Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Europees Parlement stemt voor beŽindigen geoblocking bij online aankopen

Het Europees Parlement heeft wetgeving aangenomen waardoor het toepassen van 'ongerechtvaardigde geoblocking' aan banden wordt gelegd. Het gaat hierbij om het maken van onderscheid op basis van het thuisland bij internetaankopen in een andere EU-lidstaat.

Concreet betekent dit dat als een consument uit Nederland of BelgiŽ bijvoorbeeld op een Franse site een aankoop wil doen, hij niet automatisch mag worden doorgestuurd naar een eventuele Nederlandse versie van die website of te maken krijgt met een blokkade. Buitenlandse bezoekers moeten ook toegang krijgen tot dezelfde prijzen en kortingen op een website waar inwoners van het land van de website gebruik van kunnen maken.

De nieuwe regels omschrijven drie situaties waarin er geen sprake meer mag zijn van een andere behandeling voor klanten uit een andere EU-lidstaat. Allereerst gaat het om de verkoop van goederen waarbij de klant het product zelf wil ophalen of in overeenstemming met de verkoper het product op een bepaalde plek laat afleveren. Eurocommissaris Andrus Ansip zei eerder in een interview met Tweakers dat er geen bezorgplicht voor verkopers zou gelden; verkopers hoeven ook niet in alle EU-landen te leveren.

Ten tweede gaat het over de verkoop van elektronische diensten waar geen auteursrecht op zit, zoals het aanschaffen van hostingdiensten voor een website of firewalls. Tot slot zien de regels op de situatie waarin diensten worden aangeschaft die worden geleverd in een specifieke locatie, zoals een concert. Het is dan niet de bedoeling dat er sprake is van een redirect naar de website in de EU-lidstaat van de boeker. De klant moet rechtstreeks kunnen boeken op de buitenlandse website.

De nieuwe regels voorzien niet in auteursrechtelijk beschermd materiaal, zoals e-books, muziekdownloads en games. Ook voorzien de regels niet in audiovisuele content en diensten zoals Netflix, waarbij er per land verschillende overeenkomsten gelden en het auteursrecht een rol speelt. De Europese Commissie moet binnen twee jaar bepalen of het nieuwe verbod op geoblocking ook naar deze categorie wordt uitgebreid.

In totaal hebben 557 leden van het Europarlement voor de regels gestemd, tegenover 89 tegenstemmen en 33 onthoudingen. De regels moeten nog worden goedgekeurd door de Europese Raad.

Ten aanzien van de toegang tot onlinediensten in andere EU-lidstaten heeft het Europarlement eerder al een akkoord bereikt. Deze regels stellen EU-burgers in staat om diensten als Netflix, Spotify en Steam ook op reis binnen andere lidstaten te gebruiken. Dat betekent dat muziek, films, sportuitzendingen en games ook voor reizigers over de grens beschikbaar blijven.

Een studie van de Europese Commissie toonde aan dat 63 procent van de websites niet aan bezoekers van een ander land de mogelijkheid geven om aankopen te doen. Er bleek vooral sprake te zijn van geoblocking bij de verkoop van elektrische huishoudelijke apparaten; hierbij werd in 86 procent van de onderzochte gevallen geoblocking toegepast. Bij het boeken van reserveringen voor bijvoorbeeld sportevenementen kwam dit uit op 40 procent van de gevallen.

Door

Nieuwsredacteur

133 Linkedin Google+

Reacties (133)

Wijzig sortering
Er mogen geen diensten geweigerd worden aan andere Europese burgers, maar mogen er wel andere prijzen gehanteerd worden? Een vertaal tax, internationale service heffing of een klompen premie?
Je mag geen andere prijzen hanteren voor dezelfde diensten. Dus je mag niet een koelkast voor meer geld aan een Nederlander verkopen en voor minder geld aan een Italiaan. Maar een winkel is niet verplicht om andere diensten voor dezelfde prijs aan te bieden: verzenden naar Nederland mag best meer kosten dan verzenden naar ItaliŽ. Een winkel hoeft ook niet meer diensten aan te bieden dan ze normaal doen: als een winkel niet wil verzenden naar Nederland, dan hoeven ze dat ook niet te doen, en ze hoeven bijvoorbeeld ook niet klantenservice te verlenen in het Nederlands.
verzendkosten zouden ook beter reŽel gemaakt worden.
een webshop uit Breda, vraagt voor verzending in Nederland 2.5§ naar BelgiŽ 15§
Wat wil zeggen van Breda naar Groningen 250km =>2.5§
Breda Antwerpen = 50km =>15§
terwijl dhl 5§ rekent voor verzending binnen Nl en 7§ voor naar het buitenland.

Dat is nu al een methode om buitenlandse klanten weg te houden.
Wat wil zeggen van Breda naar Groningen 250km =>2.5§
Breda Antwerpen = 50km =>15§
Lekker relevant hoeveel kilometer het is; jij weet net zo goed als ik dat het hier om gaat:
Breda - Groningen: ťťn bedrijf => 2.50§
Breda - Antwerpen: twee bedrijven => 15.00§
terwijl dhl 5§ rekent voor verzending binnen Nl en 7§ voor naar het buitenland
Dat die 2,50 minder is dan 5,00 komt gewoon door volume-korting; als je heel veel pakketjes laat bezorgen dan krijg je korting; die korting krijg je niet voor dat ene pakketje per week dat naar BelgiŽ gaat.

