×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft kondigt zakelijke Windows 10 S-laptops aan

Door , 116 reacties

Microsoft heeft de eerste vier laptops van derde partijen met Windows 10 S aangekondigd. Het gaat om laptops die bedoeld zijn voor de zakelijke markt, terwijl Microsoft zich tot nu toe richtte op gebruik voor studenten en onderwijsinstellingen.

De laptops met Windows 10 S zijn modellen van HP, Lenovo, Acer en Fujitsu. In oktober komt de HP Stream 14 Pro van HP beschikbaar, voor een bedrag van 275 dollar, omgerekend en met btw is dat 285 euro. In het vierde kwartaal van dit jaar komen ook nog twee modellen van Acer, gevolg door de Lenovo V330 in februari volgend jaar.

Microsoft noemt bij de aankondiging de beheeropties van Windows 10 S, met behulp van Intune en via Azure Active Directory. In een toekomstige update kunnen gebruikers Windows 10 Enterprise-functies zoals Credential Guard, Application Guard en gecentraliseerd beheer van de Store en Cortana toevoegen, belooft het bedrijf.

Het is voor het eerst dat Microsoft Windows 10 S voor zakelijk gebruik naar voren schuift. Bij de aankondiging richtte het bedrijf zich op gebruik door studenten en docenten, iets wat Microsoft nog steeds noemt in zijn faq. Windows 10 S is een versie van het besturingssysteem die op systemen met lage hardware-eisen draait. Het besturingssysteem draait alleen apps uit de Windows Store. Tot 31 maart 2018 kunnen gebruikers zonder verdere kosten overstappen naar W10 Pro.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwsco÷rdinator

25-09-2017 • 15:41

116 Linkedin Google+

Reacties (116)

Wijzig sortering
Ik snap S echt niet. Wat is nou echt het voordeel van die versie tov Pro bijvoorbeeld? Het is toch juist een uitgeklede versie waar je normale software niet kunt installeren? Alleen de apps uit de MS store? Daar zit toch niemand op te wachten?
Het maakt de laptop "veilig" voor ouderen/kinderen en andere niet-technisch-aangelegden, of voor je werknemers die gewoon alleen een browser en de meest voorkomende apps nodig hebben, maar een Chromebook te beperkend is. Doordat je geen troep erop kan krijgen (expres of per ongeluk) blijft de laptop lekker vlot... in theorie. Voor die doelgroep is het uitstekend.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 25 september 2017 15:54]

Maar rotzooi wat binnenkomt via een browser blijft lijkt mij. Dus dan gaat het alleen om software die geinstalleerd wordt?
"Rotzooi" dat via een browser binnen komt, kan vaak alleen maar binnen komen na interactie van de gebruiker. Denk aan "cute-puppies-wallpaper.exe" of "watch-xxx-for-free.exe". Zelfs als het gaat om exploits die op de achtergrond software installeren, is de kans aannemelijk dat dergelijke exploits direct of indirect misbruik maken van legacy APIs die standaard niet beschikbaar of afgesloten zijn op Windows 10 S. Alternatief is exploits dat Java, Flash of andere browser-plugins misbruiken, die simpelweg niet aanwezig zijn op Windows 10 S. Tot slot heb je maar 1 browser - Edge - en die draait vermoedelijk in een sandbox, wat 'm lekker veilig maakt.

Als Microsoft een beetje moeite gedaan heeft, lijkt Windows 10 S mij een OS dat qua veiligheid in categorie Android & iOS zit: Beperkt, maar je kan jezelf niet in je voet schieten.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 25 september 2017 16:02]

Als Microsoft een beetje moeite gedaan heeft, lijkt Windows 10 S mij een OS dat qua veiligheid in categorie Android & iOS zit: Beperkt, maar je kan jezelf niet in je voet schieten.
Nou... vandaag nog een gevalletje gehad waarbij een gebruiker het voor elkaar heeft gekregen om een VPN op de iPhone ge´nstalleerd te krijgen van een vreemde, met als resultaat ineens een alternatieve appstore en allerlei andere redirects. Dit soort dingen heb ik ook wel eens op Android gezien...
Cool! Maar niet mogelijk zonder dat iemand fysiek toegang krijgt tot je toestel om dat in te stellen, lijkt mij. Een gevalletje "uitzondering bevestigt de regel"?

