×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Niantic stelt Nederlands Pokémon Go-evenement uit

Door , 101 reacties

Niantic stelt een aantal van zijn Pokémon Go-evenementen in Europa uit, waaronder degene die in Amstelveen stond gepland. Dat doet de softwaremaker om de gameplay-ervaring te verbeteren, waarschijnlijk naar aanleiding van de problemen die in Chicago ontstonden.

Op de website van Pokémon Go heeft Niantic zijn besluit uiteengezet. Een aantal Europese evenementen die volgende maand gehouden zouden worden, zijn nu uitgesteld tot een moment ergens in de herfst. Niantic noemde geen specifieke datum. Het besluit houdt onder andere in dat het Pokémon Go-evenement in Amstelveen op 12 augustus niet doorgaat.

Kortgeleden ging het mis toen Niantic een Pokémon Go-evenement hield in Chicago. Door de massale toestroom van spelers bezweek het mobiele netwerk en konden veel spelers niet inloggen op de game, en waarschijnlijk moet dat scenario nu worden voorkomen. Niantic besloot overigens na de ontstane problemen in Chicago om de aanwezigen hun geld terug te geven.

Een van de activiteiten die gamers kunnen ondernemen tijdens de evenementen is het vangen van Pokémon die normaal gesproken daar niet voorkomen, en zijn er ook afwijkende Raid Bosses. Alhoewel het evenement in Amstelveen dus nu pas in de herfst zal worden gehouden, gaan andere evenementen wel door, waaronder eentje in Japan.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

30-07-2017 • 11:19

101 Linkedin Google+

Reacties (101)

Wijzig sortering
"Kortgeleden ging het mis toen Niantic een Pokémon Go-evenement hield in Chicago. Door de massale toestroom van spelers bezweek het mobiele netwerk en konden veel spelers niet inloggen op de game, en waarschijnlijk moet dat scenario nu worden voorkomen."

En dat, terwijl er hier (althans in Nederland dan) toch al wel oplossingen voor zijn.
En deze worden dan ook al langer op evenementen die worden gehouden in Nederland ingezet.
Ik heb het dan over het kunnen bijplaatsen van tijdelijke masten op zulke evenementen, die de capaciteit dus tijdelijk kunnen verhogen.
Zie hier
Alleen is Niantic zelf hier waarschijnlijk nog niet van op de hoogte blijkbaar.
:/

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 30 juli 2017 12:19]

Wat ik begreep is dat er juist wel gecommuniceerd is met providers en dat Sprint er wél stond met extra masten. Maar de andere vonden het niet nodig. Daar kun je dan als Niantic niks aan doen. De problemen aan hun kant (server) is natuurlijk iets anders.
Het ligt ook aan de manier waarop de load op het netwerk wordt gepresenteerd door Niantic aan de providers. Als ze simpelweg gevraagd hebben of 20.000 op 1 mast kunnen connecten dan kan ik mij voorstellen dat de providers zeggen dat ze daarvoor geen extra masten hoeven neer te zetten.
We weten dus niet hoe niantic dit overlegd heeft. Ik zou verwachten dat ze het een en ander uitleggen over wat ze van plan zijn. Maar goed dat is speculeren.
Zo lang de pijp ŕchter die WiFi spots niet dikker is gaat dat ook niet helpen :-)
hahaha wifi hotspot voor wat 20 duizend man gaat em niet worden verder heeft wifi een bereik van 0,0 vergeleken met 4G signalen.
blijft hetzelfde probleem, alleen moet je dan nog véél meer accesspoints neerzetten, en alsnog de netwerkcapaciteit vergroten. op die manier maak je van een probleem nog een groter (en duurder) probleem
Twee jaar geleden voor de Ingress anomaly in Utrecht (3500 spelers) hebben we met alle providers gecommuniceerd over het installeren van extra capaciteit. Nul respons.
In de VS zijn er ook oplossingen voor, er zijn genoeg evenementen die nog veel groter zijn en vergelijkbaar telefoongebruik zullen hebben, bijv. concerten.
sinds wanneer zit jij tijdens een concert full-time of 4g internet? Ik anderd nooit - gebruik hoogstens mn camera.