Dat die 15,00 veel hoger is dan 7,00 is omdat de portokosten niet de enige kosten zijn. In verhouding met afhalen heb je ook extra kosten voor kartonnen dozen, vulmateriaal en inpakkers (die bij "vandaag besteld, morgen in huis" ver buiten kantooruren werken en dus relatief duur zijn).

(En dat is onder de aanname dat ze Łberhaupt DHL gebruiken; als ze een andere bezorger gebruiken dan is het logisch dat de getallen nog verder af kunnen wijken.)
Iemand met een bedrijf in Breda kan makkelijk even naar een pakketkantoor in een grensgemeente rijden om daar z'n Belgische pakjes te versturen natuurlijk :)

Voor een bedrijf in Den Helder is dat lastiger.
Maar die persoon is dan wel (uit en thuis) een uur onderweg (inladen, rijden, uitladen, wachten) terwijl het bij een NL vervoerder gewoon wordt opgehaald.
Dat kan idd en als je bijv coolblue bent dan heeft bpost daar gewoon een trailer voor de deur staan of ze brengen de trailer iedere avond naar distributiepunt in BelgiŽ.

Maar om voor paar pakketjes naar BelgiŽ te rijden. Reken de tijd maar eens om een werknemer te laten rijden. 1 uur kwijt kost werkgever zeg 35 euro, dan nog autokosten nog eens 25 euro. Ritjes kost dan snel 60 euro. over 10 pakjes is dat 6 euro en heb je er die dag maar 5 is het 12 euro. Loont dus niet echt.
Hoe die verzendkosten berekend worden, weet ik niet. Neem nu het chinese Aliexpress. Een bestelling van 3 items wordt er opgesplitst in 3 delen en in drie keer per luchtpost verstuurd en thuis aangetekend afgeleverd. Dikwijls zijn er geen verzendkosten, terwijl een pakje dikwijls niet meer dan 10 eur kost...
De Chinese overhead betaalt die kosten dacht ik.
Dat heeft puur te maken met afspraken die je hebt met een vervoerder.

Heb leveranciers die bij ups tot 70kg voor heel de eu goede afspraken hebben, neem ik ander die kan 3x zo duur zijn vanwege slechtere afspraken of kleiner volume bij die vervoerders.

Afstand is totaal niet relevant het gaat bij trnasport helaas nog om landen.
Binnen Duitsland kan dpd voor grote bedrijven ook voor 4 euro een pakket vervoeren. Dan praat je van MŁnchen tot Hamburg wat veel langer is qua afstand dan van Maastricht tot Den Helder.
Het gaat nog steeds om organisaties die per land de maximale winst willen hebben, ondanks dat ze tot 1 organisatie horen. Zo werkt het helaas bij grote bedrijven, ieder land voor zich.
In jouw voorbeeld ga je uit van ťťn webshop neem ik aan?
Want straks mag je nog steeds andere prijzen hanteren in je Duitse webshop t.o.v. bijvoorbeeld je Nederlandse shop. Daar kan bijvoorbeeld de Mediamarkt gewoon mee door blijven gaan, en terecht ook. Wat niet meer mag is een Nederlander die navigeert naar www.mediamarkt.de, zonder toestemming terug te geleiden naar www.mediamarkt.nl. Iets wat ze nu ook al niet doen trouwens.

(zoals LOTG ook al aangeeft hierboven 8)7 )

[Reactie gewijzigd door desp87 op 6 februari 2018 22:47]

Het staat hier vermeld staat mag dat volgens mij wel.
Buitenlandse bezoekers moeten ook toegang krijgen tot dezelfde prijzen en kortingen op een website waar inwoners van het land van de website gebruik van kunnen maken.
Stel je gaat naar Amazon.nl, dan mogen daar best andere prijzen worden gehanteerd dan voor Amazon.de bijvoorbeeld. Echter mag jij dan niet verplicht worden om via Amazon.nl te bestellen. Je moet gewoon bij Amazon.de kunnen bestellen.

Dus automatische redirects naar een gelokaliseerde versie met andere prijzen mogen niet lees ik zo.
Er mogen geen diensten geweigerd worden aan andere Europese burgers
Je moet her meer zien dat geen diensten geweigerd mogen aan de hand van waar je IP adres zich bevind.

Vind het ook lastig dat sommige sites je taal selecteren aan de hand van waar je op dat moment bent en dat je geen mogelijk hebt om terug Nederlands of Engels te selecteren. Werkt die wet ook hier tegen?

[Reactie gewijzigd door Jaco69 op 6 februari 2018 15:08]

Nee, dat mag niet.

Tax, shipping en productkosten moeten reŽel en in verhouding zijn. Je mag geen telefoon verkopen voor §1 en §499 shipping om onder import belasting uit te komen.

Ze kunnen best wat extra rekenen voor international shipping, maar het moet wel redelijk blijven.
Verzendkosten + handling kosten. Verzendkosten kan je opzoeken bij verschillende vervoerders en handling kosten zijn redelijk eenvoudig te beredeneren. Als je opeens 50 euro kosten zegt te maken voor het verzendklaar maken van een doorsnee pakket heb je wat uit te leggen.
deze belasting is toch ook inclusief de verzendkosten, juist om dit soort trucs af te vangen?
De BTW wel. Importheffingen niet want die zijn gebaseerd op het type produkt en afkomst. En daardoor niet van toepassing op de prijs van de verzendkosten.

