Door Jelle Stuip

Redacteur

Lenovo ThinkPad L580 Review

Bijbetalen voor degelijkheid

24-06-2018 • 06:00

68

Lenovo ThinkPad L580

Samengevat

De L580 is een vrij goedkope zakelijke laptop, die ook de gemiddelde consument kan bekoren, als die tenminste bereid is om extra te betalen voor de stevige behuizing. Alleen de bovenkant van het scherm laat het wat stevigheid afweten en het is jammer dat je de ssd alleen met een m2-exemplaar kunt upgraden, terwijl er ruimte is voor een sataschijf. Het toetsenbord van de L580 is prettig en de koeling produceert niet veel herrie, terwijl de accuduur met ruim acht uur tijdens browsen en ruim tien uur tijdens videokijken prima is. Als het je echter puur om specs gaat, zijn er snellere laptops voor minder te vinden.

Getest

Lenovo ThinkPad L580 20LW000VMH

Prijs bij publicatie: € 990,-

Vanaf € 399,-

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (2)

Lenovo's ThinkPad-laptops hebben op de Tweakers-redactie over het algemeen een goede naam. Ze zijn stevig, goed te upgraden en hebben een fijn toetsenbord. Met de E580, Lenovo's 'instap-ThinkPad', kwam er een smet op het ThinkPad-blazoen, want die laptop had de stevigheid noch de eenvoudige upgradebaarheid die we van ThinkPads verwachten en waar je voor betaalt. In onze review noemden we de E580 dan ook een consumenten-IdeaPad, voorzien van een ThinkPad-logo. De ThinkPad L-serie, die we in deze review bekijken, is een stapje duurder dan de E-serie en daarom zijn we benieuwd of de L580 wel aan onze verwachtingen voldoet.

Lenovo ThinkPad L580

Lenovo ThinkPad L580Wat de buitenkant betreft doet de L580 het meteen een stuk beter dan de E580. In plaats van het dunne, zilvergrijze plastic is voor de behuizing het ruwe, zwarte plastic gebruikt dat we van de ThinkPads gewend zijn en dat meteen een stevigere indruk geeft. Op de L-serie heeft Lenovo bovendien gebruikgemaakt van metalen scharnieren voor het scherm, die doorlopen in de schermrand. Met de stevigheid van de behuizing en het scharnier zit het dus wel snor, maar het scherm had, ondanks dat metaal, nog wel wat steviger gemogen, want als je het aan de hoeken vastpakt, laat het zich te makkelijk torderen.

De zijkanten van de behuizing herbergen aardig wat aansluitingen, al was een extra usb-a-aansluiting geen overbodige luxe geweest. Rechts bevindt zich naast de uitstroomopening van de koeling een usb 3.0- en de mini-jackaansluiting. Links zit ook een usb 3.0-aansluiting, net als een hdmi 1.4- en een gigabit-ethernetaansluiting. Er is ook een micro-sd-lezer aanwezig, op de plek waar we eigenlijk liever een fullsizekaartlezer zouden zien. Boven die lezer zit een afdekplaatje voor het simslot. De door ons geteste uitvoering van de L580 heeft geen 4g-modem aan boord, maar als je een L580 op maat bestelt, kun je voor een euro of honderd een modem bijbestellen. Zelf inbouwen kan ook, want er is een m2-slot voor vrijgehouden en de simkaarthouder zit al in de laptop.

Lenovo ThinkPad L580Lenovo ThinkPad L580

Dat de L580 een wat zakelijkere laptop is dan de eerder geteste E580, zie je niet alleen aan het simslot, er zit namelijk ook een smartcardslot in de laptop en er zijn twee usb-c-aansluitingen aanwezig. De aansluiting die het dichtst bij het scharnier zit, is bedoeld voor de oplader, maar je kunt er ook een gewoon usb-c-apparaat op aansluiten. Opladen kan bij een spanning van 20, 15, 9 en 5 volt. Bij de lage spanningen gaat het laden niet snel genoeg om de accu tijdens gebruik vol te krijgen, maar het is makkelijk dat de laptop ook lage spanningen accepteert, voor het geval dat je alleen een zwakkere lader van bijvoorbeeld een smartphone bij de hand hebt en de laptopaccu leeg is. Andersom werkt het overigens ook, want de bijgeleverde 65W-lader kan spanningen van 5 tot 20 volt leveren, dus je smartphone of tablet met je laptopadapter laden kan ook.

Van de twee usb-c-aansluitingen ziet de rechter er wat vreemd uit, omdat Lenovo er een connector naast heeft gezet die bedoeld is om samen met de usb-aansluiting een ThinkPad-dock aan te sluiten. Heb je geen dock, dan kun je de aansluiting als een gewone usb-c-aansluiting gebruiken, bijvoorbeeld om met behulp van een hub een hdmi 2.0-scherm aan te sluiten, iets wat niet mogelijk is met de standaard hdmi-aansluiting.

Lenovo ThinkPad L580

Aan de binnenkant van de L580 zit natuurlijk het toetsenbord, met daaronder de touchpad en de vingerafdrukscanner. Die heeft Lenovo niet in de touchpad verwerkt, zoals sommige concurrenten doen, en daarmee offer je dus geen 'muisoppervlak' op. De vingerafdrukscanner is niet de snelste, maar herkent je vinger wel goed en dat is het belangrijkste.

Van het toetsenbord van ThinkPad-laptops worden we over het algemeen vrolijk en dat is bij de L580 ook weer zo. De toetsen zijn voorzien van een kuiltje. Ze hebben lekker veel travel en een duidelijke feedback. Het toetsenbord neemt wat ruimte in de hoogte in en de L580 is zeker geen dunne 15"-laptop, maar wat je opoffert in volume, krijg je terug in typcomfort. De touchpad is, zoals we gewend zijn van ThinkPads, ook dubbel uitgevoerd, met een touchpad met verborgen knoppen en een trackpoint met drie duidelijke knoppen onder de spatiebalk. Over geen van beide hebben we klachten; hoewel de trackpoint niet snel ons favoriete invoerapparaat zal worden, valt er behoorlijk precies mee te werken en de touchpad volgt een of meer vingers, zoals je mag verwachten.