Bij pokemon go heb je continue een 4g-data verbinding nodig. en dat 20.000 man.
Ik vind het jammer dat in een groot deel van de reacties de schuld bij de samenwerking tussen Niantic en de telecomproviders wordt neergelegd.
In het verleden heb ik in het organisatieteam gezeten van een Ingress evenement in Utrecht, de voorloper op PokemonGO. Wij hadden als faction contact met telecomproviders voor o.a. simkaarten voor de buitenlandse spelers en voor de netwerkcapaciteit.

De 4G netwerkcapaciteit in Nederland is ruim voldoende om die paar duizend spelers extra op te vangen, de meeste problemen kwamen uit het serverpark van Niantic wat de vraag niet bij kon houden. Als je bijvoorbeeld een speedtest deed, of andere apps gebruikte, was het netwerk nog hartstikke snel. Dit is ook de reden waarom telecomproviders geen zendmasten bij gaan plaatsen, het aantal extra gebruikers is te klein, de locaties liggen te ver uit elkaar en de kosten lopen op in de tienduizenden euro's per dag voor een extra mast.

Extra masten betekent overigens geen extra capaciteit, ze vormen een soort repeater om dekkingsgaten en het hogere aantal gebruikers aan te vullen. Bijvoorbeeld tijdens evenementen waar honderden duizenden bezoekers op af komen, niet voor een klein evenementje als PokemonGO.

[Reactie gewijzigd door Great-Force op 31 juli 2017 13:23]

Alleen komen er in de kuip meer dan 10x zoveel mensen, die zich allemaal op een enkele plek bevinden. Bij games als Pokemon Go en Ingress gaat het om een mannetje of 5K (gemiddeld) die zich over een vele malen groter oppervlak begeven. Dat zorgt dus voor het verschil in jouw ervaring. (Bron: deelname aan 6 Ingress Anomalies en 4 Mission Days)
Mijn kennis met mobiele data/verbindingen is niet al te best maar een stuk of 5K verbindingen op de hoge bandbreedte zou toch geen probleem moeten zijn!? Zeker als je het onder de grote providers verdeeld, die hebben immers allemaal hun eigen masten!
Precies, en dat is dan ook de reden dat ik de schuld eerder bij capaciteitsproblemen bij de servers van Niantic leg. Zelf dus ook iets te vaak meegemaakt dat internet prima werkte (1080P Youtube kijken zonder problemen), maar Ingress dus niet.

Het is wel schrijnend om te zien dat Niantic na vijf jaar nog steeds niet in staat is om een dergelijk event goed neer te zetten. Ook met recente anomalies voor Ingress was er genoeg op aan te merken, en die worden echt al jarenlang georganiseerd :(
De bandbreedte die Ingress/PokemonGO verbruikt valt reuze mee, iedereen denkt aan een constante stroom van data zoals bij YouTube streaming het geval is. Echter is dit niet zo. De locaties van objecten en status van objecten worden geupdate. Hiervoor is een paar mbit/s voldoende, je hebt hiervoor geen 150 mbit/s per persoon voor nodig. Die paar duizend bezoekers zijn echt geen probleem voor het Nederlandse netwerk.
Vergeet vooral niet de portalfoto's die zo goed als niet gecached worden. Dat is het overgrote merendeel van de bandbreedte (maar niet van de latency).
De kwaliteit van de portal foto's is niet super, en daarnaast, hoe vaak wordt een portal opnieuw geladen? Als je aan het verdedigen of aan het aanvallen bent, wordt deze niet getoond. Alleen als je van portal switched, maar dat doe je ook niet met 5k spelers tegelijk. Maar het is zeker een factor.

