Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gebruikers vinden Coinhive-code op betaalde streamingsite

Door , 115 reacties, submitter: SizzLorr

Gebruikers hebben Coinhive-code op een betaalde streamingsite aangetroffen, waarmee de processor van bezoekers wordt gebruikt om de cryptovaluta Monero te genereren. Het gaat om een Amerikaanse site van UFC. De organisatie heeft nog niet gereageerd.

Verschillende gebruikers meldden dat ze de code op de betreffende site aantroffen en dat hun cpu-belasting omhoog ging, zo blijkt uit een Reddit-thread. Het gaat om de UFC-dienst Fight Pass, waar mensen tegen betaling mma-wedstrijden kunnen bekijken. De gebruiker die de thread postte, merkte de code op doordat zijn antivirusprogramma waarschuwingen toonde. De code is nu niet meer aanwezig. UFC heeft niet op vragen van The Register gereageerd, waardoor onduidelijk blijft waarom de code op de site aanwezig was.

Coinhive is een dienst die tegen een commissie van 30 procent gebruikers via javascript de cpu van sitebezoekers laat inzetten om de cryptovaluta Monero te delven. De dienst stak halverwege september de kop op, waarna de code op verschillende sites te vinden was, bijvoorbeeld op een streamingsite van CBS en op The Pirate Bay, dat een van de eerste sites was en claimde de techniek te testen als vervanging voor advertenties. Sindsdien komt de code op meer sites voor en verschijnen er verschillende varianten.

In eerste instantie was Coinhive zonder toestemming van de gebruiker te draaien, maar inmiddels heeft het team achter het project een variant met opt-in gepubliceerd onder de naam AuthedMine.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

07-11-2017 • 10:05

115 Linkedin Google+

Submitter: SizzLorr

Reacties (115)

Wijzig sortering
cool :+ ben wel benieuwd naar (code/implementatie) vind wel mooi systeem om zo inkmosten te genereren ipv advertenties te tonen; iemand meer info?

https://coinhive.com/ (?)

//edit; het lijkt mij ideaal systeem ter vervanging van ads; niemand wil ads, ads zijn ruk :+ adblockers e.d. zorgen er al voor dat het nagenoeg niets meer oplevert. Weet zeker als mijn bezoekers vraag 30% cpu te leveren voor bekijken van artikel-x, dat een groot gedeelte dit wel zou doen. eerder dan bijv. premium content of ad-free-subscribtion. @slijkie ~10.000 is een begin - beter dan 0x ads :+

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 7 november 2017 10:33]

Let op voor je dit doet! Dit wordt als een vorm van bitcoinminer trojan's gezien en door de meeste als ongewenst geschouwd. Ik snap de vorm van inkomsten maar daar zijn velen het niet mee eens. Je zult met coinhive alerts triggeren van o.a. Avast en wel degelijk een storing effect hebben op systemen die meerdere zaken tegelijk aan het draaien zijn of minder sterke processoren hebben. Cloudflare heeft dan ook hun beleid aangepast zodat zij de dienst kunnen stopzetten als zij een miner detecteren.
Let op voor je dit doet! Dit wordt als een vorm van bitcoinminer trojan's gezien en door de meeste als ongewenst geschouwd. Ik snap de vorm van inkomsten maar daar zijn velen het niet mee eens. Je zult met coinhive alerts triggeren van o.a. Avast en wel degelijk een storing effect hebben op systemen die meerdere zaken tegelijk aan het draaien zijn of minder sterke processoren hebben.
Dat is natuurlijk een verschil of je het ongevraagd doet of niet.