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 25 september 2017 16:45]

Meer een gevalletje Pebkac zo te zien. Maar in dit geval... Pebsac? Screen en chair dus?
haha die moest ik even googlen :+
Ik ken die als de CK interface (chair to keyboard)
Nope, niemand fysiek bij het toestel geweest... behalve de gebruiker zelf dan uiteraard. Zal zonder twijfel in zijn onwetendheid wat verkeerds op het toestel hebben ge´nstalleerd via een foute link oid, maar die waarheid komt sowieso nooit (geheel) boven tafel omdat de gemiddelde gebruiker bij ons echt totaal geen idee heeft van waar ze mee bezig zijn of waar ze op klikken. Het was wel gedaan dmv een progje wat in de appstore te krijgen was, helaas liep gebruiker er al een paar maanden mee rond en het bewuste appje was al verwijderd, alleen de rest van de rommel dus niet.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 25 september 2017 18:07]

Vergeet niet de exploits die via advertentienetwerken binnenkomen niet... :(
In theorie werken die dus niet (want er zit een sandbox omheen). Tracking blijft wel werken natuurlijk, maar daadwerkelijke exploits zullen specifiek voor Windows 10S gemaakt moeten worden. Dat wordt een stuk lastiger, omdat de meest gebruikte ingangen (Java, Flash, etc.) niet beschikbaar zijn.
De tijd dat alle webbased exploits Java of Flash nodig hadden is ook wel zo'n beetje achter ons. In de praktijk kan je vanuit de browser met javascript al genoeg doen. Zo is het bijvoorbeeld al gedemonstreerd dat je uit de javascript sandbox de browser in kan, en vanaf de browser die in een OS-standbox zit daar ook weer uit kan breken. Vanaf daar kan je met privilege escalatie nog SYSTEM rechten krijgen, en als je zin hebt een ring -3 rootkit installeren op de Intel Management engine en bijv. de SSD firmware aanpassen voor een APT. Stel dat je in een VM draait, dan kan je natuurlijk ook eerst de hypervisor aanvallen en naar de host machine gaan, en daar dan weer SYSTEM halen.

https://arstechnica.com/i...etches-105000-at-pwn2own/

Niks is veilig, en het idee dat een sandbox (of UWP) magisch alles oplost is net zo niet-van-toepassing als de opmerking van 30 jaar geleden dat 512K genoeg is voor iedereen.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 25 september 2017 17:01]

Niets is absoluut veilig.

Maar je kunt toch niet tegenspreken dat een gesandboxte browser op een systeem waarop geen alleen gewhiteliste en ondertekende executables kunnen worden uitgevoerd significant veiliger is dan een willekeurige browser waar een gewone gebruiker dat wel mag?
Niet perse. Het Microsoft model is nog steeds vrij veel 'achteraf' toegevoegde zaken. Zo zal Windows zelf nog steeds gewoon NT en Win32 gebruiken, en UWP-only GUI zaken artificieel proberen te forceren.

Wat ze in feite gedaan hebben is niet het iOS model nabootsen, wat gebaseerd is op bottom-up PKI voor alles, maar top-down whitelisting van native software.
Dat klopt. Maar alle UWP apps/browsers werken in een sandbox, ook al komen ze niet uit de Windows Store. Dat Microsoft enkel Edge als browser en apps uit de Windows Store toelaat heeft hier dus weinig mee te maken.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 25 september 2017 16:51]

Een (flink) deel daarvan blijft buiten de deur omdat het niks kan/mag installeren ;) Ook aanpassingen aan de browser die niet via addons uit de store worden toegevoegd worden geweigerd... oftewel het is in ieder geval een stuk veiliger dan in de 'normale' omgeving.
Je kan geen chrome installeren (tenzij het naar de store komt), en op edge zijn er maar enkele extensies (die je dan via de store moet downloaden).
Dus op de browser kan je geen troep zetten.

