Uitzetten S-modus wordt voor elke Windows 10-versie gratis

Microsoft geeft klanten die straks Windows 10 Home, Pro of Enterprise in een S-modus draaien, de mogelijkheid om zonder kosten over te stappen op de volledige versies van de besturingssystemen.

Zowel klanten als partners gaven aan dat de naam Windows 10 S voor verwarring zorgde, schrijft Microsoft. Op basis van die feedback is de aanpassing naar een S-modus voor de volledige Windows-versie doorgevoerd. Dat Microsoft gaat stoppen met de losse versie van Windows 10 S bleek woensdag.

Vanaf de komende update, waarmee Microsoft waarschijnlijk de Spring Creators Update bedoelt, kunnen klanten Windows 10 Home of Pro aanschaffen met de S-modus geactiveerd. Makers van pc's zoals laptops kunnen ervoor kiezen de systemen standaard in de S-modus te laten draaien en Windows 10 Enterprise is ook in de S-modus uit te rollen.

Als klanten willen overschakelen naar de volledige versie van het besturingssysteem, kunnen ze bij elke editie zonder verdere kosten wisselen, belooft Microsoft. "We verwachten dat de meerderheid van de klanten voor de voordelen van Windows 10 in S-modus gaat kiezen", aldus het bedrijf.

Microsoft positioneerde Windows 10 S tot nu toe als een uitgeklede variant van Windows 10, die alleen apps uit de Windows Store kan draaien en met Edge als permanente standaardbrowser. De versie zou sneller draaien, ook op systemen met minder snelle hardware, en veiliger zijn. Het bedrijf richtte zich ermee op de educatieve en zakelijke markt.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

09-03-2018 • 14:10

141

Reacties (141)

141
126
72
1
0
20
Wijzig sortering
Anoniem: 372172 9 maart 2018 14:13
Dat is netjes van Microsoft :)
Helemaal mee eens, fout toegeven dat het toch niet en verwarrend werkt. Zonder het volledig te schrappen een gratis alternatief bieden. Puntjes voor MS.
Uhm, S krijgt gewoon een andere naam en overstappen van S naar Pro is altijd gratis geweest. Er veranderd niks behalve dat er nog meer versies van S komen en het nu ook gewoon gratis blijft.
Zeker niet altijd geweest: nieuws: Microsoft meldt europrijzen Windows 10 S-upgrades niet

Daarnaast kun je een bestaand systeem "even" omschakelen naar S-modus. Dus ook mijn Windows 10 Pro kan dat aan. Het is meer een modus die ik aan kan zetten dan een extra versie. Dat is in mijn optiek wel een groot verschil.
Volgens mij is het zo dat je alleen van "normaal" naar S kan via volledige reset, en dat het van S naar "normaal" een druk op een knop is en een paar minuten updaten. Heeft volgens mij te maken met hoe het register wordt ingesteld dat de upgrade eenrichtingsverkeer is
het is niet een modus die even aan kan, er is een mogelijkheid om van s modus naar normaal te gaan, maar niet andersom (langs de normale weg tenminste, zonder herinstallatie)
Anoniem: 708439 @Loller19 maart 2018 14:27
Was S naar pro nu niet 49,95 geworden na Maart? nu komt dat er niet van omdat ze het omgooien maar dat was wel de bedoeling. toch?
is niet altijd gratis geweest, alleen in het begin was het gratis
Nee hoor het was nooit gratis.. En nu is het ook niet gratis hoor. Je koopt namelijk een bepaalde versie, maar die staat dus standaard dan in S-mode, en dan kun je zonder problemen omschakelen naar de versie die je gekocht hebt.
Mag ook wel, want in feite herhalen ze gewoon de fout met Windows RT. De gebruikers daarvan zijn nou niet echt riant behandeld.
Deels wel, maar RT was natuurlijk compleet mank omdat het alleen maar ARM applicaties draaide
Ja, die vergelijking is wel enigsinds pijnlijke waarheid. Zoals Catch22 al zei, draaide dat vaak op ARM en hadden ze minder mogelijkheden het te corrigeren, maar best lullig als je een Surface RT had gekocht die na een jaar waardeloos was geworden.
Ja, ARM processoren zijn ook de doodslag voor iPads en Android tablets geweest...