Nu is bij het prive importeren meestal wel de BTW het enige waar je mee te maken hebt.
Nu is bij het prive importeren meestal wel de BTW het enige waar je mee te maken hebt.
Alleen als je onder de 45EUR blijft

https://www.belastingdien...angen_uit_het_buitenland/

[Reactie gewijzigd door aikebah op 6 februari 2018 20:23]

Die EU toch nog ergens goed voor ondanks alle weerstand tegen diezelfde EU.
Er zijn heel veel goede dingen uit de EU gekomen (en ook slechte). Het grote probleem is gewenning. Mensen zijn vele van deze voordelen zo gewoon dat ze bijna natuurlijk zijn gaan lijken, dat we er niet meer bij stilstaan en denken dat het altijd zo geweest is.
Nog even en we mogen zelfs vanaf vakantie naar uitzending gemist kijken!
Wij (telenet klanten in BE) kregen gisteren een update van de telenet yello app die de blokkade inderdaad opheft in april.
Of zoals zij het zeggen:
"Vanaf nu kijk je overal in BelgiŽ tv via wifi, 3G en 4G, en vanaf 1 april ook in alle EU-landen."
Dan zullen vermoedelijk alle afspraken met producenten aangepast moeten worden, want ik kan me voorstellen dat de NPO (RTL evengoed) slechts het Nederlandse gebied in licentie neemt.
Behalve als het over GSM abbonementen gaat, neem ik aan? Nu de roaming kosten binnen de EU zijn afgeschaft, zou je in principe naar een buitenlandse provider kunnen overstappen, die goedkopere tarieven hanteert.

Maar dit mag echter niet van de EU (https://europa.eu/youreur...oaming-costs/index_nl.htm) , wat haaks staat op het EU principe van "vrij verkeer van goederen en diensten".
Maar dit mag echter niet van de EU
Lekker ongenuanceerd. De EU verbiedt dat helemaal niet. Het verplicht providers alleen niet om "roam like at home" aan te bieden het hele jaar door in het buitenland. Maar als een provider dat wil aanbieden, dan is dat gewoon toegestaan.

Dat providers dat niet verplicht zijn is natuurlijk niet zo gek, want je maakt uiteindelijk wel gebruik van de lokale infrastructuur. Als lokale providers in eigen land moeten gaan concurreren met buitenlandse providers, dan gaan ze natuurlijk ook niet het risico nemen om al die investeringen te doen die ze nauwelijks kunnen terugverdienen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 6 februari 2018 15:20]

Maar er zijn ook grote aanbieders die in veel landen zitten, zoals Vodafone. Je zou je kunnen afvragen of de nieuwe wet tegen geoblokkeren daar niet op van toepassing kan zijn.
Vodafone biedt in elk individueel land zijn diensten als lokaal bedrijf aan de lokale bevolking aan. Dat het allemaal onder dezelfde Vodafone valt, -soort van, VodafoneZiggo is al een uitzondering, zo zullen er meer zijn- staat hier weer los van.
Toch zou het moeten kunnen, dat Vodafone gewoon in alle landen waarin het actief is hetzelfde abonnement aanbiedt, dat je kunt gebruiken in al die landen zonder verschil.
Kan ook wel, Vodafone heeft -zakelijk tenminste- al vele jaren van dat soort abo's. Dat je in alle landen waar Vodafone actief was/is, je abo volledig kan gebruiken zonder extra kosten.

Dit abo was een paar jaar geleden wel bijna 2x zo duur als hetzelfde abo maar dan lokaal. Geen idee hoe dat nu zit, zal op vodafone.nl allicht wel terug te vinden zijn.
Ja, precies. De reden dat ze dat niet aanbieden aan gewone burgers is natuurlijk omdat geoblokkeren meer oplevert...
En de vraag dusdanig laag is, dat de kosten van zo'n apart abo voeren gewoon te hoog zijn, en dus voor degene die er wel interesse naar hebben, toch niet aangeschaft worden.

Je kan als particulier doorgaans prima zakelijke abo's afsluiten.
Maar ik denk dat de kosten helemaal niet hoog hoeven te zijn. Als je gewoon voor dezelfde prijs als een normaal abonnement overal bij Vodafone in het buitenland mag, zouden de kosten voor Vodafone niet veel hoger hoeven te zijn dan voor een normaal abonnement. Alleen kannibaliseert het duurdere abonnement, zoals je zegt: dat is waarom ze het niet doen.
dat kan prima; maar ..... je kunt jouw goedkoper buitenlands abbonnament slechts 45dagen in ander land gebruiken!
Daar gaat het mij net om. Hoe verenig je die beperking met het vrij verkeer van goederen en diensten binnen de EU. Die regel staat haaks op dit principe.
Deze keer volg ik de EU toch in de redenering.
Wat zou je anders tegenhouden om een GSM aanbieder te worden met 1 mini mast en scherpe tarieven. Je zal geen enkele klant in je eigen land kunnen vinden, maar voor iedereen die nooit naar jouw land gaat ben jij de beste keuze. Concurrentie moet er zijn, maar het moet wel eerlijk blijven.