Wat ik juist heb gemerkt, is dat men keys op de grond dropte. Hoe meer keys, hoe meer lag.
Dit zou ook een reden kunnen zijn dat PokemonGO minder goed draait, omdat naast de pokestops/portals, ook nog eens dynamisch gegenereerde Pokemons voor komen.

Zelf heb ik geen idee waar de server problemen vandaan komen, het kan zijn dat ze capaciteit te kort hebben in de vorm van hardware of juist in de vorm van internetverbinding. Of wellicht is het gewoon inefficient geprogrammeerd, waardoor de software niet goed schaalt, maar wat moeilijk te fixen is. Het is en blijft een samenloop van diverse factoren. Na 3 jaar Ingress zou je toch verwachten dat alle "kinderziektes" eruit zijn. PokemonGO is welliswaar gebasseerd op de Ingress database voor alle Gyms en Pokestops, ze hoefden alleen de schil eromheen opnieuw te maken.
Items op de grond is inderdaad een groot probleem. Zoals je weet van het uitwisselen van items, iedere keer dat je een portal inlaadt en er weer uit gaat wordt de hele omgeving qua items op de grond gesynct met de client. Standaard is de timeout voor items die op de grond liggen 12 uur, tegenwoordig is tijdens anomaly-dagen de timeout 30 minuten, dit om te voorkomen dat alles *helemaal* vastloopt, en de itempicker zorgt ervoor dat je niet meer door het droppen van veel items een portal onselecteerbaar kan maken, wat de incentive voor *bewust*/strategisch veel droppen vermindert.

Ik zou gokken qua ingress op "schaalt niet goed". Bij PoGo was dat in eerste instantie ook maar nadat ze zes maanden lang volledig gefocused hebben met ieder dev uur dat ze hadden bij Nia op PoGo beter laten schalen (John Hanke heeft dit laatst ergens bevestigd in een interview. Daarom zo goed als geen dev aan Ingress tijdens de grote PoGo hype) zou je verwachten dat het daar inmiddels fatsoenlijk werkt.
Toch denk ik dat ze verder gebouwd hebben op de back-end software van Ingress, en deze hebben proberen te patchen voor scale-ability. Het lijkt me een logische stap in bezuinigen op ontwikkelkosten, met als gevolg dat alle Ingress problemen ook in PokemonGO zitten. Verder ontwikkelen op 3 jaar oude software, waarvan toen nog niet eens bekend was hoe groot het zou worden, is natuurlijk nooit een goed iets. Maar herschrijven kost te veel tijd, energie en geld. Laten we hopen dat ze van hun fouten geleerd hebben en het in de toekomst alleen maar beter wordt.
In de Kuip zit 50k bezoekers in één grote ovalen metalen/betonnen gebouw. Bij Ingress/PokemonGO loopt men redelijk verspreid in groepjes over straat. Denk aan Wi-Fi in een flat vs. Wi-Fi in een rijtjeshuis. Een flat is vele malen drukker en trager.
In Den Beginne -- zoals bijvoorbeeld bij Darsana Brussel, en zelfs een beetje bij het veel kleinere Helios Rotterdam -- was het wel degelijk ook de 3G/4G netwerkcapaciteit die problemen gaf. Tussen toen en Persepolis Utrecht is er heel veel capaciteit bijgebouwd in Nederland. Ook in de buitenlanden merkte je dat het met het kwartaal beter ging qua netwerk tijdens anomalies. Maar de servers zijn altijd een probleem gebleven, dat is waar.

Edit: Vergeet trouwens ook niet al die keren tijdens anomalies dat een van de providersveel betere verbindingen opleverde dan andere. Dat is het beste bewijs dat het echt niet alleen maar de servers zijn.

