×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Websites zender CBS bevatten weekend lang Monero-miningscript'

Door , 70 reacties, submitter: M1kez

Websites van de Amerikaanse zender CBS bevatten afgelopen weekend code die de rekenkracht van cpu's van bezoekers inzette om de cryptocurrency monero te minen. Het is onduidelijk wie de code daar heeft geplaatst.

The Register heeft screenshots van de scripts gemaakt toen ze nog actief waren. Het ging om twee sites, namelijk Showtime en ShowtimeAnytime, waar gebruikers CBS-content kunnen bekijken. De scripts op de pagina waren afkomstig van Coinhive, een Javascript-miner. Deze gebruikt maximaal 60 procent van de cpu-capaciteit om Monero te delven, aldus The Register. Dat is een cryptocurrency die de nadruk legt op privacy.

Het is onduidelijk wie de scripts op de site heeft geplaatst. Ze stonden in de buurt van html-tags van het analyticsbedrijf New Relic. Dat bestrijdt echter er iets mee te maken te hebben. CBS zelf reageerde niet op vragen. Coinhive kon geen informatie geven over het account dat aan de scripts was gekoppeld en zei alleen dat het gerelateerde e-mailadres een persoonlijk adres is en niet toebehoort aan CBS. Daardoor lijkt het erop dat zich mogelijk iemand toegang heeft verschaft tot de broncode van de site.

De Coinhive-dienst is vrij nieuw en is sinds halverwege deze maand beschikbaar. Eerder kwam The Pirate Bay in het nieuws doordat de site van de dienst gebruikmaakte, naar eigen zeggen als test voor het vervangen van advertenties. De dienst blijkt ook populair bij malwaremakers, zo schreef Bleeping Computer recentelijk. Zo kwam Coinhive-code bijvoorbeeld voor in een populaire Chrome-extensie genaamd SafeBrowse.

Het Coinhive-team publiceerde onlangs een blogpost waarin het zich beklaagde over het feit dat sites de code gebruiken zonder hun bezoekers te informeren. Daardoor zouden verschillende adblockers de scripts al blokkeren. Het team werkt aan een nieuwe implementatie waarbij een opt-in is vereist om de code te draaien. Monero is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld bitcoin of ether, vrij goed te minen met consumentencpu's.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

26-09-2017 • 15:04

70 Linkedin Google+

Submitter: M1kez

Reacties (70)

Wijzig sortering
Gezien de coin mining difficulty enorm gestegen zijn vraag ik me af wat dit werkelijk oplevert (zeker op een CPU). Als je miljoenen bezoekers hebt (the pirate bay) snap ik dit, maar als het bezoekersaantal relatief beperkt is?.
Het levert weinig op: https://medium.com/@Maxen...crypto-miner-806f7024cde8

Quote uit het artikel:
I tried it on a website with approx 1k visits a day, with a 0:55 seconds session duration average last month. The objective was to replace the non-intrusive ads I’m currently displaying.

So I made 0.00947 XMR in 60 hours, a whopping $0.89, that’s $0.36 a day
For this exact website, it’s 4 to 5 times less than what it makes with non-intrusive ads (banner + text only)

[Reactie gewijzigd door Roy Klutman op 26 september 2017 15:24]

Je vergeet uit je bron te vermelden dat de beste man ook de conclusie trekt dat de website die hij als testobject heeft gebruikt voor mining niet geschikt bleek te zijn. Omdat de bezoekers zo kort op de pagina bleven (of de website geen Single Page Application is). Geen idee of je het expres doet om je punt te maken.
As stated on Coinhive, the embedded JS miner is well suited for websites with longer sessions duration average. This website isn’t probably a good use case for Coinhive’s embedded JS miner, but from the small sample data I have, it’s not a viable alternative to ads.
Voor sites waar men lang op een pagina blijft, zoals video-streaming, webmail en ieder denkbare Single Page Application gaat het wel goed.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 27 september 2017 09:56]

Ok en dat is voor 1k bezoekers per dag. Kun je nagaan hoeveel er met de CBS hack is verdiend. Die hebben meer dan 1 miljoen, 10 miljoen bezoeken per dag? Mogelijk veel meer.