Bij de aankoop van auto's en caravan's heb ik het moeilijker. Wij wilden een caravan aankopen in NL. We gingen dat ding in BE opnieuw moeten laten homologeren (met de nodige kosten en tijdverlies) omdat het type in BE niet gekend was. Elke zomer mogen duizenden NL'ers met hun sleurhut over onze wegen rijden, maar wij mogen die hier niet inschrijven. Dat vind ik toch een veel sterkere aanfluiting van het principe 'vrij verkeer van goederen en diensten'...
Hoe verenig je die beperking met het vrij verkeer van goederen en diensten binnen de EU. Die regel staat haaks op dit principe.
Omdat er een verschil is tussen idealen en realiteit. Het is nou eenmaal zo dat telecomaanbieders meestal maar in ťťn land (of, een klein aantal landen) een eigen netwerk hebben. Juist doordat de EU maximale tarieven voor roaming afdwingt wordt het onmogelijk om een abonnement te hebben bij een buitenlandse provider (dus zonder eigen netwerk in het land waar jij woont). Als je "vrij verkeer van goederen en diensten" heilig verklaart, dan zul je de maximale roaming-tarieven af moeten schaffen (of, dusdanig ver verhogen dat niemand er meer iets aan heeft). Dan kun je in theorie wel een abonnement afsluiten in het buitenland, maar dat zal dan gegarandeerd onbetaalbaar zijn... ťn je kunt niet meer goedkoop bellen op vakantie. Nee sorry, dan geef ik toch de voorkeur aan de huidige oplossing.
Hoe kom je aan die 45 dagen? Ik heb laatst een Nederlands abonnement meerdere maanden in een ander land gebruikt, aan ťťn stuk door (ook een EU-land), en daar geen problemen of waarschuwingen o.i.d. voor gekregen.

[Reactie gewijzigd door Devalno op 6 februari 2018 19:06]

zou je in principe naar een buitenlandse provider kunnen overstappen, die goedkopere tarieven hanteert.

Nouuuu nee, hier is rekening mee gehouden in de wetgeving. Zo kan het zijn dat je bundel niet gelijk is aan met wat je in Nederland krijgt. Hier is een bepaald rekensommetje voor. En er zit ook een max van x aantal maanden aan. Uiteindelijk ligt het aan de provider, maar ze kunnen zich altijd op die wetgeving beroepen. Dat zou erg zuur zijn als na 3 maand ofzo je abonnement niet meer werkt terwijl je er 2 jaar mee zit ;)
Er is inderdaad een minimum aantal GBs dat providers moeten leveren per Euro.
Er is wel sprake van vrij verkeer van diensten in de zin dat niemand jou verbiedt je abonnement voor 100GB + onbeperkt bellen in Malta mee te nemen naar het buitenland. Op de Maltese website mag niet verboden worden jou dat abonnement te kopen (tenzij er gegronde redenen als identiteitscontrole/kredietwaardigheid zijn), maar de provider wordt niet verplicht jou meer diensten in Nederland aan te bieden dan de Maltesen. Als zij 50% van de tijd in het buitenland mogen zijn, dan mag jij dat ook. De andere 50% moet je in Malta zijn of de toeslag die Maltesen ook moeten betalen, betalen.
Ik zou liever zien dat de EU na deze uitspraak ook geoblocking voor streamingdiensten verbied zodat ik ook overal dezelfde content kan bekijken en mijn Netflix geen andere content meer heeft dan die van iemand in een ander land.
En vooral ook geoblocking van games. Het is vooral hinderlijk dat b.v. een gameboy geen spellen toelaat die in een andere geo-zone gekocht zijn dan de hardware.
Nice, dit betekend neem ik aan ook dat we in oost europa kunnen gaan inslaan?
Ja dat klopt, Houd er rekening mee dat dit alleen voor winkels geld.
En dat de fabrikant vervolgens geen medewerker voor garantie hoeft te verlenen.

Voorbeeld. je koop een Samsung tv in polen, houd er rekening mee dat je vanuit Samsung Belelux geen support hoeft te verwachten.
Verkeerd voorbeeld, heb zelf een TV van samsung in Duitsland gekocht en kon hem zonder problemen ter reparatie aanbieden bij Samsung Nederland....

Nintendo idem...

Veel grotere merken hanteren gewoon garantie op Europees niveau ongeacht waar je het product in Europa hebt gekocht...
Maar, dit wordt niet gegarandeerd en je kunt er dus niet automatisch vanuit gaan. Bij veel producten zal de fabrikant je gewoon door sturen naar de winkel waar je het gekocht hebt.

Het is een keuze/service van de desbetreffende fabrikant
Ook jouw voorbeeld klopt niet helemaal: je moet naar de verkoper (dus de winkelier) voor garantie.
Dat moet de winkel toch regelen, die garantie is immers Europees breed.
Ja dan moet je dat regelen met een Poolse webwinkel. Dan wens ik je veel success daar een RMA goed geregeld te krijgen. Of die website moet heel internationaal opgezet zijn.