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 31 juli 2017 19:55]

De eerdere Anomaly's waren inderdaad niet geweldig. Ik ben zelf in Hannover geweest en in Utrecht. Hannover was een drama af en toe, Utrecht had ik nergens last van. De eerdere Anomaly's heb ik niet bijgewoond.
Ik ben bij alle series geweest sinds Helios, en vanaf Darsana iedere keer een Primary -- Rotterdam, Brussel, Hannover, Utrecht, Hamburg, Wenen, Rotterdam weer, Keulen, Rome, en binnenkort Basel (tussendoor nog wat Mission Days en een First Saturday).

Voor Persepolis Utrecht was ik onderdeel van het Orga comite bij Enlightened.

De omslag qua mobiele netwerk issues zou ik inderdaad ergens rond Hannover/Utrecht plaatsen.

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 31 juli 2017 20:30]

"Ik vind het jammer dat iedereen de schuld bij Niantic neer legt"..
-volgende alinea-
..."de meeste problemen kwamen uit het serverpark van Niantic wat de vraag niet bij kon houden."

8)7 Wat wil je nou?

[Reactie gewijzigd door Arashi_NL op 31 juli 2017 11:41]

Als je citeert, doe dan de volledige zin, in plaats van stukken weg laten, zodat deze niet uit context raakt: "Ik vind het jammer dat iedereen de schuld bij Niantic en de telecomproviders neer legt."
Een groot deel van de reacties legt de schuld bij Niantic neer dat ze onvoldoende samenwerken met telecomproviders voor extra capaciteit. Wellicht was mijn zinsopbouw niet helemaal duidelijk, maar kijkend naar de andere reacties op dit nieuwsitem hoop ik wel dat het duidelijk is wat er wordt bedoelt.

"de meeste problemen kwamen uit het serverpark van Niantic wat de vraag niet bij kon houden."
Deze uitspraak heeft betrekking op mijn ervaringen uit het verleden met Ingress, waar ik in het organisatieteam zat van één van de factions. In de eerste alinea haal ik het onderwerp netwerkproblemen aan, welke ik in de tweede alinea weerleg met een tegenargument over serverproblemen in het verleden bij Ingress.

[Reactie gewijzigd door Great-Force op 31 juli 2017 13:18]

Wat een vreemde reden, als het echt om de gameplay gaat, waarom gaan de andere events dan wel gewoon door? In Japan is 14 augustus het event, 2 dagen later dan Amstelveen geplant stond.
Gameplay? Waar heb jij het over? Het gaat over de ervaring. Als het mobiele netwerk het niet aankan, kan je niet spelen.

