Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Lenovo roept sommige ThinkPad X1 Carbon-laptops terug vanwege los schroefje

Lenovo roept sommige ThinkPad X1 Carbon-laptops van de vijfde generatie terug. Het gaat om modellen die vorig jaar uitkwamen en tussen december 2016 en oktober 2017 zijn gemaakt. Een los schroefje kan brand veroorzaken.

Lenovo heeft vastgesteld dat een beperkt aantal van de ThinkPad X1 Carbon-laptops van de vijfde generatie een los schroefje heeft. Dat schroefje zou de accu kunnen beschadigen, met oververhitting als gevolg. Vanwege dit potentile brandgevaar, roept Lenovo de getroffen laptops terug om ze te inspecteren en zo nodig te repareren.

Er zijn voor zover bekend geen laptops in brand gevlogen door het probleem, maar Lenovo zegt dat drie klanten wereldwijd te maken hebben gehad met oververhitting en dat hun laptop daardoor is beschadigd. Laptops die het probleem kunnen vertonen, zijn geproduceerd tussen december 2016 en oktober 2017. Exemplaren die na 1 november zijn gemaakt, zijn niet getroffen.

Het gaat om ThinkPad X1 Carbon-laptops met typenummers 20HQ, 20HR, 20K3 en 20H4. Dat zijn de modellen die begin vorig jaar werden aangekondigd. Hoeveel exemplaren er precies getroffen zijn, is niet bekend. Bezitters van de laptops kunnen op de Lenovo-website aan de hand van het serienummer van hun apparaat kijken of hun exemplaar teruggeroepen wordt.

Door

Nieuwsredacteur

71 Linkedin Google+

Reacties (71)

Wijzig sortering
Zou nog fijner zijn als ze ook even zouden vermelden om welk schroefje het gaat, zodat een tweaker dat gewoon zelf kan fiksen...
Dat kn lastig worden als je ook nog een keer met diezelfde laptop naar de VS reizen wilt, want volgens dit artikel wordt er ook gecontroleerd op losse schroeven, of een laptop een keer open is geweest etc.

Uiteraard, bij goede montage valt er geen schroefje uit, maar de kans dat het gebeurt neemt wel toe als je het zelf doet, ben bij een paar ThinkPads al eens een schoefje verloren (bleek toen ik later de laptop nog eens opmaken wilde).
Dat kn lastig worden als je ook nog een keer met diezelfde laptop naar de VS reizen wilt, want volgens dit artikel wordt er ook gecontroleerd op losse schroeven, of een laptop een keer open is geweest etc.
Goed aandraaien zonder door te draaien. Ook kan je er een beetje borgmiddel bij doen voor extra zekerheid. Met een tipje borgmiddel (waar originele Lenovo schroeven als het goed is ook mee worden uitgerust) blijft de schroef goed zitten en draai je hem er gewoon uit als dat eens nodig is.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 7 februari 2018 11:28]

Ik weet niet of dit specifiek het geval is bij Lenovo maar fabrikanten maken wel gebruik van vloeibare borging (Engels: liquid thread locker). Dit is een vloeistof die de spleetruimte tussen het schroefdraad van de schroef en het schroefdraad in het schroefgat opvult. Producten als Permatex of Loctite zijn hiervan een voorbeeld. Het toeval wil dat schroeven van een apparaat dat ikzelf heb open geschroefd ook met een blauwe borgvloeistof waren gefixeerd. Na het inschroeven door de fabrikant hardt deze dan nog vloeibare borging uit. Waarna ze pas echt effectief als borging gaat functioneren.

