Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Olympus voorziet E-M10 Mark III-systeemcamera van 4k-filmfunctie

Door , 33 reacties, submitter: Thorgrem

Olympus heeft de derde generatie van zijn OM-D E-M10-systeemcamera aangekondigd. Het nieuwe instapmodel heeft net als zijn voorganger een 16-megapixelsensor van het 4/3"-formaat, maar krijgt een betere beeldprocessor en daarmee ook een 4k-filmfunctie.

De filmfunctie biedt bij 4k-resolutie framerates van 30, 25 en 24fps. Bij het fotograferen is de maximale snelheid 8,6fps; dat is vrijwel gelijk aan de voorganger die 8,5 foto's per seconde maakte. Wel heeft het autofocussysteem een upgrade gekregen, dat beschikt nu over 121 punten. Bij de E-M10 Mark II waren dat er 81.

Verder heeft Olympus de behuizing aangepast, de bedieningsknoppen zijn wat groter gemaakt en de handgreep heeft een nieuw ontwerp gekregen. Daarnaast heeft de Auto-stand verbeteringen gekregen. Deze zou meer scènes en onderwerpen moeten kunnen herkennen. De camera heeft wifi en kan via een app op afstand bediend worden.

De elektronische oledzoeker met 2,36 miljoen beeldpunten en het kantelbare 3"-lcd zijn gelijk gebleven. Ook is het vijf-assige mechanisme voor beeldstabilisatie van de sensor weer aanwezig. Bij het filmen kan dat nog gecombineerd worden met digitale stabilisatie, ook bij de 4k-functie.

Olympus brengt de OM-D E-M10 Mark III eind september uit. De losse behuizing kost 650 euro en een kit inclusief het compacte 14-42mm EZ-zoomobjectief gaat 800 euro kosten.

Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

31 augustus 2017 10:43

33 reacties

Submitter: Thorgrem

Linkedin Google+

Reacties (33)

Wijzig sortering
Wat ik graag zou willen weten of voor de 4k functie de volledige sensor wordt gebruikt of alleen een gedeelte (crop).
Voor 4K wordt de volledige sensor gebruikt.

Maar, vergeet niet dat M43 al standaard een 2x Crop heeft ten opzichte van een Full Frame sensor.
Klopt, maar daarvoor heb je dan ook relatief korte focal lengths die compenseren, 14mm wordt 28mm Full Frame equivalent, dat is nog relatief wide angle. Wijder kan ook nog, 9mm bv: https://tweakers.net/pric...al-9-18mm-f-40-56-ed.html
Ja, maar de f-stop is een ander verhaal. Alles onder F4 op fullframe gaat moeilijk worden op m4/3
Er zijn wat f/0.95 objectieven beschikbaar. Er zijn vele primes onder de f/2. Verder zijn MFT objectieven wide-open vaak al heel goed bruikbaar.

Maar een van de eigenschappen van het systeem is dat er minder scherptediepte is. Dat is voor de een een voordeel en voor de ander een nadeel. Elk systeem is een aaneenschakeling van compromissen, zo ook MFT.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 31 augustus 2017 12:41]

F/0.95 is ook nog maar f/1.9 op FF, dus echt minder scherptediepte krijgen blijft lastig. Maar zoals je al aangeeft, het is niet altijd gewenst. Hoewel je op FF natuurlijk gewoon af kunt stoppen ;).
...totdat difractie inzet. Op een Nikon D8xx camera gebeurt dat al bij F8.
F-Stop, en dus diffractie, is een eigenschap/functie van de lens, niet van de body!

