Dell toont witte XPS 13 met behuizing deels van glasvezel - update

Dell heeft het ontwerp van een komende XPS 13-laptop getoond. De nieuwe versie van de dunne laptop komt in het wit en roze beschikbaar, dankzij het gebruik van glasvezel voor het deel rond het toetsenbord in plaats van koolstofvezel.

Dell gaf TechRadar een blik op de nieuwe versie van de XPS 13, tijdens een rondgang op zijn hoofdkantoor in Texas. De huidige XPS 13 heeft een behuizing van aluminium en koolstofvezel. Volgens Dell is de laptop door het gebruik van dit laatste materiaal alleen in het zwart beschikbaar. Door het deel van de behuizing voor de palmrest en het toetsenbord van glasvezel te maken, kan de fabrikant ook witte en roze versies maken.

Ten opzichte van de huidige XPS 13 heeft de laptop verder drie usb-c-poorten in plaats van type a-versies van usb. De sd-geheugenkaartlezer heeft plaats moeten maken voor een lezer van micro-sdkaarten. De webcam zit bij de huidige XPS 13 links onder het scherm, omdat door de smalle schermranden bovenin geen plek is. Bij het nieuwe model zit de camera nog steeds onderin, maar nu in het midden. Verdere details over de ultrabook maakt Dell tijdens de CES in januari 2018 bekend.

Update, maandag 16.00: Verduidelijkt dat er type-c-poorten in plaats van type-a-varianten aanwezig zijn en niet in plaats van usb 3.0.

Dell XPS 13 2018 TechRadar
Dell XPS 13 2018 TechRadarDell XPS 13 2018 TechRadarDell XPS 13 2018 TechRadarDell XPS 13 2018 TechRadarDell XPS 13 2018 TechRadarDell XPS 13 2018 TechRadar

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

06-10-2017 • 10:12

114

Reacties (114)

114
113
72
7
1
18
Wijzig sortering
'Ten opzichte van de huidige XPS 13 heeft de laptop verder drie usb-c-poorten in plaats van usb 3.0.'

Dit zijn twee verschillende dingen. USB-C is de vormfactor, USB 3.0 is de versie van de aansluiting en de kabel (met een desbetreffende maximale overdrachtssnelheid). Deze twee dingen kunnen samen gebruikt worden, maar niet in plaats van elkaar. Ze zijn complementair aan elkaar, niet afwisselbaar.
USB 3.0 is het protocol wat gebruikt wordt over de aansluiting. USB 3.0 heeft meestal een Type A female connector op Host apparaten en Type A micro female op clients.

Het kan echter nog prima mogelijk zijn dat de USB type C poorten hier nog gebruik maken van de snelheden van de 3.0 spec en daarmee USB 3.1 gen1 ondersteunen.

Je hebt gelijk dat het een beetje stom opgeschreven staat, maar gelukkig snappen we wel allemaal wat er bedoelt wordt: shit is nieuwer en meer, en meer is meer beter.
De tekst van het artikel is inderdaad wat verwarrend. USB-C stelt naast USB2.0 geen eisen aan minimaal gebruikte protocol. Iedere implementatie kan zelf bepalen of/welke PD-spec er toegepast wordt, of dat er USB3.1G1/G2, TB3, DP, HDMI of VGA overheen gaat (alt-mode).
Admin-edit:Feedback op nieuwsberichten mag in Geachte Redactie.
Maar als je alleen maar wilt klagen, dan mag je het achterwege laten.

[Reactie gewijzigd door RoD op 23 juli 2024 02:36]

Dus anders gezegd; de laptop heeft USB-C poorten in plaats van USB-A
Half, want de USB versie wordt niet benoemd.
de fotos laat zien dat het alleen maar usb-c zijn.
Ja, dus? Ik het artikel staat dat USB 3.0 is ingewisseld voor USB-C. Je kunt uit een foto niet afleiden welke versie USB het dan betreft (USB 2.0/2.1/3.0/3.1).
Dat weet je dan verkeerd:
A device that implements USB-C does not necessarily implement USB 3.1, USB Power Delivery, or Alternate Mode
https://en.wikipedia.org/wiki/USB-C

Staat letterlijk bovenaan het artikel.
Even naar de mechanische eigenschappen gekeken van glasvezel versus koolstof vezel. De materialen zijn opmerkelijk vergelijkbaar. Koolstofvezel is een tikje sterker (i.e. heeft een hogere treksterkte). Glasvezel is daarentegen iets flexibeler dan koolstofvezel. Dit laatste kan weer gunstig zijn bij het incasseren van klappen (buigt het of barst het). Consequentie hij dit laatste is natuurlijk wel dat de behuizing bij gelijk ontwerp misschien zelf minder snel zal scheuren, maar de klap dan wel iets makkelijker doorgeeft aan het binnenwerk (lees: moederbord met al haar printbanen)

Zo zwart-wit een "winnaar" aanwijzen kunnen we alleen niet. Door het kleine verschil zal ook veel afhangen in hoeverre Dell het ontwerp van haar behuizing voor het gebruik van vezelversterkte kunststof heeft geoptimaliseerd en of de wanddiktes in het behuizingsontwerp rekening houden met de iets grotere flexibiliteit van glasvezelversterkte kunststof.