Benchmarks

De L580 die we hebben getest, is een model uit het Verenigd Koninkrijk, omdat een Nederlandse uitvoering niet beschikbaar was. Het enige verschil tussen de beide uitvoeringen is de processor, want het VK-model heeft een Core i7-8550U, terwijl de Nederlandse versie het met een i5-8250U moet doen. De scores zijn dus niet representatief voor het Nederlandse model, maar we kunnen wel zien hoe het met de koeling is gesteld en in hoeverre de processor zich moet terugklokken om niet te heet te worden. Daarbij was de ThinkPad E580 die we onlangs hebben getest, ook voorzien van een i7-8550U-processor, dus daarmee kan een een-op-eenvergelijking worden gemaakt.

  • Cinebench Multi
  • Cinebench Single
  • Geekbench Memory
  • 3DMark Cloud Gate
  • Lightroom
  • Photoshop
Cinebench R15 - Multi
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Dell XPS 13 9370 Ci5-8250U
689
Asus VivoBook S15 S510UA-BQ514T Ci5-8250U
659
Lenovo ThinkPad L580 Ci7-8550U
613
HP Envy x360 15-bq100nd Ryzen 5 2500U
612
Dell Inspiron 13 7370 Ci7-8550U
579
Lenovo Ideapad 520-15IKBR Ci5-8250U
559
Lenovo Thinkpad E580 Ci7-8550U
551
Acer Aspire 5 A515-51G-55SC GF MX130 Ci5-8250U
546
Medion Erazer P6689 GF GTX 1050 Ci5-8250U
533
HP Pavilion Power 15-cb001nd GF GTX 1050 Ci5-7300HQ
515
Lenovo ThinkPad E570 GF GTX 950M Ci7-7500U
319
Cinebench R15 - Single
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Lenovo ThinkPad L580 Ci7-8550U
167
Lenovo Thinkpad E580 Ci7-8550U
166
Dell Inspiron 13 7370 Ci7-8550U
157
Acer Aspire 5 A515-51G-55SC GF MX130 Ci5-8250U
146
Medion Erazer P6689 GF GTX 1050 Ci5-8250U
145
Lenovo Ideapad 520-15IKBR Ci5-8250U
144
Lenovo ThinkPad E570 GF GTX 950M Ci7-7500U
141
Asus VivoBook S15 S510UA-BQ514T Ci5-8250U
141
HP Pavilion Power 15-cb001nd GF GTX 1050 Ci5-7300HQ
140
Dell XPS 13 9370 Ci5-8250U
140
HP Envy x360 15-bq100nd Ryzen 5 2500U
134
Geekbench 4.1 - CPU Benchmark - Memory Multi
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Acer Aspire 5 A515-51G-55SC GF MX130 Ci5-8250U
5.161
HP Envy x360 15-bq100nd Ryzen 5 2500U
4.530
Dell Inspiron 13 7370 Ci7-8550U
4.485
Dell XPS 13 9370 Ci5-8250U
4.156
Lenovo Thinkpad E580 Ci7-8550U
3.457
Lenovo ThinkPad E570 GF GTX 950M Ci7-7500U
3.410
Lenovo ThinkPad L580 Ci7-8550U
3.396
Asus VivoBook S15 S510UA-BQ514T Ci5-8250U
3.123
3DMark Cloud Gate
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Medion Erazer P6689 GF GTX 1050 Ci5-8250U
17.398
HP Pavilion Power 15-cb001nd GF GTX 1050 Ci5-7300HQ
14.520
HP Envy x360 15-bq100nd Ryzen 5 2500U
11.325
Acer Aspire 5 A515-51G-55SC GF MX130 Ci5-8250U
10.116
Lenovo ThinkPad E570 GF GTX 950M Ci7-7500U
9.691
Dell XPS 13 9370 Ci5-8250U
9.484
Dell Inspiron 13 7370 Ci7-8550U
8.552
Lenovo Ideapad 520-15IKBR Ci5-8250U
8.527
Lenovo ThinkPad L580 Ci7-8550U
7.995
Asus VivoBook S15 S510UA-BQ514T Ci5-8250U
7.864
Lenovo Thinkpad E580 Ci7-8550U
7.699
Lightroom - Exporteren
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde tijd in seconden (lager is beter)
Dell Inspiron 13 7370 Ci7-8550U
1m1s
Dell XPS 13 9370 Ci5-8250U
1m2s
Lenovo ThinkPad L580 Ci7-8550U
1m6s
Lenovo Ideapad 520-15IKBR Ci5-8250U
1m8s
Lenovo Thinkpad E580 Ci7-8550U
1m12s
Acer Aspire 5 A515-51G-55SC GF MX130 Ci5-8250U
1m13s
Medion Erazer P6689 GF GTX 1050 Ci5-8250U
1m17s
Asus VivoBook S15 S510UA-BQ514T Ci5-8250U
1m19s
HP Envy x360 15-bq100nd Ryzen 5 2500U
1m20s
Lenovo ThinkPad E570 GF GTX 950M Ci7-7500U
1m34s
Photoshop CC - Gpu accelerated
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde tijd in seconden (lager is beter)
Dell Inspiron 13 7370 Ci7-8550U
1m2s
Lenovo Thinkpad E580 Ci7-8550U
1m5s
Lenovo ThinkPad L580 Ci7-8550U
1m5s
Lenovo Ideapad 520-15IKBR Ci5-8250U
1m6s
Medion Erazer P6689 GF GTX 1050 Ci5-8250U
1m7s
Dell XPS 13 9370 Ci5-8250U
1m7s
Asus VivoBook S15 S510UA-BQ514T Ci5-8250U
1m10s
Acer Aspire 5 A515-51G-55SC GF MX130 Ci5-8250U
1m11s
Lenovo ThinkPad E570 GF GTX 950M Ci7-7500U
1m25s
HP Envy x360 15-bq100nd Ryzen 5 2500U
1m30s

In Cinebench Multi scoort de L580 in ieder geval iets meer dan tien procent sneller dan de E580 met dezelfde cpu, terwijl de E en de L in de singletest hetzelfde doen. Cinebench is een renderbenchmark en daarmee een mooie methode om rauwe processorkracht te laten zien, maar in de praktijk worden alle processorcores zelden volledig belast, zoals in deze benchmark. We hebben daarom ook de benchmarkresultaten van 3DMark, Photoshop en Lightroom toegevoegd. Die laten zien dat de L580 naar verwachting presteert. Je zou de prestaties nog iets kunnen opkrikken door een tweede geheugenmodule toe te voegen, want de L580 is voorzien van slechts één reepje ddr4, dat dus niet in dualchannel kan werken. Onder belasting blijft het geluidsniveau van de koeling binnen de perken. Je hoort de ventilator suizen, maar we kennen laptops die veel meer herrie maken.

