Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung betreedt de markt voor zelfrijdende auto's met drvline-platform

Samsung werkt samen met het in 2017 overgenomen Harman aan een open, modulair software- en hardwareplatform genaamd drvline voor zelfrijdende auto's. Autofabrikanten kunnen hiermee zelfrijdende auto's maken op basis van nieuwe technologie en aanpasbare componenten.

Onderdeel van het platform is een nieuwe digitale cockpit die ervoor moet zorgen dat eventuele bestuurders zich volledig op de weg kunnen concentreren, waarbij bepaalde diensten en apps via de smartphone worden geprojecteerd. Dit systeem, dat deels werkt via een verbinding met servers, zou de aanwezigheid van bepaalde hardware in de auto overbodig maken, waardoor de kosten en het gewicht van de auto omlaag kunnen.

Het platform is bedoeld voor zelfrijdende auto's met een niveau van automatisering van level 3 tot aan level 5. Onderdeel van dit platform is ook een adas-camera, die alles aan de voorkant van de auto in beeld brengt. Die wordt gecombineerd met een systeem voor alarmering als de auto van zijn baan afwijkt. Ook is hij verbonden met adaptive cruise control, een systeem dat een waarschuwing geeft bij dreigende botsingen en een algoritme dat moet waarschuwen voor voetgangers die zich vlakbij de auto bevinden. Dit camerasysteem komt in begin 2018 beschikbaar.

Verder zegt Samsung met het platform als eerste fabrikant een systeem te hebben ontwikkeld dat klaar is voor 5g-toepassingen. Er zou een een dataverbinding met een bandbreedte van 1Gb/s mogelijk zijn.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

09-01-2018 • 11:10

31 Linkedin Google+

Reacties (31)

Wijzig sortering
Dit is een logische stap van Harman Kardon en Samsung en was natuurlijk te verwachten.

Harman Kardon is al de grootste partij ter wereld op het gebied van Connected Car en In Car Entertainment met klanten als: Mercedes, BMW, Audi, Porsche, Rolls, Bentley, Volkswagen, Ferrari, Chrysler, Dodge, Fiat, Ford, Jeep, Kia, Hyundai, Lexus, Maserati, Mini, Peugeot, Toyota, Volvo en nog een heel rits fabrikanten.

Kijk even wat Harman nu al doet in de automotie industry
http://car.harman.com/
https://www.harman.com/connected-car

Met Samsung als partner voor zaken als: sensoren, beeldschermen, batterijen, processoren, geheugenchips en extern geheugen, 5G, AI assistent (Bixby), Cloud faciliteiten, IOT netwerk en kennis van connectivity vormen ze een super koppel die geen echte gelijke kent als concurrent.

Daarbij bouwt Samsung la jaren auto's samen met Renault (inmiddels op een laag pitje) en heeft Samsung al een vinger in de pap als leverancier bij BMW, Audi, Volvo en Alfa Romeo. Dus ook rechtstreeks vanuit Samsung is er al affiniteit van de automotive industrie.

Samsung heeft zelfs in Zuid Korea een compleet race circuit dat momenteel door Mercedes wordt gebruikt om auto's te testen heb ik gelezen.

De overname van Harman door Samsung is een mega goede strategische zet geweest.

[Reactie gewijzigd door Mahdi Devali op 9 januari 2018 16:03]

Hoezo zijn er bij deze toepassingen 5g connecties nodig? Neem aan dat er toch niet zoveel met de buitenwereld gepraat hoeft te worden? Of is het gewoon puur een feitje voor de show?

Wat voor onderdelen worden er door deze oplossing overbodig? Snelheids en toerenteller lijkt mij logisch, maar daar komt dit voor in de plaats, dus is het ook niet een verwijdering van gewicht.
5g is natuurlijk een buzzword, maar heeft ook lekker lage latency. Bij toepassingen rondom collonne-rijden (waarbij een groep zelfrijdende auto's achter elkaar met elkaar communiceert) kan dat handig zijn, maar dat is echte toekomstmuziek.

