gebruikt zijn alle google diensten bijna onbruikbaar.
Waarom zou je diensten van Google willen benaderen via Tor? :?
Waarom zou je diensten van Google willen benaderen zonder tor?

Snap de minnetjes niet zo. Dit soort 'uw verbinding is twijfelachtig, vul deze captcha in' is onderdeel van het internet geworden, niet vreemd dat mensen erin trappen. Google's recaptcha, wlke cloudfare ook gebruikt, lijkt soms ook erg onbetrouwbaar als je 20 keer autos en store fronts moet selecteren terwijl jij zeker weet dat je dat al een paar keer goed hebt.
...prediction!

Als je te snel en vaak de juiste antwoorden kan aanklikken gaat Google er van uit dat je een bot bent.

In dat geval is een vraag eens fout antwoorden of in een onregelmatig (en niet te snel) ritme antwoorden uiteindelijk sneller dan 20 keer die 'stomme' captcha's aan te klikken.
Ik geef het tegenwoordig na 1 keertje gewoon op. Dan heeft de site maar pech.

Google blijft bezig regeltjes verzinnen zodat we gratis en voor niets hun alghoritmes een beetje lopen te verbeteren.

Ik snap dat ze misbruik willen tegengaan, maar mijn browserfingerprint en IP is schijnbaar niet betrouwbaar genoeg.
Bij mij werkt DNS66 hier erg goed. Het beste is dat je geen root nodig hebt. Blokkeert ook in-app ads bij mij. Zie ook deze post: https://gathering.tweaker...message/53922433#53922433

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 13 februari 2018 08:40]

Bij het doornemen van de lijst is het maar de vraag of je dat zou willen.

Er staan ook websites tussen die cryptomining gebruiken, maar niet zijn.

Slecht onderhouden lijst dus :)
Heel erg leuk. DNS66 filtert advertenties, en applicatie bevat, jawel, advertenties.
DNS66 bevat advertenties? Hoe kom je daarbij? Heb nog nooit een advertentie gezien in DNS66.
f.ck:
Er staat een dns66 in de google Play Store, daarin zitten dus de advertenties.

Dus let op: niet de DNS66 uit de play store halen, dit is niet de versie die hier besproken wordt.
Firefox op Android heeft gewoon ondersteuning voor add-ons incl. ad-blockers. Ook heb je Firefox Focus die ads en tracking preventief al blokkeert.
Ik gebruik zelf de Brave browser. Da's basically chrome met een ingebouwde adblocker.
of moet je dan weer extra browsers met build-in adblockers gaan aanschaffen
brave.com is gratis en het is quasi Chrome met ingebouwde blockers.
PS: misschien een stomme vraag, maar als je opens terecht komt op zo'n site en het laat zien suspicious surfing behavior is dat vaak een ''virus'' of dat weer niet? Heb me altijd dat afgevraagd. Want in de play-store heb je gewoon ook avast virusscanner voor je mobile namelijk.
Het handigste is natuurlijk om desbetreffende pagina's gewoon lekker dicht te klikken en lekker met rust te laten. Echter gaat dit meestal maar om bangmakerij dan dat het werkelijk om een virus gaat. Maar wees gewaarschuwd, ga er gewoon niet op in en sluit desbetreffende pagina's.
Blockada gebruik ik.
ik gebruik adguard.
gratis versie werkt met vrijwel alle browsers, betaalde werkt ook met andere apps.
deze werkt met slimme regels, en kan daardoor ook reclame filteren als dit van het zelfde domein komt.
daarnaast zit er ook een miner detectie in, waardoor mining scripts zoals deze altijd eerst om toestemming moeten vragen.
Ik zou graag ad blocker willen voor mijn Chrome op android is dit mogelijk of moet je dan weer extra browsers met build-in adblockers gaan aanschaffen? Juist voor dit sort zaken wil ik zo'n blocker. En dan natuurlijk whitelist ik tweakers en nog een paar andere sites.
Ik gebruik op mijn Android telefoon gewoon Firefox, kan je uBlock origin installeren, werkt perfect :)

Snap eerlijk gezegd niet dat mensen zo krampachtig aan Chrome vast blijven houden :/
Installeer Firefox als browser op je android en installeer de addon Ublock (en eventueel noscript). Heb je exact dezelfde adblocker als op je desktop/laptop. Hoef je thuis geen PI-hole op te zetten icm een vpn of 1 of andere gare app installeren waar je niet weet wat ze met je data doen.