Mij lijkt een mooie strategie juist om ads te tonen als default, maar wanneer er een adblocker wordt gedetecteerd, de betreffende bezoeker vragen of ze coins willen/kunnen minen als vervanging van ads.
cool :+ ben wel benieuwd naar (code/implementatie) vind wel mooi systeem om zo inkmosten te genereren ipv advertenties te tonen; iemand meer info?
Je moet beslist ook eens naar nimiq.com kijken. Dit heeft niets met Monero te maken maar is een compleet nieuwe cryptocurrency die volledig op JavaScript is gebaseerd. Op hun testnet kan je nu al via JavaScript minen. Dus het lijkt me maar een kleine stap om hiermee hetzelfde te bereiken.
Ik heb het flink lopen testen, maar levert weinig op (tenzij je 100.000den visits per dag hebt) en om het automatisch te laten draaien is ook lastig, veel browsers blokeren het, als je er een 'start' knop bij doet gaat het oke, maarja wie gaat dat klikken. Al met al, (voor mij) niet rendabel.
Ik heb het flink lopen testen, maar levert weinig op (tenzij je 100.000den visits per dag hebt)
Het aantal bezoekers wil niet alles zeggen. Het is vooral de tijd die bezoekers op de website spenderen. Daarom is een site met videostreaming (zoals het voorbeeld in het artikel) ideaal.
Nee maat, het script draait gewoon automatisch en brengt veel meer op dan advertenties. Als je gewoon instelt dat het 30% CPU gebruikt valt het niet eens zo op. Beetje jammer voor de bedrijven dat hier nu zoveel aandacht op ligt want wat mij betreft is dit een veel beter alternatief voor advertenties
Brengt veel meer op? Misschien als je een heel druk bezochte site hebt. Ik heb t een week getest, ~0.80 euro aan Monero gemined. 5 kliks op een advertentie en je hebt al meer verdiend.
Misschien dat dit geen goede methode is, maar ik vind het idee van het gebruiken van blockchain of cryptocurrencies wel interessant. Als voorbeeld: de Basic Attention Coin (BAT) heeft een heel alternatief model in gedachte voor de online advertentiemarkt waarbij er wel blockchain gebruikt wordt maar er niet gemined wordt. Idee erachter is dat de gebruiker geld krijgt voor het - al dan niet ongebewust - bekijken van gerichte advertenties (op basis van een lokaal neuraal netwerk; en het geld is een incentive om geen ads te blokken), dat de website owners ook een deel krijgen voor het toevoegen van de code aan hun website en dat de publisher hiervoor betaald (zoals nu). Dergelijke ideeen zijn redelijk innovatief en zouden de toekomst kunnen hebben; berichten als bovenstaande zorgen er echter helaas voor dat het vertrouwen in dergelijke technologieen (e.g. blockchain) afneemt en we mogelijk nog een lange tijd doormoeten met het oude "adblocker model"...
lol niemand wil desinformatie (zogenaamde 'reclame') dus dan gaan we mensen maar geld geven om die troep te consumeren |:( |:( :?
Ik ben geen voorstander, nu gaan we met z'n allen tijdens het surfen, een situatie waarin je pc nooit echt veel verbruikt naar een situatie, waarin je pc gewoon stroom staat te vreten. En als de code slecht is opgesteld, kan die miner ook voor de volle 100% belasting zorgen waardoor zelfs je highend CPU volledig belast wordt. Dit zou overal bij wet verboden moeten worden. Maar hoe dit handhaven ? Als gebruiker zou je kunnen zeggen, zet javascript volledig af, maar dan werkt de helft van de websites niet meer...
Leuk dat het meer oplevert dan advertenties, maar dat is natuurlijk alleen waar zolang de cryptocurrency die er achter zit iets waard is.

Als jouw site mij meerwaarde biedt en je een opt-in functie biedt dan vind ik het prima, maar als je zonder het te vragen 30% van mijn cpu gaat gebruiken dan ga ik dus gewoon jouw script blokkeren, maat.
Maar het is gewoon verboden (in nederland althans), het is namelijk misbruik maken van de computer van de gebruiker zonder dat je daar toestemming voor hebt.
Hoop dat alle browsers snel hier een blokkade voor hebben want dit is gewoon te achterlijk voor woorden.
Wil je dit draaien, dan moet je dat doen met expliciete toestemming van gebruikers. Anders mag wat mij betreft jouw site als malicious aangemerkt worden (want dat is het ook).
Dit is gewoon pure malware.
Maar je moet er als bezoeker wel van op de hoogte worden gesteld, imo. Advertenties kan je zien (en blokkeren), dat is actief aanwezig. Zo'n miner zie je niet en is passief aanwezig, waardoor veel mensen 'm niet zullen blokkeren terwijl ze dit misschien wel willen. Dat is gewoon niet netjes.
30% zijn 2.5 cores aan verbruik. Wat echt wel een merkbaar verbruik is.

De situatie veranderd, nu hebben redelijk wat mensen een adblocker, maar de inkomsten worden door ~80% van de bezoekers gedragen.

Met dit soort coinhive initiatieven, waarom de fuck zou je een fatsoenlijke CPU willen helpen als straks elke website meedoet aan het minen, zodat een kleine minderheid voor de grote meerderheid aan inkomsten van een site zal zorgen.