Een F2 lens op een M43 body is en blijft een F2 lens. Het depth of field in de foto komt overeen met een F4 lens op een full frame body, meer niet. Het is dus goed mogelijk dat de F2 M43 lens ook pas diffractie begint te vertonen bij F8, hoewel dat dus een equivalent depth of field van een full frame F16 lens zou hebben...
Wanneer difractie zichtbaar wordt, hangt af van de sensor. En bij dezelfde pixeldichtheid en F-stop heeft een full frame sensor een kleinere scherpte diepte dan een m4/3 sensor. Wanneer je een grote scherpte/diepte nodig is en je geen zichtbare difractie wilt, ben je dus beter af met m4/3 sensor.
xKeito heeft gelijk. Diffractie is onafhankelijk van de sensor. Het is natuurlijk wel zo dat met een hogere pixeldichtheid diffractie eerder een limiet gaat vormen als je de maximale scherpte wilt halen.
Andersom is een te kleine dof vaak weer een limiet bij een full-frame camera als je wijd open wilt fotograferen.

Ik ben dat gezeur van de dof/f-stop politie sowieso een beetje zat. Alle systemen hebben hun beperkingen, of het nou ff, aps-c of m43 is. En geen van alle systemen kunnen om de natuurkundige grenzen heen.
Precies. Alles heeft zijn beperking. En uiteindelijk is de beste camera degene die je in je hand hebt.
... Maar een van de eigenschappen van het systeem is dat er minder scherptediepte is...
Correctie: bij eenzelfde beeldhoek en diafragma (dus 14mm op MFT en 28mm op FF, en beiden op bv. F5.6) is er juist meer scherptediepte op MFT dan op FF.
Yup :) en dan is er altijd nog de mogelijkheid om met een speedbooster/focal reducer te werken en bijv een Tokina 11-16mm - dan kom je iets meer dan 8mm (16mm equiv Field of View)

...maar ik denk dat een speedbostter/focal reducer beetje buiten het budget van de EM10III doelgroep ligt ;) maar op m'n GH5 werkt het geweldig.
Metabones :P Ik merk bij mijn GH4 dat er helemooie bokeh ontstaat en onscherpte diepte, ook bij mijn Canon 20-35mm L. Gebruik jij de Canon FD of EOS versie of misschien Nikon?
Ik heb een Metabones Speedbooster XL met een Nikon mount, omdat ik al heel wat Nikon AI-S glas had :)
Wat het artikel helaas niet vermeld de specs van het filmen, welke max 4K bij 30, 25 or 24p met 102Mbps zijn. Misschien dat ze dit in het overzicht mee kunnen nemen. Helaas geen 60p, daar moet je helaas bij een stuk duurdere camera voor terecht.
Ik heb de E-M 10 mark II en dat is al een geweldige camera.
Een hands on voor de mark III
http://www.digifotopro.nl...ympus-om-d-e-m10-mark-III
Of uitgebreider.
http://www.trustedreviews...ympus-om-d-e-m10-mark-iii

[Reactie gewijzigd door Pentax user op 31 augustus 2017 11:13]

Neem aan dat je ook nog een Pentax hebt ;). Zeer ondergewaardeerd merk.
Nee, afgelopen jaar na 35 jaar overgestapt naar Olympus.
Het MFT systeem is voor mij ideaal, DLSR werd te zwaar en ik moest toch een keer updaten dus dit was een goed moment.

Ik heb nog wel een complete 110 set :-)

[Reactie gewijzigd door Pentax user op 31 augustus 2017 11:20]

Begrijp ik wel. Loop nu ook meestal met mijn Fuji X100S, top dingetje. Zal is kijken naar die M10. Wil wel weer wat erbij met wisselbare objectieven maar vind die DSLRs ook te zwaar geworden.
Ik heb nu een Mark II, 14-42, 40-150, 75-300, 30 mm macro, wat filters en 2 extra accu´s in een gemakkelijk tasje van 25*22*16 zitten waar ik eerst een aardige rugzak voor nodig had.
Vooral de 75*300 die vergelijkbaar is met 150-600 op ff maakt een groot verschil.
Heb jij ervaring met de pro-lenzen op deze camera? of zijn deze overkill?
Heb ik geen ervaring mee, zijn voor mij te duur, ik woon in het buitenland en leef vrij basic. :)
Ik heb de 12-40 pro. Het is een prachtig objectief, en er zijn meer dan genoeg reviews en gebruikerservaringen van te vinden. Ik vind hem wel wat zwaar op mijn E-M10 zodat ik de optionele grip heb gekocht om het wat aangenamer vasthouden te maken met dit objectief.
De 12-40 PRO in combinatie met de E-M10 vind ik haast geen sample pics, wel met de hoger geplaatste M1 en M5.
Ik heb nu een Mark II, 14-42, 40-150, 75-300, 30 mm macro,...
Tja, ik zou alleen voor de primes gaan. Een 12mm, een 17mm, een 100mm. Voor een macro vind ik die 30mm onbruikbaar maar voor reportage (net wat wijder als een portret-objectief (de klassieke 90, 85 en 80mm's FF), net wat langer als een standaard lens (40-50mm FF, 50mm vindt ik niet fijn, 40mm zelfs onbruikbaar, 35mm FF is dan weer top, 55mm gaat.) maar die moet dan wel minimaal 1/1.4 zijn.