De onderdelen die je erin kan pluggen lijken me vergelijkbaar met de dingen die Tesla op het touchscreen doet. Zoals instellen wat de afstand is de die de adaptive cruise control moet aanhouden, lading van de batterij en dichtbijzijnde (super)chargers.
uit de tekst:
Dit systeem, dat deels werkt via een verbinding met servers, zou de aanwezigheid van bepaalde hardware in de auto overbodig maken, waardoor de kosten en het gewicht van de auto omlaag kunnen.
Voor een verbinding met servers heb je toch een connectie/verbinding nodig.
Natuurlijk, maar een verbinding met servers werkt ook op 4G, is ook aardig snel.
Veel informatie die er getoond moet worden blijft toch iets wat bij de auto zelf geregeld moet worden.
Uiteraard zijn dit showpraatjes. Maar wel met serieuze ontwikkelingen ten grondslag... Net zoiets als concept cars bij auto fabrikanten. Het komt er nooit in de futuristische vorm die grepsenteerd wordt - maar elementen ervan gaan wel gebruikt worden voor toekomstige auto's.
Daar zal dit ook mee te maken hebben:
Dit systeem, dat deels werkt via een verbinding met servers, zou de aanwezigheid van bepaalde hardware in de auto overbodig maken, waardoor de kosten en het gewicht van de auto omlaag kunnen.
Onderdeel van het platform is een nieuwe digitale cockpit die ervoor moet zorgen dat eventuele bestuurders zich volledig op de weg kunnen concentreren, waarbij bepaalde diensten en apps via de smartphone worden geprojecteerd.
En dan stop je er zo'n groot LCD touch screen op, waarvoor om het te bedienen je niet meer naar de weg kijkt. 8)7

Veel oude auto's zijn te retrofitten met een nieuwe radio/carkit met fysieke knoppen. Dat is een stuk veiliger als je zelf bestuurder bent omdat je het blind kan bedienen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 9 januari 2018 11:21]

Lijkt me mooi in combinatie met autonoom rijdend voertuig - anders inderdaad een nogal groot risico op afleiding. Al is het natuurlijk prima bruikbaar voor een passagier - maar ja - we weten allemaal dat de bestuurder er dan tóch ook naar gaat kijken en zich ermee bemoeien! ;)
Slecht idee dus i.c.m. een bestuurder!
Makkelijk op te lossen met technieken als mercedes split view
Ah ja... Ideale oplossing inderdaad.
Mee eens. Verder wordt zo'n touch screen altijd verkocht als tijdsloos omdat het makkelijk te updaten is, maar daar ben ik het niet mee eens. Naar mijn ervaring betekent dit in praktijk dat door nieuwe updates de software te zwaar wordt voor de hardware van oude versies, met als gevolg dat de interactie een trage, haperende frustratie wordt.

Maar het ziet er mooi uit en dat zal wel belangrijker zijn voor de verkoopcijfers
Daarom is het ook voor zelfrijdende auto's.
Alhoewel het touch paneel grotendeels voor de bijrijdersstoel hangt ben ik het wel met je eens. Dit soort onnodige afleiding in de vorm van beweging en kleuren gaat allemaal niet ten goede van de concentratie van de bestuurder. Ik snap ook eerlijk gezegd het nut er niet van. Het voegt niks toe aan de rijveiligheid. Sterker nog het verslechterd het alleen maar. Op zijn best is het vermaak voor bijrijders of voor de bestuurder in de file.

Ik zie dit alleen werken in zelfrijzende auto's waar je dus absoluut niet zelf hoeft op te letten. Het is leuk dat zo'n touch dashboard mogelijk is, maar volgens mij kunnen we nog wel even wachten op die zelfrijdende voertuigen.

[Reactie gewijzigd door Septimamus op 9 januari 2018 11:38]

Er staat in het artikel dat ze zich focussen op level 3 tot 5, wat inhoud dat de bestuurder inderdaad niks meer hoeft te doen en de auto alle taken overneemt.

bron: https://www.crow.nl/teste...iveaus-van-automatisering
Ik snap die haat tegen touchscreens nooit zo. Ik vind 'm in de Tesla echt wel handig bedienbaar en kan mij voorstellen dat het in andere auto's ook gewoon goed bruikbaar is. Ik weet wel ongeveer waar alles zit en anders kun je het echt in een fractie van een seconde zien. Ook in-/uitzoomen op de navigatie gaat erg makkelijk. En zoeken naar adressen of het kiezen van andere muziek op Spotify kun je eventueel nog via een voice commando.