Garantie kun je ook vaak rechtstreeks claimen bij de fabrikant. Wat vaak sneller is als bijvoorbeeld bij de Media Markt. Maar de fabrikant mag dit weigeren en je doorsturen naar de winkel. In dit voorbeeld als Samsung Benelux niks aan jouw verdient heeft zullen ze je waarschijnlijk niet helpen.

[Reactie gewijzigd door kr4t0s op 6 februari 2018 15:25]

Ja dan moet je dat regelen met een Poolse webwinkel.
Die volledig in hun recht zouden staan als hun klantenservice alleen Pools spreekt (of een Slowaakse shop waar ze alleen Slowaaks spreken, etc.).

Toen ik een tijdje geleden op een helpdesk werkte was de regel "alleen Nederlands en Engels". Zelfs als medewerkers vloeiend een andere taal spraken mochten ze klanten niet in die andere taal te woord staan. De reden daarvoor was deels om geen valse verwachtingen te wekken (als die klant later nog een keer belt en een andere telefonist aan de lijn krijgt kan ie opeens niet geholpen worden) en deels omdat de leidinggevende dan niet kan terugluisteren wat er afgesproken is. Nou is mijn ervaring in het voormalige "Oost-Europa" dat vooral de jongere generaties zich echt wel verstaanbaar kunnen maken in het Engels, maar of het goed genoeg is om je net niet lekker werkende product te tech supporten...? En bij de oudere generatie kan het voorkomen dat ze oprecht geen Engels spreken, waardoor zo'n zelfde regel die ik hier uit Nederland ken daar nog best wel eens uit zou kunnen pakken in "we doen geen Engels", zelfs als een groot deel van de medewerkers dat op zich wel zou kunnen.

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 6 februari 2018 15:58]

Helaas zijn de regels rondom garantie/service niet over heel Europa hetzelfde, dit is vaak waar de prijsverschillen ook vandaan komen. In sommige landen(o.a. Frankrijk en op dit moment nog UK) gelden strengere regels dan de over heel Europa geldende regels.
De extra kosten hiervoor zullen dus doorgerekend moeten worden aan consumenten wat dus slecht nieuws is voor de concurrentiepositie van bedrijven gevestigd in die landen.
Maar regelt de winkel de verzending of mag je je dure ultraplatte tv per envelop naar Polen sturen op eigen risico?
Je mag er wel vanuit gaan dat de Poolse webshop geen koerier bij je langs gaat sturen om hem op te komen halen.
De Poolse webwinkel hoeft niet te zorgen dat het product bij je wordt geleverd, dus je kan gerust aannemen dat je het terugsturen ook zelf mag regelen.
Verzending naar is ten laste en op verantwoordelijkheid van de consument.
Als je het zelf gaat ophalen wel ja. Of als het puur digitale goederen zijn.
Jah, maar er is geen leverplicht, dus ja niet echt een nuttige wet. Games vallen er al uit ...
Er is een plicht om aan je te leveren als je het zelf op komt halen. Er is geen plicht om te leveren als het opgestuurd moet worden.
Jah, maar er is geen leverplicht, dus ja niet echt een nuttige wet.
Natuurlijk is er geen leverplicht, als die er wel was zou iedereen moord en brand schreeuwen. (Wat op termijn best nog wel eens zou kunnen veranderen, als we ooit op het punt komen dat de regels en tarieven voor pakketpost gestandaardiseerd worden.)
Games vallen er al uit ...
Nu nog wel, maar met een beetje geluk komt daar binnenkort verandering in:
De nieuwe regels zien niet op auteursrechtelijk beschermd materiaal, zoals e-books, muziekdownloads en games. Ook zien de regels niet op audiovisuele content en diensten zoals Netflix, waarbij er per land verschillende overeenkomsten gelden en het auteursrecht een rol speelt. De Europese Commissie moet binnen twee jaar bepalen of het nieuwe verbod op geoblocking ook naar deze categorie wordt uitgebreid.
Met andere woorden: het nu van deze wet is nu nog beperkt, maar er wordt al gewerkt aan uitbreidingen die het een stuk nuttiger maken. Rome is niet op ťťn dag gebouwd; ook wetgeving gaat stukje bij beetje. Een klein beetje geduld en optimisme doen wonderen! :)
Wat op termijn best nog wel eens zou kunnen veranderen, als we ooit op het punt komen dat de regels en tarieven voor pakketpost gestandaardiseerd worden.
En de BTW regels, dat is ook in elk land anders
Als jij bakstenen thuis gestuurd wilt hebben...... :P
Op zich een prima iets, de economie binnen Europa is toch al zoveel verschillend dat daar geen misbruik van gemaakt mag worden. Maar ja, dan krijgen we wel Ebay praktijken met torenhoge verzendkosten (vermeld in de kleine onleesbare lettertjes).
En dan? Ik neem aan dat ze wel nog de afleveropties kunnen beperken. Dus op Amazon.fr kun je alleen nog in Frankrijk pakketjes laten bezorgen. Dan doen ze niet aan geo-blocking, maar maken ze het het wel onmogelijk om daadwerkelijk iets te bestellen en te leveren naar Nederland.
Lijkt me dat amazon.fr maar een doel heeft en dat is zo veel mogelijk winst maken. Maargoed we zullen zien hoe dit uitpakt.
Uiteindelijk zullen de prijzen gewoon overal hetzelfde worden door deze EU maatregelen. En dat is ook het doel van de EU, om in een grote economische ruimte een vergelijkbare welvaart te krijgen om zo een zo groot mogelijke interne markt te maken.
Ik ben vaak in het oostblok voor mijn werk, en wat opvalt is dat dingen als telefoons hetzelfde, aldanniet duurder zijn dan hier. Gebrek aan middenklasse maakt de basisbenodigdheden (eten e.d.) spotgoedkoop, maar luxe artikelen peperduur.
Het is een goed begin, maar het wordt naar mijn idee pas echt interessant wanneer partijen zoals Spotify en Netflix overal hetzelfde zijn. Ik snap dat de rechthebbenden niet zitten te springen op universele rechten, maar op deze manier is het echt ellende.
Vooral bij games. Op Steam zijn prijsverschillen erg groot er kan wel 30%-50% in zitten. Tussen west en oost Europa. Op EU1 Steam (waar Nederland in zit) kost Bioshock Infinitie 29,99euro vanuit Turkije slechts 10,49 euro. (Ja ik besef dat officieel Turkije niet bij Europa hoort)