Zo'n lang objectief als die 75-300/150-600 heb ik dan weer geen behoefte meer aan (maar voor natuurfotografie wel zinnig) maar vanwege de lichtsterkte zou ik toch ook daar een prime prefereren.
Je wilt niet bij fel zonlicht al naar iso 1600+ moeten om de 1/1000ste te kunnen halen, laat staan als het bewolkt is.
Ik heb de E-M 10, de eerste. Geweldig ding. Voor ¤599 inclusief 2 lenzen was het een goede koop, de Mark-II was officieel uit maar nog nergens verkrijgbaar. De Sony A6000 zou veel beter focussysteem hebben maar ook een heel andere prijsklasse. Dus werd het de E-M 10.

Focussen met de E-M 10 is af en toe wel traag/lastig om het juiste object in focus te krijgen. Ik hoopte daarom dat het autofocus systeem op de schop zou gaan. 5-assige stabilisatie ontbrak maar was al toegevoegd in de Mark-II. Vreemd dat de sensor niet de nieuwe is die Panasonic gebruikt (het is toch 1 bedrijf) maar toch weer de oude.

De camera is helaas beschadigd tijdens de laatste reis en ik hoopte dat de Mark III interessant genoeg zou zijn als vervanging maar deze miniscule wijzigingen vind ik enorm tegenvallen. Wellicht eens naar Fuji en Sony kijken.
Panasonic en Olympus zijn niet hetzelfde bedrijf, ze hebben alleen voor hetzelfde systeem gekozen waardoor lenzen uitwisselbaar zijn.
Fuji en Sony werken met een grotere sensor en daardoor dus minder crop, kan voor en nadelen hebben.
Van de mark 1 naar de mark 3 is een behoorlijk stap als ik het zo bekijk, als je je lenzen nog hebt blijf je ook in hetzelfde systeem.
Toch jammer dat de sensor maar 16mp is. Ik heb zelf een fujix100s en ik mis af en toe toch wat pixels voor het croppen, helemaal als ik dat doe op een 5k scherm. 24mp zou ik al een stuk aantrekkelijker gevonden hebben.

Voor de rest is het een gave camera. Ik heb al vaker met de MK2 mogen spelen en de stabilisatie is fantastisch. Ik denk dat vooral de upgrade van de AF interessant is bij deze, alhoewel ik me afvraag of veel MK2 gebruikers zullen upgraden
de upgrade van 1 naar 2 was te klein, datzelfde geld denk ik voor 2 naar 3 ook.
Als je van 1 naar 3 gaat is het interessanter.
Maar ze zetten weer een hele knappe "instapper" neer.
Dit soort camera´s zijn zware concurrenten voor DLSR markt.
Wat ik dan graag zou willen weten is of de sensor nu een update heeft gehad? De huidige is toch redelijk gedateerd en niet veranderd sinds het eerste model.
Wellicht hebben ze wat tweaks gedaan maar in de basis zal het dezelfde sensor zijn neem ik aan. Die komt uit 2012 en is dus 5 jaar oud, aan de andere kant hoe lang is het ISO 200 (of was het ISO 100?) filmrolletje de standaard geweest? Ik heb dezelfde sensor in de eerste E-M10 en heb eigenlijk weinig klagen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*