Lenovo voorziet ThinkPad-laptops van usb-c-voedingsconnector en webcamschuif

Lenovo heeft de 2018-lijn van zijn ThinkPad X-, T- en L-laptops aangekondigd. Alle modellen hebben een universele usb-c-aansluiting voor de voeding. Sommige laptops bevatten standaard een schuifje voor de webcamera.

Alle ThinkPads van dit jaar krijgen bovendien een Intel Core-processor van de 8e generatie. Een nieuwe X1 Carbon kondigt Lenovo nog niet aan, maar wellicht volgen er meer aankondigingen bij de start van de CES-beurs, volgende week. De ThinkPad X280 van 2018 is met een dikte van 17,4mm 15 procent dunner dan vorig jaar en het gewicht van 1,18 kilogram is 20 procent lager dan bij het model van 2017. De laptop heeft een aanraakgevoelig 12,5"-scherm met 1080p-resolutie. Dankzij Rapid Charge kan de laptop in een uur tot 80 procent van zijn capaciteit opgeladen worden. De startprijs is in de VS 999 dollar, omgerekend en met btw is dat zo'n 1000 euro. De ThinkPad X380 Yoga is een 13,3"-convertible die Lenovo met stylus en infraroodcamera voor Windows Hello levert, voor 1459 dollar.

ThinkPad X380 - YogaThinkPad X380 - Yoga

De ThinkPad T580 is een 15,6"-laptop die met een 1080p, 1440p of 2160p-scherm uitgerust wordt. Om het scherm aan te sturen is optioneel een Nvidia GeForce MX150 aanwezig. Deze laptop krijgt tot aan 2TB ssd-opslag, of 1TB als het om een pci-e-variant gaat. De accuduur zou tot aan 27 uur bedragen, claimt de fabrikant, gemeten bij het draaien van BAPCo MobileMark 2014. Dit model krijgt standaard Windows Hello-ondersteuning, een vingerafdruklezer en de ThinkShutter-webcamschuif. Vorige maand testte Lenovo de reacties op deze dunne webcamcover al op Reddit. De prijs van de T580 is 1079 dollar.

ThinkShutter

Ook de T480, met 14"-scherm bevat de ThinkShutter. De laptop krijgt tot 32GB ram, 1TB ssd-opslag en een scherm met resolutie van tot aan 1440p. De dikte is 20mm en het gewicht is 1,6 kilogram. De Amerikaanse startprijs is 989 dollar. Er is ook een s-variant van de T480, die met 18mm wat dunner is en ook een lager gewicht heeft: 1,3 kilogram. Dit model heeft een vanafprijs van 1269 dollar.

Lenovo ThinkPad T580 T480 T480sLenovo ThinkPad T580 T480 T480sLenovo ThinkPad T580 T480 T480s

In de goedkopere L-serie van ThinkPads verschijnt de L380. Deze heeft een 13,3"-touchscreen met 1080p. Wat opslag betreft is er maximaal een m2-ssd van 512GB aanwezig. De startprijs is 609 dollar. Er is ook een 400 dollar duurdere Yoga-variant van deze laptop, waarvan het scherm om te klappen is. De 14"-L480 en 15,6"-L580 komen in verschillende uitvoeringen, waarvan de laatste optioneel met AMD Radeon 530 en 2TB aan hdd-opslag.

Lenovo ThinkPad L380 L480 L580Lenovo ThinkPad L380 L480 L580Lenovo ThinkPad L380 L480 L580Lenovo ThinkPad L380 L480 L580

Voor zakelijk gebruik brengt Lenovo ook de Tablet 10 uit. De fabrikant voorziet deze van een Intel Celeron N-soc, een vingerafdruklezer en een tpm-module. De stylus kan in de behuizing geplaatst worden en is oplaadbaar. De prijs van de tablet is nog niet bekend.

Lenovo Tablet 10

Tenslotte zijn er de ips-monitoren ThinkVision P32u en X24. De ThinkVision X24 is een 23,9"-model met schermranden van 4mm breed die in januari uitkomt voor 249 dollar. De eerder genoemde P32u toont de uhd-resolutie en heeft Thunderbolt 3 voor daisy chaining. Dit nagenoeg edgeless-model model komt in maart voor 1349 dollar.