Aan de andere kant is verschil tussen EU1, EU2 en andere zones misschien wel weer eerlijker want we verdienen hier ook meer. Als ze alle prijzen gelijk trekken wordt het onbetaalbaar voor veel mensen in minder rijke landen.

[Reactie gewijzigd door kr4t0s op 6 februari 2018 15:35]

Precies, als je voor exact dezelfde games in frankrijk 29,- moet betalen en in nederland 50,-....
Mooi is dat. Maar als ik het goed begrijp, maakt deze wet het dus mogelijk dat wij straks spellen via Steam kopen op EU2. Mogen ze officieel niks meer tegen doen.
Dit ja, dit is nodig voor Netflix.
Deze regeling voor webshops lijkt me minder spannend voor de consument, en vooral een hoop last voor kleinere webshops creeeren, maar goed.
De kleine webshop hoeft niet meer te doen, hij mag alleen de klant niet weigeren.
De kleine webshop mag gewoon zeggen "kom zelf maar ophalen", net zoals vaak ook voor lokale klanten aangeboden wordt. Spannend voor de gewone consument is het inderdaad niet, die gaat echt niet naar TsjechiŽ of Spanje rijden als een apparaat daar minder dan §500 (tijd, brandstof, huur busje, overnachting etc) goedkoper is.
Kijk naar Kiabi.fr / Kiabi.be. Ik kan als Belg niet bestellen op Kiabi.fr en laten afleveren in de dichtsbijzijnde winkel, terwijl die 10 minuten rijden van mijn huis ligt (woon dichtbij de grens). Daar zou nu verandering in moeten komen
Dat kan pas als alle lopende contracten met andere partijen zijn verlopen en Netflix de rechten voor heel Europa kan krijgen.
Nou, hopelijk kan er vanuit de EU dusdanige regelgeving gemaakt worden dat Netflix verplicht de rechten voor heel Europa moet krijgen bij de eerstvolgende verlenging. En uiteraard worden de rechthebbenden daarmee dus verplicht om hun rechten op Europees niveau te verstrekken.

Hoewel dit, nu ik het schrijf, natuurlijk wel weer de kleine potentiŽle Netflix-concurrent tegenwerkt. Die kunnen natuurlijk nooit een serieus bod doen tegenover een gigant als Netflix.
Het is een goed begin, maar het wordt naar mijn idee pas echt interessant wanneer partijen zoals Spotify en Netflix overal hetzelfde zijn. Ik snap dat de rechthebbenden niet zitten te springen op universele rechten, maar op deze manier is het echt ellende.
Als dit inderdaad nou was aangepast dan had dat 100x meer waarde gehad dan deze wijziging. Ik zou graag een universele Netflix zien die door heel Europa dezelfde content had.
"De nieuwe regels zien niet op auteursrechtelijk beschermd materiaal, zoals e-books, muziekdownloads en games."
Oftewel, de plek waar het grootste pijnpunt ligt doen ze niks aan. Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat lobbyen hier wat mee te doen heeft.
Of lobbyen er iets mee te maken heeft, weet ik niet, maar duidelijk is wel dat het veel ingewikkelder zou zijn om de wetgeving ook hierop betrekking te laten hebben. De in het artikel genoemde wetgeving is in feite alleen maar een uitwerking van het EU-principe dat je burgers uit andere EU-lidstaten niet anders mag behandelen dan burgers uit het eigen land. Het is bijvoorbeeld verboden om bij een museum meer geld aan andere EU-burgers te vragen dan aan mensen uit het land zelf; of om op de snelweg tol te heffen voor buitenlanders maar niet voor inwoners. De genoemde websites proberen hier omheen te werken door het burgers technisch onmogelijk te maken om dezelfde producten af te nemen: als je een Nederlands IP hebt, dan wordt je naar een andere website gestuurd en kan je niet dezelfde producten kopen tegen dezelfde prijzen. Dit gaat natuurlijk tegen de geest van de wet in, en het aangenomen voorstel zorgt ervoor dat de letter weer in overeenstemming komt met de geest.