En als je bedoelt dat je op ads klikt en vanalles download, dat gaat niet. Windows 10 S is niet geschikt voor Win32/64 software, enkel apps, dus daar ga je geen last van hebben.
En als je bedoelt dat je op ads klikt en vanalles download, dat gaat niet. Windows 10 S is niet geschikt voor Win32/64 software, enkel apps, dus daar ga je geen last van hebben.
Windows 10 S is juist wÚl geschikt voor Win32/64 software, in tegenstelling tot Windows 8(.1) RT.
De software kan echter enkel via de store (of corporate varianten van de store) ge´nstalleerd worden. Een .exe bestand downloaden en starten werkt niet meer.
Alles draait sandboxed in W10 S...

Dus ook al zou je malafide (java-) script draaien, dan kan die niet uitgevoerd worden (geen toegang tot de systeembronnen).

Flash e.d. is al helemaal niet mogelijk.
Die reactie vereist een kleine toelichting, anders is-ie niet heel nuttig
werknemers die gewoon alleen een browser en de meest voorkomende apps nodig hebben
Inderdaad, browser en Office. Die laatste is nu ook als volledige versie in de store te vinden...
Uhm ja, maar dat is slechts een redirect-linkje naar een website microsoftstore.com waar je Office 365 kunt downloaden, toch? Dan kan je de online varianten van Office gebruiken, maar dat zijn erg uitgeklede versies. Die kan je ook op een Chromebook of al het andere met een webbrowser gebruiken.

Of is er toch nog een Office versie die je wel echt op Windows S kunt installeren? Want met de normale Office desktopversie kan dat als ik het goed begrijp niet omdat er op S alleen apps kunnen worden gezet?
Ok. Neem Excel. Kijk wat je daarmee kan doen met Macro's... Iedere werknemer klikt gewoon op 'Nu inschakelen' zonder verder te kijken. Of draait Office dan ook in de zandbak?
Zou ik met windows10-s ook een netwerk kunnen aan leggen met mijn pc die op windows10 home Premium draait?

Want dan kan ik films, documenten, foto's etc etc van mijn windows10 home Premium naar mijn windows10-s, downloaden of streamen...
Ja natuurlijk, het enige wat je niet kan is willekeurig software installeren
Een soort Thin Client eigenlijk maar dan heb wat meer rechten om lokaal te werken.
Ja zo kan je het zien
En waarom zit niemand daar op te wachten? Elk bedrijf kan z'n Win32 applicatie in de Store zetten en ik denk dat het zakelijk best interessant kan zijn, vooral omdat je ervoor zorgt dat alleen 'goedgekeurde' apps geinstalleerd staan.
Euuhm nee. Niet elk bedrijf kan dat doen. Enkel wanneer je de source hebt, en je apps kunt wrappen in Centennial. Dus als "bedrijf" ben je afhankelijk van andere bedrijven die rechthebbend zijn op de sourcecode. Daarom zul je dus pakketen als Autodesk Civil 3D of bv IBM SPSS niet op die manier kunnen ontsluiten. Die bedrijven gaan dat gewoon niet doen. Ze zijn marktleider en voor hen is het totaal niet boeiend om geld aan MS over te moeten dragen.
En daarom is de store gedoemd te mislukken, en is S dat automatisch ook.
Voor bedrijven is het alleen maar interessant om 1 vorm van beheer te hebben op applicaties. Als ik naar mijzelf kijk....Ik beheer 4000 desktops en 1000 notebooks. Toevoegen van die store maakt het leven niet makkelijker, omdat ik geen afscheid kan nemen van het oude beheer. Ik krijg er enkel een omgeving bij. Dat levert mij niets op.

[Reactie gewijzigd door techie782 op 25 september 2017 16:19]