Lenovo ThinkPad L580

Wil je de hardware upgraden, dan is er helaas geen handig luikje in de onderkant van de laptop aanwezig. Je zult de hele bodemplaat eraf moeten schroeven. Die voelt een stuk steviger aan dan bij de E580 en je hoeft niet bang te zijn bij het verwijderen je laptop te beschadigen. Onder de bodemplaat tref je de geheugenslots aan en iets dat lijkt op ruimte voor een 2,5"-schijf. Lenovo heeft er echter voor gekozen om geen gewone sata-aansluiting te gebruiken, maar een m2-ssd in een bracket te stoppen en die met behulp van een flatcable met het moederbord te verbinden. Je kunt de ssd dus eventueel upgraden, maar alleen met een andere m2-ssd. Een korter m2-slot naast dat van de draadloze netwerkkaart is nog vrij en bedoeld voor een 4g-modem.

Beeldkwaliteit en accuduur

Lenovo voorziet het L580-model dat in Nederlandse webshops ligt, van een ips-scherm met een resolutie van 1920x1080 pixels. Op Lenovo's eigen site kun je ook zelf een L580 samenstellen en kiezen voor een tn-paneel met resolutie van 1366x768 pixels, maar we zouden niet weten waarom je daarvoor zou kiezen. Het ips-scherm is waarschijnlijk hetzelfde als wat we in de E570 en E580 tegenkwamen, want als we met behulp van onze SpectraCal C6-colorimeter en CalMAN 5-software het scherm meten, blijken de maximale helderheid en het contrast even hoog uit te komen.

Lenovo ThinkPad L580Lenovo ThinkPad L580

Het L580-scherm blijkt wel netter gekalibreerd te zijn dan dat van de E580. Bij de grijswaardenmeting komen we op een heel lage afwijking uit, die veroorzaakt wordt door een iets te lage gemiddelde gammawaarde en een iets te lage kleurtemperatuur. Ook de primaire en secundaire kleuren zijn beter bij de L580 dan bij de E580, maar daar zitten nog wel flinke uitschieters in. Toch is het een goed scherm, want van de afwijking van de maximaal verzadigde kleuren heb je minder last dan van een verstoorde witbalans.

  • Schermhelderheid
  • Contrast
  • Accutest browsen
  • Accutest video
Schermhelderheid
Laptop Schermdiagonaal Resolutie Gemiddelde helderheid in cd/m² (hoger is beter)
Dell XPS 13 9370 13,3" 1920x1080
450
Dell Inspiron 13 7370 13,3" 1920x1080
336
Asus VivoBook S15 S510UA-BQ514T 15,6" 1920x1080
289
Medion Erazer P6689 15,6" 1920x1080
267
Lenovo ThinkPad E570 15,6" 1920x1080
262
Lenovo Thinkpad E580 15,6" 1920x1080
262
Lenovo ThinkPad L580 15,6" 1920x1080
256
HP Pavilion Power 15-cb001nd 15,6" 1920x1080
237
Lenovo Ideapad 520-15IKBR 15,6" 1920x1080
235
HP Envy x360 15-bq100nd 15,6" 1920x1080
220
Acer Aspire 5 A515-51G-55SC 15,6" 1920x1080
196
Contrast (max. helderheid)
Laptop Schermdiagonaal Resolutie Gemiddelde contrast in verhouding (hoger is beter)
HP Envy x360 15-bq100nd 15,6" 1920x1080
1556:1
Dell XPS 13 9370 13,3" 1920x1080
1507:1
Asus VivoBook S15 S510UA-BQ514T 15,6" 1920x1080
1402:1
Lenovo Ideapad 520-15IKBR 15,6" 1920x1080
1351:1
Dell Inspiron 13 7370 13,3" 1920x1080
1345:1
Acer Aspire 5 A515-51G-55SC 15,6" 1920x1080
1337:1
Lenovo ThinkPad E570 15,6" 1920x1080
1285:1
HP Pavilion Power 15-cb001nd 15,6" 1920x1080
1276:1
Lenovo ThinkPad L580 15,6" 1920x1080
1245:1
Lenovo Thinkpad E580 15,6" 1920x1080
1239:1
Medion Erazer P6689 15,6" 1920x1080
984:1
Accutest browsen 2013 (180cd/m²)
Laptop Accucapaciteit (Wh) Gemiddelde tijd in uren en minuten (hoger is beter)
Dell XPS 13 9370 52Wh
12u25m
HP Pavilion Power 15-cb001nd 70Wh
9u8m
Lenovo ThinkPad L580 45Wh
8u22m
Acer Aspire 5 A515-51G-55SC 48Wh
8u19m
Asus VivoBook S15 S510UA-BQ514T 42Wh
7u31m
Dell Inspiron 13 7370 38Wh
7u
Lenovo ThinkPad E570 41Wh
6u49m
Medion Erazer P6689 44Wh
6u22m
HP Envy x360 15-bq100nd 55,8Wh
5u58m
Lenovo Thinkpad E580 45Wh
5u40m
Lenovo Ideapad 520-15IKBR 35Wh
5u16m
Accutest video 2013 (180cd/m²)
Laptop Accucapaciteit (Wh) Gemiddelde tijd in uren en minuten (hoger is beter)
Dell XPS 13 9370 52Wh
12u25m
Lenovo ThinkPad L580 45Wh
10u49m
Lenovo Thinkpad E580 45Wh
8u29m
Asus VivoBook S15 S510UA-BQ514T 42Wh
7u43m
Acer Aspire 5 A515-51G-55SC 48Wh
7u11m
Lenovo ThinkPad E570 41Wh
6u56m
Medion Erazer P6689 44Wh
6u30m
Dell Inspiron 13 7370 38Wh
6u24m
Lenovo Ideapad 520-15IKBR 35Wh
5u11m
HP Envy x360 15-bq100nd 55,8Wh
4u55m

Tot slot kijken we naar de accuduur. De E- en L580 hebben beide een accu met een capaciteit van 45Wh, maar Lenovo heeft de L-serie toch aanmerkelijk zuiniger weten te maken. Dat zou voor een deel aan de harde schijf in onze test-E580 kunnen liggen, die meer verbruikt dan de ssd in de L580, maar dan nog is het verschil aanzienlijk. Procentueel gezien is het verschil kleiner in de videotest, maar ook daar doet de L580 het stukken beter met dezelfde accucapaciteit. Voor een 15"-laptop scoort de L580 dan ook prima.

