Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google brengt preview van Android 8.1 uit

Google heeft een previewversie van Android 8.1 uitgebracht. Gebruikers kunnen over-the-air een update krijgen in het bŤtaprogramma van de zoekgigant. Ook is het mogelijk om de system images te flashen via een pc. Er is weinig veranderd in de nieuwe versie.

De grootste wijziging voor eigenaren van de Pixel 2 is dat de Pixel Visual Core-soc aanstaat in Android 8.1 Dat is Googles eigen soc voor een snellere verwerking van camerabeelden. Dat kan alleen in de Pixel 2 en Pixel 2 XL, omdat alleen die de nieuwe chipset aan boord hebben.

Android 8.1 voegt daarnaast een api toe voor neurale netwerken om die techniek voor ontwikkelaars makkelijker beschikbaar te maken. Ook kunnen apps voortaan nog maar een notificatie per seconde sturen. De preview is uitgekomen voor de Pixel 2-serie, Pixel-serie, Pixel C-tablet, Nexus 5X en Nexus 6P. De uiteindelijke versie van Android 8.1 moet voor het einde van het jaar uitkomen. Tegelijkertijd heeft Google Android Studio 3.0 uitgebracht.

De preview komt enkele maanden na de release van Android 8.0. Google had al aangekondigd dat Android 8.1 eraan kwam toen het bedrijf informatie over de Pixel Visual Core naar buiten bracht.

Door

Redacteur mobile

89 Linkedin Google+

Reacties (89)

Wijzig sortering
Er is weinig veranderd in de nieuwe versie.

Er is misschien niet veel veranderd, het blijft immers een kleine update van Android 8.
Toch zijn er wel wat leuke wijzigen toegevoegd aan 8.1.
  • De power en restart opties zijn naar de zijkant verplaatst. Screenshot
  • Een nieuw lettertype voor de lockscreen klok en waarschijnlijk andere dergelijke systeem teksten. Foto van het lettertype.
  • De navigatiebalk wordt wit in de settings en verduisterd na een klein tijdje. Gifje met hoe dit eruit ziet.
  • Automatisch licht en donker thema (gebaseerd op jouw achtergrond). Als je een lichte achtergrond hebt zal een licht thema worden getoond (Schreenshot). En als je een donkere achtergrond hebt, zal je een donker thema te zien krijgen (Screenshot).
  • Bluetooth apparaten tonen nu het batterijpercentage in het snelmenu. Screenshot.
  • 'Apps running in the background' is nu hernoemd naar 'Apps using battery'. Deze notificatie kan nu ook worden uitgezet. Screenshot.

[Reactie gewijzigd door RobinR_ op 26 oktober 2017 15:35]

Ik vraag me hierbij als eerste Ad hoe het zit met het batterij verbruik van deze soc op 8.1 ten opzichte van 8.0.

Hopelijk (voor de eigenaren van de pixel (xl) 2) Gaat het accu verbruik niet veel omhoog.
Als ik me goed herinner is die soc juist efficiŽnter met HDR dan de SD835 die dat normaal doet. Ik denk dat de soc voorlopig nog helemaal uit staat dus vanaf die update zou je batterij langer moeten meegaan (al zal dit waarschijnlijk geen groot verschil zijn tenzij je alleen maar foto's neemt met je toestel)

En het hangt er waarschijnlijk ook van af wat voor HDR algoritme men gebruikt ookal is die soc efficiŽnter als ze een zwaarder algoritme gaan toepassen lijkt het me logisch dat dat ook meer zal verbruiken.

[Reactie gewijzigd door GoldenBE op 25 oktober 2017 21:24]

Nu is het natuurlijk de vraag hoeveel % van het accu verbruik in de praktijk daadwerkelijk wordt gebruikt voor fotos maken.

Als je zo nu en dan een foto maakt zal het geen barst uitmaken. mensen die professioneel fotos maken gebruiken geen smartphone dus je houdt een beetje de groep over die het leuk vind om met zijn smartphone fotos te maken. Dit doet deze groep vervolgens 1 a 2 maanden tot de lol er vanaf is en dan blijkt achteraf maar weer dat we nog steeds zitten te wachten op zuinigere schermen. Die vooralsnog alleen maar onzuiniger lijken te worden. probleem nummer 1 als het gaat om grote stroom verbruikers. Die zuinigere chips zijn leuk... maar doen weinig af. Huidige smartphones kunnen prima 14 dagen in standby staan als internet uit staat en het scherm niet aan wordt gezet. Mijn tablet met een oude onzuinige chip houdt het zelfs 24 dagen uit met wifi aan.