Bedrijven zitten tegenwoordig helemaal afgeladen met werknemers die enkel Office en een browser hoeven te gebruiken. Windows 10 S is een geschenk uit de hemel voor systeembeheer
Voor dat soort bedrijven misschien wel. Maar wij hebben 325 applicaties waarvan er "not joking" misschien 4 in de store zitten.
Eh...met 'elk bedrijf' bedoel ik natuurlijk de software ontwikkelaars dus de Adobe en Autodesken van deze wereld.
Ah ja. Maar die gaan dat echt niet doen. De euros stromen daar nu al meer dan voldoende binnen. En nu krijgen ze 100% van de cash, en in het store model moeten ze geld afdragen aan MS. Is bij Apple (OS X store) ook nooit gelukt, dus bij MS zal het ook niet lukken.
Is op zich wat voor te zeggen, al zie ik Adobe al een aantal van die applicaties dus wel in de store hebben staan. Marktaandeel van Windows is ook ietsje groter (85% geloof ik is het verschil) dan dat van Mac OS, maar goed...de tijd zal het leren...
Ja maar dat zijn niet de serieuze applicaties van Adobe. Dat zijn de TeleTubby apps van Adobe. Bijna speciaal gemaakt voor app stores. Photoshop, Illustrator, Premiere, Dreamweaver etc.....die ga je nooit in een store zien verschijnen. Niet in de Apple store maar zeker ook niet in de Microsoft Store.
Je kunt je eigen corporate versie van de store maken. Wanneer er genoeg vraag voor komt zullen de grote softwareleveranciers hun pakketten daarvoor beschikbaar maken.
Voor de normale store hoef je de verkopen niet via Microsoft te laten lopen. Je kunt de installatiemedia via de store beschikbaar stellen, die je met een Enterprise licentiecode kunt activeren of die pas werken na een login via internet.
Dat klopt, maar voor die nog kleinere niche gaan de vendoren nooit apps maken. Dat levert ze geen extra klanten en geen extra geld op. Daarbij komt nog dat heel veel apps niet geschreven zijn in .NET en dus niet porteerbaar zijn naar de store van MS. Neem bv SPSS. Of Matlab. Of de gehele Adobe suite.
Dat kost dus alleen maar geld en drijft een wig tussen de portabiliteit van de verschillende OSsen. Het is dus gewoon een onrealistisch beeld dat MS heeft mbt de store.
Volgens mij is .NET geen vereiste voor publicatie in de store. Alleen voor UWP-apps die op meerdere platforms moeten kunnen draaien.
Het zijn juist de grote bedrijven, de beste klanten van de grote leveranciers, voor wie Windows S een grote vereenvoudiging in het beheer op zou leveren, dus zeker geen kleine niche.
Omdat, JackSparrow, bedrijven zich niet graag een 2e keer laten piepelen zoals bij Windows Phone. Over 2 jaar weet Microsoft zelf niet eens meer wat ze met Windows S willen en laten ze het hele platform als een baksteen zinken en kijken ze er niet meer naar om zonder enige vorm van communicatie. Daarom zit niemand er op te wachten.

[Reactie gewijzigd door MRE-Inc op 25 september 2017 21:03]

Ik proef een beetje persoonlijke frustratie hier, al snap ik ook wel dat het waardeloos is dat als je een Windows Phone hebt en er niet meer apps voro komen. Zelf ben ik vorig jaar al naar Android overgegaan en sinds een kleine week doorgehopt naar Apple. Ach..zodra Microsoft weer met een nieuw mobiel avontuur begint, stap ik gewoon weer in.

Denk dat (vooral voor de educatie markt) er best een Windows 10 S markt is. Weet niet of dat zakelijk ook zo is, maar dat hangt ook af van de apps die bedrijven gebruiken. Ik zie wel heel bedrijven die (gedeeltelijk) overstappen naar Intune managed machines en die gebruiken vaak ook alleen maar Office en eventueel de Citrix Receiver)...dus tja...daar zou een Windows 10 S perfect toepasbaar zijn. Ik heb het dan wel over de klanten met wereldwijd 100.000+ werkplekken enzo, niet het gemiddelde NL bedrijf met 500-1000 man
Apps ? Wie heeft het over apps ? Als ik apps had gewild, dan was ik wel naar iOS overgestapt. Het gaat om het totale gebrek aan ondersteuning hardware technisch. Een telefoon van 1 jaar en 4 maanden waarvan de accu zo goed als dood is en je bij MS en haar reparateur niet hoeft aan te kloppen zelfs niet tegen betaling.