Daarnaast moet je ook bij fysieke knoppen vaak wel naar de knoppen kijken. Wil je naar de ingestelde temperatuur van je climate control kijken, dan staat dat ook veelal in het hart van de ronde knop, bij auto's met fysieke knoppen.

[Reactie gewijzigd door Cybje op 9 januari 2018 12:54]

Dit is duidelijk een auto bedacht door een fabrikant van schermen. Gelukkig zijn het autofabrikanten die auto’s ontwerpen.
Nou nee, Harman Kardon is de partij met de kennis en connecties en die maken gebruik van de technologische kennis, producten en productiefaciliteiten van Samsung. Samsung levert gewoon de techniek en producten waar Harman naar vraagt.

Die synergie van beide grote partijen was voor Harman Kardon om voor Samsung te kiezen en niet voor andere partijen die Harman hebben benaderd om over te nemen.
En Harman Kardon is een autofabrikant?
Stond laatst een leuk stukje van in het nieuws over auto´s en touchscreens:

http://www.knack.be/nieuw.../video-iwatch-947625.html

[Reactie gewijzigd door mvleus op 9 januari 2018 12:16]

Bij Audi begon men met Virtual Cockpit. Bij Tesla kreeg je een mega iPad aan boord en in een Chinees fabrikant is je hele dashboard een scherm (nieuws: Chinees bedrijf toont concept elektrische suv met groot dashboardscherm).

Je gaat dit steeds meer zien.
Het platform is bedoeld voor zelfrijdende auto's met een niveau van automatisering van level 3 tot aan level 5. (...) Onderdeel van het platform is een nieuwe digitale cockpit die ervoor moet zorgen dat eventuele bestuurders zich volledig op de weg kunnen concentreren, waarbij bepaalde diensten en apps via de smartphone worden geprojecteerd.
Dus de technologie die bestuurders op de weg laat letten, wat eigenlijk in de huidige niet-zelfrijdende auto's zou moeten zitten, ontwikkelen ze voor zelfrijdende auto's waarbij de bestuurder uiteindelijk (bij level 5) juist niet op de weg hoeft te letten. Of ben ik nou raar?
Dit systeem, dat deels werkt via een verbinding met servers, zou de aanwezigheid van bepaalde hardware in de auto overbodig maken, waardoor de kosten en het gewicht van de auto omlaag kunnen.
De vraag is wil je dat een autonome auto echt afhankelijk is van verbinding met een server.ddos op sever, slechte verbinding in een tunnel wat gebeurt er dan.

Daarnaast die paar kg die aan computer hardware bespaard kan worden is niets en dus totaal onzin.
Kosten lager met minder hardware, klopt op dit moment. over 5 jaar is diezelfde hardware weer 3-4 keer sneller en goedkoper dus is het ook een non argument.

Afhankelijk zijn in je auto van een dataverbinding, nee laat maar zitten.
Een paar kg besparen op een auto is zeker niet niets, alle gewichtsbesparing wordt bereikt door alle onderdelen iets lichter te maken. De grote stappen zijn al gemaakt of zijn te duur voor massaproductie.
Als dit net zo goed werkt en net zo goed geupdate wordt als de rest van de samsung producten (niet android) zal ik geen auto kopen/huren/instappen(zelf rijdend) waar dit systeem in zit.
Samsung maakt ook megagrote containertransport zeeschepen, heb je daar ook ervaring mee? Dacht dat die wel betrouwbaar zijn.

Mijn punt: betrouwbaarheid in producten is een keuze en laat je als fabrikant afhangen van hoeveel geld het opbrengt. Met telefoons komen ze er blijkbaar mee weg, maar d'r is geen enkele aanwijzing dat ze met autosoftware dezelfde keuze maken.
De twee hoogste gebouwen ter wereld de Petronas Towers den Burj Khaliffa in Dubai zijn ook door Samsung gemaakt. Ga je daar ook niet in de lift?
*kijkt naar de foto*

Die stoel.... HOE DAN :?
Samsung komt met luxe prestaties auto's :)
Niet meer dan logisch lijkt mij. Samsung maakt al jaren auto's ism Renault

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True