Conclusie

In tegenstelling tot de E580 vinden we zijn duurdere broertje, de L580, wél een echte ThinkPad. De behuizing voelt een stuk steviger aan en het scherm is aan de onderkant stevig, dankzij de metalen scharnieren die doorlopen in het scherm. Toch is niet het hele scherm stevig, want als je het aan de bovenkant vastpakt, valt het te torderen. Het paneel is hetzelfde als dat in de E580 en E570, maar dan beter gekalibreerd en ook de accu is dezelfde als in de E580, maar de L580 weet er een aanmerkelijk langere accuduur uit te slepen.

De L580 is wat ons betreft dan ook de laptop die de E580 had moeten zijn: een laptop die over het algemeen een stuk degelijker aanvoelt dan het gemiddelde consumentenexemplaar, en beschikt over vlotte hardware en een goede accuduur. Je betaalt voor dit semizakelijke model wel wat meer dan voor een 'gewone' laptop. Een Lenovo Ideapad 520 kost bijvoorbeeld zevenhonderd euro en de Asus Vivobook S15 negenhonderd euro, maar die heeft er dan ook een harde schijf van 1TB bij. Acer heeft de Aspire 5, die ook nog eens van een MX130-videokaart is voorzien, voor zevenhonderd euro. De L580 kost ongeveer duizend euro. Die meerprijs levert je onder andere een Windows 10 Pro-licentie, een smartslot en de voorbereiding voor een 4g-modem op, maar daar zal de gemiddelde consument weinig boodschap aan hebben. Je moet graag willen bijbetalen voor de stevigheid, het goede toetsenbord en de accuduur van de L580, want dat zijn de punten waarop de laptop zich onderscheidt.

Reacties (68)

68
67
56
5
0
6
Wijzig sortering
Ik heb al veel ThinkPads versleten bij mijn werk. Ik vind het heerlijk om erop te werken, maar het design is wat saai. Ik heb verleden week een T580 in gebruik genomen en die bevalt heel erg goed. Toch zag ik qua afwerking wat tekortkomingen. Het randje aan de hoeken is niet mooi vlak, maar voelt scherp. Als je je vinger erlangs haalt voelt het als iets wat ik niet verwacht voor een ThinkPad model. Dat is dan ook het enige wat ik er echt op aan te merken heb. Ik doe 3 jaar met een ThinkPad, daarna is hij uit de garantie en koopt mijn werkgever weer een nieuwe. Ik heb nog nooit iets aan de hardware gehad in de 14 jaar dat ik er werk. Dat vind ik wel wat zeggen over de kwaliteit, aangezien ik een buitendienst IT-er ben en het ding gaat altijd overal mee naartoe.

Wat ik wel jammer vind is dat de de T580 niet meer in de oude docking past en dat ze nu zo'n USB-C docking daarvoor hebben verzonnen. Ik vermoed dat de L580 dat ook heeft.
Wat is je ervaring met de USB-C docks? Ik merk zelf dat het nogal buggy is. Bij in- en uitpluggen van de laptop is het maar de vraag of hij het weer goed oppakt. Daarnaast geeft meer dan 2 schermen ook constant gedoe.Zelf ben ik er dus niet zo weg van...

Het concept is wel geweldig, beeld, geluid, muis, toetsenbord, stroom, allemaal over 1 kabeltje. De uitwerking laat alleen een paar steken vallen / staat nog in de kinderschoenen.
Mijn ervaring met de IBM/Lenovo USB-C "docking stations" (zijn meer hubjes) zijn erg goed, in combinatie met een Dell XPS 9370 ;). Bij mijn huidige werkgever worden alle werkplekken met de USB-C hub uitgerust en werken we met Thinkpads, Microsoft Surfaces, een aantal Dell's en mensen die hun eigen device meenemen (BYOD).Er zit zelfs een mooi USB-C naar USB-A verloopje bij (blijft wel een USB 3 aansluiting) waarmee vooralsnog alle functionaliteit ook blijft werken.

Sommige daarvan lopen nog wat achter met drivers en hebben daardoor soms wat minimale issues, maar over het algemeen is men positief verrast en kan je er makkelijk en snel mee uit de voeten. Wel denk ik dat het bij ons goed gaat omdat alle laptops max 1,5 jaar oud zijn en in een zakelijke lijn zitten. Hierdoor hebben de fabrikanten de kans gehad om ondersteuning toe te voegen, voor consumenten laptops zou het misschien wat minder makkelijk gaan op 't moment.
IBM USB-C docks? De combinatie IBM en Thinkpad is echt al een tijdje dood hoor.. ;) IBM heeft er niets meer mee te maken.
Wat ik vooral gemerkt hebt bij het uitrollen van deze docks is dat de firmware van de dock zelf op de hoogste versie moet zijn en dat je zelf de laatste driver versie geïnstalleerd hebt van DispalyLink.

Voor de rest prima systeem via USB-C, ook omdat deze functioneerd met andere merken notebooks. Kon zelfs mijn telefoon aansluiten op de kabel om hem te laden.
inderdaad ..
wij deployen hier op het werk de HP USB-C universal Docks, en die zijn te gebruiken voor onze hp x2 612 pro v2; handig want wij gebruiken quasi allemaal 2 extra schermen op onze bureau's. er zitten dus 2x DisplayPort op, bij de vorige versie van die dock was het nog 1x hdmi en 1x DP, maar die oude ondersteunt geen 4K, de nieuwe wel.

die docks zijn ook te gebruiken op andere toestellen uiteraard, zo zijn er een paar mensen met een dell laptop, en zolang die ook kunnen opladen via usb-c hebben ze maar 1 kabeltje meer nodig naar de laptop en mag de lader thuis blijven insteken ipv telkens die tre moeten meesleuren.