Het op deze manier borgen is wel onomkeerbaar. Zodra een laptop met op deze manier geborgde schroeven een keertje is open geschroefd dan is deze borglaag verbroken en verliest ze haar borgende werking. Schroef je dus wel eens een apparaat open dan is het te overwegen zelf die borgvloeistof aan te schaffen zodat je de borging weer kan herstellen. Of dit zo goed zal lukken als met de schone schroeven in de fabriek is een tweede, maar het is beter als geen borging,

[Reactie gewijzigd door teacup op 7 februari 2018 21:52]

Als de laptop open moet om het schroefje aan te draaien dan kan het de garantie kosten ;-)
Niet bij Lenovo, zij zetten netjes de service manual online zodat je zelf een hoop onderdelen kunt vervangen. Heb zelf al eens een defect scherm vervangen op een X200t. Veel schroefwerk, maar dankzij de handleiding perfect te doen.
Ik heb hier een Lenovo en daar zit bij de laatste schroef om hem te openen een warrenty sticker. Haal je die weg of is die kapot, dan is je garantie verdwenen. IK heb zelf wel gewoon mijn HDD vervangen voor een SSD. Mijn laptop is trouwens een Lenovo U410 :)
Ik meen me te herinneren dat die garantiestickers niet rechtsgeldig zijn.

zie: https://motherboard.vice....oved-stickers-are-illegal

Ik kan zo snel echter even niks vinden over hoe het in de EU is geregeld.
Dat een stikker zegt dat de garantie verloopt, wil dat niet zeggen dat het rechtsgeldig is. Lees dit bericht van ICT-jurist Arnoud Engelfriet maar eens door.
Dank voor het linkje. Dan zal je nog steeds wel je garantie hebben, maar ik vraag me af of je het ook nog echt krijgt bij zo'n concern.

@OmeJoyo bij mij zitten 4 schroefjes onder de "pootjes" (4 kussentjes onder de laptop).
Garantie loopt altijd via de verkopende partij. Stel jij hebt de laptop gekocht bij de MediaMarkt en je hebt de laptop open geschroefd, de stikkers verwijderd, het toestel gaat defect en stuurt het vervolgens op naar de MediaMarkt.

De MediaMarkt zal zijn garantie mogelijk bij Lenovo gaat halen, wanneer Lenovo de laptop niet accepteert vanwege ontbrekende stikkers is dat het probleem van de MediaMarkt en niet van jou. De MediaMarkt moet zorgen dat jij weer een werkende laptop krijgt.

Overigens is het wel vervelend dat jou schroefjes onder de pootjes zitten, die pootjes krijg je namelijk vaak niet meer fatsoenlijk terug. Is meer onhandig / vervelend dan dat het iets met de garantie te maken heeft.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 7 februari 2018 11:16]

Dit is wel een heel ironisch voorbeeld.

Media Markt gaat echt niet haar best doen voor de klant. Media Markt bestaat bij de gratie van een fysieke winkel (senioren klanten) en (ogenschijnlijk) lage prijzen.

Juridisch klopt het natuurlijk wat je zegt, maar mijn ervaringen met Media Markt zijn niet zo heel positief als het gaat om service en algemene kennis.

Ze kunnen nog veel leren van partijen als Coolblue bijvoorbeeld.
Het gaat niet om wat ze doen maar om wat ze moeten doen. In de praktijk is de procedure dat jij op aanwijzen van Mediamarkt met Medion service center belt (ballentent), die dan een ophaalafspraak maken tussen jou en het reparatiebedrijf aan wie zij het werk uitbesteden. Als die reparatie niet lukt, dan keert Medion via de distributeur een krediet uit aan Mediamarkt. Mediamarkt hoort dat krediet aan jou te betalen of er een nieuw apparaat voor te leveren onafhankelijk of ze dat van Medion krijgen. Ik kan me voorstellen dat een bedrijf met slechte klantenservice je in dat stadium aan het lijntje houdt, maar onderschat niet hoe traag/incommunicabel Medion (richting winkel!) is wat betreft het verloop van zo'n reparatie.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 7 februari 2018 14:44]

Ik weet precies hoe de keten zou moeten verlopen, echter in geval van de media markt is het echt zo dat ze zo min mogelijk voor je doen.

Sterker ik ben van mening dat Media Markt het contact met Medion Service Center zou moeten voeren. Dat zou Media Markt ook een sterkere service positie geven en dmv een klanttevredenheidsonderzoek ook een mogelijkheid om evt. noodzakelijke discussie voeren met de leveranciers.