Voor de geinteresseerde lezertjes, hieronder nog wat links met mechanische eigenschappen.

Carbon:
performance-composites
matweb

Glass:
matweb (op view data klikken)
azom

edit: twee links van matweb toegevoegd, een database voor materaaleigenschappen voor gebruik in FEM applicaties. Een link verwijderd, die leidde tot weinig...

[Reactie gewijzigd door teacup op 23 juli 2024 02:36]

Wat is de verhouding met aluminium?
Er zijn veel verhoudingen ;).

Om te focussen op de sterke en flexibiliteit, de vorige post even aan gepast met wat meer consistente data. Van diezelfde matweb site nu een page over Aluminium. Die page gaat niet over zuiver Aluminium, maar een 7000 Aluminium legering. Eerdere behuizingen werden wel van 6000 Aluminium legering gemaakt. De 7000 legering kan alleen door het Zink-bestanddeel worden gehard tot een nog hogere sterkte. 7000 Aluminium is een gangbaar materiaal voor de huidige behuizingen.

Gaan we deze materialen met elkaar vergelijken in hun optimale vorm dan komen we tot het volgende. Hieronder staan geen enkelvoudige materiaaltypes, maar materiaal ranges, om die reden hebben de waarden ook een range.
Aluminium 7000
  • Treksterkte 70.0 - 750 MPa (variatie vermoedelijk door hardingsgradatie)
  • Elasticiteitsmodulus 67.0 - 73.0 GPa (voornamelijk bepaald door de Aluminium matrix)
  • Breuk rek 1.0 - 25 %
Koolstofvezel versterkt polycarbonaat (even het meest geloofwaardige wat ik kon vinden voor een laptop, ABS was een mooiere optie geweest):
  • Treksterkte 55.2 - 160 MPa (variatie leg ik ook uit als vezelrichting versus loodrecht op vezelrichting)
  • Elasticiteitsmodulus 2.07 - 25.5 GPa
  • Breuk rek 1.0 - 118 %
Glasvezel versterkte kunststof. Ook maar naar een Polycarbonaat matrix materiaal gezocht (de kunststof die met glasfibers wordt gevuld) om een vergelijk met de koolstof optie te krijgen. Beschouw dit als een long shot:
  • Treksterkte 55.2 - 124 MPa (variatie leg ik ook uit als vezelrichting versus loodrecht op vezelrichting)
  • Elasticiteitsmodulus 3.31 - 11.7 GPa
  • Breuk rek 2.0 - 10 %
Interessant is die breukrek. Die willen we natuurlijk allemaal niet mee maken, maar is wel een maat voor de vervorming die een materiaal kan ondergaan. De range is bij koolstof vezels heel groot, maar begint bij 1 procent. Ga er maar van uit dat die grotere sterkte van koolstofvezel alleen bij die kleinste rek is te bereiken. Glasvezel heeft dan al een rek van 2% gratis en voor niets binnen, zonder sterkte in te leveren.

Er is een grote maar aan deze vergelijking. Ik zei al eerder dat deze eigenschappen worden vergeleken in de meest optimale omstandigheid. Een Aluminium legering beschouwen we voor het gemak als een isotroop materiaal. De eigenschappen van het materiaal gelden in alle richtingen. De vezelversterkte kunststoffen zijn anisotroop. Alleen in bepaalde richtingen, namelijk die van de vezelrichtingen, hebben de materialen hun optimale sterkte. Dit laatste stelt hoge eisen aan het ontwerp van een vezelversterkte behuizing. De ontwerper moet als het ware in vezels denken. Een andere uitdaging is om de krachten die in het vlak van bijvoorbeeld de bovenkant van een laptopbehuizing bestaan door te leiden naar de onderkant. Om verbindingspunten goed vast laten grijpen in een vezel versterkte plaat zijn speciale technieken nodig.