Mijn Surface RT is nog steeds niet waardeloos. Het is alleen geen tablet met een volwaardige Windowsversie, net als dat een brommer geen volwaardige motor is.
Eerder Windows Starter Edition...
alleen was de mogelijkheid om naar de normale versie te gaan er altijd al sinds windows 10 s, maar wordt het nu niet meer een aparte versie maar is het een modus die je kunt uitschakelen. bovendien is het niet windows rt (wat op arm draaide), maar gewoon een volwaardige windows versie met bijvoorbeeld een beperking tot store apps.
Nouja, Windows Store Apps (universal windows apps) is niets meer dan een voortzetting van RT, is eigenlijk gewoon een rebrand, niet veel meer, niet veel minder.
Onder water is er wel wat meer aangepast, RT was lullig gezegd een proof of concept van huidige UWA. Developerwise is UWA wel heel intressant omdat je apps op alle platformen van microsoft kunnen draaien. Hololens, surface table, pc, xbox, tablet en telefoon. Met minimale inspanning of met een geheel ander design per platform.
Zo netjes vind ik dit helemaal niet.. Het gaat hier maar om een tijdelijke `actie` lijkt het..
Dus het gaat dus hoogs waarschijnlijk gebeuren dat ze op een punt komen dat dit helemaal niet meer gratis word.. Dus eerst de klanten lekker maken, en straks de boel gaan vendor locken..

Dan word het betalen voor die vrijheid.. En anders word je verplicht opgelegd om je windows 10 versie maar in S modus te laten draaien.. Dat houd in dat microsoft voor je gaat bepalen welke apps je nog mag installeren (liever vanuit hun MS store) En worden 3rd party apps sneller afgewimpelt als niet compatible.

En ik dacht dat de S modus alleen voorbehouden was voor de windows 10 home versie.. Nou word je als je pro of een Enterprise versie hebt ook meegetrokken in die S onzin...

"We verwachten dat de meerderheid van de klanten voor de voordelen van Windows 10 in S-modus gaat kiezen", aldus het bedrijf.

Dit is wel een hele vriendelijke toon die onder manipulatie valt... Hun verwachten dat je voor het gesloten S eco systeem gaan kiezen? Denken ze dat nou werkelijk??
Dat hele S-gebeuren was al niet zo netjes (doordrukken van Edge? really?), dus hoe het "netjes" is zie ik even niet. Meer een soort van damage control in de hoop dat iedereen die de S modus zat is toch bij Windows blijft en er niet gewoon een Linux op zet, die wél open is en alles toestaat wat de gebruiker wil.
Want waarom zou je dat doen? Je stapt over van Windows 10 S omdat het niet genoeg software kan draaien voor je gebruik door over te stappen naar een ander platform dat zelf maar een beperkte selectie aan software heeft ondanks dat je gewoon gratis naar een volledige versie van 10 kunt? Wat is daar de logica achter?
ondanks dat je gewoon gratis naar een volledige versie van 10 kunt
Nou, dat kon dus niet. Als je een apparaat met S kreeg was het alleen met S. Wilde je de volledig versie kon je die gaan kopen.
Doet Chrome OS niet precies hetzelfde?
No offense, maar Linux is al vele jaren niet aan het gebeuren, waar het de grote massa betreft... Dat gaat ook niet meer gebeuren. Je overschat de gemiddelde koper van zo'n windows 10 S systeempje schromelijk. Linux fans zijn al zo lang aan het roepen dat mensen over gaan stappen, maar ondertussen is het toch wel duidelijk dat ze in de woestijn aan het roepen zijn.
Wie weet de komende generaties krijgen steeds vroeger met PCs en tablets te doen en zukken wellicht makkelijker de overstap kunnen maken.

Het probleem voor de gemiddelde gebruiker is momenteel nog vaak dat het anders is en ze niet in staat zijn iets te vinden wat ze niet eerst 10x gezien hebben.