In geval van service / garantie op een Medion product zal er een wereld van verschil zitten wanneer je aanklopt bij Media Markt of Cooblue.
Ze kunnen nog veel leren van partijen als Coolblue bijvoorbeeld.
Zo werd ik eens geholpen door een ex-bandlid van ZZ Top, nou die had echt verstand van zaken :+
Ik kreeg de pootjes prima terug. Je verhaal er boven is natuurlijk waar en had ik geen rekening mee gehouden.
Het stickertje bewijst dat een toestel wel of niet open is geweest. Als het open is geweest is er een grotere kans dat iemand daar heeft zitten knoeien die er niet voldoende verstand van had. Dat is vaak moeilijk te bewijzen. Een verbroken stickertje is voor de winkelier of fabrikant vaak wel een rede om de gebruiker de schuld te geven van een defect. Helaas is het dan ook moeilijk te bewijzen dat het openmaken niets met het defect te maken heeft.
Om discussies te voorkomen kan je het stickertje tijdens de garantieperiode maar beter heel laten. Als je het zegel verbreekt, haal het dan helemaal weg voordat je het alsnog ter reparatie brengt.

Goede laptops hebben overigens een gemakkelijk te openen luikje om het geheugen en soms zelfs de harde schijf te vervangen.
Bij mijn Lenovo zitten de zegels aan de binnenzijde, zodat je wel zelf geheugen kunt vervangen of een HDD kan bijplaatsen. Op het mainboard en de voorgeinstalleerde M2 SSD zit een zegel wat ik prima vind, want als je dat eruit haalt willen ze dat zeker even weten in geval van garantie.
Daar hangen dan ook wel beperkingen aan, ga ik van uit.
Een hardeschijf vervangen, geheugen module toevoegen/vervangen vallen uiteraard onder normaal onderhoud. Maar als jij alle schroeven van je laptop moet losschroeven vervalt gewoon je garantie.
Men denkt vaak van ''hoe gaat Lenovo weten dat mijn laptop open is geweest?" -> Chassis intrusion

[Reactie gewijzigd door 14M4N0NYM0U5 op 7 februari 2018 10:36]

Daar hangen dan ook wel beperkingen aan, ga ik van uit.
Die grens ligt bij wat Lenovo Customer Replaceable Units noemt. Voor n van de betreffende X1 Carbons is hier een lijst. Daarin is te zien dat van een X1 Carbon de accu normaliter niet door klanten vervangen hoort te worden*.

* Buiten garantie? Je bent een tweaker? De wens om een (verouderde, maar niet defecte/onder garantieprogramma vallende) accu te vervangen? Nieuwe accu van eBay, Lenovo Service Training videos erbij, een regenachtige zondagmiddag en gaan!

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 7 februari 2018 12:40]

Inderdaad. Zo heb ik onlangs de accu van mijn 5 jaar oude X1 Carbon vervangen. 10 minuten werk.
Verder heb ik al zelf de ventilator en de USB poort vervangen.
Ik ben nog geen zegels tegengekomen. Met de manuals van Lenovo is het zelfs voor minder technisch onderlegden prima te doen.

Ik denk wel dat dit alleen voor de Thinkpad lijn geldt.
Word Chassis intrusion nog gebruikt dan? Dat was vroeger een klipje dat ingeduwd werd als je de deur van een kast sloot met een 2 pin connector naar het moederbord. Gaf een bios melding bij de opstart als het niet ingeduwd was.
Maar bij mijn weten nooit gebruikt om te controleren of een apparaat geopend is om garantieredenen. Simpelweg omdat het ding stroom nodig heeft om te werken, bij mijn weten ging het ook enkel af als de computer effectief draaide. Gezien het eerste wat je doet alle stroom loskoppelen is nogal vrij onhandig om te gebruiken als garantie controle middel.
Stickers werken veel beter, alsook schroeven met zwarte verf die onmiddellijk beschadigd als je er een schroevendraaier opzet. Als je regelmatig aan laptops werkt zie je van ver of het ding ooit al is opengedraaid.