(Ik heb zelf ooit heel wat moeite moeten doen om op de Franse website van Disneyland een kaartje voor ťťn dag te kopen. Als je op een of andere manier aangaf dat je uit Nederland kwam, mocht je alleen maar veel duurdere kaartjes voor twee of meer dagen kopen. Dit zou dus vanaf nu verboden zijn.)

Als je een wet wilt aannemen die het aanbieders van auteursrechtelijk beschermde inhoud verplicht om dezelfde inhoud overal in de EU aan te bieden, heb je het over een heel ander soort wet, een wet die de huidige praktijken (en bestaande contracten!) rondom auteursrecht behoorlijk overhoop zou gooien. Misschien is het goed om dat te doen; maar het zou een complex stuk wetgeving worden met heel veel details en implicaties. Dat dit niet in hetzelfde wetsvoorstel geregeld wordt als bovengenoemde zaken, is in principe heel goed verklaarbaar.
Dit Disneyland voorbeeld is wel een goed voorbeeld. Maar dat is dan ook weer geen fysiek iets wat de webshop op hoeft te sturen

En met je laatste alinea ben ik het op zich wel eens, maar het blijft irritant.
Als ze wel aan dat draadje zouden trekken, waar zouden ze dan moeten stoppen? Het auteursrecht is echt een grote bende. Iedere poging om te regelen dat content op Europees niveau kan worden aangeboden zal vereisen dat diverse handelsverdragen met de VS en copyright wetgeving van bijna alle EU lidstaten deels worden geschrapt. Dat zou jaren duren een hoop interne en externe politieke ellende opleveren en kan op de korte termijn ook een dipje in de schatkist opleveren.

Langere termijn belang van europese integratie, gezamenlijke cultuur, wordt daaraan ondergeschikt gesteld. Er zijn ook veel mensen die daar op zich al tegen zijn, het eenheidsworst argument

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 6 februari 2018 16:05]

De aluhoedjes denken aan de lobby. Mensen die nadenken snappen dat er meer is dan een lobby. Iets met lopende contracten en zo....
Jammer dat er geen bezorgplicht is, anders zouden we bijvoorbeeld de google pixel gewoon kunnen kopen, zonder naar het buitenland te gaan of flink bijbetalen via belsimpel.
Dat zou echt heel naar zijn, en heel veel kleine webshops zouden dan onderuit gaan. Deze hebben niet de mogelijkheid om dingen naar oost-europa te sturen wanneer iemand daar het besteld.
Zou dat naar zijn?
Je plakt toch gewoon een adresetiket erop en frankeert op de juiste manier?
Pakketjes binnen de EU zijn toch ook al redelijk voordelig, volgens mij.
Dus je rekent gewoon het juiste bedrag door aan je klant en klaar ben je toch? Het is niet alsof de winkelier het zelf naar een brievenbus in Polen moet brengen eerst.
Nee dat klopt, maar onthoud dat de kosten voor 1 pakketje dat naar Polen moet (bijvoorbeeld) naar verhouding veel meer tijd en geld kost voor een eenmanswebsite die zakken koffiebonen verstuurd (bijvoorbeeld) dan wanneer een grote jongen als Bol.com of iets dergelijks hetzelfde moet doen voor misschien wel 100 pakketten die verscheept moeten worden. Grote bedrijven kunnen betere afspraken maken met leveranciers, daardoor goedkoper leveren en daardoor hun prijzen lager houden. Kleine zelfstandigen maken zo (in ieder geval op de buitenlandse markt) geen kans. Als je dan wel je complete site om zult moeten gooien omdat je leveringen in het buitenland moet aanbieden, (als het tot bezorgverplichting komt) dan kost dat een keer geld waar je vervolgens niks aan hebt (je kunt namelijk niet concurreren qua leverkosten/tijden) of je gaat er aan onderdoor voor elke bestelling die wťl gedaan wordt (omdat je als soort loss-leader je verzendkosten zonder winst of zelfs met verlies aanbied) omdat het verplicht is.
Waarom zou 1 pakket dat naar "het buitenland" moet meer tijd en/of moeite kosten?

Ik verkoop ook wel eens wat op ebay, dan bied ik altijd "Europa" aan... Of er nu een stikker Frankrijk, Duitsland of Nederland op gaat maakt me niets uit ( verzend-prijs is uiteraard anders, maar zelfs dat is triviaal te doen, gewoon standaardtarief van bv 7 euro nederland en 15 euro europa).
Printen is voor mij dezelfde moeite en afgeven bij het postkantoor moet ik sowieso, ook daar maakt het niets uit waarheen het gaat. Waarom zou dit voor een winkelier anders zijn dan ? Sterker nog, ik heb een grotere markt, verkoop sneller en kan vaak nog hogere prijzen vragen dan als ik alleen in NL zou aanbieden!

Ik kan begrijpen dat "wereld" meer tijd en moeite kost - zeker met al die lastige export-formulieren, maar Europe? Kom op zeg... je kunt ook proberen een beetje mee te gaan met de tijd - en zo niet, streven andere winkels je voorbij en mis je de markt - maar dat corrigeert zich vanzelf wel weer (die winkels verdwijnen op termijn gewoon ).

Wat mij betreft hoeft er geen bezorgverplichting te komen, maar ik vraag me eerder af waarom een winkel dit niet vrijwillig zou willen... Het is in principe je eigen markt vergroten en dat lijkt me - zeker voor de kleine winkelier - toch interessant voor je verkopen?