Vanuit mijn mechanische achtergrond vind ik een vezelversterkte behuizing veel spannender dan een Aluminium of Magnesium behuizing. Maar wil je echt dunne laptops maken, dan is aluminium met die maximale treksterkte moeilijk te kloppen

Edits: taal, typo's

[Reactie gewijzigd door teacup op 23 juli 2024 02:36]

Glasvezel versterkt kunststof wordt veel toegepast in schakelkastjes. Heel spannend zien ze er niet uit het jeukt wel als je er een gat in boort.
:) Nu noem je ook wel iets op. Glasvezel versterkt is ook allesbehalve nieuw, zelfs niet voor computers. D0gtag noemt hierboven een voorbeeldje uit 2012. Noem het in mijn geval maar beroepsdeformatie. Wel denk ik dat we in composieten (want dat zijn vezelversterkte kunststoffen) nog een grote ontwikkeling mogelijk is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan microfibers. In metallurgie zal zeker ook nog ontwikkeling mogelijk zijn. Misschien ook wel composieten tussen kunststoffen en Aluminium. Denk bijvoorbeeld eens aan Glare. Een fiber/epoxy Aluminium laagstructuur. Overkill voor een laptop, totdat we het nog dunner kunnen maken. Om maar iets te bedenken.
Maar wil je echt dunne laptops maken, dan is aluminium met die maximale treksterkte moeilijk te kloppen.
Interessant. Laptops zijn tegenwoordig maar een kleine markt. De smartphone markt is groter. Verder hebben we het nog niet over het kostenplaatje gehad.
Dat kostenplaatje vind ik ook wel lastig te beoordelen. Dat we die vezelversterkte behuizingen niet zo bij goedkopere apparaten zien kan als een indicatie worden gezien dat de prijs wat hoger is. Een ander argument hiervoor is de wet van de kleine getallen. Behuizingen uit metaal en volkunststof zijn meer algemeen. Grootschaligheid drukt de prijs. De productie kan efficiënter worden gemaakt, en er zijn minder onbekenden in het proces en het uiteindelijke product. Op basis hiervan verwacht ik dat die kosten nog iets hoger zijn.

Je hebt het over Smartphones. Voor de antenne ontvangst is er natuurlijk nog de vette worst van de goede antenneontvangst. Nu moeten smartphonemakers zones in de behuizing opnemen die de antenne een (kunststof) venster naar buiten geeft.
Glasvezel en Carbon zijn veel sterker dan aluminium (bij gelijke massa) alleen kan aluminium en wordt aluminium veelal dikker en zwaarder toegepast. Maar al zou je de beiden materialen even dik maken...
Maar er spelen meer factoren in sterkte, zoals bijvoorbeeld de richting van het weefsel/draden en de richting van de belasting, dus of een materiaal sterker is dan een ander hangt af van gebruik en omgevings- factoren. Voor een laptop is dit niet echt relevant want het hoeft bijna niks te dragen en de stress op de laptop is meestal niet zo extreem (is dat wel het geval, heb je toch geen garantie).
Dit is echt niet zo makkelijk te vergelijken. Nou mind you materiaal kunde is voor mij even geleden en mijn college was beperkt tot beton. Desalniettemin zowel carbon als glasvezel is niet "een" type materiaal. Je kent hier talloze varianten in. Te denken in hoe het geweven is, hoe zuiver het is, hoe de lagen opgebouwd zijn, hoe de onderlinge lagen verlijmd zijn, hoe het gebakken is, of men nog specifieke toevoegingen zijn gedaan enz. Hierin kan iemand die zich erin verdiept heeft nog meer over vertellen.

Uiteindelijk zonder alle factoren te bekijken is het nagenoeg onmogelijk om hier een mening over te vormen. Het is goed mogelijk dat men dezelfde eisen kan bereiken met beide materialen maar zelfs zonder dat te weten, wederom valt er weinig te zeggen.

Persoonlijk vind ik van de XPS wel mooi dat ze een bepaalde topcoating toepassen waardoor de cover als het ware anti-slip is terwijl je geen relief voelt.
materiaal kunde is voor mij even geleden
Dit geldt voor mij net zo goed hoor. Wel heb ik bij mijn eerste werkplek wat kunnen kijken naar composietmaterialen. De pretentie sluitende uitspraken te willen doen heb ik niet. Wel heb ik altijd de neiging om dingen wat concreter te willen krijgen, meer uit nieuwsgierigheid. Dat geeft wat meer gevoel voor verhoudingen.