Naast dat ik bijna 50watt verbruik om een website bezoeken best veel vind, geeft dit mij een sterk gevoel alsof we 10 jaar terug de tijd ingaan. Waarbij een website met flash ads bezoeken betekende dat je hele CPU kreupel werd omdat dat rustig 100% van je beschikbare vermogen opslokte.

Naast dat je als website je ad/mine inkomsten niet afhankelijk wil laten zijn van een kleine minderheid van je bezoekers.Vaak zijn de mensen met high end systemen, die dus de meeste coins zullen minen, gemiddeld beter op de hoogte van de techniek... En zal die rotzooi dus actief blokeren. Alsof mensen met hun simpele 5+ jaar oude dual core laptops, tablets of smartphones meer gaan minen dan ze per view/click opleveren op ads.

Lekker stabiele vorm van inkomen, lekker toekomst gericht zo.
Tja als er een paywall is met een knop om die script te starten of anders te betalen gaan er mensen denk ik er toch wel op klikken..
Dat denk ik ook. Probleem is alleen dat een paywall graag bedragen als §1 ziet, terwijl 15 minuten minen op je laptop nog geen tiende cent oplevert (maar waarschijnlijk wel een paar cent aan energie kost). Dan kan je net zo goed een paar cent betalen. Maarja, ze willen §1...
terwijl 15 minuten minen op je laptop nog geen tiende cent oplevert (maar waarschijnlijk wel een paar cent aan energie kost).
Aangenomen dat een paar cent letterlijk 0.02 EUR is, dat is met huidige stroomprijzen van (aan de dure kant) 0.20 EUR/kWh dus 100Wh. Dat zou betekenen dat je laptop 400W continue moet verbuiken gedurende 15m. Ik weet niet wat jij gebruikt, maar de mijne verbruikt iets van 40-50W (en m'n desktop kom komt wellicht aan de 150-200W).
Je gaat nu wel heel erg op de details zitten, maar je hebt gelijk. Ik dacht voor het gemak even aan de energieconsumptie gaming/mining rig. Echter adresseer je mijn punt niet: In het meest gunstige geval betaal je twee keer zoveel aan energie. Kan je ze beter direct tippen. Bijkomend voordeel is dat je laptop niet traag wordt en dat je batterij niet veel sneller leeg is.

[Reactie gewijzigd door Redsandro op 8 november 2017 13:22]

Nog steeds geen slecht idee om als hacker websites te injecteren met dit script.
Ja het is gewoon dat script. Wordt gewoon geblokkeerd door adblockers. Je kan de Reddit thread lezen voor meer info.
Wordt gewoon geblokkeerd door adblockers.
Totdat je het script gewoon onder je eigen domeinnaam en eventueel andere bestandsnaam gaat hosten. Zoiets krijg je niet geblokkeerd, want hoe weet een adblocker nu of het een advertentiescript of een script met websitefunctionaliteit is? Niet.
Zo'n script zal wel verbinding moeten maken met een bepaald domein zodat de resultaten kunnen doorgegeven/opgehaald worden. Is niet zo moeilijk om een domein te blokkeren. En als het script geen data ontvangt van het domein, zal het ook geen 30% van je cpu gebruiken
Kijk dan een naar Basic Attention Token (BAT) en de Brave browser (welke echt extreem snel is trouwens). Deze cryptocurrency richt zich op advertenties in de browser via de blockchain. Een van de oprichters is Brendan Eich mede-oprichter van de Mozilla Foundation.
Ik zie zelf wel potentie in dit project :)
Kende het project nog niet. Proeft beetje als flattr.
Ik ga mijn CPU's niet opgeven om zo geen ads te hoeven. Dat kost mij meer stroom en ik vind het een illegale manier van het gebruik van mijn resources. Dit zou verboden moeten worden!
Ehm.. Mijn pc is al sloom en oud genoeg.
Ik vind het allemaal wel dubieus dat men die Coinhivers installeert op websites :?
Tja inkomsten generen, eerst was dit nog niet geblokkeerd in add blockers. Toen had het dus nog zin.
Met de prijzen die UFC vraagt voor hun fightpass, hoeven ze echt geen extra inkomsten te genereren.
Het "hoeft" niet. Maar sinds wanneer staat dat een bedrijf in de weg om niet toch dat beetje extra te verdienen?
Een goede game van 60 euro ook niet. Maar toch zie je lootboxes en microtransactions.
Liever anonieme CoinHives dan datagulzige ads.
En jij denkt dat CoinHive niet gebruikt wordt om gebruikers te volgen en te profileren?
Ik ga er rustig van uit dat CoinHive, naast het minen, ook gewoon data verzameld. het is nogsteeds een manier om geld te verdienen en data = geld.
Ik denk dat, op termijn, CoinHive-achtige oplossingen dat inderdaad niet zullen doen.