Het is gewoon ook zo handig; met 1 kabeltje steek je een RJ45 in, 2 schermen, een extern toetsenbord en draadloze muis én hij laadt ineens op ook. Fantastique .. ik heb trouwens liever die usb-c port replicators dan de oude dockings waar je gans je laptop in moest schuiven; het is gewoon toegankelijker om zo'n port replicator op je bureau te leggen tussen je 2 schermen, easy access tot alle poorten... ipv een docking neemt plaats weg, positioneert de laptop vaak in een hoge hoek, kabeltjes moeten dan vaak langs achter worden ingestoken..

ik ben zeer tevreden van het gebruiksgemak van USB-c dockings... ze zijn bovendien ook aardig goedkoper dan een docking station waar je in moet schuiven.
Ik heb een t480s, die ik met USB-c aan mijn mointor verbind. Ik vind het top werken:
- hij stuurt display over usb-c
-laadt over dezelfde kabel op (monitor moet het ondersteunen)
- monitor heeft een ingebouwde USB hub, daaraan hangen muis en keyboard.

Oftwel, met 1 stekkertje sluit ik elke ochtend alles aan en werkt zonder problemen. Geen idee hoe het op Windows is, maar onder Linux werkt het allemaal wel prima. Dus eigenlijk vind ik dit een betere oplossing dan de ouderwetse docking connector. Die dockinstations zijn maar hartstikke duur, niet uitwisselbaar tussen merken, en soms niet eens tussen verschillende lijnen of generaties binnen een merk.
Welke monitor gebruik je? Ik zoek deze opstelling voor mij Dell XPS15 op Ubuntu 18.04 ...)
Terrie Titelspecialist Tweakers 24 juni 2018 11:19
Wel weer teleurstellend dat Lenlvo weer geen uniformiteit over meerdere landen doet. Beetje duidelijkheid in hun producten zal ze goed doen.

Ik vind daarentegen het design van de thinkpads geweldig! Lekker stevig en hebben naar mijn mening de ideale zakelijke look. Als ze dit design naar de consumenten markt zouden zetten verkocht ik ze zo!
In principe wordt er binnen Europa een redelijk uniform aanbod gegeven. Maar er bestaan zo enorm veel modellen dat je eigenlijk maar een fractie tegenkomt in de winkel. Je moet voor de grap eens de PSREF bekijken die Lenovo publiceert (en altijd up to date houdt) waarin alle modellen staan. Daarin loop je pas verloren.

http://psref.lenovo.com/syspool/Sys/i_pdf/psref526EMEA.pdf
Terrie Titelspecialist Tweakers @Blokker_199924 juni 2018 20:27
Dit is precies wat ik bedoel, ik heb dan meer te maken met consumenten laptops. Onder de 320-15ikb vallen 10 uitvoeringen qua specs..
Zonder gekeken te hebben, is dat niet alleen al door verschillende keyboard lay-outs?
Waarom is dat teleurstellend? :)
Je woont in Nederland (of Belgie, of waar dan ook) en er is te koop, wat er te koop is.
Waar mis je de onduidelijkheid? Of beter gesteld, waneer loop je tegen die onduidelijkheid aan? (serieuze vraag..)
het ruwe, zwarte plastic gebruikt dat we van de ThinkPads gewend zijn
Gemiste kans. De ThinkPads (T/P/X) zijn gemaakt van magnesium en of carbon.
Klopt niet. Magnesium kooi van de thinkpads zit aan de binnenkant er zijn van oudsher wel degelijk met zwart plastic afgewerkt. (Met uitzondering van de carbon x1 series en de deksel van de overige)

[Reactie gewijzigd door -36- op 22 juli 2024 15:12]

Klopt niet helemaal volgens mij. De 40, 50, 60 en 70 series zijn van glass fiber reinforced plastic.
Zo was het inderdaad @MX6, magnesium kooi en glasvezel versterkt kunststof.
Een goede bouwkwaliteit benoemen maar na de onderkant eraf te schroeven niet kijken naar het moederbord layout en de koeling. Leuk dat de CPU temperaturen okay zijn. Maar alle mosfets etc zijn totaal neit gekoeld in deze laptop. Bij volledige belasting zullen deze na een aantal jaar gewoon doodleuk kunnen ploffen in een slecht geventileerde omgeving.
Kan jij zo een paar laptops aanwijzen die actief 'alle mosfets etc' koelen?
Daar heb ik nl. nog nooit van gehoord.

Ik snap dat die elektrische onderdelen ook een max-temp hebben en het langer uithouden als ze niet al te warm worden maar van wat ik begrijp (mits het ontwerp niet baggerslecht is) moet je toch echt wat overklokken om die dingen significant op te warmen en in de buurt van de rated max spec te laten komen.

OT: Ik snap niet waarom mensen vandaag de dag nog een laptop als deze zouden willen kopen. Hij ziet er erg jaren 90 uit. Doe mij maar een lekker strakke ultrabook met minimale schermbezels of een mooi strak (doch krachtig/ietwat dikker) metalen model.
Voor ~60,- minder heb je een mooie Asus laptop die nog veel krachtiger is ook. Enige wat die thinkpad extra heeft is een TPM module (boeiend?) en een smartslot (gebruiken mensen deze dingen uberhaupt?).
Niet alleen is die Asus laptop véél mooier en krachtiger maar hij is ook subdued enough in zijn 'for gaming' uiterlijk dat hij mijns inziens op een werkplek niet verkeerd zou staan.

Deze Lenovo zou ook een mooie laptop zijn die er veel eleganter uit ziet.
Ik betwijfel dat die 'degelijkheid' echt veel mensen aan zal spreken? Iemand die een rugged laptop zoekt zal toch iets stevigers kiezen en een manager die laptops moet aanbesteden heeft denk ik liever dat z'n werknemers gewoon wat zuiniger met bedrijfsapparatuur om gaan dan dat hij voor 'rugzakproof' laptops kiest. :+

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 22 juli 2024 15:12]

Over smaak valt niet te twisten. Niet iedereen loopt vandaag met gescheurde jeans rond bijvoorbeeld ook al is dat al weer enkele jaren in de mode. Waarom? Niet iedereen heeft dezelfde smaak. Ik vind de looks van de Thinkpads nog altijd prachtig om naar te kijken. Zeer eenvoudig en elegant. Een laptop die opvalt, een laptop die je altijd zo uit de massa haalt. De Thinkpads, zeker de hogere reeksen, staan net bekend om hun stevigheid met de interne kooistructuur die ze hebben. Die durf je zo van tafel te schuiven zonder schrik te moeten hebben voor schade binnenin. Dat doe je niet met een metalen laptop of 1 van die mooie plastieken ultrabooks.