Anderzijds heeft de jeugd steeds minder met PCs te doen en is in 1-2 generaties de gemiddelde kennis misschien wel weer beperkt tot een app installeren en verwijderen.
Volgens mij heb je de afgelopen jaren onder een steen geleefd. Het meest populaire OS op telefoons is Linux tegenwoordig. En de meeste mensen hebben wel een Linux apparaat in hun huis staan, met al die routers en smartshit van tegenwoordig. En alhoewel ik zelf nooit iets van Google zou kopen lijken Chromebooks ook aan populariteit te winnen. Linux is heel hard aan het gebeuren. Misschien niet op de manier zoals Windows ooit werkte (desktops), en daarom zie je desktop distro’s als Ubuntu misschien niet zo veel, maar ik durf best te stellen dat er wereldwijd meer apparaten Linux draaien dan Windows.
Als je Android Linux wil noemen dan ben je naar mijn idee wel een beetje desperate hoor... Ook dat de kernel op allerlei apparaten staat is niks nieuws. En het verandert nog steeds niks aan het feit dat er heel weinig mensen zijn die zelf een Linux distro zouden gaan installeren als ze Windows 10 S niet leuk vinden, en dat is wat jij suggereerde dat er zou gebeuren als Microsoft mensen niet tevreden zou stellen.
Anoniem: 420148 @kozue10 maart 2018 14:58
Right, want de standaardreactie van de doorsnee-consument is de Ubuntu-iso downloaden :’) hoe volstrekt los van de realiteit mensen hier soms staan, ongelofelijk.
De upgrade van 7 naar 10 is nog steeds gratis. Gisteren nog gedaan :p
Had het zelf ook gedaan, een maand geleden. Met een Windows 10 usb die ik een maand geleden opnieuw gedownload had en een Windows 7 Pro key. Alles werd netjes geactiveerd. En ik weet zeker dat op de computer nog nooit WIndows gezeten heeft. Was wel erg blij dat het nog werkte.

[Reactie gewijzigd door Calamor op 25 juli 2024 03:14]

Nee, dat is gewoon illegaal. Dat het kan wilt nog niet zeggen dat het mag.
Als je de site van Microsoft bezoekt, dan is er niets wat er op wijst dat je illegaal bezig bent. Je kunt gewoon Windows 10 downloaden, zonder enige validatie vooraf. Er wordt zelfs niets gezegd over het hebben van een geldige licentie.
Het is zeker niet illegaal... De 7 / 8 key moet origineel zijn wil je upgraden.
Zo werkt het niet. Opnieuw: dat het kan wilt nog niet zeggen dat het mag. Ik kan ook een bank overvallen, maar dat wilt nog niet zeggen dat ik dat ook mag doen. De gratis upgrade is al 1,5 jaar afgesloten en gratis upgrade voor mensen met een beperking/gebruikers van Ease of Access is in januari beëindigd. Je Windows 10 licentie is officieel ongeldig.
Je kan hem nu nog steeds downloaden op hun site... Dusseh, niet echt een bankoverval. DYOR...
Het gaat hier om een gedoogdbeleid vanuit MS. De tijd dat ze de meeste inkomsten hadden uit software (Windows/office) is al lang verleden tijd, meeste pakken ze nu op online services in Azure. Daarbij is het marketing wise gewoon heel erg intressant dat het percentage windows 10 gebruikers maar blijft stijgen. Dit toont namelijk het succes van hen nieuwste software aan. Officieel mag het niet, maar betwijfel eerlijk gezegd of ze deze groep die nu upgraden nog eruit kunnen halen als ze dat zouden willen.

Daarnaast illegaal of niet, ik ben blij met elke upgrade die mensen in mijn kring uitvoeren. Dat scheelt mij weer zoeken in windows 7 die ik echt al jaren achter mij heb gelaten. (m.u.v. gebruikers van classic menu's e.d. als je dan toch niet wilt meegroeien blijf dan lekker op windows 7).
Iemand die software heeft gekocht is een kostenpost. MS heeft er belang bij dat Windows 7 niet het nieuwe XP wordt. Dus beter gratis naar W10 dan op 7 blijven hangen.
Natuurlijk wel fijn als mensen willen betalen. Maar aangezien ze dat toch niet doen kunnen ze het beter gratis aanbieden.
Ik heb al vanaf dag 1 gezegd dat het onzinnig is wat Microsoft doet met die 1 jaar beleid.

Stel ik wilde op de laatste dag dat het kon nog upgraden maar op dat moment gaat de computer kapot.

Dan kan ik dus niet upgraden? Dat slaat dan toch nergens op?

En Microsoft heeft die gratis upgrade in het leven geroepen omdat mensen Windows 8 gewoon niet wilden, dus dan zou een deel van de mensen met Windows 8 alsnog met een ongewild OS zitten die langzaam word uitgefaseerd?