Heeft niets met het spel te maken maar met de lokale voorziening. In japan zal dat waarschijnlijk dusdanig op orde zijn dat ze het vertrouwen erin hebben dat het door kan aan. Daarnaast gaat het in japan samen met een lokaal Pikachu feest wat NIET door hun georganiseerd wordt dus hebben ze niet de vrijheid om het te verplaatsen. Dan is het cancelen of doorgaan. Als de omstandigheden het toelaten, is er geen reden om het te annuleren.
Outdoor festivals kunnen er ook mee omgaan. Het is gewoon een kwestie van mobiele zendmasten te laten plaatsen of een flink wifi netwerk ernaast op te plempen. Ik zie het probleem niet in het 'netwerk'.
true maar een pokemon go speler gebruikt die zendmast heel wat intensiever
Het is niet het netwerk, en telecom providers gaan ook niets bij plaatsen. Niantic heeft voor de game Ingress (voorloper op PokemonGO) ook evenementen in Nederland georganiseerd, waarvan één keer in Utrecht. Tijdens deze "Anomaly", zoals dit evenement heet, zijn er nul komma nul zendmasten bij geplaatst ondanks een paar duizend spelers, en mijn ervaring was dat het netwerk zich sterk hield met minimale impact. Het spel was soms wat vertraagd, maar andere apps zoals Hangouts, Zello en FaceBook niet. Voor Ingress is net als bij PokemonGO een real-time verbinding met de server van kracht. Dus ik vermoed dat het eerder een servercapaciteitsprobleem is, dan een netwerkprobleem.
hmm klinkt op zich logisch denk indd niet dat pokemon go alle models en graphics heen en weer gaat sturen dus zullen het voor kleine pakktjes zijn stats en voor elke beurt welke move er is gedaan ofzo.
Wel een stuk meer dan dat dit het geval was bij de launch. Tegenwoordig loopt Pokémon Go behoorlijk wat models, iconen en textures binnen te hengelen. Waar 'vroeger' dit allemaal direct ingeladen werd krijg je tegenwoordig een gloeiende bal te zien totdat het model/texture gedownload is. Icoontjes laden ook verre van meteen, dit zal ongetwijfeld gedaan zijn om zonder client update het mogelijk te maken nieuwe Pokémon en/of variaties zoals de 'shinies' toe te voegen, of de speciale event Pokémon zoals Pikachu met een kerstmuts.
Nope, het zijn het aantal masten, Niantic heeft dit ook al laten weten, zie video's van trainer tips op youtube die er bij was en in contact was met Niantic.
Biantic heeft alle mobiele provides aangeschreven en gesproken over extra mobiele (tijdelijke) masten en zelfs de verwachte load me ze besproken. Het was allemaal niet nodig kreeg Niantic te horen en alleen Sprint kwam met een extra mast. Resultaat? Iedereen die niet op Sprint zat had ellende, de masten konden het niet aan.
Lijkt mij ook een server probleem. Als je kijkt naar ingress. Ik ben vaak genoeg op anomaly's aanwezig en het is binnen ingress altijd wat trager. Zelf als je ingress speelt en je ben op dag van anomaly gewoon in je thuisplaats aan het spelen merk je nog dat je game traag is omdat ze op meerdere plekken de servers extreem belasten :)
Inderdaad, het is Niantic die ook wat extra serverkracht moet inkopen tijdens de events maar dit lijken ze niet te doen.

Vraag me af waarom, zijn ze bang dat hun code gestolen word en daardoor niet bereid Amazon Cloud Servers of Microsoft Azure etc te gebruiken? Als alle hardware onder hun eigen controle is lijkt me dat ze genoeg moeten hebben, het aantal spelers sinds launch is waarschijnlijk nog maar een vijfde of nog minder. Hebben ze al die hardware verkocht en draaien ze op het bar minimale zodat het bij events elke keer in de soep loopt?

Verbaast me dat de servers zoveel load problemen hebben tijdens de events.
Niantic gebruikt Google Cloud Services. Dit van oudsher omdat ze semi-onderdeel waren van Google, voor de Alphabet reorganisatie. Re: Ingress: Sinds vorig jaar is alle excess capaciteit in gebruik geweest bij PoGo.

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 31 juli 2017 19:57]

Ingress merk je wereldwijd als er ergens een Anomaly gaande was. En tijdens de Anomaly zelf moest je dan nog oppassen dat je de app niet per ongeluk afsloot, want opnieuw inloggen was vrijwel onmogelijk.
Vergeet niet dat er per mast ook gewoon een max aan simultane gebruikers is. Dat is waar je met zo'n evenement aan gaat zitten omdat die x duizend man allemaal continu de LTE open hebben staan, en niet alleen maar standby. Een van de dingen die ze doen voor festivals etc is (/was -- geen idee of het nog nodig is) de simultaneous user limit gewoon een eind omhoog gooien. Dat zorgt voor een minder hoge maximum snelheid, daarom hebben ze het niet altijd zo staan, maar het zorgt wel voor een betere ervaring tijdens zoiets.
Er is ook geen probleem met het 'netwerk', technisch is alles wel mogelijk. Naar mijn idee is het een geldkwestie; betaalt Niantic voor het laten plaatsen van die voorzieningen of de telecomboeren?
Kan even duren voordat zo'n netwerk een tijdelijke mast kan plaatsen. Normaliter zijn zulke plaatsingen maanden vantevoren al bekend, nu is het ineens echt korte termijn.
Volgens deze video had Niantic met de providers overlegd, en de meesten zeiden de traffic aan te kunnen en hebben geen extra voorzieningen getroffen. Het resultaat hebben we kunnen zien ;)
Mijn reactie slaat op Nederland.
Misschien beide; Niantic omdat ze afhankelijk zijn van de telecomboeren, maar de telecomboeren zelf omdat ze hun reputatie hoog willen houden (zeker als provider X wel en provider Y niet werkt bij zo'n event)
Klinkt toch juist verstandig. Als er in Japan wat misgaat, kun je dat in 2 dagen waarschijnlijk niet oplossen.