Buiten de VS om beweegt de wereld zich toe naar een veiliger, anoniem internet waarbij partijen niet zomaar met je data mogen spelen. Ads worden zelf al minder rendabel door het vele gebruik van adblockers. Als CoinHive zichzelf als adequaat anoniem kan bewijzen, zullen grote adblockers dit hopelijk toestaan. Dan is een nieuw verdienmodel met een gratis website en zonder dataverzameling en third-party content opengebroken.
Ik ga ervan uit dat alles mij probeert te volgen en te profileren. Dat is nou eenmaal hoe het werkt en hoe het meeste geld verdient kan worden.

CoinHive zal, zoals het er nu uit ziet met het CPU-verbruik, niet de oplossing zijn. Als elke website gebruik zal maken van CoinHive zou het betekenen dat als je meer dan 4 tabs open hebt, je computer geen meter meer vooruit komt.

[Reactie gewijzigd door RickertdeH op 7 november 2017 10:47]

Was het niet zo dat CoinHive dat kon detecteren?

Overigens werkt dat profileren ook helemaal niet. Advertenties die ik kreeg zijn voornamelijk wekenlang hetzelfde totdat ik het product (wat nog niet is uitgebracht) niet meer kan luchten.
Ik zou best CoinHive willen gebruiken als 'betaalmiddel' voor diensten. Stel je voor dat je een film kunt streamen voor niks als je tegelijkertijd ook de coinhive mee laat draaien. Dat zou ik best ideaal vinden.

Ik laat alleen ook vaak tabbladen open staan, en vind het dan wel weer vervelend als zo'n tabblad ineens bijna al mijn cpu resources opslurpt. Daar zouden ze dan in ieder geval iets aan moeten doen. Niet in focus = geen mining, of althans, na een tijdje niet meer.
Ik ben tegen mining, maar bij een film heb ik er weer geen problemen mee zolang de performance hetzelfde blijft. Dus de film moet top prioriteit hebben qua resources (CPU, I/O, enz).
opzich helemaal niet gek. ben alleen bang dat het minen tijdens een film niet de kosten dekt. Helemaal niet met inefficient minen op je cpu. Wellicht dat het kosten dekt op iets als de npo of rtl4 in plaats van reclames, maar ik ben bang dat zelfs dat niet even rendabel is als de prijsafspraken die ze nu maken met adverteerders.

Iemand die daar een rekensommetje op los wil laten? ;)
Volgens mij was dat het eerste probleem bij de PirateBay ook, en hebben ze daarna opgelost dat er geen meerdere instances draaien in verschillende tabs. Volgens CoinHive is hun algoritme ook lightweight ontworpen speciaal voor dit doeleinde.
Ik heb zeer recent nog gezien dat dit bij een klant voorkwam, zonder dat dit bewust was.

Op de website word gebruik gemaakt van uitgebreide GTM code incl thirdparty uitbreidingen. Echter het extern gehoste stukje code waar naar verwezen werd, was door hackers vervangen door een script dat de coin miner toevoegde.

Waardoor alle gebruikers van de thirdparty uitbreiding vervolgens opeens de coin miner op hun website hadden staan.

Hierbij viel verder op, dat lang niet alle AntiVirus pakketten het gebruik van de coin miner vermeldden. Het is dus nog een grijs gebied.
En zodra adblockers dat soort zaken gaan toestaan, en daarmee dus de controle bij de gebruiker uit handen nemen, zullen ze veranderen in kleine adblockers.

"bewijs" in dit soort zaken is bewezen onbetrouwbaar. Er zijn genoeg advertentie netwerken die zichzelf "adequaat anoniem" noemen en toch je gegevens vastleggen en verkopen. Zie, bijvoorbeeld, Google Adwords die ook nog altijd beweert "adequaat anoniem" te zijn. Mensen die adblockers installeren doen dat omdat ze de advertentie netwerken hun privacy niet toevertrouwen. Waarom zouden die mensen dat wel aan CoinHive toevertrouwen?
Jezelf zo noemen en jezelf zo bewijzen is anders. Google Adwords claimt dan wel 'adequaat anoniem' te zijn, maar is het overduidelijk niet. Op een website is in principe alles compleet open. Ja kan zien wat er gebeurd. Je kan van CoinHive dus bewijzen dat ze geen gegevens doorsturen zoals Adwords.