Het is net als hoe ze met de S versie terugkrabbelen heel slecht bedacht van Microsoft.

Dit doen ze altijd, altijd moeten ze weer later iets veranderen of maken ze een blunder enz.
Was de azijn in de aanbieding? Jeetje wat een negativiteit.

Windows 10 is voor een grote groep ook echt 7.5, omdat mensen niet konden wennen aan windows 8 of 8.1 (afgezien van waar daar de schuld van lag). Ik vind oprecht nog steeds 8.1 een fijner besturingsysteem dan windows 10, echter wil ik niet achter de feiten aanlopen en draaien dus al mijn systemen op windows 10 zodat ik daar aan wen en niet vastklamp aan een oude versie. (Ooit met XP gedaan, achteraf slechte keuze).
Windows 10 was niet gratis omdat de klanten windows 8 niet wilden, notebene had MS er dan nog mooi centje aan kunnen verdienen. Nee dit is om hun huidige versie van de software zo snel mogelijk een groot markt aandeel te laten krijgen. (tenslotte kon je ook van windows 7 upgraden). En kijk alle presentaties maar terug, overal worden deze "adoption rates" gepresenteerd, op basis daarvan wordt "aangetoond" hoe geweldig window 10 is.

Je voorbeeld van het 1 jaar beleid slaat als een tang op een varken. Want op deze manier moet je alle afspraken op datum gaan afschaffen. "Ik moest mijn scriptie op die dag inleveren, maar wat nu als op die dag net mijn auto stuk gaat en ik niet op tijd red naar school.". Simpel gezegd is dus op elke van deze vragen het antwoord: "Had je beter moeten plannen".
Anoniem: 686983 @DerDee9 maart 2018 17:00
Ja, want je kunt gewoon van tevoren weten dat je auto kapot gaat en dit in de planning meenemen.
Slechts voorbeeld, daar je in het geval van de gratis W10 upgrade exact kon weten op welke datum de deadline zou vallen.
Wist je dat niet, dan had je - als Tweaker zijnde - beter research moeten doen. Als in, een willekeurige tech-site openen: berichten betreffende de upgrade and de deadline waren alom vertegenwoordigd. Met andere woorden: pech gehad.

Daarnaast: een Tweaker laat dit soort zaken (zoals het upgraden voor een bepaalde deadline) niet aankomen tot op het laatst mogelijke moment, want een Tweaker die zijn titel waard is weet dat er altijd wat mis kan gaan bij dit soort procedures, en houdt daar rekening mee. Met andere woorden: pech gehad.
@Calamor Wanneer de Win 7 pro license vooraf op een oude PC gebruikt werdt, daar gedeactiveerd is en vervolgens op het nieuwe systeem gerecycled zie ik legaal gezien geen probleem.

@Loller1 hoe het met de win 10 upgrade zit hangt er dan weer vanaf of je voor de deactivatie win 7 of 10 gebruikte lijkt mij.

Maar ik ben dan ook geen jurist
Wat een onzin, het gaat er juist om dat het door niet Tweakers ook gedaan moet kunnen worden.

En of je het nou wel of niet op de laatste dag laat aankomen ALS je het op de laatste dag doet moet het wel kunnen.

Microsoft geeft een heel gemengd boodschap hiermee, ze willen dat iedereen overstapt maar geven toch maar 1 jaar de tijd. Daarna kan het nog voor bepaalde groepen en na een tijdje niet meer.

Vervolgens lukt het nog steeds als je het wilt om te upgraden maar officieel niet, maar officieel kan het toch wel maar dan toch eigenlijk ook niet.

8)7 :? |:(
Op zich is het wel goed maar ik vermoed dat thuisgebruikers geen dichtgetimmerd Windows OS accepteren zoals wat op Chromebooks draait of Android. Wel fijn voor systeembeheerders die mensen toch een beetje vrijheid willen geven en een goede impuls voor hun app store. Edge is goed genoeg als standaard browser IMHO en Chrome vreet gewoon te veel resources, Edge is veel beter voor machines met lagere specs.
Android een dichtgetimmerd OS? Uhuh...
Ik moet anders de eerste telefoon waar je standaard Root-toegang hebt nog tegenkomen in de winkels. Met een custom-rom wel op te lossen maar daar hebben de meeste mensen de ballen verstand van. Android is zeker niet zo open als Windows (of een linux-distro voor de PC).
De meeste china_phones hebben dit
Nadeel is wel de slechte support van de fabrikant.