Dit S geval is ook weer zo'n proefballonnetje van MS. Over 2 jaar als een paar bedrijven zijn ingestapt, besluit MS dat ze het toch niet zien zitten en gooien de handdoek in de ring. Zit je dan als bedrijf zijnde met tig Windows S laptops waar je geen ondersteuning voor krijgt.
Windows S is voornamelijk een (zoveelste) anti-competitieve move van Microsoft om de consument in hun Windows Store te pushen, zodat ze 30% kunnen binnen harken van alle verkochte software. Door alle 3rd party stores te blokkeren, zetten ze elke vorm van competitie buitenspel. Het excuus van "veiligheid" gaat hierbij niet op, omdat 3rd party stores evengoed curatie kunnen uitvoeren. Ook andere beperkingen hebben weinig te maken met veiligheid: Microsoft is letterlijk de enige die voordeel haalt door andere browsers dan Edge, andere zoekmachines dan Bing en andere ecosystemen zoals Steam te verbieden.
Als dit de enige versie was, had je gelijk. Als je W10S tegenover de Chromebooks zet, waar het een antwoord op is, zie je een heel ander plaatje.

Bedrijven met hun eigen store kunnen vast ook programma's van derden erin zetten. Daar zouden softwaremakers op in kunnen spelen en een versie voor de eigen store af kunnen leveren. Wel veilig, geen afdracht van kosten aan Microsoft.

Het idee is op zichzelf goed, het zal afhangen van de acceptatie door softwarevendors en bedrijven.

Ik zou willen dat ik voor al onze software packages een store-versie had. MS heeft alles in huis om dat mogelijk te maken, laat ze die stap nu ook zetten...
Bij Chromebooks kan je wel degelijk apps "sideloaden". Bij Windows S is dat niet het geval. Ik heb ook nog niks gelezen over een mogelijkheid om software van derden te installeren buiten de Store van Microsoft om. Last but not least zie ik niet in hoe het goed is voor een bedrijf om de zoekmachine te beperken tot Bing, aangezien Google vaak betere resultaten geeft. Ik ben het dus absoluut niet eens dat dit een goed idee is.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 25 september 2017 17:20]

Sideloaden van UWP apps kan ook gewoon in W10, ik heb nog nergens gelezen dat dat niet in W10S kan:
https://docs.microsoft.co...kaging/packaging-uwp-apps. Iemand die dat kan bevestigen of ontkrachten?

Zoals gezegd: een Eigen store draaien met eigen apps kan voor bedrijven gewoon. Is ook veel logischer dan met losse apps klungelen.

Zonder Google-zoekmachine overleven gaat uitstekend. Is eenmaal (Bing aan jou) gewend zijn de resultaten minstens zo goed. Ik gebruik inmiddels als jaren geen Google zoekmachine meer. Daarnaast staat niets je in de weg om naar de site te gaan en daar Google te gebruiken. Het is alleen niet te integreren in het OS.

Het schijnt trouwens dat Siri ook Bing gebruikt. Hoor ik nooit iemand over klagen.

Dat jij de doelgroep niet bent, wil niet zeggen dat er geen markt voor is? Vooralsnog heeft Google geen alternatief voor Windows 10 Pro, maar Microsoft nu wel voor ChromeOS. Staat weer tegenover dat MS niet wat tegenover Android heeft staan. Niet serieus meer, in ieder geval.
Sideloaden gaat NIET in Windows S, wel in Windows 10.

Los van het feit of Google beter is dan Bing of niet, is er geen enkel voordeel voor een bedrijf dat Microsoft dit beperkt. Hetzelfde voor de beperking tot Edge. De systeembeheerder van een bedrijf hoort te bepalen wat al dan niet gebruikt mag worden, niet de maker van het OS.

Edit: Siri gaat vanaf nu Google gebruiken ;)

https://be.hardware.info/...tandaard-zoekmachine-siri

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 25 september 2017 22:57]

Windows S is voornamelijk een (zoveelste) anti-competitieve move van Microsoft om de consument in hun Windows Store te pushen, zodat ze 30% kunnen binnen harken van alle verkochte software.
Dat betekent dat er nog altijd 70% naar de producent gaat. We zijn nu net een paar jaar gewend aan directe downloads via internet, maar nog niet zo lang geleden werd alle software in een doosje in de winkel gekocht. Ik denk dat de leveranciers daar toen fors minder dan 70% van de verkoopprijs aan overhielden.
En met de store verzorgt Microsoft de facturatie en distributie, wat de leveranciers juist veel rompslomp en kosten zal schelen. Het grote probleem dat de grote leveranciers met de store hebben is dat ze tussen al hun andere concurrenten staan, waardoor gebruikers makkelijker goedkopere alternatieven kunnen proberen.
Microsoft moet alleen de store eens iets overzichtelijker maken.
De tijd dat software in een doosje in de winkel werd verkocht is al jaren voorbij hoor :)