Maar wat je schetst daar liep ik gisteren ook wel tegenaan. Op die matweb site staan bijvoorbeeld heel veel variaties aan vezelversterkte materialen. De mogelijkheden zijn ook oneindig. Om die reden heb ik eerst eens gekeken wat een plausibel matrix materiaal is voor laptopbehuizingen. Het mooie hiernaast van die matweb site is dat ook een verzameldefinitie kan worden gebruikt van een materiaalrange. Dit laatste is natuurlijk wat beter geschikt voor een algemene uitspraak, omdat een beeld ontstaat van de mogelijke variatie binnen de range. Ik denk dat de laatste grotere post wel een goede indruk geeft van de orde van grootte van wat we van vezelversterkte materialen kunnen verwachten.

Wat ik niet heb benoemd is wat aan de vraagkant nodig is. Misschien is bijvoorbeeld die uiterste treksterkte van de Aluminium 7000 legering overkill voor een laptoptoepassing. Mijn verwachting is dat het vermogen van vervormen om klappen te incasseren (en energie op te nemen) van glasvezel misschien wel een meer essentiële eigenschap.
Is glasvezel nou veel lichter dan carbon of aluminium? Wat is de reden voor Dell om hier voor te kiezen? Puur kosten besparen of zal het steviger zijn dan de huidige materialen?
  • Glasvezel (matten) kan je in nagenoeg alle gewenste vormen buigen en dmv gelcoat en hars door-en-door één kleur maken (kleur-echt) en evt. UV-stabiel.
  • Carbon (matten) = relatief duur en moeilijker af te werken (veel slijtage op tooling en niet te vergeten niet te recyclen). Super sterk en licht (maar slecht bestand tegen 'punt-impact').
  • Aluminium is relatief zacht, dus makkelijk te verwerken, maar veel verwerkingstappen nodig om rigide te maken (verstevigen/vouwen/buigen). Moet gecoat of geanodiseerd worden om kleurtje te geven.
Kleurtjes denk ik ook belangrijke raadgever; want alles moet tegenwoordig toch gepersonaliseerd kunnen worden (denk aan auto's).
Overigens glasvezel (vooral hars) nauwelijks te recyclen, dus vanuit MvO perspectief aluminium wellicht beste keus.

Soortelijk gewicht van glas en aluminium ligt erg dicht bij elkaar (typisch/gemiddeld resp 2.5 en 2.755). In geval glasvezel moet daar nog hars & coating bij).

EDIT: Soortelijk gewicht uit mijn post hieronder toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door shufflez op 23 juli 2024 02:36]

Sneller. Glasvezel is altijd sneller. Full-duplex, ook, dus vooral in je uploads merkbaar.

Ok, flauwe grappen daargelaten zal het misschien iets lichter zijn, inderdaad, mogelijk iets goedkoper te verwerken, ook. Eerlijk gezegd sluit ik niet uit dat 50% van de overweging ook gewoon het aanbieden van meer kleurtjes geweest zal zijn - diversere doelgroep aanspreken in de vorm van mensen die bij vergelijkbare specs en/of prijs liever op kleur kiezen.
Nu ik er over nadenk, ik heb nog nooit iemand met een witte of roze laptop gezien. Dat zal inderdaad een mogelijke verklaring kunnen zijn.
Wel de roze macbooks verkopen anders vrij goed hoor. Ik heb ze in het wild nu een aantal keer gespot. Voornamelijk op uni en hogescholen. De witte macs was vroeger toch echt wel een ding.


Wit is overigens al tijden verkrijgbaar aangezien het gewoon een hele prima kleur is voor een elektronisch apparaat. Helaas is dat vaak alleen het geval omdat het gewoon goedkoper is denk ik. Vooral apparaten als de EEEPC en acer units kwam je vaak in het wit tegen.
Als ik het goed zie is de onderkant nog grijs (aluminium?).
Had het hem dan helemaal wit gemaakt. Grijs met wit is in mijn opinie niet de beste combinatie.

Verder waren de Macbooks vroeger ook wit en zagen er toch iets beter uit. 'cleaner'.