En hopen dat de community er roms voor maakt

[Reactie gewijzigd door darknessblade op 25 juli 2024 03:14]

Dat laatste valt nogal tegen met allerlei vage Mediatek socs maarhet wordt iets beter de laatste tijd. Maar wat ik gezien heb van ROMs die op de Aziatische markt gericht zijn zou ik daar echt niet de hele dag mee willen werken, ook al ondersteunen ze Engels.
vele roms zijn ook voor de westerse market gericht, dit zijn dan wel de custom roms, die de community maken.

tevens heb je wel het voordeel dat je er minder bloatware op hebt staan.
en bij vele ook standaard root toegang.
Vergelijk het eens met Windows. Of Windows CE. Laat staan een echte Linux. Android is totaal niet open en wordt ook steeds minder open, zeker als je de Google Play versie gebruikt.
Had ook maar iemand het over iOS? Waar komt die vergelijking vandaan? Bestaat de waarde van Android alleen uit "heeft feature X wel wat iOS niet heeft"? Is iOS eigenlijk de zon waar jouw Android wereld omheen draait en gaat zonder "de vijand" het licht uit?

Android is gewoon een zeer gesloten OS. Minder gesloten dan iOS maar daar houdt het eigenlijk wel meteen op. macOS is meer open, Windows is meer open. Ik ben nog nooit iemand AOSP tegen gekomen en Google geeft er ook al lang geen donder mee om.
Waarom zou de gemiddelde huishouden geen dichtgetimmerd OS accepteren? Mensen accepteren ook Ios, android (99% is verplicht playstore diensten etc.) etc.

Ik onderhoud ca. 10 pc's voor mijzelf en familie. En niemand behalve ik komt verder als browsen, office, en eenvoudige taken / apps die je vanuit de store kan regelen.
Anoniem: 890159 @laue9 maart 2018 15:59
Omdat mensen op een pc iets anders doen dan op een telefoon.
We hebben het over de gemiddelde huishouden. Geen gamers, geek's of IT professionals. Wat doen die op hun pc?

Beetje browsen, Belastingaangifte, online shoppen, office, school, video kijken,

IMHO kunnen die mensen het prima af met S mode in windows.
Ik moet hem nog doen, maar is de belastingaangifte geen web app tegenwoordig?
En zo gaan veel kleine apps die kant op natuurlijk, om juist niet meer afhankelijk te zijn van een onderliggend OS.
Belasting aangiftes gaan al een tijdje via het web. :+
Helemaal mee eens, daarom zet ik tegenwoordig iedereen in mijn omgeving over op een chromebook :) Komen nooit meer terug met klachten....
Anoniem: 890159 @BikkelZ9 maart 2018 16:00
Edge is goed genoeg als standaard browser
Gezien het belabberde markt aandeel zijn niet veelmensen het met je eens. En het grootste deel van dat marktaandeel komt denk ik ook nog eens van mensen bij bedrijven waar systeembeheer het opdringt.
Ik typ dit vanuit Safari terwijl ik ook Firefox had kunnen gebruiken. En dan denk ik dat Edge best wel een goede browser is als je hem langs Safari legt.
Denk JUIST dat de doorsnee thuisgebruiker gewoon bij de standaard installatie van S-mode zal blijven. Vergis je niet dat JIJ als tweaker geen doorsnee thuisgebruiker bent.
Helaas zijn we hier nog niet aan toe, dit komt voornamelijk doordat er nog te veel legacy zaken gebruikt worden.

Alle legacy zaken zullen langzaam uitgefaseerd moeten worden.
Helaas? Wanneer zullen we ooit toe zijn aan een OS dat een browser aan je forceert?
met Edge als permanente standaardbrowser
S modus is een manier om hun eigen systemen door te drukken (zoals de Windows store en de Edge browser). Ik kan volledig begrijpen dat iedereen de S modus zo snel mogelijk uit zou willen zetten.
iOS ?
toch miljoenen mensen op deze planeet die dat gebruiken met veel plezier, waaronder ikzelf, ik mis ook niet dat ik geen andere browser heb.

Zo'n beetje hetzelfde voor ChromeOS. Dat is gewoon de browser. En ook hier zijn er zat gebruikers die hier tevreden mee werken.
Ik zou een OS voor een mobiel systeem toch niet willen vergelijken met een OS voor een laptop/Desktop.