[Reactie gewijzigd door vali op 13 februari 2018 10:54]

PS: misschien een stomme vraag, maar als je opens terecht komt op zo'n site en het laat zien suspicious surfing behavior is dat vaak een ''virus'' of dat weer niet? Heb me altijd dat afgevraagd. Want in de play-store heb je gewoon ook avast virusscanner voor je mobile namelijk.
Da's het online equivalent van scareware; een website kan niet zien of je een virus hebt of niet. Zelfde met een virusscanner voor je telefoon; gebruik gewoon stock Android en alleen normale apps uit de store, dan zou je geen problemen moeten hebben. Dit geld ook voor Windows.
Je kunt beter een virusscanner installeren op windows dan die klote store apps gebruiken. Dingen zijn allemaal onoverzichtelijk, hebben lage informatiedichtheid, en een niet intuitieve UI. Tenzij ze carbon copies zijn van de gewone win32 applicaties
ik denk dat een virusscanner in de meeste gevallen je telefoon alleen maar trager maakt.
Gebruik Bitdefender inmiddels al 2 jaar op mijn Android telefoon(s), heb uitvoerig getest en merk dat dit niks uitmaakt. Wellicht dat een apparaat ouder dan een jaar of 3 trager kan worden i.v.m. een oude SoC, maar kan bevestigen dat het onder een Snapdragon 625 & 820 als een zonnetje draait. :)
Een ad blocker kan heel nuttig zijn maar vergeet dan niet om bv tweakers of sites die wel op. Zijn te whitelisten.
Prima moraalridder-gedachte maar ik ga echt niet om deze reden bepaalde site white-listen. Reclame is per definitie irritant en onwenselijk. Het doet er gewoon niet toe. Websites worden er door vervuild en genereert onnodig dataverkeer en als je pech hebt krijg je er gratis malware/virus/cryptominer bij. En volgens mij was er ook niet iets met tracking? Heb al een tijdje pi-hole draaien en sinds dien zijn de tablets, telefoons en ook de computers ineens "snel". Toedeledoki. Kleine links naar advertorials vind ik geen probleem maar vaak zijn ads flashy en soms ook nog beeldvullend.
Dat niet alleen, het is al enige tijd geleden maar ook Tweakers heeft malware via ads geserveerd en weigerd enige verantwoordelijk te nemen.
Wanneer? Welke malware? Via welke ad?
Ik weet niet of T.net het daadwerkelijk heeft gedaan, maar ze zijn er wel vatbaar voor. Zie ook: plan: Tweakers schakelt automatische bannerverkoop in
Een andere maatregel die we hebben genomen, is het verhogen van de door ons ingestelde gemiddelde bodemprijs met een factor 15 (!) om het risico op retargeting en malwareverspreiding via banners te beperken. We snappen dat malwaremakers creatief zijn en dat we geen 100 procent veiligheid kunnen bieden, maar kunnen wel concluderen dat we hiermee de recentste malware-aanvallen via banners hebben buiten gehouden.
offtopic:
Overigens krijg ik tegenwoordig ook een berichtje van Tweakers of ik mijn adblocker uit wil zetten. Hartstikke leuk, maar ik draai alleen maar Privacy Badger en dat is geen adblocker. Die blijft mooi draaien. Google heeft er niets mee te maken dat ik deze website bezoek.

[Reactie gewijzigd door Caviatjuh op 13 februari 2018 12:17]

Tweakers.net heeft zich door destijds verontschuldigt. Nieuws bericht geplaatst, maar Tweakers weet dit netjes uit Google en de site search te weren omdat zij ontzettend veel gerelateerd nieuws hebben gepost. Als ik thuis ben kijk ik nog wel een keer, makkelijker zoeken ook.
Dit is en blijft voor mij de primaire reden dat ik geen enkele site white-list.

Als een site wel het schijnheilige lef heeft te lopen huilen dat ik hun brood roof, maar op geen enkele wijze verantwoordelijkheid neemt voor wat ze mij voorschotelen, dan kunnen ze van mij kort gezegd de ram-bam krijgen. De "We zijn slechts doorgeef-luik"-vlieger gaat voor mij niet op, want ik heb geen enkele medelijden met sites die een dergelijke "wel de lusten, niet de lasten"-aanpak hanteren.

Host je eigen ads, en geen ad-blocker zal aanslaan, en er is geen enkel probleem.
Vraag me mijn ad-blocker uit te schakelen en geef aan hoe en in welke mate je verantwoordelijkheid neemt voor de potentiële gevolgen van de data die je naar mijn computer wilt doorsluizen, en er is hoogstwaarschijnlijk ook geen enkel probleem.
Schuif de risico's ongegeneerd in mijn schoenen zonder er enige verantwoordelijk voor te nemen, en we hebben wel dergelijk een probleem - of beter, de site in kwestie heeft een probleem, niet ik.