Ik ben ook erg benieuwd naar de prijs en het gebruik van glasvezel. Is glasvezel moeilijker/duurder om te maken dan carbon?
Glas en carbon vezels hebben technisch gezien het zelfde verbruiks process (technisch gezien hoeft een Carbon deel niet in een autoclaaf, maar voor het laagste gewicht/minste benodigde hoeveelheid hars doen ze dat wel, denk aan luchtvaart en race auto's). Beiden zijn kostbaar in productie tijd want ze moeten uitharden, en tijd kost geld. Maar de prijs van carbon is vele malen hoger dan van glasvezel maar beiden zijn sterk en lichtgewicht (genoeg) voor een laptop, alleen glasvezel zal de warmte beter vasthouden en zal een aluminium onderkant wel noodzaak zijn, maar ook dat zal niet heel veel verschillen met CF versie.
Hoe dan ook voor Dell is het wel goedkoper, voor de klant is er weinig verschil.
Euhm. Waarom moet zo’n carbon deel in een autoclaaf dan? Wat heeft dat met “zo min mogelijk hars gebruiken” te maken?
In een autoclaaf voor fibers kan het zowel onder druk als onder vacuum gezet worden, onder druk zodat alles goed aan elkaar hecht, vacuum om gevangen lucht te laten ontsnappen en holtes te laten vullen met hars, overtollig hars komt op deze methode ook mee. Kan ook met een vacuum zak, maar door de toename in temperatuur in een autoclaaf word de viscositeit van de hars lager en gemakkelijker onttrokken uit het weefsel. Er word tegenwoordig minder gebruik gemaakt van een autoclaaf en meer gebruik van resin infusion technieken, blijft leuk spul alleen erg duur.
Aha. Vandaar dus. Een autoclaaf wordt in mijn opleiding aangrenzende vakgebied namelijk gebruikt om apparatuur te desinfecteren als iets echt kompleet steriel moet zijn (lab equipment) dus vandaar dat ik mij afvroeg wat het nut van generiek “autoclaaf” was voor de verwerking van de fibers. Dat er ook een versie was die “extends autoclaaf” (om even in Java termen te spreken) doet was mij niet bekend
Zouden ze er ook poets doekjes bij leveren? Als ik terug denk aan mijn witte G4 macbook mijn God wat een drama was dat elke week poetsen.
als ik goed kijk zie ik een patroon in de behuizing gelijk aan die goedkope Packard Hell units van vroeger. ontiegelijk lastig om dat goed schoon te krijgen en bijna ondoenlijk om het bij te houden met alleen een doekje.

Ik vind deze XPS er dan ook ontzettend goedkoop uit zien. Foto 2 doet mij echt denken aan een uber goedkope laptop van de BCC die rechtstreeks uit China geïmporteerd is.
De XPS heeft er inderdaad wel eens beter uitgezien. Op de schermranden na lijkt dit net zo’n Atom laptop met 32gb opslag voor 200 euro.
Glasvezel is een stuk goedkoper dan carbon fiber en makkelijker om te maken.
Cleaner? Dat is maar hoe goed je hem onderhoudt. Want op wit zie je namelijk alles. Kan je direct een stukje persoonlijkheid van iemand uit afleiden :)
Ik heb het idee dat de foto's de roze variant betreft, als je goed kijkt op foto twee zie je dat de bovenkant ook een 'roze'-achtige kleur heeft.
Snap die rare van de zijkant met wedge designs ook niet. Volgens mij is dit gewoon gemakzuchtig design qua dikte van componenten. Ook 'lijkt' de laptop dan dunner.

Beetje wat Apple met z'n Macbook en air doet.

Maar idd, snap niet waarom alleen Apple en een enkel ander merk met strakke designs kan komen zonder al die rare vormen en fratsen.
"woven glass fiber material" is volgens mij geen glasvezel maar glasweefsel...? Correct me if I'm wrong
Eén vezel maakt inderdaad geen weefsel, maar vele vezels wel (check je trui :)).

Zijn ofwel met elkaar gewoven kort gesneden glasvezels (waar ze polyester boten mee versterken): https://polyestershoppen....be0114502ea5b0122d341.jpg

Of net zoals carbon/kevlar/aramide lange vezels under-over gewoven: http://www.carbonwinkel.n...-geweven-100-cm-breed.jpg

[Reactie gewijzigd door shufflez op 23 juli 2024 02:36]