Op die Asus wil ik je trouwens wel eens een zakelijk onderhoudscontract zien afsluiten. En met zijn 2,3kg is het zeker ook geen lichte notebook. Lekker leuk om weer naar vergaderingen mee te nemen waar de batterij waarschijnlijk ook nog eens sneller leeg is.

En een Ideapad is geen Thinkpad. De Thinkpad is een zakelijke laptop, de Ideapad is een consumentenlaptop. 2 totaal verschillende markten met totaal verschillende behoeftes. Ik ken maar weinig mensen die zeer onzorgvuldig met een laptop omspringen, maar ik zou je eens aanraden om op de IT afdeling van een bedrijf binnen te springen en eens voorbeelden te mogen zien van laptops die 5 jaar lang meegenomen worden. Je zal ervan versteld staan hoe slecht die eruitzien. Heeft helemaal niets te maken met zuinig omspringen maar alles met dagelijks gebruik. Die manager wil lage onderhoudskosten en laptops die hun levenstijd uitdoen. Als je de laptop 5 jaar lang op een bureau laat staan had je er evengoed een desktop kunnen neerzetten.
_/-\o_ Had het zelf niet beter kunnen verwoorden.

Ik vind het ontwerp van de Thinkpads ook chique, elegant en tijdloos. De moderne, hippe, zilver varianten hadden van mij ook écht niet gehoeven. O-)
Ok Kies bijvoorbeeld thinkpads voor een aantal redenen:

Toetsenbord: beste dat er op de markt te krijgen is (voor mij)

Upgrqdability: thinkspads zijn enorm eenvoudig te upgraden, netzo als laptops in het verleden dit in tegenstelling tot moderne ultrabooks waar werkelijk alles gesoldeerd is.

Power: meeste thinkpads kun je gewoon de batterij verwisselen als hij leeg is. Dat is bijzonder handig aangezien ik nog wel eens een aantal uur verstoken ben van een stop contact.

Stevigheid: meeste thinkpads zijn enorm stevig in tegenstelling tot een hoop ultrabooks.

En eentje voor mi persoonlijk: thinkpads kunnen het scherm 180 graden draaien zodat het scherm plat op de grond kan liggen, iets wat ik nodig heb. Ook een feature die meeste moderne laptops van andere merken. Ier hebben.

Al met al is het een zakelijke laptop voor mij: het is een werkpaard. Het hoeft niet mooi te zijn (ook al heb ik er geen moeite mee) maar het moet vooral zijn taak doen
Pas dan wel op met de moderne Thinkpad ultrabooks: mijn X1 heeft gesoldeerde RAM modules, dus die kun je niet upgraden. De accu en de SSD zijn in principe wel verwisselbaar, maar je moet de schroevendraaier erbij pakken. Je kunt de accu dus niet losklikken. Dit zijn concessies die ik voor een ultralichte notebook wel bereid ben te doen.
Wij hebben op het werk Thinkpads uit de X en T reeks en de meesten zijn wel blij met het stevige gevoel als je ze geklemd tussen arm en lichaam mee naar een vergadering neemt. Ook zijn de toetsenborden meestal prettig, gaan de scharnieren niet stuk en komt er niets aan als je ze met weinig ceremonie in een rugzak duwt. Ik ben in ieder geval fan :)
Hm... Ik ben een thinkpad gebruiker sinds 2006 en heb er een flink aantal versleten. Dat van mijn x61t het scharnier brak is niet zo vreemd, mijn dochter draaide het kantelscherm de verkeerde kant op...

Maar bij drie exemplaren, z60m, een t430 en een t5-weet-ik-niet meer trokken de scharnieren na een paar het scherm stuk. Misschien deed ik ze te vaak open en dicht...
En de thinkpad schermen... Die t5-weet-ik-meer (kwam met Vista), had een scherm dat jaar na jaar donkerder werd. En vorig jaar heb ik een t470p gekocht voor werk, uitgekit met 1tb nvme drive en 32gb geheugen en de duurste CPU, maar die blijkt langzamer te zijn bij het compileren dan een yoga 920 uit de aanbieding. En het scherm kan echt niet fel genoeg.

Als ik rondkijk is er nog steeds niets anders dat duidelijk beter is, maar er valt wel wat te mopperen in vergelijking met wat het was in de tijd van de T40 en zo.
In het verleden waren de schermen van Lenovo Thinkpad nooit het sterkste punt. En op de metalen scharnieren viel ook veel af te dingen. Het ziet er stevig uit, maar in de praktijk valt dat erg tegen. Niet voor niets zijn ze op veel sites verkrijgbaar. Jammer dat er zo vanzelfsprekend naar gekeken wordt.
Ik denk echt dat het afhangt van de soort laptop die je nodig hebt. Voor sommige mensen is een laptop iets dat ze tussen huis en kantoor meenemen, of een enkele keer in een vergaderzaal ofzo. Voor anderen is het het ding dat ze de hele dag met zich meezeulen, al is het mee naar klanten, flexibele vrije werkplekken, op de bedrijfsvloer, naast hen op de bijrijdersstoel of terwijl ze de apparatuur in een meterkast aan het testen zijn.

Er is zeker wel ruimte tussen het 'leger-niveau' ruggedized en een degelijke kantoorlaptop voor Sien en Sjaak.
Anoniem: 5897 @Ayporos24 juni 2018 08:25
Is niet heel gek hoor dat de mosfets gekoeld worden. Dell XPS heeft het bijv. Zitten gewoon onder de dezelfde koeler als de CPU en GPU. Is gewoon 1 plaat met 2 fans die alles koelt.