Kan ook zijn dat de Nederlandse organisatie op safe speelt en eerst de kat uit de boom wil kijken.
Of omdat de aftrek voor zo'n event in Japan, ontiegelijk veel groter is dan "Amstelveen" of all places.
Wellicht hebben ze daar tijdig extra maatregelen kunnen treffen, bijvoorbeeld in overleg met de mobiele providers extra capaciteit daar krijgen, of zelf een wifi netwerk aanleggen op de betreffende plek. Dat kost meer tijd om dat te regelen, dus kan me voorstellen dat dat niet meer overal op tijd lukt dan.
Ondanks dat ik weet dat dit wel het geval is geeft Niantic keer op keer het idee dat ze management, marketing en infrastructuur niet op orde hebben. Het development team verzint waarschijnlijk al deze functionaliteit en evenementen, zonder erover na te denken of de bestaande infrastructuur dit wel aan kan. Vond de beelden van het Chicago evenement tenenkrommend. Continu een viertal veel te positieve en eng lachende figuren op het podium, terwijl bij de spelers alles in de soep loopt. Pretenderen dat alles perfect gaat, maar ondertussen... Wordt tijd dat ze daar hun spullen op orde krijgen!
Een deel van het probleem in chicago was het mobiele netwerk. Daar kan Niantic niks aan doen.
https://www.vg247.com/201...-chicago-pokemon-go-fest/
Klopt maar als je een event houd kun je hier natuurlijk rekening mee houden, pas toen ze het zagen heeft men contact met de telco's gehad, en Sprint kwam bijvoorbeeld met een tijdelijke WIFI auto (of hoe je dat ook noemt), dat hadden ze natuurlijk ook van te voren kunnen regelen.
Ik weet niet waar je dit op denkt te baseren, maar dit is niet waar. Er is van tevoren contact geweest met de telco's om aan te geven wat de verwachtte drukte voor het mobiele netwerk zou worden. Sprint heeft hierop vervolgens mobiele zendmasten ingezet die ook bij festivals en grote stadsfeesten (gay pride, koningsdag, etc) worden gebruikt. Andere providers hebben er geen gehoor aan gegeven.

Ligt dus niet aan Niantic
Natuurlijk ligt het aan Niantic, er wordt geen gehoor aan gegeven dan weet je toch dat het mis kan gaan, anders zou den ze er niet om vragen.
als de provider vertelt dat het netwerk voldoende capaciteit heeft heb jij daar als Niantic niet aan te twijfelen. Jij hebt daar immers niet voldoende inzicht in en is de verantwoordelijkheid van de provider.
Niantic organiseert en is dus verantwoordelijk. Of ze hier schuld aan hebben is een tweede. Net zoals je een product koopt de winkelier verantwoordelijk is. Maar dezelfde winkelier is natuurlijk niet schuldig aan productiefouten.
In het verleden zijn er ook Ingress evenementen geweest, de voorloper op PokemonGO.
Vanuit de telecom providers zijn er GEEN zendmasten bij geplaatst en het netwerk was prima werkbaar, ondanks de drukte in de regio haalde ik nog steeds 160 mbit/s down op speedtests.
De werkelijke problemen liggen net als vroeger in de servercapaciteit, het Nederlandse 4G netwerk heeft genoeg capaciteit voor die paar duizend man extra.
Als iemand ergens geen gehoor aan geeft is hij niet geďnteresseerd, kun je er vanuit gaan dat het niet goed komt dus als een ander wel maatregelen neemt.