[Reactie gewijzigd door sygys op 26 oktober 2017 07:56]

Ik ben vooral aan het wachten op accu's met een hogere energiedichtheid :)
Of de Nexus 6P. Die kampt ook al langere tijd met accu-issues. Huawei (de maker) wijst naar Google en Google wijst naar Huawei. Ik hoop nog steeds op de magische update die mijn problemen oplost (ter illustratie, waar ik eerst 2 dagen met een volle accu kon doen, moet hij nu een jaar later al na 4 uur aan de lader)
Heb precies dezelfde problemen, de nexus blijft een mooi toestel maar ik mis mijn oude HTC m7 toch wel heel erg.
Hoor ook heel veel probleme, mensen die met een opgeladen telefoon naar bed gaan en wakker worden met een lege batterij, vliegtuigstand of niet maakt niks uit.
Die neurale api is een heel stuk interessanter dan de visuale soc.

In ieder geval voor ontwikkelaars. Weinig vertrouwen dat die soc mainstream gaat worden. Klink als een van de bekende google vaporware projecten. Niet waardig.om tijd aan te besteden.
De definitie van vaporware is iets dat nooit op de markt komt. Volgens mij voldoet dit hier niet aan.
Ok. Wat is het juiste woord voor aan vaporware grenzend zoals bv. MeeGo op de Nokia N9?
Eh nee, Abandonware is de term die al decennia lang word gebruikt voor software die niet meer door de originele publisher word verkocht/support die dus als "abandoned" word beschouwd.

Hier rust nog wel copyright op natuurlijk, maar de kans dat iemand dit copyright zal claimen bij b.v. een download is nihil.
Geen idee en dat lijkt me niet zo relevant voor deze features. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat Google z'n eigen nieuwe hardware zo snel mogelijk gaat ondersteunen.
Je kunt het met de strekking van @2green's opmerking oneens zijn, maar het punt is overduidelijk niet het hier en nu maar de nabije toekomst. Als je in 2013/2014 had besloten om iets voor Google Glass te ontwikkelen was je in 2015 [vul zelf in].
Wat voor risico levert dit op ten opzichte van het gaan ondersteunen van een heel nieuw platform? Nieuwe features en mogelijkheden is iets van alle jaren. Sommige dingen slaan aan, soms is er backlash, soms beiden, soms is een product gewoon te vroeg.
Als je dat meteen had geschreven had ik nooit gereageerd. ;)
Omdat het m.i. juist wel ergens over gaat, i.t.t. tot twisten of het strikt genomen wel of geen vaporware is. Ook wel leuk soms, daar niet van.

De stelling is dat Google van alles lanceert en dan vlug weer de stekker eruit trekt (oftewel, vaporware bij wijze van hyperbooltje). Jouw tegenargument is, blijkt nu, dat dit gewoon voor elk bedrijf geldt. Zonder cijfers o.i.d. schiet je weinig op en lijkt dat me inderdaad de juiste nulhypothese. Ik zou het wel interessant vinden mocht iemand er iets dieper op ingaan, maar helaas interesseert dit onderwerp me niet voldoende om zelf een poging te wagen. :)
meego was ook niet aan vaporware grenzend. Over de verkoopcijfers die door MS lekker stil gehouden zijn nog maar te zwijgen. Hun beste OS ooit, en wel degelijk op de markt gekomen EN verder ontwikkeld door andere partijen.

[Reactie gewijzigd door white modder op 26 oktober 2017 07:41]

De opmerking gaat om het perspectief vanuit ontwikkelaars, niet vanuit eindgebruikers.
Definities zijn vaak context afhankelijk, alhoewel wikipedia soms iets ander suggereert.

Als iedereen behalve de fabrikant het product kan toepassen, is het dan wel of niet op de markt? En welke markt praten we dan over die van de eindgebruikers? fabrikanten? Kernel ontwikkelaars, backend ontwikkelaars, app ontwikkelaars? etc? Lijk mij evident dat ik niet de eindgebruikers bedoelde, qua contect duidelijk herkenbaar aan mijn eerste allinea.