[Reactie gewijzigd door sprankel op 7 februari 2018 10:51]

"Absoluut wl bij Lenovo", zou ik hier instinctief op willen reageren! :-)
Lenovo hanteert voor haar parts CRU's en FRU's. (customer en field replacable units)

Wanneer je gaat schroeven aan een je laptop voor een FRU part, vervalt conform T&C's je garantie.
Bel alsjeblieft gewoon ons servicenummer of dat van een AWSP in geval van problemen met je laptop, indien deze in warranty is.

Dat de service manuals online staan klopt.
Dat is inderdaad zr praktisch wanneer je een tweaker bent zoals jij, met een out of warranty device in je handen.. (x200t bv),
Waarom zou je garantie verlopen wanneer je zelf je laptop open schroeft?
Omdat er vaak op 1 of meerdere van die schroefjes een stickertje zit "Warranty Void if seal broken".

De reden waarom? Omdat er dan niet gecontroleerd kan worden of "het defect" is gekomen doordat jij in die laptop hebt zitten snuffelen of omdat er daadwerkelijk een fout was. Defecten gentroduceerd door jou vallen buiten de garantie.

Daarom zit dat stickertje daar zodat ze kunnen aantonen (en jij ook) dat het apparaat wel/niet geopend is geweest.
Leuk dat die stikkers erop zitten, maar de garantie mag daardoor niet vervallen. Lees dit bericht van ICT-jurist Arnoud Engelfriet maar eens door.

Specifiek voorbeeld zelfs nog: Drie jaar geleden contact opgenomen met Lenovo om dubbel te bevestigen dat de garantie niet verliep, en Lenovo zelf geeft aan dat de garantie niet verloopt.

Eventuele beschadigingen die je veroorzaakt bij het open schroeven, vallen natuurlijk niet onder de garantie.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 7 februari 2018 11:06]

Als ik dat zo lees is die sticker er dus voor de fabrieksgarantie. en niet voor winkel garantie. OK.

Maar in dit geval is Lenovo waarschijnlijk de fabriek in dit verhaal. Voor hun kan het dus wl uitmaken!

Geen idee hoe het dan vervolgens zit met wanneer Lenovo ook de verkopende partij is geweest.
Als ik dat zo lees is die sticker er dus voor de fabrieksgarantie. en niet voor winkel garantie. OK.
Klopt. Maar je hebt in principe niks met de 'fabriek' te maken. Garantieaanvragen horen via de verkopende partij te gaan en die zullen het dan maar uit moeten vechten met de fabrikant.

Wanneer Lenovo ook de verkopende partij is, moet de garantie via hun lopen natuurlijk, maar zijn ze net zo goed 'winkel', dus zijn dezelfde regels van toepassing.
Alleen als je hem open maakt met een koevoet. Als je gewoon een schroevendraaier gebruikt (die geschikt is voor de schroeven), dan zal men je geen garantie weigeren als je er niets vreemds mee hebt gedaan.
dit is lenovo, niet apple ;)
Als de laptop open moet om het schroefje aan te draaien dan kan het de garantie kosten ;-)
Dat kan een leverancier of fabrikant wel roepen, maar zeker in het eerste half jaar zal een leverancier aan moeten tonen dat het openen de oorzaak van het probleem is als ze garantie weigeren. Waar het gaat om aanpassingen die een gebruiker normaal gesproken uit kan voeren kan dat over het algemeen geen reden zijn om garantie te weigeren.
De schroeven onder de battery
Meh, af en toe ff schudden met je laptop, en je weet dat het schroefje los zit, en dan gewoon openmaken? :P
Weg garantie, dan laat ik het liever fixen.
Dit is waarom ik een Lenovo liefhebber ben! Probleem erkennen en goed richting de klanten handelen!

