Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Lenovo voorziet dunne ThinkPad P1-workstation van Core i9- of -Xeon-hexacores

Lenovo heeft nieuwe mobiele workstations in de ThinkPad-lijn aangekondigd. Het opvallendste model is de ThinkPad P1, een dunne laptop die wat uiterlijk betreft overeenkomsten vertoond met de ThinkPad X1, maar met krachtige hardware is uitgerust.

Lenovo brengt twee varianten uit van de ThinkPad P1: een waarbij het 15,6"-scherm een resolutie van 1920x1080 pixels en maximale helderheid van 300cd/m² heeft, en een waarbij dat scherm aanraakgevoelig is, een 4k-resolutie toont en een helderheid van maximaal 400cd/m² biedt.

In beide gevallen komen er configuraties met Core i5-, i7-,- i9- en Xeon-processors en met tot aan 64GB ddr4. Wat de gpu betreft komen er varianten met een Nvidia Quadro P1000 en P2000. Lenovo voorziet de workstations van pci-e-ssd's met totale opslagcapaciteit van 4TB.

Verder zijn er twee usb-c-poorten met Thunderbolt 3-ondersteuning en twee usb 3.1-interfaces van type c. Ook is hdmi 2.0 aanwezig en voor gigabitethernet is een dongle aanwezig. De ThinkPad P1 is 18,4mm dik en weegt 1,7 kilogram. De behuizing is volgens de fabrikant bestand tegen flinke temperatuurschommelingen, vocht en stof.

Lenovo maakt de ThinkPad P1 eind augustus beschikbaar voor een startprijs van 1949 dollar, omgerekend en met btw is dat 2065 euro.

De fabrikant kondigt daarnaast de ThinkPad P72 met 17,3"-scherm aan. Ook deze komt in een versie met fullhd- en met een 4k-scherm en naast groter is deze workstation met 25,9 mm dikker en met 3,4 kilogram ook zwaarder dan de P1. Ook deze ThinkPad komt met processors tot aan de Core i9- en Xeon-hexacores, de videokaart is de Quadro P5200 met 16GB gddr5x, er is tot aan 128GB ddr4 mogelijk en voor de opslag kan maximaal 4TB aan ssd-capaciteit geplaatst worden, met een Intel Optane-module als optie.

De startprijs van deze workstation is 1799 dollar. De beide ThinkPads kunnen overigens met Windows 10 Pro, waaronder de Workstation-variant, Ubuntu en Red Hat geleverd worden.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

13-08-2018 • 08:34

44 Linkedin

Reacties (44)

Wijzig sortering
Volgens mij (en Lenovo ;) ) is er zelfs 6TB mogelijk...
...it comes with up to 6 TB of storage and 128 GB of memory, more than enough to handle the most demanding of workflows wherever work takes you.
Net als bij de P52 nieuws: Lenovo presenteert ThinkPad-laptop met 6TB opslag en 128GB geheugen

[Reactie gewijzigd door DeComponeur op 13 augustus 2018 10:03]

Overigens, max 128GB RAM, bijzonder want als ik Intel ARK mag geloven staat daar toch echt 64GB (afhankelijk van het type geheugen).

Intel Core i7 8850H
Intel Xeon E-2186M

Zou dat betekenen dat de nieuwe Xeon E-2100 series voor de Desktop straks ook ondersteuning hebben voor 128GB RAM? Ik ken het NUC verhaal van 16GB naar 32GB, maar dit zou die processoren ook een stuk interessanter maken voor virtualisatie, al zijn de geheugenprijzen op dit moment niet grappig ;(
Tja volgens Anandtech heeft de P72
up to 128 GB DDR4-2667 with or without ECC, depending on CPU
Maar bij mijn weten is er (nog) geen mobile processor die dat officieel kan...
Dat zag ik ook, maar volgens Lenovo kan je ook maar tot een i7-8850H en niet de i9 zoals tweakers suggereert.
Goed punt. Ook Anandtech heeft het niet 'keihard' over een i9
CPU: Intel's 8th Generation Core or Xeon processors with six cores.
Select SKUs will be powered by vPro-enabled CPUs


Wel ietwat meer uitleg over de 6TB opslag trouwens @Olaf
Storage: Up to 2TB SSD or HDD + 4TB NVMe SSD

[Reactie gewijzigd door DeComponeur op 13 augustus 2018 11:06]

Op de product page staat inderdaad ook tot i7:

Processor
Up to 8th Generation Intel® Core™ i7-8850H 6 core processor with vPro™ (2.60GHz, up to 4.30GHz with Turbo Boost Technology, 9MB Cache)
Intel® Xeon® E-2176M 6 core processor with vPro™ (2.70GHz, up to 4.40GHz with Turbo Boost Technology, 12MB Cache)


bron: https://www.lenovo.com/us...ThinkPad-P1/p/22WS2WPP101
Maar de P1 heeft volgens Anandtech dan wel weer de beschikking over een i9 … en 'maar' 4 TB storage...
De P72 heeft dus klaarblijkelijk 6TB maar geen i9 O-)

The Lenovo ThinkPad P1 mobile workstation is based around Intel’s 8th Core i5/i7/i9 or Xeon processor accompanied by up to 64 GB of DDR4-2667 (with or without ECC) and up to 4 TB solid-state storage. It is noteworthy that Lenovo uses user-upgradeable SO-DIMM memory modules, not soldered-down chips, like many other PC makers do with ultra-thin laptops.
Ik vroeg me af hoe die dongle er uit ziet. Volgens verschillende sites wordt hij vooral gebruikt voor specifieke Lenovo Carbon en Yoga laptops.

https://www.lenovo.com/nl...et-Ext-Cable/p/4X90F84315

En hier is ie op Tweakers

pricewatch: Lenovo ThinkPad ethernet extension cable

Ik gebruik zelf trouwens naar tevredenheid een USB 3 kabeltje van Lenovo. Maar direct ethernet blijft toch het beste.
wel jammer !
Volgens mij was er wel een plekje te vinden, zelfs op mijn T480s zit een gewone Ethernet port.
Toch echt wel een must op een workstation

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 13 augustus 2018 13:36]

Precies, die heb ik ook, onder meer om die reden.
Het is toch raar dat al die fabrikanten blèren dat een ethernet poort te groot is, terwijl een dunne laptop als de T480s er wel een heeft. Zelfs mijn oude Sony VAIO Z uit 2012, die nóg dunner is, heeft een fullsize ethernet poort, ook met zo'n klepje.

Maar dan komt het kamp dat roept "ja maar die poortjes gaan te snel stuk".
Die mensen hebben zo'n klepje zelf niet. Die poorten gaan namelijk niet snel stuk. Ze zijn heel solide en veel sterker dan de ethernetstekker die erin gaat. Plus dat je er niet als een lompe boer mee om moet gaan natuurlijk. Ik heb zelf vaker een kapotte USB-A poort gezien dan een kapotte ethernet poort.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 13 augustus 2018 14:12]

Daarentegen denk ik dat een usb-c adapter sneller in te pluggen is, en beter bestendig tegen regelmatig in en uitpluggen. Daarnaast lijkt me dat je met een beetje workstation een usb-c hub hebt liggen waar je standaard je ethernet, muis en toetsenbord en eventueel 2e scherm aan hebt hangen.
Kan zijn, maar dan heb je weer een dongle. Weer een extra dingetje erbij dat kapot kan gaan, kwijt kan raken, en drivers nodig heeft en dus softwareproblemen kan geven.

RJ45 is prima bestand tegen vaak in- en uitpluggen. Het plastic clipje gaat weleens kapot, maar dan ga je er dus lomp mee om - dezelfde mensen krijgen een USB-C gat ook wel kapot.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 14 augustus 2018 11:02]

Hoewel ik geen idee heb hoe het momenteel is toch even een "tip".
Bij mijn huidige Lenovo laptop, de Thinkpad P50, heb ik destijds de minimale hoeveelheid intern geheugen besteld en die achteraf door mijn leverancier laten vervangen door 64GB van ik meen uit mijn hoofd samsung. Ook voor de ssd heb ik eenzelfde truck uitgehaald, de goedkoopste genomen, en vervolgens een 3rd party grote ssd erin gezet, en de originele als 2e ssd erin gelaten. Daarvoor was destijds een tool die een clone van je ssd maakte zodat je niet alles opnieuw hoeft te instaleren.

Deze "grap" heeft me destijds ruim 1000 euro gescheeld t.o.v. de prijs die Lenovo rekent.
Wellicht werkt deze truck nu nog, de moeite van het uitzoeken waard.
Mijn laptop is al die tijd al compleet probleemloos, en ik ben erg tevreden over de kwaliteit. Echt top materiaal.
Dit klopt inderdaad als je spots hebt voor het inbouwen ervan. Echter ram word meestal bij dunne laptops gesoldeerd en is daardoor niet zomaar up te graden.