Lenovo ThinkVision x24 P32uLenovo ThinkVision x24 P32u

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

04-01-2018 • 19:37

98

Reacties (98)

98
92
45
4
0
29
Wijzig sortering
Een webcamschuif vind ik een raar idee. Dat impliceert dat je er al zeker van bent dat je software bestuurd wordt door derden. Op dat moment heb je toch echt grotere problemen dan dat er beeldmateriaal wordt gestolen.

Op dat moment zou je al je documenten ook maar op papier in een brandkast moeten leggen ipv op schijf op te slaan.

[Reactie gewijzigd door Ghostbird op 27 juli 2024 15:33]

Dat is niet wat ze impliceren. Stel dat er een ledje naast zit, en dat is zo goed ontworpen dat het volstrekt onmogelijk is om de camera zonder het ledje aan te zetten. Probleem opgelost? Nee. Want dan gaat een keer die camera plotseling aan. En dan? Wat doet een gemiddelde gebruiker dan? Er is geen applicatie om uit te zetten. Juist, dan gaat er alsnog een sticker overheen.

Een webcam wordt altijd door een derde partij bestuurd: een stuk software. Maar dat kan malafide zijn, en daar kan de hardware niets aan doen. En de gemiddelde gebruiker ook niet. Een klepje is gewoon een perfect mechanisch hulpmiddel om de camera af te schermen.

Het zou pas écht perfect zijn als dat klepje dan ook de camera (en microfoon!) op hardware-niveau uit zet.
Neen, dat impliceert dat niet. Maar hoeveel mensen zie je vandaag wel niet met 1 of andere idiote sticker of stukje tape over hun camera want hij moest maar eens misbruikt worden zonder dat we het kunnen zien?
Dat zijn ook dezelfde mensen die ze vergaten ze uit te zetten in MSN/Skype gesprekken omdat ze hier gewoon niet op letten en toen in hun ondergoed op de cam verschenen. Zo'n sticker is voor veel mensen simpeler dan opletten, en als ze het moeten verdedigen is het "kijk maar uit, ze kijken mee hoor, hackers enzo".
(Windows 10 update activeerde trouwens mijn gedisablede webcam ook weer een paar weken terug, dus disablen in je hardwareprofiel is geen oplossing in alle gevallen)

Een schuifje is dan een veel nettere oplossing dan gerommel met een sticker, en bovendien hebben cisco ip toestellen die ook videomogelijkheden hebben al jaren standaard zo'n schuifje.
Mijn webcam is gedisabled in het bios, en bij mijn vorige laptop had ik fysiek de connector losgehaald.

Ik maak me trouwens veel meer druk over de microfoons dan de webcam. Daar heeft een sticker geen zin tegen, en zit geen indicatieledje naast. Op mijn laptop kan ik die ook uitzetten in het bios maar dat kan lang niet overal.

Verder:
"kijk maar uit, ze kijken mee hoor, hackers enzo".
Je brengt het misschien alsof het overdreven is, maar het gebeurt echt, en het is zelfs mogelijk om de camera aan te zetten zonder de led aan te zetten.
Mijn computer heeft microfoon noch camera. Wel zo veilig.
En speakers? Ook die kunnen als microfoon dienen 8)7
Maar dat is wel heel ingewikkeld, toch? En ik vraag me af hoe goed dat werkt bij gewone losse speakers zoals die van mij.
Ingewikkeld voor wie? Ik denk dat degene die virussen maken, en daarbij ook ongemerkt iemand specifiek mee kunnen en willen targetten, ook de kennis in huis hebben om de speakers als microfoons te gebruiken.

Ik heb me er verder niet in verdiept, maar na een klein beetje zoeken kwam ik wel dit tegen:
https://nakedsecurity.sop...avesdropping-microphones/
Je hebt gelijk dat het mogelijk is. Maar het lijkt mij ingewikkelder dan een standaardvirus dat je microfoon kaapt. En ingewikkelder dan gewoon de permissie voor e microfoon verkrijgen als virus.