Eens met de looks. Stenen tijdperk. Maar het is wel bekend dat het zeer goede laptops zijn altijd met erg goede toetsenborden. Dus als je degelijkheid wil.. geen gekke keuze.
Hangt van je job af. Dat smartlock zie ik zeker nog gebruikt worden. En ja ik ben zo iemand die liever iets als dit heeft dan een shiny andere look. Het valt minder op, doet wat het moet doen. Mijn zbook is inderdaad zwaar maar daar hebben we rugtassen voor. En nee, die Asus laptop is niet krachtiger dan mijn uitvoering. En dat is het hem, iets kan krachtiger zijn maar zijn die ook zo goed in elkaar geschroefd met minimal uitval? Mijn zbook heeft toch al behoorlijk afgezien door op plekken te moeten werken. Je genoemde Asus had dat al niet overleeft. Dus ja de degelijkheid van een laptop spreekt mij zeer zeker aan en met mij nog,vele anderen.

Iets mooi vinden is persoonlijk, jij vind deze laptops misschien niet mooi maar vele andere mensen wel. Ik snap bijvoorbeeld niet hoe je de Asus mooi kunt vinden of elk andere laptop met al die RGB ledjes en “strakke” lijnen die “gamer” schreeuwen. :X

En als manager, als je weet dat sommige mensen veel op de weg zitten en op allerlei plaatsen werken schaf je iets aan dat steviger is. Niet een of ander goedkoop fancy ding waar binnen no time dingen buigen/afvallen. Dan ben je met een iets duurder en steviger model op termijn goedkoper uit.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over het toetsenbord.

[Reactie gewijzigd door Daniel_Elessar op 22 juli 2024 15:12]

Jij vindt het hebben van een TPM-chip onnodig?
In de zakelijke wereld is een TPM-chip tegenwoordig onmisbaar, aangezien deze zorgt voor een vertrouwde relatie tussen OS en hardware. Deze relatie wordt vervolgens weer gebruikt voor het encrypten van de disk, wat zakelijk een must is (voor een beetje fatsoenlijk bedrijf).

Persoonlijk vind ik het uiterlijk van deze Lenovo's echt super strak, degelijk en mooi.
OT: Ik snap niet waarom mensen vandaag de dag nog een laptop als deze zouden willen kopen. Hij ziet er erg jaren 90 uit. Doe mij maar een lekker strakke ultrabook met minimale schermbezels of een mooi strak (doch krachtig/ietwat dikker) metalen model.
Voor ~60,- minder heb je een mooie Asus laptop die nog veel krachtiger is ook. Enige wat die thinkpad extra heeft is een TPM module (boeiend?) en een smartslot (gebruiken mensen deze dingen uberhaupt?).
Niet alleen is die Asus laptop véél mooier en krachtiger maar hij is ook subdued enough in zijn 'for gaming' uiterlijk dat hij mijns inziens op een werkplek niet verkeerd zou staan.

Deze Lenovo zou ook een mooie laptop zijn die er veel eleganter uit ziet.
Ik betwijfel dat die 'degelijkheid' echt veel mensen aan zal spreken? Iemand die een rugged laptop zoekt zal toch iets stevigers kiezen en een manager die laptops moet aanbesteden heeft denk ik liever dat z'n werknemers gewoon wat zuiniger met bedrijfsapparatuur om gaan dan dat hij voor 'rugzakproof' laptops kiest. :+
Ik zou kiezen voor een ThinkPad (T-serie weliswaar). Ik vind het design top!

De ThinkPads zijn zeker niet zo lomp als het Asus model waar je naar linkte. Ook heeft de Asus W10 Home welke ongeschikt is voor zakelijk gebruik. En voor de support hoef je ook geen Asus te kopen. Na W10 updates vrijwel standaard driver issues (meer nog dan bij andere merken) en als je hiervoor de helpdek belt (want niet alles is terug te vinden op de site, dan heb je niet het idee dat je begrepen word.

Daarnaast is uiterlijk iets dat volstrekt persoonlijk is. Ik vind de gaming look echt verschrikkelijk. De toetsenborden van de ThinkPads zijn ongeëvenaard en persoonlijk vind ik die van de Asus ROG juist heel slecht, slecht gevoel op die vlakke toetsjes en de toetsen staan heel ver van elkaar waardoor het niet echt lekker snel doortikken is.

De IdeaPad is echt een wiebelige consumenten laptop. Leuk voor iemand die deze altijd op een bureau heeft staan en weinig gebruikt, maar de poweruser heeft deze binnen een jaar bij voorzichtig gebruik aan gort.
TPM-module is heel interessant als je je harde schijf wilt encrypteren zodat niet iedereen aan je bestanden kan als ze je laptop in handen krijgen. En vermits er standaard Windows Pro opstaat kan je heel eenvoudig BitLocker inschakelen hiervoor.

De smartcard-readers worden bij ons in het bedrijf (in België) redelijk wat gebruikt als e-ID-lezer (bij toepassingen van de overheid), maar dat hangt natuurlijk af van de sector waar je firma in zit.
FET's op een moederbord schakelen alleen. Dus of ze staan open of ze zijn geheel gesloten, er geen tussenweg. In een geheel open of gesloten stand is de dissipatie minimaal en behoeft dan ook niet een koeling. Dus ja, bij een juiste keuze van de FET's staan ze uit hun neus te peuteren zonder brandplekken op te lopen.
In laptops willen ze vaak ongekoeld tegen de 100c aantikken. De gehele VRM secties worden sowieso vrij warm in laptops. Professionele laptops waar deze onder zou vallen hebben weldegelijk voordeel bij koeling. Al is het alleen om de hotspots onder het keyboard te elimineren.

Helaas is dat echt iets van deze tijd, niet optimaliseren voor in eht ergste geval maar puur voor gemiddeld verbruik. Daarom hebben we nu allemaal laptops die maar een aantal minuten op volledige snelheid hun ding kunnen doen en daarna begin te throttlen.
Heb je ervaring met een dergelijk probleem in een Lenovo of soortgelijk model? Als het alleen maar theoretisch is, dan stel ik theoretisch dat de MOSFET's gekoeld worden door de koperlaag van de print dus een vrij groot oppervlakte hebben waar eventuele ventilatie, afstraling of convectie een rol speelt en dat je met een slim voedingsontwerp en een lage RDSon de meeste warmteontwikkeling al voorkomt.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 22 juli 2024 15:12]

Ik heb inderdaad laptops met geplofde mosfets gezien de afgelopen paar jaar.

En er ook 1 gerepareerd waarbij de pcb traces niet volledig weggebrand waren.