Is dit nu echt de wereld van tegenwoordig ? Wat niet weet wat niet deert en dan lopen zeuren ?
"Ik weet niet waar je dit op denkt te baseren" Mogelijk bedoel je "ik weet niet waarom je dit denkt" respectievelijk "ik weet niet waar je dit op baseert". Mocht je toch echt bedoelen wat er staat, kun je dan aangeven wat je eigenlijk bedoelt? Edit Typo
Met de Ingress evenementen is hier altijd contact over geweest maar het hangt maar zeer af van de stad of er wat gedaan wordt met de informatie. Soms staat alle infrastructuur op standje 11 en soms wordt het compleet genegeerd.
Tuurlijk wel, je kan extra GSM masten laten plaatsen zoals bij grote festivals gebeurt of je kan zorgen voor een fatsoenlijk wifi netwerk (wij leveren dit voor diverse evenementen)

Maar out of the blue verwachten ergens duizenden mensen met goed bereik kwijt te kunnen is gewoon stom.
Hoezo kan Niantic iets doen aan de mobiele netwerken van de telecom providers? Meer als de telecom providers op de hoogte stellen van de verwachtte drukte (wat ze hebben gedaan) kunnen ze niet doen. Dat de providers vervolgens zo dom zijn om er maar van uit te gaan dat hun netwerk het wel houdt.. Kan Niantic helemaal niets aan doen.
Dan hebben ze niet goed gelobbyd bij de providers.
Daar kunnen ze wel iets aan doen.
Alleen komen de kosten dan wel op naam van Niantec. Dit hadden ze dus wel kunnen voorkomen. Of beter de klachten tot een minimum kunnen beperken.
Je hebt duidelijk geen idee waar je over praat. Het is niet iets wat je zomaar huurt, en het is iets wat providers zelf inzetten. In sommige gevallen gaan daar kosten mee gepaard maar lang niet altijd. Wat voor effect heeft het op je naam als AT&T geen bereik heeft, maar Sprint of T-Mobile wel? Is bijzonder slecht voor je naam en dát kost je geld

Providers waren (op Sprint na) gewoon arrogant genoeg om te zeggen dat het netwerk het wel aan zou kunnen en hebben daarom geen mobiele masten ingezet. Daar kan Niantic niets aan doen anders als de verwachtte gebruikscijfers aanleveren en dat hebben ze gedaan.
Ze hadden het probleem ook kunnen oplossen door zelf een Wi-Fi netwerk aan te bieden.
Volgens mij heb jij geen idee wat ik wil zeggen.

Als jij als organisatie het idee hebt dat er voldoende(extra) capaciteit moet komen, dan zet je jezelf daarvoor in.
Of AT&T wil of niet. Of welke andere provider.
En ja ze slaan inderdaad een modderfiguur als ze aangeven dat het wel goed zit en dat blijkt niet zo te zijn.

De kosten voor zo'n evenement zijn minimaal als ze extra capaciteit inkopen.
Al kun je providers niet dwingen, $-tekens krijgen veel voor elkaar.

Voor je mij wegzet als leek, moet je eerst eens bedenken wat ik wil zeggen.

Antwoord op je vraag. Ja, extra capaciteit kun je inkopen. Maar een goede provider zal zelf willen laten zien dat ze top zijn en deze capaciteit aanbieden.

Geld is geld in deze wereld. Dus denk niet dat die providers liefdadigheidsinstellingen zijn...
Meestal rekenen providers gewoon kosten voor tijdelijke GSM masten bij festivals, dus als jij als organisatie dat niet wil betalen gebeurt er niets natuurlijk...
Dat is niet het geval geweest in Chicago, Sprint stond er namelijk wel met mobiele masten. Andere providers hebben dat niet nodig geacht. Is niet de keuze van Niantic geweest
Dat geeft dus aan dat Sprint zich er wel voor in wilde zetten (kosten organisatie) en de anderen niet.