Ik heb geen koptelefoon o.i.d., alleen standaardluidsprekers bij mijn computer. Dat lijkt mij toch erg lastig te doen?
Hm, ik kon een keer met mijn hoofdtelefoon, in de microfoon ingang, gewoon door mijn koptelefoon praten, hoorde mijzelf luid en duidelijk door de speakers, als mensen het willen is het altijd mogelijk
Zo'n sticker is voor veel mensen simpeler dan opletten, en als ze het moeten verdedigen is het "kijk maar uit, ze kijken mee hoor, hackers enzo".
Ik weet niet helemaal wat je hiermee bedoelt? Naast mijn webcam zit een wit ledje dat aan gaat als de webcam actief is, maar ik weet niet of dat softwarematig te omzeilen is. Ik houd er niet van om bespied te worden, dus ook hier zit een zwart stickertje over de webcam. Ik gebruik dat ding misschien eens 1x per jaar, de rest van de tijd is het een manier om mee te kijken in onze woonkamer. En nee, ik zit daar niet in m'n ondergoed achter de laptop 8)7 Dat moet toch niet de graadmeter zijn of je ongemerkt bespied wil worden of niet?
de software die de FBI gebruikt(te) om mensen te bespieden kon de webcam aanzetten zonder het lampje te activeren. it was a jaren geleden een ding.
Een raar idee? Ik ken genoeg mensen (technische en niet technische personen) die een sticker over de webcam van hun laptop geplakt hebben. Dan is deze oplossing toch een stuk eleganter, en werkbaarder voor als je je webcam toch af en toe nodig hebt.
Dan raad ik ze toch eens aan te googlen op "webcam cover", dingen kosten nog geen euro en staat net zo elegant :)
Heb je die ook voor telefoons? Ik moet altijd lachen om mensen die hun webcam afplakken maar vervolgens wel hun telefoon mee de douche/toilet/slaapkamer mee innemen.

Die telefoon komt op veel gevoeligere/persoonlijkere plaatsen dan mijn laptop.
Maar telefoons hebben andere besturingssystemen en zijn doorgaans een stuk beter beveiligd. Zo ken ik b.v. niemand die ooit een virus op zijn telefoon gehad heeft, terwijl ik wel veel mensen ken die dat op hun computer gehad hebben. Telefoons zijn niet immuun, maar het is toch een stuk moeilijker.
Ik weet dat het bestaat, maar heel weinig mensen hebben er last van in verhouding tot de virussen op computers. (Zoals je ziet wordt er in jouw artikel ook gezegd dat de kwade apps maar weinig zijn gedownload, en dat je toestemming voor extra permissies moet geven in verdachte pop-ups.)
De Radboud Universiteit deelde ze zelfs gratis uit in de UB.
Een paar weken geleden werden er ook webcamschuifjes uitgedeeld op de Universiteit Twente. Ze gaven je ook meteen een foldertje mee over andere privacy-gerichte zaken, zoals het nemen van een VPN, hoe je een goed wachtwoord moet kiezen, etc.

Goede zaak imho, er kan nooit genoeg aandacht besteedt worden aan privacy.
Dat deed de Radboud toen ook. Klein flyertje erbij met een link naar een pagina met tips over privacy en gegevensbescherming :)
Oh nice, ik wist niet dat die bestonden, thanks voor de tip. Met zo'n oplossing wil ik m'n webcam ook wel afdekken.
Bedankt voor de tip, maar waar koop je ze zo goedkoop? De goedkoopste die ik googlede waren €5. (of €2,50, maar dan per 1000)
En ze staan niet in de pricewatch.
Vanslobbe.nl en relatiegeschenk4you

ik zie dat vanslobbe.nl 12,50 verzendkosten rekent, tenzij je er 100 afneemt, alsnog je kan ze zelf met custom print krijgen...
relatiegeschenk4you is vanaf 30 cent zelfs met afname van 100 stuks
Aliexpress kun je ze wel per stuk incl verzendkosten onder de 2 dollar krijgen.

Alsnog, als ik laptops zou dozenschuiven/uitgeven had ik gewoon 100 van die dingen met een eigen opdruk die ik gratis aan zou bieden.

En ja, ze zijn ook geschikt voor mobiele telefoons.
Kijk ook eens op aliexpress, komt het wel uit china en duurt even maar daar staan ze voor 1$
Security is niet een alles-of-niets concept. Een webcamschuif is simpelweg een toevoeging dat de hoeveelheid data die een crimineel buit kan maken minder groot zal zijn. Overigens zijn niet alle criminelen uit op alle data die ze maar pakken kunnen. Zo is een pedo alleen uit op beeld materiaal vangen van een e.g. 13 jarige die net onder de douche vandaan komt en zich toevallig voor de webcam aankleedt.

Daarnaast kan een webcam prima worden gebruikt om te kijken of jouw huis het waard is om in te breken, wanneer en waar.