Die 30% die de devs moeten afstaan aan Microsoft is misschien wel redelijk voor apps van 99 cent, maar niet voor dure desktop software. Voor een programma van Ą100 gaat er Ą30 naar Microsoft, dat is echt niet meer correct. Devs gaan die kost ongetwijfeld doorrekenen aan de consument.

Slechts ÚÚn store toestaan is ook nefast voor de concurrentie. Kijk maar naar de belachelijk hoge prijzen van digitale games op console in vergelijking met de pc.

Ik blijf er dus bij dat het positief is dat Microsoft een store aanbiedt, maar dat het voor devs Ún consument nadelig is dat Microsoft die store als enige optie opdringt.
Je kunt in de winkel nog steeds doosjes met software vinden. Zelfs voor veelgebruikte software als Windows en Office. Daar krijgt de softwareleverancier, na fabricage van de doosjes, distributie en marge van de winkelier, minder dan 70% procent van de verkoopprijs voor.

Er is ook niet ÚÚn store. Voor de normale Windows versies kun je nog gewoon bij de leverancier zelf terecht. Wanneer diezelfde software voor Windows S fors duurder wordt, zal dat Windows S een stuk minder populair maken.
Voor games is er meestal een groot verschil in gameplay tussen PC- en consoleversies, wat het voor consolebezitters blijkbaar toch interessant genoeg maakt om er meer geld voor neer te leggen. Dat verschil zie ik niet tussen Windows Pro en Windows S in het voordeel van S. Windows S is makkelijker te beheren en kan in veel gevallen zonder prestatieverlies op goedkopere hardware draaien, waardoor er kosten bespaard kunnen worden. Wanneer die kostenbesparing teniet wordt gedaan door hogere kosten voor de gebruikte software is Windows S geen optie.
Tja, het is net als Chromebooks, minder apps vs makkelijker beheer. Op zich geen slechte deal, ik gebruik ook een Chromebox als media center, ideaal, nooit omkijken naar, net als een media speler ofzo...
Door alleen applicaties uit de store aan te bieden krijg je door sandboxen en beperkte api beschikbaarheid een stabieler en veiliger systeem. Dus vanuit beheersperspectief ook fijner/beter.
ik denk het juist wel, als bedrijf een applicatie aanbieden via de store, en geen last van extra software die geinstalleerd wordt door je werknemers.
Waarom zit daar niemand op te wachten? Het is net als een Chromebook, er kan weinig verkeerd gaan en weinig verziekt worden.
Alleen de apps uit de MS store?
Hmmm, niet op de hoogte van de komst van Progressive Web Apps? Deze komen automatisch in de store via Bing.
Als er een 'app redding' is voor Microsoft dan is het PWA...

Edit:
nieuws: Microsoft brengt Progressive Web Apps naar de Windows Store

Nieuws van tweakers 3 dagen oud, maar de werkzaamheden aan pwa's zijn al langer gaande...
https://blogs.windows.com...the-progress-of-web-apps/

[Reactie gewijzigd door geertdo op 25 september 2017 16:25]

Beheer voor scholen en / of bedrijven is ook enorm versimpeld. Denk hierbij vooral aan bedrijven en veelal scholen waar IT beheer door externe partijen worden gedaan en er op locatie een docent is die IT er een beetje bij doet. Wat als deze school computers heeft die verkeerd zijn geconfigureerd, of ze kopen een aantal nieuwe computers bij. Dit is een behoorlijke taak voor zo'n docent, of er komt een factuur.

Met Windows 10 S is het USB stick in het nieuwe / kapotte apparaat, en Windows zal de boel configureren. Zie ook het filmpje van de keynote: https://www.youtube.com/w...w&feature=youtu.be&t=1310
Stelde je dezelfde vraag ook bij Chromebooks? Dit is goedkoop vanwege lage hardware-eisen en doordat je niet veel kan, kan er ook weinig mis gaan. Voor mensen die niet meer nodig hebben dan dit dus een optie.