Dan gaat het alleen nog maar om fingerprinting vanaf de server. Eventueel kan CoinHive een audit laten uitvoeren om te bewijzen dat ze niet aan fingerprinting op de server doen. Verder is de fingerprinting die op die manier kan worden uitgevoerd ook maar gelimiteerd. Dan krijg je dus een organisatie die extern is bewezen dat ze geen profiling uitvoeren.
Dan gaat het alleen nog maar om fingerprinting vanaf de server. Eventueel kan CoinHive een audit laten uitvoeren om te bewijzen dat ze niet aan fingerprinting op de server doen. Verder is de fingerprinting die op die manier kan worden uitgevoerd ook maar gelimiteerd. Dan krijg je dus een organisatie die extern is bewezen dat ze geen profiling uitvoeren.
ur? Sinds wanneer is fingerprinting beperkt? Fingerprinting is vele malen nauwkeuriger en beter dan het gebruik van cookies. Met behulp van fingerprinting worden addblockers, ghostery, verschillende browsers allemaal uitgeschakeld als mogelijke tegenmaatregelen. Fingerprinting is zo'n beetje het enige wat iedereen nog gebruikt.

Een audit is een moment opname. Het geeft de garantie dat op dat specifieke moment er niets vreemds aan de hand was. 10 minuten later kan dat heel anders zijn.

Het probleem verdwijnt pas wanneer we niet meer accepteren dat er geld wordt betaald voor de profielen.
ur? Sinds wanneer is fingerprinting beperkt?
Fingerprinting gebeurt vooral via JavaScript functies aan de client side. Die code kan je in principe inkijken. Ook kan je zien of er een fingerprint naar de server van CoinHive wordt gestuurd.

Als dat niet gebeurt, kan je ook fingerprinting doen aan de server side. Daar heb je geen zicht op. Maar fingerprinting via server code is zoals @Stoelpoot zegt, heel beperkt.

[Reactie gewijzigd door biglia op 7 november 2017 11:18]

Adblockers hebben meestal niks te willen. De eerste lijsten met coinblockers die je in bestaande adblockers kunt laden bestaan al.
En CoinHive zelf is al in contact met adblockers om hun volledige opt-in variant toe te staan. Dat gebruikers dat zelf nog kunnen blokkeren blijft, maar dat betekent niet dat een hoop mensen, zodra CoinHive zichzelf een nette partij toont, dat ook zullen doen.
De meeste adblockers doen niet aan opt-in, opt-out of acceptable ads..
"Buiten de VS om beweegt de wereld zich toe naar een veiliger, anoniem internet " Bijzonder dat je de VS noemt. Ik zou zelf eerder aan China denken qua minder anoniem internet. Kun je aangeven waarom je de VS en niet China noemt?
China is vanuit de staat dan wel bezig met volledige controle, maar ik betwijfel ten zeerste of die grootscheepse dataverzameling van jan en alleman, door jan en alleman, zou toestaan. Daar tegenover heeft de VS een slechter beleid, waarbij de lobby op het gebied van netneutraliteit de dienst uitmaakt en waar veiligheidsdiensten actief tegen beveiliging van data lobbyen. Daar heeft dataverzameling echt vrij spel.
Nee, voorlopig niet. CoinHive is nog klein en is eigenlijk nog maar een test om te kijken of het idee wel aanslaat. Bovendien heeft CoinHive sowieso al veel inkomsten door het vragen van een commissie.
Liever niet dat mijn mobiele apparaten onnodig CPU gebruiken, warmte generen, stroom verbruiken (duur in Nederland) en last but not least onnodig batterij gebruiken. Je kunt zeggen: dan doen we het alleen mij desktops maar dat is allang niet meer het gros van de clients, en bovendien gebruiken die dan ook veel meer (dure) stroom. Ze zullen ook nooit in een "deep sleep" komen omdat die miner de hele tijd aan het werk is.

Bovendien is het niet of of, het is en en.

Ads plus miner plus data verzamelen. Ook zonder ads verzameld men data. Zo doet Tweakers het ook wanneer je de ads uitzet bij je abonnement. Waarom zou dat anders zijn met een miner?

EDIT: Om nog maar te zwijgen over slijten van hardware. En ja, dat kan.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 7 november 2017 13:10]

Ik overweeg het om het op de volgende versie van mijn portfolio te plaatsen. Sowieso zijn mensen daar vaak niet lang en aan de andere kant: als ik er een beetje voor terugkrijg, is dat nice. Natuurlijk plaats ik wel een (eenmalige) waarschuwing, ŗ la een cookie-waarschuwing, dat er een miner draait.