Opslag is daarentegen wel gewoon te doen.
Echter gebruikt lenovo volgens anandtech hier sodimm slots.
Thinkpads meestal niet. De meeste thinkpads zijn uitstekend zelf om te bouwen. Er zijn complete handleidingen beschikbaar met exploded views van de laptop om te zien waar je moet zijn als je iets wilt wijzigen. Zeg maar een soort omgedraaide Macbook :)
Dan verwacht ik dat de X1 serie daarvan een uitzondering is.
Dat zijn wel hoge specs bij elkaar. Ik ben benieuwd hoe het met koelen is. Vooral gezien de laptop blijkbaar wel een schommeling en stof kan hebben, dan zou de case ook meer gesloten moeten zijn zou je denken.
Ben benieuwd naar de reviews.

Én een accutijd van 10+ uren is enorm.

[Reactie gewijzigd door Kecin op 13 augustus 2018 08:40]

Ik geloof nooit dat die 10 uur gehaald wordt op een i9.
Ben benieuwd naar de review Tweakers.
De batterijduur die fabrikanten opgeven moet je altijd met een korrelzout nemen. Niet omdat deze niet te halen zijn, maar deze haal je enkel in een ideale situatie. Dus: scherm op 50% helderheid en de CPU/GPU voeren geen zware taken uit. Als je de hardware gebruikt voor de taken "waarvoor het bedoelt is", dan haal je deze accuduur vrijwel nooit. Nu kun je je afvragen of dat erg is, en ik vind dan niet. Op het moment dat je zo'n krachtige laptop nodig hebt, en die performance nodig hebt, zit je meestal aan een bureau en heb je vrijwel altijd netstroom tot je beschikking. In de gevallen waar dat niet zo is kun je onder full load toch zo'n 1,5 a 2 uur halen.

Zelf zie ik een batterij (in een krachtige laptop) meer als een extraatje. Je kunt gemakkelijk van werkplek wisselen (bijvoorbeeld thuis en kantoor, kantoor en klanten, e.d.), en bij eventuele stroomstoring valt je computer niet uit. Ik kom persoonlijk niet veel situaties tegen waarbij ik langdurig op de batterij werk, en als ik dat doe zijn het vaak relatief lichte taken zoals e-mailen en documenten tikken waardoor ik wel uren op de batterij kan werken.

Het hangt er ook een beetje vanaf welke power settings je gebruikt in het OS, want onder energiezuinige settings kan een i9 net zo zuinig zijn als een i5 of een i7 al haal je natuurlijk nooit hetzelfde. Enkel wanneer je de CPUs onder voldoende load brengt zie je een duidelijk verschil qua accuduur.
Waarschijnlijk hang je aan zo'n mobiele workstation ook een (paar) externe monitor(s), wat je uiteraard doet via een dockingstation. Mobiel aan een workstation werken onderweg is echt een noodgreep om iets te laten zien, niet om efficiënt werk te verzetten. Ik krijg dat in ieder geval niet fijn voor elkaar, want dan heb je een muis nodig en mis ik m'n 2e scherm.
Als ik mijn 1080 uitdoe haal ik 6/7 uurtjes op mijn AW 17 R4. Dit is met een 99whr accu en een undervolt van -0.100mV op de cpu, en een max clock speed van 4ghz.

Als ie zuiniger is, is het heus mogelijk.
Precies mijn gedachte, ik heb een gloednieuwe T480 met een i7, en dat ding maakt echt een hoop herrie. Hiervoor tevreden gebruiker van een X1 Carbon met een i5, welke als je hem stevig gebruikte, ook wel lawaai kon maken.

Je leest op Reddit ook al wel wat verhalen dat mensen erg ontevreden zijn over de koeling van de T480. Als je voor een optie zonder dedicated GPU gaat, krijgt de laptop een 'simpele' koeling met maar 1 heatpipe, welke inadequaat is voor de i7 die er in zit.

En dan is de T480 nog een steviger model, wat iets minder aan de ultrabook kant zit, dan deze nieuwe P1.
Ben heel beniewd.
interesting, ik heb al een paar maanden een T480s (ook met een i7), zonder dedicated graphics dus, maar die van mij is fluisterstil, zelfs als je alle cores aan het werk zet en de fan vol aangaat valt het wel mee hoeveel geluid eraf komt.