De meesten gebruiken het op een totaal andere manier.
Een mobiel systeem mag voor mij gerust gesloten zijn, maar op een laptop heb ik toch meer vrijheid nodig om te kunnen werken.
Onder iOS kun je prima andere browsers installeren. O.a. Chrome en Firefox kun je voor iOS krijgen. Met de standaard Apple rendering engine ja, ik weet het, maar hoeveel mensen geven iets om de rendering engine? Het gaat om het gebruiksgemak en sommige browser bieden nou eenmaal functies die Safari niet heeft.
hoeveel mensen geven iets om de rendering engine?
Alle webdevelopers in ieder geval, dat zijn er al aardig wat :)
Ook in Windows 10 S gaat het om een permanente standaardbrowser, en die is in iOS toch echt safari. (En die is met geen mogelijkheid te wijzigen). Bovendien zit je in Windows 10 S bij andere, niet standaardbrowsers niet vast aan de engine van MS.

[Reactie gewijzigd door unreal0 op 25 juli 2024 03:14]

En dan nog. Als iOS het doet, maakt dat het dan OK en moet dan iedereen het maar gaan doen? "Maar zij doen het ook" mag nooit een reden ergens voor zijn. Ik zou spontaan overstappen van distro als Ubuntu ineens besloot dat ik alleen nog maar Chrome als standaard browser mag gebruiken. iOS was altijd al gesloten, vanaf de eerste versie, en daar kiezen gebruikers dus zelf voor, maar bij Windows verwachten mensen zoiets niet.
Eens, maar dat maakt wat kozue zegt niet minder incorrect.
Ah, maar bij Windows S kiezen gebruikers daar ook voor, zo niet, dan kies je voor de normale Windows versie. Zat gebruikers die alleen iets nodig hebben wat "werkt" en niks meer.
Zodra Chrome en Firefox gemaakt worden voor de Windows Store kun je die prima installeren.
Ach, bij elke google dienst word ik er aan herinnerd dat mijn browser niet optimaal is en functies eventueel niet zullen werken.

Zo hard pusht MS Edge, Zo hard pusht google Chrome.
Je hoeft geen Google te gebruiken hoor, dat is ook een eigen keuze. Niemand dwingt je. Ik ben ook al jaren geleden van alles Google afgestapt omdat ik me niet kan vinden in hun policies rondom personal datamining.
Ik heb nog altijd een gmail account als 2e mail adres, kijk graag bepaalde content op YouTube, maps met enige regelmaat.