Kunnen ze niet op afstand de desbetreffende laptops uitrusten met de melding dat de eigenaar zich moet melden voor onderhoud?
Bij brandgevaar heb je weinig keuze, anders dan alles terugnemen. Je wilt het risico op schade voorkomen. Overigens is Lenovo niet de enige die dat doet. Ook andere fabrikanten (niet alleen van laptops, ook van andere apparaten met batterijen zoals mobiele telefoons) doen dat. Deze maand zelfs nog:
nieuws: HP roept laptops terug vanwege brandgevaar accu's

Overigens zou ik gezien de reputatie van Lenovo niet graag software van dat bedrijf op m'n laptop willen hebben:
nieuws: 'Malware die Lenovo op laptops installeerde kaapte ssl-verbindingen' ...
nieuws: Kopers Lenovo-laptops klagen over adware die advertenties in websites...
nieuws: Lenovo brengt programma uit om Superfish-malware mee te verwijderen

[Reactie gewijzigd door StephanVierkant op 7 februari 2018 10:12]

Ik wou net zeggen. Wr Lenovo negatief in het nieuws. Ik heb er toch goed aan gedaan om dit hele merk te boycotten.
Ehhmm... omdat StephanVierkant het bloatware issue weer oprakelt of omdat er een schroefje loszit in de Carbon X1 van vorig jaar?

Het schroefje is jammer maar wordt nu adequaat getackeld. Dit laatste kan ieder merk gebeuren. Zolang we een race to the bottom hebben in laptop dikte, omdat we looks boven functie verkiezen, moeten we wennen aan kwetsbare constructies.

De professionele Thinkpads (met daarbij inbegrepen de E-serie, die hetzelfde gebruiksdoel dient) zijn no-nonsense laptops zonder opsmuk maar wel sterk waar ze sterk moeten zijn. Thuis ligt een Carbon X1 uit 2014 en ik ben door de Carbon verstevigde behuizing onder de indruk van dat apparaat. Het resultaat is niet zwaar en dun, maar vooral low profile. Bovendien is die carbon verstevigde behuizing een perfect huwelijk tussen slagvastheid en stevigheid. De Carbon X1 doet qua uitstraling niet onder voor de T-serie. Voor de Lenovo Pro laptops bij mij thuis is bloatware echt een non-issue.

Los van merkvoorkeur, wissel minder vaak van laptop, spaar meer en koop een overgeconfigureerd pro apparaat. Met een dergelijke laptop kan je het zeker drie keer zo lang volhouden als je met een budget apparaat zou zijn gelukt. Nog goed voor het milieu en je vrije tijd ook omdat je minder van laptop hoeft te wisselen.

[Reactie gewijzigd door teacup op 7 februari 2018 21:22]

Die claim van malware blijft echt hardnekkig ronddwalen lijkt het wel.

Die malware installatie gold alleen voor de consumenten serie. Thinkpad is de zakelijke lijn en die bevat(te) geen malware.
Is voor mij volstrekt irrelevant.

Ik wil mijn leverancier min of meer kunnen vertrouwen en dat het alleen op de consumenenten versies voorkwam en niet op de zakelijke varianten geeft mij nog geen vertrouwen dat het nooit gaat gebeuren.
Echt he. Er wordt tegenwoordig zo godsgruwelijk makkelijk gedaan. Als het nieuwsbericht er niet was geweest hadden we het niet eens geweten. Hier zouden mensen wat zwaarder aan mogen wegen van mij.
Ik vraag mij sowieso wel eens af hoeveel procent van de mensen de meegeleverde bloatware daadwerkelijk gebruiken en dan ook zo fanatiek dat ze het zouden missen als ze het niet zouden hebben.

Ik vind het vreemd dat ik wel de keus heb voor een nee/nee sticker op mijn brievenbus, maar het schier onmogelijk is om een betaalbare (< 800,00) consumenten laptop te kopen zonder bloatware.