Het suffe is dat het minen zelf energie en dus ook resources kost. Warmte oplevert. Terwijl er verder niks nuttigs met de berekeningen wordt gedaan. Dat moet toch anders kunnen?
uh... Minen is het zo'n beetje het 'verwerken' van de transacties en toevoegen aan de blockchain. Zeker wel nuttig.
Is dat niet maar een klein deel van de gebruikte rekenkracht?
Dat is net het hele doel van het minen.. Een cryptocoin netwerk is veelal gedecentraliseerd en de verschillende miners zijn ervoor verantwoordelijk dat de transacties in de blockchain terecht komen.
Ja, maar is het niet zo dat slechts een klein deel van de gebruikte rekencapaciteit gebruikt wordt voor het goedkeuren van transacties, en het grootste deel voor het ontdekken van nieuwe bitcoins?
Nee. Er zijn geen bitcoins 'te ontdekken'. Er is geregelde vrijgifte van bitcoin als een 'beloning' voor het 'oplossen' van een blok (=minen). Die stopt eenmaal het maximale aantal bitcoins is vrijgegeven.

Waarom zou je daarna dan nog minen? Zonder gaat het btc-verkeer niet verwerkt worden, namelijk, en gratis doe je ook niets. Met transactiekosten. Die transactiekosten gaan dan naar de miner die het block met die transacties oplost.

Ik denk echt dat je beter zelf wat kan googlen hierover, dan is het meteen ook wat gestructureerder

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 27 september 2017 00:18]

Okee. Maar dan vraag ik me af wie en hoe bepaalt wie er een nieuwe bitcoin krijgt met die vrijgifte.
Als je oprecht geinteresseert bent in de materie, ga dan eens even googlen?

Dit is echt allemaal de basis van cryptocoins zoals we die nu kennen. Van het minen naar de miner reward naar de transactiekosten, de logica en code erachter.

Ongelooflijk dat ik hierop blijf reageren. Iedereen kan googlen.
Voor wie dit verder nog leest, dit is wat ik bedoelde, miners moeten een getal ontdekken c.q. "vinden", ook al is dat getal zelf dan niet precies een bitcoin:
The proof-of-work requires miners to find a number called a nonce, such that when the block content is hashed along with the nonce, the result is numerically smaller than the network's difficulty target.[7]:ch. 8 This proof is easy for any node in the network to verify, but extremely time-consuming to generate, as for a secure cryptographic hash, miners must try many different nonce values (usually the sequence of tested values is 0, 1, 2, 3, ...[7]:ch. 8 ) before meeting the difficulty target.
Je had ook wel iets vriendelijker kunnen reageren trouwens, of gewoon niet reageren wanneer je te boos bent om wat voor reden dan ook.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 27 september 2017 03:35]

Ja, en dat "oplossen" is dus waar vrijwel alle rekenkracht in zit. Er worden berekeningen gedaan om haast bij toeval de juiste oplossing te vinden.
In het kort: minen is het uitvoeren van een cryptografische berekening (bij Bitcoin is dit het berekenen van een dubbele sha256 hash (sha256(sha256(blok)))) wat er voor zorgt dat het netwerk beveiligd wordt.

[Reactie gewijzigd door Tim Hovius op 27 september 2017 10:51]

Waarom inderdaad niet combineren met BOINC of zo iets.

Laat ze die energie dan maar een beetje nuttig gebruiken. Nu is de tactiek van coins minen niet anders dan geld bij drukken. Stop er wat energie in om er wat geld uit te krijgen. Gebakken lucht.
Dat vind ik inderdaad het enige lastige punt aan het hele Bitcoin-gebeuren. Tenzij Tokkes hieronder gelijk heeft...?
je hebt coins die dit soort dingen doen. er is een een coin genaamd "Nederlandse Gulden" en als ik het goed heb sponseren zij 3 triatloon deelnemers en invensteren ook in groene dingen.

er zijn echt mega veel coins die echt veel goede dingen bedoelen het probleem is alleen dat niemand daar zijn hardware in wil steken omdat het geen moer oplevert.
Het is dat mijn systeem wat ouder aan het worden is en ik de bende er niet meer op vertrouw om 24/7 vol te blazen, anders had ik BOINC nog wel draaien.

