Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Lenovo presenteert ThinkPad-laptop met 6TB opslag en 128GB geheugen

Lenovo heeft de ThinkPad P52 aangekondigd, een laptop met een opslag van 6TB en een geheugen met een capaciteit van 128GB. De laptop moet eind juni uitkomen, zo claimt de fabrikant. De prijs is nog niet bekend.

Het is onbekend wat de basisversie zal zijn, maar de duurste versie van de P52 komt met een hexacoreprocessor uit Intels Xeon-serie van de achtste generatie. Daarbij kunnen gebruikers een Nvidia Quadro P3200 kiezen om onder meer te ontwikkelen voor virtual reality. Het ddr4-geheugen kan tot maximaal 128GB en de opslag tot 6TB in de mobiele workstation, zegt Lenovo.

Het scherm heeft daarbij een diagonaal van 15,6" en een resolutie van full hd of 4k, waarbij de 4k-variant feller kan, met een maximale helderheid van 400 candela per vierkante meter. De laptop meet 377x252x24,5mm en weegt bijna 2,5kg.

De P52 heeft een vingerafdrukscanner en infraroodcamera voor Windows Hello-authenticatie. Aan de zijkanten zitten drie usb-a-poorten, twee usb-c-aansluitingen met Thunderbolt, een hdmi-poort en een sd-kaartlezer. Ook is er een ethernetaansluiting aanwezig. Lenovo brengt de nieuwe ThinkPad eind juni uit. De prijzen van de nieuwe laptop staan nog niet op de site van de fabrikant, hoewel de duurste versie vermoedelijk duizenden euro's gaat kosten.

Door

Redacteur mobile

110 Linkedin Google+

Reacties (110)

Wijzig sortering
Volgens mij heb ik alle specs inmiddels kunnen vinden.
Het betreft hier de datasheet van de Lenovo ThinkPad P52.
:)
En dan toch voor zo'n oldskool uiterlijk / touchpad en zo'n touch balletje kiezen, ik snap dat niet helemaal van Lenovo.
Thinkpads zijn zoals Stihl. Niet mooi. Extreem goed. Je kan ook altijd eens wat filmpjes over het ISS bekijken. Bijna al die astronauten gebruiken Thinkpads.

Dat is omdat astronauten wel eens overal tegen durven botsen met hun lompe lijf. Iets waar Thinkpads prima tegen kunnen.

Ik gebruik mijn Thinkpad meestal om wat te coden op het werk, wat zever te komen verkopen op Tweakers maar ook als laddertje als ik ergens niet bij kan. Mijn vorige Thinkpad heeft ook gediend als afdekscherm tijdens slijpwerkzaamheden in mijn huis: de laptop was aan het opladen in het stopcontact dat 40cm van een muur was die uitgeslepen werd. Ik had die vergeten. s´avonds kwam ik thuis en heb ik de laptop onder de kapot geslepen stukken bakstenen gevonden. Vol slijpstof. Hij stond nog op. Werkte prima.

De Thinkpad is een werkpaard. Om mee te werken. Om te laten vallen. Heb al enkele keren een glas drinken erover gekieperd. Er zit een soort gootje onder het keyboard denk ik. Want even schuin houden en niets aan de hand.

STIHL is ook niet mooi. Met dat vieze oranje kleurtje. Maar durf maar eens een STIHL van een echte houthakker af te nemen. Die vent zaagt U met dat prutszaagske dat je hem in ruil geeft aan stukken, pakt dan die STIHL terug af en gaat verder met serieus werk.

Zo denken wij Thinkpad gebruikers over de laptop: afblijven, of ik sla u met mijn uitgeklapte Thinkpad!
Hmm, krijgen die mensen op het ISS ook next business day op locatie service? :P
ps. Hier een filmpje dat uitleg hoe het komt dat je water op een Thinkpad kan morsen:
https://www.youtube.com/watch?v=mgppfpHqEWs
Ik heb het geprobeerd met bier, werkt prima.
Wel goed moeten naspoelen met lauw water om toetsenbord netjes schoon te krijgen.

Dat was met de T440s, met de huidige X1C5 ben ik toch iets zuiniger :P

Edit: helaas hebben drainholes weinig zin op het ISS.