Tot slot: het staat er enigszins los van, maar trackers accepteer ik sowieso onder geen enkel beding. Ook als dat betekent dat de daarvoor verantwoordelijke extensie de Adblocker-detector doet aanslaan, zelfs als de site gewhite-list is.

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 13 februari 2018 17:04]

Tweakers laat ons adblockers vooralsnog onze gang gaan, af en toe die notificatie wegdrukken vind ik prima. Zolang die niet elk bezoek of pageview langskomt tenminste.

Maar het zal ze sieren om als Tweakers.net een voorbeeld functie te geven. Vooral Nederlandse sites en het bedrijfsleven kijken echt wel op tegen Tweakers. Zelf hosten, verantwoordelijkheid nemen enzovoort.

Trackers kan Tweakers ook prima zelf. Gezien een groot deel van de vaste bezoekers hier met ad blockers langs komt... Geeft de data die ze eruit halen toch een vertekend beeld. Dat terwijl Tweakers recent inzage deed over hun aanpak. Veel doen ze zelf, maar ze besteden ook net zo veel uit.

Tweakers.net, doe iets met die positie die je hebt en de kennis die deze site huisvestigd.
Even realistisch gezien moeten die sites ook gewoon geld verdienen, en doet dat er zeker wel toe als we willen dat die sites kwaliteit bieden en überhaupt te bezoeken zijn.
Heb je realistische alternatieven die daadwerkelijk voldoende opleveren om winst te genereren? Want ja met alleen kleine advertorial links kom je er niet.
Even realistisch gezien moeten die sites ook gewoon geld verdienen, en doet dat er zeker wel toe als we willen dat die sites kwaliteit bieden en überhaupt te bezoeken zijn.
Heb je realistische alternatieven die daadwerkelijk voldoende opleveren om winst te genereren? Want ja met alleen kleine advertorial links kom je er niet.
Tja, ik ben zo'n 'creatief' die leeft van hier op Tweakers weggehoonde en als compleet achterhaalde zaak als auteursrechten en bescherming van je intellectueel eigendom. Met het advies: op het internet hebben we volstrekt maling aan daarvoor geldende regels en wetten dus verzin maar een andere manier om er je geld mee te verdienen.

Ik ben dan ook hoogst benieuwd hoe al deze sites en hun bezoekers reageren als die geweldige en hoogwaardige gratis sites en gratis diensten worden gesloten omdat hun advertentie verdienmodel door adblockers om zeep wordt geholpen. Als dingen al stiekem cryptominen het begin van de oplossing zijn gaan we een niet zo leuke toekomst tegemoet op internet.
Als een site failliet gaat dan gaat men naar een andere site. Als een game dev failliet gaat downloadt men een andere game. Als een filmstudio failliet gaat downloadt men een andere film. Er blijven toch mensen content maken, niet alleen omdat er ondanks alle verschrikkelijke auteursrecht inbreuk nog steeds genoeg brood op de plank komt bij de mensen die goede content maken, maar ook omdat ze dat willen. Het is hun passie. Als niemand voor tweakers wil betalen wordt het weer een hobbyistensite. Ik zal daar niet om rouwen.
Even realistisch gezien moeten die sites ook gewoon geld verdienen
Zet het dan maar achter een paywall. Ik ga echt niet "betalen" voor het simpelweg openen van een website en een paar artikelen. Dat is simpelweg een achterhaalde businessmodel. Tweakers krijgt nog altijd geld binnen via Pricewatch en de abbo's.

Ze passen zich maar aan de wensen van de consument.
en hoe doen sites dat zonder abbo's en dat soort dingen? de consument past zich maar aan het beschikbare materiaal aan. als ads nou niet vaak zo in de weg zitten zou adblock niet nodig zijn. en juist door adblock worden er steeds aggresievere manieren bedacht om toch inkomsten te krijgen.
... en juist door adblock worden er steeds aggresievere manieren bedacht om toch inkomsten te krijgen.
We leven in een commerciële wereld... als er naast ad's nóg een (al dan niet aggresief) verdienmodel mogelijk is, dan zullen beide gebruikt gaan worden. Dat is gewoon een economische regel. |:(

Er zijn weinig immers ondernemers zijn die zeggen: "Er zijn 2 manieren om geld te verdienen met de site en die manieren bijten elkaar niet. Weet je wat: we gebruiken maar één van die manieren. Wat we met de andere manier kunnen verdienen laten we links liggen." :O

Ad's én crypto-miners... it's the future ! O-)

[Reactie gewijzigd door T-men op 13 februari 2018 14:04]

als het niet nodig is dan zal er niet zo snel naar alternatieven gezocht worden. maar nu moeten ze wel
Tweakers verdient genoeg met Pricewatch. Werkelijk elk artikel is een reflink en de pricewatch is een van de sterkste punten van Tweakers.