Vanuit jouw achtergrond wil je waarschijnlijk gewoon meer dan alleen MS Store apps. Dan is dit inderdaad niks voor jou, vanzelfsprekend.
Stelde je dezelfde vraag ook bij Chromebooks? Dit is goedkoop vanwege lage hardware-eisen en doordat je niet veel kan, kan er ook weinig mis gaan. Voor mensen die niet meer nodig hebben dan dit dus een optie.
Nee, natuurlijk niet, want de duivel werkt bij Microsoft en bij Google werken alleen maar engeltjes.
[/sarcasme]
Nee en iPad pro ook niet!

JIJ snap het niet! :?
Ideale mobiele thin client voor een desktop of app virtualisatie omgeving. VMware Horizon en Citrix Receiver zijn beschikbaar in de store. Als je dan ook nog volwaardige Office apps lokaal kunt draaien heb je een voordeel t.o.v. Chrome.
Test voor de lol eens Pro met Enterprise LTSB.

Als je Úcht een vlotte OS wil installeer en strip je Enterprise LTSB, werkt als een trein op alles met minder dan 4Gb RAM. Guaranteed.

Edit oh en das een volledige OS ipv Chromebook meuk :Y)

[Reactie gewijzigd door YangWenli op 25 september 2017 19:11]

Windows "S" staat een beetje in tussen Home en pro / Enterprise in. Het is ligt maar je kunt het wel in een Active Domain opnemen via Intune en Azure AD. Dat is voor scholen een zeer groot plus punt want het is goedkoper dan een pro licentie en je kunt het toch behoorlijk dicht zetten voor de leerlingen en in dit geval medewerkers. Met een home versie kan dit niet. Dat is eigenlijk het grootste verschil.

Of ik nu met een pro versie zorg dat de balie medewerkster enkel het boeken scherm voor zich heeft of met deze versie. Dan is het op deze manier goedkoper. Als bedrijf kun je je eigen store draaien net zoals dat kan met bijvoorbeeld Chrome OS. Dat is ook behoorlijk uitgebreid als je daarin duikt. En Windows heeft sterke kaarten met hun Azure en Intune platformen.

Als beheerder op een school zou ik het wel wete, dit bespaart je behoorlijk wat kosten ter vergelijking met de pro/Enterprise licenties. Chrome zou voor mij ook een goed alternatief zijn.
Dat verhaal zie je ook terug in de comments van letterlijk elk bericht over Chromebooks. Die zijn echter een groot succes. Zo groot zelfs dat zelfs Microsoft met een kopie komt. Wat voordelen van dit soort laptops:

- Niet-technische gebruikers kunnen weinig slopen
- Het is dus ideaal voor partijen met een heleboel niet-technische gebruikers (denk aan scholen)
- Ze zijn vaak licht, maar snel
- Ze zijn goedkoop
- Vaak werk je grotendeels in de cloud, wat betekent dat bij verlies je de gegevens nog hebt en je weet dat de dief geen waardevolle gegevens heeft. Een ander luxe-voordeel is wanneer je meerdere computers hebt: je zit minder met dat je bestanden lokaal hebt opgeslagen en er op een andere computer niet bij kan.

Daarnaast kan je al jaren alles doen in de browser en heb je overal internet.

Dit soort apparaten zijn voor een ander doel dan gewone laptops. Ik gooi liever m'n Chromebook in m'n backpack op reis dan m'n workstation. Dus nee, er zitten wel degelijk mensen op dit soort apparaten te wachten. En dat zijn ook niet alleen ouderen/kinderen/niet-technische mensen. Ik ben bijvoorbeeld programmeur.