[Reactie gewijzigd door MyrddinLXXIIX op 13 juni 2018 22:21]

Ze moeten die stofzuigers die ze in de toiletten hebben onderaan de laptop tegen die gaatjes zetten en dan zo´n water bol boven het keyboard brengen he. Duuh.
Ze hebben er daar 1ne extra liggen. Maar uit plaatsgebrek is er nu een eettafel van gemaakt. ;)
Vind die stihl wel mooi eigenlijk in het oranje.
De Thinkpad waren lange tijd de enige goedgekeurde laptops voor het ISS. Geen idee of dat nog zo is.
Ik heb een T560. Zwaarder dan mijn macbook (2014), er zit ook geen backlight op (kan wel als optie bij thinkpads) en het geluid is niet zo best bij die Thinkpads. De schermen zijn eveneens niet zo best (wel makkelijk en goedkoop zelf te vervangen trouwens). Maar tp's zijn wel stevig, dat is hun kracht. Verder zit alles erop (cardreader, usb dp, 2 accu's, hdmi en de standaard dingen). Als je dat vergelijkt met de huidige macbook pro (vanuit doorgeslagen minimalisme kaalgestript) dan kies je eerder een thinkpad.

[Reactie gewijzigd door Joe-star op 14 juni 2018 23:32]

Niet helemaal waar. Toen het nog IBM was hadden die de enige laptops die door de strenge tests van NASA kwamen. En ze werden dus genomen. Tegenwoordig draaien er ook een groot aantal Zbooks mee van HP in dat mooie ISS.

Verder, ben ik het geheel met je eens, die thinkpads zijn super laptops. En toch nog altijd een zeer geslaagd uiterlijk vind ik. Zo veel beter dan de “gamer” look die tegenwoordig zo veel gebruikt wordt. Ze hebben ook ultrabook achtige laptops maar dat zijn dan niet echt meer werkpaarden natuurlijk. Of niet in vergelijking met de hier beschreven laptops.
Beste design ever ... zolang ze daar niks aan veranderen blijven wij Lenovo kopen.
Weinig of zelfs geen enkele andere fabrikant kan hieraan tippen en nog eens makkelijk te openen en te herstellen.

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 13 juni 2018 20:20]

Zeker, IBM/Lenovo all the way, zou niets anders meer willen. Degelijk, nipple en als het ff kan de 'rubber coating'.
Zolang je dat model blijft kopen. Vader heeft een Lenovo, niet eens een goedkope, maar dat touchpad is door de bouw zo slecht dat hij onder load vanuit zichzelf gaat bewegen. En hij werkt gewoon erg slecht, meest frustrerende ding ooit.
Is het een Thinkpad? De andere reeksen van Lenovo zijn inderdaad niet zo goed. Maar algemeen kan wel gezegd worden dat de Thinkpads degelijk zijn al zijn er ook mindere modellen.
Het is geheel afhankelijk van het type, mijn werklaptop is een budget Thinkpad: die wint het qua bouwkwaliteit niet van mijn (inmiddels antieke) W500. Inderdaad een wiebelige touchpad en plastic wat aan alle kanten afbreekt.

We leveren ook nog weleens Thinkpads aan klanten, op de budgetmodellen wordt stevig beknibbeld op de constructie. Het verschil tussen een IdeaPad (consumenten) en Thinkpad (zakelijk) is in dat segment amper te merken.

[Reactie gewijzigd door Aganim op 13 juni 2018 23:01]

Ik heb hier een P51 in gebruik, echt een ge-wel-dig ding. Kost (de baas :+) een rib uit je lijf, maar dan heb je ook wat waar verder weinig aan kan tippen. Goede koeling, degelijke scharnieren, goed (4k) scherm, erg fijn toetsenbord en mega degelijk gebouwd. Het ziet er niet uit, maar dat vind ik bijna een pre qua diefstalgevoeligheid.
Het ziet er niet uit, maar dat vind ik bijna een pre qua diefstalgevoeligheid
Precies dat. :)