Lang verhaal kort: een webcam is simpelweg een oog in huis of waar je het ding ook mee naartoe neemt. Je kan zelf verzinnen hoe dat kan worden misbruikt.

Ik ben in ieder geval heel blij dat de webcamschuif weer terug is gekomen. Je kan prima een DIY oplossing op je webcam plakken, maar dit is wel netter. Ik hoop dat laptop fabrikanten zelfs een stap verder gaan, en gewoon een schuifknop aanbieden om je microfoon(s) en webcam elektronisch te kunnen onderbreken.
Nou, het gaat er meer om dat mensen het niet fijn vinden dat ze worden bespied zonder dat ze dat door hebben... Een camera die non stop op mn gezicht gericht staat zonder dat ik kan checken of hij aan of uit staat vind ik geen fijn idee...
Anoniem: 457607 @Ghostbird4 januari 2018 22:28
Het impliceert niet dat je daar zeker van bent, het impliceerd dat die kans er is. En een dergelijke fysieke oplossing is perfect om de kans tot simpelweg tot nul te beperken. Topper dus.
Anoniem: 443119 @Ghostbird4 januari 2018 22:36
Het ontbreken van zo een schuif dat is pas een rare idee IMO, dat had fabrikanten alang moeten inbouwen. Zoals anderen al aangaf is het echt niet fijn en met een tape erover ziet echt niet uit, ja de kans dat iets gebeurt is misschien wel klein maar not impossible.
Precies, een hardwarematige uit-knop voor cam/mic (vooral mic eigenlijk), dat zou echt wat toevoegen. Maar dat heeft natuurlijk minder "security theatre" waarde dan zo'n grote schuif over je webcam heen :Y)

Over security gesproken: usb-c charging betekent dat je je usb poorten dus niet meer kan dichtlijmen, als je wilde oppassen voor dingen als badusb... https://gizmodo.com/he-ns...harging-cables-1691781672
Dus airbags zijn ook een raar idee, want dat impliceert dat je gaat verongelukken?

Je ziet sowieso al veel mensen de webcam afplakken, dan is dit tenminste een elegantere oplossing.
Condooms ook want dat impliceert dat je voor het zingen niet de kerk uit wilt :+
Dat geldt voor condomen van darmwand. zelfde spul als om de cervelaatworst zit.
Bovenstaande is een correcte redenatie en daarmee óók een valide argument :Y)
Het beschrijft het gevolg (een te verwachten consumentenperceptie) van een feature van het product dat middels dit artikel wordt aangeprijsd, en is dus óók on-topic/relevante discussie.

(Voor al die modders die het puur vanuit anti-aluhoedjes/whatever sentiment willen gaan kapot-moddereren. ;) )

Overigens ben ik het niet geheel eens met de conclusie van Ghostbird; ik denk dat de fabrikant méér anticipeert op de privacy/controle -wens van consumenten, dan op technisch falen van het apparaat. (Specifiek ook de be-/afscherming en algehele robuustheid tegen aanvallen dat een meegeleverd OS, onderdeel van het betaalde eindproduct, zou moèten bieden.) Daarbij, als iemand meekijkt via je camera gaat die júist ook je papieren administratie kunnen inzien.. Geen gek idee zo'n schuifje dus. Maargoed :+
Iedereen op het werk gebruikt een Thinkpad met een stickertje over zijn webcam.

Dit heeft niet echt te maken met derden maar voornamelijk met onze meeting software die ongewild wel eens je webcam aanzet als je in een meeting zit. (er is namelijk een push vanuit het bedrijf om dit te doen dus meer en meer wordt dit aangezet)
Daar zit echt niemand op te wachten dus om te voorkomen dat heel je meeting je ineens ziet wanneer je dat wilt is er dit.
Op mijn privé laptop heb ik dit niet op mijn webcam plakken hoor.

Ik vind het dus goed nieuws dat deze schuiver op de laptops komt.

De lenovo schermen hebben het reeds en onze telefoons ook.

Verder super goed nieuws dat er een usb C lader komt.
Kan ik de laders uitwisselen (hopelijk qua wattage) met mijn macbook.
Misschien is een schakelaar zoals voor wifi wel iets, ipv die schuif. Misschien kan die dan ook de microfoon uitschakelen, zodat audio input er ook meteen uit gaat.
Ik gebruik mijn opplakschuif vooral tegen voorkoming van onbedoelde inschakeling van de webcam. Vooral omdat ik het stijgt toch amper nodig heb. Bij de meeste online meetings heeft niemand hem aan.