zolang de webcam niet aan de bovenkant van de laptop zit kan ik dit niet als een serieuze optie zien. Het is toch echt zo'n onhandige hoek die je dan heb met videobellen dat het gewoon niet geschikt is om met klanten te bellen.
Inderdaad een minpunt voor wie de webcam veel zou gebruiken. Maar niet iedereen gebruikt een webcam regelmatig dus voor hen zou dat dan weer niet zo een probleem zijn.
Ik zou graag de optie hebben voor helemaal geen webcam. Staat netter dan een stukje tape er over :)
Je klanten tegen jouw onderkin aan laten kijken en ze met je oog bewegingen het gevoel geven dat je op ze neerkijkt is inderdaad niet handig.
Het is wat een trade-off voor de dunne bezels. Dit zie je bij alle modellen waar je die super dunne bezels hebt.
Afhankelijk van je gebruik is dit wel dan niet storend.
Ik begrijp wel dat je inderdaad op die manier niet met klanten kunt bellen. Het standpunt is echt te idioot om serieus genomen te worden.
Zelf gebruik ik mijn webcam nooit (wij hebben ook zo het video conferencen maar ik plak hem gewoon af tbh).
Gelukkig zijn er echt super veel merken en modellen dus is er in de non macOS wereld altijd wel iets dat je past.
Razer heeft ook knappe modellen.
Recent nog een skype call gehouden via Dell xps 13.. Het is een vrij obscure plek, dat ben ik met je eens, maar de call verliep prima en zonder commentaar over de 4 onderkinnen waar de webcam op gericht was. En dit zeg ik redelijk gechargeerd, want het valt reuze mee.
Het is inderdaad raar dat je collega's in je neusgaten zitten te kijken :-)
Ik vraag mij af of windows hello face recognition wel werkt als je een kikvorsperspectief hebt van het gezicht, dat zal de reden zijn waarom het niet bestaat op de xps 13 modellen.

Los van de camerapositie zou ik hem wel kopen moest het scherm volledig geplooid kunnen worden voor hem in leesstand te zetten of tablet modus. Eens je zo een laptop gehad hebt (lenovo yoga of hp spectre x360) wil je niet meer terug :-)

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 23 juli 2024 02:36]

Inderdaad, skypen met twee neusgaten.
Boskamp laatst gezien in dat voetbalprogramma met Derksen? Zag er allercharmanst op zijn Boskamp's uit :9
Waarom inboeten op functionaliteit? USB-c ipv normale USB-poorten betekent dat je vanaf nu met adapters moet rondlopen. Op de huidige XPS 13 zit al een TB3-poort, die ook als USB-c werkt, dus waarom zou je er nu plots 3 nodig hebben, ten koste van reguliere USB-poorten? Omdat de behuizing dan nog dunner kan worden? Gaan we daarmee dezelfde richting uit als bij smartphones, waar de consument smacht naar een langere accuduur, maar de fabrikanten dit doodleuk negeren en verder willen uitpakken met ultradunne smartphones?
Ook de Micro-SD kaartlezer snap ik niet. Ook dan heb je een externe kaartlezer nodig als je met gewone SD kaartjes werkt (uit mijn reflextoestel bijvoorbeeld).
De XPS 13 stond op mijn verlanglijstje als mijn huidige laptop niet meer voldoet, maar nu wordt hij geschrapt en kijk ik wel elders.

@j1b2c3 Ik verwacht pas in 2018-2019 een nieuwe laptop nodig te hebben.

[Reactie gewijzigd door ShaiNe op 23 juli 2024 02:36]

Ik bezit bijna alleen maar USB 3.0 randapparaten of beter. Ik heb nagenoeg bijna alle USB A kabels vervangen door een paar USB-C kabels. Problem solved.
Hier starten we dan weer een wegwerp wave, iedereen zoals jij die al de oude apparaten moet wegsmijten, veel betalen voor alles te vervangen en uiteindelijk:
Dat is leuk voor jezelf, tot wanneer je bij een collega of vriend komt die je een document op zijn usb stick wil geven... of dat je voor een projector staat waar je laptop niet kan op aangesloten worden,enz

USB c is goed, maar alles in één keer willen vervangen is slecht, geef de tijd aan consumenten dat hun apparaten langzaam transittoneel vervangen worden dankzij ouderdom en behoud usb-a nog tot dan.

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 23 juli 2024 02:36]

Nee, niks starten, maar ermee doorgaan. Ik heb ook mijn USB 1 kabels vervangen door USB 2 kabels, mijn USB 1.1 apparaten vervangen door USB2, en die later door USB 3.0 apparaten. En voor USB had ik natuurlijk seriele / paralelle zooi. Dit is voor mij al aan de gang sinds de jaren 80. Die oude kabels heb ik tesamen met 5 kilo PC netsnoeren naar de oud ijzerboer gebracht en daarvan mijn benzine en een appeltaartje betaald.