Volgens mij is de goedkoopste optie een Microsoft Surface Pro (als je de Microsoft Bloatware eens niet meerekend die op elke windows laptop meegeleverd word) en die is met 875,00 al bijna geen doorsnee consumenten oplossing meer. Nog los van het feit dat het geen echte laptop is.
Die claim is toch ook gewoon waarheid, of mis ik hier iets? En dat maakt het verhaal niet beter.
Deels, de claim geldt voor consumenten producten van Lenovo, en @StephanVierkant zijn post suggereert dat dit ook van toepassing is op de zakelijke lijn (het artikel gaat immers over een Thinkpad, en dat is een zakelijk product). En in eerdere artikelen over zakelijke Lenovo producten wordt dit argument ook aangehaald (en daarmee incorrect). Vandaar mijn term "claim". Misschien had ik het moeten verwoorden als "halve waarheid".
Gewoon lekker meteen een clean install van Windows doen zodra je hem hebt. Ben je meteen van alle dingen af doe je niet wil hebben. Heb dit van de zomer bij mijn nieuwe medion ook gedaan. Destijds ook bij de Acer van moeder (2011) die acer nadien nog eens een herinstall gegeven mt ssd, draai nog steeds perfect.

Tenzij er een lek in drivers of bios zit, dan wordt het een ander verhaal.
Gewoon lekker meteen een clean install van Windows doen zodra je hem hebt. Ben je meteen van alle dingen af doe je niet wil hebben.
Wat de meeste kopers niet eens kunnen. Kom ook wel eens tegen dat de gewenste wifi/graka driver niet in de Windows installer zit, dus je tante/oma die uberhaupt al zover is gekomen om de Windows 10 ISO te downloaden/activeren, loopt na de install tegen een mooi driverprobleem aan. Laptop buiten gebruik :) Overigens is dat alsnog geen excuus om spyware op de laptop mee te leveren.
Dat is waar, en waarschijnlijk zou voor die groep mensen het juist zoeken en installeren van Drivers nog lastiger zijn dan het installeren van Windows. Nope dat is geen excuus om spyware mee te leveren, maar op sommige laptops wordt gewoon een hoop bloatware meegeleverd. En als het al een low-end laptop/pc is dan vertraagt die bloatware nog meer het systeem.
Zowel de Medion als de Lenovo hebben, net als alle moderne computers, een UEFI-BIOS wat betekent dat het doodsimpel is, zeker voor de fabrikant, om alle relevante malware buiten Windowsherinstallaties om te laden.
Dat is dus absoluut niet het geval wanneer je een Thinkpad koopt. Deze laptops worden niet mey bloatware of wat dan ook geleverd.
Op het model type wat dit raakt, de Carbon X1 5th Gen staat Windows 10 Signature Edition. Dit betekend kaal Windows 10 met alleen de drivers. Ik kan dit beamen want ik gebruik deze laptop.
Bij de zakelijke ThinkPads misschien. De consumenten laptops hebben veel problemen die juist niet erkend worden.
Zo hebben de Y50 en Y70 series last van burn ins in de schermen, een toetsenbord dat heel fragiel is, een touch pad waarvan de knoppen kapot gaan en dan maar half werken.

En het grootste probleem een flikkerende scherm. Een duidelijk hardware probleem. Ze hebben ooit een bios update uitgebracht wat voor maar heel weinig mensen iets deed. Ik heb de laptop opgestuurd naar reparatie van Lenovo, toen opende ik de laptop bij teruggave en bij het aanzetten flikkeren het scherm meteen. Hadden ze zonder reden het scherm vervangen, maar het probleem was niet opgelost (wel minder burn in, dus dat is wel mooi meegenomen).
Toen weer teruggestuurd. En mind you dit heeft een paar maanden geduurd. Maar toen ik 'm deze keer terug kreeg was het probleem weg en bleek het de display kabel te zijn. Niet dat ie niet goed was aangesloten maar kapot. Wat raar is want is dat bij het nieuwe scherm plaatsen dan niet al gefixt?
Echter als je de forums er op naleest blijken heel veel mensen dit probleem te hebben. Andere of onbekende oorzaken, zelfde gevolgen. En ook genoeg mensen waar het probleem buiten de garantie plaatsvindt.

Voor mij nooit meer een Lenovo. En dan heb ik het niet eens over de bloat- en spyware.