Bij sommige leveranciers zoals Lenovo kan je trouwens ook kiezen om helemaal geen webcam en microfoon meer te nemen. Lijkt me ideaal. Als ik bel via Skype ofzo gebruik ik toch een headset.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 27 juli 2024 15:33]

Ik word morgen niet overreden door een bus, toch heb ik een overlijdensrisicoverzekering en een uitvaartverzekering.

Risicomanagement is het woord wat je zoekt. Beperken van de kans op een incident door een gemakkelijke ingreep is iets wat vrijwel iedereen zal doen. Of je nu gebruiker of leverancier bent.
Ik dacht dat USB-C voeding al standaard bij ze was? Mijn X1 Yoga gen2 van afgelopen jaar had dat ook al. Wel fijn dat ze nu ook docks hebben die slechts een enkele USB-C stekker hebben en dat daar alles over heen gaat; voeding, video, netwerk, etc. Werkt best fijn in plaats van je laptop precies op zo'n lompe oude dock connector te moeten plaatsen! :)
Anoniem: 896479 @Squee4 januari 2018 19:50
Ik wordt heel zenuwachtig van 1 poort voor alles.

Wat als die connector beschadigd raakt of afbreekt?

Daarom heb ik ook afgezien van een bepaald model Apple laptop te kopen, dat model had maar 1 USB-C connector voor alles, dus geen andere poorten.
Zelfde heb je toch ook met een telefoon of printer als de poort daarvan niet meer werkt?
Bij een telefoon zou ik begrijpen waarom er maar 1 Jack en 1 USB aansluiting op zit, het ding moet immers compact blijven.

Bij een laptop vind ik dat een ander verhaal, voor mij bestaat er geen plausibel excuus waarom er geen aparte aansluiting zit voor de oplader.

Met het inpluggen van spul in dezelfde poort als de lader, zal deze sneller slijten en aan misbruik onderworpen worden. IMO disaster waiting to happen.
Maar daar is op zich niets mis mee. Men moet het aantal poorten niet verminderen. Vroeger hadden we ook al 3 of 4 USB poorten, het is niet alsof we er nu ineens maar 1 hebben die ook nog eens kleiner is. Het grote voordeel is net dat we naar een universele oplossing gaan. Heb dit weekend zelf nog moeten goochelen om een laptop waar ik niet direct een lader van vond toch maar weer aan de gang te krijgen. Daarnaast kan ik op het werk als het moet de lader van de MacBook gebruiken om mijn GSM op te laden.
Waar is op zich niets mis mee?
Volgens mij is eea zo ontworpen dat de slijtage in de stekker en niet de poort optreedt. Daarnaast heb ik er nooit mee te maken gehad (defecte poort), maar goed. Op zich speelde dit probleem altijd met de voedingsstekker en is dát nu voorbij als er meerdere usb-c poorten zijn.
Vrijwel alle laptops hadden vroeger maar 1 voedingsconnector, dus zie het probleem niet zo.
Wat ongemakkelijk is, is dat je vaak dan alleen kan opladen en verder niks. Heb je een Hub nodig voor bijvoorbeeld een game omdat je schijf bijna vol is kan je niet parallel je laptop fatsoenlijk laden. Vaak gaat laden dan beperkt, merk je vooral bij gamen, kan de Hub het niet bolwerken en loopt je laptop langzaam leeg.
De meeste (elke serieuze?) usb-c hub doet passtrough charging, dus je kan gewoon je externe disk aansluiten en tegelijk je laptop opladen.

Daarnaast, deze ThinkPads hebben naast usb-c ook gewoon meerdere usb-a poorten. Lenovo is niet Apple, usb-a blijft nog wel een tijdje. En voordat usb-a verdwijnt zal het hebben van minimaal 2 en wellicht 3 of 4 usb-c poorten normaal worden.

Hier geeft juist Apple het goede voorbeeld met de Macbook Pro. Waarom ze de singleport Macbook niet aan de andere kant een 2e usb-c gegeven hebben is mij een raadsel - ze geven immers toch geen f*ck om de 3,5mm jack op hun andere devices.
immers toch geen f*ck om de 3,5mm jack op hun andere devices
Dit dus. Ik had van Apple echt verwacht dat ze een consistentere ervaring zouden geven op hun devices. In andere woorden, of overal een 3.5mm Jack of nergens. Nu is hij enkel verdwenen bij hun telefoons...
Natuurlijk want daar zit veel meer potentie om draadloze oordoppen te verkopen.

