Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Niantic: overbelasting mobiele netwerken zorgde voor problemen Pokémon Go Fest

Door , 31 reacties

Overbelasting van mobiele netwerken zorgde ervoor dat veel spelers tijdens het Pokémon Go Fest in de Amerikaanse stad Chicago afgelopen weekeinde geen verbinding konden krijgen met de servers. De ontwikkelaar zegt geleerd te hebben en het komende maand beter te doen.

Niantic wil de geleerde lessen in de praktijk brengen bij de evenementen die het komende maand organiseert, waaronder een bijeenkomst op 12 augustus in het Nederlandse Amstelveen. De maker van Pokémon Go zegt dat het vooraf heeft overlegd met mobiele providers met inschattingen van de netwerkbelasting. Sommige providers hebben mobiele zendmasten ingezet om de capaciteit te vergroten, andere deden dat niet.

Daarnaast steekt Niantic de hand ook in eigen boezem, omdat het ook fout ging met de configuraties van Pokémon Go-servers, waardoor spelers ter plekke niet in konden loggen. Niantic erkende al eerder dat het fout was gegaan in Chicago. Ter compensatie kregen bezoekers het geld dat ze voor hun kaartjes hebben betaald terug. Dat is 20 dollar. Daarnaast kregen ze 100 dollar aan Pokécoins en de legendarische Pokémon Lugia cadeau.

Het evenement in winkelcentrum Stadshart Amstelveen staat gepland voor 12 augustus. Niantic herhaalt dat de evenementen gewoon door zullen blijven gaan.

Arnoud Wokke

Redacteur mobile

Reacties (31)

Wijzig sortering
Jammer, want de verdere opzet van het evenement leek goed geregeld (main stage, chill tenten voor elk team, groot park).

Ik vermoed dat het 3g/4g netwerk in Chicago veruit incapabeler is dan hier in Nederland. Puur ook vanwege de omvang van de steden daar. Hier in NL hebben we relatief veel zendmasten.

Natuurlijk doet Niantic een hoop fout, maar de omvang van de kritiek die ze krijgen is onterecht. Zendmasten is niet hun core business, en dus zijn ze afhankelijk van lokale partners.

Het lijkt me ook een 'world first' dat duizenden spelers tegelijk een gps-app spelen op 1 locatie.

[Reactie gewijzigd door Harm_H op 26 juli 2017 17:45]

Behalve dan dat mensen uren bezig zijn geweest om binnen te kopen. Tot ver nadat het event gestart was, stonden er nog lange rijen, omdat iedereen gecontroleerd moest worden. Logisch, maar dan moet je daar rekening mee houden door meer personeel in te zetten of al eerder te beginnen met de toegang.
Ze hadden gewoon bij Comcast of AT&T mobiele zendmasten kunnen inhuren.
Dat is gewoon onderdeel van event planning.
Ze wisten tot op de persoon na hoeveel mensen er naartoe zouden komen. Je regelt dan gewoon een goede internet verbinding.

Zorg dat je vaste afspraken kan maken met telecombedrijven voordat je uberhaupt een event op deze schaal planned. Doe iets met wifi zonodig. Met het geld dat ze aan PoGo verdienen zijn er best wel oplossingen te verzinnen.

En als het allemaal niet kan zet een limiet op het bezoekersaantal. Dan hebben de mensen die wel komen wel gewoon een goede tijd, en heb je geen teleurgestelde mensen die de halve wereld zijn over komen vliegen.

Allemaal event planning 101. Als je het mij vraagt is de kritiek dus gewoon terecht en zijn ze hier nalatig in geweest.
Natuurlijk is het plaatsen van zendmasten niet hun core business.

Echter als je zo'n event organiseert en je vraagt daar geld voor, dan heb je dit gewoon uit te zoeken. Het zou toch fraai worden als bijvoorbeeld Pinkpop wat simpele desktop speakertjes op de main stage monteert want dat is nou eenmaal niet de core business..

Niantic wist hoeveel mensen er zouden komen. Niantic had dan ook met bedrijven in zee moeten gaan die de garantie konden leveren van een stabiel netwerk voor dat aantal mensen. Technisch hoeft dat geen probleem te zijn, maar je moet dat wel goed regelen, anders krijg je dus dit.

Daarnaast zijn er bedrijven die zijn gespecialiseerd in het organiseren van evenementen. Het had die belachelijk lange wachtrij wellicht kunnen voorkomen.