Over definties discussieren is trouwens mijn favoriete bezigheid op internet, ik heb bijna iedereen op de www overtuigd... denk ik ;)
Tja, ik snap gewoon niet zo goed wat je met je opmerking wil bereiken. Het is niet echt een definitiekwestie ook, volgens mij gaat het erom dat je je eigen meuk zo snel mogelijk goed ondersteund wil hebben. Google zit in een luxepositie en kan het hele OS een stukje omhoog liften. Dat maakt het niet onterecht, gehypet of vaporware maar eerlijk ten opzicht van de eindgebruikers. Of het nou een succes wordt of niet is volgens mij totaal onbelangrijk, touten met gigantisch coole dingen in een apparaat stoppen die vervolgens niet functioneren omdat er geen support in het gebruikte OS zit zou voor mij een dealbreaker zijn als ze weer iets uitbrengen ;)
Als het geen definitie kwestie was, had je er geen definitie kwestie van moeten maken ;)

Wat betreft je vervolg vraag: Voor ontwikkelaara en bedrijven is het een investering. Verdienen in dit landschap gaat om grotere quantiteiten dan de beoogde markt voor de pixel 2. Dus is de vraag wat volgt: niets of een hele boel devices?

Economie 101 in het kort.
Iets zegt mij dat de visual soc dan ook niet bedoeld is voor Jan en alleman. Hij is in nauwe samenwerking met Intel gecreŽerd en is speciaal voor de HDR-techniek van Google gebouwd. Een techniek die andere fabrikanten nog steeds niet hebben ingebouwd, enkel via een camera APK-port, wat onofficieel is.
Het zijn allebei interessante technieken. Zelf ben ik dol op de HDR+-functie van Google's telefoons (en dan specifiek de Nexussen uit het verleden) en dit maakt de Pixel meer aantrekkelijk voor mij. Het zou wel fijn zijn als ze het toegankelijk zouden maken voor andere fabrikanten, maar dat zit er niet in vrees ik.
Zojuist op de moto z play Android 7.1.1 patch september ontvangen. Is de tweede update deze maand wat een indicatie lijkt te zijn dat Motorola zijn belofte om de z lijn vanaf november naar Oreo gaat updaten.
pff zit hier nog met een moto x play die nog geen android 7 heeft.
Als ik iedereen een tip mag geven, koop geen motorola's/lenovo's meer. Spyware op hun laptops, geen updates voor de telefoon, wat een waardeloos bedrijf is dat zeg.
Wat zouden dan aanraders zijn? Ik ben niet zo bekend met de verschillen tussen fabrikanten, zijn d'r dan die toestellen meer dan 1 major update (bijv. 6 > 7) geven?

Als je een beetje handig bent met rooten/flashen, lijkt het handiger om een toestel te kopen met een sterke custom-rom community, als je graag een beetje wilt meegaan qua versies.
De oude Nexus lijn kreeg vaak de majors ook omdat het gewoon kaal Android was. Motorola G serie is redelijk kaal (interface) met enkel vernuftige Motorola functies (schudden voor zaklamp vind ik erg prettig)
Koop dan Samsung. Die brengen in 2017 toestellen uit met android 6 en laten hem op security februari staan. Dan koop je voor 429 euro een A5 2017 en krijg je dit. Misschien lijkt dat jou beter ?
Ik blijf het een groot probleem van Android vinden. Heb nog een Sony Z5 compact die perfect is, maar nooit Oreo gaat zien. Mijn volgende telefoon na jaren android wordt een iphone, tenminste 3 a 4 jaar ondersteuning.
Helaas wel na een jaar enkel updates die niet efficiŽnter zijn dus je telefoon (gericht of niet) trager maken. Merk bij de meeste android updates dat het allemaal juist efficiŽnter wordt en betere performance en batterijgebruik oplevert.
juist niets ontkracht. Wederom een staaltje waarom benchmarks geen fluit zeggen over gebruikservaringen. En dat geld voor quasi elk platform.

[Reactie gewijzigd door white modder op 26 oktober 2017 07:44]

Daar is tegenwoordig weinig of niets van aan. We hebben hier thuis een iPhone 5c die iOS10 draait en een 5s die iOS11 draait en die telefoons werken nog vlot, na meer dan 4 jaar dus...

Ook bij AndroÔd wordt wel eens (al of niet terecht) geklaagd over traag wordende devices overigens, het is mij ook niet duidelijk of dat terecht is, maar de kans is uiteraard groter omdat er altijd iets hardware of software specifiek kan spelen voor een bepaald toestel.
Dat is gewoon onzin, want daar is gewoon Android 7 op beschikbaar als hij er al niet mee geleverd werd!
Hij is in augustus pas 6 maanden na lancering A5 2017 en een jaar na lancering Android n op nougat gezet. Zelfs ondroid O was al uitgekomen. Zelfs de pers was er niet over te spreken dat een toestel van die categorie in 2017 uitgekomen is met oudere firmware.
Daar is een gezegde voor: mosterd na de maaltijd.