Mijn W500 ook, was niet goedkoop en is een vierkante bak. Maar na 10 jaar gebruik nog soepele scharnieren, koffie van collega's lust ie ook dankzij de ingebouwde afvoer en het toetsenbord (wat na een bak suiker met koffie permanente sticky keys had) is eenvoudig te verwisselen. Lenovo stelt zelfs de handleidingen voor het verwisselen van nagenoeg alle onderdelen beschikbaar. _/-\o_
Ik heb ook een W500 gehad. Helaas is de backlight van het scherm kapot gegaan. Het is bijna absurd wat Lenovo aan customer serviceable parts opstuurt. Maar een toetsenbord van 3 tientjes stelt inderdaad niks voor, heb ik ook ervaring mee :)
Als je een goede ThinkPad wil moet je een T, X of P serie nemen. Eerder had je de W-serie, maar dat heet nu P.

De andere modellen uit de Thinkpad serie zijn van mindere kwaliteit. Een 'standaard' Lenovo heeft naar mijn idee geen pre ten opzichte van de andere merken.

Heb zelf inmiddels al verschillende Thinkpads gehad, je kan ze iedere dag meenemen en na vijf jaar zijn ze nog steeds goed. Tegenwoordig een P50, bijna twee jaar oud en ziet en voelt nog als nieuw!
Als ik een vlucht van meer dan 10 uur heb gedaan doet de mijne dat een dag lang ook. Zal wel vocht zijn. Na een paar keer aan/uit op een dag is 't over. Vraag me af of dat door Linux komt of dat meerderen hier 'last' van hebben.

[Reactie gewijzigd door ajolla op 15 juni 2018 13:38]

Hij gebruikt hem dagelijks, heeft er zover ik weet nooit mee gevlogen, maar blijft het doen. Draait ook Windows. Van wat ik op internet heb kunnen vinden over zijn model is het een fabricagefout - drivers lossen het jammer genoeg niet op.
Ja, dan is het jammer.
Sinds ze die keypad op de laptop toetsenborden hebben kan ik er niet fatsoenlijk mee uit de weg. Het waren hele goede laptops, maar om mij heen veel collega's die gezeik hebben gehad ermee. Kwaliteit leek even niet op orde te zijn. Verder oerdegelijk no nonsense laptops.
Helemaal mee eens, dit design vind ik zelfs als
Gamer het beste wat er te bieden is.
Lenovo weer voorsmijt Eem perfecte balans te creëren bij veel systemen waardoor ik mijn systeem zowel op kantoor kan gebruiken en tegerlijkertijd in mijn vrije tijd een spelletje kan spelen.
Ja, die 'weer voorsmijt Eem' snapte ik ook niet helemaal. :)

Edit: O wacht: 'weet volgens mij een'.

[Reactie gewijzigd door ajolla op 14 juni 2018 22:19]

Idd beste design ever. Ik heb de centrino duo 1.6ghz generatie gehad en ondanks ik nu al 10jaat Macbook pro’s heb mis ik nog wel mijn ‘goede’ oude thinkpad.

Toen nog IBM maar ondanks het een stevige laptop was had ik wel een paar issues. Het schermscharnier brak af na 3jaar en het scherm (toen al bijna full hd met 1600x1200) vergeelde met de jaren en de gpu heeft uiteindelijk de geest gegeven. Er zat zelfs een vinger scanner op om in te loggen en een ledje vr toetsenbordverlichting) Best wel high-end voor die tijd!

Ik was helemaal fan van de rode bol in het midden omdat de trackpad niet goed werkte. Al werkte de bol gewoon goed! Heb zelfs een nieuw bolletje geplaatst omdat het rubber was afgesleten en grip verloor.

Mijn Macbooks waren iets stabieler en de trackpads waren toen plots een revelatie. (Non unibody tijdperk) nu heb ik het late 2013 model en die werkt vlekkeloos.

Toch ben ik fan van de Thinkpad mentaliteit en het design is gewoon top en mooi! De defender onder de laptops!
Zeker voor de zakelijke markt is het design niet van heel erg belangrijk. Er bestaan wel verschillende behuizingen voor de thinkpad series. Uiterlijk allemaal gelijk, maar in stevigheid zit er een groot verschil in.
Als Levono hier voor de meest stevige variant heeft gekozen is er niets mis mee. Gewoon een no nonsens design wat gemaakt is om mee te werken en niet om mee te showen.