100% afscheid nemen van google is mogelijk, maar niet gemakkelijk.
Email accounts zijn snel aangemaakt. Genoeg aanbieders beschikbaar. En openstreetmaps is meestal meer uptodate dan die van Google, alhoewel je het dan zonder streetview moet stellen (weet niet hoe veel waarde je daar aan hecht, zelf gebruik ik het nooit). Youtube is een ander verhaal, door de grote hoeveelheid content, maar die werkt prima in private browsing sessies ;)
installeer je van mij part monument browser oid uit de store, of je hoopt dat anderen uwp apps van hun browsers maken. Heb hier een beetje geklooid met 10s en het lijkt me voor elke digibeet een zegen.
Dezelfde digibeet die een iPhone gebruikt, omdat dat zo makkelijk werkt?
Mijn vraag is juist kan ik het straks op mijn oude pc aanzetten? Het draait namelijk veel lichter en de pc blijft daarna precies hetzelfde geen vervulling meer, geen CC cleaners, geen register die volloopt, geen overblijfselen van oude programma's.
Dat kun je nu toch ook al bereiken door geen downloads van buiten de Windows store meer te installeren? Waarom zou een extra beperking daar iets mee helpen? Het enige dat je met S bereikt is een beperking in keuzevrijheid.
Alleen is Edge niet de permanente standaardbrowser in S. Je bent vrij een andere te downloaden uit de Microsoft Store en die te gebruiken én in te stellen als standaard. Dat Mozilla, Google, etc. geen uitbrengen wilt nog niet zeggen dat het niet kan, er zijn er wel een paar andere in de Store (zoals UC).
Ze brengen er geen uit, omdat ze hun eigen rendering engine niet kunnen gebruiken.....
Dat geldt volgens mij voor iOS ook een daar is het opeens geen probleem om de renderengine van Apple te gebruiken.
Het grootste probleem lijkt mij dat wanneer je als browser beperkt wordt door de browser engine van Edge het erg moeilijk gemaakt wordt om gelijkwaardig of beter te presteren waardoor Edge waarschijnlijk voor veel gebruikers het imago van de betere browser krijgen kan.
Dat geld ook voor de iOS versie en toch doen ze het daar wel.
Het ging daar niet om Chrome maar om een Chrome-installer die alleen een download pagina opent. Als het mijn store was had ik dat soort troep ook verwijderd.
https://www.businessinsid.../?international=true&r=US
Niet alles gelezen zeker: "Als Google zijn Chrome-browser daadwerkelijk in de Microsoft Store wil aanbieden, dan zal de zoekgigant een nieuwe versie moeten maken met EdgeHTML. In de appwinkel van Windows 10 zijn alleen browsers toegestaan die van die render engine gebruikmaken."
Heb je je eigen link zelf al gelezen? Het was helemaal geen store app, maar alleen een link naar de .exe
Ik wel, jij niet: "Als Google zijn Chrome-browser daadwerkelijk in de Microsoft Store wil aanbieden, dan zal de zoekgigant een nieuwe versie moeten maken met EdgeHTML. In de appwinkel van Windows 10 zijn alleen browsers toegestaan die van die render engine gebruikmaken."
Ik reageerde op het feit dat je zei dat het niet uniek genoeg was. En dat klopt Google had een link toegevoegd aan de store het was geen volwaardige app. Lees de eerste alinea nog maar een keer:
"Kort nadat Google een Chrome-installer in de Microsoft Store plaatste, heeft Microsoft deze weer verwijderd. Volgens Microsoft gaat de installer in tegen de regels van de appwinkel. De Chrome-installer bood gebruikers enkel toegang tot een installatiebestand." Het was dus geen app die Google erin had gezet!
Ja, maar als je de rest leest weet je ook dat de oplossing die Microsoft voorstel nooit gaat gebeuren: "de zoekgigant een nieuwe versie moeten maken met EdgeHTML". Een link in de store is niet netjes, maar de regels van de store volgen is kansloos dus dit is het best haalbare. Chrome met EdgeHTML is zoiets als een Ferari met een VW-Kever motorblok erin.
Het heeft ook zeker zijn zwakte punten momenteel, maar als er meer en voornamelijk betere Windows Store content is waaronder browsers zie ik het probleem niet zo.

Alleen is het nu nog niet zo ver en zal dit voor IT’ers waarschijnlijk nooit een volwaardige oplossing worden, echter voor de massa wel.
Het probleem met de Windows store is dat MS kan bepalen wat jij wel en niet op je computer mag doen.

Datzelfde geld voor iOS en Android/Google?

Wat is je punt? Die stores worden zo geimplementeerd dat het eindoordeel niet bij de gebruiker ligt, maar bij de provider van de store(s). En men zoiets heeft van wat wil ik nu eigenlijk wat op een bepaald platform niet kan? Noem ze eens? Er is altijd wel een alternatief, zo niet omweg!?
Toevallig zelf 2 weekjes geleden een 11,6 inch netbookje aangeschaft die voorzien was met Windows 10S

Heb echt met de beste motivatie van de wereld gepoogd het te gebruiken maar in de huidige vorm is Windows 10S een kreupele versie van het normale Windows 8)7

Vrijwel geen enkele standaardutility is beschikbaar of bruikbaar, er kunnen geen exe bestanden worden uitgevoerd, en geen enkele normale systeemaanpassing is mogelijk |:(

In de huidige vorm is het enig praktisch nut voor Windows 10S demo pc's op een stand/evenement die schoon moeten blijven en mogelijk computers in bruikleen van een school, en eventueel nog als derde optie zodat kleine kinderen die een pc gebruik het apparaat niet naar de vernieling kunnen helpen

Voor normaal zakelijk- en/of thuisgebruik is het op dit moment nog volledig onbruikbaar.