Op dit moment wil je zsm security level november 2017 of zelfs een hotfix ivm KRACK. Voorheen had je Stagefright, zelfde probleem.
Mijn Samsung A5 2017 draait Android 7 met de security patch level van 1 oktober 2017 :)
Koop dan Samsung. Die brengen in 2017 toestellen uit met android 6 en laten hem op security februari staan. Dan koop je voor 429 euro een A5 2017 en krijg je dit. Misschien lijkt dat jou beter ?
https://www.youtube.com/watch?v=_n5E7feJHw0
Maar die komt er wel snel aan! Veel te laat overigens..

De Moto E is een veel ernstiger geval. Die kreeg net na release al te horen dat er geen update van Android zou komen.

[Reactie gewijzigd door Jape op 25 oktober 2017 20:47]

pff zit hier nog met een moto x play die nog geen android 7 heeft.
Als ik iedereen een tip mag geven, koop geen motorola's/lenovo's meer. Spyware op hun laptops, geen updates voor de telefoon, wat een waardeloos bedrijf is dat zeg.
Gewoon unlocken en Lineage OS of andere ROM op gooien. Tis een low mid-range toestel van inmiddels bijna 3 jaar oud dus wat verwacht je. Het is een van de weinig toestellen waar BL unlocken, rooten en flashen zo makkelijk op gaat (buiten de NEXUS lijn om).

[Reactie gewijzigd door LNDN op 25 oktober 2017 22:47]

Thx voor de tip, gelijk ook ff de update binnen gehaald.Tot nu toe elke maand een security patch die 1maand achter loopt maar dat is prima vind ik.
Dat is geen indicatie van iets, behalve dat ze de security patch hebben geleverd. Een patch die inmiddels al bijna 2 maanden oud is. Doe het dan wel goed, Motorola.. :?
Alleszins beter dan mijn vorige merk Samsung. Die liepen vaak 6 tot 8 maanden achter. Trouwens heeft de moto helpdesk via chat verklaard dat de z toestellen vanaf november Android O krijgen en dat de 2016 toestellen uit de z lijn ook Android P als finale update mogen ontvangen .
Op mijn S8 heb ik nu de update van oktober. Vind ik redelijk up-2-date.
Hier nog op 8.1, Winphone welteverstaan... :+
Mijn Galaxy Note 4 krijgt toch braaf maandelijkse security updates, hoewel een upgrade naar Nougat of Oreo lijkt uitgesloten.
De X Play krijgt volgens die zelfde helpdesk 7.X.
Zit nog steeds op 6.1.
Belangrijker dan deze update, vind ik het beschikbaar stellen van een patch voor de WPA2 KRACK, (i.i.g.) vanaf Android 6.0, omdat vanaf die versie de kwetsbaarheid het hoogst schijnt te zijn. KPN claimt overigens in een statement dat de Expexia boxen geen patch hiervoor nodig hebben, terwijl bijvoorbeeld een partij als TP-Link daar wel mee bezig is: https://t.co/sQv6NozW3c Een patch voor het OS zou mij daarom wat meer geruststellen.
De Experia box werkt toch niet als een client?

WiFi extender en Mesh routers moeten wel gepacht worden. Dus KPN moet de WiFi versterker die ze verkopen wel patchen als dat niet al gebeurt is. (Prima ding heb ik thuis staan, maar bekabeld als AP, WiFi van T-Mobile modem is kak)
In tegenstelling tot de Expedia boxen, zul je extenders e.d. zelf moeten updaten. Meestal gaat dat niet automatisch.
De extender van KPN wordt automatisch silent geupdated door KPN zelf.

Ik weet niet als Ziggo en T-Mobile ook custom firmwares gebruiken. Tele2 leeft nog in de tijden van powerlan.
APs zijn alleen vulnerable als ze ook 802.11r ondersteunen.