De (maximale) hoeveelheid opslagcapaciteit en werkgeheugen zijn ruim bemeten een helder 4k scherm en een ruim aantal aansluit mogelijkheden maakt dit wel een interessante laptop.
Alleen jammer dat DisplayPort ontbreekt en dat het (zo te zien het ouder vertrouwde maar) gammele touchpad niet eens is vervangen door een beter exemplaar zonder de extra knoppen. Het is natuurlijk nog even afwachten wat de prestaties in de tests zijn. Vooral snelheid en accuduur zullen voor velen belangrijk zijn.
Op voorhand lijkt dit in elk geval een heel interessant werkpaard.
Zit tb3 met dp op.
Dat balletje is voor veel mensen die werken met handschoenen (laboratorium etc) juist een uitkomst. Touchpad reageert dan niet (of niet goed) en dan is dat balletje een uitkomst.
Het balletje is ook veel sneller voor mensen die er mee om kunnen gaan en je hoeft ook niet je handen te verplaatsen
Hoe kan het nou ooit sneller zijn? En wat is er mis met bewegen? Oprechte interesse.
Hoe is een normale muis sneller dan een trackpad?
Balletje is sneller omdat je niet de afstand op het trackpad hoeft te bewegen. Je drukt alleen in een richting, het is meer een joysticks en die reageert erg vlug maar is nog wel goed controleerbaar
Hm, leuke aanvulling. Zo had ik het nog niet bekeken.
Of in de trein, als je zo opgepropt zat dat je niet lekker bij de touchpad kwam zonder je armen in een onmogelijke hoek te buigen. :)
Dat is geen touch balletje, dat is het bekende rode "joystickje" waar heel veel mensen blij mee zullen zijn..
Ik heb zelf een P51 en heb nu dus ook zo'n joystickje. Ik gebruik hem eigenlijk alleen omdat ik het touchpad zo onhandig vind werken. Als ze die fixen, is er naar mijn mening dus geen behoefte meer voor zo'n ding.
Hangt vooral af wat je doet kwa werk. Met bijvoorbeeld handschoenen in een labo zijn die dingen juist heerlijk.
Dat joystickje kan ik bedienen zonder mijn handen van het toetsenbord te halen. Veel sneller en effectiever dan een touchpad. Je moet het wel leren gebruiken.
Ik heb het geprobeerd, maar wat een onding om te gebruiken is dat, verschrikkelijk.
Je moet het wel echt eerst leren. Maar ik ben aardig onderweg om UT99 op adept uit te spelen met de trackpoint wat toch aangeeft dat je er best wat mee kan. Het werkt wel heel goed, maar het duurt wel een paar weken voordat je er beter mee bent dan met een trackpad. Dat je je handen niet van het toetsenbord hoeft te halen is tijdens typen of programmeren echt een openbaring.

[Reactie gewijzigd door bammette op 14 juni 2018 21:06]

Ik vind het een stuk prettiger dan de touchpad, maar gebruik vooral de muis.
Clitoris toch? Iig, zo werd deze bij ons in de omgeving veel genoemd. Die IBM dingen zijn nog steeds "snel" en erg robuust. Snap wel dat ze dat design blijven behouden. Als de kwaliteit er ook goed bij blijft, maar dat is altijd nog de vraag.
En waarom weghalen, hij zit niet in de weg.
ook wel de "rubberen clitoris" genoemd...
Snap wel dat mensen hier (in eerste instantie) -1 op geven maar heel gek vind ik z'n opmerking niet.
Noemde het "pieletje" zelf ook altijd een "clitje"...is dat zo gek dan?

[Reactie gewijzigd door FrankAlexander op 14 juni 2018 11:53]

Geen idee. Ik heb hem niet verzonnen: Heb deze term voor het eerst in de jaren 90 gehoord (zat toen al op IBM laptops). Blijkbaar stoot deze anno 2018 mensen tegen de borst...

edit: Urban Dictionary heeft het ook over de clitmouse

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 14 juni 2018 14:49]

Ik zou maar oppassen wáár je dat doet. 8-)
of zoals dit bij ons heet: een nepel (navigatietepel)
De Levi 501 ga je toch ook niet drastisch veranderen?
Say what? Wat heeft een spijkerbroek hiermee te maken?