Ook wil ik bezoekers wel de mogelijkheid geven om de miner te stoppen (opt-out dus, niet opt-in), maar zou het nooit geheim draaien op de achtergrond.

Het is ook heel slim voor websites die normaal van reclame-inkomsten moeten leven. Als je genoeg bezoekers hebt, krijg je wel een paar dollar per maand aan criptovaluta uit zo'n miner en dan hoef je dus minder reclame aan te bieden.

Als je alle reclame op je website kan vervangen met zo'n miner, is het natuurlijk nog beter!
Ik overweeg het om het op de volgende versie van mijn portfolio te plaatsen.
Wat is je URL?
Dan zorg ik dat ik dat blokkeer... :/

Edit: Daarnaast, je portfolio? Dus je laat andere mensen betalen zodat jij jezelf kunt promoten? Wat een huftergedrag.... Ja, zo'n miner is echt wat voor jou....

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 7 november 2017 15:01]

Ik heb zat portfolio's gezien waar ads op zitten, waarom dan geen miner? Jij bezoekt Tweakers dus, tenzij je letterlijk betaalt voor een abonnement hier, betaal je met ad-views.

Ik zie geen verschil. Daarnaast, als je mensen netjes op de hoogte stelt en de mogelijkheid geeft de miner te stoppen, zie ik echt geen probleem hierin. Dat is in mijn ogen 100x beter dan advertenties op je website, waar een bezoeker actief een plugin voor moet installeren.

M'n portfolio ligt al jaren plat en daar zal in de nabije toekomst niet veel verandering in komen, dus je hoeft je niet zo druk te maken hoor.
M'n portfolio ligt al jaren plat en daar zal in de nabije toekomst niet veel verandering in komen, dus je hoeft je niet zo druk te maken hoor.
Ging me meer om hoe jij over dingen denkt. Je wilt reklame maken met je potfolio, maar je laat dat betalen door de mensen aan wie je je profileert.

Dit is wat mij betreft wat er mis is met verdienmodellen op het internet. Het gebeurt steeds langs de lijn van uitbuiting.
Dat het niet aan de bezoeker er over gecommuniceerd wordt is inderdaad niet zo netjes.

Het is een grijs gebied omdat er nog geen wet voor is die voor dit soort dingen daar concreet op in gaat.
Er is vast een algemene wet die dit soort dingen afdekt. Als jij mij geld verschuldigd bent en ik daarom zonder het te vragen in jouw auto ga rijden op momenten dat jij hem niet gebruikt onder het mom van "terugbetaling" of zelfs "rente" dan is dat nog steeds strafbaar. Zo is er vast ook wel een wet die zegt dat je niet zomaar ongevraagd resources mag gebruiken op de computer van een ander voor financieel gewin.
Websites moeten ergens geld mee verdienen. Advertenties word vaak over geklaagd, dan is dit een mogelijke oplossing. De meeste mensen gebruiken toch maar weinig cpu power tijdens browsen.
Hoezo verdienen? Zoals in het artikel wordt aangegeven gaat het om de Fight Pass en betaal je eigenlijk al om de wedstrijden te kunnen zien, dus lijkt mij niet dat ze dit nodig hebben.
Totdat je op je laptop/telefoon/tablet werkt op accu stroom en je batterij ineens binnen een uur leeg is... Ik snap dat het geld ergens vandaan moet komen maar dit soort sneaky tafferelen vind ik ook niet wenselijk.
Websites moeten ergens geld mee verdienen. Advertenties word vaak over geklaagd, dan is dit een mogelijke oplossing.
Ben ik het wel mee eens. Moeten ze wel even netjes aan de gebruiker melden natuurlijk (en niet ook alsnog gaan tracken).
een website most geld. De website draait op een server, mensen onderhouden de website. Mensen zorgen voor content op de website. Dacht je dat een site als tweakers op lucht draait?