Ik gebruik laptops zeer intensief dus kom dan de problemen ook snel tegen helaas.

[Reactie gewijzigd door Sn0wblind op 22 juli 2024 15:12]

Beetje nutteloze recensie als je het mij vraagt. Dit is de VK versie met een i7 terwijl in Nederland er een i5 inzit. Da's toch een groot verschil lijkt mij. Wacht dan tot de i5 beschikbaar is.
Als ik naar de Lenovo website ga kan ik netjes een L580 configureren met een i7. Het is niet omdat je in de winkel vooral de i5 vindt dat er geen i7 verkrijgbaar zou zijn hier.
Volgens het artikel is alleen de i5 in Nederland verkrijgbaar.

Levert de Lenovo site shop de i7 in Nederland? Met Nederlandse garantie en BTW?
Gewoon configureerbaar met i3/i5/i7 dus dan is het een misser in het artikel.
Wél noemenswaardig is dat er standaard 1 jaar depot-garantie wordt aangeboden (is dat niet minimaal 2?). Van een ThinkPad verwacht ik eigenlijk wel 3 jaar & on site. Maar de prijs moet ergens door gedrukt worden... ;(
on-site is altijd bijbetalen geweest bij Lenovo. En met de 1 jaar zal men standaard vooral naar de zakelijke markt kijken. Als particulier heb je gewoon recht op 2 jaar garantie van de verkoper.
Altijd in ieder geval niet ~ als ik de X1 Carbon selecteer, dan is de laagste prijs op de site inclusief 3 jaar garantie op locatie.
Natuurlijk zijn ze flexibel op verzoek, maar daar wordt dus niet gesnoeid in dat deel.
Als consument heb je wettelijk recht op twee jaar. Goed gezien!
(en zal ik intern eens terugkoppelen) Koop je de laptop echter zakelijk is garantie volledig optioneel; ze kunnen zelfs zonder garantie verkocht worden.

Wanneer je belang hebt bij meerjaars en/of onsite garantie ipv depot is dat uiteraard bij te bestellen. ;)
Ze leveren hem in het VK, ze leveren hem in België, ik zou niet inzien waarom ze hem dan niet leveren in Nederland. Garantie is trouwens europees geregeld en als consument betaal je geen importtaksen of bijkomende BTW als je in de EU koopt (vrij verkeer van goederen weet je wel).
Het gaat hier om een zakelijke laptop. Ik ben geen consument en niet geïnteresseerd in consumenten import. Zakelijk wil je dit in Nederland kopen, makkelijk BTW aftrekbaar en geen gezeur en gedoe met internationale garantie.
De behuizing voelt een stuk steviger aan en het scherm is aan de onderkant stevig, dankzij de metalen scharnieren die doorlopen in het scherm. Toch is niet het hele scherm stevig, want als je het aan de bovenkant vastpakt, valt het te torderen.
meest onzinnige opmerking van een recentie OOIT !
noem es een scherm wat aan 'de onderkant' niet stevig is of aan de bovenkant 'niet tordeert' 8)7
Simpel. Een ouderwetse Thinkpad-T met magnesium-alloy kooi constructie.
Geven/gaven niets mee.
Als je die nooit in handen hebt gehad, is het misschien moeilijk voor te stellen.
Maar dat is waar de recensie op gebaseerd is/de lat legt; niks tordering.
Idd maar wat dat betreft worden de echte onverwoestbare thinkpads helaas al een aantal jaar niet meer zo gemaakt
Mijn lompe wat oudere HP Elitebook geeft ook geen krimp en zo zijn er nog genoeg laptops die dat niet hebben, zoals de HP Probooks, Lenovo ThinkPad T-series (X, L en P ongetwijfeld ook niet) en de Dell Latitudes en Precisions.
"De L580 is een vrij goedkope zakelijke laptop"

Minpunten: Relatief duur

Ehhmmm????? Wat?
Het is van de Thinkpads een vrij goedkope versie. Echter is deze relatief duur tov. andere modellen als je ziet wat je krijgt.
Zo gek is dat toch niet?
Zo gek is het wel. Indien hij duur genoeg is om bij de minpunten terecht te komen, dan hoeft er in de samenvatting niet over de goedkope kant gesproken te worden. Het is verwarrend, ook al snap ik wat ze bedoelen het komt gewoon niet over.
Eerst staat er dat de laptop een vrij goedkope laptop is daarna, bij minpunten staat er relatief duur?
Als je kijkt met een consumenten oog is hij duur. Kijk je met een zakelijk oog, dan is hij relatief goedkoop.

Persoonlijk vind ik dat een beetje duf overkomen. Als je een zakelijke laptop test, dan zal je hem moeten beoordelen met die bewuste doelgroep en het daarbij behorend gebruik in het achterhoofd. Nu eet de tester een beetje van 2 walletjes cq maakt geen duidelijke keuze mbt doelgroep.
Ik heb een T570 gebruikt, maar die is snel de prullenbak ingegaan vanwege onder andere constante throttling. Wat heb je aan een dure i7 wanneer je hem niet kunt gebruiken door throttling?

Ik heb zat laptops gehad die niet aan throttling deden, dus ik zie niet waarom ik dit soort inferieure producten zou moeten willen gebruiken, laat staat om er voor te betalen.
Kon je nog wat doen met Intels XTU? Door te spelen met undervolting kun je nog best een hoop verbeteren.
Het is jammer dat dit best vaak voorkomt trouwens, Lenovo staat hierin niet alleen. Dat je dit bij de ultralights doet, daar heb ik nog een soort van begrip voor, maar niet bij de reguliere werkpaarden.
Er is niet beschreven hoe het geluid klinkt. Volgens notebookcheck is het vaak mager bij de Thinkpads door speakers naar onderen gericht, je ziet ze hier op de foto ook zo zitten. Vroeger zaten de roosters aan de voorkant, met de compacte drivers van nu zou dat in deze ook best moeten kunnen.

Jammer dat Lenovo in alle 15" modellen dat numpad bijbouwt, waardoor alles naar links verschoven is. Met een 14" heb je dat niet maar lever je dan in op schermoppervlak, een moeilijke keuze. Ik tik nu op een HP 15u zbook met alles netjes in het midden. Heerlijk. Kan bij nieuwe HP's overigens ook niet meer.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.