[Reactie gewijzigd door Shark.Bait op 23 juli 2024 02:36]

Heb je al een goede USB-C muis gevonden? Die zoek ik nog!
ik heb een draadloze bluetooth, dus daar heb ik totaal niet naar gekeken. Ik verwacht dat ze op termijn wel 1 zullen maken, desnoods met een adapter, zoals toen men van DIN naar PS/2 ging en van PS/2 naar USB.
Um... USB-C naar usb adapter? 10cm lang, kan je zo aan je muisje koppelen.
Heb ik nu inderdaad, maar geen groot voorstander van dongels :)
Ik denk dat er 3 usb-c conenctoren nu zijn omdat er praktische problemen waren.
Toen er twee waren, stonden ze naast elkaar en dat betekende, dat zodra je de usb-c lader in stak voor hem te herladen dat er te weinig plaats was om nog een usb stick in te steken (ze waren te dicht bij elkaar)

Ik vind het wel te vroeg om al volledig over te stappen naar usb-c; er hoort een transitie periode te zijn.
Ik wil ook niet vol met adaptoren rond lopen of al mijn usb-a apparatuur te vervangen door usb-c apparatuur.
Voor mij is dus deze laptop ook een no-go , één usb-a connector had er nog op moeten zitten. Ik vind het nu al super vervelend dat ik geen rj45 of hdmi/displayport meer kan insteken zonder adapter :-(
Mac gebruikers hebben het zelf nog erger, die krijgen zelf geen audio jack meer op sommige modellen.

De laptops worden kleiner en lichter zo dat ze gemakkelijker meegenomen kunnen worden volgens fabrikanten, maar langs een andere kant moet je een hele tas vol adaptoren meezeulen, ja dan is het eindresultaat erger geworden vind ik.
Mee eens met de SD-kaart lezer. Camera's gebruiken nog bijna allemaal het normaal SD-formaat en het is een voor hand liggend scenario dat je bestanden van een camera zou willen overzetten op je laptop.

Micro-SD wordt vooral voor telefoons gebruikt. Die zijn allemaal connected, dus als je bestanden van een telefoon op een laptop moet overzetten, dan zou je dat meestal via een internetverbinding of clouddienst doen.

Ik vermoed dus ook dat dit een ordinaire actie is om ruimte te besparen. Dat de gebruikers vervolgens weer met adapters moeten gaan zitten hannesen, is blijkbaar niet Dells probleem. En zo'n SD-kaartlezer is natuurlijk zoiets waar je bij aanschaf niet direct oplet, dus dan kom je er thuis pas achter dat het niet lekker werkt.

Ik ben zelf een tevreden XPS 13 gebruiker en ik vind het zeker interessant als er wat meer kleurtjes beschikbaar komen, maar als dat ten koste gaat van de SD-kaartlezer en USB-A, dan hoeft het van mij niet.
Anders koop je toch het model van dit jaar met korting :?
Is het bekend of de automatische helderheid op deze versie uit te schakelen is? Want na de klachten van hoge helderheid in een donkere omgeving is deze laptop op mijn no-go lijstje gekomen terwijl ik het een erg mooi ding vind.
Daar heb ik geen last van. Automatische helderheid kan uit, ik heb dat gedaan door Fedora te installeren ;-)
Oh rly? Interesting, ik zou er namelijk een Linux distro op installeren...
Dat automatisch stellen van de helderheid is een Windows driver dingetje wat Dell zelf toevoegt. Verwijder je die driver uit Windows of doe je een clean install ben je 'm zover ik weet ook kwijt.
Ik heb het nog even opgezocht, op een 1080p scherm zou het niet uit te schakelen zijn maar dat is allemaal met Windows getest.

Bron

[Reactie gewijzigd door JT op 23 juli 2024 02:36]

Ik heb zelf een Thinkpad Yoga 370 met Fedora 26. Totaal andere laptop, maar ook met een lichtsensor en linux. Ik kan de waardes uit de sensors prima uitlezen met monitor-sensor (behalve licht ook rotatie en zelfs kompasrichting), maar de helderheid stel ik gewoon in met fn+knopjes. Of als ik zou willen met de hand via /sys/class/backlight/intel_backlight/brightness natuurlijk (op een schaal van 0 tot 6818).
Het gaat hier niet om de lichtsensor, maar om content adaptive brightness control, een methode waarbij op basis van de gemiddelde kleur van het scherm de helderheid wordt aangepast. Dit kan je niet uitzetten.
Oh, de helderheid is afhankelijk van wat op het scherm staat, niet het omgevingslicht?

Dat is inderdaad irritant. Ik heb tv's gezien waar de helderheid veranderde door ondertiteling. Huilen was dat. Nadat het uit stond verder een prima tv ;)
Dat dus. Je hebt 's avonds je laptop aan met scherm op lage helderheid vanwege gedimd omgevingslicht. Open je een website met veel wit, lijkt het ineens alsof de zon recht in je smoel schijnt omdat de laptop besluit de helderheid op (bijna) max te zetten :X Daar heb ik echt geen zin in.
Bij de Dell zit dat bij sommige modellen helaas niet in de driver maar in het scherm zelf.. Vooral de ultra highres schermen hadden dit probleem, de 1080p's niet dacht ik.
Alle schermen hebben het probleem, alleen bij de QHD-schermen kan je het uitzetten.
Sorry ik had het inderdaad precies verkeerd om.
Dat klopt, maar waar het hier om gaat is content adaptive brightness control (CBAC) en dat kan je niet uitzetten.
Dat kan, maar de content adaptive brightness control (CBAC) kan je niet uitzetten.