Dat gezegd hebbende, met een i9 en een discrete GPU kan ik me voorstellen dat elke laptop er moeite mee heeft.
De T480s heeft standaard dual heatpipes, of je voor dGPU kiest of niet, daarom dat deze koeler zal draaien.
Ik weet hoe niet de genoemde modellen presteren, maar aangezien ze wat betreft vorm erg op de P50 en P51 lijken ben ik daar niet bang voor. Die blijven erg koel en maken weinig geluid. Zeker vergeleken andere laptops vind ik dat ze erg koel blijven. De P50 heeft twee fans, aan beide kanten op de bodem.

https://www.servethehome....o-ThinkPad-P50-Bottom.jpg
Klopt helemaal. Heb deze naast Zbook G4 van een klant gehouden. Deze is veel dunner, maar de koeling hoor je eerder en duidelijker.
Lenovo staat bekend om hun grote lelijke plastic upgradebare powerhouses. Vorm na functie. Ik denk dat ze het beter gaan doen dan de Macbooks die de laatste tijd in het nieuws zijn.
Smaken verschillen, ik vind ze er mooi en professioneel uit zien. Tevens maken ze zeer compacte uitvoering zoals de Carbon X1. Ze worden gemaakt van hoogwaardig materiaal, zeker geen lelijk plastic.

Jammer overigens dat tweakers het echte mooie spul, zoals de P- series van Lenovo links laat liggen met reviews en zich concentreert op de consumentenrommel.

[Reactie gewijzigd door KraKa op 13 augustus 2018 10:27]

Wow nette specs voor een laptop. En heb al meerdere Lenovo Thinkpads gehad en vrijwel nooit problemen (1x defecte knop touchpad), zijn echt degelijke laptops.
Mooie degelijke laptops. Ik heb nu een tijdje de P50 en ben zeer tevreden. Enkel lijken de grote windows updates in combinatie met deze laptop vaker dan gemiddeld te falen (geen idee waarom, en of het uberhaupt bij Lenovo ligt), maar verder is het een topapparaat. Mijn HP elitebook was na 5 jaar intensief gebruik aan vervanging toe, maar ik kon geen HP laptop vinden die voldeed aan wat ik wilde. Mijn vriendin heeft een goedkopere laptop van Lenovo gehad (600 euro), wat niet echt een bijzonder apparaat is. Na twijfelen toch voor de P50 gegaan en ik merk het prijsverschil direct. Dit is zakelijk gezien voor mij echt een topapparaat.

Ik hoop dat de mijne overigens nog enkele jaren meegaat. Sommige mensen vinden het raar dat ik een duur apparaat koop, maar ik gebruik hem dagelijks, ben er afhankelijk van, sleur hem overal naar toe en kan er jaren mee doen. Dit zou een mooie opvolger zijn, maar de P50 doet het nog prima.
Ben benieuwd naar de uiteindelijke full-spec prijzen en of de P1 ook dTPM 2.0 aan boord heeft. Dit zouden wel eens (w)aardige vervangers kunnen zijn voor m'n M4800 van Dell...
Specs over accuduur zijn natuurlijk met weinig geheugen, geen extra videokaart actief en i5 processor.
De nieuwe HP Z books zijn ook een stuk lichter dan de oude modellen.
Ik zie nog iets bijzonders op de foto's: een toetsenbord zonder numeriek deel. En dat op een 15" laptop. Dit is dan de Lenovo machine (zonder num) waar in het voorjaar al over gespeculeerd werd.
Nu hopen dat dit ook voor de wat 'gangbaardere' modellen beschikbaar komt!
Owjee, daar gaat de volgende. Wat ontzettend dom om weer een i9 in zo'n formfactor te rammen. En dan ook nog eens met een Quadro P1000 of P2000 in de X1, dat wordt throttlen. :F

Als ik zo naar de P72 kijk, is het zelfs daar nog wel mogelijk met een maxed out configuratie met een P5200.
Zolang er geen review is dan weten we niets over throttles. We kunnen natuurlijk alleen maar speculeren of dit zo is.
Het kan zijn dat het Throttlen onder controle gehouden wordt door een straaljager van een fan.
Ja dat is waar, maar als je ziet hoe dun de P1 en X1 zijn, dan zou het mij verbazen als het ze lukt.