Ik snap dat je een "winning team" niet hoeft te veranderen. Maar techniek verandert nu eenmaal, en snel ook. Je kunt wel gebruik maken van nieuwere ideeën als deze fijner blijken te werken.

[Reactie gewijzigd door Luftbanana op 13 juni 2018 20:23]

Klassieke ontwerpen moet je klassiek houden. Dat wil de doelgroep.
Met die instelling was Apple nu failliet geweest.

Je kunt best wat veranderingen toepassen zo lang het vooruitgang is. De doelgroep van zo'n laptop is mij onbekend, ik heb mij misschien vergist in wat mensen zoeken in een laptop.
Blijkbaar heeft het "antieke" ontwerp van Lenovo nog steeds genoeg fans. Waarom zouden ze het moeten veranderen puur omdat jij het niet mooit vind? Dan koop jij de volgende keer toch gewoon lekker zo'n hippe Apple? Probleem opgelost, jij een hippe laptop en mensen die een traditioneler ontwerp willen kunnen lekker bij Lenovo blijven.
Je kunt ook een punt maken zonder je op mij ala persoon te storten, just saying :)

Het gaat me niet om een hip design en al helemaal niet om Apple (wat heb je aan die zooi als je een performance beest nodig hebt) (ik maakte alleen de Apple vergelijking omdat dat simpel te begrijpen is). Mijn comment was bedoeld om aan te kaarten dat het eigenlijk design-loos is. Een beetje design kan geen kwaad imho. Maar, je hebt gelijk, het kan uiteraard aan mijn persoonlijke smaak liggen.
Apple heeft een hele andere doelgroep. Niet iedereen wil weinig aansluitingen en gelijmde apparatuur.
Lenovo luistert enigszins naar wat klanten willen. Je wilt toch niet dat ze gaan lopen experimenteren zoals Apple met hun butterfly keyboard.
Dan bedoel je niet de butterfly-keyboard van deze thinkpad? ;)

https://en.wikipedia.org/...inkPad_Butterfly_keyboard op een thinkpad 701

"The TrackWrite, also known as the butterfly keyboard, is a foldout laptop computer keyboard ..."

[Reactie gewijzigd door Marc050 op 13 juni 2018 21:07]

Dit is een laptop bedoelt voor de zakelijke markt.

[Reactie gewijzigd door Echnon op 13 juni 2018 20:16]

Juist omdat de P-lijn zo gepresenteerd wordt heb ik voor een P51 gekozen. Achteraf gezien had ik denk ik nog liever een ultra flashy gamer laptop moeten kopen, al word ik dan misschien als student o.i.d. beschouwd tijdens een meeting..

[Reactie gewijzigd door Luftbanana op 13 juni 2018 20:50]

Je had ook iets uit de x serie van lenovo kunnen nemen, dat is wat hipper of een MacBook met bootcamp als je design (of die heerlijke trackpad van Apple) belangrijk vindt (heb zelf jaren een mbp met Windows gebruikt, werkte uitstekend).
...al word ik dan misschien als student o.i.d. beschouwd tijdens een meeting.
Je zou voor de grap eens op de UT langs moeten komen. Daar hebben ze dit jaar en vorig jaar respectievelijk de P51 + T470 en de P50 + T460s aangeboden met (veel) korting. Overal om je heen zie je de ThinkPads, in de gemiddelde collegezaal heeft toch al gauw 60-70% van de studenten een laptop van het Notebook Project :)
Niemand die dat privé gaat kopen? ;)
Ik heb op mijn HP studio G3 nu zo'n "precision touchpad" en heb daar een hekel aan: dat ding doet allemaal dingen die ik niet wil. Ik heb de configuratie helemaal moeten tweaken en nog steeds gaat het vaak mis. bah. :(
Ik wou dat ik weer zo'n oude pad had. Voor mij zou dit echt een reden zijn om deze te kopen.

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 13 juni 2018 20:57]

Vervelend, ik heb eerlijk gezegd nergens last van op mijn G3 15”.