Buiten dat veel onderhouds- en antivirustools niet te installeren zijn is het ook nogal een probleem dat bijvoorbeeld openoffice (of andere opensource office pakketten) niet te installeren zijn

Ik begrijp best dat Microsoft liever wil dat klanten het Microsoft office pakket aanschaffen, al heb ik wel graag de keus hiertoe en de gratis upgrade naar de gewone Windows 10 biedt die keus gelukkig dan ook :) :Y)

[Reactie gewijzigd door Damien65535 op 25 juli 2024 03:14]

Het staat Openoffice gelukkig vrij om de boel ook in de Store te mikken. Hoe meer hoe beter!
Dat lijkt me nogal een vreemde oplossing.... ;)

Microsoft werpt een blokkade op die er eerst niet was, en het is aan Openoffice of wat dat betreft aan derde partijen om dat op te lossen ? :? 8)7

Sowieso vraag ik me af wat de voorwaarden zijn om je applicatie in de windows store te hosten en of je daar als developer ook nog fees voor moet afdragen, verder vraag ik me af of het bij microsoft net zo vervelend is als bij apple dat alles wat niet aan de amerikaanse morele standaard voldoet eruit wordt geknikkerd :X

Maargoed, dit laatste heb ik geen idee van, al zie ik het hele nut van de windows store niet zo.

ooit had microsoft een certificeringsprogramma met zo'n gouden stickertje op het doosje en op websites waardoor je in essentie erop kon vertrouwen dat het Microsoft zijn stamp of approval had.

ik zou zeggen had dat nieuw leven ingeblazen maar niet weer een nieuwe appstore met alle ellende van dien :Y)
Het hoeft niet in de windows store. Het staat je ook vrij om een eigen store te beginnen zolang de applicatie als uwp app wordt aangeboden.
Dat is een goede zaak dat ze meer keuze vrijheid geven.
Hoop alleen wel dat ze klanten met een te zwakke configuratie een melding geven dat de volledige Windows versie te zwaar is.
Anders geeft dat weer een hoop andere ellende.
Netjes van Microsoft dat ze hebben toegegeven en dat ze deze optie geven aan hun klanten/leveranciers. Ik denk dat voor de gebruiker die in het dagelijks leven niet veel gebruikt op zijn laptop/tablet deze functie zeker handig zal zijn, helaas heb ik nog veel programma's die ik in het dagelijks leven gebruik niet in de app store staan. De enigste app die ik gebruik is de ziggo go app en de spotify app (al ben ik weer terug overgestapt naar de windows .exe spotify werkte helaas zo beter dan de store versie).

En dat is denk ik dus het punt, veel online games of programma's worden in andere stores zoals steam of Uplay voor online games en veel pro programma's zoals PLC besturing systemen of autocad producten en meer pro spul worden worden door de leveranciers alleen aangeboden (zelfs Office pakket moet je vaak zelf nog updaten of wordt automatisch geüpdatet terwijl dit juist mooi via de store zou kunnen).

Ik denk dat dit wel een kans van slagen alleen denk ik dat een verdere integratie van je drivers/programma's automatisch via de store geïntegreerd dient te worden, alleen ja wilt de echte Tweaker dit?

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 25 juli 2024 03:14]

Nou ik had Windows 10 Education en besloot voor een slome laptop (1,5ghz) de S versie te downloaden om te kijken of alles vlotter zou verlopen ... nou NOT ... Teruggegaan toen naar een normale Windows 10 versie en toen ging het installeren van 3rd party programma's nog steeds niet.

Oplossing voor mensen die dat ook hebben -> ga naar bios -> schakel secure boot uit -> herstart de pc/laptop weer en je kunt weer alles installeren. Daarna kun je secure boot weer aanzetten!

[Reactie gewijzigd door Da Queen op 25 juli 2024 03:14]

Volgens mij snap ik iets niet in dit artikel
"We verwachten dat de meerderheid van de klanten voor de voordelen van Windows 10 in S-modus gaat kiezen"
[..] Windows 10 S [..] als een uitgeklede variant van Windows 10, die alleen apps uit de Windows Store kan draaien en met Edge als permanente standaardbrowser.

Dus, ze verwachten dat de meerderheid naar een beperkte versie van Windows overstapt? Waarom zouden ze? Of is S-Modus iets anders dan Windows 10 S?
Hoe mooi zou het zijn als Microsoft deze optie kan bieden in een soort van opstartmodus.
Veilige modus, maar dan als Windows 10 S
Dan kun je er zelf voor kiezen of je met de lichte of de zwaardere versie wil draaien elke keer als je opstart
"Nog maar één versie van Windows". Ik "hoor" het ze nog zeggen. :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.