Test: http://tylerwatt12.com/dc/pg2.html
Voorbeeld waarbij CBAC aan staat: https://www.youtube.com/watch?v=yJDdnKCXGjU

Voor zover ik weet kan dit niet uitgezet worden bij de full hd-schermen.
Ha JT,

Ik heb zelf een dell xps 13 uit 2015 en mijn broertje eentje uit 2017. In beide gevallen is de automatische helderheid simpelweg via het configuratiescherm uit te zetten.
Wat voor schermen hebben jullie?

Op 1080p dus niet ;) .

[Reactie gewijzigd door JT op 23 juli 2024 02:36]

Dat is een post uit 2015, we zijn nu twee jaar verder. Is dit nog steeds het geval?
De laatste posts zijn van een jaar geleden maar ik heb niks kunnen vinden dat het tegendeel aantoont.
Dat kan tweede redenen hebben. Het probleem is er nog steeds en iedereen die de thread ziet concludeert dat er geen oplossing is. Of het is niet meer zo en mensen hebben geen reden om te klagen en/of the problemen te posten. We weten het dus nog steeds niet. Jammer, want ik heb nog steeds interesse in een XPS 13 maar heb tot nu toe afgehouden vanwege dit probleem.
Dan ben ik zeer benieuwd naar het resultaat van deze test: http://tylerwatt12.com/dc/pg2.html
Dat kan ook al op huidige modellen met een firmware upgrade.
Ik dacht dat dat alleen op de touchscreen 4k modellen kon? Want ik wil mat 1080p.

Edit: het kan inderdaad niet. Zie Bron.

[Reactie gewijzigd door JT op 23 juli 2024 02:36]

Is dat niet sowieso op elke laptop (en smartphone) uit te schakelen?
Het lijkt wel reclame, Tweakers zou even een waarschuwing moeten geven bij merken die oplichten: https://nl.trustpilot.com/review/www.dell.nl
Dit vind ik wel een goed punt.

In veel artikels worden de performances getest en de degelijkheid.
Nu is het zo dat de service en de brakke exemplaren daar nooit in voorkomen.
Dell was vroeger een bedrijf met een hele goede bereikbaarheid waar je alles kon regelen.
Tegenwoordig kan je als klant geen eens een medewerker aan de lijn krijgen.
Staat het op internet bol van de klachten over defectr exemplaren. Veelvuldig de xps13 en 15. Mogelijk ook door de grote aantallen die verkocht worden
Nee dat moet Tweakers niet. Ik kom hier voor informatie over tech, niet voor irritante mensen die komen klagen wat er allemaal mis is gegaan bij hun bestelling/product.

Dan kan je dat bij elk artikel gaan vermelden omdat er altijd mensen klagen op het internet. 8)7
Anoniem: 701637 @uNoTopia7 oktober 2017 15:02
Dat is geen klagen maar een waarschuwing en ben er blij mee dat dit wordt gedaan. Als jij dadelijk tech koopt en het niet doet had jij ook graag een waarschuwing gezien ergens. En zo te zien wordt niet alleen in Nederland geklaagd over Dell: https://www.google.nl/sea...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Ikzelf heb ook nare ervaringen met het bedrijf. Nu is het zo dat wel meerdere bedrijven slechte reviews krijgen, maar dit bedrijf spant de kroon en krijgt echt TE slechte cijfers.

Nee geen Dell meer voor mij!
Is hier nog een goede reden voor te bedenken buiten "ziet er hip uit"? Dan denk ik aan sterkte van het materiaal en (misschien?) het gewicht.
Soortelijk gewicht van glas en aluminium ligt ook erg dicht bij elkaar (typisch/gemiddeld resp 2.5 en 2.755).

1 m2 glasvezel mat = 218gr (zonder de hars en afhankelijk van soort en weefsel)
1 m2 aluminium (1mm) = 230gr (afhankelijk van legering)

Sterkte ook erg afhankelijk van de vorm in beide gevallen (en in geval glasvezel ook nog icm gebruikte hars).

EDIT: spelling

[Reactie gewijzigd door shufflez op 23 juli 2024 02:36]

Wie zat er nu niet te wachten op een roze laptop? 8)7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.