Bij Facebook en Google betaal je met je gegevens en surfgedrag. Ergens moet het geld vandaan komen, en maar weinig sites kunnen rond komen van donaties
Het internet werke ook prima toen er nog geen geld mee verdiend werd, sterker nog: het werkte veel beter.
Dan zou je deze site niet hebben.
Als we daar het internet van pak 'm beet 20 jaar geleden voor terug krijgen, graag.
De persoon die jou loon uitkeert denk ik.
Websites mogen volgens jou alleen gemaakt worden door bedrijven met een winstoogmerk ?
volgens jou mogen ze geen winst maken?
Waar zeg ik dat ? Ik zegt dat het niet MOET. Er wordt hier gedaan alsof ELKE website (ook jouw persoonlijke hobby blog) per se geld moet verdienen, dat is natuurlijk totale onzin.
van de manier hoe kapitalisme werkt? Dat je ook weer geld moet krijgen om hypotheek, eten, werknemers te kunnen betalen...?
Ook niet-bedrijven mogen websites maken, ook non-profit organisaties maken websites.
ja ok, dan heb je het over hobbyisten...

en non-profit zullen ook inkomsten moeten krijgen. Er zullen ook mensen werken die betaald moeten worden, ookal heeft de organisatie geen winstoogmerk
en non-profit zullen ook inkomsten moeten krijgen
En dat moet per se van de website komen ?
Minder irritant dan advertenties maar ik vraag mij alleen wel af hoe milieu vriendelijk dit allemaal wordt. Moet je nagaan hoeveel energie dat gaat kosten als alle sites dit zouden doen.
Op mobiel/laptop zit je er ook niet op te wachten vanwege de accuduur.
Er kleven dus wel heel wat nadelen aan.
'An index from cryptocurrency analyst Alex de Vries, aka Digiconomist, estimates that with prices the way they are now, it would be profitable for Bitcoin miners to burn through over 24 terawatt-hours of electricity annually as they compete to solve increasingly difficult cryptographic puzzles to "mine" more Bitcoins. That's about as much as Nigeria, a country of 186 million people, uses in a year.'

'DAMN!'

[Reactie gewijzigd door tigermonk op 7 november 2017 10:43]

Hoeveel stroom denk je dat al die animaties en scripts in advertenties nu kosten?
Nou lang niet zoveel als een coin script die minstens een core continu maximaal benut.
Heeft Tweakers al eens onderzoek gedaan of het rendabel is voor Tweakers om users te laten kiezen voor advertenties of een miner?

[Reactie gewijzigd door timminater op 7 november 2017 10:28]

Ja dat lijkt mij ook best een goede feature.
Neem geen abbo maar wil best op deze manier m'n steentje bijdragen. 👍
Lijkt me efficiŽnter om geoptimaliseerd programmaatje te hebben draaien dan een een javascriptje.

Vervelende is natuurlijk dat meer site dat willen doen. Straks bij 2 of meer tabs is je pc niet voor uit te branden.
Dit is natuurlijk heel naÔef bedacht.
In plaats van dat je elke maand een klein bedrag aan Tweakers direct betaald ga je meer betalen voor je energierekening, er van uitgaande dat jij ook voor elektriciteit moet betalen.

Een website miner is naar mijn mening alleen rendabel op sites waarbij je weet dat de bezoekers daarvan het toch wel gaan bezoeken, wat voor advertentie-troep en dus ook van deze miners er op zet.
Denk dan vooral aan ( illegale ) download sites, die kunnen dan zelfs ook content blokkeren als je hun advertenties of miners blokkeert, met succes.
Als Tweakers dit gaat doen dan is de wereld te klein.

Wil je Tweakers steunen zonder direct geld te geven raad ik je aan om zo af en toe je ad block uit te zetten en gewoon wat advertenties te klikken.
Als je dit zo'n 5 keer per maand doet heb je volgens mij al ongeveer net zoveel indirect gedoneerd als hun basis abonnement ;)
Franz biedt alle premium-functies aan, als je kiest voor de miner. Je kan ook een maandbedrag betalen, als je wil, maar dan vind ik die miner prima. Is toch op m'n werk, waar de huur inclusief stroom is en dan steun ik een developer.

Vind ik helemaal prima!
Gamekings maakt gebruik van deze dienst, handmatig dus niet zoals de Ufc en zijn open in de informatie hierover.

Helaas is mijn I7 4790 niet snel genoeg om mijn premium bij elkaar te minen. Duurt 48 dagen voor 2,50. Maar toch is het een mooie ontwikkeling.
Helaas is mijn I7 4790 niet snel genoeg om mijn premium bij elkaar te minen. Duurt 48 dagen voor 2,50. Maar toch is het een mooie ontwikkeling.
Je energiekosten zijn daarmee een veelvoud van wat het oplevert.... Dan kun je dus beter gewoon betalen.
Dit levert nog fink wat ethische vragen op want stel je woont in een groot complex met pak em beet 400 man waarmee je de energie rekening deelt dat ga je jouw extra verbruik echt niet terug zien aan het einde van de maand en is het dus goedkoper voor jou als individu om je pc meer stroom te laten verbruiken.
Tenzij je je huis toch al elektrisch verwarmt zoals in vele andere landen, dan is elke vorm van mining winst (zolang je hardware niet slijt)
no coin extensie installeren in the chrome/FF done deal..