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 7 februari 2018 11:17]

Mijn Y500 had een bizar probleem als ik de "altijd aan" usb activeerde, dan gaf het toetsenbord spookaanslagen. Verder perfect ding..
En jammer dat dingen als die extra videokaart nooit goed te krijgen waren.
Ik ben minder te spreken over de support van Lenovo. Ooit een Lenovo Yoga S1 gekocht (~2000 euro) welke een gekend slecht LG scherm had met ghosting (dell en apple hadden zelfde probleem en deze allemaal vervangen door ander type scherm). Twee maal moeten opsturen voor men scherm wou vervangen en uiteindelijk met dezelfde rommel vervangen. Nadien wou men niets meer doen omdat de ghosting zogezegd binnen de 'normen' was. De ghosting werd zo erg na enkele jaren dat de laptop gewoon niet bruikbaar meer was. Uiteindelijk zelf scherm vervangen omdat ze bij lenovo mij een buiten proportie prijs vroegen om dit 'defect' scherm uit garantie te vervangen. Nooit meer lenovo, echt de slechtste support die ik ooit heb gehad.
In mijn Ideapad 510S zit ook iets los. Soms als ik hem kantel dan hoor ik iets "rollen" in mijn laptop. Terugsturen is natuurlijk een optie, maar ik kan mijn computer vanwege mijn werk eigenlijk geen dag missen. Zelf gaan kijken kan natuurlijk ook. Maar ik ben bang dat ik mijn garantie dan verlies.
Wanneer je laptop zo kritiek is, dan is het natuurlijk een zeer goede optie om voor een Thinkpad, Latitude, Precision, ProBook of Z-Book te gaan. Je weet natuurlijk nooit of je gezeur krijgt met je machine, maar als het gebeurt dan heb je de zaakjes vaak ook goed voor elkaar. Bij mijn Thinkpad T570 was het moederbord foutief en heeft Lenovo de volgende dag meteen een monteur langs gestuurd met een compleet nieuw moederbord en is het ding hier thuis mooi gerepareerd. Je betaalt flink voor een professionele machine, maar je kunt er in een kritieke werksituatie eigenlijk niet omheen.
Dat hangt er net van af of je een zakelijke garantie hebt bijgekocht (oud IBM niveau) of dat je aangewezen bent op Medion voor de service. Dat laatste kan ik iedereen afraden.
Iets met klok en klepel..
Medion voert 0,0 uit qua reparatie op laptops van Lenovo; voor zowel de consumenten als de zakelijke producten.

Mag ik vragen wat je ervaringen zijn geweest, aangezien je het een ieder zo stellig afraadt en van hoe lang geleden deze ervaringen zijn? Mag evt in een DM wanneer je niet alle gegevens met de hele wereld hier wenst te delen.. Dank je wel! :)
De goede ervaringen zijn van een paar jaar geleden toen we 20 laptops aan een zakelijke klant geleverd hebben waarvan er een paar garantiegevallen waren waar zonder meer onderdelen opgestuurd of monteur langsgestuurd werden. De slechte ervaring speelde ongeveer een jaar geleden met een laptop die ik door omstandigheden zelf retail had ingekocht en wederverkocht. Ik werd als handelaar fors aan het lijntje gehouden omtrent de reparatiestatus, onder andere omdat ze daar toen tot mijn grote verbazing kennelijk zonder ticketsysteem werkten. Als je mailde of belde of zelfs maar als je iemand anders dan de vorige keer aan de lijn kreeg dan moest het allemaal eerst uitgezocht worden of dan klopte de toezegging van de een niet met die van de ander.

Ook dat Medion de reparaties op zijn beurt weer uitbesteedt lijkt niet echt mee te helpen in de communicatie.

Verder heb ik ontzettend geluk gehad dat de laptop aan de eerste (toen inmiddels gefailleerde) retailer toevallig via de distributeur is geleverd waar ik normaal ook zaken mee doe, en dat die zich wl flexibel opstelde, anders had de laptop ueberhaupt niet gecrediteerd kunnen worden.