Toch zijn deze lenovo’s erg mooie laptops. Maar ik vrees voor de prijs in de genoemde configuratie :D
wel, het design is fijn, en de trackpoint is fijn... Maar ik moet bekennen dat ik wat mijn twijfels heb. Ik heb vorig jaar een grote T470p gekocht, 32gb geheugen, 1tb nvme ssd in de verwachting dat ik daarmee mijn oude Thinkstation desktop en oude T430 wel zou kunnen vervangen.

Maar niet alleen is het scherm echt niet fijn, en echt niet helder genoeg, maar het ding is gewoon niet snel genoeg. Ik compileer de hele dag Krita, en dat is 600kloc C++, en met make -j10 blijft het ding throttlen. Als ik de nvidia gpu gebruik gaat alles blazen, en als ik dat niet doe blijft alles achter. En voor op de bank om mail en zo te doen is het ding eigenlijk echt te zwaar.

Development doe ik weer op mijn oude thinkstation (waar twee van de vier memory slots stuk zijn, dus ik ben terug op 16gb ram) en voor de rest heb ik een yoga 920 gekocht. Mail, user support en zo.

Ik heb mijn twijfels of deze megalaptop wel doelmatig zou zijn.
Ik heb twee jaar geleden de keus gemaakt tussen de T460p en de P50. Alle reviews wezen toen uit dat de P50 meer geld kost, maar ook een stuk beter in elkaar zit.
De P50 is ook onder load nog stil, dat kan je met de meeste andere laptops van tegen woordig niet meer zeggen.
Op basis van mijn huidige ervaring zou ik de volgende keer weer een P5x kopen.
de specs snap ik ook niet zo goed, waarom een xeon willen ze er een workstation van maken ofzo?
Paar maanden geleden ook nog een apple de revu gepasseert op deze nieuwssite, allemaal een beetje overkill als je het mij vraagt.Een dikke i7, 8 serie zou ook de job kunnen doen.
Maarja daar zal dus de prijs ook na zijn.128 gb geheugen wat voor een software gaat daar op draaien?
autodesk autocad?workstation laptop!

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 14 juni 2018 09:01]

Nee, van de P-serie willen ze geen workstation maken.
De P-serie is de definitie van een mobile workstation.
Ik ben juist blij dat ze dit design aanhouden. Lekker stevig en minimalistisch.
Dat balletje, beter bekend als trackpoint, vind ik ideaal. Het zorgt ervoor dat je nooit je hand weg van het toetsenbord hoeft te verplaatsen zoals dat wel moet bij het gebruik van een touchpad of externe muis.
Dat uiterlijk is een handelsmerk van de Thinkpad.

Volgens mij heeft het ook deels te maken met het makkelijk en goedkoop wisselen van onderdelen, mocht er iets kapot gaan(wat ik uit eigen ervaring kan zeggen dat niet snel gebeurd bij de Thinkpads die ik heb gehad en heb)
De clit is iconisch voor de thinkpad series. Lang geleden, lang voor de uitvinding van touchpads, was het IBM die de clit integreerde in zijn laptops voor gebruiksgemak. Vandaag de dag is het een herkenbaar onderdeel van een serieuze workstation. Zo erg zelfs dat HP en Dell het ok zijn gaan doen.

Touchpads zijn leuk, maar ik kan er niet mee omgaan. De clit van IBM werkt gewoon goed, zo goed dat ik niet eens een muis nodig heb. Hetzelfde kan ik niet zeggen over HP, kan ook zijn dat ik vandaag dag 1 IBM heb gebruikt en nu kan ik niet met omgaan met al het andere.

De reden waarom ze de clit er op doen is heel simpel. Deze workstations worden in omgevingen of locaties gebruikt waar de touch niet werkt of niet kan werken. Dan is de clit een super oplossing.
Als mensen vragen hebben: ik heb dit apparaat vandaag mogen zien bij de presentatie van het Notebook Project van Universiteit Twente. Helaas was hij niet aan, dus ik kan niet over het scherm praten. Het ging hierbij om het model met touchscreen, dus zonder ingebouwde shutter voor de webcam.