Ik heb laatst bv een airbrush besteld uit Polen. Gewoon netjes 15 euro verzenden betaald (vond ik prima)... en de winkel heeft weer een extra produkt verkocht. Allebei tevreden, toch...

[Reactie gewijzigd door rboerdijk op 7 februari 2018 10:01]

1 op 1 scheelt het inderdaad niet veel, en het kost inderdaad evenveel moeite voor de verkoper. Maar ik kan mij voorstellen dat niet elke verkoper er op zit te wachten dat zij verplicht worden om dingen naar SloveniŽ, Frankrijk of Portugal te moeten sturen omdat de EU dat vindt. Mijn uitspraak dat kleine webshops onderuit zouden gaan is misschien wat te sterk geformuleerd, maar ik kan mij voorstellen dat een aantal webshops zullen zeggen "dat is mij de moeite niet" en dan stoppen.
Zoals gezegd, ik zie geen reden tot verplichting, maar een slimme winkelier pakt die gewoon op ( had dit al lang opgepakt ).

Zelfs als het over een x periode 100 pakketjes zijn, het is dezelfde moeite om te printen + naar het postkantoor te brengen... maar daartegenover staat wel weer 100(!) extra verkochte producten...

Je geef aan dat de kleine winkel geen schijn van kans maakt - ik zie het eerder omgekeerd, de kleine webwinkel uit Polen die gewoon een beter/goedkoper produkt aanbied (zelfs rekening houdend met de hogere verzendkosten!) in vergelijking met de grote bol.com... Laat het die kleine webwinkel gewoon proberen, je zou nog eens versteld kunnen staan - en zelfs als hij niets over de grens verkoopt heeft ie nog steeds niets verloren.

[Reactie gewijzigd door rboerdijk op 7 februari 2018 10:35]

Je vergeet alleen de BTW aangifte die je moet doen als handelaar zodra je meer dan x verkoopt aan een ander land (ook al is het Europa, de BTW tarieven zijn helaas nog niet gelijk)
Klopt, daar zit hem inderdaad meer werk in, daar had ik nog niet aangedacht.
Ik geloof zelfs dat je ondertussen in het land van de koper aangifte moet doen.

[Reactie gewijzigd door rboerdijk op 11 februari 2018 18:24]

Je hoeft als winkel niet te versturen naar een ander land, als je dat daarvoor ook al niet deed.
Deze wet zegt eigenlijk dat je voor een Pool hetzelfde bedrag moet laten zien als een Nederlander. Je mag nog steeds een Poolse website hebben met andere prijzen dan een Nederlandse website. Maar als een Nederlander naar de Poolse website gaat, omdat het daar goedkoper is, mag de webshop diegene niet weigeren en doorsturen naar de Nederlandse website.
Ok, dat maakt het inderdaad een ander verhaal, thanks voor de uitleg!
Ik heb een Google home mini via een reshipping agent in Duitsland besteld. Het ding werk vanuit Eindhoven verscheept naar Duitsland om vervolgens terug naar Eindhoven te komen in een nieuw doosje. 8)7 8)7 8)7
zelfde voorgehad met een CD, wou hem via amazon.de kopen, maar daar koste hij 20§
Amazon.com 7§, bleek uiteindelijk dat de reseller in de us heb van dezelfde Duitse verkoper gehaald had en dan helemaal teruggestuurd heeft.
Totaal absurd natuurlijk.
<Off-topic>
"Zien niet op...."? Ik begrijp wat je bedoelt, maar bedoel je niet eigenlijk "zien niet toe op..."?
Ik zou schrijven "gelden (niet) voor...." .
</Off-topic>

Vaak gaat het ook om protectie van de importeur/distributeur/winkel. Deze heeft geld gestoken in de promotie en moet dat terugverdienen.
Ik heb dat met autocom (motorcommunicatie) gehad. Steevast goedkoper in de UK incl. verzenden naar NL. Helaas verzenden zij alleen naar adressen in de UK (eis vanuit fabrikant).
Makkelijk, zo'n kennis in de UK :-).
Ik ben geen jurist, maar volgens mij is "zien niet op" een standaarduitdrukking in juridische documenten. Tweakers zou het misschien wel even om kunnen schrijven naar taalgebruik dat voor de leek wat begrijpelijker is, dat ben ik met je eens. ;-)
De nieuwe regels zien niet op auteursrechtelijk beschermd materiaal, zoals e-books, muziekdownloads en games. Ook zien de regels niet op audiovisuele content en diensten zoals Netflix, waarbij er per land verschillende overeenkomsten gelden en het auteursrecht een rol speelt.
Dus de EU gelooft alleen in '1 Europese markt' zover het hun vriendjes in de content-industrie uitkomt.
Niet alles in 1 keer wensen. We maken vooruitgang, en zolang we vooruitgang hebben zal het er op een dag wel komen.
Onzin, het is een principe kwestie. Bovendien heeft de copyright industrie hier helemaal niets over te zeggen. Europa kan zelf haar regels bepalen, waarom per se rekening houden met de wensen van de copyright industrie ?
Omdat een industrie een economisch belang heeft, met onder andere ook een werknemersbelang. Politiek is complex, het afwegen van verschillende belangen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*