Eigenlijk best jammer dat ondanks dat het computer vermogen wereldwijd echt enorm hard toeneemt, de toename in computerkracht voor wetenschappelijk onderzoek verhoudingsgewijs nihil is.
ja klopt, maar je moet ook niet vergeten is dat de rekenkracht die nodig is voor de wetenschappelijke onderzoeken ook enorm is en ik heb/kan het niet na zoeken, maar ik zou me niks verbazen dat die vraag hoger is geworden in verhouding met de hoeveelheid computerkracht die er bij is gekomen.

ik mine zelf voor het extra geld zodat mijn computers alle rekeningen van gas licht en water betalen. Maar stel ik had het niet nodig had ik het alsnog niet gedaan. Voor de simpele reden dat er best veel nadeel aan vast zit.
Je computer produceerd veel warmte (ik heb 6GPU's die warmen mijn huis)
Ze maken veel lawaai
Het kost best veel geld
brandveiliheid
en ga zo maar door. Het is misschien wel beter om zelf 300 euro te doneren dan dat je een GPU gaat kopen hiervoor
Hopen dat de GPU prijzen nog wat gaan zakken. Inzetten als vervanging voor straalkacheltjes e.d. en dan de GPU's inzetten voor wetenschappelijk onderzoek.

Gezien de toegenomen druk op gas vebruik, kan dat over een paar jaar al goedkoper zijn dan verwamen via gas.
ja misschien is een GPU dan niet de beste manier om je huis te verwarmen.
Maar ik hoop zeker dat de prijzen gaan zakken. He probleem is dat er een wereldwijd (V)ram te kort is. Dat is ook de reden dan RAM sticks ook duurder worden.
En ik dacht dat er laatst ook een fabriek dicht ging die ook heel veel van die chips maakt, dus ik vermoed dat het nog wel een tijdje aan blijft houden.
http://www.escapistmagazi...er-Bitcoin-Mining-Scandal

ESEA had dit toen in hun anti-cheat gestopt.
Met wat googlen kom je wel op wat cijfers uit.
Die gebruikte juist GPU, niet CPU ;)
Dat klopt. Maar daar zie je al dat het erg weinig oplevert.
Appels en peren, hasrates en difficulty zijn niet hetzelfde.
dit was in 2013. ik deed toen niks met cryptocurrency, maar ik weet zeker dat het toen best wel wat opleverde anders die hoge boete niet.
Het aantal bezoekers maakt toch niet uit. Je krijgt gewoon (gemiddeld) per bezoeker inkomsten? Net als met advertenties dus...

Uiteraard komt meer ook neer op meer inkomsten, maar dat is vanzelfaprekend voor vrijwel elk verdienmodel.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 26 september 2017 15:22]

En sowieso dat het de site (bijna) niets kost om de code draaiend te hebben. Uiteindelijk verbruikt de bezoeker stroom. Maar of het genoeg oplevert vs advertenties en adblockers meegerekend is een ander vraag.
Gezien de coin mining difficulty enorm gestegen zijn vraag ik me af wat dit werkelijk oplevert (zeker op een CPU). Als je miljoenen bezoekers hebt (the pirate bay) snap ik dit, maar als het bezoekersaantal relatief beperkt is?.
Elke cent is er één, zeker als je er zelf geen onkosten aan gemaakt hebt.

Ik heb bij een klant op lokatie al eens een 'verdwaalde' pc gevonden, die vrolijk aan het minen was in de server ruimte
Buiten de hardware ( die ook nog van het bedrijf was ) had de dader helemaal geen onkosten.
( een paar jaar terug, toen kon je nog met relatief eenvoudige middelen minen )
Hij zal er niet rijk van geworden zijn, hij hoefde btw ook niet terug te komen :+
Zoiets is denk ik wel een aangifte bij de politie waard.
Zoiets is denk ik wel een aangifte bij de politie waard.
Destijds niet, nieuw fenomeen ...
Hij werd ontslagen ivm 'misbruik van bedrijfs eigendommen'
Nu moet je dat niet meer proberen :)

* FreshMaker moest goed uitleggen waarom die Synology ECHT in de serverruimte terecht moest komen
( een paar managers die NL tv willen kunnen kijken thuis ( België ) en op zaeknreizen )
Difficulty is inderdaad hoog op bitcoin, maar je weet niet hoe dat zit op monero, de blockchain van deze miner
Monero is memory intensive, d.w.z. dat het 'makkelijk' te minen is met consumenten cpu's/gpu's. Voor monero zijn nog geen ASICS op de markt.