*surft naar TPB*
*ping!! [1]*
*opent no coin browser extention*
*deze site gebruikt een crypto mining programma wilt u deze blijven blokkeren of toestaan?*
*blok*

done

you're welcome...
Veel van de No-Coin extensions (of andere namen) zijn half verkapte miners en o.a. no-coin is al door FF verwijderd. Ik zou oppassen met die zomaar installeren.
cpu wordt niet gebruikt met dit programma draaiend dus vraag me af of je bronnen legit zijn..
Als je de GitHub versie hebt is het prima en controleerbaar, maar de FF Extention store versie is gekaapt geweest (andere account, zelfde naam, niet originele auteur) en is verwijderd. Mijn punt was dat het niet zomaar klik-en-go is helaas.

Goed idee, maar wel opletten.

edit: Github pagina

[Reactie gewijzigd door Sloerie op 7 november 2017 11:15]

gebruik de chrome variant en die doet (tot nu toe) niet mijn cpu naar meer als 1.6 ghz (standaard back clock bij idle gebruik) en mn temps zijn 23-24 graden (waterkoeling 17-18 graden ambient)

kortom ik gok zomaar dat de chrome versie nogwel in orde is..
Het zou me niets verbazen als dit via een advertentie gebeurd is.
Het zou me niets verbazen als dit gewoon met opzet door een ICT medewerker/developer gebeurd is.
Het zou me niets verbazen als dit gewoon met opzet door een ICT medewerker/developer gebeurd is onder druk van een niet-technische leidinggevende die inkomsten boven gebruikerservaring stelt. Dan ben je als developer soms hele dagen bezig om je code te optimaliseren zodat je 50ms snelheidswinst hebt, en dan moet je vervolgens een script installeren dat heel de pagina opblaast. Zulke situatie is bij mij toch herkenbaar.
Ik heb nog steeds het idee dat de energiebedrijven de lachende derde zijn wat betreft crypto-currency. Uiteindelijk kost het minen steeds meer energie. Volgens de laatste informatie kost het minen van 1 Bitcoin momenteel 215kWh. Dat is gelijk aan 2 tot 4 weken elektriciteit voor een gemiddeld huishouden.

Ik ben geen milieufreak maar het is toch wel een dingetje denk ik.

(bron: https://motherboard.vice....eum-energy-climate-change)
Dat is dan een hele goede deal. 215kWh voor 1 Bitcoin a momenteel plus minus 7.000,-
Van https://www.bitcoinmining.com/getting-started/ :
To begin mining bitcoins, you'll need to acquire bitcoin mining hardware. In the early days of bitcoin, it was possible to mine with your computer CPU or high speed video processor card. Today that's no longer possible. Custom Bitcoin ASIC chips offer performance up to 100x the capability of older systems have come to dominate the Bitcoin mining industry.
Bitcoin mining with anything less will consume more in electricity than you are likely to earn. It's essential to mine bitcoins with the best bitcoin mining hardware built specifically for that purpose.
Dat betekent dus eigenlijk dat je op een heel inefficiente manier aan het minen bent, en daarmee betaalt voor de diensten die je afneemt. Als je gewoon bitcoins zou kopen om daarmee te betalen, ben je een stuk goedkoper uit.

[Reactie gewijzigd door avdongen op 7 november 2017 18:30]

Interessant gegeven, wist niet dat dit bestond.
Maar zoals al aangegeven hierboven is dit eigenlijk een goed alternatief voor advertenties.
Dit op bijvoorbeeld Tweakers.net zou heel veelbelovend kunnen zijn. Bij je instellingen aangeven hoeveel processorkracht mag gebruikt worden voor het minen.
Uiteraard met een minimum en afhankelijk daarvan de hoeveelheid advertenties tonen (of zelfs helemaal niets).
Al lange tijd ook te vinden op Putlockerhd.is en Arawatch.online. Zodra je die site opent gaat je cpu, ook op tablets en smartphones, direct naar 80%. Lekker warmpjes even een aflevering kijken met een verwarming in je handen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*