Repeaters zijn AP en client tegelijk. Die zul je wanneer ze in dubbele WLAN mode staan moeten patchen. (Er zijn er ook die je in kunt stellen als enkele WLAN AP plus dan ethernet als range extender en als je die mode gebruikt is er niets aan de hand, tenzij dus 802.11r.)
Reguliere patches staan los van een volledig nieuwe Android versie. De WPA2 krack issue speelt vooral bij devices die nog op Android 6.0 draaien dus de vergelijking met Andorid 8.0 is niet echt relevant. ;)
Hoe kom je daarbij? Android 8.0 is ook kwetsbaar, net zoals alle 7.x smaakjes
"Android 6.0, Chromium, and Android Wear 2.0 devices are particularly vulnerable to four-way handshake attacks" https://arstechnica.com/i...early-all-wi-fi-security/
"The attack can be manipulated for a wide range of devices, but the worst is for devices on Android 6.0 or higher, as they have a version 2.4 or higher wpa_supplicant"

Alle android versies vanaf Android 6.0 hebben hier last van. Niet alleen 6.0

https://www.xda-developer...ocol-vulnerability-krack/
Ik zeg nergens dat hogere Android versies er geen last van hebben maar Android 6 is extra kwetsbaar. Zelfde als bij oudere Windows versies in geval van ransomware bijvoorbeeld. Je weet dat een ouder OS minder vaak meer gepatched wordt en dus kwetsbaarder is. Dat hoef ik je hopelijk niet uit te leggen toch?
wat is je punt? in alle gevallen is upgraden naar 8.1 een goeie oplossing!
Leuk dat hij ook uit komt voor de Nexus 5x, maar zorgen ze dan ook dat hij de problemen van 8.0 oplost?

Sinds 8.0 is mijn telefoon heel traag, Deels opgelost door de oude OpenGL render engine te kiezen in developer opties. Het ťťn op het andere moment slurpt mijn batterij helemaal leeg. En als ik unlock gaat mijn scherm eerst half aan een na een volle seconde pas helemaal.
Ook al de cache partitie gewist in recovery mode? Schijnt te helpen als je een OTA update hebt gedaan.

Ik vind mijn telefoon alsnog niet supersnel, maar het helpt wel iets tot nu toe. Voor de rest zijn veel apps nog niet geoptimaliseerd voor 8.0. Ik zie daardoor ook vaker vastlopers helaas.

[Reactie gewijzigd door Lethalis op 25 oktober 2017 21:50]

Ja, al gedaan. Ook opnieuw opstarten helpt niet. Ik heb zelfs een hoop grote apps er af gemikt. Maakt allemaal geen verschil.
Wat ik mij nu afvraag. Moet de 8.1 via de fabrikant gaan of krijgt iedereen met android 8.0 deze update automatisch via google?
Sinds Android 8.0 was toch de hardware/driver laag afgesplitst van de Google/Android laag?
Nee. Bestaande telefoons die een upgrade naar 8 krijgen hoeven niet verplicht volgens het Treble concept te werken. Hierdoor hoeft er nog geen scheiding te ontstaan tussen drivers en OS.
Bij modellen die later op de markt komen moet er wel volgens dat stramien ontwikkeld worden.

We gaan het dus meemaken maar ik heb er weinig vertrouwen in, het valt te verwachten dat fabrikanten zo lang mogelijk aan het oude proberen vast te houden.
Wat @oef! zegt klopt, weinig toestellen die geupdatet zijn naar Android 8 hebben project Treble. Daarnaast is de hardware/driver laag gesplits van de Android laag, maar fabrikanten als Samsung passen nog steeds enorm veel aan in de Android laag. Google zal dus nooit zomaar OS updates kunnen pushen naar alle telefoons. Het voordeel van Treble is dat Samsung niet meer op Qualcomm hoeft te wachten bij een nieuwe OS versie.

Meer info hier: https://android-developer...ble-modular-base-for.html

[Reactie gewijzigd door reneflo op 26 oktober 2017 13:35]

"Dat kan alleen in de Pixel 2 en Pixel 2 XL, omdat alleen die de nieuwe chipset aan boord hebben."
Lijkt me nogal logisch dat Google haar eigen devices het meest optimaal benut, is ook gelijk een groot voordeel en het usp van Pixel 2 devices.
Moeten we gaan zien hoe fabrikanten om gaan dit jaar met minor updates, vorige jaar bleven velen op 7.0 staan, bij voorbeeld Samsung, ze waren met de Nougat beta begonnen wanner 7.1 al uit was, en toch bleven de vele Galaxys op 7.0, ook LG en se V20, dat was de eerste telefoon met nougat en dat was ook maar zo.
In 2019 op een telefoon bij jou in de buurt...