Hoe dat komt? Vraag eens na bij Niantec.
Misschien wilden ze wel de service, maar niet opdraaien voor (alle) kosten.

Daar hebben zowel jij als ik geen zicht op.
Wifi netwerk huren is niet zo heel lastig, je geeft het bedrijf hun geld en ze leggen een (tijdelijk) netwerk neer voor jouw betalende klanten.
Dat Niantic er maar vanuit gaat dat iemand anders hun betaalde evenement verzorgt...
LATEN plaatsen. Door providers. Maar dan moet je wel met ze overleggen. |:( Dat heeft Niantic niet gedaan. Het staat er heel erg duidelijk.

Ah ik zie dat je nu je reactie aanpast zodat het net lijkt alsof ik gek ben. 8)7

[Reactie gewijzigd door Jack Flushell op 30 juli 2017 12:24]

Zo lang de consument niet genoeg klaagt is er niks aan de hand.... :o :o
De lifestream was zo-en-zo treurig... ik zat meer naar een still te kijken dan dat er lifebeelden waren.
Waarom meen jij dat ze hun zaken wel op orde hebben? Ik lees alleen maar dat ze vanalles verprutsen of afzeggen
Heb het idee dat de locatie in Amstelveen niet voldoet aan de belangstelling. De laatste keer dat ik op het Facebook event keek waren er meer dan 5000 geďnteresseerden terwijl er maar 3500 kaarten zouden zijn. En dan nog al het volk wat niet op Facebook zit..

Ben benieuwd wat het alternatief gaat worden en wat ze precies meer gaan laten spawnen als goedmakertje. Rarely seen in Europa klinkt in ieder geval niet als de Regionals (aangezien je die helemaal niet ziet in Europa). Al zou het mij niets verbazen als de woordkeuze van Niantic niet klopt :X
Het gaat wel om de regionals, die zijn namelijk in de foto getoond en er wordt gesproken over "never" niet "rarely".

Overigens zal hier geen 'goedmakertje' voor komen, het wordt simpelweg uitgesteld en gaat om een gratis evenement.

Wat betreft de capaciteit. Het is in een overdekt winkelcentrum. Dus daar zit simpelweg een limiet aan en het is onwaarschijnlijk dat ze het in Almere organiseren dus blijft het in Amstelveen. En de opkomst valt altijd tegen ten opzichte van wat op Facebook wordt gezegd dat er komt.
Ze hebben het wel degelijk over rarely hoor. Ik doel niet op het event zelf, maar op hun goedmakertje dat het event niet door gaat. Ze zeggen:

"As a special surprise, we understand that some Pokémon that are rarely seen in Europe will be appearing soon in certain European cities for a brief time. Keep your eyes peeled!"
Bron
Oh okay, my bad. Dacht dat je doelde op de safari zone zelf :]

Toch blijft mijn gok dat het om regionals gaat. Of zelfs unown.

Regionals zou kunnen omdat ze in gyms etc wel eens gespot kunnen worden.
Unown omdat die gewoon reeeeeete zeldzaam zijn.
Kaarten? Je kan niet zomaar even langskomen om Pókemon te vangen?
Ik zit niet op FB, dus ze kunnen zich de moeite besparen weer iemand te blokkeren voor een futiliteit, terwijl de ware boeven de hand boven het hoofd wordt gehouden. Big business rules.

Blijft jammer dat tegenwoordig bijna alles d.m.v. FB wordt gecommuniceerd en ik zo nieuws van b.v. de Pokemon events van derden moet vernemen.

Soms moet je laten zien dat je ergens voor staat.
Die viel voor mij onder de categorie; "En dan nog al het volk wat niet op Facebook zit.. " :p
Wat ik niet snap is dat mensen hun geld terugkregen