[Reactie gewijzigd door Tim Hovius op 26 september 2017 23:17]

Ben benieuwd hoeveel het nou uiteindelijk heeft opgeleverd.
Als we puur theoretisch zouden uitgaan van de cijfers van deze kerel.
https: //jonathanmh.com/testing-coin-hive-crowd-source-monero-mining/
(Die CoinHive miner staat trouwens ook op zijn site, daarom link gebroken)

Een desktop 80 H/s en een laptop 25H/s, we zullen het gemiddelde nemen van 50H/s
Laat ons stellen dat een gebruiker op CBS 60 minuten naar een serie kijkt.
XMR is op het moment 95$

50H/s is 0.08595$ per 24h.
Dus voor een uur serie is dat 0.00358125$

1000 CBS gebruikers die een uur CBS kijken geeft 3.58125$. (CoinHive neemt nog 30% hiervan denk ik, niet zeker)
Tenzij ik ergens een foutje in de berekeningen heb gemaakt. 8)7

Ik weet niet hoe groot CBS is, maar ik denk dat het meer dan 1000 gebruikers is :)

[Reactie gewijzigd door Cookiezzz op 26 september 2017 15:27]

En hoeveel doet een iPhone5? Mobiel is steeds vaker de manier om een website te bezoeken.
Geen idee voor de iPhone.
In de link van Jonathan staat dat een Oneplus 3T 12H/s doet.

Gebaseerd op specs gok ik dat een iPhone 5 ongeveer 6-8H/s zal doen, maar pin me er niet op vast.
Tot nu toe trekt het aardig CPU van de gebruiker. Toch lijkt het mij wel een prima manier om ads te vervangen. Geen irritante ads en ik wil best 25% van mijn rekenkracht af staan zo lang ik een site bezoek.
Het is een goed idee, maar niet nieuw. Hier een klein artikeltje over dat thema: https://motherboard.vice....etter-than-its-crappy-ads
Klopt, TPB is er snel mee gestopt na een korte test periode. Zelf heb ik het een tijd geleden ook al getest. :)
Weet je ook waarom de Piratenbaai ermee gestopt is?
Ze hebben er geen reden voor gegeven geloof ik.
Deed uTorrent dat ook niet met Epic Scale een jaar of twee terug?
ja klopt alleen die deden het onder de moto "voor de wetenschap" alleen bleek het gewoon bitcoin/litecoin te zijn
Wel problematisch voor laptops die niet aangesloten zijn op netstroom.. Hoog CPU verbruik slurpt accu.. Verder vind ik het inderdaad ook prima.

Ik vraag me wel af hoe dit werkt i.c.m. Chrome's achtergrondrestricties..
https://arstechnica.com/i...-tab-suspension-download/

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 26 september 2017 15:15]

Dan liever adds, energie is kostbaar, kostbaarder dan de enegie die het je kost om de advertentie te negeren.
Klinkt als een goede vervanger van advertenties, alleen wordt alles tergend traag als je bijvoorbeeld 2 schermen hebt. Het zou dus kunnen dat je op je primaire scherm een game aan het spelen bent (of open hebt staan), en op je andere scherm een YouTube video op hebt staan, of een andere site waarbij die techniek wordt toegepast natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 26 september 2017 15:41]

Ermmm doet Youtube dit dan ook?
Nee, maar als het een succesvol concept wordt/is, zal het over 10 jaar ook wel bij andere websites als YouTube worden ingezet, in plaats van advertenties.
Hm ik vind dit een slecht plan, het is net zo ongecontroleerd als ads en ze verdienen geld over de rug van anderen (ja dat is met ads ook zo, maar ads zorgen er niet voor dat mijn stroomrekening omhoog gaat).

Stel je nu eens voor dat iedere site dit zou doen en allemaal 60% vd cpu zouden vragen? Lekker dan. Nu zal dat met zuinige chips niet zo’n ramp zijn. Maar leuk als je net een i9 of threadripper hebt gekocht, die krengen vreten stroom bij het leven en de hele dag 60% cpu wordt niemand vrolijk van in de portemonnee. En eigenlijk vind ik dit hetzelfde als het aftappen van stroom voor een wietplantage, want de “dader” hoeft amper iets te betalen aan de stroomrekening die het zou hebben als hij al die “consumentenminers” met zijn eigen apparatuur had gedaan. Ik vind dit in ieder geval een slechte zaak en ik juich de softwaremakers van blockers alvast toe.