Daarnaast kan ik mij niet van de indruk onttrekken dat een deel van de problemen ook gewoon bij Niantic zelf lagen.
Ik dacht dat ze wel geleerd hadden van de Ingress Events
Of van de Pokémon Go lancering zelf. Dat was op het begin ook geen pretje.
Want dat had ook maar iets te maken met de overbelasting van mobiele netwerken??
Nee, maar wel over wat er nodig is als je een heleboel mensen wil bedienen. Als je dus weet dat behalve een degelijk spel programmeren, netwerken ook een zwakheid is, kun je wellicht al voorzorgsmaatregelen nemen. Plaats bij zo'n evenement je eigen wi-fi routers of zorg ervoor dat het evenement niet in een druk gedeelte is van de stad. Op sommige plekken krijg je door het aantal mensen per m2 al nauwelijks een goed signaal. Denk bvb. aan Times Square in New York. En dan is er helemaal geen evenement o.i.d.
Bij Kijkduin waren de mobiele netwerken af en toe down, dus ja dit had Niantic al wel aan zien kunnen komen.
Ze hadden zelf ook tijdelijk een redelijk WiFi netwerk kunnen opbouwen voor het evenement..Heb je geen last van mobiele netwerken. Dit is zo een flauwe verwijzing naar iemand anders om de eigen tekortkomingen te vertroebelen.
Een deel gaat dat netwerk gebruiken maar hoeveel? Persoonlijk zou ik dat waarschijnlijk niet doen. Voor Pokemon moet je lopen en dan ben je weer even buiten de zendmast. Als je mazzel hebt switcht hij naar de volgende zendmast. Maar dat switchen kost veel stroom van je telefoon. Op school bemerk ik dat als ik een dag op wifi zit me dit ongeveer 30% kost (geregeld door gebouw lopen) en als ik gehele dag op eigen bundel zit me ongeveer 10% kost. En ik doe bij beide dezelfde dingen op de dag.
Het zou kunnen dat de school wellicht geen roaming supported access points heeft.
Maar zo'n roaming supported wifi netwerk voor een dag huren en opzetten zal waarschijnlijk minder kosten dan alles refunden en de PR blamage.
En hoe kom je aan die kaartjes voor Amstelveen?
Via onderstaande link zal er meer info ivm de events komen

https://pokemongolive.com/events/safarizone/unibail-rodamco
Wordt nog bekend gemaakt. Gerucht gaat dat de kaartjes in NL gratis zijn en dat het er maximaal 3500 zijjn. Dit getal was eerst 2000.
Nee, 3500 tickets. Die mensen mogen onbeperkt Pokémon vangen. Legendaries kan je sowieso al vangen, het gaat hier (waarschijnlijk) om regionals zoals Tauros, Corsola en Heracross. En ik vermoed eindelijk een kans om Unown te vangen :P

Het is alles behalve een solo-spel. Legendaries zoals Articuno en Lugia op dit moment kan je alleen scoren in Raids. Zeker voor Lugia heb je eigenlijk wel meer dan 12 man nodig om 'm neer te krijgen :P

Afgelopen weekend konden we in mijn omgeving 70 mensen bij elkaar krijgen om legends te vangen. Hoe multiplayer wil je het hebben? :P
Ik bedoelde dan ook dat die 3500 ook netwerkproblemen krijgen en dus ook een gratis legendary krijgen :P.

Maar even om terug te komen op multiplayer: Ja sinds kort inderdaad, en dat is dan ook min of meer het enige. Je kunt zeggen de gyms (al weet ik niet hoe de nieuwe werken) maar de gyms waren eigenlijk ook niet veel boeiends. Waar blijft het ruilen? Friendly battles? Of battles waarbij je elkaars pokemon kunt winnen of iets dergelijks? Enige twee dingen die je dus kunt doen is raid of gyms. De rest is allemaal solo. Ze moeten iets maken waarbij je met pokemon vangen moet samenwerken, of dat je je pokemon moet trainen door middel van spelen tegen anderen of iets dergelijks. (begrijp me niet verkeerd ik heb niet zoveel met pokemon, omdat ik 17 was toen het uitkwam dus ken de games ook niet zo goed maar het is maar een idee). Waar ik op doel is een diepere co-op, iets waar het loont om samen wat te doen. En iets waarmee je de jeugd leert om samen te werken om problemen op te lossen. Ach goed het spel is leuk, maar kan mij persoonlijk niet zo lang boeien, ingress vind ik beter opgezet alleen is de playerbase laag en vind ik de interface te bloated tov pokemon. Een mix van beide games zou beter zijn imo.
Ah, op die manier 8)7 Al denk ik dat we hier in Nederland een beter en stabieler netwerk hebben.