Bij mij staan de adblockers vol te draaien. No exception voor welke site dan ook. Ik draag mijn steentje bij door via de Pricewatch mijn spullen te kopen. Stuk minder kans om rommel naar binnen te trekken zoals een paginavullende Staatsloterij vis die je beeldscherm tot een oranje fakkel omtovert terwijl je gewoon even lekker zit te surfen.

En nee, aan crypto mining doe ik ook niet aan mee.
'Genoeg' is natuurlijk een lastig statement om te maken, daarmee geef je aan dat er ook een teveel is. Maar je punt mbt de kracht van de pricewatch is absoluut valide, dit kan niet anders dan een goede bron van inkomsten zijn voor Tweakers. En nog handig voor gebruikers ook.
Weinig sites die hier echter zo sterk in zijn, en als we kijken naar 'kleine links naar advertorials' als enige verdienmodel is dat voor de gemiddelde (of zelfs bovengemiddelde) website niet haalbaar om hier echt geld uit te halen.

Andere alternatieven, zoals abonnementen om advertentievrij sites te bezoeken zijn ook niet veel in gebruik op het internet, en al helemaal niet haalbaar voor kleinere websites. Zelfs hier op tweakers wordt er echt niet zoveel gebruik van gemaakt. Zo te zien door even te kijken wie een symbool daarvan hier in de comments hebben..
Meer zelfs, ik ben Tweakers systematisch beginnen ad-blocken toen bleek dat nagenoeg alle videos hier haperden zonder ad-block.
Heb dit toen ook gemeld in de forums, maar blijkbaar gaf Tweakers er dus zelf geen zier om want er kwam totaal geen reactie op. Dus ja, waarom zou ik Tweakers dan whitelisten...
Ik heb niet zo'n problemen met reclame zolang het niet storend is. Heb Tweakers een tijd gewhitelist maar ervaarde de reclame jammer genoeg als storend. Als een banner de helft van mijn scherm inneemt, dan is dat niet ok. Zelfde met apps die full screen ads geven op Android, die vliegen direct van mijn telefoon. Een kleine banner onderaan kan ik echter perfect mee leven. Als de app het waard is en het toelaat zal ik met plezier ook de betaalde versie aanschaffen.
Het bekende Coinhive biedt ook zo'n soort Captcha script waarbij Monero gedurende een korte tijd wordt gemined. Op https://coinhive.com/account/signup zie je een proof-of-work. Je moet eerst "Verify me" drukken en dan begint het minen.
Je kunt ook gewoon zonder die captcha laten minen.Op dat moment geeft ie namelijk aan dat het suspicious is. Als je deze link: "https://coinhive.com/lib/coinhive.min.js" gebruikt heb je namelijk geen Opt-in screen: "You may load the miner from https://coinhive.com/lib/coinhive.min.js instead if you don't want to show the opt-in screen."
Drive by mining hahaha hilarisch ik weet niet waarom mensen er in trappen je weet dat je nooit zomaar iets moet invullen lijkt mij.
ook legit sites waar je het wel gewoon kan invullen kunnen dit soort praktijken uithalen
Wat mij opvalt is dat het er gewoon openlijk staat! Alleen de achterliggende reden van het minen is vermoedelijk nep.
Ik vraag mij af, wat zal de reactie tijd van Google hier zijn om dat te fixen binnen Android en Chrome.

Als ik vanuit ga van de tijd dat ze gehad hebben om die fake "win" of "you've got a virus" paginas te blokkeren op Chrome voor Android, heb ik weinig hoop.
Als ze slimmer waren geweest, hadden ze de Captcha wat moeilijker gemaakt. Bij reCAPTCHA ben ik soms minuten auto's, winkels, verkeersborden aan het zoeken. ;-) Bij andere captcha diensten kan ik soms de letters niet lezen en heb ik meerdere pogingen nodig.
AdGuard werkt ook prima tegen mining, op PC zowel Android. Mijn zoontje van 7 had mij gewaarschuwd dat ie een melding kreeg via een of andere populaire Minecraft skin website op zijn laptop, was al een maand geleden. Hij kon toch niet verder, omdat AdGuard ook weer een wachtwoord vereist om verder te gaan om de mining software te installeren.

[Reactie gewijzigd door Wasabi! op 13 februari 2018 10:02]