[Reactie gewijzigd door Bar˘ZZa op 26 september 2017 10:17]

Systeembeheerders van scholen en andere bedrijven met technische niet veel eisende gebruikers zullen hier erg blij mee zijn. Mijn schoonmoeder is docente. Zij heeft recentelijk een zuinig Dell laptopje met Windows 10 home gekregen. Op dit Delletje heeft het systeembeheer Office 365 met Onedrive ge´nstalleerd en verder niets, zelfs geen aangepaste virusscanner. Wanneer er problemen zijn wordt Windows 10 en O365 opnieuw ge´nstalleerd en klaar zijn ze weer. Met Windows 10 S zullen ze nog minder werk hebben.
Ze proberen Chromebooks aan te pakken!
Kan je als beheerder nog applicaties installeren buiten de store om op deze laptops? Lijkt me een redelijk kritieke eis voor systeembeheerders.
Office365 heeft PowerApp, deze kunnen probleemloos gebruikt worden.
Je kan als bedrijf bepaalde developers toegang geven om apps te publiceren in je zakelijke store. Dat werkt erg fijn met updaten. Ik heb bijvoorbeeld een applicatie gemaakt voor intern gebruik en mijn collega's die hem hebben ge´nstalleerd krijgen automatisch de nieuwste versie. Ik kan mij voorstellen dat bij grotere bedrijven dit proces wat complexer is en wijzigingen niet zomaar doorgezet worden, maar in onze situatie vind ik het erg fijn.
Natuurlijk is er een groep die geen zware computer nodig heeft, maar gezien de prijzen vraag ik me af of dit soort laptops wel serieus als werkstation kan dienen. Zeker als je er een hele dag op moet werken is het toch prettig cq noodzakelijk om wat meer programma's tegelijk te kunnen draaien. Alleen mail, internet en Word is wel erg beperkt.
Een goed scherm is eigenlijk ook een vereiste, maar dat is met de getoonde prijzen nauwelijks mogelijk.
Je zult verbaasd zijn hoeveel mensen kunnen volstaan met e-mail, een browser en Office applicaties.
Verbaaste me hoe goed scherm in een 300 euro acer chromeboom zit, dus lijkt me opzich niet onmogelijk dat het redelijk is.
Nu vraag ik me dus af of je Office 2016 kan installeren op dit systeem. Want het staat niet in de store maar je installeert het doormiddel van een .exe setup. Maar ik verwacht ook niet dat je geen word/excel kan gebruiken op die systemen..
Oh, ik dacht dat het in de Store applicatie moest staan maar het kan natuurlijk ook via de Microsoft Store via de website :9 My bad
Dit lijkt me juist voor zakelijke omgevingen een mooie oplossing.
Een standard Windows 10 S, Citrix Receiver er op, eventueel een zakelijke App Store/PowerApps en de meeste medewerkers (nee, grafisch designers, programmeurs etc natuurlijk niet) kunnen probleemloos aan de slag
Hopelijk weer een 3:2 - scherm. Je leest zakelijk namelijk in 90% van de gevallen vertikale tekst.

[Reactie gewijzigd door STFU op 25 september 2017 16:07]

Dit is een geweldige oplossing voor zowel de eindgebruikers van Office365, als de IT-beheerders. De prijs vind ik ook nog prima. Ik overweeg om de thin clients weg te doen :)
Als er een goede Citrix Receiver in die store staat is het best te overwegen als mobiele thin client....
Deze laptops met deze prijzen zijn inderdaad wÚl concurrenten van de Chromebooks. Die van Microsoft zelf natuurlijk niet, daarvoor is die te hoog geprijsd.
Dacht dat ik vrij duidelijk was toch. Die van Microsoft is domweg te duur ten opzichte van de Chromebooks.
Het was te verwachten dat Microsoft zich met Windows S niet zou beperken tot studenten. Hun volgende stap is ongetwijfeld om Windows S op te dringen aan de consument, door dit OS gratis aan te bieden aan laptop fabrikanten. Diverse Microsoft wachters en analisten hebben dit reeds voorspeld.

Op die manier zorgt Microsoft dat devs hun software niet meer via hun eigen website kunnen aanbieden, maar kunnen ze niet anders dan via de Windows Store te verkopen en 30% van hun inkomsten aan Microsoft af te staan. Ook concurrerende browsers, zoekmachines en stores zoals Steam worden door Windows S volledig buitenspel gezet.

Dit is puur anti-competitief gedrag van Microsoft. Het is in het voordeel van elke consument dat ze hier niet in slagen.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 25 september 2017 16:39]