Dit valt in mijn ogen namelijk gewoon in de categorie criminaliteit en weten wij veel wat er met die coins gedaan worden, misschien worden er wel wapens en/of drugs van gekocht/geproduceerd. Dus nee slechte ontwikkeling en mag van mij per direct ophouden.
Je hebt een goed punt, totdat je begon over "misschien worden er wel wapens en/of drugs van gekocht/geproduceerd". Dat kun je natuurlijk ook zeggen van advertentieinkomsten. Bovengenoemde zaken zijn namelijk ook te koop met euro's en dollars. Cryptogeld is slechts een betaalmiddel, waarbij Monero de nadruk legt op privacy. Privacy wordt gebruikt voor goede en slechte zaken.
Klopt, dat kan zeker bij advertenties, al denk ik dat een advertentie van de mediamarkt en de opbrengsten daarvan naar dat soort zaken gaat. Klopt dat cryptogeld een betaalmiddel is, maar eerlijk is eerlijk, cryptogeld is vooral om anoniem te blijven toch? Dus vooral om louche zaken mee te doen, want je zal echt niet anoniem hoeven te blijven als je een tv aanschaft, maar wel degelijk als je in drugs handelt. Het is naief om te zeggen dat het daar niet voor gebruikt wordt, want ik denk namelijk dat het daar voornamelijk voor gebruikt wordt.

Ik hoorde onlangs dat brabant een vd grootste drugsproducenten ter wereld zijn en dat de “onderwereld” zich met de “bovenwereld” aan het vermengen is. Dat wil inderdaad zeggen dat ook steeds meer bedrijven die currency accepteren.

En tuurlijk is niet iedereen zo, en het doel van de valuta was dan ook niet het faciliteren van criminelen, maar je kon er toen ook al donder op zeggen dat dat zou gebeuren.

Maar stel dat ik er nu naast zou zitten, dan nog zie ik liever een advertentie dan dat ik ieder jaar extra stroomkosten moet betalen, en wat ze dan ook met het geminede geld doen, het feit dat ze het van mij “aftappen” maakt ze al crimineel genoeg.
als iederen website die open bij mij staan 25% plus gebruikt heb ik behoorlijk wat power nodig. Heb op dit moment 10 tabs open staan
Van mij mogen website's dit doen, maar dan wil ik ook een energie label per website hebben.
Zodat ik bewust voor een label A kan kiezen en de website's afgerekend worden op energie verbruik.
Hopelijk komen er blockers met blacklists die alle sites die deze vorm van “criminaliteit” bevatten automatisch blokkeert of je ervoor waarschuwt. Resources “jatten” is in mijn ogen dan gelijk aan criminaliteit. Een wietplantage is ook niet legaal en die mensen tappen ook “resources” af van andere mensen of de gemeente. We weten ook totaal niet wat ze met die coins doen en ik gok dat het niet gemined wordt om legale zaken te kunnen doen.
Interessante theorie, maar hoe zou dit dan werken?

Stel er staat youtube op met autostart, maar eigenlijk heb jij geen behoefte aan een video. Zou de website eigenaar dan crimineel zijn?
Naar mijn weten is dat uit te schakelen, maar dan aan de andere kant ga je niet naar youtube als je geen behoefte hebt aan videos lijkt me. De hoofdbusiness van youtube is videos dus lijkt me dat mensen daar naartoe gaan om videos te bekijken. Mensen gaan niet naar een of andere nieuwssite om cryptomining voor anderen te doen en dan maakt het niet uit welke site dat dat is.

Ads daarintegen kunnen consumenten nog helpen een product aan te schaffen (gewild of ongewild) maar cryptomining daar zal niemand gewild aan mee willen werken. En waarschijnlijk kun je het ook niet uitschakelen dus ben je verplicht om mee te minen als je op die sites zit. Dus autoplay wat bekend is en uit te schakelen is is totaal wat anders dan verplicht mee te moeten minen voor iemand anders zijn brood (of ja waarschijnlijk drugs en wapens of andere illegale louche zaken).