Wat ik er in elk geval over kan zeggen is dat de behuizing vergelijbaar is met mijn huidige P51. Hij heeft twee USB-poorten minder maar krijgt hier een Thunderbolt 3-poort voor terug. Het toetsenbord is iets smaller, en het WiFi-lampje onder het scherm is terug van weggeweest. Standaard krijgt 'ie een i7-8750H met een Quadro P1000. De mechanische dockingconnector aan de onderkant is helaas weg, maar ook bied hij geen ondersteuning voor het nieuwe zijkant-dock zoals de P52s dat wel heeft. De oplader is nog steeds dezelfde 170W met vierkante plug, geen USB-lader dus aangezien die maar tot 100W gaan. De Pantone-kleursensor is ook weg trouwens, maar die werkte toch voor geen meter. Het PC Card slot is ook weg. Wel heeft het model zonder touchscreen dus een schutter voor de webcam zitten, maar ik heb alleen die met touchscreen gezien dus ik kan daar verder niks over zeggen.

[Reactie gewijzigd door jvnknvlgl op 13 juni 2018 21:16]

Weet je ook wanneer deze te bestellen zijn via nsc Twente? Heb je al een idee van de specificaties en de prijzen?
Ze zijn (helaas) gegaan voor de HP Zbook Studio G5 mede omdat deze goedkoper is en een stuk lichter. Waarschijnlijk zijn ze in een maand ofzo te bestellen en dan heb je 'm eind augustus.

Specs van de Zbook:

- i7-8750H
- 16GB DDR4
- Quadro P1000
- 256GB M.2 NVMe
- 1080p display

Dan was er nog de keuze om voor een 6-cells of een 4-cells batterij te gaan, waarbij die laatste een 2.5" slot heeft maar ik ben vergeten waar we voor zijn gegaan.

De basisprijs van deze configuratie was ¤1100, daar komen dan nog verwerkingskosten bij.

[Reactie gewijzigd door jvnknvlgl op 14 juni 2018 07:35]

Dat vind ik inderdaad jammer, mede doordat ik ook via de TU Delft kan bestellen. Dan had ik nog een keuze ;)

Naar mijn ervaring is de Lenovo toch wel robuuster, heeft betere uitbreidingsmogelijkheden en het trackpad vind ik fijner. Maar helaas inderdaad.
En voor welke mensen is dit apparaat dan gemaakt?! Ik ken weinig mensen die dit echt nodig gaan hebben en dan vooral in deze uitvoering. Er zijn zeker wel wat mensen die het nodig hebben, maar dan zijn er volgens mij wel betere oplossingen.
Voor mensen die op verschillende locaties werken (ander filiaal, thuiswerk) en een PC nodig hebben die zware berekeningen moeten maken. Dan ben je niet gebonden aan één plaats.
video bewerking op afgelegen locatie
Betere oplossingen zoals? Als je dit nodig hebt voor je werk, whatever je ook doet. Misschien bij boorplatformen, onderzoek op de noord/zuidpool etc geen idee verder, maar ik zou dan enkel bij deze reeks of de zbook reeks van HP blijven. Misschien een tandje lichter kwa configuratie als dat kan. Moest je dit willen kwa configuratie is er weinig anders.
"hexacoreprocessor uit Intels Xeon-serie"

Zal wel snel zijn, maar zoals @GekkePrutser al zei, 10k is een optie :)

Ik wil gewoon eens een keer een desktopvervanger zonder al die GPU meuk.
Ik wil alleen snelle io en veel CPU power, geen GPU power.
Daar is schijbaar geen markt voor.
Misschien binnenkort met de intels met 'on-chip' VEGA in de CPU.
Kijk eens naar de nieuwe Dell Precision 7530 workstation. Die wordt ook zonder discrete GPU geleverd.
Ik zoek ook al tijden naar een goede desktopvervanger. Dit apparaat zou wel eens een serieuze kandidaat kunnen zijn.

Mooi ook dat er eindelijk een laptop komt met een beetje fatsoenlijke opslagcapaciteit. Op dit moment is er geen enkele laptop met > 2.5 TB hier in de price-watch te vinden en dat is gewoon veel te weinig voor een echte desktopvervanger.