Tenslotte de reden dat hij niet gerepareerd kon worden, die zegt niets over Medion maar wel over een wisselende bouwkwaliteit bij Lenovo zelf. Er waren geen reserveonderdelen meer omdat ze altijd stukgingen bij dat model (aanhechting van de scharnieren aan de deksel).

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 8 februari 2018 21:10]

Dat kan een balletje zijn die normaal in die vochtzakjes zit.
Als je een pc in elkaar kan bouwen en werkend krijgt, dan hoef je niet te vrezen voor de garantie van de laptop als je deze uit elkaar schroeft. Je moet alleen vrezen voor je garantie als je nadien een stuk of 5 schroefjes overhoudt.
Bedankt voor de tips. Dan gaat hij maar even onder het mes binnenkort. :Y)
Zou daar wel mee oppassen, als dat schroefje (of wat het dan ook is) iets kapot maakt (kortsluiting, of de ventilator oid) kan de fabrikant je garantie weigeren wegens nalatigheid en aankomen dat "je het zelf veroorzaakt hebt"
Misschien een raar idee, maar als iets zo belangrijk is voor je werk heb je toch wel alternatieven? Een 2e laptop bijvoorbeeld.
Als je rustig de schroeven onderaan losmaakt zal je geen last van garantieproblemen hebben
Whahaa! Kan Dell en HP voorbeeld aan nemen. Latitude E-serie breken spontaan scharnieren doordat alle schroeven los gaan zitten. Nieuwe HP's ook al weer schroeven los na 1 jaar gebruik. Die schroeven en gebruikte blauwe lock-tide is echt een dingetje afgelopen jaren...

Elke keer als er een laptop in mijn handen komt, ben ik maar preventief aan het aandraaien geslagen...
Fabrikanten gaan echt geen terugroepactie beginnen vanwege een non conformiteit.

Wat jij beschrijft over je HP's en Dell valt onder de "non conformiteiten" en daar heb je wettelijke garantie voor. Dan ligt het initiatief bij de gebruiker, die de non conformiteit constateert, en de verkoper daarop wijst en beroep doet op die wettelijke garantie.

Het grote verschil is dat er bij dit bewuste losse Lenovo schroefje brandgevaar kan ontstaan. Dat is heel andere koek. Wat bij deze Lenovo's gaande is valt helemaal buiten non conformiteiten. Het is iets dat de gebruiker niet verwacht en kennelijk onaanvaardbaar risico oplevert voor de gebruiker. Dan ligt het initiatief bij de fabrikant, die dan een terugroepactie uitvoert.
Ieder merk maakt er af en toe een potje van. Zo ook Lenovo, de paar maanden oude Lenovo van mijn zusje ligt hier en die heeft nog 2 van de 10 (?) schroefjes er in zitten. En heb ik genoeg Lenevo's in mijn handen gehad met driver problemen.

Al zal ik toegegeven dat sommige merken er vaker een bende van dan de andere.
goed, zal HP nooit toegeven, bij mijn envy uit 2014 2 missende schroefjes (zouden onder een rubbertje moeten zitten om de scharnieren vast te zetten op de bodemplaat), rubbertjes eraf gehaald want dacht dat mijn scharnieren stuk zouden zijn. en zaten er helemaal geen schroefjes. hierdoor zijn de clips die de bodemplaat en top cover vastklikken afgebroken, deze plastic deeltjes kwamen in de ventilator. en dus geen koeling. na de garantieperiode pas achtergekomen. nieuwe fan gekocht. en zelf gemaakt. maar is toch schandalig dat dit bij veel van dit type envy voorkomt. en dat lenovo wel voor 1 schroefje een terugroep actie instelt. en hp je terwijl ze op de hoogte zijn van het probleem niet thuis geeft (net als sony niet thuisgaf met hun eerste ZR tel.. iets los in je behuizing kan in je fan komen en kan daar de waaiers afbreken met een ongecalibreerde fan tot gevolg welke dan weer meer trillingen en dus kans op meer losliggende schroefjes ontstaat.