Het is allemaal geen hogere wiskunde
Mijn X1 heeft maar liefst 2 usb-c poorten, daarnaast was dat in het verleden bij elke laptop al het geval en ook niet echt een probleem..
Wat als de powerconnectie nu afbreekt? Fijn dat je USB poorten het dan nog doen maar langer dan 4 uur kun je het spulleboeltje vast niet meer gebruiken (oke max een dag of wat, maar als de accu leeg is is het klaar). Met een kapotte poort moet je gewoon hoe dan ook een reparatie gaan doen. Een defect laat je niet zomaar zitten.

Daarnaast zijn deze poorten intwikkelt om toch wel redelijk wat te kunnen weerstaan. Ik heb tests gezien waarbij ze er ene fikse ruk aan geven (behuizing verbogen zelfs), maar de poort doet het nog prima.
Dan laat je hem repareren....
Of je doet er minder lomp mee ;)
Magnetische adapter kopen?
Een must buy voor iedereen! Al raad ik wel aan dat je de magnetische adapter setjes koopt die geschikt zijn voor thunderbolt 3
Om een Laptop te vinden met maar 1 usb-c poort die alles kan moet je echt wel naar heel specifieke ultrabooks kijken die erg weinig wegen, super dunne keyboards hebben etc. De Apple laptop naarwaar je verwijst is de lichte Macbook12". Met een behuizing die vergelijkbaar met een tablet. 99% van de laptops hebben gewoon meerdere usb-c poorten.

Daarbij heb ik persoonlijk nog nooit gehad dat een usb-poort niet meer werkte en usb-c is vele malen sterker dan micro-usb en usb-a. Als uw power-adapter afbreek moet je hem ook laten repareren.

Wat heel vaak afbrak was micro-usb. Dus er is een kans dat je de afgelopen jaren zeer zenuwachtig hebt zitten rondlopen met uw smartphone. Usb-c is sterker, simpeler en bedrijfszekerder dan ooit. Dus ik denk dat we dit juist mogen toejuichen.
En wat als je meerdere USB-C poorten hebt?
Daarnaast lijkt mij een webcam schuifje niet zo revolutionair om hier een artikel over te schrijven. Mijn 4 jaar oude Asus laptop heeft dit ook al.
Precies zo’n schuifje kan je ook al tig jaar kopen via ebay oid. Erg revolutionair is het niet, maar Lenovo heeft op privacy gebied wel wat dingen goed te maken na verdachte software en root certs. Ik snap de zet dus wel.
Zelf ben ik veel meer fan van normale dockings, je klikt hem erin en alles doet het ook stroom.

Ik heb zo ding van futsju Siemens staan voor mijn yoga 370, en moet altijd apart een stroomkabel aansluiten.
Gewoon erin klikken alles doet het heerlijk, voordeel van USB docking is iedereen kan op mijn plek even zitten.
Ik heb een wat ouder thinkpad dockingplaat. Vind ik ideaal. Niet met een kabeltje prutsen, gewoon op de plaat drukken en alles gaat goed. Laptop heeft op die manier ook echt een vaste plek. Beetje als een desktop.
Ja precies daarom heb ik ook liever een normale docking, gewoon erin klikken en klaar.
Je heb ook niet een extra stroomkabel nodig er voor, die zit al bij de docking geleverd.

Maar goed bij mijn Yoga gaat dit niet dus dan maar met een usb docking.
Ik belde HP een keer voor garantie voor een docking, dus hij zeker o zo usb docking toen ik serial number gaf o zo oud ding(Ik zij misschien oud maar werkt wel fijner vind ik).
Ja dubbel. Het idee is tegenwoordig dat je met 1 usb-c kabeltje je stroom, monitoren, toetsenbord, muis, speakers enzovoorts kan aansluiten toch? Het is wel onwijs voordeel dat je dan ook een andere laptop aan kan sluiten. Of een dock van een ander merk kan kopen. Bij een Thinkpad of Elitebook zijn docks nog wel te vinden op Marktplaats. Maar voor de meeste consumenten laptops moet je flink in de buidel tasten heb ik het idee.