Daarnaast doet youtube het ook niet stiekem.
Ik bedoel;

Stel gaat naar nu.nl en rechts begint automatisch een video af te spelen (meen dat ze dat wel eens hebben) van youtube. Je komt er voor nieuws, maar rechts draait een video advertentie.

Is dat dan crimineel gedrag? Dus niet op de website van youtube zelf.
Hm is mij nog niet eerder voorgekomen behalve als ik er per ongeluk op klik. Maar is inderdaad een goede vraag, maar nog steeds vind ik dat iets anders. De inkomsten die daarmee gegenereerd worden gaan naar youtube, ik neem aan dat we er van uit kunnen gaan dat youtube niet handelt in drugs of wapens of andere illegale activiteiten. Dus hoewel niet netjes is het wel legaal (net als advertenties). Minen daarintegen weten we weinig van af, we weten niet wat de eigenaar gaat doen met de geminde coins en ik gok dat dat niet geinvesteerd gaat worden in legale activiteiten, maar eerder in bovengenoemde zaken of in nog beter scripts die ook je gpu nog eventjes naar de 60% trekken als je op nu.nl zit.

En dan wederom, het youtube filmpje is af te zetten, het cryptomine gebeuren niet. Daarnaast is het filmpje voor iedereen zichtbaar en is cryptominen dat niet (en zeker niet als het ook stiekem gebeurt, wat dus ook gebeurt). Een opt-in zou dan eventueel een oplossing zijn, maar ik ben nog steeds van mening dat als je geen echt geld wilt gebruiken dat mensen dat met een reden doen (voornamelijk illegale zaken). En opvallend is dan ook dat het op sites is waar toch al niets legaal aan is (The Pirate Bay bijv.).

Maar ik snap je punt wel, ik vind ze persoonlijk alleen niet vergelijkbaar.
Ik heb liever advertenties dan een miner in de site. Vooral vanwege het geblaas van de laptop door hoge CPU-load.
Bij een vorige werkgever mochten Channel managers ook alles wat ze maar wilde in de website stoppen. Analytics scripts, tracking, CSS, you name it. Gewoon via CMS, geen code check, performance analyse peer review. En dan moet je ze ook gaan uitleggen hoe het kan dat de site opeens niet werkt en waarom wij niet beter ons best deden om de boel in de lucht te houden.

Kan me prima voorstellen dat er ergens in dit bedrijf een manager dacht een brilliant idee te hebben om zijn targets te halen zonder te snappen waar hij mee bezig was.
Ik ben benieuwd hoe ze dit eig doen. Zou ik ook wel voor mijn eigen website willen doen :)
@rotterdamz Dat is vrij simple zoek op die coinhive, en haal de github repo binnen, dan zie je vanzelf hoe het werkt.

In reactie op het artikel:
Wat betreft de code opt-in maken. Zoals op andere sites ook al bericht is. Je kunt weliswaar die code schrijven maar niet forceren dat anderen die opt-in overnemen. Al helemaal niet op code waar de legaliteit aangeeft dat een ieder de code mag aanpassen, en dus de desbetreffende opt-in javascript code van pak en beet 2 regels gewoon kunnen deleten.
Zolang er niet een reden is om het niet toe te passen, zoals het illegaal maken van web-mining dan kan men dit gewoon op alle websites inzetten, en krijgen de gebruikers/consumenten de extra lasten van de technische kennis die nodig is om een of andere plug-in of dergelijks te installeren die die code tegenhoudt. Zodat jouw processorkracht niet wordt gebruikt voor iets waar het niet voor bedoeld is.
Die screenshots in het gelinkte artikel zeggen toch een hele hoop. Het heeft wat weg van wanneer je google analytics wil installeren: roep een javascript aan vanaf een andere website, met je eigen id d'r in. Het script doet de rest voor je.
Met Coinhive, zoals in het artikel vermeld: https://coin-hive.com/
Ze stonden in de buurt van html-tags van het analyticsbedrijf New Relic.
Niet zo vreemd dat alle scripts op 1 positie in een website geplaatst worden samen met andere (externe) scripts. Bij voorkeur onderaan.
De verwijzing naar New Relic is dan ook wel meteen erg vreemd eigenlijk.
> Het is onduidelijk wie de code daar heeft geplaatst.

Right, alsof niet elke aanpassing getracked wordt. Moeten we nu echt geloven dat eender wie anoniem hun website kan aanpassen?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*