De nieuwe Raids zijn een behoorlijke update imho hoor. En natuurlijk kan je gyms al langer samen doen, wat ook behoorlijk wat nut heeft. Multiplayer genoeg, ik speel het zelf op dit moment voor zeker 50% van de tijjd samen :)

Ruilen zie ik voorlopig niet gebeuren eerlijk gezegd, dat zou het completen van een Pokédex te makkelijk maken. Friendly battles gaan komen... maar eerst zullen ze de legends uitmelken voordat ze iets nieuws toevoegen verwacht ik.

Het gros van de PoGo spelers is nu eind 20 of begin 30 in mijn omgeving. Die waren dus ook ongeveer 17 toen het allemaal begon? Ik was zelf iets jonger toen, maar de Pokémon games waren natuurlijk altijd geschikt voor zowel jong als oud. Zeker de RPG's bieden enorm veel diepgang imho.
unkown kan je al vangen ik heb hem al, hij is alleen erg zeldzaam.
Ik heb hem in Amsterdam gevangen op 24 april, echter daarna niet meer gezien.
Ik woon in het buitengebied, in Drenthe. De Pokemon scanners hebben er nog nooit een gezien in mijn omgeving :P
Het gebrek aan stops ligt niet aan een mogelijk gebrek van pokemon-go spelers; maar een totale afwezigheid van Ingress-spelers (alle punten waren voorheen door spelers aangemelde "Portals" binnen Ingress, ook van Niantic.)
Tsss en in de hoofdstad van Europa, Brussel, geen evenement... Hoe wereldvreemd kan een ontwikkelaar eigenlijk zijn...
We hebben eind 2014 een groot Ingress-evenement in Brussel gehad. Het netwerk in Brussel is dramatisch. Er mag amper 4G ingezet worden vanwege regeltjes over het maximale zendvermogen. Veel spelers hadden amper data en als ze wat hadden dan onwerkbaar traag.

Het hielp ook niet dat veel buitenlandse bezoekers op Base zaten, omdat daarvan prepaid kaartjes verkocht werden. Ik zat op Proximus toen en kon tenminste nog wel iets doen, al was het nog steeds retetraag.

Dus nee, Brussel is geen goed idee als je veel mensen bij elkaar hebt die afhankelijk zijn van goede data.
Ik heb zelf ook probleem gehad met inloggen en internet was slecht ging vaak weg en kon bijna nooit vechten in gyms altijd error of internet error's is super vervelend heb het gespeeld in frankrijk :'(
Dit is al erg vaak voorbij gekomen, maar ja er zijn zelfs nog heel veel spelers die het spelen. Toen de game net uit was, was de hype zo enorm dat in vergelijking met toen het aantal spelers erg gedaald is. Dit betekent niet dat de game niet meer populair is, sterker nog, bekijk even welke App er momenteel op nummer 1 staat qua opbrengsten: https://play.google.com/s...lection/topgrossing?hl=nl
Bij Apple staan ze ook nog hoog in de lijsten, dus ik kan dit confirmeren. Ken er ook nog genoeg die het tussendoor spelen. Ik denk dat Pokemon Go één vd meest gespeelde mobiele games is, maar hier kan ik helaas niets over zeggen want ik weet het simpelweg niet, het enige wat ik wel weet is dat het spel nog steeds populair is en veel gespeeld wordt. Weliswaar niet zoveel als in het begin, maar het was natuurlijk een hype waarbij veel mensen (zoals ik) nooit pokemon games gespeeld hebben of het zelfs op tv gezien, of die net zoals ik totaal niets heeft met pokemon. Ik daarintegen heb het spel ook een maand of twee gespeeld en ik vond het nog amusant ook, tot het me begon te vervelen. Hier ken ik er heel veel van, maar de hardcore pokemon liefhebbers (en die zijn er verdomd veel) zullen het ongetwijfeld nog (willen) spelen.
Het aantal Pokémon Go spelers is dan wel met 80% gedaald (wat ook vrij logisch is, het is onmogelijk om de launchstatus waarbij het zelfs het 8-uur journaal haalde vast te houden) - maar er zijn nog altijd 5 miljoen dagelijkse spelers en 65 miljoen maandelijkse spelers.

Om dat in context te zetten: dat is meer dan bijvoorbeeld GTA V, Battlefield 1 en FIFA. Bij elkaar opgeteld over alle platforms.
ja, is dat verboden dan?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*