Zou ook niet weten waarom een optie voor usb-c en een dock poort aan de onderkant elkaar in de weg zitten. Op werk zou ik 1 kabeltje niet zo erg vinden. Thuis ligt mijn bureau zo vol met meuk dat het fijn is de laptop / dock echt een vaste plek heeft.
Dat is wel mooie inderdaad van mijn Yoga 370 dus het model van vorig jaar, deze heeft zowel de Lenovo platte stekker aansluiting als een usb c aansluiting.
Ik was voor mijn werk vorige maand een week in brussel, en heb mijn Yoga gewoon opgeladen met een usb c lader van een Lenovo X1 tablet.

Ja als inderdaad alles via dat 1ne usb c kabeltje kan gaan is het wel makkelijk, gewoon 1 kabel in de ochtend inprikken op het bureau en klaar.
Het scheelt dat ik mijn eigen bureau en kantoor heb dus niemand anders zit hier(Dus 2 kabeltjes is ook niet zo ramp), maar voor thuis of flex plekken is dit wel handig(1 docking usb c voor zowel stroom als data iedereen kan er gebruik van maken).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 27 juli 2024 15:33]

Bij de eerste foto van de X380 is echter nog altijd een rechthoekige Lenovo charger-poort, zoals ook op mijn jaren oude Yoga zit, te zien? Zijn deze dus allemaal met USB-C lader uitgerust, of enkel óók via USB-C op te laden?
Mijn Yoga 370 is met beide soorten laders op te laden. Ik gok dat de X380 Yoga (de directe opvolger van mijn laptop) hetzelfde heeft, en dat de rechthoekige lader pas later permanent verdwijnt.

Mijn laptop werd geleverd met de rechthoekige lader, maar als je heb custom besteld had je vorig jaar al de keuze tussen beide types. Inmiddels heb ik een b-merk usb-c lader voor onderweg waarmee ik mijn laptop, telefoon en powerbank mee kan laden, en waar mogelijk dus kan snelladen tot 65 watt. En de originele rechthoekige lader voor thuis op mijn bureau.
Lenovo doet het heel goed in de enterprise markt. Maar ook consumenten zullen het fijn vinden als ze de lader van hun vorige Lenovo nog even als reserve kunnen bewaren.
De ThinkPad T580 is een 15,6"-laptop die met een 1080p, 1440p of 2160p-scherm uitgerust wordt. Om het scherm aan te sturen is optioneel een Nvidia GeForce MX150 aanwezig. Deze laptop krijgt tot aan 2TB ssd-opslag, of 1TB als het om een pci-e-variant gaat. De accuduur zou tot aan 27 uur bedragen, claimt de fabrikant, gemeten bij het draaien van BAPCo MobileMark 2014. Dit model krijgt standaard Windows Hello-ondersteuning, een vingerafdruklezer en de ThinkShutter-webcamschuif. Vorige maand testte Lenovo de reacties op deze dunne webcamcover al op Reddit. De prijs van de T580 is 1079 dollar.
Ik vind het goed dat de discrete videokaart optioneel is.
Als ik het goed begrijp is de 2TB AHCI SATA en de 1TB PCIE NVME?
De prijs begind van 1079 met welke specificaties? (Ik gok 1080 met 2TBSSD geen MX150 en i5?)
De meest degelijke apparaten die er op het moment verkrijgbaar zijn. Ja ik verkoop alle merken, maar de degelijkheid mbt oa de behuizing staan ze echt aan kop. Wat betreft software/mallware wat mensen suggereren, is een clean install een pré natuurlijk ten alle tijden bij welk merk dan ook. Wat betreft bios/uefi meuk kan ik helaas niet echt een oordeel over geven want heb op dat gebied weinig klagen gehad. Kortom de thinkpad lijn ligt ver voor vandaag de dag ten opzichte van bijvoorbeeld de pro/elite books van HP.
bios meuk zat enkel in de consumenten lijn? Niet om het goed te praten hoor.
Jammer van die nieuwe dockings, maar het was ergens wel te verwachten....
Anoniem: 896479 4 januari 2018 19:42
* Anoniem: 896479 pakt popcorn voor de "Lenovo met hun foute BIOS/UEFI praktijken koop ik nooit meer" reacties.
Ik denk juist dat ze op deze manier weer goodwill willen opbouwen. Ze voegen een webcamschuif toe om aan te geven dat ze privacy belangrijk vinden. Of tenminste... Om de klant dat te laten geloven.