Even afwachten wat de definitieve specs zeggen, maar als dat er goed uitziet en de prijs niet echt exorbitant is dan denk ik dat ik de knoop toch doorhak en er één aanschaf. Vervolgens desktop & laptop verkopen en dan ben ik voorlopig weer voor ettelijke jaren klaar.
Dit is natuurlijk het topmodel: De P52 is in een heleboel verschillende configuraties verkrijgbaar.

Ik heb zelf de P51 op mijn werk, de voorganger hiervan. Met 32GB RAM (maar er kan tot 64 in dacht ik), en 512GB SSD. Ik heb hem vooral voor VM's. Ik wou eigenlijk een T470 met 32GB maar toen kwamen ze met dit ding aan. Na de initiele schok (dat ding is echt zwaar) prima tevreden mee als hij maar niet mee in de tas hoeft :)

Er zullen er niet veel met deze maximale specs uitgerust worden want dan zit je zo aan de 10k :)

Wel jammer dat er geen Gaming kaarten in kunnen. Bij ons op het werk geven de VR ontwikkelaars de voorkeur aan de gewone GeForce kaarten in plaats van de Quadro's die in dit model zitten. Daarom bestellen ze Asus gaming laptops. Mag eigenlijk niet maar ze moeten wat..

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 13 juni 2018 20:40]

Ik sleep vaak een zbook 15” mee en dat gaatnprima in een goede rugtas. Ja je voelt dat je iets op je rug hebt maar geen problemen mee :)

Hoor datzelfde ook van een bedrijf hier. Die hebben de quadro’s aan de kant geschoven voor de “gewone” titans/1080ti’s
Mja, elke dag mee in de drukke metro met dat ding is gewoon geen doen. Het ding weegt 3,5kg en daar komt de voeding van ruim een kilo nog eens bij.

Gelukkig had ik nog een T470 dus die heb ik nu thuis liggen. Nu hoef ik helemaal niks mee te nemen.
Mijn Zbook weegt 2,59KG. Die gaat in een rugtas samen met de lader. Dan wat gewone zooi als een A4 kladblok. Ander papier waren als dat nodig is. Dan mijn brooddoos en een halve liter water. Een klein schroevendraaier set. Externe SSD(al weegt dat natuurlijk niks). Maar die rugtas weegt toch al best wat. Daarmee ga ik ook in het ov of op de fiets of met de auto, net wat het meest handig is. Ja, je voelt het op je rug maar gezien de rugtas zelf enorm goed zit heb je er weinig erg in.
laptop met de allergrootste harde schijf :O
Waar je niet zo makkelijk een back-up van kan trekken i.v.m de grote :P
Gewoon naar de server :Y of een hdd van 8TB nemen :)
Yep, of een 12 TB external HDD, dan kun je er twee volledige backups op kwijt.

En met Thunderbolt 3 draai je een volledige backup ruimschoots binnen een half uur. Dat is prima wat mij betreft.
En met Thunderbolt 3 draai je een volledige backup ruimschoots binnen een half uur. Dat is prima wat mij betreft.
Err, niet dus. Gebruikt een SATA-600 HDD en die is vele malen trager dan de Thunderbolt 3 aansluiting. Backup duurt dan ruim 3 uur. Wel een stuk trager maar nog wel te doen.
Thunderbolt en USB-3 kom je een heel eind mee :)
Het kon al eerder: ik heb al een tijdje de P70 met 2 x NVMe 2 TB + SATA 2TB = 6 TB, met 64 GB RAM (=max). Ik heb hiervoor ook al eens de voorloper van de P52, de P50 gehad, maar die was vooral aan het throttlen, dan koop je op specs maar het schiet geen meter op. De P70 is perfect voor mij, 64 GB is priima om een paar stevige linux VMs te laten lopen en nooit te warm.
Zo slecht is die kaart toch niet?
Compare: Nvidia-Quadro-P5000-vs-Nvidia-GTX-1080


edit:
verkeerd gelezen bij de ThinkPad-P52s. Daar zit maar een Quadro P500 in en niet een P5000

[Reactie gewijzigd door Euronitwit op 13 juni 2018 21:47]

voor media werk is dit niet geweldig, als het beste beeldscherm optie maar 400 candela per vierkante meter is, want voor echte HDR heb je 1000 nodig.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3