Ik denk echt niet dat Lenovo zo veel erger is dan andere merken. Prima idee, zo'n webcamschuif.
Nu nog een schuif over je bios/uefi!
doe mij maar een Intel ME schuifje
Of... omdat ze hebben vastgesteld dat gebruikers een dergelijke oplossing zullen waarderen....

Als ik over zo'n schuif nadenk dan lijkt het mij zo voor de hand liggen dat ik mij bijna afvraag waarom dit nog niet eerder is toegepast. Misschien omdat de oplossing volledig bijt met het streven dat laptops dun moeten zijn.

Een heerlijke oplossing, een mechanische schuif die vanzelf communiceert dat de camera wel of niet iets ziet. Nu nog weer knoppen waarbij je aan de stand van de knop kan zien wat zijn status is.
Als ik bij ons op het werk bij een gemiddelde vergadering zit, heeft ongeveer de helft van de mensen een reeks van maatregelen voor hun webcam.

Zelf heb ik een "SpySlide" van kickstarter. Ook zie je veel stukken post-it, isolatietape en diverse stickers van websites (ik heb ook een tijdje die van bits of freedom gebruikt)

Dus ja een markt op zakelijk gebied is er zeker voor.
Die trucs hebben ze op hun consumentenbrol geprobeerd. De zakelijke thinkpad lijn is er voor zover ik mij kan herinneren van gespaard gebleven.
En daarbij draai je zakelijk ook niet de standaard Windows van de fabrikant, daar heb je een eigen installatie van Windows voor :)
Precies. Bij ons gaat er een eigen image op. Die overigens al door Lenovo wordt geïnstalleerd. Maar wij bepalen wat er op komt.
Dat was alleen op consumentenmodellen. Bijvoorbeeld de Thinkpad lijn, is gericht op zakelijke klanten. Dat zijn gewoon prima laptops. Over het design kan je discussieren ;) Maar ik vind bv de keyboards op de Thinkpads de beste laptop keyboards waar ik ooit op getypt heb.
Gemiddelde consument weet hier niet eens van, enkel de techneuten. Ik denk ook niet dat Apple bv heel veel minder iPhones verkoopt door batterij gate.
Thinkpad's afzetmarkt is natuurlijk wel voor het grootste deel bedrijven, wiens aankopen worden gedaan door techneuten.
Techneuten? :)
Procurement! :)
Ik denk dat een bedrijf wel uitkijkt om 'uit de losse pols' hardware voor bijvoorbeeld grafici of developers aan te schaffen, zonder inspraak van diegenen die ermee moeten werken. Je kunt kunt proberen geld te besparen tot je een ons weegt, maar als je uit knieperigheid of onwetendheid met ongeschikte apparatuur aan komt zetten, ben je op termijn gegarandeerd duurder uit (productiviteit- en tijdverlies, in veel kortere termijn toch alsnog dure hardware moeten aanschaffen want "die vorige aanschaf kost ons - ondanks initiële besparingen - toch wel heel veel geld", etc.)
Wat ik wil zeggen is: een beetje bedrijf weet dat techneuten techneuten-hardware nodig hebben, en zullen -
ongeacht hoe en waar dat spul aangeschaft wordt - ook niet zo maar even wat aanschaffen zonder dat met de techneuten af te stemmen.
Mee eens, maar dat ontken ik ook niet.
Natuurlijk worden ze gehoord en om input gevraagd.

Echter is het meestal toch echt procurement die de machines koopt. Gebruikersgroepen vertellen wat ze nodig hebben en testen hoogstwaarschijnlijk ook mee. Echter, of het merk A, B of C wordt is echt niet perse aan de techneut. :)
Lenovo met hun foute BIOS/UEFI praktijken koop ik nooit meer...!
Verklaar je nader?
Wel jammer van de X280. Geen dubbele accu meer voor (optioneel) enorm lange accuduur. Geen Ethernet meer (alleen via dongle).

Ik hoopte wel op een verbetering zoals Thunderbolt maar dit haalt de voordelen van de X270 nogal onderuit.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 27 juli 2024 15:33]

Ik hoop wel dat Lenovo battery management programma wel erbij zit. Werkt veel beter dan van Windows battery management.
Lijkt me dat het eerste dat elke Tweaker doet, is formatteren en reinstalleren van scratch met een OS naar keuze. Dan weet je zeker dat je geen bloatware, spyware of andere narigheid op je machine hebt.
Anoniem: 372172 @borft5 januari 2018 09:12
Dat doe ik zelf natuurlijk altijd :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.